Na ovu temu dosta sam trazio po forumima, kako zidati, sta koristiti od materijala, koji dimnjak praviti... nisam nesto bio odusevljen, pa odlucio sam da postavim slike, mozda ce nekome nesto pomoci ili dati neku ideju.
Svi ovi radovi dosta su me kostali oko 120.000din. materijal + 800e ruke majstora, dimenzije kotlarnice su 3,5m x 2,7m, jedino tako mi se uklopilo da imam mesta za sve. Dimnjak je shidel fi200. visina negde oko 9,5m.
Instalaciju grejanja su mi uradili za jedan dan celu kucu, negde oko 210m2. Za materijal oko 200.000din. i ruke majsora 30e po radijatoru, + kotao koji sam kupio dve godine ranije placen 87.000. Pre dve nedelje sam prvi put palio pec i mogu reci da sam za sada zadovoljan, dimnjak dobro vuce, lozim iskljucivo visikokaloricni ugalj i pakleno je za sad, videcemo kad bude bilo -10C.
Ovo sam napisao, jer kad sam imao u planu nisam nigde mogao naci neke slike, okvirno cene i da ne pricam dalje sve me je zanimalo. mozda ce nekome za nesto posluziti.
Zidanje kotlarnice (od pocetka do kraja radova)
Lepo odrađeno, samo ne mogu da vidim lepo na slikama da li je odrađena izolacija dimnjaka koji ide uz kuću, ako nije iskoristite ove lepe dane pa zalepite tvrdopresovanu min. vunu od 5cm i odradite zaštitni fasadni prelaz da nebi dolazilo do pothlađivaja dimnjaka što vuče mnoooge probleme.
Stavljena je minerakna vuna u kolutovima koja ide izmedju keramicke cevi i sploljeg betonskog bloka i spolje je malterisano. E sad dogodine bi trebalo da se radi izolazije kuce, pa ujedno ce i dimnjak biti i spolja izolovan, pa zbog toga nije stavljen fasadni premaz. Ovu zimu izguracemo ovako
Veoma lepo-objekt kotlara je super uradjen!!
Ne mogu, a da ne dam malu kritiku majstorima koji su radili grejanje (pls molim te nemoj mi zameriti).
Radi se o slici na kojoj se vidi instalcija u pozadini kotla:
1. Cirkulacionu pumpu bih postavio na hladni-povratni vod ;
2. Termomanometar bih locirao tamo gde je najvidljiviji-vizuelno ;
3. Ispust-kotlovsku slavinu-obavezno na povratni vod-najniza tacka u sistemu i najvaznije
4. ES (ekspanziona posuda) s veze u sistem grejanja bez ikakvih armatura (ventila) ispred nje!!! ES se veze direktno na otvorenu cev-po svim propisima!
Da li smem ja da kazem svoje misljenje?
Moje duboko poštovanje svima. Prvi put pišem na forumu, iskazujem sve pohvale za slike. Ja trenutno radim slične radove, kopam stopu za dimnjak. Imam konkretna pitanja pa bih molio i konkretne odgovore od upućenih.
1. Od čega zavisi kolika će biti stopa za dimnjak? Ja sam okvirno predvideo 120cm x 110cm x 70 cm dubine.
2. Šta se konkretno dobija ukopavanjem kotla? Ovo pitam u vezi sa nestankom struje i prestankom rada alternativnog izvora, hoće li se voda cirkulisati kako-tako?
3. Da li je bitna dubina ukopavanja?
4. Da li je potrebna stalna ventilacija u kotlarnici, mislim na neki prozorčić, radi stalnog dotoka kiseonika?
5. Da ii je potrebna dobra izolacija kotlarnice ili samo da je iznad nule?
6. Na kojoj udaljenosti se sme držati ogrev u kotlarnici? Ja sam predvideo okvirno 50 cm.
Unapred hvala.
Možda još ima dobrih majstora ali više nema "umetnika".
@Mister NO
1. Stopa dimnjaka zavisi od staticke visine samog dimnjaka. Prvenstveno je bitno da je dobro arimaran i "povezan" sa temeljom objekta. Cak sta vise...za prosecan dimnjak od 9m, ta stopa ne mora da bude tolika. Dovoljno je 80x80x70-80...armirana i povezana sa temeljom objekta.
2. Ukopavanjem kotla dobijate samo problem. Gravitaciona cirkulacija prvenstveno zavisi od nacina izvodjenja instalacije. A tek onda od nivoa na kojem se kotao nalazi. Taj problem se resava mnogo boljim i jeftinijim resenjem...pretvaracem napona.
3. -II-
4. Za nesmetan rad kotla je potreban konstantan dovod svezeg vazduha. Da li cete ostaviti prozor na "kip"ili ce kotlarnica imati ventilacione otvore..sve jedno. Kotao trosi vazduh iz prostora. Zato ukopavanje kotla i nije toliko dobro resenje. Ugljen dioksid i monoksid su tezi od vazduha i zadrzavaju se u "rupi". Tada dolazi do samogasenja kotla i opasnosti od gusenja i trovanja CO i CO2.
5. Izolacija kotlarnice je pozeljna. Sto zbog gubitka toplote, a prvenstveno zbog zastite kotla i vitalnih delova sistema od smrzavanja. Ako u toku noci kotao ne radi...a izolacija kotlarnice je jako losa...moze doci do smrzavanja. Tada obicno stradaju...merni instrumenti...cirkulaciona pumpa...redje kotao
6. Postoje jasna pravila kako kotlarnica na cvrsto...tecno i gasovito gorivo treba da izgleda. Sto se tice kotlarnica na cvrsto gorivo....da kako nije pametno drzati ugalj i drva blizu samog kotla. Moze se desiti da zbog nizeg atmosferskog pritiska...sagorevanja gasova unutar kotla...dodje do mini-detonacije (nije to detonacija) ali do povratnog udara i da zar i varnica izadje na vrata za promaju kotla...i tu moze lako doci do pozara. Da zanemarimo tehnice uslove, gde kotlarnica mora imati metalna vrata...ventilaciju...pozar alarm.... za kucne varijante, pametnije je da se ogrev drzi sto podalje od samog kotla ili da FIZICKI (metalna pregrada, zid od cvrstog nezapaljivog materijala) bude izmedju kotla i skladista ogreva.
Hvala na odgovorima. Evo kako stoje stvari:
1. Stopa ne može biti povezana sa temeljem kuće jer je temelj davno već izliven, pa mi ostaje dobra armatura i logično mi je što je šira to je bolji oslonoc za budući dimnjak od 15 Pa, koji bi trebao biti oko 6 m promera 160 cm ako se ne varam ali to je posebno pitanje. Imam još jedno pitanje vezano za stopu, a to je potrebno vreme za odležavanje?
2. Instalacija se upravo radi i ja insistiram kod majstora baš na tom potrebnim prirodnom padu.
3. Ukopavanje je minimalno, izlazni vod je tek nešto niži od temelja kuće i od najniže tačke u instalaciji, negde oko 10-20 cm, ukupno dakle samo oko jedan metar, a ispravljač svakako neću zaobići, tek ako sve pocrkava da mirno spavam, ipak. A mišljenja sam i da će pumpa raditi sa manje napora, ne znači da sam u pravu. Majstor me je inače odgovarao od ukopavanja, biće muke kod postavljanja kotla, al ja zaludan sedim na godišnjem odmoru pa ko velim da se malo razdrmam. A kad sve proradi probaću sistem na kratko bez pumpe baš da vidim da nisam džabe kopao.
4. Kotlarnica je visoka oko 3 m sa ovim ukopavanjem, dakle negde oko 2 m iznad površine zemlje. Mislim da će tu biti svežine na pretek i dovoljno kiseonika ću regulisati jednim otvorom.
5. Izolaciju krova planiram od vune, a neznam šta da stavim ispod a da ne gori, možda gips ploče?
6. Vrata će svakako biti metalna obavezno, nije mi jasno što su na onoj slici drvena? Spremište za ogrev će biti u posebnom delu odvojeno 50 cm od kotla, sad ću prema savetu verovatno dodati i vratanca, nije zgore.
7. Što se visine dimnjaka tiče da pitam ovde, odnosno odredjivanja potrebne promaje, jer je to svrha dimnjaka ako sam dobro shvatio, moja dilema je dobiti potrebnih 15 Pa sada za kotao snage 16 kw, a to prema izlazu iz kotla bilo 160 cm x 5 m, odnosno još metar visine da dobijem potrebnih 10 stepeni od vrha krova jer dimnjak neće biti uz sleme. Medjutim ako za 20 godina adaptiram tavan u stambeni prostor, tj predjem na kotao snage 30 kw, može li se dimnjak kasnije dozidati, hoće li ovih 160 cm promera biti dobra osnova. Ako sam dobro razumeo minimum za sve dimnjake je: 0,5 m iznad krova, odnosno najmanje 4,5 m visine najprostije rečeno, pa ja pitam da li se potrebna promaja može dobiti povećavanjem promera u okviru te visine, ili da promer ostaje isti a povećava se visina? Zanima me šta kaže matematika u ovom slučaju, jer ne razumem kad se kaže taj kotao traži dimnjak takav i takav, valjda kotao zanaimaju paskali a moje je kako ću mu ih snaći. Ako mi ipak kao osnova za budući kotao treba 200 cm mogu li ga reducirati sada i kako? Hoće li se to odraziti na potrošnju taman toliku za nov dimnjak za 20 godina.
Nisam zidar-gradjevinac ali/...povezivanje sa temeljom kuce se moze ostvariti sa dodatnom armaturom koja je koso zabusena u temelje, pa polozena i na nju se veze armaturna mreza stope dimnjaka. Ima formula koja se koristi za izracunavanje potrebne visine dimnjaka u odnosu na kotao, i tako se dobija potrebna aktivna visina i povrsina poprecnog preseka.Povelika je za kucanje i ima matematickih pojasnjenja tako da potrazi na Google Potreban pod pritisak se moze dobiti na manjoj visini i povecanim poprecnim presekom. Moj savet je odmah da radis dimnjak od elemenata fi 200, a reduciranje se vrsi preko prikljucne "stucne" koja ima da se kupi gotova ili se pravi. Minimum je 10stepeni od vrha krova...tako da bi trebalo to da se ispostuje. Vise se posveti izboru elemenata i izolaciji samog odzaka.
Sto se tice nivoa kotla i instalacije, ako moze da se uradi sa gravitacionom cirkulacijom tj je ok...To se nekada radilo zbog same cene i nedostataka pumpi na trzistu bivse Jugoslavije (60-70 goidna proslog veka). Usteda je minimalna (uz pumpe koje sada postoje na trzistu), a sigurnost je svedena na maksimum. Da bi imao prirodnu gravitacionu cirkulaciju na kotlu od 30KW polazni vod je 2" min i uz otvoren sistem. Tako da...tvoja kotlarnica tvoja odluka. Sa sadasnjim sistemima instalacije gde se koriste alpex cevi i bakar precnika 15-16 mm do grejnih tela, zaboravi na gravitacionu cirkulaciju.
Sve je stvar tvog licnog izbora, ali nekada je pametnije poslusati inzenjere i majstore nego insistirati na svojim licnim nahodjenima. Uz sve mere sigurnosti i ako je sistem odradjen po propisu, nema nikakve opasnosti od havarije... Ja sam dva kotla vadio iz takvih rupa, bas zbog problema koje sam naveo. Prosecan kotao snage npr 20-30 KW za sat vremena potrosi oko 30-40m3 vazduha. Ako je jedan sprat visi u odnosu na kotao i nema kaskada na instalaciji, racunaj o gravitacionoj cirkulaciji koja je minimalna ali zadovoljava rasterecenje kotla kada dodje do nestanka el energije. Uz sve to je naravno potrebno smanjiti lozenje i zatvoriti dotok primarnog vazduha..jer kao sto sam rekao....brzina ostvarivanja temperature u kotlu je mnogo veca nego sto termosifonski efekat moze da procirkulise kroz radijatore...cevi i slicno.
Pa vidim da sam džabe kopao, moglo je i bez toga, nije to neka velika rupa ali ipak jeste. Neka bude fi 200. Hvala.
treba da napravim kotlarnicu pored kuce na nekih 2 metraod pa bih cuo neke savete ,dimenzije su 3,5 sa 2,5 Temelja, visina ce biti 2.5 .e pa sa sad bih cuo neke od vas kojim materijalom,dali stubove.dubina temelja ,armiranje istog i (stubova) blok,cigla yutong ..cisto eto nekih saveta da izaberemo nesto naj bolje pre nego sto pocenem sa radovima
Zverko prebacio sam vaš post u ovu temu gde i pripada. Skoro sve odgovore na postavljena pitanja imate u okviru ove teme.
Netkovic je skoro sve uradio dobro osim estetike. Naknadnom gradnjom kotlarnice uz kuću dobijate "čir" na kući. Naruži se kuća do krajnjih granica. Ukoliko kotlarnica nije inkorporirana u osnovni kubus kuće i ima toplu vezu (što je najbolje rešenje) kotlarnicu treba udaljiti od kuće što više. Barem sam tako viđao u projektima gde su celokupno rešenje od kuce, pomoćnih objekata i parternog uređenja projektovale arhitekte. Uvek se trude da odvoje stambeni od ekonomskog ili tehničkog dela dvorišta. Mada se tu javlja problem gubitaka na vodovima od kuće do kotlarnice.
Zdravo imam problem sa neravnim podom ,nije radjen ravnajuci sloj vec grubo betoniranje starog poda u buducoj kotlarnici, imam odsupanje do 4cm na pojedinim mestima jer je majstor na brzaka radio i ravnjao ravnjacom bez postavljanja vaser vage na ravnjacu da bi video da li je to dobro vec je gledo odokativno.
I sad ja moram da iznivelisem i poravnjam pod pa llaniram to raditi sa Sika MonoTop -412 N,pa me zanima da li ne neko radio sa ovom sikom?
Unapred hvala na savetima i pomoći.
Kolika je kotlarnica? Neće to baš jeftino da ispadne. MonoTop nije ni malojeftin a otićiće dosta. Nije li bolje da se pod odradi keramikom delom lepkom a jednim delom na materijal. Biće lakše održavanje...
Da li postoji način da se izbrusi gde je višak? Ili je lakše da se sve razbije i da se ponovo uradi?
Odlicna je.Lepo iskorisnjen prostor i pre svega lepo se estetski uklopila uz kucu.
Kad imas cekic u ruci,sve ti lici na ekser