I ja se tome nadam, a i da pokrenemo ljude, da tokarenje pochnu gledati na drugi nachin, ne kao puko stolarsko orudje, nego kao "umetnichki-stvaralachki" alat, sto ono i jeste, naravno, pored ciste stolarske primene.
Strug za drvo
Naravno da me zanima.Sve pohvale za informacije!
Da ali po neverovatnoj ceni neka firma u Srbiji proizvodi kopir strug za obradu drveta, odlicnog kvaliteta, vec dugi niz godina ... Pogledajte na www.tehnocomm.com
Kosta 900EU, ali prechnk obrade je samo 25cm, ima tu jos nekih stvari, a to je namenski kopir strug, za poduzno tokarenje. Ovi gore (JET) strugovi su sire namene, boljih perfomansi, i prechnika, pogledaj...
Na stranu sve, ali prechnik obrade od 25cm je suvishe ogranichavajuci.
Svi gore navedeni strugovi imaju kao dodatak deo za kopir, koji se kupuje posebno. Onda, indeksiranje, pogledaj performanse.
Nadam se da ne preterujem, ali po mom skromnom misljenju, po nekim karakteristikama, onome sto poseduju i sto je potrebno za tokarenje kao da poredish JUGO i MERCEDES, narochito model JET - 3520b.
Najveca stvar, kopiranje nije poenta ovog posla, ovde je bitna kreativnost.
Mozda ce ti stopart ovo bolje objasniti.
Upotreba olučastih delta
Olučasto dleto, jedno od najraznovrsnijih oruđa za strug, može se koristiti za svaku od pomenutih operacija isecanja ((slika 12-9).
To je jedini alat koji se koristi za početno zaobljavanje (slika 12-10). U suštini to je striženje dletom koje se drži postrance I pomera paralelno sa radnik komadom. Dubina reza se reguliše prstom koji je položen na naslon za alat.
Slika 12-9. Olučasto dleto je veoma raznovrstan alat za strug. Može se koristiti: (A) oblikovanje pećina (struganje), (B) oblikovanje pećina (isecanje), (C) ravnanje cilindra, (D) isecanje drveta između vretena, (E) zaobljavanje, (F) oblikovanje I (G) pravljenje malih pećina ) u zavisnosti od veličine delta).
Zaobljavanje bi trebalo započeti negde duž radnog komada pomeranjem delta u smeru koji označavaju strelice na slici 12-9E. videćete da je lakše raditi od sredine prema krajevima drveta umesto da stalno režete od kraja do kraja.
Da biste napravili zaobljavanje na ograničenom prostoru, koristite dleto između dva reza načinjena koso zasečenim ravnim dletom ili oznaka načinjenih olovkom.
Slika 12-10. Upotreba delta za zaobljavanje. Radi se od sredine ka svakoj strain komada drveta.
Slika 12-11 prikazuje kako možete da koristite olučasto dleto za struganje da biste formirali pećinu čiji oblik I veličinu uslovljava alat. Dleto se drži u horizontalnom položaju I polako pomera direktno napred. Upozorenje: ne uklanjajte previše materijala odjednom. Često povlačenje delta dovodi do toga da višak materijala otpada.
Slika 12-11. Olučasto dleto koje se koristi za struganje, formiraće pećinu koja udvostručuje veličinu I oblik oštrice delta.
Striženje
je napredniji način formiranja pećine pomoću olučastog dleta. Počnite tako što ćete postaviti dleto postrance kao kod zaobljavanja. Pomerajte dleto unapred dok ne dođe u dodir sa drvetom; zatim ga zarotirajte na naslonu za alat dok se krećete ka centru pećine (slika 12-12). Na isti način radite sa obe strane pećine prema centru. Manipulacija dletom menja akciju striženja u struganje (slika 12-13), što se javlja kao rez pune dubine samo u jednoj tački.
Slika 12-12. Prilikom striženja kod oblikovanja pećine, dleto se lagano rotira dok se kreće prema centru.
Slika 12-13. Na kraju reza kroz pečinu, dleto je u poziciji za struganje.
Planiranje dizajna
Pre nego što pristupite tokarenju, morate isplanirati dizajn. U suprotnom, možete završiti sa vrlo nezanimljivim projektom.
Najbolji način planiranja dizajna je iscrtavanje plana u razmeri 1:1 I obeležavanje svih oblika I dimenzija, tako da pre početka rada znate tačno koje ćete oblike formirati I gde se oni nalaze.
Evo primera kako da isplanirate dizajn za podužno tokarenje komada dugog 12” I prečnika 3”. Iscrtajte na papiru pravougaonik stranica 12” I 3”. Iscrtajte središnu liniju po dužini pravougaonika. Raščlanite dužinu na manje površine pomoću linija koje će biti proporcionalne I lepe na izgled. U ovom slučaju za osnovu komada ostavite 3”, 7” ostavite za prelaz sa osnove na vrh, a preostala 2” ostavite za vrh.
I sad ono najvaznije!!!
Nisam hteo ranije da unosim paniku u tokarske redove,ali, svi se mi vremenom opustimo, i ponekad to nekog kosta vece ozlede. Ove stvari uvek treba imati na umu.
Sigurnosne mere
[u]Upozorenje: pre nego što uključite strug, obavezno pročitajte upotstvo za upotrebu I odeljak o sigurnosnim merama.[/u]
Opasnom zonom na strugu se, u većini slučajeva (zavisi od modela struga), smatra prostor na udaljenosti od 3” od radnog komada I to u svim smerovima u fazi kad komad još nije zaobljen.
Nakon što je radni komad zaobljen I kad je u fazi oblikovanja, opasnom zonom se smatra prostor na udaljenosti od 1” od radnog komada.
Kad je radni komad potpuno oblikovan, a naslon za alat uklonjen, možete slobodno prići random komadu toliko da možete rukom dag a brusite.
Uvek sklanjajte ruke I prste od opasnih zona.
Dok radite na strugu nemojte dodirivati radni komad dok se okreće, sve dok ne završite oblikovanje.
Narošito pazite da vam ruka ili presti ne skliznu u proctor između radnog komada I naslona za alat.
Obe ruke držite na alatu koji koristite i ispred naslona za alat.
Pre nego što počnete da brusite radni komad na strugu, isključite motor, uklonite naslon i tek nakon toga počnite sa brušenjem.
•Nosite odgovarajuću zaštitu za oči I masku za prašinu.
•Kad tokarite laminirane komade proverite da li je spoj jak. Laminirajte radni komad I ostavite ga u stegama najmanje 24h pre tokarenja.
•Nemojte nositi nakit, rukavice, kravate, puštenu kosu (ako je duga), široke rukave Itd.
•Nemojte na strug stavljati radni komad koji ima čvorove, pukotine ili druga oštećenja jer može doći do pucanja drveta, lomljenja ili spadanja sa vretena tokom rada.
•Radne komade koji su u preseku veći od 3”x3” isecajte u osmougao. Tako će tokarenje biti bezbednije I lakše
•Prilikom montiranja radnog komada između dva centra vodite računa o tome da vrhovi centara moraju da uđu u drvo najmanje 1/162. Ne koristite centre kojima su vrhovi oštećeni. Radni komat može da odleti sa struga.
•Namažite voskom ili sapunom krajeve radnog komada koji se prišvršćuje između centara. Ovo podmazivanje pomaže da se radni komad ne olabavi na strugu.
•Kad montirate radni komad na radnu ploču koristite zavrtnje #12x1-1/4”. Zavrtnji moraju da prodru u drvo najmanje ¾”. Ukoliko se zavrtnji montiraju poprečno u drvo onda moraju da prodiru u njega najmanje 2”. Pre nego što radni komat montirate na radnu ploču izrežite ga u obliku kruga kako biste postigli ravnotežu.
•Naslon za alat postavite ne više od ¼” od radnog komada. Održavajte ovu udaljenost tokom tokarenja. Pre nego što uključite motor zarotirajte radni komad rukom kako biste sproverili da ne kači naslon za alat. Nikada nemojte tokariti bez naslona za alat.
•Tokom tokarenja povremeno isključujte motor kako biste proverili da je radni komad dobro učvršćen.
•Ne naginjite se preko struga I ne podvlačite se pod strug dok je motor uključen. Ne dodirujte radni komad dok je postavljen naslon za alat. Zaobljavanje uvek obavljajte na niskoj brzini.
•Veliki teški radni komadi će odleteti sa struga ako pokušate da ih zaoblite pri velikoj brzini. Uvodite alat veoma lagano u radni komad. Nikada ne forsirajte alat I ne pokušavajte da uklonite previše materijala u jednom prolazu. Alat držite čvrsto obema rukama I naslonjen na naslon za alat.
•Nikada ne pokušavajte da zaustavite strug hvatanjem radnog komada ili bilo kog drugog dela mašine.
•Ne isecajte radni komad do kraja I nemojte prečnik svoditi na tako malu meru da može da pukne.
•Pre brušenja uvek uklonite naslon za alat sa struga.
•Brzinu uvek prilagođavajte veličini radnog komada I operaciji.
Ravnoteža
je izuzetno važna kad tokarite laminirane komade, duge komade I komade čiji je prečnik veći od 3”. Proverite ravnotežu vretena I radne ploče pošto obeležite centar radnog komada.
Ovo ćete postići veoma jednostavno na sledeći način. Zakucajte po jedan ekser u centar sa obe strane radnog komada. Uzmite odgovarajuće parče kanapa I vežite omče sa oba kraja. Kroz omče provucite glave eksera (slika12-20). Podignite radni komad pomoću kanapa. Gravitacija će težu stranu povući na dole. Odgovarajućim alatom uklonite višak materijala sa teže strane ali nikako više od 1/32” u jednom prelazu. Ponavljajte ovaj postupak sve doka radni komad ne ostane nepomičan u tri različite pozicije u razmaku od 900.
Slika12-20. Proveravanje ravnoteže radnog komada.
Brzine struga
Pre nego što postavite radni komad na strug proverite da li je brzina podešena na niži prenos. Nakon postavljanja radnog komada, uključite mašinu, podesite brzinu na odgovarajuću I pustite strug da postigne tu brzinu.
Radne brzine struga određuju se u odnosu na veličinu radnog komada I operaciju koju obavljate bilo da se radi o oblikovanju ili završnom brušenju. Uopšteno, možete koristiti neznatno veće brzine kako napredujete od zaobljavanja preko oblikovanja pa sve do brušenja. Sa manjim radnim komadima, takođe možete koristiti malo veće brzine. Što je radni komad veći to bi brzina trebalo da bude manja za svaku operaciju.
Podužno tokarenje
Svi projekti podužnog tokarenja podrazumevaju ovih šest osnovnih koraka:
1.Montaža. Montaža radnog komada na strug je izuzetno važna operacija. Upozorenje: nepravilno postavljen radni komad predstavlja opasnost i teško ga je tokariti.
2.Zaobljavanje. Prvi korak je oblikovanje radnog komada u približan oblik cilindra.
3.Svođenje. Kad je radni komad zaobljen, obeležite položaj oblika koje želite da napravite I istokarite ih do njihovih približnih prečnika.
4.Uobličavanje. Istokarite perle (konveksne krivine) i pećine (konkavne krivine).
5.Brušenje. Nakon što oblikujete radni komad, uklonte naslon za alat i počnite da brusite sve dok površina ne bude glatka.
6.Isecanje. Nakon završnog brušenja, vratite naslon za alat i uklonite višak sa radnog komada (ukoliko ga ima).
Montaža
Da biste radni komad postavili između centara struga, najpre morate pronaći centar radnog komada. Da biste pronašli centar četvorougaonog radnog komada, iscrtajte pomoću lenjira dve dijagonale od ugla do ugla s obe strane radnog komada (slika 12-21).
Slika 12-21. Da biste odredili centar radnog komada iscrtajte dve dijagonale od ugla do ugla. Na mestu gde se dijagonale ukrštaju obeležite centar.
Pomoću gumenog ili drvenog malja postavite živi cetar s jedne strane radnog komada I fiksni centar s druge. Pažnja: ne postavljajte centre metalnim maljem jer ćete ih oštetiti. Vrh centra postavite na obeleženi centar, a potom udarite snažno maljem (slika 12-22).
Slika 12-22. Maljem učvrstite živi centar s jedne strane radnog komada I fiksni centar s druge.
Kad je pravilno postavljen živi centar će ostaviti četiri zareza na mestu gde šiljci ulaze u drvo. Fiksni centar će ostaviti mali krug (slčika 12-23). Upozorenje: šiljci živog centra I krug fiksnog centra moraju da prodru u drvo najmanje na dubinu od 1/16” kako bi radni komad bio bezbedno postavljen na strug.
Slika 12-23. Pravilno postavljen živi centar ostavlja četiri zareza u radnom komadu, kao što je prikazano na levoj strani slike, a fiksni centar ostavlja mali krug, kao što je prikazano na desnoj strani slike. Centri moraju da prodru u drvo bar na dubinu od 1/16”.
Ako radite sa tvrdim drvetom izbušite rupe prečnika 1/8” I dubine ½” u centrima s oba kraja radnog komada, a testerom napravite dijagonalne useke dubine 1/8”. Ovo će pomoći prilikom montaže živog centra.
Ukoliko je radni komad koji tokarite veći od kvadrata stranice 3”, odsecite uglove kako biste dobili osmougaoni presek. Tako će radni komac biti bezbedniji I lakši za tokarenje. Uglove odsecajte pomoću trakaste ili stone testere.
Postavite živi centar na glavno vreteno, a fiksni centar u konjic. Postavite radni komad tako da su centri na oko 1” udaljeni od radnog komada, a potom zaključajte taj položaj. Upozorenje: proverite da li je strug podešen na malu brzinu.
Kraj radnog komada na koji montirate fiksni centar premažite sapunom ili voskom kako bi se okretao bez zapiranja. Postavite radni komad na fiksni centar, produžite hod konjica I postavite drugi kraj u živi centar. Proverite da li su centri dobro nalegli. Ne smanjujte pritisak. Potom zaključajte položaj (slika 12-24).
Podesite visinu naslona za alat za struganje ili striženje, u zavisnosti od toga šta više volite. Poravnajte naslon za alat tako da bude paralelan sa radnim komadom na udaljenosti od 1/8” do ¼”. Proverite da li su zavrtnji na naslonu za alat dobro zategnuti. Okrenite rukom radni komad da biste proverili da ne udara u naslon za alat. Proverite sve pomične delove struga kako biste bili sigurni das u zaključani u pravim pozicijama (glavno vreteno, nosači, konjic, naslon za alat). Brzina bi trebalo da bude podešena na najmanju. Uključite motor struga. Radni komad bi trebalo da se okreće ujednačeno bez preteranih vibracija.
Slika 12-24. Postavite radni komad između centara. Proverite da li oba centra dobro naležu.
Poprečno tokarenje
U nekim aspektima poprečno tokarenje je isto kao I podužno, međutim, u nekim drugim se veoma razlikuje. Ukazaćemo na ove razlike tokom oprolaska kroz osnovne postupke. Kao I kod podužnog tokarenja, poprečno tokarenje podrazumeva šest osnovnih koraka: montažu, zaobljavanje, svođenje, uobličavanje, brušenje I isecanje.
Montaža
Da biste montirali radni komad na radnu ploču, prvo morate pronaći centar tako što ćete iscrtati dijagonale od ugla do ugla. Nakon toga iscrtajte krug pomoću šestara ili šablona (prečnika koji želite da postignete na završenom komadu) na random komadu. Takođe, iscrtajte još jedan upisani krug neznatno veći od prečnika radne ploče (slika 12-38).
Slika 12-38. Pripremite radni komad za montažu na rdnu ploču obeležavajući prečnik završnog komada I krug neznatno veći od prečnika radne ploče.
Zatim isecite radni komad u oblik kruga pomoću trakaste testere ili cirkulara (slika 12-39). Na taj način uklanjate višak materijala što će vam tokarenje učiniti lakšim i bezbednijim.
namontirajte blok na radnu ploču pomoću drvenih vijaka #12x1-1-1/4”. Upozorenje: proverite da vijci prodiru u drvo najmanje ¾”. Za velike, robusne radne komade koristite duže vijke I I deblji blok.
Proverite da li je brzina podešena na najmanju. Zatim montirajte radnu ploču na glavno vreteno (slika 12-41).
1"=2.54cm
Postavite naslon za alat tako da prvo obradite spoljnu stranu radnog komada. Kad je naslon za alat postavljen, a radna ploča prišvršćena, okrenite radni komad rukom da proverite da li udara u naslon za alat. Obavite provere. Sve brave, naslon za alat moraju biti dobro pričvršćeni. Uključite motor i podesite brzinu na onu koja je preporučena za ovu vrstu obrade. Radni komad mora da rotira ujednačeno bez velikih vibracija.
A sada svi na tokarenje...
Slika 12-41. Montiranje radne ploče na glavno vreteno (sa blokom i radnim komadom).
Ukoliko opet naidjem na nesto interesantno ja cu to okachiti.
iskreno pravog struga po prodavnicama nema - najbolje je kupiti polovno postolje starog struga za metal -povoljno ih daju pa ih vi malo modifikujete to ja sad ciljam.
U pravu si sto se tiche da ih nema. Ima tu mnogo stvari oko dobrog struga. Kontrola brzine, centriranost, mogucnost indeksiranja itd. Ja nisam majstor da mogu sve to da napravim pa zato i "ciljam" kupovinu nekog profi struga. S obzirom da ste naveli da kod nas toga nema, a kad covek uvozi, to kosta do zla boga, skoro i do 50% cene struga... Recimo to su moji problemi.
Najveci problem je kvalitetna kontrola brzine rotacije, zatim stabilnost kod vecih prechnika. Stabilnost se normalno moze resiti lako, tezinom, ali kontrola brzine?
Ja sam probao preko obichnog potenciometra, ali nije to to. Motor se gusi, pretpostavljam da se to resava angazovanjem namotaja na motoru ili nesto slichno. Logichno je, po meni, da se masina gusi ako projektovanom broju namotaja dovedete nizak napon=malu struju, sto chini obichni potenciometar.
Dalje, sve su to problemi koji se odrazavaju na profesionalne dodatke, kao sto je npr. chak supernova, a bez kojeg je poprechno tokarenje nezamislivo, to jest, montaza-demontaza zahtevaju puno vremena.
Kad ce kod nas moci da se kupi pravi strug, e to mene zanima???
moze da se naruci da ti se napravi ima jedan strugar u tresnjevcu izmedju subotice i sente covek u hali ima preko 200 strugova kakvih oceh dali obicnih dali kopir i pravi po narudzbini. ja sam ukrao ideju od njega pa sam sebi napravio strug za drvo . Na njega sam ugradio pored motora reduktor i menjac od tristaca stacio u kuciste i fercera.probacu da nadjem negde broj telefona od tog lika, ako ne zaboravim.....
moze da se naruci da ti se napravi ima jedan strugar u tresnjevcu izmedju subotice i sente covek u hali ima preko 200 strugova kakvih oceh dali obicnih dali kopir i pravi po narudzbini. ja sam ukrao ideju od njega pa sam sebi napravio strug za drvo . Na njega sam ugradio pored motora reduktor i menjac od tristaca stacio u kuciste i fercera.probacu da nadjem negde broj telefona od tog lika, ako ne zaboravim.....
Hajde, molim te, nemoj da zaboravish. Otisao bih do njega da vidim te strugove.
Moj pokojni deda je napravio poluautomatski strug,koji i dan danas radi kao sat.radionica je u Bavanistu,Nije ti daleko da pogledas,mozda ti se svidi ideja.
Prvo da vidim ove u Subotici.
moze da se naruci da ti se napravi ima jedan strugar u tresnjevcu izmedju subotice i sente covek u hali ima preko 200 strugova kakvih oceh dali obicnih dali kopir i pravi po narudzbini. ja sam ukrao ideju od njega pa sam sebi napravio strug za drvo . Na njega sam ugradio pored motora reduktor i menjac od tristaca stacio u kuciste i fercera.probacu da nadjem negde broj telefona od tog lika, ako ne zaboravim.....
Ako nije problem stavi sliku tvoje mašine interesantno zvuči kako si je napravio!
Pozdrav svima,
Posto sam nov u majstorisanju drvenih predmeta hteo bih da znam da li kopir strugom za drvo ili nekom drugom masinom ( a da nije CNC) moze da se napravi oblik voblera ( to su one drvene ribice koje se koriste za varalicarenje u ribolovu). Duzina 3-15cm, nisu simetricnog oblika recimo:
http://www.stormlures.com/products/index.cfm
Pozdrav!
Evo sam ja ostavio komentar. Ove tackice od ranije nisu greska nego samo da ti pokazem koliko sam ostao bez teksta.
ZOKA, SVAKA TI CAST.
Od danas vise nema razloga da me zoves "VSS" ti si "UVSS" - ultra visoki strucni saradnik. Ja sam imao neke planove da sve to tako nekako prevedem sa engleskog na nas ali se sa vremenom nikako nisam mogao sastaviti tako da si ti to odradio zaista majstorski i svaka ti cast. Onaj ko nikada nije vidio strug na osnovu svih ovih tvojih instrukcija moze da shvati kako se to radi a ti si toliko to fino odradio da bih ja sutra otisao kupiti strug, 5 kubika drveta i poceo obradu ako nikada ranije to nisam radio. Zapalio si i mene samog. Bravo. Ja se nadam da smo sa ovim postom uspjeli natjerati na razmisljanje barem 3-4 nova tokara-amatera. To cemo vidjeti u narednih nekoliko mjeseci ako krenu detaljnija pitanja.