Pre nekog vremena za pričvršćavanje je bilo potrebno bušiti rupe
građevinskim materijalima,pa ubacivati komad drveta u koji bi se zavrtali šarafi i kuke.ili zabijali ekseri.komplikovan postupak koji je posle zamjenjen ispunama istih rupa sa komadićima od prirodnih vlakana kao što su konoplja ili juta.Kada se zavrne šaraf on ispuni tj rastegne jutu i na taj način se osiguravalo pričvršćavanje...
Danas se to radi pomoću tiple,bez koje je kačenje nečega na zid skoro ne zamislivo.Gotovo da je svejedno od kojeg su materijala napravljene.
Postoje tiple koje su napravljene od umjetnih materijala i metala,
a bitno je da model ispunjava sve postavljene uslove.
Koja tipla je odgovarajuća,za to postoji više kriterija.
Da bi odabrali pravu tiplu potrebno je poznavati materijal u koji ćemo istu postaviti,opterećenje po tipli i vrstu montaže.
Upotrebne namjene modela tipli mogu da se nađu na samom pakovanju,
u brošurama proizvođača...tiple se dijele na nekoliko osnovnih kategorija,
standardna tipla,univerzalna tipla.tiple za ramove,tiple za šupljine,tipla za beton,tipla za gips ploče , tiple za porozni beton,opružne tiple,tiple za sidrenje...nastavak slijedi,vjerovatno sutra...
Tiple-vrste tipli
Postoje nekoliko vrsta zidnih elemenata a četri su osnovna.
Puni građevinski elementi gustog sastava kao što je puna cigla,
koja je veoma dobra za tiplovanje,tj pogodna.
Šuplji blokovi gustog sastava sastoje se od istog materijala kao i puna cigla,ali im veći dio sačinjvaju šupljine.Ovi blokovi se dijele na blokove sa uzdužnim šupljinama,blokovi sa vertikalnim šupljinama,rešetkaste blokove,saćaste blokove.
Za pričvršćivanje u ovim materijalima se koriste specijalne tiple koje
premošćuju ili ispunjavaju rupe.
Puni građevinski elementi poroznog sastava su većinom vrlo porozni i malih čvrstoća.U ovu grupu spadaju elementi od lakog betona te ytong blokovi.
Za optimalno pričvrščavanje treba koristiti specijalne tiple sa dugačkom zonom širenja.Takođe u ovoj grupi postoje elementi sa šupljinama,poznati su kao lagani šuplji elementi i po pravilu imaju veoma male čvrstine...
Budući da još i pored toga imaju i šupljine,odabir tiple mora da bude
što pažljiviji,a montaža sa posebnom pažnjom.Odgovaraju tiple sa dugom zonom širenja li injektivna sidra...
Kategorija pločastih građevinskih materijala sastoji se od.suhih građevinskih ploča od gipsa,celuloze,iverice,tvrdih vlakana,šperploča i druge,koje su obično malih čvrstina...
Na ovim materijalima se obično koriste tiple za šupljine...Beton se dijeli na dvije grupe,laki i normalni beton.Lagani beton se razlikuje od normalnog betona po lakim dodatcima kao što je ekspandirana glina.
Ovim materijalima koji imaju manju čvrstoću od šljunka u normalnom betonu nastaju nepovoljni odnosi za tiplovanje.
Iznos sile nosivosti tiple za teška opterećenja stoga zavisi o čvrstini betona.Stepeni različitosti čvrstine kao kod zidnih elemenata ne pojavljuju se toliko kod betona,ali se mogu pojaviti pukotine uslijed opterećenja,skupljanje betona,kao i vanjski uticaji,koji smanjuju nosivost.
U takvim slučajevima se koriste tiple koje imaju ETA ili CC ateste.
Njihova upotreba u pukotinama dokazana je ispitivanjem tako da se ove tiple mogu koristiti bez ograničenja.
Pri bušenju raznih građevinskih materijala razlikuju se tri postupka bušenja
koja zavise od samog bušenog materijala.
Rotaciono bušenje ručnom bušilicom
Udarno bušenje velikim brojem laganih udara
Udarno bušenje manjim brojem udara visoke energije
Da bi upotpunili bušenje treba da pomenemo i bušenje jezgrenim borerom koji se uglavnom koristi za velike promjere rupa ili kod armiranih betona...
Kod zidova od tvrdih građavinskih materijala,kao što je beton buši se udarnim bušenjem,malim i velikim brojem udara,sa bušećim čekićem.
Rotaciono bušenje je namjenjeno za porozni beton,gips ploče i drvene materijale.Pri bušenju treba obratiti pažnju da nam bušena rupa ne bude prevelika i da kod šupljih blokova ne dođe do odlamanja stijenki šupljina.
Isto vrijedi i za pločice,da bi se izbjegla oštećenja treba bušiti na spojnim linijama tj fugama.Ukoliko to nije moguće uraditi,potrebno je na pločice nalijepiti krep traku koja će da spreči klizanje borera pp pločici,kao i odlamanje glazure na istoj...
Bez obzira na vrstu borer mora da odgovara promjeru tiple,u većini slučajeva promjer tiple i borera je isti.Kod poroznog betona poželjno je odabrati borer maneg promjera od tiple za 1-2 mm.
Takođe treba da obratimo položaj borera pri bušenju.
Nakon bušenja poželjno je rupu očistiti od prašine,jer samo čista rupa omogućava maksimalnou stegnutost.
Evo da ti malo pripomognem na temi.Sve to lepo zvuci u teoriji,ali malo ko (citaj niko) se toga ne pridrzava kod nas.Na brzaka sam skenirao tiple koje Ja koristim,pa izvolite pogledajte...
Sa desne strane su dva tipla za beton.Izradjeni su od celika,sa dva uzduzna rascepa.Unutra se nalazi celicni valjcic koji se pri zavrtanju sarafa izguruje napred sireci tipli i obezbedjujuci odlicno prianjanje.
Do njih se nalaze dva tipla za rigips ploce.Gornji se ubacuje u rupu i pri zavrtanju se navlaci na saraf praveci slovo T obezbedjujuci nemogucnost cupanja,a donji se uvrce u rigips plocu i obezbedjuje veliku nosivost.
Do njih se nalaze dva tipla za suplju ciglu i blok.Gornji odlicno drzi u supljoj cigli,a donji je tzv.guzvajuci tipli koji se pri uvrtanju sarafa navlaci na isti i ne dozvoljava cupanje.Takodje na slici malo vise levo postoji mali crveni tipli oblika rakete koji je idealan za suplji blok.
U sredini se nalaze cetiri tipla za cvrst materijal koji su pravljeni sa dva ili cetiri zida.Gornja dva veoma cvrsto drze u ytong bloku s tim sto se mora busiti za 2mm manja rupa u precniku.
Drugi tipli sa leve strane(onaj sa sarafom) je udarni tipli i koristi se za pricvrscivanje profila za rigips ploce.
I na kraju,prvi tipli sa leve strane je tipli za pun zid (cigla,ytong) veoma je mek,sa dva zida,i veoma velike nosivosti pa ga s toga koristim za sarafe vecih precnika.
Posto ja u svom poslu koristim sve moguce vrste tipli . A vesao sam sve moguce i nemoguce terete i konstrukcije .
jedini proizvodjac cije ja tiple tiple koristim je FISHER a sve ostalo je za 5 klasa ispod
.
jedini proizvodjac cije ja tiple tiple koristim je FISHER a sve ostalo je za 5 klasa ispod
A Wurth :hh :hh :hh :hh :hh
Samo ti lozi Bane :hh :hh :hh :hh :hh :hh :tup :tup
al nemoj posle da se zalis sto moras da brises :nono :nono :hh :hh :tup
a inace Wurth tiple su za indijance a ne za majstore :hh :hh
Pa Tenzore upravo ovaj tipli koji sam najvise nahvalio,a na slici je prvi sa leve strane i najveci je takodje,je licno FISHER.
Darkelja
Nisam vido oznaku ciji je ,inace ja za opsta tiplovanja koristim Fisher SX il UX
a koliko je to dobra tipla evo male price . Kad se koristi Sx il UX u punom materijalu tad se mora jako paziti na silu stezanja inace stabla srafova do 10 mm pucaju ko od sale .
ima negde na forumu sam obesio sliku gde sam sa tri UX (18mm) i 3 srafa 16 mm "ispravio " gredu 12x12 cm
Ako uvecas sliku videces na tom tiplu sa leve strane poznatu ribicu u kojoj pise Fischer a sa desne pise Germany.Inace oznaka ovog tipla je S14.
Tenzore meni se čini da vas obadvojica ložite... :hh
Jer ovaj wurth me podsjeća na gorenje,bijelu tehniku,kad smo nekad podavno davali savjete...
Šta znam ,wurth,pa i nije toliko loš,ustvari nije uopšte loš,ali
ko će ga znati čije su to tiple,može da bude lako da su fišerove... 8-O
Evo jos jedan tipl-saraf idealan za montaze i u cvrste i u suplje i u porozne zidove.Sastoji se od navojne sipke fi 8 sa maticama,platnom i gumom navucenom na deo navojne sipke.Po busenju tipli se ukucava u zid pa se potom doteze matica ispod koje se nalazi platna.Donja matica (u zidu) upire u gumu a pri stezanju vidne matice okrece se i nevojna sipka,navlaceci donju maticu ka izlazu rupe i time sabijajuci gumu oko sebe.U cvrstom zidu ta guma upire tolikom silom da mi se par puta desilo da je pukla navojna sipka,a u supljem zidu guma se guzva oko rupe i ne dozvoljava cupanje.Na takve vijke mogu se kaciti i veoma teski predmeti,pa na montazu klima uredjaja i raznih bojlera i kotlova za grejanje ne krecem bez njih.Cena,sitnica-po komadu oko 30 dinara ili 0,35 eur.
Darkelja definitivno ono jeste Fisher tipla kod tebe na slici ,nisam ni sumnjao u to . :nono :nono
a da sam slucajno vido Wurtha ne bih se ni oglasio dalje :hh :hh :hh
Wurth nije los ako se zaobidje u sirokom luku :tup :tup :hh :hh
Darkelja
za te tiple od creva i navojnih sipki .Ja to uvek nosim u rinfuzu . par navojnih sipki ,matica i platni i po 2 metra creva odgovarajucih precnika .
i onda te na terenu nista me moze iznenaditi .posto ocas posla pravis tiplu prema potrebi .
a usput je vrlo korisno posto nijedan deo nema veze sa Wurth-om
Bravo Tenzore,svaka ti vredi.
Pa Tenzore posto si ti poznati gradjevinator da te pitam nesto.Cuo sam da postoje (ali ozbiljno) neke tiple koje se kucaju u suplji blok i kada se nakuca saraf eksplodira nekakvo punjenje iz tiple te popuni rupu nekom smesom(lepkom) pa se posle petnaest minuta moze kaciti na to sta zelis.I da,kazu da mogu da izdrze oko 700 kg.Da li si cuo za tako nesto?
ih cuo !!! video i koristio
da bez zeznja postoje takve "tiple " .u stvari su u pitanju staklene ampule precnika od 16 mm pa navise . nasi prodavci su ih krstili kao "hemijske tiple " .inace ih radi i Fiser
inace ja imam veliku srecu da generalni uvoznik Fisher-a ima sediste u ZR
nacin montaze je sledeci busi se rupa za dva milimetra veca nego sto je telo srafa ( mada do 4 mm nije problem ) otprasi se rupa ubaci se "ampula " i zabija se sraf .moze sraf ,brezon ,hangar sraf ...
pored tih varijanti ima dvokomponenti cementi git koji se ubacuje kroz tubu u rupu a zatim sve isto
i da i Dramin radi materijal za tiplovanje na cementoj bazi a mesa se sa vodom .izbusi se rupa ubaci se smesa i zabije se brezon . drzi ko mutavo .
materijal se zove Ankerit
Evo jos dve FISCHER tiple.Ova sa desne strane je cuveni UX u mom slucaju 10mm.Nema price stvarno odlican tipli.Nazalost redje ga koristim jer je osetno skuplji od ostalih tipli (citaj obicnih),pa mi nije isplativo stavljati njega da drzi pvc selne i bakarne cevi,ali za vece terete naravno da ide on.Ovaj sa leve strane koristim za ytong blokove jer lepo siri i upire u zid a pri glavi ima cetiri "strele" koje kad se zabiju u meso ytonga ne dozvoljavaju okretanje tipla.
Kod montaže sa predhodnim aktiviranjem tiple,tipl uglavnom završava u nivou građevinskog materijala.izbušena rupa je veća od montažne rupe u elementu koji se montira.Prvo se razmaci rupa priključnog elementa prenose na podlogu,nakon bušenja rupe tipla se aktivira a onda se naticanjem
postavlja element koji se montira...
Montaža sa istovremenim aktiviranjem tiple je pogodna za više tipli po jednom elementu za montiranje.Rupe koje su na elementu mogu da služe kao šablon za bušenje,Uz olakšanje montaže tako se postiže tačnost i preciznost pri bušenju rupa.Tipl se provlači kroz rupe na elementu i onda
aktivira širenjem.
Kod razmaknute montaže element za montiranje se fiksira,osim metalnog sidra sa metričkim unutrašnjim navojem,potrebnan je i kontra matica ili tipl za distanciranje.
Za sve građevinske materijale od cigle do poroznog betona,za laka i srednja opterećenja,kao regali i svjetiljke,se koristi standardna tipla.
Za montažu visećih elemenata se preporučuje što duža tipla
o umjetnih materijala.
Univerzalne tiple razvijaju svoje najveće sile pričvršćivanja takođe i u
punim građevinskim materijalima,takođe dobro drže i u šupljinama,jer imaju svojstva širenja i začvorivanja.U posebnim dugim verzijama dobro drže u betonu.Primjenjuju se za mala opterećenja kod montiranja regala,slika,svjetiljki i sl,na svim građevinskim podlogama,zidanim, betonskim,gips pločama...
Tiple za okvire se koriste za montianje pod konstrukcija od drvenih lajsni.
Radi se veoma brzo,drvene letvice se naslone na zid bušilicom se buši rupa na zidu kroz letvicu te kroz obadvoje se nabije tipla.kod šuplih građevinskih elemenata treba odabrati tipl sa dugom zonom širenja.
Tiple za porozni beton imaju tri puta veću nosivost u poroznom betonu od standardnih tipli.Za mala opterećenja se mogu koristiti standardne tiple koje su znatno jeftinije i mnogo lakše ih je postaviti u zid...
Tiple za šupljine se koriste kod lakih građevinskih materijala,
kao gips ploče,iverice i dr.kada normalne tiple ne mogu da drže...
Neki modeli se prilikom izvlačenu šarafa otvaraju poput kišobrana i dalji stezanjem svojom veliko površinom upiru o unutrašnjost ploče...
Nosivi mehanizam tipli za gips ploče zasniva se nazaklinjavanju oblikom,koji nastaje uvrtanjem grubog navoja u ploču...
Tiple sa oprugom i preklopne tiple se koriste za montažu na s.plafone.oni raspodjeljuju sile koje djeluju duž njihove ose,na veću nalijegajuću površinu,što je mnogo povoljnije od tačkastog opterećenja kod univerzalnih tipli od umjetnih materijala.pa s tim imaju prednost kod većih opterećenja.
Tiple za teška opterećenja,tako zvane tiple za vlačne zone najčešće se ugrađuju u betonske zidove i plafone.
Mogućnost naknadnog dodatnog širenja nastalog kod pukotina sprečava izvlačenja pri brzom razvoju pukotina.
Postoje modeli koji se automatski prilagođavaju roširenju rupe koje nastaje uslijed pukotina.Pri tome konus ulazi dublje u dio koji se širi i tako povećava promjer tiple.
Ove tiple su pogodne i za preuzimanje trzajnih opterećenja.
Za elektro instalacije postoje posebne umetajuće tiple koje se proguravaju kroz dio za fiksiranje i zatim umeu u rupu.
Tiple za injektivna pričvršćenja
Neki materijali nisu dovoljno čvrsti da bi mogli korisiti obične tiple.
U nekim slučajevima ako pričvrščenje treba da bude blizu ivice materijala,
tada nastaje opasnost od odlamanja materijala uslijed pritiska tiple.
Svi smo se po nekada susretali sa bušenjem rupe u zidu a pri tome borer prolazi kao kroz sir i kada postavimo tipl šaraf ga okreće.
Kada obična tipla ne drži koriste se injektivne tiple.
Kod ove tehnike pričvršćavanja kada se materijal u zidu ispuni ljepljivim dvokomponentnim mortom čija se masa već nakon jednog sata stvredne poput betona.U zidnim blokovima dodatnu vezu između smjese i bloka
osigurava posebna čahura.Montaža je sasvim jednostavna,prvo izbušiti rupu,pažljivo očistiti,naštimati mješač istisnuti i kraj priče.
Ako se odabere šaraf sa manjim promjerom pričvršćenje neće d bude dobo,u suprotnom ako je promjer šarafa veći,potrebno je unijeti više snage pri uvrtanju i sam proces traje duže nego što treba.
Sem pravilnog promjera,potrebno je odabrati i pravu dužinu šarafa.
Šaraf mora da bude duži od tiple najmanje za promjer tiple,pri tome se mora misliti i na to da pločice i izolacije nisu nosivi slojevi,pa zbog toga treba uvijek za takve montaže koristiti duže tiple i šarafe,jer siguno pričvršćenje osigurava samo materijal iza izolacije ili pločica...
Od svih tiplova ja najčešće koristim čelečne tiplove što ih darkelja prikaza kao prve sdesna.Najviše zbog navike ali i zbog sigurnosti.Jedino se nebi složio s opisom montaže tipla.Darkelja opisa da šaraf gura srce tipla koje onda širi vanjski dio tipla i zaglavljuje isti u beton.Ja to radim na sledeći način.Kada zabušim rupu ubacujem tipl sa šarafom do kraja rupe odvrćem šaraf i onda najvažnije sa odgovarajućim čeličnim kirnerom odvalim po srcu tipla .Posle toga zavrćem šaraf koji mora biti kvaliteta 88 ili većeg i stežem ko sivonja. Kada postavljam balkone ili stubišnu ogradu a pločice već postavljene ili mermer obavezno koristim hilti dvokomponentno ljepilo koje drži kao smrt a ujedno sprečava prodor vode kraj tipla što nijedna druga tipla nemože da obezbjedi.
gogi
vid ovako
svaka cast i ja volim ruski sistem to jest faktor sigurnosti prebacen bar za 200 %
aliiii celicni tipl pored svoje ogromne nosivosti ponekad moze da bude i najslabija tacka . cesto se desi da ako ga koristis u bloku da zbog prevelikih sila stezanaj dodje do pucanja samog materijala tj bloka . ili recimo pogodis u sam kraj cigle pored fugne (a to ne vidis jer je malterisan zid ). to su samo dve od par desetina varijanti gde su metalne tiple vrlo lose resenje da ne kazem nesto drugo :tup :tup :hh i sto je najgore to se ne desi odmah nego posle nekog vremena
e sad sto se tice stezanja srafova i tu postoji veliki problem jer pretegnut sraf oce i da pukne . sreca je (ili nesreca ) kad pukne odma
ovo sve sto sam napisao nije napisano da bi se eto cisto rasplavljali nego na osnovu losih iskustava (na srecu TUDJIH ).nagledao sam se otpalih bojlera i kojekakvih nadstresnica i ograda od terasa .
inace je moj najgori slucaj loseg tiplovanja zamalo platio glavom jedan moj majstor .pre tri godine uzmemo mi da renoviramo neki stan na 7 spratu . i naravno bilo lepo vreme i taj moj majstor na jednoj pauzi se naslonio ,sreca od napred na ogradu . desni deo ograde je popustio tj iscipao se celicni tipl iz zida sa sve srafom . kako je to sve krenulo da se krivi i kezeci zamalo nije aterirao sa 7 sprata na beton . a zamisli ograda nova postavljena pre mesec dana .
e otada ja zestoko pazim na tiplovanje i ankerisanje .
ta strava koju sam nahvatao me i dan danas drzi pa srafofe koje dobijam uz celicne tiplove ne ugradjuem vec ih menjam srafovima u kvalitetu .
a posto srafove kupujem na kutije od 100 kom ,ja ti lepo uzmem 10 kom slucajnim uzorkom .pripremim plocu od 20 mm urezem navoje i stezem ih moment (kilo) kljucem pa proverim sta kaze deklaracija koja je max sila zatezanja odnosno kidanja . desavalo sa de lepo vratim celu kutiji nazad trgovcu . jer najlakseje na glavi srafa udariti oznaku i odstampati deklaraciju , a ja posle da robijam . a nece to moci
I da se pohvalim ( i da cuknem u drvo ) nikad mi jos nijedan element nije pao :nono :nono
jest da sam pomalo paranoican al bolje paranoja na slobodi nego Klaustrofobija kod Darkelje u komsiluku :tup :hh :hh
P.S. gde god nadjes zgodno mesto ti brezon ugradi
Tenzore ajd objasni mi malo otom proizvođaču Dramin čiji je i kakav je scjenom mislim na tu smjesu Ankerit.Da li je povoljan jer ova hiltijeva je poskupa.Kako se koristi jel treba mješač na tubi kao kod ostalih itd.A što se tiče onih tiplova o kojim pričah ma podrazumjeva se da su za beton i kamen .Kroz te materijale najčešće pičim pa i nemislim o drugim ,a često koristim i navojnu šipku bar kad okolnosti dozvoljavaju.Zamisli krilo kapije visoko 4m široko 2.5m od kovanog gvožđa kojem zatiplam ploču sa šarkom na betonski zid pa drži kakve se tu sile sve javljaju nedase zamisliti.
gogi
eve link http://dramin.eu/pdf/izolit_ankerit.pdf
a za cenu vidi direx sa njima , znam samo da su podosta jeftiniji od ovih dvokomentnih cement lepila (Fisher, Hilti , Wurth)
Samo da objavim da sam prešao skroz na dvokomponentno ljepilo za ankere ili šarafe proizvođača TEKADOL Slovenija cjena sitnica u odnosu na ostale bar kod mene 9eura tuba,Jedini problem je što se uz nju dobije samo jedan nastavak mješač pa mi često ostane do pola načeta tuba.Pitanje je da li postoji neko sredstvo koje može da očisti mješač posle upotrebe, da bi se mogao bar još jednom koristiti.Razmišljao sam o vrućoj vodi ali nisam probao dali je neko?
Gogi
Trebalo bi da te mesace prodaju posebno .Bar tako rade svi ostali proizvodjaci .
Поздрав свима
Тражећи нешто о типловима случајно налетех на овај форум и би ми право задовољство што тако нешто постоји. Прави рај за нас аматере који волимо нешто сами да мајсторишемо по кући. Е сад "најопаснији" смо ми који волимо да радимо а немамо искуство. То је разлог што сам овде са вама.
Искористићу ово прво јављање да одмах затражим савет за типловање носача телевизора BiMagiX 50 ( http://www.artsupport.rs/tv-nosaci/elegant-serija/ ) у преградни зид од блокова ( оних шупљикавих саћастих ). Телевизор је стари Самсунг од 25 кг а полуга носача је око пола метра. Размишљао сам о употреби перфорираних типлова и двокомпонентог лепка а пријатељ ми саветује да прођем са бургијим скроз кроз зид и са задње стране анкеришем цео носач што је свакако поузданије али и деструктивније. Шта ви предлажете? Поздрав свима !
Mozes da uzmes tiplovi za bolokove i ubacis dvokomponentno lepilo, ako ti je taj zid spoljni ona probusi skroz i uzmi navojnu sipku
pozdrav
Hvala Marko ! Pozdrav .
Pogledaj Sika AnchorFix® 1.Veoma dobar montažni sistem.Detalje upotrebe i kompletno tehničko uputstvo možeš naći ovde
Знам за тај Сика Анкерфикс 1 и мислио сам њега да користим у комбинацији са његовим перфорираним типлом ал` се све нешто плашим да после ставим телевизор од 25кг на полугу од пола метра. хм.. ставићу прво џак од 25 кила да стоји пар дана хехе. У сваком случају ти хвала . Поздрав !
Razna pričvršćivanja sa tiplama mogu da nose i razna opterećenja,
na razne načine,pri čemu se sile dijele na tri komponente,
vlačnu silu,poprečnu silu i koso poprečnu silu.Sve te sile tipla mora da podnese.Kao orijentacione vrijednosti za nosivost za pojedine vrste tipli proizvođači navode dozvoljena preopterećenja.
Mala prekoračenja u nosivosti nisu od nekog značaja,jer su to proizvođači već uračunali pri konstrukciji tiple.Kod tipli koje su napravljene od umjetnih materijala može da se radi o petorostrukoj sigurnosnoj rezervi,a kod metalnih o trostrukoj.Kako bilo,ali u svakom slučaju šarafi moraju biti što većeg promjera naspram promjera tiple, naravno,radi ostvarivanja
optimalne veze.
Dijelovi tiple koji se šire(zubci) budu pritisnuti uz omomtač rupe i trenjem preuzimaju vanjska vlačna opterećenja.Klasične dvodijelne ekspanzione
tiple su standard.Za još bolje pričvršćenje na tržištu se mogu naći trodijelne i četvorodjelne šireće tiple.
Geometrija tiple prilagođava se obliku podloge,tj izbušene rupe...
Na primjer tipla za šupljine nakon montaže promjenom oblika ispuni dio šupljine vlastitim materijalom ta se više ne može izvući kroz rupu.
U zaklinjavanju materijalom se radi o vezi između tiple i sidrene podloge
pomoću dvokomponentnog morta od smole.
Sastav građevinskog materijala od velikog je značaja za čvrstinu
montažnog spoja.Iz tog razloga postoje tiple za različite građevinske materijale,na primjer za šuplje,pločaste i pune građevinske materijale.
Kod neomalterisanog zida je lako prepoznati podlogu,a kod omalterisanog
ili obloženog jedna probna rupa nam može dovoljno reći o kakvom se materijalnom sastavu zida radi.