Hvala na savjetu, već nekoliko zima pratim forume i sam sam došao do zaključka da je Bafer korisna stvar za čvrsta goriva. U početku sam mislio da Bafer nije potreban kotlu na pelet ali nisam bio u pravu upravo zbog prevelikog palenja i gašenja kotla. Predpostavljam da neki mogu proći bez Bafera koji imaju veću kvadraturu kuće a slabiji kotao pa da radi konstantno. Kod mene su mnogo nestabilne potrebe za grijanjem pa je to još veći problem. Prvo sam se mučio dali da radim TP ili pelet. Kod toplotne pumpe mi nije odgovarala niska temperatura vode pa sam odustao i na kraju odlučio kotao na pelet. Ostavio sam uporedo i stari kotao na ugalj ako slučajno zatreba. Imam ja i dvije inverter klime, jedna dole i druga gore na spratu pa sa njima grijem ulaz i izlaz zime. Činjenica je da mi klime manje troše novca od peleta ali sa klimama nije baš tako udobno grijanje kao radijatori. Naj pametnije je da ispratim ovu zimu ovako kako jeste pa to sve lijepo vidim kako funcioniše i onda donijeti neki zaključak. Ako sad kotao troši više peleta zbog pali gasi po toj logici kad bude radio u modulaciji kad zahladi možda neće trošiti ništa više nego sad, mislim do -5
Grejanje na pelet
Епа супер онда.
Котао ће ти боље радити на нижим спољним температурама, имаће дуже циклусе али то није ни близу систему са бафером (ма ни на -20 степена). Разумео сам те, сада је таква ситуација. И ја сам прву сезону прегурао без бафера што због недостатка новца тада, што да докажем себи да то тако не може. Позабави се и изолацијом (додај негде где може), можеш кренути и са куповином неких вентила, актуатора, контролера... Има шта да се ради. Па наредне сезоне да не размишљаш о снагама котла, модулацији. Да котао буде бео, чист и да остане пола пара за трошак.
Izolaciju jedino mogu dodati još na tavanu, tu je sad 5cm kamene vune a planiram još 10cm i to bi bilo sve što se tiče izolacije. Padalo mi je napamet da isprobam rad kotla sa jednom pauzom od recimo 2 sata posle podne pošto kotao ima mogućnost dva palenja i dva gašenja u 24h pa da vidim šta se dešava sa potrošnjom ukoliko nebi smetalo kotlu to trzanje dva puta.
Што се изолације тиче, колико сам ја некад читао о томе, таванска минимум 30цм. Ја сам тренутно на 10цм, сада ћу да додам још 10цм а натамо кад се стекну услови још 10цм. Да не збуни, све до 30цм има оправдања и крива уштеде је још увек толико стрма да је период отплате кратак и исплатив. Све преко је ок али не знам да ли имамо толико пара и да ли треба то радити.
Што се камене и минералне вуне тиче 99,9% сам сигуран да су им изолациона својства иста (свуда где сам гледао коефицијент је исти). Камена је згоднија за неке радње због тога што је набијена и у табли иначе, са обе имаш исти ефекат. А камена, колико се сећам кад сам гледао цене била је 2-3 пута скупља (опет понављам, не држите ме за реч).
Ето где можеш да уштедиш, минерална уместо камене.
Што се "трзања" котла тиче, ма не смета њему то, код просечних корисника у прелазном периоду пали и по 20 пута, нико пд њих то и не гледа. Котао на пелет посматрају као електро котао. Смањује се век грејача једино (барем тако кажу корисници а и логично је).
Ја некако не могу да прихватим та половична решења иако покушам да себе убедим да је таква ситуација и да тако мора... Не знам... Све је то пресипање из шупљег у празно. Ми ћемо да се бавимо само оним што тако мора да буде а ти ћеш онако како мораш.
Pozdrav drugari. Kupio sam peć na pelet, treba mi neki wifi termostat, ne mogu da se odlučim za koji. Bitno mi je da se lako rukuje preko aplikacije(za kevu je inače) i da ima makar 4 programa za vremensko paljenje.
Može neki savet?
Hvala unapred
Pozdrav svima,
imam kamin Thermoflux Eco Peling 25 od 2013. godine. Do sada nisam imao nekig većih problema osim jedne zamjene grijača i dimne sonde.
Prije par dana mi se pojavio problem kod potpale peleta da izbaci ALARM 5. Greška je u tome da kotao ne dobije pelet koji je potreban odmah da se odradi paljenje, već ga dozira nakon što grijač završi, a tada već bude kasno. Kad ručno dodam šaku peleta u posudu, tad ide bez greške. Već mi je dolazio majstor, ali ništa nije mogao uraditi. Da li je imao ko ovakav problem i kakvo je bilo rješenje.
Hvala...
Ja imam tek desetak dana iskustva sa pelingom ali sam primijetio u prvom palenju da dozator radi malo duže da napuni pelet u gorionik, pa bi morao to malo da ispratiš dali to prvo punjenje dozatora uopšte radi.
Poštovanje,
imam kotao Centrometal pelet-drvo 35kw sa spremnikom za pelet. Troši mi na ovo jesenje vreme oko 3 dzaka - 45kg peleta. Pelet je neki Ukrajinski "Verba". Kuća je "Švapska", debeli zidovi drvena stolarija, dupli prozori. Kuća je površine oko 130m2, jedna etaža. U kući ima 12 panelnih radijatora, jedan sušač i izmenjivač toplote u standardnom bojleru od 80litara. Postavljene su dve cirkulacione pumpe vezane redno. Pumpe kontroliše sobni wi-fi termostat Ekona wifix3. U sistemu grejanja postavljen je četvorokraki mešni ventil sa elektromotornim pogonom "Seltron" i automatikom "Trm Balkan Specijal". Temperatura vode koja se šalje ka radijatorima je 40-41 stepen. Temperatura u sobama je podešena na 22-23 stepena. Nekako mi je potrošnja peleta prevelika, s obzirom da su spoljne temperature prilično visoke. Neznam koja će potrošnja biti kada spoljna temperatura padne ispod nule.
Da li ima neko nekakvu ideju, da li je ovo velika potrošnja ili je to to? Da li je moguće smanjiti potrošnju? Kotao radi odlično, ne guši se, ne staje i tome slično. Nakupi se posle 3 dana neke crne sljake na rešetki. Pepeo ne mora da se čisti po 7 dana.
Hvala unapred.
Zdravo tuki789.
Pre svega da napomenem da nisam profesionalac u oblasti grejanja, ali sam puno čitao kako bih rešio moje pitanje grejanja.
Elem, imaš krajnje nepovoljan kotao za tvoje potrebe. Nije predimenzionisan, već ekstra predimenzionisan. Duplo predimenzionisan, otprilike.
Kod tog kotla je minimalna potrošnja verovatno oko 2kg po satu. Bilo napolju hladno ili toplo, on ispod toga "ne zna" da potroši. Šljaka koju imaš (ako je pelet kvalitetan) je isto posledica toga, jer tebi kotao ne stigne da radi na temperaturi većoj od 60 stepeni zbog prevelike snage.
Ako ti je za utehu, verovatno ni kad dođe prava zima tebi potrošnja neće biti veća. Jer će njegova minimalna snaga biti dovoljna da zadovolji gubitke koje tvoj objekat ima.
Imaš dve opcije: 1) zameni kotao i uzmi neki ne veći od 20kW (i uzmi samo pelet ili samo drva - ne kombinaciju), 2) da instaliraš akumulator toplote. Druga opcija ti je možda bolja, ali neka neko iz struke da predlog, jer kao što rekoh ja nisam stručnjak za to.
P.S. Ja grejem oko 120m2, imam 20kW i ustanovio sam da je takođe prejak za moju kuću (nova kuća, ovo mi je prva sezona grejanje). Trošim manje od jedne vreće dnevno. Mada je još rano za zaključke, jer zima tek prestoji. I ja planiram ugranju akumulatora toplote ako se i tokom zime pokaže da je predimenzionisan.
Mnicic hvala na odgovoru. Znam da je veliki za tu kvadraturu. Nisam mogao da biram. Kotao radi na sledećim temperaturama: na 61 daje uslov da pumpe mogu da rade koje kontroliše termostat, greje vodu u kotlu do 75 stepeni i tu se gasi. Ponovo se pali na čini mi se 68 stepeni vode u kotlu. Njegov rad kontroliše njegova automatika, ne sobni termostat (kao sto ti kažeš da ne stigne ni do 60 stepeni). Sobni termostat kontroliše rad cirkulacionih pumpi i to je sve u redu. Temperaturu vode na mesnom ventilu kontroliše drugi termostat balkan specijal.
Ako se ponovo pali na 68 stepeni onda je to povoljnije za kotao. Možda eventualno da smanjiš to sa 68 na 65 ili 62, verovatno bi se potrošnja blago smanjila.
Međutim opet ostaje problem potrošnje. Ako postoje uslovi (finansijski/prostorni/...), akumulator toplote bi mnogo lepo rešio problem. A potrošnja bi bila drastično smanjena. Možda upola manja. Možda i više. To neko iz struke može da da bolju procenu. Mada zbog jačine kotla, treba odabrati i akumulator većeg kapaciteta.
Prostorno je moguće staviti AT, kotao je u podrumu a podrum je veliki "švapski" sa svodovima ciglama kamenom (kao vinski porum). Finansijski neznam koliko košta AT i ugradnja. Neznam da li bi se smanjenjem snage gorionika nešto postiglo? Gorionik je snage 20-35kw...
Može se smanjiti snaga gorionika ali sagorijevanje je lošije, što više smanjuješ kotao sve više čadi, ja probao pa vratio na fabrička podešavanja.
Da li je neko imao iskustva sa TPI opcijom rada na termostatima (prvenstveno me zanima za grejanje na pelet)?
Dali mi se čini da ovo sagorijevanje i nije baš dobro
Ух, није... Фали ту много ваздуха. Мада, ако је котао нов а ово бело су наслаге од пар сати/пар дана рада, онда је другачија ситуација. Котлови су махом црне боје. Кад очистим прашину са мог котла он буде црн, ружан. За пар дана побели, нахвата се то бело по њему и онда буде леп. Додуше, сада нема ни тих белих наслага пуно па пробија та црна одоздо...
Ппгледај пламен (нарочито врх пламена, ако си у могућности). Иако се не види добро и не може баш лако да се оцени мени личи на мањак ваздуха, на црне врхове пламена који фарбају котао... Дај Боже да грешим.
Kotao je nov, tek prije desetak dana je krenuo sa radom. Do prvog čišćenja je bila bolja boja, onako svjetlija kremkasta. Kad sam očistio sad imam ovu tamniju boju zidova ali su zidovi cjevasti izmjenjivača svjetliji kremkasti. Juče je kotao radio na fabričkim postavkama a danas sam dozator kod svih 5 snaga smanjio za 1sec. a brzina ventilatora ostala po fabričkom. temperatura u kotlu se kreće od 65 do 73 C. Na donjim vratima ima staklo i može da se vidi plamen koji je po meni žut e sad ni sam neznam dali je svjetlo žut ili tamno žut, ja bih rekao neka sreda. Probaću opet malo da to sve slikam.
Može se smanjiti snaga gorionika ali sagorijevanje je lošije, što više smanjuješ kotao sve više čadi, ja probao pa vratio na fabrička podešavanja.
Sva podešavanja ispod fabričkog minimuma neminovno vode u loše sagorijevanje.
Da bi se smanjila snaga gorionika a zadržalo kvalitetno sagorijevanje, mora se poraditi na veličini i izgledu rešetke i komore za izgaranje.
Ko ima priliku da uporedi isti tip gorionika ali različitih snaga, znaće o čemu pišem.
Ovo je izgled mog ložišta a ložim košticu od višnje
Dali to znači ako bi u moj kotao Peling 25 ubacio komoru za izgaranje od Peling 18 da bih onda mogao smanjiti snagu kotla a da sagorijevanje ostane kvalitetno.
Dusanmijat, sve pohvale za kvalitetno izgaranje i izgled samog ložišta!
Na kojoj snazi vam je kotao u ovim prelaznim periodima? Kod mene ima 5 nivoa snage.
Пишем из личног искуства:
Код мог котла црно у ложишту може да се деси и код мањка и код вишка ваздуха, можда је чудно али истинито. Јер, када има мало ваздуха, пламен је наранџасто црвен и ту нема шта даље да се објашњава. Код вишка ваздуха, не може золико да уцрни али се тада дешава друга ствар. Пламен није константан зато што количина пелета због вишка ваздуха брзо изгори, дозатор онда затрпава, горионик се мучи, распаљује... Онда се догађа исто. Зато је јако важно да пламен биде стабилан, то је знак да су количина горива у шољи и дозатор у равнотежи, таман колико изгори толико дође.
Опет кажем, до ових закључака сам дошао клечећи поред мог котла. Ако сматрате да негде грешим реците, ја још увек покушавам да уштелујем мој котао онако како ја хоћу. Не могу да се пожалим, ложиште је бело (није као код душанамијата, он је победник по питању боје) али ок. И да, душанмијат је правио сам горионик, преправљао котао итд... Мени увалили фабрички па ту нема много места за маневар.
Hvala svima na lijepim komentarima
Želja mi je bila da pokušam podići sistem koji će biti siguran, efikasan i, ne previše, skup. Komfor se podrazumijeva
Poprilično sam uspio u tome, mada ni u čemu nema savršenstva.
Gorionik samo u startu radi na snazi oko 18 kw a poslije između 6-10 kw
Još uvijek gorionik radi po tajmeru 6-10 i od 16-20:30
Pošto idu lagani minusi vjerovatno idem na cjelodnevni rad.
Većina koja priđe kotlu kaže da sam to previše iskomplikovao ali to je samo strah u očima onih koji ne poznaju materiju.
Postovani strucnjaci,
Imao bi pitanje ako je neko raspolozen za pomoc.
Imam kotao toby 20 od 2016 god.Prosle godine na pocetku grejne sezone otisao je displej.
Zvao sam servisera,covek zamenio uzeo 50 evrica ja proverio parametre i sve ok idemo dalje.
Ove godine isti slucaj,displej ne reagje na tuch ne moze da se upali...Zovem serisera doso covek
doneo displej ali drugaciji stariji model,kaze oni su losi brzo se kvare ovi stari su boli i jednostavniji...jeftiniji,lako se podesavaju
uze 25 evrica i ode,Ja ga montirao i isad je problem...Mogu da upalim ali nikakva dalja podesavanja ne mogu da pronadjem.
Svasta san probao ali samo mogu da ostavim na AUTO ili neku tem.koju pokazuje vou u kotlu.
Prethodni model displeja je bio FUMIS PREMIUM,a ovaj sada je isto Fumis ali montiran je pa ne mogu da vidim tacan naziv.
Imali ko kakav savet ili uputstvo za upotrebu i podesavanje.Na kraju krajeva kupio bih od nekog Fumis Premium displej.
Pozdrav svima!
Pozdrav. Trebaju mi saveti.
Imam kotao na drva - centrometal 23 , postavljen je u kuhinji i dnevnoj
Interesuje me posto smo sa suprugom i bebom sami, kuca je velika oko 90m2. Da li mogu od ukupno 4 sobe, da pustim da se greju samo 2 sobe + veliki hodnik + kupatilo ? Te ostale dve sobe su prazne i nemam potrebe da ih grejem, koliko je pametno i po dzepu ekonomicnije da u tim sobama skroz zatvorim radijatore?
Koristim ferroli 600 radijatore, po clanku daju oko 180w, kako da znam koliko najmanje clanaka treba da mi bude aktivno, kako bih kotao najbolje funkcionisao i dao najbolju toplotnu efikasnost?
Ujedno imam hst pumpu sa 3 nivoa, kako da izracunam na koliko kw tj na koji nivo da je stavim?
Tu niko ne moze da te savetuje na daljinu, probas pa vidis. Sve sto odavde mogu da ti kazem sigurno je da pumpa obavezno na 1. brzinu (pretpostavljam da je 25/4, nedo Bog 25/6). Kotao/peć je prejak za tu kvadraturu tako da ce on uvek raditi u režimu čadji, kako ga okreneš da ga okreneš. Prostor koji ne koristiš nemaš potrebe da greješ osim ako direktno ne utiče na prostor koji greješ (zidovi). Ma jednostavno, tu matematiku praviš sam.
Zatvori radijatore, prati peć. Kad se sve ugreje vidi kako se ponaša, koliko diže temperaturu. Ako vidiš da ide gore onda manja kolicina goriva - češće loženje. Ako regulator promaje drži dobro onda je ok. Ako nema klapnu nazad ugradi obavezno, i tu možeš nešto da uštediš.
Balansiraj radijatore, ako imaš termo glave pažljivo sa njima dok ne vidis kako diše sistem i koliko šalje viška.
Nadam se da sam pomogao.
Ali kotao je svakako prejak za tu kvadraturu. Tako da je veliko pitanje da li ćeš uopšte napraviti uštedu. A sigurno će manje prijati kotlu. Nemoj ništa zavrtati, grej celokupnu površinu i uživaj. Pogotovo što će ti biti komfornije.
Sad sam proverio, 25/4 je. Ne razumem kako se odredjuje da li da bude na brzini 1 (32w), 2 (48w), 3 (62w), koja je razlika ako mi bude na brzini 1 , a koja na brzini 2 ? Tj. sta gubim/dobijam?
Ovako, pusteni su mi radijatori u 2 sobe, hodnik i kupatilo. Kotao brzo nabije 60 stepeni, klapnu otvorim na maximum tj br 8, nabije sistem temperaturu na 40 stepeni, nalegajuci termostat krene da radi i krene voda u sistemu, cim voda u sistemu dodje do 60 stepeni, klapnu smanjim na 5, na br 3 se vec zatvara, funkcionise sistem auto zatvaranja.
Komentarisaćemo nesto sto nije nas posao vec posao projektanta i samo On ima te podatke u dlaku. Mi odokativnom metodom.
Elem, tebi je kroz cevi potreban protok, nema protoka - nema grejanja. Kuca prizemna, radijatori mozda potopljeni sto znaci - treba pumpa da gura tu vodu (postoje sistemi i bez pumpe, na sprat, radijatori vodjeni sve nagore i posao pumpe obavlja termosifonika - topla nagore, hladna nadole). Kroz radijator treba da protice voda, da se zadrzi u radijatoru neko vreme, da prostor uzme od radijatora ili da radijator da prostoru sasvim je svejedno i da se ta voda tako ohladjena vrati u kotao da je on opet zagreje. Ako soba gubi energiju malo - uzece malo od radijatora pa ce se voda na izlazu manje ohladiti i suprotno. Ako je brza pumpa voda ce protrčati kroz radijator i opet ce otici u kotao manje rashladjena. Ako je spora pumpa onda ce biti velika razlika u t vode na ulazu i izlazu radijatora. Postoje razne teorije, pravilo 10c razlike na ulazu i izlazu recimo. Ponavljam, posao za projektante. Tvoj je posao da balansiras radijatore tako da protok ne bude ni prebrz ni prespor. Kako imas malu kvadraturu i mali broj radijatora ja sam odokativnom metodom ocenio da ti je 1. brzina na pumpi prejaka za tvoj sistem.
Види овако, запремина бафера се одређује на основу потрошње и расположивих ноћних киловата. Мораш узети у обзир и јачину твог котла (он би у максималној снази 500л бафер напунио за сат времена а то је ипак кратко. И мојих 2 сата је мало за рад котла у даху али пошто је то мени једини циклус у 24 сата - прихватљиво је.
Ја сам на овом и другим форумима уназад 7-8 година. Прочитао сам све по неколико пута, читам и данас. Пуно сам научио, помагали су ми и неки чланови форума (да не набрајам, знају они... и хвала им). Сада осећам да то треба да вратим форуму и људима који траже решење за свој проблем. Видим и да форум није толико активан као раније па би да га мало и активирам.
Све што ти треба да урадиш ове зиме је да прочиташ овај и остале форуме са овог простора (плус још неке документе које будеш нашао а тичу се грејања). А све што онда не буде јасно - изволи и питај, све што знам поделићу са тобом и осталима. Наравно, редовно обавештавај о подухватима и изменама у котларници. А пре тога обавести па да проценимо да ли је то паметан потез. Па да активирамо и остале, да форум опет живне.
Ово кажем зато што има доста постова о самоградњи бафера, све што то прати, на шта обратити пажњу... Има и савета у вези куповине, електронике, начинима повезивања... Сигурно ће ти бити лакше све када прочиташ и направиш тактику за твоју котларницу.
Kotao Termomont Toby b14, 150m2, veći deo poljska cigla, spoljna izolacija 10cm, cokla 5cm, plafon 10cm vune (na manjoj kući 30cm), PVC stolarija.. AT 500l, Vtc 512(60c), Vrg 131(1/2"), Esbe Ara 661, Heat On, dig. termo glave na svim radijatorima (dva sistema u obe kuće), Grundfos Alpha 3, Wilo 25/4.