Melasa nema silikata u sebi, tako da ne bi trebalo da je ona uzrok. Sa sojinom slamom je drugačije - ima ih, a pšenična slama još više: to kad zakuje, onda je zakovano.
Btw: o kom je gorioniku reč?
Grejanje na pelet
Ferroli P7
Poštovani,
Javljam se iz Podgorice. Imam jednu nedoumicu.
Imam 22.god, i radim kao pripravnik u jednoj firmi za projektovanje termotehnike, i dobio sam neki projekat koji zahtijeva 120kW za grijanje. Objekat je smješten na sjeveru CG, tačnije u mojkovcu. Investitor traži kotao na pelet, a takođe mi traži i tačnu potošnju tog kotla koji će zadovoljiti potrebe grijanja tog objekta. Po nekim mojim računicama radi se o potrošnji od oko 20kg/h peleta. Da li je to u redu, i da li iko zna neku formulu za izračunavanje potrošnje kotla na pelet i da li je potrebno obezbijediti pelet na veći vremenski period od 3-4mjeseca. I da li je dovoljan prečnik dimnjaka od fi200mm?
Nadam se da će mi neko odgovoriti, i hvala unaprijed.
@licmius
Prosle godine sam radio objekat koji se greje na pelet. U pitanju je bio kotao od 120KW, sa ciklonom i automatskim ciscenjem. Dimnjak je fi 350 visine 8m. Dimni izlaz na kotlu je 200mm ali po proracunu, odzak je morao da bude tog precnika zbog maximalne visine koju je mogao da ostvari.
Potrosnja peleta zavisi i od kotla i od samog objekta. Ali neka prostija matematika ti se svodi na to da se snaga kotla podeli sa 4.7kw/kg. Sto dodje od prilike 25kg. U praksi se pokazalo da ovaj kotao trosi oko 300kg na dnevnom nivou. Objekat je takve namene da se greje od 6h do 21h.
Donja toplotna moć peleta je 4,7 kWh/kg, i uz iskorišćenje od 90 odsto od 20 kilograma peleta može da se očekuje cca 85 kWh. Za rad na punoj snazi biće potrebno 28,3 kg pleta na sat. Međutim, pitanje je da li će, i ako će koliko će dana u godini će biti potrebno 120 kW snage za grejanje tog objekta. Iskustvo kazuje da su ti proračuni obično prenaduvani, e zbog onog "od viška glava ne boli", odnosno zbog zastarelih obrazaca/koeficijenata: Koliko je veliki taj objekat? Pretpostavljam da je "ljudski" izolovan.
Rezerve peleta zavise od snabdevenosti tržišta tokom grejne sezone, ali i od kretanja cena tokom sezone.
Prečnik dimnjaka od 200 mm je sasvim dovoljno.
Koji kotao ste odabrali? Kakva regulacija (automatika) je predviđena. Od toga potrošnja bitno zavisi.
Havala na pomoći.
Potrošnja mi je tačno ispala 125kW/,93*5kWh/kg=26,8, sa time što sam ja našao neki pelet da mu je toplotna moć 5kwh/kg
Objekat tačno zahtijeva 122kW, izolacija mu je demit 8cm i ytong blokovi kvadratura je oko 1200m^2. Spratnosti je prizemlje+sprat+potkrovlje. Odabrao sam kotao centometal eko-cks p unit 140kW sa spremnikom za pelet CentroPelet box 3400
Riječ je o administrativnoj zgradi, za grejna tijela su odabrani fen coil uređaji (investitor zahtijevao) jer su tražili i mogućnost hlađenja. Sad zbog samih fen coil uređaja, postavljen je izmjenjivač toplote da temp razvodne vode spusti sa 90 na 45stepeni, jer će se grijanje u prelaznom periodu vršiti preko toplotnih pumpi (zato nisam išao sa višom temp. razvodne vode). Sa razmjenjivača toplote voda se razvodi do razdjelnika/sabirnika sa dva ulaza i dva izlaza.
Automatiku sam predvidio da ide sa elektromotornim trokrakim mješačkim ventilima na obje grane na razdjelniku/sabirniku. Sad imam nedoumicu, da li je potrebno kod ovog sistema ugraditi akumulacijski bojler između kotla i razmjenjivača toplote.
Nadam se da pitanja nisu suviše glupa, ali ovo mi je prvi susret da sam projektujem neki objekat, a "mentor" je namjerno ostavio na meni ovaj zadatak da vidim kako ću se pokazati. Opet hvala unaprijed
Ako imate neki savjet slobodno recite, svaka pomoć mi dobro dođe, ili da mi preporučite nekog drugog proizvođača itd.
Pozdrav
Nisam siguran da razumem čemu taj izmenjivač: temperatura u grejnom krugi pouzdano se određuje/reguliše/održava mešnim ventilom i odgovarajućom automatikom koja ne mora nužno da bude i skupa.
Mislim da akumulator toplote ne bi mnogo uticao na kvalitet grejanja u tom objrktu, mada on - akumulator toplote, nikada nije višak.
Kad je o proizvođaču reč, obratite pažnju na "Radijror" iz Kraljeva i Thermoflux iz Jajca: Centrometal nije baš dobar/najbolji izbor.
Btw: svi proizvođači peleta navode "kaloriju" oko/preko 5 kWh, ama to je gornja toplotna moć, koja za izračun potrošnje/efikasnosti nije relevantna, već donja toplotna moć, a ona je (negde oko) 4,7 kWh.
Imam kotao BOSH solid 2000B i ove godine sam kupio Pelet gorionik a programski termostat je serviser vezao direktno na gorionik, tako da ukljucivanje, iskljucivanje i odrzavanje
sobne temperature radi lepo uz malo duze periode hladnih radijatora.
E sada, na vise mesta sam citao da ljudi vezuju termostat na cirkulacionu pumpu pa me interesuje sta je bolje ?
Imam kotao BOSH solid 2000B i ove godine sam kupio Pelet gorionik a programski termostat je serviser vezao direktno na gorionik, tako da ukljucivanje, iskljucivanje i odrzavanje sobne temperature radi lepo uz malo duze periode hladnih radijatora.
E sada, na vise mesta sam citao da ljudi vezuju termostat na cirkulacionu pumpu pa me interesuje sta je bolje ?
Poštovani Zmajdine,
Izmenjivač toplote mi služi da vodu iz kotla temperature 90/70°C prevedem u vodu toplote 45/40°C zbog Fan Coil uređaja koji su odabrani da zadovolje i režim hlađenja u ljetnjim mjesecima.
Pošto ovaj projekat nisam još priveo kraju, zanima me to što si rekao "Nisam siguran da razumem čemu taj izmenjivač: temperatura u grejnom krugi pouzdano se određuje/reguliše/održava mešnim ventilom i odgovarajućom automatikom koja ne mora nužno da bude i skupa." ?
Da li ja vodu sa ove temperature mogu spustiti i bez izmenjivača toplote, ako možeš da mi to pojasniš, jer sam tek nov u ovom poslu, a i nema ko drugi da mi pokaže ili pojasni.
Ako imaš igdje neku tehnološku šemu povezivanja takvog sistema sličnomg mome ili sličnog kapaciteta od 120kW, jel mi ga možeš poslati.
Centrometal sam odabrao zbog toga jer ovi ovdje imaju nekakav dil sa tim proizvođačem, ali su mi rekli ako nađem neki bolji da ga preporučim pa sam preporučio Tkan 150kW prije svega jer se radi o "domaćem" proizvođaču, mada sam pretražujući internet naišao na kotlove iz Turske ali to drugom prilikom.
Što se tiče mog projekta ja na svakom FanCoil uređaju imam predviđen miješni trokraki ventil, koji preporučuje i sami proizvođač. Proizvođač je Carrier i riječ je o kasetnim FanCoil uređajima i nekoliko parapetnih FanCoil uređaja istog proizvođača. Kao što sam već rekao imam dva kruga grijanja koji posle izmenjivača toplote idu na razdjelnik i sabirnik sa dva priključka, koji takođe imaju na svojim počecima miješne trokrake ventile.
Da li je taj sistem moguć i da li je efikasan? Ako ne možeš zamisliti ili razumjeti kako sam povezao ovaj sistem rado ću ti poslati taj sistem u dwg formatu, iako nije do kraja iscrtan.
Opet hvala na pomoći, mnogo mi znači
Kao što rekoh, sa mešnim ventilom/ventilima to se pouzdano radi: tome, u stvari, mešni ventili i služe - da u kotlovskom krugu tempratura bude najmanje 72 stepena, a u grejnom (radijatorskom) koliko treba. Način na koji se to postiže je jednostavan: zakretanjem ventila meša se vrela voda iz potisnog voda (od najmanje 72 stepena) i pothlađena voda iz povratnom vodu u odnosu kojim se dobija željena polazna temperatura u grejnom/radijatorskom krugu. To može da se radi ručno, na zakretanje ventila mislim, a može i pomoću elektropogona kojim rukovodi odgovarajuća automatika - u osnovi PID regulator obogaćen sa manje ili više šminke. Dakle, zada se željena temperatura koju PID regulator održava u nekoj toleranciji - obično je to +/- 0,5 stepena.
Inače, 45 stepeni u "fen-koolima" je poprilično "pec-pec", obaška što je nezdravo i uopšte tako to. Ako ih još niste dimenzionisali, onda računajte na najviše 36 stepeni. Takođe, nemojte računati na onih 90/70: to postoji samo još u (zastarelim) udžbenicima, u praksi je najviše 80/60, odnosno sedamdeset i neki stepen sa koliko dođe, mada ima pametnica koji zamišljaju/preporučuju/postavljaju temperaturu polaznog voda na 60 i manje stepeni.
Sve što sam rekao u korist kotlova Radijator Kraljevo povlačim: sad sam (pro)čitao uputstvo za upotrebu i ostao bez reči - zaboga, pa taj kotao nema automatski režim rada, nego pored njega mora da čuči ložač. Povlačim i ono što rekoh o Centrometalu, a to rekoh jer baš na njihovu automatiku imam zamerki, kad ono - spejs-šatl u odnosu na kraljevčane. Ako nije stiska u budžetu, toplo preporučujem Kozlusan, uz ogradu da sam o njemu stekao dobro mišljenje na osnovu jednog druženja sa kućnim kotlom od 25 kW. Izvrsno, nema šta, ali i skupo. Ako su "veliki" kotlovi samo upola pametni koliko ovi mali...
Hajde popšaljite mi skicu, možda nešto i razumem. Da nešto ipak razjasnimo: ja jesam inženjer, ali nisam energetičar, niti se time profesionalno bavim - za lebac zarađujem pisanjem za novine, a za "uz lebac" podešavanjem gorionika, kotlova, optimizacijama individualnih grejnih sistema uopšte uzev, ali ne i konstrukcijom. Sa druge strane, ako šta mogu da pomognem, tu sam.
Btw: zašto imate samo dva grejna kruga, zašto ne tri, kad je objekat već na tri etaža, a svaki etaž je (da tako kažem) drugog tipa - prizemlje, sprat i potkrovlje. Jedna vertilala, jedan mešni ventil, jedan elektro-pogon i jedan PID regulator više neće mnogo poskupeti stvar, a može od ozbiljne koristi da bude.
Zdravo svima, sve pohvale clanovima na informacijama koje dele
Mi smo ove godine ulozili u centralno grejanje, kupili smo kotao Biodom 27,( wilova stedljiva pumpa, cetvorokraki mesacki ventil) i poceli smo da grejemo pre par dana. Kotao je namenjen za kucu od 140m2, izolovanu sa 5cm, jos uvek je rano za procenu potrosnje ali nama su rekli da ce nam biti dovoljno 4t peleta, a grejacemo odprilike 80-100m2. Ja bih postavila par pitanja sto se tice rukovanja koja nisu obuhvacena uputstvom za upotrebu.
Zanima me sto se tice samog paljenja, u kojoj brzini od 1-5 je najbolje paliti kotao? Mi smo probali i sve i nikako nece da upali u manjoj od cetvrte, pa me buni zasto tako, i ima li veze sa kvalitetom peleta?
Da li te brzine predstavljaju potrosnju u kw, jer su mi rekli da kotao moze da greje od 80-450m2, pa predpostavljam da za mojih 80m2 kojih grejem ne treba veca brzina od 2, opet ako su to kw u pitanju?
Da li on sam posle dostignute temperature regulise i smanjuje te brzine ili te brzine ne predstavljaju tu njegovu automatsku modulaciju o kojoj su mi pricali?
i kako se upotrebljava cetvorokraki mesacki ventil obzirom da jos uvek nije mnogo hladno ne treba mi na najace, znacilo bi mi ako bi neko znao da mi pomogne o podesavanja parametara za ovaj prelazni period?
Izvinite na obimnosti posta, ali svaka pomoc bi nam dobrodosla
Duže od godine pokušavam da dođem do servisnog uputstva za Biodom, ama bezuspešno: državna je tajna, šta li. Šta više, ne uspevam nešto ni korisnički uputstvo da nađem. Ako imate štogod od toga, pošaljite pa da vidimo šta može da se uradi.
Mešnim ventilom podešavate temperaturu vode u grejnom krugu: cilj je da se što nižom temperaturom radijatora postigne i održi ciljana temperatura grejanog prostora. Za početak postavite da temperatura vode u grejnom krugu bude 40 stepeni pa posmatrajte efekat: ako je pretoplo onda smanjite, ako je hladno - povećate. Kod mene je sada na 36 stepeni.
Nama je serviser prvo dao neko uputstvo koje se ne moze nazvati uputstvom, ima 20ak str ali ne znam kako je on to prevodio veze s vezom nema. pre par dana smo dobili uputstvo prevedeno kako treba ali ima svega 4-5str na kojima je samo osnovno napisano, medjutim o onim 56 podesavanja koje ima kotao nema ni reci.. pokusacu da skeniram pa da vam posaljem to sto imamo u toku dana.
Posto sam nov na ovom forumu, a vidim da dobro poznajete materiju oko grejanja na pelet pa mi treba pomoc. Imam kotao Radijator Kraljevo 40kW I treba da uzmem gorionik na pelet, pelet sam kupio Biopintov, a ovih dana treba da uzmem gorionik I jos uvek sam u nedoumici. - Da li uzeti Ferolli ili Bosch gorionik? Po nekim saznanjima Bosch gorionik je za nijansu skuplji ali po reci majstora koji vrse ugradnju da se isplati zbog bolje elektronike nego kod Ferolllija. Unapred zahvalan
Automatika je identicna. Jedino sto novija serija Boscha dolazi sa nekim sigurnosnim termostatom, i kapilarnom caurom za kotao. Sve u svemu, isti gorionik samo razlicite boje.
Upravo zbog tih sigurnosnih razlika koje ste naveli, kazu da se isplati malo veca investicija za Boscha, ostalo mi je jos par dana da razmislim. Nadam se da ako se za bilo koji odlucim od ta dva, necu imati problema sa mojim kotlom, pogotovo zato sto je novije generacije star 6 godina, jedina nedoumica koju imam je oko stelovanja gorionika. Da li kada se nasteluje pri ugradnji, u daljem toku grejne sezone ne treba nikakvo dodatno stelovanje.
Pa za pocetak potrebno je imati dovoljnu kolicinu peleta za celu grejnu sezonu. Tada se gorionik nasteluje i to bi trebalo da bude to. Uz ciscenje gorionika na 3 - 4 dana, ne bi trebalo da bude problema. Normalno, sve zavisi od kvaliteta samog peleta
Mala opaska: gorionik se ne šteluje nego ga neko šteluje i tu nastaju svi problemi, ako nastaju, a nastaju: kako ga našteluje taj koji ga šteluje, ako ga uopšte šteluje. Svašta sam do sada viđao.
Standardno, prodavnica koja prodaje bosch gorionike kaze da su oni bolji od ferrolija I da su laksi za odrzavanje.Popricacu sa jos nekim serviserom oko toga koji je gorionik kvalitetniji.
Bosh i Ferroli su ista "ona stvar": Bosh je Ferroli licenca, apsolutno nema razlike između nih. Tačka.
Zamolio bih za mišljenje nadležnih koliko bi efikasno ovakav gorionik funkcionisao na mojoj peći na topao vazduh o kojoj sam već pisao u par tema.
Na primer ovoj, gde je ovaj sistem opisan,
ili ovoj, gde se vidi konstrukcija i unutrašnjost peći.
Ne tražim nikakve precizne podatke, već samo neku vrstu teoretske pretpostavke, pošto je to drugačiji sistem, u kome vladaju mnogo više temperature prenosnog medijuma nego u klasičnom centralnom grejanju na vodu (oko 200-tinak °C).
Mislim da bi Termis mogao da se ugradi u ovakvu peć i da efikasno radi u automatskom režimu. Ipak, pitao bih njih, za svaki slučaj.
Koristim liveni kotao *Radijator Zrenjanin* Kada je počeo da se proizvodi bio je najbolja kopija Salamandera.Malo više rastura energiju ali sam ga ja prilagodio svojim potrebama.Da bi plamen imao duži put do dimnjače zatvorio sam prva dva reda propusta prema dimnjači.To sam uradio čeličnom vunom/ ona čelična vuna kao što su se nekad žicali parketi a može da posluži i ono iz samoposluge sto se ribaju šerpe.Ne može da progori i dugo traje a zaustavlja nepoželjnu cirkulaciju toplog vazduha.Tako plamen ide do zadnjeg zida peći penje se uz njega i umesto da kroz propuste završi u dimnjači putje prema vratima i tek ispred vrata ulazi u propuste i gornjom komorom odlazi u dimnjaču.Planiram uskoro da ugradim gorionik na pelet i u velikoj sam dilemi koji gorionik da nabavim.Peć je snage 32 Kw.Našao sam na netu još jednu korisnu stvar za liveni kotao Viadrus ali uz malo mašte moše da se primeni na bilo kom livenom kotlu.Sa peletom nemam iskustva osim nešto što sam čitao na forumima.Zanimaju me i ovi turbulatori koji su na predhodnim sranicama prikazani vrlo korisna stvar.Gde li to može da se nabavi .
http://portal-doo.eu/portalwps/wp-content/uploads/2010/05/Set-Nafta-i-Ga...
Dajte neku fotografiju "anfas", sa otvorenim vratima da se vidi izmenjivač.
Evo još malo slika
Dosadan sam već sam sebi, ali ne mogu a da ne spomenem: očigledno nemate četvorokraki mešni ventil, ili ga možda imate, ali je stalno na "maksimumu". Oni slojevi katrana u ložištu i u izmenjivaču svedoče da je tako. Kad budete instalirali gorionik, ali i mešni ventil, toga više neće da bude.
Na ovaj kotao možte da postavite koji god gorionik. Ja već rutinski preporučujem Termis, odnosno Ferroli/Bosh, kao najpovoljnije na tržištu i koji sasvim dobro rade ono za šta su namenjeni.
U pravu ste do sada sam koristio isključivo drvo čak je bilo malo i sirovo drugi razlog je što je peć predimenzionisana.Predviđena je da greje celu kuću međutim podkrovlje nije priključeno pa je voda u sistemu najčešče 45-55 stepeni C tako da se nikada ne forsira,čak kada je spoljna temperatura viša bukvalno se muči pa se zato pojavljuju naslage.Ponekad je izforsiram pa sve to obgori.zahvaljujem na predlogu u vezi gorionika
Ugradite četvorokraki ventil! Dramatično utiče na potrošnju, na kvalitet grejanja takođe.
Ma mozda ima i melase, ili sojine slame. Nemam pojma. Ali to je strasno. Prvo sto ne verujem da ce gorionik da sastavi 4h rada bez ciscenja resetke