Dok neko ne nađe vremena da napiše nešto na ovu temu, molim vas pročitajte ovo:
http://www.baumax.hr/Content.Node/wohnen/brandverhuetung-brandschutz.php
I pokušajte da nešto od ovoga primenite! Setite se već objavljenog događaja...
Dok neko ne nađe vremena da napiše nešto na ovu temu, molim vas pročitajte ovo:
http://www.baumax.hr/Content.Node/wohnen/brandverhuetung-brandschutz.php
I pokušajte da nešto od ovoga primenite! Setite se već objavljenog događaja...
e, neki su se slabo branili od pozara, pa im kuca malo zagorela...
na moju zalost - taj sam.
a kako to izgleda dok gori i kad izgori, mozete videti na linku:
http://samsvojmajstor.com/fire/thumbnails.php?album=2
trebalo bi zaista popricati malo na ovu temu...
Draga Frau,posle pogledanih slika veoma sam se rastuzila.Tvoja kuca nije malo zagorela nego bas zagorela.Jako je strasno kada se desi pozar.
Sto se mene tice mogla bih reci da sam preterano oprezna,jer inace imam strah od vatre jos od malena.Pa onda kad izlazim iz kuce sve zivo iskljucim,sto je na struju,gas,rucak nikad ne ostavljam da krcka cak ni kad idem do prodavnice i bas stvarno pazim.Ali nikad neznas kad ce te nesto snaci.Puno pozdrava i nedaj se.
Samo jedno pitanj:dali neko zna kako se ponasaju gips ploce i presovani stiropor u dodiru sa vatrom?
Imamo potkrovlje,pa moram da se informisem da bih bila jos opreznija.
ne znam za presovani stiropor, ali mi se cini da gipsane ploce gore bez problema.
bar ove nase...kanaCke...
Postoji vreme koje može da izdrži svaki materijal a da ne propusti požar dalje . U potkrovljima je bitno to odakle bi došao požar , ako dođe od strane krovne konstrukcije i upaljene izolacije u tvom slučaju stiropor ne bi dugo izdržao , brzo bi se proširio na stambeni deo . Ako bi požar krenuo iz stambenog dela zadržao bi duže . Ali svi mi koji imamo potkrovlja moramo da znamo da je to montažna izgradnja i da po sastavu sve što se tu nalazi je dobro gorivi materijal. Zato se kao izolacija u potkrovljima preporučuje mineralna vuna a ne stiropor. Gipsane ploče su bolje od lamperije .
Ali opet bi ponovio predostrožnost pre svega , evo jedan savet da ne dođe do požara nikada ne ostavljajte da vam mašina za veš radi preko noći ili ako nikog nema u kući.
U slucaju moje ves masine ne bi palo napamet da je ostavljam ukljucenu preko noci zato sto je jako glasna,nebi niko oka sklopio.To je izgleda plus sto se tice predostroznosti u slucaju pozara.
Frau, jako mi je zao zbog nesrece koja te je zadesila, ali se nadam, da si ti tvoja porodica ostali nepovredjeni.
mislim da je tesko kad kad vec vatra zahvati da se nesto uradi, ali zato moramo svi preventivno da djelujemo dok plamen nije uzeo maha........zato ljudi cuvaj te se..........
Pozdrav svima, pregledajući forum naišao sam, u okviru jedne teme, na poruke sa slikama odsečenih prstiju i to me je jako zabrinulo i nateralo da mnogo opreznije pristupam alatima. Ja sam hobi majstor od detinjstva, i alati su mi strast, a tehniku "uradi sam" koristim kad god mogu. Po struci sam arhitekta i završio sam obuku za protivpožarnu zaštitu.
Mislim da bi na ovom forumu generalno trebalo da postoji posebna tema koja se bavi isključivo zaštitom na radu i zaštitom od požara. Mislim da bi svaki stolar trebalo da zna da u radionici treba da ima prvu pomoć; svaki farbar bi trebalo da radi u provetrenom prostoru; svaki PP aparat treba da stoji kod ulaza u prostoriju, itd. Primera ima mnogo, i mislim da ovde ima ljudi koji bi svojim pričama iz iskustva mogli još više da naglase važnost zaštite na radu. Jedno je kada firma brine o zaštiti da ih ne bi tužili radnici, a drugo su SSM majstori koji kupe jeftine alate koje nikad do tad nisu koristili (tu spadam i ja).
Molim da se ovoj temi pristupi ozbiljno, ja sam pipremio neke primere iz literature za PP zaštitu pa ću ih ubaciti.
Nebojša Spremo
Dobra tema, inace sto se tice pozara ja imam jednu bocu od Co2 aparata od 5L i imam crevo za gasenje i kada mi zatreba samo skinem manometar i navrnem crevo uhh sto Co2 gasi pozar nema boljeg
pozdrav
Marko
Slažem se ali ne ovde u alatima , Što se tiče same diskusije ovde je pokretana tama sa sličnim sadržajem . Ali nesmeta da se ponovi i da se to odradi na jedan stručan i profesionalan način .
Evo nešto o požaru:
Požar je po definiciji svako nekontrolisano širenje vatre. Za razvoj požara neophodna su tri uslova:
1. Goriva materija
2. Temperatura paljenja
3. Kiseonik
Ako to uzmemo u obzir onda možemo da zaključimo da se gašenje požara svodi na oduzimanje jednog, dva ili sva tri elementa iz jednačine
1. Uklanjanje gorive materije (npr. zatvaranje plina)
2. Rashlađivanje (vodom, penom, CO2...)
3. Ugušivanje (CO2, halon, suvi prah, vodena magla..)
PP aparati se dele na nekoliko vrsta u zavisnosti od veličine i punjenja, a ja ću ovde objasniti dva najzastupljenija, "S" i "CO2" aparat.
UPOZORENJE: U SLUČAJU POŽARA PRVO POZVATI VATROGASCE PA ONDA SVE OSTALO !
- "S" ili "aparat za gašenje suvim prahom" je najbezbedniji i najjednostavniji za korišćenje. Ranije su bili aparati iz dva poteza, prvo kratak udarac da se oslobodi gas unutra i da se uzburka prah, pa zatim dugi stisak za gašenje. Sada su S aparati pod stalnim pritiskom i spremni za upotrebu (imaju kontrolni manometar). S ap. je odličan za gašenje el. uređaja pod naponom, zapaljivih tečnosti, kao i čvrstih materija, s tim što je kod njih bolja voda. Jedini je problem što posle gašenja ostane veliki nered od praha, što posle treba očistiti.
Kad se radi sa S ap. treba prići srcu plamena i presecati ga popreko i poklapati na dole (kombinovani potezi). Na taj način ugušujemo plamen. Ne gasite sa daljine veće od 1m, jer se onda prah mnogo rasprši.
Za čvrste materije treba koristiti vodu jer prah NE rashlađuje i to što smo prekrili prahom ne znači da neće ponovo da se upali (kao drvo npr. ili nameštaj). Samo raspršeni prah u vazduhu ugušuje plamen- kad se slegne nema efekta.
Redosled postupaka:
1. izvući osigurač (pritom ne stiskajte ručicu jer onda osig. neće da mrdne)
2. jedna ruka na ručicu ap. druga ruka drži mlaznicu
3. usmeriti mlaznicu
4. pritisnuti ručicu
"CO2" aparat je punjem tečnim ugjendioksidom pod pritiskom. Kad se oslobađa razvija temperaturu od oko -80 stepeni C, i zato ima onu dugačku mlaznicu kao truba. Treba držati mlaznicu isključivo za dršku, NE za crevo i NE za raspršivač (trubu) inače vam se zaledi ruka kao u terminatoru.
Odlično gasi sve vrste požara* - momentalno rashlađuje i ugušuje plamen. Jedina mana je što se brzo potroši pa treba ciljati u srce plamena. Uglavnom ga viđamo u kuhinjama (zap. ulja), farbarama, štamparijama zato što tu ima dosta osetljive opreme koja može prahom još više da se upropasti. Treba biti oprezan kod IT opreme jer hladnoća može da ošteti osetljive komponente.
*sa izuzetkom pojedinih zapaljivih metala i minerala koji se posebno gase.
Najprostiji aparat za gašenje je "brentača", praktično ručna pumpa za vodu. Ima cilindrično telo sa poklopcem za punjenje vodom, i ručnu pumpu kao za bicikl. Zgodna je jer može da se nosi prazna i po potrebi da se napuni. Npr. kod zavarivanja ili brušenja desi se da iskre zapale okolne materijale pa treba samo malo da se prsne da bi se ugasilo. U vodu može da se doda i penilo, pa sa specijalnom mlaznicom pravi penu koja duže pokriva zapaljeno mesto.
Mana je što je nezgodna za jednog čoveka, bolje je da jedan pumpa a drugi da gasi.
Postoji i verzija u obliku ranca koji se uprti na leđa i zove se "naprtnjača", koristi se za šumske požare, slično kao prskalica za voćke.
Ma, što rekoše, delovi ove teme se provlače, ali sam mislio da bi ipak bilo dobro na jednom mestu ubaciti upozorenja, kao i iskustva...Pa, ko je raspoložen, i zna, neka piše...
Spremoneb, bilo bi lepo kad bi priznali naši drugari, koji imaju kako-tako opremljene radionice, bilo bravarske, bilo stolarske, da li imaju bilo kakav aparat za početno gašenje požara? Da li ga imate i u svom ljubimcu - automobilu? Ko ima pp aparat u radionici, ili čak u kući-stanu, da li ga je izvukao iz strugotine i odneo u pp servis na kontrolu? Ne daj bože da se osloni da ga ima, a u stvari...
Koliko njih je skinulo "nepotrebne-suvišne" delove sa mašina? Mislim na one delove koji spašavaju prste, oči... U kakvom su stanju cirkulari, napravljeni po principu ssm?
Ne bih želeo da predstavljam , al' to se uvuče u kožu...
Moja ideja je bila da ovo ne bude samo tema o PP zaštiti, već o bezbednosti na radu generalno, kada su u pitanju SSM radovi. Bilo bi korisno kada bi kolege majstori imali neka iskustva da nam prenesu, a naročito negativna iskustva. To može da se odnosi na razne situacije, tipa "taj-i-taj pao sa krova/merdevina, udarila struja, posekla testera, eksplodirala boca/crevo, izazvao poplavu" itd. Iz tih iskustava može da se nauči kakve su mere opreza potrebne, a ljudi ih zanemaruju jer nikad nisu čuli šta sve može da se desi. Zato pozivam sve koji mogu, da nam prepričaju neke nemile događaje, da se svi malo trgnemo i razmislimo.
Evo ja na primer da napišem šta mi se jednom desilo.
Neka stvar u kući je stajala pokrivena najlonom, onim PVC za izolaciju. Kada sam šmekerski jednim potezom otkrio taj najlon, on se na jednom mestu tako presavio da se napravio špic koji me je pogodio pravo u oko. Dakle ja u milisekundi otkrivam najlon i pre nego što sam stigo da trepnem dobio sam ćošak u oko. Rezultat je da sam imao abraziju oka tj. ogulio sam malo beonjače. Otišao sam kod dežurnog očnog (nedelja 14h gosti samo što nisu stigli) i met'o mi je povez na oko, i neki antibiotik u oko. Posle nekoliko dana sve je prošlo, a od tada ne pravim nagle poteze.
A tom prilikom kad sam bio kod očnog morao sam da čekam, jer su pre mene bila dvojica u plavim radnim kombinezonima- bravari. Jedan je dobio strugotinu u oko, a drugi ga je doveo jer je ovaj sav zakrvavio. Morali su nekim magnetima da mu izvlače opiljke iz oka.
"CO2" aparat je punjem tečnim ugjendioksidom pod pritiskom. Kad se oslobađa razvija temperaturu od oko -80 stepeni C, i zato ima onu dugačku mlaznicu kao truba. Treba držati mlaznicu isključivo za dršku, NE za crevo i NE za raspršivač (trubu) inače vam se zaledi ruka kao u terminatoru.
Odlično gasi sve vrste požara* - momentalno rashlađuje i ugušuje plamen. Jedina mana je što se brzo potroši pa treba ciljati u srce plamena. Uglavnom ga viđamo u kuhinjama (zap. ulja), farbarama, štamparijama zato što tu ima dosta osetljive opreme koja može prahom još više da se upropasti. Treba biti oprezan kod IT opreme jer hladnoća može da ošteti osetljive komponente.
*sa izuzetkom pojedinih zapaljivih metala i minerala koji se posebno gase.
- Puno pohvalnih reci za tvoje zalaganje da pojasnis neke stvari oko samog poima "pozar" , upotrebe PP-aparata i koje vrste pozara se njime mogu (smeju) gasiti. Mozda cu se negde "ponoviti" sa nekim mojim recima posto ne mogu da sve zapamtim sta je sve do sada receno,ali, ja sam sasvim novi clan ovog foruma pa se nadam da mi necete zameriti.
Znaci, kao prvo, situacija u zivotu kada se radi o pozarima, (govorimo o pocetnim pozarima), ima bezbroj , ali pravila su nekoliko - kako i sta treba uraditi kada krene na loso : 1) Ako se radi o pocetnom pozaru koji nastaje od nekog izvora elektricne energije, a mi smo se zatekli na licu mesta, prvo sto treba da se uradi je da se iskljuci taj izvor elektricne energije i tako prekine ( oduzme ) jednog od ona tri faktora bez koga nema pozara ( to si fino ranije obrazlozio). Treba svako da usadi u glavi da ne pokusava da pozar koji je nastao od elektricne energije gasi vodom, jer time momentalno potpisuje sebi smrtnu presudu. Pozari nastali od struje se gase PP-aparatima tipa CO2 ili ako nemamo tog aparata pri ruci,onda PP-aparatom tipa -S ( punjenje suvim prahom ). Sta treba da znamo o ovim PP-aparatima : CO2-PP-aparat moze da bude rucni ( CO2-5),zatim prenosni (CO2-10) i baterije (CO2-30 ili CO2-2x30). Temperatura gasa CO2 je tacno -74stepana i treba se paziti da ne prsne u ocima jer bi nastalo momentalno slepilo.Dok je u boci,on je u tecnom stanju,a kad ga ispustimo napolje kroz mlaznicu, prelazi u gasno stanje.Treba paziti da kolicina ispustenog gasa u zatvorenoj prostoriji ne pregje 3 % ukupnog volumena vazduha,zato sto posle toga moze nastati gusenje . CO2- aparat gasi pozar na principu hladjenje i ugusivanjem...Kod " S " - aparata , situacija je nesto drugacija .Oni Se mogu naci u velicini od najmanje (kao one za automobile) od 1kg,2,3,6,9,50,100kg. Treba znati da prashak u ovim PP-aparatima je na bazi sode -bikarbone i sam po sebi nije otrovan. Megjutim, ako "ispucate" vise S-aparata u manjoj prostoriji ,mogu se javiti problemi sa disanjem,povracanjem i problemi sa vidom...Ova dva tipa (CO2 i PP-aparata nisu namenjeni za gasenje IT-opreme jer ,mozda cemo pozar i neutralisati,ali shteta ce biti fatalna po IT-uredima,posenbo pro gashenju CO2-aparatom. Svaka prostorija u kojoj se cuva elektronska oprema, mora biti snabdevena soodvetnim PP-aparatima za gashenje pozara,a to su aparati punjeni gasom koji se zove HALON. Ovi PP-aparti su dosta skupi i mnogi izbegavaju da ga nabave zbog cene,ali morate znati da ako dogje do pozara kod IT-opreme ,shteta ce biti 100% ako gasite pozar CO2 i donekle S-aparatima,dok halonski PP-aparat nece napraviti nikakvu dodatnu shtetu. Megjutim, kod upotrebe ovih (halonski) aprata morate znati da ovaj gas,kada pozar dostigne 500 stepena celziusa, a to nastaje veoma brzo, ovaj gas postaje otrovan,odnosno,smrtonosan posle 1-2 udisaja tog vazduha. Zato,kada se aktivira recimo stabilni sistem sa halonom u nekoj sistem-sali pri nastalom pozaru, prostor se mora odmah napustiti i zatvioriti vrata za sobom. U prostor se ulazi posle gashenja pozara tek nakon dobro provetrenja tog prostora. U novije vreme , u upotrebi je noviji tip ovog gasa halona koji je nesto "plemenitiji" i ne tako toksican,ali, nemojte mnogo verovati tome...Pozar koji je nastao kuci u kuhinji od zapaljenog ulja na sporetu, nikako nemojte pokusavati da ga ugasite vodom !!! Nastace bukvalno mala eksplozija koja vas moze zahvatiti, naneti opekotine sa smrtnim posledicama,pozar ce se prosiriti i izgorece ceo stan,a moze se lako prosiriti i na ostale stanove ako zivite u zgradi. Plamen koji je nastao u tavi recimo od ulja, prekrijte vlaznom krpom i on ce se odmah ugusiti..Postoji jos jedno pravilo da bilo koji predmet koji gori, ne pokusavajte da ga transportirate do ,recimo kuptaila ili druge cesme sa vodom... Ako transportirate zapaljeni predmet,vi cete samo rasejati pozar po celom stanu i tako pogorsati situaciju..Gasite na licu mesta sa odgovarajucim sredstvima. Nemojte da vas uhvati panika,iako je to tesko uciniti jer kad adrenalin naglo naraste,tesko se kontrolise strah i panika. Ako konstatujete da niste u stanju da se spravite sa ognenom stihijom koja zna da se brzo shiri, evakuisite sve ljude koji se nalaze u tom prostoru i hitno napustite prostor da ne bude kasno ,jer svakom sekundom nekontrolisanog pozara , postoji velika mogucnost da necete moci napustite objekat od silnog dima koji je fatalan u mnogim slucajevima. Stavite ako mozete vlaznu krpu na usta i brzo napustite prostoriju a zatim trazite pomoc. Kada dim zahvati coveka nespremnog, kada udisemo otrovnog gasa, brzo nastaje paraliza mozga,tako da necemo moci ni da hodamo ni da vicemo,ostacemo nemocni i to je los kraj... Mnogo je primera gusenja u zatvorenoj garazi sa automobilom koji radi u mestu, te se otrovni gasovi taloze i dostignu fatalnu koncentraciju ; sobi u kojoj smo lozili vatru a imamo neciste odzake,pa se dim prosiri u sobi dok mirno spavamo ; pushenje u krevetu ,posebno uvece pre spavanja,pa nam cigareta ispadne iz ruke a mi smo zaspali; decje igre shibicama ili upaljacem ( nikada ne ostavljati sama deca koji mogu posegnuti po ostavljenim upaljacem)i t.d.... Da napomenemo da vodom mozemo gasiti samo pozare nastale od paljenja drveta,hartije,slame ili drugih tvrdih zapaljivih materijala,ali na otvorenom prostoru. Vatrogasci pre nego sto pocnu da gase pozar u nekoj zgradi, predhodno obaveste gradsku elektrodistribuciju koja iskljudi ceo taj reon od elektricne mreze,pa tek se onda pristupa gashenju... Ako vam se slucajno zapali instalacija u automobilu, pokushajte da otkacite plus-klemu na akumulatoru ,a onda PP-aparatom kratkim potezima ugasite vatru. Ako nemate PP-bocu u kola , pokusajte cebetom ,krpom, bluzom ili drugom tkaninom brzim i otsecnim pokretima-udarima, probajte da ugusite vatru. Ako imate u blizini pesak,kup zemlje, slobodno bacajte koliko god mozete dok se vatra ne ugasi. Trkacki automobili imaju montiranu rucicu u kabini kojm,pri sudaru ,tumbanju ili izbijanja pozara ,jednim povlacenjem, iskljuce plus-klemu na akumulatoru i tako prekinu dovod struje kako ne bi izgoreli u ,recimu,zgnjecenim autom... Ako vas zatece pozar u nekom podrumu , nemojte izigravati heroja, zato sto pozari koji nastaju u podrumima zgrade spadaju megju najopasnijim po ludskim zivotima iz razloga sto tamo gasovi se mnogo brze i opasnije taloze, vidljivost brzo postaje=0 ,te necete moci da nagjete izlaz prema prizemlju iako smatrate da poznajete podrum kao svoj dzeb. Mnogi profesionalni vatrogasci na zalost nisu uspeli da zavrse poceti zadatak i zauvek ostali u zapaljenim podrumima. Oni koriste takozvane izolacione aparate sa kislorodom na legjima i posebna tempeks-odela, a za siguran i bezbedan povratak na povrsini koriste PP-creva kojima su pustile liniju pri gashenju vodom. Vodeci se i prateci PP-creva,oni se vracaju nazad istim putem. U protivnom, u mraku i dimu nece nikada naci izlaz.. Sve ovo sto sam napisao,mozda ce nekome izgledati kao suvise radikalnim pogledom na poimu - pozar, ali to je realnost i mi nesmemo sa potcenjivanjem ili improvizacijom da gledamo na ovakve nemile dogagjaje.
Ova tema je veoma kompleksna i ima puno toga jos da se govori i nabraja ,megjutim,moramo jedno da upamtimo : ako dogje do pozara bilo gde i bilo kada, pristupite gashenju hladnom i ladnokrvnom glavom,nemojte da vas odmah uhvati panika, ali i nemojte da sebe i vase znanje i umece precenjujete te tako dovesti vlastiti ili tugji zivot u opasnosti. Pokusajte nekad i da improvizujete pozar na nekom bezbednom mestu i probajte da ugasite vatru,naravno uz nekog strucnog coveka pored vas,cisto da osetite miris vatre.(ovo se ne odnosi na piromane). Nemojte izbegavati predavanja o gashenju pozara i evakuaciji u vasim radnim preduzecima. Ova predavanja bi trebalo da se ponavljaju barem dva puta godisnje.
Temu cemo prosirivati ako ima interesa.
pozdrav !
Neka ide tema ali bih ja opet podseti da je naj bitnije da znate broj telefona Vatrogasaca i da se ne junačite ako dođe do požara.
Ako si misleo na preventivu da nebi došlo do požara onda o tome diskutujte, na to bih ja dodao samo to :šta god da radite u kući ili na poslu pođite od toga da je požar nešto što se može desiti i vama . Nije to nešto tamo strašno što se događa drugima .
Ide zima a samim tim i vreme loženja kada dolazi do velikog broja požara, da se to nebi desilo i vama : Očistite dimovode Naslage katrana u istima se često pale i mogu izazvati požar naj češće na krovnoj konstrukciji mada ne retko i u korenu dimnjaka . Ako se grejete na čvrsto gorivo nemojte pored peći da ga skladištite u velikim količinama. Dok se vatra ne razgori često se drže otvorena vratanca ( donja ) da bi se ista razgorela , ne udaljavajte se od peći sve dok ih ne zatvorita . Tečno gorivo ( gas , nafta) , bilo kakve laičke prepravke u stilu uradi sam nisu preporučljive .
Na kraju bih dodao još i to čišćenje dimovoda ostavite takođe stručnjacima (kominarima) , Namerno paljenje dimnjaka je jako rizičan poduhvat posebno ako se to ne radi često pa su naslage katrana velike .
Toliko za sada.