Zdravo svima. Imam jednu dilemu oko cirkulacione pumpe. Ove godine sam uradio grejanje i nisam siguran da li je sve ok.
Naime, majstor koji mi je radio nije stavljao nikakav termostat pa mi cirkulaciona pumpa radi non stop.
Ima zatvoren sistem i potopljene radijatore. Grejem oko 90 kvadrata sa Viadrus U22S.
Da li je problem za pumpu ili za kotao ako pumpa radi non stop?
Majstor mi je rekao da nekad termostati znaju da zaglave i eto problema za liveni kotao. Neki su mi rekli da ipak stavim termostat kako bih izbegao "znojenje" kotla pri paljenju i gasenju vatre. E sad, ja razmisljam, zar nije pametnije da kada se vatra pali da se postepeno ceo sistem greje jer pumpa radi non stop nego da se zagreje samo ona voda u kotlu pa da, kada se upali pumpa na npr. nekih 60C ona hladna voda iz radijatora jurne u vec zagrejan kotao?
Molim za strucan savet jer zaista nisam pametan kada jedni pricaju jedno, drugi pricaju drugo.
Cirkulaciona pumpa
Postavi nalegajuci termostat na polaznom vodu i doteraj tako da pumpa uopste ne radi ako na polazu nema 40C.Nadam se da ti je kotao zasticen od niskotemperaturne korozije a to je vrlo vazno...Ako se samo na trenutak pomisli da termostat moze uvek da zaglavi....zar nikome ne pada na pamet da moze i pumpa da zaglavi???Da se napuni kosi hvatac???Da nestane pritiska??Da se pokvari regulator promaje?
Za mene jeste problem ako pumpa radi stalno...Ja bih stavio nalegajuci termostat i sobni termostat tako da uslov daje nalegajuci...
Možeš li malo pojasniti,za nalegajući termostat znam i nije mnogo skup.kakav je to sobni termostat i kako u duetu radi sa nalegajućim.Da li između ta dva postoji neka elektronika i td
Sobni termostat pokrece pumpu tako sto meri temperaturu u nekoj od stambenih prostorija...pa ako je zadato 22C a u prostoriji gde se nalazi sobni termostat bude recimo 20C,taj sobni termostat ce pokrenuti pumpu ali samo onda kad nalegajuci termostat da uslov tj on ocita 40C na cevi polaznog voda.Ova kombinacija zahteva da regulator promaje besprekorno radi.Nema vise nikakvih dodataka...A ako vec neko insistira na egzibicijama ja toplo preporucujem mesacki ventil sa motornim pogonom koji se upravlja po spoljnim uslovima i to je vec "opasna" elektronika...
Skupo resenje je i postavljanje termo-ventila na zracecim elementima cime se postize tacna regulacija zadate temperature u svakoj od stamenih prostorija ponaosob....tu nema sobnog termostata vec termoventili otvaraju i zatvaraju protok kroz radijatore u zavisnosti od trazene sobne temperature.Dobra regulacija sobnih temperatura znaci najvecu ekonomicnost...
Ta kombinacija sobnog i nalegajućeg termostata je problematična.
Ovo što SCARY piše je ok, ali druga situacija je problem: kada je u sobi pretoplo pa se sobni termostat isključi, a temperatura kotla je preko npr 60*C - šta onda? Ako se pumpa ugasi (kao što traži sobni termostat) prokuvaće kotao, a ako pumpa radi (kao što traži nalegajući termostat) onda će u kući biti pretoplo.
Po meni, nije pametno koristi oba termostata istovremeno.
Opredeliti se za varijantu nalegajući termostat + termostatski ventili na radijatorima (pri čemu jedan radijator ostane uvek skroz otvoren na klasičom ventilu).
Sobni termostat se koristi samo sa kotlovima koji se mogu trenutno ugasiti (gas, nafta, struja).
Mislim da ova kombinacija sa sobnim termostatom i kotlom na čvrsto gorivo nema smisla ako nije ugrađen akumulator topline. Nema smisla da sobni termostat pali pumpu ako kotao nije naložen. Još manje ima smisla da termostat isključi pumpu a kotao naložen.
Niko ne cita sta sam napisao...rekoh da "regulator promaje mora da radi besprekorno"...takodje rekoh da uslov daje nalegajuci termostat a to znaci da termostat u sobi ne moze da ukljuci pumpu ukoliko nalegajuci ne ocita 40C...Sa ispravnim regulatorom promaje kotao ne moze da pregreje zbog gravitacije...ili-ti inercije koju ima topla voda kada tezi da zbog temperature krene navise...postoji i sistem da se ohladi kotao cak i da sve omane kao zastita i cesto se koristi kada su radujatori "potopljeni"...
Viadrus s losim regulatorom promaje???To bih voleo da vidim....
Da, u pravu si, smetnuo sam s uma da će regulator promaje oboriti (održavati) temperaturu na odabranom maksimumu. Ali, opet koliko u svemu tome ima smisla sobni termostat? Hajde ovako, podrazumijevamo da u kotlu ima dovoljno goriva, inače nam ne pomaže nijedan termostat ni pumpa. Znači interesuje nas povećanje ili smanjenje temperature u prostoriji. Kad je pretoplo, sobni termostat će isključiti pumpu, prestaje odvođenje topline iz kotla, u kotlu raste temperatura, reaguje regulator promaje i smanjuje sagorijevanje, temperatura u kotlu prestaje rasti ili polako pada.
Odlično. Nakon pola sata iz kupatila u sobu ulazi gospoja, friško istuširana i mokre kose i prigovara da joj je hladno. Nemajući nikakve ideje kako je zagrijati ustajemo i povećavamo temperaturu na sobnom termostatu. Termostat uključuje pumpu, pumpa potjera vrelu vodu iz kotla u sistem prema sobi, u kotao dolazi rashlađena voda, temperatura kotla pada, reaguje regulator promaje, otvara klapne i povećava sagorijevanje goriva u kotlu, a temperatura u sobi raste.
Znači ipak ima smisla sobni termostat.
Moram još da skontam ovu kombinaciju sa nalijegajućim, što kaže Tihi da je problematična.
Mora postojati i tu neko elegantno rješenje.
Možda tako i može što kaže SCARY, ali ja se u to ne bi nikad pouzdao.
Ne znam kakav bi to regulator promaje trebao biti da reši dovoljno brzo ovu situaciju:
Kotao radi na temperaturi od 70*C i ugasi se cirkulaciona pumpa. Vrlo sam skeptik da, čak i ako bi se regulator odmah zatvorio skroz (što ne sme) uspeo da spreči rast temperature u kotlu.
Moj kotao to nikada ne bi uspeo, kod mene se temperatura (pri potpali) sa 50 do 80 postiže za 5 minuta ako pumpa ne radi. Jeste da moj kotao nije kao ovi novi ali ja ne bi rizikovao. Uostalom, treba probati.
Hoću reći da je vatra vrlo inertna i da se ne može dovoljno brzo smanjiti, kao što se ne može ni brzo pojačati.
Lično iskustvo: kada ložim i grejem rezervoar na 70*C i hoću da prestanem, prvo sačekam da temperatura kotla padne ispod 70*C pa ugasim pumpu. Za 10 minuta, temperatura kotla je ponovo 90*C na šta ponovo palim pumpu i radi oko 5 minuta kada se temperatura kotla smanji na 70*C (da iskoristim tu energiju). Ponovo ugasim pumpu. Za 10 minuta teperatura kotla ide do 80*C, kada opet upalim na 5 minuta pumpu i kad je ugasim gašenje je završeno. Naravno radi se o gašenju kotla kada je sve izgorelo. Stvar bi bila još gora (po meni) kada bi kotao bio pun uglja ili drva i to napunjen da greje pola dana.
Ako je kotao pun uglja ili drva, gori, a da ne predaje tu energiju negde - mora prokuvati. Gravitaciona cirkulacija (kroz pumpu) zavisi od izvedene instalacije i malo koji majstor je u zadnjih desetak godina o tome vodio računa. Za njih je pumpa zakon.
A kada bi u tom slučaju nalijegajući termostat namjestili na 70 ili 80 stepeni i paralelno ga vezali sa sobnim on bi se aktivirao kod tog naknadnog rasta temperature i u par navrata oborio temperaturu kotla, a dalje povećanje bilo bi već spriječeno regulatorom promaje.
Jedino bi u tom slučaju trebao još jedan nalijegajući termostat spojen u seriju sa sobnim i namješten na 40 stepeni. On bi spriječio paljenje pumpe u slučaju kada se kotao gasi. Jer ako bi bio samo sobni onda bi je on držao upaliljenu pumpu a kotao se gasi.
Znači nalijegajući na 40C i sobni u seriju a sve to u paralelu sa nalijegajućim na 70C, pa sve to na pumpu.
Šta veliš?
Da, može ta gimnastika, mada je dosta komplikovana. Tu još fali rele jer se sa dve strane ne sme paliti ista pumpa. Ispade velika nauka sa dosta komponenti a s tim i sve veći rizik da se nešto zaglavi ili pokvari i ode sve u ... Honduras.
Kažem da sam ja to prošao sa elektronikom koju programiram kako hoću, pa nije jednostavno. I dovoljno je samo jednom da se nešto pokvari i ode kotao a sa njim i kotlarnica. Mirniji sam kad siđem 2 puta za 15 minuta i VIDIM da nema više plamena.
Imam parno grejanje nesto vise od tri meseca.Cirkulaciona pumpa(HST)i dalje radi ali je od pre tri dana kad je nestajala struja na 15 min. promenila zvuk. Malo se jace cuje,nije vise onako tiha. Pa me interesuje da se nije nesto ostetilo unutar nje i da li ce biti problema u daljem radu!
Da imaš stvarno parno grijanje ne bi ti trebala pumpa jer tlak pare vrši funkciju cirkuliranja a niti pumpa može cirkulirati paru. Dakle, imaš toplovodno centralno grijanje.
Prvo provjeri napon mreže na priključku pumpe i tlak u sistemu da je onoliki koliki bi trebao biti i odzrači sistem. Ako to ne pomogne, treba prekontrolirati kapacitet kondenzatora pumpe. Ako je i on ispravan, onda je moguće da je namotaj motora pumpe stradao, što se provjerava mjeračem izolacije. I na kraju, moguče je da je ležaj pumpe stradao.
...
@nolle
Vidim da si postavio jednostavno pitanje, a dobio si gomilu komplikovanih odgovora...Opisaću ti kako je kood mene odrađeno centralno grejanje još davne 1989. godine, i do dan dans funkcioniše bez problema, dakle reč je o zatvorenom sistemu, cirkulaciona pumpa NE RADI non stop zato što:
1) ne grejem 24h dnevno, već do oko8-9 uveče, nekad i ranije zagasim , u zavisnosti od spoljne temperature
2) pošto ne grejem noću, jer nemam potrebe za tim, logično je i da pumpa nema potrebe da radi 24/7365 u godini jel? zato na glavnoj cevi od kotla ka pumpi ima neki termostat, ugrađen još 1989. godine, i još uvek radi, i na njemu je namešteno na 30 C. Dakle, založim, voda se zagreje do 30 stepeni, pumpa se uključi i tako dok ne padne temperatura vode ispod 30 C, i onda se gasi pumpa...prosto da prostije ne može biti . Zašto tako? Zato što nešto, bez obzira koliki je mali potrošač, ne mora da radi kada nema potrebe za tim, i zbog el. energije i zbog same pumpe ( da li ostavljaš noću svetlo u sobi dnevnoj ili TV kad odeš da spavaš?) Takvim radom mi je radila prva pumpa od 1989. do 2010. godine, (Sever Subotica), kada sam, pri proširenju mreže na još neke prostorije novosagrađene, čisto preventivno kupio novu Danfos i ugradio je....eto toliko...što se tiče nestanka struje, kod mene je to rešeno tako da iznad i ispod pumpe postoje ventili koji su normalno otvoreni, a pored postoji jedna cev većeg prečnika na kojoj takođe postoji ventil koji je zatvoren, dakle on tu blokira vodu i šalje je na pumpu. Kada nestane struje moram da odem i da otvorim taj, a zatvorim ventile kod pumpe da bi voda samu sebe "gurala" u vis, razumeš...pozdrav
Ima li ko misljenje?