Pozdrav svima na forumu! Poslednjih par dana iscitao sam dosta postova na temu cg, pa suma sumare neke nedoumice i dalje postoje, a posto vidim da na forumu ima dobrih majstora nadam se da cu dobiti savete. Elem, imam zatvoreni sistem cg uradjen 1990. godine, crne cevi, kotao Podvis term Knjazevac kombinovani toplovodni snage 30kw na cvrsto gorivo. Tim kotlom se greju prizemlje i sprat ukupne povrsine oko 180kvm, a pre dve godine dogradio sam jos oko pedeset kvadrata pa je i tu sprovedeno grejanje, ali bakarne cevi, s tim sto je tada majstor pored standardnih radova na realizaciji grejanja za tih novih 50kvm uradio i sledece:
1. nakon punjenja sistema u toku par meseci bilo je neznatnog gubitka vode u sistemu, pomalo, ali se primecivalo. Konacno je dosao majstor i utvrdio da mi ventil na ekspanzionom sudu nije dobar, dakle ventil a ne ona guma unutra, zamenio ventil i posle je bilo ok. Inace EK posuda je 35l marke Zilmet, max pritisak 4bara, ugradjena jos te davne 1990.
2. Prilikom te intervencije majstor mi predlozi da, preventivno, zamenimo i sigurnosni ventil, i ja pristanem, on zameni i sve bude ok do....prosle nedelje. Naime, procuri mi kotao, ja odmah zovi majstora, on kaze nalozi ga dobro mozda je samo kondenz, ja nalozim ono pocne da pisa vodu u loziste i opada pritisak rapidno...gasim, bacam pesak u loziste i bezim iz kotlarnice Elem, krenem ja odmah sutradan u potragu za novim po Krusevcu, citam sve zivo po netu, naucim da ima celicnih (takav je moj} i livenih, vec poceo da spremam nekako pare za viadrus ili bosch solid 3000 h, kad slucajno ukucam podvis term knjazevac i dobijem sajt tog proizvodjaca koji, za divno cudo jos radi. Dakle ovo je moj kotao
http://www.podvisterm.rs/kb.html. , kotao je izuzetan jer ima u sebi ugradjen bojler za sanitarnu vodu sto je danas prakticno nemoguce naci, a strasna stvar za ustedu el. energije zimi. Pozovem ih i objasnim sta je problem, i za divno cudo mogu da mi prodaju kotlovski bojler, cena 52000 dinara, a ceo kotao oko 1100eura. Narucim da se napravi kotlovski bojler, i dok cekam malo procackam po specifikacijama za moj kotao i nadjem , na plocici oplate, pise: VAZNO: na kotao obavezno ugraditi sigurnosni ventil od 2.5 bara.
Pitanje glasi: Da li je tkzv. majstor uradio ispravno kada je ugradio s.ventil od 3, a ne preporuceni od 2.5 bara? Drugo pitanje: Da li je ispravno da pritisak vode u sistemu hladne vode bude 1bar, a tople 50-60C oko 2 do 2,2 bara? Napominjem da je to za sprat, jer u prizemlju niko ne zivi, dakle radijatori su skroz zatvoreni, osim kad udari -10, tada ih otvorim na pahuljicu. Dakle, oko 130kvm grejne povrsine, sistem sam opisao i previse detaljno, da li je to ok da bude citav 1 bar razlika u pritisku? Napominjem da je tako bilo i ranije, kada je grejano 80+80, dakle 160kvm, dakle 22 godine to tako radi, grejanje je ok ne zalim se, samo me interesuje da li je prihvatljiva ta razlika? Znam da sam preopsirno opisao, izvinjavam se zbog toga i hvala unapred na odgovorima i savetima! Javljam se kad stigne nov bojler i kada sve napakujem.
Par nedoumica oko zatvorenog sistema cg
1.neki se kotlovi na probnom pritisku isprobavaju i na 6.bara,tvoj kotao moze da radi na radnom pritisku do 3.bara ali ako je fabrika deklarisala da se mora ugraditi sigurnosni ventil od 2.5.bara ugradi ga zbog fabricke garancije
2.ekspanzioni sud bi u sebi trebao da ima pritisak od 1.5.bara vazduha,ako imas merac za pritisak (onakav kao za pumpanje guma za auto) izmeri ako je manji napumpaj
nebi smela tolika razlika da bude,hoce i malo pumpa da digne a to je do 0,2.bara,
1.bara hladan sistem oko 1.6 do 1.8.bara 60.stepeni
3.na pritisak u sistemu ne utice da li su neki radijatori otvoreni ili zatvoreni
4.sistem se odzracuje kada je hladan,svi radijatori moraju da budu otvoreni,iskljuci pumpu napuni instalaciju oko 1.5.bara,zatvori vodu na slavini za punjenje i praznjenje, sve redom radijatore odzracuj na njihovim odzracnim slavinicama,ako imas automacke loncice negde odvrni i na njih onu kapicu i ne zavrci nek ostanu otvorene nekoliko krugova,odzraci pumpu na onom velikom srafu,kada to uradis ukljuci pumpu da malo provrti jedno 5.minuta i iskljuci je,kreni opet da odzracujes radijatore,kada to uradis ako je potrebno da se dopuni instalacija dopuni je na 1.bar (vodi racuna da u crevu za dopunu nema vazduha)
5.trebas i u prizemlju da napunis radijatore,cela instalacija mora da bude puna vode,ako negrejes jednostavno ih zatvoris
nebi trebalo da utice na oscilaciju pritiska kada su zatvoreni
@zoran.mika hvala ti puno druze na odgovorima, veoma lepo si mi razjasnio moje nedoumice kad napakujem kotao i stavim sve u funkciju, javljam kako funkcionise, pozdrav!
@zoran.mika hvala ti puno druze na odgovorima, veoma lepo si mi razjasnio moje nedoumice kad napakujem kotao i stavim sve u funkciju, javljam kako funkcionise, pozdrav!
nema na cemu
1. Ako je proizvodjac kotla deklarisao da ventil sigurnosti mora da ima Pbaz 2.5 bara onda bi trebalo takav ventil i da bude. Nije greska majstora sto je ugradio i taj ventil od 3 bara, jer ventil sigurnosti ima efekta samo kod povecanja pritiska u sistemu (Procureo kotlovski bojler ili je pregrejao kotao)
2. Ekspanziona posuda se ispituje kada je sistem prazan ili kada je posuda rasterecena pritiska vode sistema. Znaci, pritisak mora biti u granici izmedju 1.5 i 1.8 bara. To je neka normalna vrednost za standardnu visinu objekta. Sistem treba biti na pristisku izmedju 1.5 i 1.8 bara na hladno. Ako je velika varijacija izmedju pritiska hladne i tople instalacije, pod uslovom da je sud ispravan i ispravno je naduvan pritisak, problem je u zapremini same posude.
3. POstoje male varijacije na pritisku kada su radijatori zatvoreni, jer tada cirkulaciona pumpa digne malo pritiska ili obori (zavisi gde je manometar) ali to je zanemarljivo 0.1-0.2 bar
4.Sistem se odzracuje kada je hladan i ugasena cirkulaciona pumpa. Svi radijatori moraju biti otvoreni. Sistem dopunjavati preko kotla samo i iskljucivo kada je kotao hladan.
5Da ti se ne bi dogodilo da ti se negde stvori vazdusni cep, otvori sve radijatore i polako dopunjavaj sistem dok neko odzracuje radijatore. U zavisnosti od toga kako je izvedena cevna instalacija, zna da se dogodi da se pri praznjenju i ponovnom punjenju sistema stvore vazdusni cepovi. Samo polako i bez zurbe.
@Grejac sa svim tvojim savetima se slazem, osim kod ovoga da nije greska majstora ako je ugradio sig.ventil od 3, a treba od 2,5bara, jer upravo par dana pre nego sto mi je kotao procureo sin je bio sam kod kuce i zalozio kotao dobro, ostavio regulator promaje na70, pritisak se popeo na 3 bara a sig. ventil nije odrreagovao (specifikacije tog ventila callefi kazu da on ima tacku praznjenja +10%, dakle otvara na 3,3bara), i ubrzo nakon toga kotao procureo. Ne tvrdim da je to razlog ostecenja kotla, jer on je ipa star 22 godine i odavno je odradio svoje, ali mi smeta sto je majstor tu zamenu sig.ventila odradio tako olako, a dovoljno je bilo da pogleda plocicu na oplati kotla gde pise max. radni pritisak 2,5 bara, eto to je sustina. U isccekivanju da telo kotla sto pre naprave majstori U Podvis term, hvala na savetima
Razlika od 0.5 Bar-a je po meni nikakva,ako je to uticalo na curenje kotla,taj kotao je bio"pred kraj",pola Bar-a je na normalnoj instalaciji ništa.
Mislim da tu majstor nije ništa pogrešno uradio,mada me čudi,zašto je na deklaraciji postavljeno da se koristi sigurnosni ventil do 2.5 Bar-a???
Imam osjećaj da se na taj način proizvođač ograđuje od eventualnih ranih reklamacija kotla
Razlika od 0.5 Bar-a je po meni nikakva,ako je to uticalo na curenje kotla,taj kotao je bio"pred kraj",pola Bar-a je na normalnoj instalaciji ništa.
Mislim da tu majstor nije ništa pogrešno uradio,mada me čudi,zašto je na deklaraciji postavljeno da se koristi sigurnosni ventil do 2.5 Bar-a???
Imam osjećaj da se na taj način proizvođač ograđuje od eventualnih ranih reklamacija kotla
Taj kotao koji ja imam je napravljen 1988. godine, tako da to mozda ima veze sa tim zašto je fabricki deklarisan max. radni pritisak kotla 2,5 bara, a pritisak ispitivanja, ako se ne varam 4bara, uslikacu za vikend pa kacim, inace sutra idem da ga uzmem u knjaževac ( telo kotla) pa se nadam da cu sutra da ga napakujem
Ma sve sto se pravilo 80 do 90ih je bilo kvalitetnije Kotao je odradio svoje, da si stavio i ventil sigurnosti od 1.5 bar on bi procureo. Fora je u tome sto se u to vreme vecinom koristio otvoreni sistem. Kotlovi su rucno vareni u imali su manje ucvrsenja u konstrukciji. Nadaj se samo da su stari i novi kotao isti sto se tice prirubnica na bojleru i izvodima sa zadnje strane
E grejac kao da si znao , nisu se gadjali ulaz i izlaz vode u kotlu sa starim cevima, iako su me uvedjivali u fabrici da je to sve isto, nebitno, ugradjen je kotao juce, majstor posekao i bakarnim cevima spojio sistem sa kotlom, zamenjena ek posuda jer je stara, slucajnom proverom, utvrdjeno da je bila puna vode, dakle neispravna, zato mi je i stvarao veliku razliku u pritisku. Sve u svemu, lozim, grejem se i uzivam , hvala svima na savetima
Iskustvo je majka svih zanata. Nek te dobro sluzi i nek se lepo ogrejes sa novom furunom. POzz
Evo mene opet sa jednim pitanjem. Ukratko da opisem problem: Pre par godina procureo kotlovski bojler u kotlu Podvis knjazevac, primetio sam tako sto u avgustu mesecu odjednom vreli radijatori svuda u kuci, a kotlovski bojler je bio ukljucen na struju jer ima u sebi el. grejac da moze i na el. energiju da radi. Tada je majstor ugradio polovan, i sve bilo ok do jutros, kada primetih da je jedan radijator mlak, a kotao nije zalozen vec samo ukljucen kotl.bojler na struju....Dakle, samo jedan radijator mlak, cev koja izlazi sa gornje strane kotl.bojlera ( ne znam da li je to ulaz ili ilzaz vode iz sistema u isti) topla...Ocigledno da bojler malo propusta i njegova topla voda ulazi u sistem i dopire do radijatora koji je najblizi , u sobi iznad kotlarnice...Ono sto me brine jeste da, kada lozim kotao, ja necu znati u kojoj meri se tusiram recimo vodom iz sistema ili bojlera, kapirate...Pritisak u sistemu ne pada. Smem li da ovu sezonu to ostavim kako jeste jer nisam bas pri novcu da dajem stotinak evrica za popravku?
Ako sam dobro razumio vjerujem da bojler nije propustio. To ti vjerovatno nije zatvoren ni jedan od ventila koji se nalaze ispred ulaza i izlaza u bojler. Ako je procurio bojler to bi moralo rezultirati povećanjem pritiska u sistemu grijanja pod pretpostavkom da je pritisak u gradskom vodovodu veći od pritiska u sistemu grijanja. Provjeri ventile!
Sad vidim da se radi o kotlovskom a ne o kombinovanom kotlovskom bojleru. Izvinjavam se!
I opet pardon! Ne "kombinovanom kotlovskom bojleru" nego kombinovanom kupatilskom bojleru. Kad dobro pregledam vjerovatno cu još za nešto da se izvinjavam.
@ koci s nema problema, da to je kotlovski bojler ....
Pošto vidim da niko ne odgovara, da pojednostavim ovih nekoliko nedoumica:
1: Da li je ispravno ugradjivati sigurnosni ventil od 3bara za kotao čiji je deklarisani fabrički radni pritisak 2,5 bara? Ja mislim da nije
2: Ukoliko je ekspanzioni sud ispravan, da li je prihvatljiva razlika u pritisku zatvorenog sistema cg od oko 1 bara između hladne vode i vode 50-60C?
3: Da li na pritisak u sistemu utiče to da li su svi radijatori otvoreni do kraja, ili, kao što je kod mene, slučaj, u većem delu grejne sezone veći radijatori ( 1,20m do 2,00m) sa termo glavama su na 3?
4: Kada se vrši ozračivanje sistema uopšte, kada je hladan sistem ili zagrejan? Da li pri ozračivanju radijator treba da bude otvoren ili zatvoren?
5: Kada ovih dana namontiram nov kotao i kada budem punio sistem, da li i u prizemlju kuće koje se ne greje trebam otvoriti radijatore da bi primili vodu u sebe, ili je to nebitno? Ukoliko treba da ih otvorim prilikom prvog punjenja, a kasnije ih skroz zatvorim jer tu niko ne živi, da li to može da utiče na oscilacije pritiska u sistemu, ili je to nebitno?
Eto drage kolege forumaši to je tih nekoliko nedoumica, pa ukoliko neko ima neki savet bio bih mu vrlo zahvalan. Možda će nekom delovati da previše detaljišem, međutim shvatio sam da sistem cg nije samo da založiš i greješ se, već treba to malo upoznati i razumeti jer majstor dođe i odradi i naplati, a kako će uraditi to samo on zna....pozdrav