hocu da napravim mali camac ali mi nije jasno kako da zavarim dva lima a da ih ne progorim.koji lim je najbolje koristiti,koju debljinu elektrode itd.
Pravljenje limenog čamca
Buduci da je za camac minimalna debljina lima 2mm mozes i obicnim aparatom
Savetujem da dno pravis debljine 4mm
Ako imas problem s tankim limovima onda uzmi elektrode 1,5
pozdrav
Koliki je camac, oblik dna?
Posto se vidi iz posta da to radis po prvi put, mozda je najbolje da kupis gotov, limene imas po oglasima po ceni vec od 250-300e.
цо2 и 0,8 и решено
camac ima ravno dno i nije ga komplikovano napraviti.kupicu elektrode 2mm i krecem u akciju.imam informaciju da se lim prvo pikuje.............da ne bi progorio,pa onda ide var
Lim id 2 mm REL postupkom pa jos da bude vodonepropustno
A pride treba i bar 3 vazdusne komore
Ali zivi bili pa videli
Ja bi to od aluminijumskog lima,bilo bi "lakše". :hh
AL lim odlican izbor pogotovo onaj stamparski pa TIG zavarivanje al bi bila lepota od posla :tup :tup :hh :hh :hh :hh
Ma ja mislio lakše(masa) i ne rđa,a jel to stvaarno može da se zavaruje,taj aluminijum tako ko što si kazo :hh :hh
Pa sta da ti kazem odlicno poznajem coveka koji moze da ZAVARI dva zileta TIG postupkom . :roll :roll :nes2 :nes2
Pustite čoveka nek se uči da pravi čamac.
Najvažnije u svemu tome je redosled zavarivanja da ne bi usukao čamac, jer ako kontinuirano vodiš elektrodu ili bilo šta drugo od tačke A do tačke B sigurno neće valjati.Sem toga RELpostupak u varu sadrži i trosku što neće doprineti vodonepropusnosti, čak sumnjam da će i MIG MAG postupak rešiti problem do kraja.
Aluminijumski čamac nije loša ideja, naravno za to treba biti majstor sa velikim iskustvom, a aluminijum se može spajati i zakovicama, a ne samo zavarivanjem.
Svim postupcima zavarivanja koji imaju elektricni luk moze da se zavari da bude vodonepropusno , e sad amateru mozda nece uspeti iz prvog puta to
Ako mozes kupi rutilno-celulozne elektrode i zavaruj s njima , i za te tanke limove uzimaj 1,5 elektrodu
pozdrav
Toliko je camaca napravljeno u SSM varijanti i svi oni vec godinama plove po nasim rekama. Komore ne moraju da se prave camac ce da plovi i bez njih samo sto ako pocne da tone potonuce na dno a sa komorama ostane da pluta pa moze da se izvuce zbog popravki.
Broj komora takodje nije bitan i jedna je dovoljna ako je zapremina komore veca ili jednaka tezini plovila.
Dno napravi od debljeg lima 3-4mm a stranice mozes od 2mm rebra pravi od L profila ili kutija
Prvo napravi korito bez komora ubaci camac u vodu i vidi da li negde prima vodu, gde prima obelezi i popravi varove pa kad obezbedis vodonepropustnost napravi komore.
Komore napuni pur penom i srecna plovidba
Rel aparatom i elektrodama fi2,5mm se lako vari lim 2mm.Ako je camac do 6m duzine i 1m sirine u patosu,za rebra i rebrenice mozes koristiti vinkl 30x30mm ili flah 40x5mm,a za oplatu trupa(patos i stranice) lim 2mm toplovaljani(moze i hladnovaljani ako ne mozes naci toplovaljani.Razmak izmedju rebara moze biti 500mm, talasnjace(uzduzno ojacanje po vrhu stranica)mozes uraditi od vinkla 30x30mm,Ako je camac namenjen za deplasmansku plovidbu(malu brzinu)potrebno je na krmenom delu dna uraditi skok kobilice(zadnji svanc) 100mm,da bi slab motor lako gurao i da ne bi imao velike krmene talase,ako je namena za poludeplasmansku plovidbu,tada je krmeni deo patosa ravan,ali su u deplasmanskoj plovidbi veliki krmeni talasi,a zbog veceg naleganja ravne povrsine dna camac je stabilniji,na tebi je da odlucis,jer se forma trupa konstruise naspram brzine plovidbe.Takav camac ce biti tezak oko350kg,pa ako pravis nepropusne komore,moraju imati zapreminu bar 500 l.Bilo bi dobro da na okvasenom (spoljnjem) delu patosa na kant zavaris 2 uzduznice od flaha 30x5mm,da bi camac bio upravljiviji.Kada varis dugacke varove moras prvo mestimicno heftati pa zatim variti na preskoke(zavaris 40mm,pa preskocis 100mm),svi varovi na okvasenim povrsinama moraju biti obostrano uradjeni,tako ces dobiti nepropustan i cvrst spoj,ako negde i ostane rupica,ne brini jer ce je farba zatvoriti.
hvala na informacijama i podrsci.radicu polako i postepeno i nadam se bice sve ok.pozdrav
E vala bas kempi ovo tvoje sa farbom kud pre to ne rece a ne ja ko budala da polazem ateste za zavarivanje .
Salu na stranu izvariti camac nije neka nauka al nije ni bas za svakoga , najveci problem je kako izvariti ceo camac a da ne dodje do savijanja , uvijanja , vitoperenja .... Te greske posle uticu na upravljivost camca a samim tim i na bezbednost plovidbe . A posto je camac plovilo podrazumeva se vodonepropusnost istog i MAG postupak kod malih plovila je u velikoj prednosti nad REL postupkom , prvenstveno zbog brzine rada. manjeg zagrevanja mesta vara a samim tim i smanjivanje mogucnosti za deformacije .
nakupi prazne plasticne flase i snjima popuni komoru,naravno zavrni cepove.
Tenzore u pravu si,sto se tice sitnih rupica,sve njih sto prave camce u ssm varijanti brine da li ce pustati vodu,to je najmanji problem jer ce farba zatvoriti sitne naprsline i mesta gde je var nalepljen,a ne provaren.Najveci problem naprslina i lose penetracije,je sto usled zamora materijala i udarnih opterecenja dolazi do sirenja pukotina.Camci za rekreaciju i ribolov ne spadaju pod Jugoregistar brodova,vec pod kapetaniju,pa se do odredjenih gabarita mogu registrovati kao samogradnja,uz dostavu racuna o kupljenom materijalu i izjavu svedoka o samogradnji,cak ne podlezu ni redovnom osiguranju,pa kada Drzavu nije briga koliko su bezbedna takva plovila,zasto bih ja pametovao i pisao elaborat o izgradnji camca,a sve to lepo pise u Jugoregistru,pa cak i Ti ako bi hteo da se bavis proizvodnjom camaca,morao bi ponovo da polazes njihov atest.
Za ispitivanje poroznosti zavarenog spoja u brodogradnji postoji nekoliko metoda,pa bih zamolio urednika Tenzora da ih obrazlozi,kada vec kaze da je atestirani zavarivac.
Atesti se generalno ne daju prema vrsti posla vec prema postupku zavarivanja . Postoje gomile nacina za ispitivanja kvaliteta zavara prema apraturi i prema primeni postupka ispitivanja . U principu nadzorni organ odredjuje nacin ispitivanja zavara .
Postupci mogu biti raznorazni od razaranja mesta zavara preko metalografskuh pa do ultravucnog i rengenskog snimanja zavara .
Jedna se je stvar sto nadlezne nije briga oko nekih stvari a savim druga stvar je necija bezbednost . Pa nijednim zakonom nije zabranjeno "cackati "struju " ali to bas nije preporucljivo za svakoga
A sto se tice atesta uskoro mi isticu 2 od 3 koliko imam pa se preracunavam koliko ce me kostati to zadovoljstvo
Postavio sam konkretno pitanje,dao si uopsten odgovor,ali u pravu si,nadzorni organ ispituje varove,tehnolog odredjuje dodatni materijal za zavarivanje,mas.ing.odredjuje koji ce se celik koristiti,svu dokumentaciju o postupku zavarivanja i dodatnom materijalu treba podneti Jugoregistru na odobrenje,a celik namenjen za gradnju camaca treba da se isporucuje takodje sa potvrdom Jugoregistra,zavarivac mora imati potvrdu o strucnoj sposobnosti i u prisustvu ovlascene osobe,a pozicija radnog komada mora biti zavarena takvim redosledom nanosenja vara koji naprezanje u osnovnom materijalu i zavarenom spoju svode na najmanju mogucu meru,kod isprekidanog zavarivanja duzina zavara i razmaka treba da budu u skladu...
Ima toga da se pise podosta,sto bi znacilo da se u samogradnji ne moze napraviti camac,ali posto je 90% camaca sklepano od kojecega,a uz to i registrovano,ne vidim razlog zasto "danilos"ne bi mogao sebi napraviti camac,pa ako zeli ispitati da li su varovi nepropusni mogu objasniti najjednostavniji nacin,koji je priznat u brodogradnji.Slazem se da je mag postupak produktivniji za zavarivanje camca,a uz to je i manji unos toplote,ali covek je napisao da ima Rel aparat,a za takav posao bi mig-mag morao da ima dobre performanse.
Napravio sam preko nekoliko camaca(da ne bude da se hvalim),postupak izrade camca u samogradnji se razlikuje od izrade po projektu,jer se prave obrnutim redosledom.
Niko nije rekao da ne moze da se napravi camac u SSM varijanti a daleko od toga da je gradnja camca nesto komplikovano . Ali opet nije zgoreg spomenuti neke osnovne stvari oko postupaka zavarivanja , i sta se moze moze desiti kod primene REL postupka . Pogovo sto ne znamo ni kakav aparat ima covek niti kakvim materijalom za gradnju camca raspolaze .
A u apsolutno si pravu kad kazes da je 90% camaca sklepano . A malo malo pa se neki camac prevrne il potone a cesto se desi da neko i strada .
A cudnim sticajem okolnosti sam radio u remontnom centru bivseg PIM-a u Brnjici kod Golupca naravno kod privatnika koji sve to iznajmio. Takav posao ne bih pozelo nikom zivom , krpljenje brodova , ostecenih trupova , tankova i slicno . Bez ikakve pripreme ciscenja samo na brzinu uradjena bravarska priprema i zavaruj . A oko vara gori farba , katran , nafta , mast , mazut i jos ko zna sta . A pride goris i sam .
I da spomenem za kraj u 90 % slucajeva potrbeni atesti za zavarivace u brodogranji su "konstrukcioni zavari "vertikala i horizontala .
Sto se tice strucnih saveta dobio ih je tako da je sad sve na njemu. Opet kazem ako to radi prvi put i nema iskustva stim stvarima da kupi polovan.
Pored svega nabrojanog mislim da je isto tako vazno da ga prilikom varenja ne izbaci iz simetrije, jer dzaba mu ako ne propusta vodu a vuce u stranu ko mutav.
E bas to konfuzija . Jasta
Sad čovek ima savete, a stećiće iskustvo, pa će za koju godinu pisati kad sam ja ono počeo da pravim čamce, pravio sam takve i takve greške, e da vam se to ne bi dešavalo uradite tako i tako.
Bar se nadam da ćemo to čitati jednog dana.
Klasican camac tabanas je lako napraviti,ako prvo ishefta lim i vari s preskocima nece se izvitoperiti,pa i ako bude malo talasast,nece mu nista faliti,osim ako niste brodograditelji pa se plasite konkurencije :hh .
Ispada da sam neki kontras,ali nikom ne bih preporucio polovan celicni camac,jer kada se ispeskira bude kao sito,pa onda pocne da curi voda iz komora i sve ispeskirano pozuti.Interesantno je sto nijedan od tih camaca ne pusta vodu,jer alge i korozija zapuse sve rupice,prodor vode krece tek kada se prosiri dubinska korozija i usled potiska vode u momentu otpadne povece parce.To se desilo mom drugu u toku plovidbe,jer je pritisak tada veci,spasao se jer je ukljucio kaljuznu pumpu i izvlacio vodu dok nije dosao do obale.
Trenutno ugradjujem blistere na jedan aluminijumski brod koji je dosta nestabilan,jer je na veliko vojno korito naknadno ugradjena kabina pa je dva puta potonuo,da bi povecao stabilnost inzinjer je proracunao dimenzije blistera.Interesantno je sto camac ima 43 godine i nema ni trunke korozije.
Kemppi nisam mislio na neravne limove vec na uvijanje cele konstrukcije, no to sad uopste nije bitno, sta napravi to ce i voziti.
A taj vojni camac, da nije onaj remorker il kako su ih vec zvali. Kolko sam upucen oni su nosili one ogromne motore od 7-8 hiljada kubika, pa kad se sve to povadi (motor, kopca, osovinski vod) on izadje iz vode nekih lepih 30cm. Onda tu ili raditi blistere ili kobilicu.
A sta kazete za galvanizaciju kao zastitu protiv korozije, mislim da bi se to dobro ponasalo u nasim neslanim vodama
pozdrav
Interesantna ideja, mada treba videti da li postoji ekonomska isplativost takvog projekta, tj razliku u ceni camca od Al lima i istog takvog celicno-galvanizovanog. Sve u svemu, ja sam pristalica poliesterskih camaca.
Ne znam koliko se prisutnih bavi nautikom i ima svoje plovilo mada primecujem da neki imaju dosta znanja na tu temu.
Ja sam zaljubljenik u nautiku i nase reke i dosao sam do nekih zakljucaka
Prvo i najvaznije je koliki god camac ili brod da imas uvek ce ti faliti jedan metar u duzini
Drugo i ne manje vazno, uvek ces imati jos po nesto da dodas na svoje plovilo bilo funkcionalno bilo estetski
Trece je da ces pozeleti da sa camcem odes na more jezero ili negde van maticne marine
Nauticki sport je igranka bez prestanka gori je od droge kad se jednom navuces na vodu dok si ziv bices na vodi
Zbog svega toga savetujem aluminijum ili plastiku, jednostavni su za odrzavanje dugotrajni i najvaznije lagani, mogu da se lako stave na prikolicu i pravac more ili jezero.
Metalni camci su dobri ali samo za voznju od splava do splava, da ne razmisljas kada krenu talasi da li lupa o neko bure ili o neki splav, da u njemu mozes da nosis burice i daske izvuces neko sidro, to je dobar radni camac za reku i nista vise.
Koliki god camac da napravis i galvanizujes ga vec za dve sezone ces pozeleti veci camac a ovaj ce da ode na dobos a pitanje je da li ces da izvuces ulozeno
Samo co2 aparatom,uzmes kotur sa 0.8 ili 1.0 mm