Zanima me kako mogu ispitati dali mi je namot centrifuge crko na motoru masine Favorita, koje izvode da spojim sa kondenzatorom spojen na struju?Ako moze neko nacrtati semu kakvu bilo. Radi se o motoru sa 5 priklucnih izvoda
Ispitivanje motora namota za centrifugu Favorita
Evo ovako...posto sam utvrdio da je u pitanju pregoreo motor t.j kalem za centrofugu..dao sam motor na vinklovanje. Kad sam ga ugradio vinklovani motor...sve je bilo ok ali samo za 5-6 minuta kad je dosla centrifuga opet je motor pregrijao i opet je crko namotaj centrifuge. E sad...ne znam sta je u pitanju...jel moze programator da je u kvaru? I kako da proverim pomocu unimera u rezimu centrifuge koji napon treba da daje i na kojim izvodima konektora? Poz
Glavni razlog pregorevanja namotaja u elektromotorima veš mašina je dugotrajan neprekidan rad. Namotaji u elektromotoru se usled dugotrajnog rada zagreju do te mere da lak kojim je bakarna žica izolovana istopi, čime namotaji dođu u neposredni kontakt. Neminovni su kratki spojevi i usijavanje tih žica uz neprijatan miris, pa je osigurač jedina zaštita od paljenja instalacije i požara. Vodite računa da vaša veš mašina bude povezana preko osigurača odgovarajuće amperaže, kao prvo. Zatim redovno čistite filter pumpe za izbacivanje vode čime se sprečava dugotrajan rad same pumpe i njeno pregorevanje, čime se skraćuje vreme pranja i time štedi el. energija. Povremena provera zategnutosti remena je poželjna.
Dugotrajan rad, duži od 5 - 6 minuta može da ošteti namotaje. Motori veš mašina nisu predviđeni za dug rad bez prekida, odnosno bez hlađenja. Programator može da se ošteti ili pokvari, naravno, ali ako je motor radio samo 5 minuta u režimu centrifugiranja i posle toga su se namotaji zapalili, onda sumnjam i na to da prethodno vinklovanje nije bilo valjano. Prečnik bakarne lakom izolovane žice i dužina iste kojom se namotaji formiraju bitan su faktor za dobro vinklovanje. Dobro bi bilo da se po vinklovanju, kod osobe koja vam je motor vinklovala isti priključi i pusti da radi 5 minuta. Uobičajeni režimi centrifugiranja traju nešto kraće od toga, ali 5 minuta rada ne bi smelo da ostavi posledice, osim zagrejavanja celog motora. Napon na konektoru je onoliki koliki je napon mreže, i samo merenje vam neće pojasniti stvar. Ako je ispravan kondezator (sa pravom kapacitivnošću), onda motor na režimu pranja i centrifugiranja treba da radi dobro, odnosno da startuje kako treba. U upustvu za korišćenje vaše veš mašine imate vremena trajanja ciklusa, između ostalog i vremena centrifugiranja, tako da bitno odstupanje od tog vremena ukazuje na kvar koji vam samo ovlašćeno lice može rešiti. Nadam se da sam vam pomogao...
Zaboravio sam da napomenem: Ako voda dospe na namotaje elektromotora to može da ima za posledicu pregorevanje namotaja. Poželjno je preko elektromotora sa gornje strane prebaciti iskrojen komad nekog vodootpornog materijala, npr. ter- papira, pre montaže elektromotora u veš mašinu . Za slučaj probušenog kazana ili nekog creva voda ne sme da dospe u kućište el. motora. I na kraju tražena šema povezivanja petopolnog konektora za ispitivanje centrifuge. Motor se obavezno poveže na uzemljenje i pričvrsti u stegu radnog stola ako se ispitivanje obavlja u " radioničkim uslovima ". Vreme trajanja rada elektromotora u režimu centrifuge je 3 minuta 17 sekundi. Bar je takav slučaj kod moje veš mašine.
Auuu kakvo objasnenje Dragane..svaka cast druze! Ovako ...u rezimu znaci ispiranja centrifuge merio sam napone na izvode 4 prema 3 i 4 prema 5 , Da se osiguram dali programator daje napone. Jedan napon je 220v a drugi pada i raste. Znaci je ok . Ugradio sam motor....i stavio kondenzator od 20mF umesto originalni od 14mF. Sada za sada...je dobro...ali..ipak..mislim da se motor suvise greje....sumljam da ce kad tad puci.
Kondezator se u kolu naizmenične struje naizmenično puni i prazni, otuda i variranje napona. Analogni merni instrumenti - voltmetri, bolji su za očitavanje napona koji variraju, digitalni su u tom domenu slabiji, osim ako nisu vrhunskog kvaliteta. Vremenom se kapacitivnost elektrolitskih kondezatora smanjuje, tako da promena sa 14 na 20 mikrofarada nije zabrinjavajuća, mada ste mogli i da izmerite kapacitivnost " starog " i " novog ", poređenja radi. Pre merenja ga obavezno ispraznite sijalicom koju stavite na priključne polove. I taj od 20 mikrofarada nema sigurno toliko, samo manje... Ako se motor suviše greje i pretpostavljate da će doći di pregorevanja, dok ga ne zamenite ili ponovo vinklujete budite prisutni tokom poslednjeg centrifugiranja koje najduže traje i ako je potrebno, a očigledno jeste, pomerite programator za jedan " zub " ka nuli, odnosno ka završetku rada mašine. Sve što možete da učinite u ovim uslovima jeste da skratite vreme rada elektromotora u režimu centrifugiranja.
Puno pretpostavki a malo činjenica => izabrali ste najskuplji vid učenja.
Srećno, jer Vam baš to i treba!
FMJ vinklovao sam ga samo jednom posto dali si mu neku garanciju i kostalo me je oko 30 evra. i kondenzator oko 5 evra.Nova masina je oko 200evra tako da mislim da mi se isplati ovo sta radim posto je masina u veoma dobrom stanju, odrzavam je, menjavam kad nesto zatreba.
Jedna ispravka za čitaoce ovih stranica.Postupak zamene namotaja na elektro motorima zove se viklovanje , a ne vinklovanje.
Moje neznanje potiče od majstora koji to radi i kaže da je naziv nastao od nemačke reči "vinkl" jer su namotaji bili motani na pravougaonom šablonu.
Ah, mlad sam i neiskusan pa mi promakla greška, hvala urednicima koji su mi ukazali.
Izvinjavam se čitaocima koje sam krivo informisao.
U mom kraju se kaže baš tako kako sam napisao... I, pisaću i dalje tako. Ipak, SoundLiker naravno najbolje sve zna....
Ja sam nekad živeo u tom kraju i znam da ima mnogo finih i uvidjavnih ljudi, ali svugde se nadje i poneki drugačiji.U ostalom evo jedan kratak pogled na jednu od mnogobrojnih stranica na internetu gde se nude usluge u premotavanu namotaja elektro motora.Predpostavljam da ljudi znaju kako se drugačije zove to što rade - čim su tako napisali.
http://www.yellowpages.rs/sr/poslovni-svet/viklovanje-motora/srbija/1-10...
Evo, može i da se vinkluje....
Koliko ima Srba koji odvijač izgovaraju: "šrafciger" a ne "šraubendrejer"? Da li to znači da bolje znamo nemački od Nemaca?
A što se zanat/zanimanje zove "pinter" a ne izrada-i-popravka buradi i bačvi?
Normalno sve sam mlađi i sve više treba da učim....
Po svemu ..izgleda da je bio kondenzator u pitanju...od kad sam ugradio novi kondenzator umesto 14mF stavio od 20mF...masina t.e motor radi barem za sada dobro. Samo sto na kraju programa u barabanu ima malo vode...prije ugradnja vikovanog motora nije bilo, sumlam da sad ima malo manje obrtaja motora u rezimu centrifuge...il je zato sto sam smenio crevo ...puknulo mi je staro pa sam ugradio novo slabije i duze nego staro ..ne znam...
Ma četkice su 100%
Moguce da su cetkice...Inace .isuvise ves masina se greje, vuce pregolemu struju tako da ..na krajevima kabla na priklucnici veoma se greje ...nije kako treba ...Izgubio sam zivce Ipak planiram da uzmem novu.
Koliko je napon u instalaciji?Da nije manji od 220V?Jer ako je manji napon od deklarisanog, može i to biti uzrok pregrevanja motora.
Kad bi se uz pomoć saveta sticalo znanje, škola ne bi postojala. --- a u okviru škole i praksa. Od šume ne vidite drvo. Ovo nije kvar za SSM nego za majstora. Kad bi izračunali koliko ste sredstava i vremena potrošili bez uspeha - pravi majstor bi došao kao bakšiš na ovu cifru. Primetićete da ako Vam se pocepa cipela ne učite obućarski zanat nego odnesete obućaru ili kupite nove. Ako pukne guma na kolima nećete izučavati vulkanizerski zanat, i tako dalje....
Bravo za opasku da na krajevima kabla greje, počinjete dobro da razmišljate. Kad budete poznavali princip rada potpuno možda primetite šta nije kako treba.
za "zvukljuba" još ne videh za 25 godina prakse NIJEDAN motor da je stradao na veš-mašini od slabog napona... no ima vremena.
Meni je zbog pada napona na kablu, koji je bio prilično dugačak, "riknula" brusilica.Što se veš mašina tiče oko toga se ne bakćem, mada svašta radim, jer imam drugara koji je profesionalac za veš mašine,bio dugogodišnji radnik u Gorenje servisu, tako da mi probleme sa veš mašinom on rešava.Ja sam prvi put, sam na svoju ruku menjao gumu na vratima i to je trajalo letnji dan do podne, da ne kažem, od sramote šta sam sve rasturio.Kad mi je drugar objasnio i pokazao kako se to radi sledeći put sam je zamenio pre nego što mi je žena skuvala kafu.Prema tome FMJ je u pravu, ne može se sve uraditi po principu ssm.
Odustao sam...Kupio sam novu...Samsung...Motor greje na Favoritu nenormalno...sumljam da viklovanje nije dobro....isuvise greje sa punom masinom, i vuce puno struje.
Dakle ostade zagonetka šta je kvar?
Vi(n)klovanje se radi sa garancijom kad ugrađuje stručan kadar koji će proveriti i ostalo. Fizičku ugradnju može uraditi skoro svako a ako uzrok nije pronađen i otklonjen to je samo trošenje sredstava (novca i živaca).
Lično ja mislim da su najmanje tri kvara ali nisam lično bio kod uređaja pa je ovo sa rezervom.
Retko odustajem - iako radim sa strujom ne idem kao struja - linijom manjeg otpora.
FMJ ...znaci...doso mi je majstor kuci...i ustanovio da je motor u pitanju..zato sam ga dao na Vi(n)klovanje. Posto taj majstor zna da ja imam neko iskustvo sa apratima i opsto sa elektronikom..posto to mi je struka...rekao mi je da mogu sam da ugradim motor. E ..sve posle to je bilo nagadzanje od strane majstora..kako ..programator nije u redu...ovo..ono...ali programator daje sve napone koje treba za pokretanje motora..tako da ...ne priznaju da je samo vinklovanje u pitanju...kako je objasnio Dragan citiram : "Prečnik bakarne lakom izolovane žice i dužina iste kojom se namotaji formiraju bitan su faktor za dobro vinklovanje" I to je to! Ono ..najbitnije!
Kad programator ne radi kako treba može da spali motor za pola sata, to garantujem.
E sad ko je kakvu garanciju dao.....
Imam veoma veoma mali broj reklamacija, ali ništa ne radi stranka nego ja, i zato nemam kviz "šta je bilo?"
A sad ih jaši kad su bili neoprezni, tako im i treba.
Ima još jedna caka kad ugradiš kondezator koji je jači nego odgovarajući povećava se struja koja prolazi kroz pomoćni namotaj. Trebao si staviti kondezator od 16 , mislim da je 20 prevelik.
Ispitajte unimerom na sledeci nacin:
postavite unimer na 200 oma
Spora brzina
kontakti 4 - 1 = 73 oma
kontakti 4 - 2 = 73 oma
Centrifuga
kontakti 4 - 3 = 23 ma
kontakti 4- 5 = 42 oma
Ovi otpori su slicni kod motora za Favorit 14 mikro farada.
Pored toga trebate ispitati i kondenzator dali ima vrednost koju pise na samog kondenzatora.
Nadamo se da smo pomogli