Zna li neko gde može da se kupi kvalitetno ulje za drvo , pošto na našem tržištu ima dosta lošeg firnis ( lanenog ulja ) . Dosta cenjeno je Dansko ulje , ali teško ga je naći ...
ulje za drvo
vitex ima nešto od toga
http://www.vitex.gr/technical/TDS/5_Wood_Care/VITEX-TDS-TEAK-OIL-SE.pdf
Pero, detaljno objašnjenje - svaka čast.
Kupovao sam neke firnise, ali su tolko bili ‚‚plastični" da kad se osuše kao da sam premazao i slojem laka.
Jesi li probao Dansko ulje ?
nisam probao nisam imao prolike
uglavnom koristim laneno to mi se pokazalo ok i dostupno na našem tržištu
ulja su uglavnom zastupljena tamo preko grane pogotovu preko okeana tamo imaju široku primenu
ovde kod nas slabo
Saznao sam da laneno ulje zna da ‚‚posivi" drvo posle nešto godina.
Laneno ulje oksidise dok god je izlozeno vazduhu, tamni i dobija kao sivu skramu unistavajuci lep izgled drveta.
Pero, kako se pokazalo ovo tikovo ulje što si naveo ?
čim dođem do njega kazaću dotle exsperimentišem sčim stignem
kažu nije loše trafo ulje viđao sam neke radove stim šta ja znam
svako ima neki svoj recept
mnogo zavisi i koje je drvo u pitanju koji su uticaji na njega ja uglavnom exsperimentišem na duborezu i skulpurama
nisi rekao šta bi time mazao
možda ima neko drugo rešenje
Muzičke instrumente. Posle ulja ne bih išao završni sloj sa lakom.
o šelaku nisi razmišljao
ima na forumu formule o razmerama i vrstama
ulje po meni nije rešenje za instrumente jer se drže rukama i ulje neće zaštiti adekvatno instrument
zato se oni zaštićuju šelakom baš zbog kontakta rukom
ovde imaš o šelaku poliranju i patiniranju
http://www.samsvojmajstor.com/Forums/viewtopic/p=91181.html
a ovde o vrstama drveta
Pročitao sam ranije o šelaku , patiniranju i starim tehnikama finiša.
Za šelak je potrebno više vremena za finiš i nije otporan toliko na ogrebotine...
Ja bih premazao drvo samo uljem ( više slojeva ) , kao kundak od puške.
Pa ako hoćeš veći sjaj zadnje šmirglanje sa granulacijom do 2000. , pa onda zadnji premazi što tanji u 2-3 sloja...
Ule za zastitu i impregnaciju drveta od kore agruma-moze da se kupi u radnji Coloral Zemun(Altina)Moja iskustva su odlicna pa mogu slobodno da ga preporucim.Ostalo procitaj u temi modeli i makete-igracke od drveta.
Otac Makarije
Ja sam koristi ovo Vitexovo ulje (Teak oil) i mogu samo reći da je extra...ali ja sam farbao zidove od poluoblica tako da ne znam za muzicke instrumente.....ne moze da skodi zato probaj pa vidi
Postoji firma koja se zove Fabbrica u Zemunu i pravi jako kvalitetne premaze za drvo.
Ovo je njihov sajt http://www.fabbrica.rs/
Kontaktiraj ih i sigurno ces naci resenje. Prave premaze i u malim kolicinama i uopste nisu skupi, a salju robu kurirskom sluzbom.
Zorka pravi Laneno ulje. Ali baš čisto (rafinisano) laneno a ne firnajz. Moje iskustvo je dosta pozitivno. Nemam nijedan rad koji je stariji od nekoliko godina ali nijedan do sad nije posiveo. Mislim da su ljudi često skloni preterivanju. Slobodno uzmi Zorkino ulje i cepaj.
Hvala Strbo, čim krene lepo vreme , eto mene da probam ulje.
I ja mislim da su prirodna ulja nesto posebno.Sto se otpornosti tice mislim da nisu bas otporna.Posebno se to odnosi na sel lak i lakiranje,politura i kako vec se zove,sa njim.Imao sam priliku da licno vidim jedan karabin ciji je kundak radio jedan akademski vajar i ciju je zavrsnicu radio sel lakom.Izgled je bio fenomenalan.Ali posle nekoliko meseci koriscenja po ivicama se sel lak skinuo do samog drveta.Medjutim i pored toga moji su favoriti prirodni uljni premazi,bez obzira na osobine.I sam sam od skora poceo da ih koristim,a u buduce ako bog da zdravlja i mozda malo eksperimentisem usavrsavam sa njima.Moja razmisljanja su oko taga kako bi mogao zavrsni premaz biti tvrdji i samim tim otporniji.Sada trenutno uljim jedan noz i u zavrsnoj je fazi.Ostaje samo da se ulje dobro osusi pa preko njega ide pcelinji vosak u nekoliko premaza(bas prirodno).Mislim da ce biti vrh.Toiko od mene.Pozdrav.
pa ni to neće biti baš otporno na habanje prilikom korišćenja
PU lakovi su po meni bolje rešenje ja kolko sam exsperimentisao sa njima dobro se pokazali
Dali je netko pravio nesto od premaza za drvo kod kuce ,kao recimo boju za drvo od ljuske ili kore oraha ??? Ima li kakova receptura za te SSM boje ??
ja sam jednom pravio od ljuski oraha negde sam i pisao o tome na forumu
Peradetlic ,jesi li pravio od ljuske zrelih oraha ili od mladih oraha ,od one zelene ljuske ?
pravi se od zelenih oraha tako da si zakasnio tek sledeće godine možeš
OK,hvala svejedno za savjet ,na godinu kuham ...
kuhaš gulaš
a orahe ne moraš dosta je samo potopiti ih u špiritus
pa ni to neće biti baš otporno na habanje prilikom korišćenja
PU lakovi su po meni bolje rešenje ja kolko sam exsperimentisao sa njima dobro se pokazali
Ako si mislio na moj odgovor.Znam da nije otporno na udarce.Ali se drske za nozeve vise ulje a manje lakiraju.Potrebno je da se drska ipregnira,a Pu lakovi ne ulaze u drvo ,vec prave zastitni film.Ali bez obzira sto su oni ,pa mozda jedni od najboljih lakova,ipak kad tad ce se poceti skidati,a tada je drsci kraj.Zato ipregnirana drska nema tih problema,samo je potrebno s vremena na vreme malo obnoviti ili uljenje ili vosak i sve je ok.A da nepricam sto je prirodno.Stolarija je drugo.Pozdrav
Pravim kuhinju pa me interesuhe čime bih mogao zaštiti kuhinjsku radnu površinu koja je od punog drveta.
neki od PU lakova bi bili najbolji za to
Posto mi je prethodni majstor urnisao nestrucnim radom dotrajali parket (Bajc Aqualine + Erlak), odlucili smo da yamenimo isti, tj, da preko starog parketa ide brodski pod.
Mene interesuje kako sada to da sredimo? Ja ne bih da to bude nesto sa visokim sjajem, vec bi bio yadovoljan i nekim mat lakom ako ima dobar? Uljem?
Idem sledece vikenda do IKEE u Bugarskoj, da li ovo sta vredi za te poslove?
Još par reči oko ulja; Ja koristim više vrsta ulja, a to su: laneno, tungovo, konopljino, ulje groždanih koštica, bademovo, danish oil i neko avstrijsko (hartol od firme bio pin)
Mogu reči da je najbolje Danish oil, ono je dosta otporno na vodo i daje dobro pvršino. Ima nekoliko proizvođača tog ulja a nisu jednakog kvliteta.
Ostala ulja koristim svako za neki določen izradak, i ne svako ulje na svako drvo. Moram reči da neka ulja potamne drvo pa se tako izgibi lepa tekstura.
Za površinsku obradu drvenih podnih obloga većinom upotrebljavamo lakove koji sadrže sintetička veziva, dakle - tvari koje su proizvodi kemijske industrije. Kod klasičnih lakova veziva se otapaju u smjesama organskih topila. Prije svega zbog svojih odgovarajućih vanjskih svojstava, rabe se i vodeni lakovi, kod kojih je suha tvar rastopljena ili disperzirana u vodi. Posljednjih godina povećalo se zanimanje za takozvane prirodne odnosno bio premaze, najvjerojatnije radi sve veće svijesti o potrebi osiguranja okoline i ljudskoga zdravlja. Njima pripadaju i premazi za drvo na osnovi prirodnih ulja (uljni premazi), koji se obično kombiniraju sa voskovima. U nekim europskim državama je potražnja za podnim oblogama površinski obrađenima uljima i voskovima toliko velika, da su doveli do industrijskog preokreta i do izrade gotovog, uljenog parketa.
Što su »prirodni« premazi?
Pojmovi »prirodni« i »biopremaz« su nažalost uvelike zlorabljeni. Nepošteni proizvođači i prodavači zavaravaju svoje kupce tako, da svaki premaz koji sadrži bilo kakav prirodni sastojak proglašavaju prirodnim i prikladnim za okolinu. Da bi barem djelomično izbjegla moguće zloporabe ove vrste, grupa njemačkih proizvođača izradila je nekoliko mjerila za materijale vezane uz biopovršinsku obradu, koji nam pomažu utvrditi imamo li doista posla sa prirodnim premazom:
– sve sirovine bi morale biti iz prirodnih izvora, ali su dopuštene njihove manje kemijske promjene;
– sirovine za izradu moraju biti dobivene iz obnovljivih izvora;
– proizvodi moraju biti biološki razgradivi;
– ni izrada i uporaba prirodnih premaza, a niti odlaganje tako površinski obrađenog drva ne smiju negativno utjecati na okolinu, proizvođače i potrošače;
– smijemo koristiti samo dobro poznate i prokušane tvari, tako da isključimo mogućnost negativnih iznenađenja nakon njihove višegodišnje uporabe.
Kao što vidimo, mjerila su dosta otvorena i dopuštaju mogućnost da među prirodne odnosno biopovršinske premaze uvrstimo i kombinacije posve prirodnih i neizmijenjenih ulja sa djelomično izmijenjenim i kemijski modificiranim prirodnim tvarima, kao i sa sintetičkim vezivima. Upravo zbog toga neće biti na odmet i malo obazrivosti kod odabira biopremaza. Posve je pogrešno uvjerenje da su neke tvari neotrovne i neškodljive samo zato, jer su - prirodne. To dokazuje katransko ulje za drvo, koje se dobiva suhom destilacijom drva i moglo bi se prema gore opisanim mjerilima uvrstiti među prirodne materijale. Međutim, spomenuto ulje sadrži mnogo policikličnih aromatskih ugljikovodika štetnih za zdravlje pa stoga njemačko zakonodavstvo o uporabi drva impregniranog drvenim katranskim uljem ne dopušta njegovu uporabu u stambenim prostorima.
Kratak pregled nekih značajki prirodnih ulja
Prirodno sušeća i polusušeća ulja su tekućine biljnog ili životinjskog podrijetla. Za njih je svojstveno, da se u tankim slojevima koje nanosimo na podlogu odvija oksidacijsko premrežavanje, čija je posljedica nastajanje stvrdnutog filma. Također, treba znati da su procesi stvrdnjavanja lakova koji kao vezivo sadrže prirodno ulje - kemijski, a ne fizikalni procesi, te da uljani premazi - ukoliko koncentracija veziva nije preniska - na drvu stvaraju spojen, stvrdnuti film. Kemijski gledano, prirodna ulja su triestri glicerola i masnih kiselina – trigliceridi. Uvjet za početak odvijanja premrežavanja je nazočnost nezasićenih, dvostrukih kemijskih veza u kiselinskom dijelu triglicerida. Broj i međusobni raspored dvostrukih veza odlučuje o tome hoće li se stvrdnjavanje odvijati do kraja (sušeća ulja), ili će na površini nastati ljepljiv, viskozni sloj koji se nikada niti ne može stvrdnuti do kraja (polusušeća ulja), ili pak ulje stalno ostaje u tekućem obliku (nesušeće ulje). Najpoznatija sušeća ulja su laneno, tungovo, dehidrogenirano ricinusovo, konopljino ulje i različita riblja ulja. Vrlo poznata polusušeća ulja su sojino i suncokretovo ulje.
Laneno ulje je jedno od najstarijih sredstava za površinsku obradu drva, a zasigurno i najpoznatije među uljima. Suši se odnosno stvrdnjava dosta polako (i više dana!) i zato ga češće koriste u modificiranim oblicima: djelomično premrežavanje započinje se odvijati već kod kuhanja na zraku, tako da je sušenje nakon nanošenja na drvo u tankim slojevima brže. Stvrdnjavanje možemo još i ubrzati dodavanjem sredstava za sušenje – sikativa (koji mogu sadržavati i teške metale!), a ako sve zajedno rastopimo u prikladnom mediju, na primjer – u terpentinskom ulju, dobit ćemo dobro poznati laneni firnajs.
Tungovo ulje je tradicionalno ulje za površinsku obradu drva u Kini i Japanu. Dobivaju ga od sjemena tungovine. To je ulje otporno na alkalije i vodu pa ga zato u kombinaciji s prirodnim smolama često koriste za izradu vodootpornih premaza. U smjesi sa lanenim uljem dobro se pokazalo kod uljenja drvenih podnih obloga.
Prirodno sušeće konopljino ulje dobiva se od sjemenki industrijske konoplje. U spoju sa lanenim uljem daje nešto mekanije filmove, koji se odlikuju dobrom otpornošću na starenje uslijed vremenskih utjecaja.
Suvremeni premazi za uljenje drvenih podnih obloga sadrže većinom smjese različitih ulja, među kojima susrećemo i različite egzotične tvari, na primjer - ružmarinovo ulje, ulja agruma, a u jednoj od kombinacija sam naišao i na stričkovo ulje! Svrha ovoga miješanja je, naravno, u pripremi takvih kombinacija, koje daju stvrdnute filmove najboljih osobina. Upravo zato su vrlo često ili gotovo u pravilu u uljnim premazima i voskovi, a i prirodne smole: ulja prodiru u drvo ispod površine, a voskovi zatvaraju gornji sloj i proizvodu daju konačni, svijetleći izgled. Kad sam odabirao materijale za pripremu ovoga članka, naletio sam i na tzv. »parketno ulje«, za koje se pokazalo da je u cijelosti proizvod kemijske industrije, s alkidnim vezivom u smjesi organskih topila. Kako je udio suhe tvari bio manji nego kod običnih lakova, za to su sredstvo bila važna svojstva – bolje prodiranje u drvo, vrlo tanak film na površini i konačni izgled, sličan kao kod drva obrađenog prirodnim uljima. Dakle, želimo li podnu oblogu obraditi doista prirodnim uljima, nije na odmet pripaziti na odabir proizvoda!
Nanošenje uljnih premaza
Ulja najčešće nanosimo ručno – premazivanjem četkama, ili još češće utrljavanjem običnim krpama. Mogući su i drugi načini nanošenja, posebno kod manjih komada koji se ugrađuju kasnije, primjerice - njihovim uranjanjem. Pri nanošenju se točno pridržavamo uputstava proizvođača premaznog sredstva. Utrljavanje krpama se, općenito govoreći, odvija ovako: podloga mora biti temeljito pripremljena, što znači da je trebamo izbrusiti do odgovarajuće glatkoće i potom pomno odstraniti prašinu nastalu brušenjem. Slijedi nanos ulja, koje trebamo ravnomjerno razmazati po podlozi. Tada trebamo pričekati nekoliko minuta te krpom ukloniti višak ulja, zaostao na površini. Potom površinu obrađujemo mekom krpom ili tkaninom, na primjer - filcom, tako da istodobno i uklanjamo suvišak ulja, a i poliramo samu površinu. Nakon propisanog vremena stvrdnjavanja - najbolje tek nakon 24 sata, odnosno sljedeći dan - površinu treba lagano prebrusiti finim brusnim papirom te ponoviti postupak nanošenja. Ponekad je potrebno i treće uljenje, koje obavljamo po jednakom postopku. Ne smijemo zaboraviti ni na sigurnost tijekom rada: jer, i u korištenim krpama se odvija autooksidacija ulja, koju obilježava razvijanje topline. Zbog toga može doći do samozapaljenja nauljenih krpa. Da bismo spriječili vjerojatnost izbijanja požara, korištene krpe nikada ne smijemo ostavljati na većoj hrpi. Najbolje je da ih do odvoza otpada ostavimo na otvorenom, i to ne sve zajedno. Ponekad nam preporučuju i da ih ostavimo u posudi punoj vode.
Svojstva uljenih drvenih podnih obloga, njihovo čišćenje i obnavljanje
Vrlo tanki stvrdnuti filmovi uljnih premaza ne utječu previše na mehanička svojstva obrađenog drva (otpornost na habanje, tvrdoću …), jer su za svojstva cjelokupnog sustava prije svega važne značajke podloge. Suvremenim sintetičkim premazima, kao što su poliuretanski lakovi, moguće je postići i bolja svojstva. I otpornost na razne tekućine i kemikalije može biti problematična. Nemoguće je općenito reći koje će tvari na uljenim površinama ostaviti mrlje, jer to jako ovisi o sastojcima, odnosno o svojstvima ulja. Ako ostanu mrlje, možemo ih pokušati ukloniti nekim od posebnih sredstava za čišćenje uljenih podnih obloga. Ta sredstva sadrže sapun i smjesu raznih prirodnih ulja. Ne znam mogu li se kupiti i u Hrvatskoj, i vjerojatnije je da ćemo ih prije naći na internetu. Ako nismo bili baš uspješni sa uklanjanjem mrlja ni uz pomoć ovih posebnih sredstava za čišćenje, u najgorem slučaju nam preostaje ponavljanje brušenja i – obnova premaza. Kod uputa za svakodnevno čišćenje gotovo svi proizvođači uljnih premaza spominju povremeno brisanje vlažnom krpom. Uljne premaze treba tu i tamo obnoviti; jednom godišnje ili svake dvije godine trebamo u drvo utrljati novi sloj ulja.
Usprkos tome što je svojstvo otpornosti prirodnih uljnih premaza lošije od značajki koje imaju sintetički lakovi te da s njima imamo nešto više posla oko obnavljanja, za mnoge su upravo uljene drvene podne obloge još uvijek - najljepše. Drvo tako održava svoju prirodnu ljepotu i protjecanjem vremena dobiva zanimljivu, privlačnu patinu. Pridodamo li tome i neškodljivost za okolinu, moći ćemo shvatiti zašto se sve više ljudi uvijek iznova odlučuje za tradicionalne materijale kod površinske obrade drva – naime, za prirodna ulja
http://peradetlic.hupont.hu/
http://kreativnost.4umer.com/