Sad ce neko reci pa neka ti svetla budu stalno ukljucena ali meni na golfu ostaju da svetli pozicija posle vadjenja kljuca.Zanima me moze li se ugradnjom nekog vremenskog releja npr. sa zadrskom od nekoliko sekundi (dok se ne startuje motor) da se izvrsi ukljucivanje svetala jer po novom zakonu i ovo ce nam trebati.Ako neko zna sta treba uraditi i kako ovo sve ugraditi neka mi se javi .Hvala unapred
Kako napraviti da se svetla pale posle startovanja automobila
Ok Zviz,interesuje me hoce li ukljucivanje svetala biti sa zakasnjenjem od par sekundi jer ako nema zadrske onda akumulator trpi opterecenje jos vise.
Kad si rekao " pre releja se spoji jedna zica i vodi na prekidac od svetala" jesi li mislio pre releja (izmedju alternatora i releja) ili posle releja (izmedju releja i prekidaca za svetla".Reci mi jel u ovom slucaju prekidac za svetla nema vise svoju funkciju (ne mora biti ukljucen) i znas li otprilike kakav relej da trazim mislim na karakteristike (posto si rekao da mora da izdrzi vecu amperazu).
Hvala unapred
Akumulator uopšte ne trpi ništa jer svjetla se pale tek kada se alternator zavrti i počne da daje struju, a žica koja se spaja na svjetla se prikači između releja i alternatora (možeš je fino spojiti u stopicu koja će ići kao dolazni plus na relej pa da to lijepo djeluje). Relej možeš da iskoristiš kontaktni (sivi sa oznakom čini mi se 18, nisam baš više siguran, ali ga ne možeš fuliti jer ima na sebi dvije velike bakarne stopice i dvije manje) što se nalazi na tabli sa osiguračima (naravno nabavi takav relej ).
Hvala Zviz!!!
No frks, ako šta zapne tu smo da si pomažemo.
zviz, thanks, mnogo ljudi me pitalo za ovo u poslednje vreme, a ja u guzvi, nisam stigao da se pozabavim, pa im i ne dadoh odgovor
Imam ovu spravicu, hoću da je ugradim, ali ne znam da je povežem.
Ima li neko šemu ili/i uputstvo?
Nisam imao prilike do sada da se upoznam sa ovom spravicom ali malo sam koristio google i koliko sam video stvari stoje ovako: plus ide na kontakt bravu (izvod 15), minus ide na masu (31), D+ ide na alternator (zvod je D+ a na nekim alternatorima moze biti oznaka W , treba proveriti). Kraj 58, kraj 56 i kraj SK idu paralelno manuelnom prekidacu za svetlo i to 58 je za poziciono svetlo, 56 je za oboreno (srednje) svetlo i SK ide na dovodnu zicu (ulaz) u prekidac. Proveri na netu, ima i see povezivanja.
Hvala Prežo. Spravica izgleda nije naivna, jer su u njoj dva relea od po 15A, LM78L05 naponski regulator, neki C33740 tranzistor, operaciono pojačalo LM358N i još par pasivnih elemenata (otpornika, LED i običnih dioda, potenciometar).
Najsličnije što sam našao je ovo:
Ali nije baš isto, tako da ne smem da se igram nagađajući.
Glavna nedoumica mi je da li se priključci ka glavnom prekidaču za svetla preusmeravaju na ovaj prekidač, ili se međusobno povezuju paralelno, tj odgovarajući provodnici (56, 58 i SK) istovremeno idu na oba prekidača - i glavni i automatski.
Sva ta elektronika, koju pominjes, je tajmer koji sluzi da se svetla ukljuce sa zakasnjenjem. Pokusacu da postavim semu koju sam skinuo sa neta a bila je pored slike koju si i ti pronasao i postavio, iz koje sa vidi da se prekidaci vezuju paralelno, sto je i logicno. Ako ti nije problem otvori kutiju i slikaj plocicu sa obe strane pa cu pokusati da ustanovim kako idu veze.
Evo pločice sa obe strane, donja je radi lakše orijentacije okrenuta u ogledalu.
Plava i zelena žica idu na prekidač a narandžasta na indikaciju (druga žica za indikaciju ide sa prekidača).
Bune me ova dva plusa - ne znam koji odakle ide i to je u stvari najveći razlog što ne smem da povezujem napamet.
P.S.
Između donjeg konektora i relea u mraku se nalazi dioda 1N4148, verovatno zaštitna za špulne relea, tako je barem povezana.
Minus ( - ) vezujes na minus akumulatora ili bilo gde na masu. Plus ( + ) vezujes na kontakt bravu na broj 15 ili na bobinu ,takodje na broj 15, jer na tim krajevima imas napona kada das kontakt i dok motor radi. D+ je oznaka koja se nalazi na alternatoru i na tom mestu imas napona tek kada alternator pocne da puni, ( na nekim alternatorima ta oznaka moze da bude W ). Sto se tice releja koliko vidim spulne su vezane paralelno i sa njima je paralelno vezana zastitna dioda koja stiti tranzistor od indukovanih spiceva jerminus dolazi preko tranzistora. Siroka stampa koja je ojacana kalajem se vezuje paralelno manuelnom prekidacu za svetlo
i kad spulna dodje pod napon spajaju se kontakti SK sa 56 i Sk sa 58. Sve ovo sto sam ja napisao moze se proveriti kod nekog auto-elektricara ili na nekom forumu koji je namenjen automobilima bilo koje marke jer je paljenje svetla univerzalno .
OK, hvala! Sad mi je jasno.
Ja sam inače elektroničar i jasna mi je funkcija samog uređaja, ali sam tanak sa auto-elektrikom jer tu vladaju druga pravila.
Imam čak i električnu šemu ožičenja mog vozila (G-4 TDI), ali mi je tu totalna konfuzija u označavanju, pa i u odnosu na oznake na ovom uređaju. Npr. oznaka zajedničkog plusa u glavnom prekidaču mi je "30", a ovde je "SK" i to me buni. Hajde, 56 i 58 su i nekako iste, ali samo u prekidaču. Sve dalje do potrošača se vodi po bojama provodnika. Totalno ludilo za nekoga ko nije navikao na takav sistem.
Valjda neću ništa spržiti.
Aко се не варам у питању је класично NE555 коло.Диода има сврху да заштити транзистор од индуктивитета шпулне (реле, мотор) јер транзистор пропушта минус ка релеу.Треба скицирати шему и тестирати рад уређаја без монтаже.
I ja prvi put vidim oznaku "SK" i oznaku "DN", koliko znam to i nisu oznake iz auto-elektrike . Pretpostavljam da je te oznake izmislio proizvodjac uredjaja. Nemoj se plasiti da ces nesto sprziti samo vodi racuna da ne okrenes polaritet. KontakteSK, 56 i 58 mozes da probas ommetrom. I preostale izvode mozes da probas van kola. Povezi napajanje ( minus i plus ) i videces da li ce se nesto dogoditi, ja mislim da nece. Ako se nista ne dogodi ja bih na kratko prespojio plus (+ ) i D+ , jer koliko vidim stampu D+ je spojen preko otpornika ( crveno-crveno-crno ili narandzasto-narandzasto- crno, ne vidim dobro boje,)sa spulnama releja a drugi kraj spulne ide na minus preko tranzistora. Mislim da se ovim postupkom ne moze napraviti nikakva steta jer naponD+ ne moze biti veci od napona akumulatora.Ako sam u pravu tada bi trebali releji da se aktiviraju. Pre nego sto bilo sta ukljucujes proveri vezu D+ spulne relej i mislim da se veza nastavlja preko otpornika crveno-crveno-zuto i ide na inegralno kolo, ( ne vidim dobro ) Ja ti napisah moje misljenje i ono sta bih ja uradio a ti razmisli i proveri i uradi onako kako ti mislis da treba.
Mozda mozes dijagnostikom da ukljucis dnevna svetla da se pale po startovanju motora, mislio sam kratka kao dnevna. U kabini ti ostane dnevni rezim, nije oslabljeno svetlo itd, samo se upale kratka svetla.
Kod mene moze tako, astra h.
Koja crna dijagnostika, prijatelju. Moj auto je punoletan.
Nego, kao epilog moram da se pohvalim da mi je, potpuno neočekivano, odgovorio proizvođač ove spravice i ljubazno poslao uputstvo za povezivanje koje je inače išlo uz nju.
Kao što se vidi, povezuje se upravo onako kako je preza-trajce i predložio.
Inače više se ne proizvodi (kaže zbog male potražnje), ali mu je ovo ostalo u računaru i eto...
Sebi sam radio struju na jugu pre par godina.
I najjednostavnije rešenje koje sam uradio a da ne brinem oko ovih spravica jeste da se poveže svetlo na kontakt. Ujedno štiti akumulator od soka prilikom paljenja a svetla su upaljena odmah po davanju kontakta.
Kad se ugasi auto, gase se i svetla. Naravno mogu svetla biti i kompletno ugašena bez obzira na kontakt.
Jednostavno, sa odlaznog plusa alternatora prekineš žicu i postaviš relej koji će se uključivati samo kada alternator počne da puni, znači staviš jedan kontaktni relej koji može da izdrži malo više ampera nego ovi standardni i njegov poziv na špulu i stalni plus spajaš na plus koji izlazi iz alternatora, a masu od špule spajaš na masu vozila. Prije releja se spoji jedna žica koju vodiš na prekidač od svjetala koja se spaja na mjesto dosadašnjeg plusa koji je dolazio na prekidač. I eto ga, ne moraš više da gasiš svjetla, a čim upališ auto ona se također upale.