Da biste u predstojećem zimskom razdoblju od svog automobila u svakom trenutnku mogli izvući maksimum, ne strepeći pritom da li će nastati oštećenja, pobrinite se da ima odgovarajuće ulje.
Viskozitet motornog ulja (unutrašnji otpor kretanja slojeva tekućine) ima odlučujuću ulogu pri podmazivanju motora i usko je povezan s čpvrstoćom uljnog filma. Zbog jednostavnosti i pravilne odluke o izboru viskoziteta ulja, najenjenog automobilskim motorima, udruženje SAE (Society of Automotive Engerieers) razvrstalo je ulje prema viskozitetu u osam gradacija. Prve četiri gradacije imaju osim broja i oznaku W (winter- zima) i odnose se na tzv. zimska ulja, dok preostale gradacije predstavljaju letnja ulja. Viskozitet se zimskim uljima određuje na -18ºC a letnjim na 100ºC
Motorno ulje s oznakom npr. SAE 10W je ulje za zimsku upotrebu. Ono olakšava pokretanje motora na niskim temperaturama, ali na povišenim ne zadovoljava potpuno jer daje pretanak film. Obrnut je slučaj s letnjim uljima koja su pregusta pri vrlo niskim temperaturama zato osigravaju dobro podmazivanje pri višim radnim i okolnim temperaturama.
Motorna ulja koja zadovoljavaju samo zimske ili samo letnje uslove zovu se singlgradna ulja. Osim tih, razvila su se u poslednjih petnaestak godina tzv. multigradna ili višesezonska ulja. Ona se označavaju npr. SAE 20W-40, SAE 150W-50 itd.
Temperatura ulja u motoru kreće se od temperatura okoline, koja je u zimskom razdoblju ponekad vrlo niska do radne temperature ulja u koritu motora, koja se kreće od 80-1500ºC, zavisno od tipa motora. Kako bi se olakšalo pokretanje motora na niskim temperaturama treba upotrebiti ulje niskog viskoziteta (retko). Zagrevanjem motora zagreva se i ulje zbog čega mu opada viskozitet. Preretko ulje ne može stvoriti dovoljno čvrst uljni film koji bi osigurano pravilno podmazivanje.
Znači da bi se osiguralo dobro podmazivanje i na visokim temperaturama treba upotrebiti ulje više viskoznosti (gušće). Upravo zato se i upotrebljavaju multigradna ulja koja svoj viskozitet podešavaju prema trenutnoj temperaturi motora. Budući da se ponaša kao ulje s više gradacije otuda i naziv multigradno.
Imam jedan mali dodatak. To ulje koje navodis da je za zimsku upotrebu, 10-30, moze da se koristi zimi, ali ono je vise za neku generalnu upotrebu, ljudi ga najvise koriste iako je 5-30 mnogo bolje (ali za nijansu skuplje) jer je manje viskoznosti (rjedje je), bolje ulazi medju dijelove koje treba da podmaze, na visokim temperaturama ima ista svojstva kao i 10-30 dok je na niskim mnogo bolje, duze ostane tecno dok se 10-30 zgusne. Za one koji zive u predjelima gdje se temperatura zimi cesto zna spustiti ispod -10C (kao sto je kod mene u Kanadi), mislim da je mnogo bolja opcija koristiti 5-30. Ako ste u predjelima gdje zime i nisu nesto ostre, onda i 10-30 moze sasvim solidno da odradi posao.