Svako zahteva od svog automobila besprekoran rad, siguranost i trajnost. Ali kad jedan od ovih činilaca izostane, krivica se prebacije na nešto drugo a ne na vlastite propuste, Ti kvarovi, zbog kojih smo izloženi nepotrebnim troškovima, posledica su nepažnje i neznanja.
Sad je pravi trenutak da se upoznamo s problemima vezanim za rad motora i da sprečimo moguće neugodnosti.
Iako su današnji automobili dostigli visok stupanj kvalitetne izrade, lakoće upravljanja, njiohvu trajnost ipak još uvek uslovljava održavanje i način vožnje. Rad je motora zimi poseban a uslovi za vožnju otežani.
O čemu je reč?
Ponajpre se to odnosi na pouzdanost pokretanja motora kad nije zagrejan. Razlozi otežanog paljenja su u:
-odabranom viskkozitetu (gustići) motornog ulja
-ispravnost akumulatora
-ispravnost električne instalacije
-ispravnost elektropokretača
-ispravnost goriva
-čistoća motora
Ako jedan od tih činilaca ne odgovara, motor se neće ili će se teško pokrenuti, Međutim, ako upotrebimo neodgovarajuću viskozitetnu gradaciju motornog ulja mogu nastati teškoće.
Svako zahteva od svog automobila besprekoran rad, siguranost i trajnost. Ali kad jedan od ovih činilaca izostane, krivica se prebacije na nešto drugo a ne na vlastite propuste, Ti kvarovi, zbog kojih smo izloženi nepotrebnim troškovima, posledica su nepažnje i neznanja.
Sad je pravi trenutak da se upoznamo s problemima vezanim za rad motora i da sprečimo moguće neugodnosti.
Iako su današnji automobili dostigli visok stupanj kvalitetne izrade, lakoće upravljanja, njiohvu trajnost ipak još uvek uslovljava održavanje i način vožnje. Rad je motora zimi poseban a uslovi za vožnju otežani.
O čemu je reč?
Ponajpre se to odnosi na pouzdanost pokretanja motora kad nije zagrejan. Razlozi otežanog paljenja su u:
-odabranom viskkozitetu (gustići) motornog ulja
-ispravnost akumulatora
-ispravnost električne instalacije
-ispravnost elektropokretača
-ispravnost goriva
-čistoća motora
Ako jedan od tih činilaca ne odgovara, motor se neće ili će se teško pokrenuti, Međutim, ako upotrebimo neodgovarajuću viskozitetnu gradaciju motornog ulja mogu nastati teškoće.
ZIMSKA GRADACIJA ULJA
Naime, za vreme mirovanja motor poprima temperaturu okoline. S promenom temperatue menja se viskozitet ulja koje je za hladnih zemskih dana u korit motora gušće a elektropokretač teže pokreće radilicu zbog otpora pri okretanju. Osim toga zupčasta pumpa takvo previskozno ulje ne može odmah dovesti na sva mesta podmazivanja, što uzrokuje povećano trošenje metalnih površina.
Preduslov za sigurno podmazivanje na niskim i visokim radnim temperaturama je pravilno odabrano motorno ulje.
Međutim, i sam način vožnje a pogotovu pothlađenim motorom, ima veliko značenje, Naime, kada smo pokrenuli motor, benzin koji u smjesi sa zrakom ulazi u stublinu, zbog hadne stijenke ne može se potpuno ispratiti već se kondenzira i zajedno s vodom koja je proizvodi izgranja ispire uljni film te odlazi u korito motora gde razređuje ulje. Tako razređeno ulje gubi viskozitet i mazivna svojstva. Dopuštena je granica goriva u ulju do 5%.
Mnoge će možda zbuniti taj podatak, jer do sada nismo znali da benzin na opisan način dospeva u ulje, čpak i u sasvim ispravnim motorima. Ali i to je činjenica s kojiom valja računati u korišćenju i održavanju motora.
U praksi se događa da vozači stiču to iskustvo u automehaničkoj radionici prilikom traženja pomoći za već oštećeni motor. Da benzina ima u ulju iskusan mehaničaj će ostiti mirisom. Ali, ma koliko bio iskusan, od oka ili opipom prstima niko nije u stanju da odredi približno koliko je postotak goriva u ulju, iako neko mehaničatai znaju i na taj način zadiviti svoje stranke. Jedini pouzdani način utvrđivanja količine goriva u ulju jeste laboratorisjka analiza specijalnim uređajima.
PRAVILNO ZAGREVANJE
Ispitivanja su pokazala da se količina goriva u ulju povećava prilikom zagrevanja motora, kod preteranog dodoavanja gasa ili kad zaboravimo na vreme spustiti čok.
Zato vam savetujemo:
-uputiti motor pod čokom, ne zagrevati ga na mestu, već odmah krenuti uz lagani gas i nakon nekoliko minuta spustiti čok.
Osim toga, zimi pretežno vozimo po gradu, što je nepovoljno za rad motora. To je tzv. "stop and go" vožnja (stajanja, kretanje i ponono stajanje).
Rasplinjač ne radi najbolje, gorivo ne izgara potpuno pa se osim pojave benzina u ulju pojavljuju i niskotemperaturni zalozi,
Zato je poželjno jedanput nedeljno poželjno voziti na duže deonice da bi motor postigao radnu temperaturu, na kojoj će se benzin donekle ispariti iz ulja i otići kroz ventilaciju korita.
Ako duže vreme ne vozite a automobil držite u garaži ili van, ne trebate ga radi podmazivanja pokretati, jer današnja motorna ulja zerviraju motor na šest meseci.
[align=justify]Da te pitam...imam stojadina iz 1975,onaj sa okruglim farovima...dugo sam morao da verglam da mi upali.zamenih svecice,filter za gorivo imam u planu da ocistim karb,nastelujem paljenje...kada ga upalim radi kao dizelas...cuju se ventili...da li to utice na paljenje?Hvala.