kako ukloniti rdju tj. koroziju iz kotla. radi se o bosch kotlu koji je vrlo pristupacan
u kotlu nema smole a cadji vrlo malo jer se lozi pelet ali posle ove kisne godine kotao je crven iznutra i to bi da uklonim.
ne znam dali je pametno probati sa obicnim anti rostom
korozija kotla
atrea,tacno je da kotao nije ociscen po zavrsetku grejne sezone iz razloga sto brat a ni ja nismo bili tu do pre mesec dana i nije imao ko to da uradi, ali sad to nije ni bitno kao sto rekoh kotao nema naslaga sem po negde i to su naslage od pre dve godine koje su iz vremena kad sam koristio ugalj.
njih sam pokusao da skinem sa sredstvom iz vase firme i prilicno je uspesno obavljeno, skoro sve se skinulo osim tih nekih malih delova.
sad kad koristim pelet.tj kostice od visnje tih naslaga nema novih,samo pepeo i cadj ali njih lako skinem cetkom i to radim redovno tj svake nedelje u kotlu je uvek temperatura preko 65C tako da nema kondeza.
jedino sto mi bode oci je ta rdja crvena za koju sam mislio da ce se smanjiti od lozelnja ali nije pa sam razmisljao da nju neutralisem sa anti rostom ili nesto slicno.
pa reko da priupitam jel to pametno ili nije ...
ne bih se slozio da je potpuno nebitno koji se ogrev koristi jer u uglju ima daleko vise sumpora nego u drvetu a on je glavni krivac za koroziju jer posle sagorevanja prelazi u sumpor dioksid i sa vlagom pravi sumpornu kiselinu koja nagriza metal
Posotji nesto sto se zove zastita od niskotemperaturne korozije....To se radi dodavanjem mesackog ventila na kotlu,pa se u kotlu stalno odrzava visoka temperatura sto sprecava kondenzaciju.Moze se dodati i adekvatna automatika koja ce upravljati motornim mesackim ventilom i to je podpuna zastita.Koristan je i nalegajuci termostat na polazu koji ce ukljuciti pumpu tek kada se dostigne neka veca temperatura u kotlu.Vazno je i ne sagorevati sve i svasta.Pocev od procenta vlage u drvetu ili nekom drugom ogrevu...pa sve do vrste i tipa.Ima goriva koje jednostavno nije za kotlove za centralno grejanje.Potreba da se kotao cisti cesce od jednom nedeljno,je neki propust "pere lozaca"...he he...
E da...hemija...podpuno je ne preporucujem sta god kazali proizvodjaci te hemije.uz svaki kotao dolazi pribor za ciscenje...i to je to...
Kiselinska osnova kao produkt sagorevanja mora se eliminisati iz kotla a to je, kako je inace opste poznato i prosto i lako moguce malom cetkicom i lopaticom ... samo mahnes dva puta i gotovo .... ma milina bozija, cak i u svim coskovima. Uostalom ni sapun za kupanje ne treba da koristimo kada vec imamo obican recni pesak da se istrljamo ispod ruke kada dobijemo miomirise, zar ne? A tek deterdzent za ves, pa sto ce nam i on kada je tu obicna prakljaca da lupamo po vesu na Moravi, a ponekad i na Crnici ili Grzi?
sto se tice mesnog ventila i automatike to mi je sve poznato i ja to imam ugradjeno i to kod mene nije problem,
problem je nastao proletos jer je vlaga bila nenormalna a kotao nije bio ociscen po zavrsetku sezone...a opet ne znam da li je pametno probati sa anti rostom... ili neki drugi predlog voleo bih da cujem
Scary moram da te citiram "Koristan je i nalegajuci termostat na polazu koji ce ukljuciti pumpu tek kada se dostigne neka veca temperatura u kotlu."
To nikako ne moze biti zastita od kondezacije kotla. Ako dalegajuci termostat aktivira pumpu na na primer 50C. Pumpa "uzme" toplu vodu iz kotla i posalje je ka radijatorima. Sta se desava kada ista ta voda iz radijatora koja je hladna dodje do kotla preko povrata???
Nalegajuci termostat vise pravi probleme nego sto koristi. Jedino za sta je koristan je to da se pumpa gasi tokom noci ako nema potrebe da i tada radi.
Jedina prava zastita od kondezacije je ili laddomat ili mesni ventil. To je jos jedna uloga mesnog ventila. Tj on se koristi za regulaciju grejanja, tj za regulaciju temperature potisne vode ka potrosacima.
Nalegajuci moze biti od koristi ne mora da pali pumpu na 50 moze i na 60c samim tim prvo ce zagrejati kotao pa tek onda pustiti vodu u sistem,znaci ne mora da se zavrce mesni da bi sto pre zagrejao kotao sto je poenta,ako pumpa radi stalno ona ce gurati vodu u sistem i na 40c dokle ne postigne temperaturu zato je pametnije da se upali na 60c.nocu takodje ostace duze zar u kotlu kad se ugasi jer nece grejati radijatore.Ovo je cisto po logici stvari trebalo tako da funkcionise.
Grejac,moram i ja sebe da citiram...."Koristan je..."..a ne zastita je...Mada jeste delimicna,najveca kondenzacija je bas kad je fluid najvise hladan a to je na prvo lozenje.Kod prelaznih perioda ima ih cesto...
Astrea...mozda bih i ja u sarkasticnom tonu trebao da nastavim i kazem da na Grzi bas mozes uz malo muke uhvatiti mala folklorno-mitska stvorenja koje ulaze kroz dimnjak vikendasima u vikendice i prave lom...zatvoris ih u kotao i ne pustats dok svojim zubima ne ociste sve unutra...
DA...ukvasen pesak i stari dzak su idealna sredstva za ciscenje kotla...
Upravo to je poenta da se kotao sto pre zagreje.
E sad sto se tice hemije rekao si da je ne preporucujes ali nisi rekao nijedan valjan razlog za to pa ako imas mozes napisati.
Mislim da na forumu ima test na jedan hemijski proizvod ovde na forumu koji se pokazo vrlo efikasan,za te nepristupacne delove kotla kao i za ostale.
opet se desava stara srpska boljka..daju se odgovori na pitanja koja niko nije postavio.
pitanje nije kako spreciti koroziju i dali je mesni ventil dobar ili ne, pitanje je kako odstraniti postojecu koroziju iz kotla a niko nije ni pokusao da odgovori.
zamolio sam za taj odgovor a koga zanima kako se sprecava nastajanje iste nek otvori novu temu pa tu da razmenimo iskustva.
hvala.
evo i slike da nebude zabune
ideja je da probam antirost ali nisam siguran da je to pametno
Moj kotao kad bi bio takav crko bi od srece,tvoj je cist kao suza
Pankec, jel se ti to žališ ili hvališ? Izgleda super.
U pravu si da ti niko nije dao odgovor na postavljeno pitanje a u medjuvremenu sam morao neke stvari, pored teorijskog znanja, u praksi da proverim kako bih ti dao odgovor. Premazivanje ili potapanje korodiranih metala u rastvor ortofosforne kiseline je pocetrni proces privremene zastite koji se naziva fosfatizacija. Tom prilikom katjoni metala i koroz\ije prelkaze u teskorastvorljivi sloj koji stiti metal od daljeg raspadanja. I sve bi to bilo lepo da, u konkretnom slucaju, nemamo problem kotla koji je u upotrebi jer u njemu temperatura prelazi 300 odnosno 480 stepeni a na tim dolazi do razgradnje odnosno do potpunog nestanka zastitnog fosfatnog sloja i prelaska u nesto sto vise nije zastita vec pre postaje cak i problem. Ima tu jos jedna nepoznanica - nesagoreli ostaci ortofosforne kiseline u kombinaciji sa drugim produktima sagorevanja i te kako mogu da budu razlog dodatnog erodiranja kotllovskog lima.
Drugi problem je i potrebno vreme za izvrsenje fosfatizacije jer je, ponavljam. kotao u upotrebi. Fosfatizacija se moze poboljsati odnosno njena privremenost produziti premazivanjem fosfatiziranih komada uljima ili voskovima. I taj postupak u konkretnom tek nije od koristi jer ulja i voskovi imaju jos nizu temepraturu paljenja.
Loziste tvog kotla jeste cisto (zato sto si ga ocistio i zato sto koristis pelet) ali je ipak solidno napadnuto korozijom. Na osnovu slika tesko je biti siguran ali nesto mi tu nije bas najjjasnije - kotlovski ili tzv Cr-Ni celik nije bas onako osetljiv na koroziju. S druge strane, ti kao korisnik tu ne mozes sada ama bas nista da ucinis - ovde mislim na proveru kvalitetu lima od koga je napravljen kotao.
I sta raditi, na pocetku posta br. 2 dao sam ti teorijsku postavku i time mozes da vidis da sam barem pokusao da ti odgovorim. Sve ovo sto sam napisao, u medjuvremenu, sam i prakticno proverio. Obicno je neko najlakse resenje i najbolje - premazao bih ga uljem i tako nekoliko puta do kraja grejne sozone a onda mozes i druge mere da primenis
@ tihi2
ne hvalim se ...naprotiv kukam
a kotao je cist jer kao sto astrea rece jer sam ga ocistio neposredno pre slikanja a inace nema tvrdih naslaga vec samo sitne cadji i pepela koja se u dva poteza cetkom skida.
@astrea
hvala na objasnjenju ali nisam te bas razumeo do kraja. na kraju si rekao da bi ga premazao uljem, na koje ulje mislis i sta mislis da bi se time dobilo.
anti rost sam imao nameru da namazm uvece kad se kotao ugasi oko 22h i tad bi ga ocistio na brzinu a skoro sam cistio neke cne cevi anti rostom i one su bile bele za par sati tako da bi kotao imao vremena jer se gorionik pali u 07h ....
sto se tice temperature u kotlu ona je oko 450c pa do 530c na trenutnoj snazi od 15kw do 18kw ..na prvoj slici se vidi sonda koju sam ugradio za potrebe stelovanja sagorevanja dakle tu je ta temperatura dok je T plamena preko 700 pa do 850c
Da li bi pomoglo da se antirostom namaže napadnuti deo, skine rđa a onda da se ofarba sprejom za farbanje asupuha? On izdržava do 800*C.
Ideja je da se izdrži vrlo visoka temperatura a da se odvoji vazduh tj kiseonik od metala srebrnom bojom.
ja generalno nemam problem sa nastajanjem nove rdje...kad bi skinuo postojecu mislim da se nova nebi pravila jer je kotao uvek suv i na temperaturi od preko 65c.tako da mislim da nema potrebe za farbanjem. a i tu boju bi sigurno ja ostetio prilikom ciscenja samog kotla koje radim bar jednom nedeljno metalnom cetkom.
Fosfatizacija je dobar vid zastite od korozije.Henkel ima dobru stvar,mislim da se zove "loctite"...7 hiljada i nesto...rost kiler...bla,bla...Ja ne preporucujem hemiju,zato sto je na bazi kiselina,a produktima sagorevanja kad dodas vodu dobijes kiselinu i treba da delujemo kiselinom protiv kiseline???U stvari nam treba baza....Hemijska sredstva jednostavno moraju da ostete,puitanje je koliko,povrsinu metala.Sama povrsina je onda poroznija i jos vise podlozna koroziji.Jedno ciscenje hemijom jednostavno smanjuje vremenski razmak izmedju dva ciscenja...
Od mene jeste doticni dobio odgovor-ocisti to pokvasenim peskom male granulacije,da naravno-bolece ruke,uradi zastitu od niskotemperaturne korozije...i enma ciscenja pre isteka grejne sezone.Mnogo...previse navedenih metoda su za manje zahtevne "projekte" i nisu za tako velike temperature...
Fosfatizacija je dobar vid zastite od korozije.Henkel ima dobru stvar,mislim da se zove "loctite"...7 hiljada i nesto...rost kiler...bla,bla...Ja ne preporucujem hemiju,zato sto je na bazi kiselina,a produktima sagorevanja kad dodas vodu dobijes kiselinu i treba da delujemo kiselinom protiv kiseline???U stvari nam treba baza....Hemijska sredstva jednostavno moraju da ostete,puitanje je koliko,povrsinu metala.Sama povrsina je onda poroznija i jos vise podlozna koroziji.Jedno ciscenje hemijom jednostavno smanjuje vremenski razmak izmedju dva ciscenja...
Od mene jeste doticni dobio odgovor-ocisti to pokvasenim peskom male granulacije,da naravno-bolece ruke,uradi zastitu od niskotemperaturne korozije...i enma ciscenja pre isteka grejne sezone.Mnogo...previse navedenih metoda su za manje zahtevne "projekte" i nisu za tako velike temperature...
Smatram da je elementarna stvar da se govori o onome sto se zna a da se uci o onome sto se ne zna.
Visoko uvazeni instalater gasnih kotlova rece da je "hemija za ciscenje kotlova na bazi kiselina", to rece i ostade ziv. Vrlo je moguce da je uvazeni instalater dolazio u kontakt sa grupom jedinjenja koje se nazivaju kiseline ali sigurno je da oni koji to znaju ne preporucuju takva jedinjenja za namenu ciscenja kotlova. Da je ikada uvazeni instalater grejanja naucio sta znaci pojam neutralizacije (a to se uci jos u sedmom razredu osnovne skole) ne bi izbacivao gore navedene bisere. S druge strane citajuci barem ovu temu, a da ne pricamo o ostalim srodnim na ovom forumu, moglo je da se utvrdi koja se jedinjenja koriste za sta.
Biser "jedno ciscenje hemijom jednostavno smanjuje razmak izmedju dva ciscenja" govori maltene sve o autoru i njegovom znanju.
Sledeci biser je uputstvo da se ciscenje vrsi "pokvasenim peskom" - a par recenica prethodno je visoko uvazeni instalater gasnih kotlova iz paracina naveo da nije dobro ako se povrsina metala osteti. Znaci, specijalizovano alkalno sredstvo ostecuje povrsinu metala a jako abrazivno sredstvo kao sto je predlozeni pesak ne ostecuje? Analogno tome, sapun steti a abrazivni "Vim" i zica za ribanje ne. Ako je i od uvazenog instalatera gasnih kotlova koji je po struci elektrotehnicar mnogo je. Nesto nisam siguran da su tako ucili buduce elektrotehnicare u skoli ... pre ce biti potpuno suprotno.
Rekoh u jednom od prethodnih postova da postoje odredjeni proizvodjaci kotlova kojima je interes da kotao odmah po isteku garantog perioda sazri za zamenu. Odlican nacin za to je neodrazavanje ili odrzavanje na pogresan nacin ... a od koga ce novopeceni korisnik, koji je jos i bez iskustva, da dobije savete i uputstva nego od instalatera. Dok se korisnik osvesti i shvati vreme je proslo i kotao dolazi u vreme za zamenu. I ko tu ima interesa?
Da li je ikada uvazeni instalater gasnih kotlova iz Paracina proverio stepen kiselosti/alkalnosti (a koji se u strucnom svetu naziva 'pH vrednost') sredstava za ciscenje kotlova? I neka odgovori kako je to moguce da neko jedinjenje ima pH vrednost iznad 12.9 a bude na bazi kiselina? Ko zna ... mozda mu se posreci i bude kandidovan za nekog Nobela.
Pisao sam o ciscenju kotla bez upotrebe hemije i nacinu da se ona (niskotemperaturna korozija) predupredi .Nista ja nisam pisao o neutralizaciji kao hemijskom procesu ni o upotrebi hemije za potrebe neutralizacije.Rekoh jasno da sam protiv upotrebe hemije za ciscenje naslaga produkata sagorevanja na zidovima komore-lozista.I rekoh pesak a ne dijamantska prasina.I rekoh da hemijsko sredstvo koje uklanja koroziju jeste na bazi kiseline (sto nece reci ""odredjeni proizvodjaci kotlova kojima je interes da kotao odmah po isteku garantog perioda sazri za zamenu."" )Pankec je pomenuo antirost....moze da sazna sta je to tako sto ce ga malo prosuti na beton...vazi i za sve ostalo.O hemiji koja nastupa posle ciscenja od korozije bilo kog metala da bi se on zastitio od bilo kakvog delovanja,nisam pisao...i ne vidim svrhu
Sakupljacu bisera,nadam se da vec imas pozamasnu nisku perlica....za mene je tema zavrsena
Pisao sam o ciscenju kotla bez upotrebe hemije i nacinu da se ona (niskotemperaturna korozija) predupredi .Nista ja nisam pisao o neutralizaciji kao hemijskom procesu ni o upotrebi hemije za potrebe neutralizacije.Rekoh jasno da sam protiv upotrebe hemije za ciscenje naslaga produkata sagorevanja na zidovima komore-lozista.I rekoh pesak a ne dijamantska prasina.I rekoh da hemijsko sredstvo koje uklanja koroziju jeste na bazi kiseline (sto nece reci ""odredjeni proizvodjaci kotlova kojima je interes da kotao odmah po isteku garantog perioda sazri za zamenu."" )Pankec je pomenuo antirost....moze da sazna sta je to tako sto ce ga malo prosuti na beton...vazi i za sve ostalo.O hemiji koja nastupa posle ciscenja od korozije bilo kog metala da bi se on zastitio od bilo kakvog delovanja,nisam pisao...i ne vidim svrhu
Sakupljacu bisera,nadam se da vec imas pozamasnu nisku perlica....za mene je tema zavrsena
I ovo spada u bisere - sredfstvo protiv korozije ne treba koristiti jer izaziva koroziju. A ima jos toga- jesam rekao ovo a nisam ono i slicno - a postoje tekstovi pa se vidi stya je ko rekao tj. napisao. Uostalom i treba odustati od pisanja ali je daleko bolje odustati onda kada nemas ili ne umez ili ne znas sta da kazes a ne ovako, kako je gore navedeno. Vise puta sam rekao da svako ima pravo da cini sta hoce i to je njegova stvar. Ali nikako ne treba ostale pogresno uciti.
Tako da, sto se mene tice tema se ne zavrsava ljutnjom u stilu posvadjane dece, vec iskljucivo argumentima tj. potvrdjenim i proverenim dokazima.
kad ocistite kotao premazite ga bronzinom.ali mora se ocistiti do zdravog.
Bane, reci sta je to "bronzin"? Pokusavao sam da nadjem preko googla ali nista, ako mislis ti na onaj premaz sto se koristi za dimovodne cevi ondaje to nedovoljna zastita od korozije, pogotovu niskotemperaturne. Treba znati da je vrlo komplikovano uspeti u potpunosti da se ocisti svaki, ali bas svaki detalj na kotlu. E sada. ako smo ostavili i malo garezi, smole i vlage ispod premaza eto dobre prilike da korozija radi i cini svoje. Koliko puta je vidjeno da se na raznim metalnim proizvodima boja tj. lak naduo zato sto je korozija bila aktivna ispod premaza tj. boje ili laka? Najbolje je da se kotao i ocisti i zastiti za letnji period u jednom koraku, postoje sredstva za tu namenu. Kvalitetna sredstva za ciscenje i zastitu moraju da ispune vise zadataka a prvi i najvazniji je da izvrse apsolutnu, znaci potpunu i bez ostatka neutralizaciju kiselina, tragova kiselina i kiselinskih ostataka od upotrebe tj. gorenja ogreva jer je to ono sto unistava metal- nevazno da li je gus ili lim. Mnogi daju prednost gusu kao materijalu za izradu kotla smatrajuci ga dugovecnijim ali ne uzimaju u obzir cinjenicu da je povrsina gusa vrlo gruba i time zadrzava agresivne ostatke koji uzrokuju koroziju i propadanje kotla.
astrea sve je to ok sto ti pises,slazem se ja sa tobom.htedoh reci kao sto sam negde na forumu vec napisao(tema o smoli na viadrusu u22s) da nove kotlove nije lose odmah premazati bronzinom(kao sto sam ja uradio)a one koji su vec u radu treba ocistiti do "zdravog".naravno da je kod celicnih kotlova to nemoguca misija jr su nepristupacni ali zato kod livenih gusanih to moze da se odradi vrlo uspesno.o raspravi cime ocistiti kotao dali hemija ili nesto drugo necu da ucestvujem.ko uspe neka tako uradi dajem garanciju da "bronzin"zavrsava opasan posao.to je bronza za peci-sredstvo za premazivanje istih,ima ga svaka malo bolje snabdevena farbara.uostalom koje od nas na svom kotlu posle nekoliko godina upotrebe skinuo spoljnu oplatu lim, i mineralnu izolaciju???niko osim ako ga muka ne natera nedaj boze!iznenadili bise koliko rdje ima tamo.a o ciscenju iznutra da ne govorimo.ali boze moj mislimo da sve moze da traje vecno i skidam kapu svakome ko ima zelju da svoj kotao ocisti,zastiti i na bilo koji nacin produzi istom vek trajanja.
Znam da je prošlo mnogo, ali me zanima kako je ova priča završila
Radi li još kotao ili je propao?
Korozija metala a posebno gvozdja je proces koji je nezaustavljiv, moguce ga je jedino usporiti toliko i tako da proizvod ostvari neku trajnost tj. upotrebni vek prihvatljiv sa gledista zivotnog veka korisnika. Tako barem kaze teorija.
To sto se javila korozija ove "kisne godine" kako ti kazes znaci da ti je u kotlarnici vlaga iznad prihvatljivih granica i da kotao nisi pripremio za period izvan grejne sezone odnosno da si "zaboravio" na njega do ovih dana kada je postao ponovo aktuelan. Ovde sam napisao nekoliko puta da se kotao prvi put cisti odmah po prestanku grejne sezone, drugi put negde otprilike pocetkom decembra i treci put pocetkom februara. Prvi, osnovni i prakticno najvazniji zadatak hemijskih sredstava za ciscenje lozista kotlova je da izvrsi apsolutnu, potpunu i bez ostataka neutralizaciju kiselih produkata sagorevanja koji su najvazniji, prakticno jedini, uzrocnik propadanja kotla. Drugi zadatak je da se stvori privremena antikoroziona zastita a tek treci, mada ne i najmanje bitan, da se ociste zidovi kotla kako bi se smanjila potrosnja ogreva. U praksi, radi se kako se radi, kotlovi se obicno ciste ako veceras treba da ga potpalimo prvi put u sezoni. Potpuno je nebitno da li se kao ogrev koristi pelet, drvo, ugalj, loz ulje ili cak i gas - aghresivnih produkata sagorevanja uvek ima i protiv toga se treba boriti.
Doduse, ima odredjen broj proizvodjaca kotlova, i domacih ii stranih, koji su apsolutno protiv bilo kakvog odrzavanja jer im to ne ide u prilog ...
Nisam dovoljno bogat da kupujem jeftine stvari