Generalno, znatno je sigurnije i lakše za rad kad se rekonstruiše postojeći objekat koja je u redu. Kad je već ovoliko počela kuća da puca (znači da ima neku veliku muku) a mi daljim potkopavanjem joj do nekle dodatno štetimo (do trenutka kada je utegnemo). Usložnjava posao jer mora sporije da se radi nesme da se iskopaju široke lamele nego moraju uže. Betonira se na pomalo, čeka se, pravi se pauza za narednu lamelu. Ovde bi trebalo krov da se skine da zidovi budu rasterećeni (koliko toliko) ali ne i tavanjače. Jer one povezuju zidove da se ne prevrnu na bok. I sve vreme mora da se zidovi podupiru sa strane da se ne raznižu dodatno.
Moja prva kuća-sanacija, ojačanje, rekonstrukcija,...
U poslednje vreme su aktuelni veliki prostori spojene prostorije (slika 5) ali to nije za zidani sistem. Ako već neko želi da ima takvu kuću (da se arhitekta raspline) neka bude spreman da plati skeletnu konstrukciju. I nemoj da ljudi gledaju rešenja osnove iz centralnoevropskih zemalja (ovo se odnosi na Pebas-a).
Na slici 5 je najčešća greška koja se pravi u zidanim konstrukcijama a to je da nema veznih zidova koji bočno pridržavaju noseće.
.
Da ne spamujem temu ljudima, prikljuci se molim te tamo, ne moras ovde odgovoriti:
http://www.samsvojmajstor.com/portal/forums/gradjevinarstvo/zidarski-rad...
Hvala unapred.
@Tenzor
Ovo sto je obelezeno crvenim nije pukotina vec zica za koju verujem da je uzemljenje, verovali ili ne. Ovo drugo deluje kao nastavak pukotine iz zida tj. deluje kao jedna ista pukotina, ovo nisam do sad ni primetio. Kao sto rekoh na 100-tinak metara odavde su padale bombe 99-te i skoro da nema starijih kuca koje nemaju slicne ali i dosta vece pukotine(juce sam bas zagledao prolazeci kroz ulicu), pa se tako nadam da je i ovo jedan od uzroka pukotina. Niste mi nista rekli vezano za krovove sa limenom pokrivkom?
@Histerezis
Hvala na jos jednoj opseznoj analizi. Ne znam sta bih vise rekao u odbranu moje ideje da se radi rekonstrukcija a pogotovo ideje da se sad ne radi nikakvo ojacanje. Rekao bih samo da i dalje mislim da su pukotine nastale samo oko prozora i vrata. Horizontalne naprsline koje se vide u gornjoj zoni zida koji nema prozora (deo gde se zavrsava zid a pocinje kalkan) sam propisivao naginjanju kalkana ka unutra usled propadanja krova koji je oba kalkana povukao jedan ka drugom. Duzina zida koji ste oznacili znakom pitanja je 6.75m(spoljasnja dimenzija).
Jedino bih Vas zamolio za jos jednu opservaciju: da li je moguce dimenzionisati VS i njihove temeljne stope kao i HS na taj nacin da oni nose i primaju sile zatezanja vezane samo za MK, potkrovlje i krov a da na temeljima ostaju samo zidovi (ovako bi temelji bili rastereceni u odnosu na sadasnje stanje). Stope tj. temelji samci za VS da se rade spolja i na taj nacin da se ne potkopava temelj nego da se izliju uz temelj (bili bi nesimetricno optereceni, moze li se to resiti pravilnim armiranjem?) Na zamisljeni nacin bi se celokupna nadgradnja oslanjala na nove VS i HS dok bi sami zidovi ostali na postojecim temeljima. Takodje MK bi i u tom slucaju radio od drveta i eventualno metalnih profila kako bi se VS i HS lakse nosli sa celokupnom konstrukcijom.
Horizontalna pukotina na prelazu zida prizemlja u kalkan je nastal iz razloga koji ste naveli u prethodnom postu.
Ako Vam je zid debljine 25cm maksimalna dužina koju sme da ima a da nema upravni (bilo vezni bilo noseći) zid je 6m. Niste u naročito trusnom području i ovo ne treba da Vas brine. Ali ovi u okolini Brusa bi naprimer trebalo da se zamisle kad zidaju a ovo ne poštuju.
Što se tiče pitanja iz poslednjeg posta razumem zašto ga postavljate i pravac u kom razmišljat. Moguće je ali time ne dobijate ništa. Na primer: izlijete ko što rekoste pored kuće nove stope a ne potkopavate stari temelj. Uradite VS okolo dođete do međuspratne konstrukcije. Kako nju da napravite a da ona ne optereti postojeći zid. Uzmete i preko zidova stavite stiropor (najmekši u debljini od par santimetra) i preko stiropora napravite GREDE a ne H.S. Kad skinete podupirače ispod ploče ona opterećenje prenese na grede a one na V.S. (grede leže na stiroporu i ne mogu da prenesu opterećenje od ploče kao i potkrovlja na postojeće zidove). VS sad hoće da se malo slegnu jer su prihvatili opterećenje od MK i preneli na nove stope. Ali kako da se slegnu kad ste ih zabetonirani za postojeće zidove. Znači vukli bi i postojeće zidove na dole i opteretili ih mnogo nepovoljnije nego da izbetonirate MK direktno na postojeće zidove što je i normalno. Varijana je da VS odvajate od zidova i tad bi sve bilo kao što ste zamislili u smislu šta bi šta nosilo. Postojećim zidovima bi ostalo da nose samo sami sebe. Nosili bi, ali i dalje imaju plitak temelj 30cm. Kišan period zemljište se navlaži i može da nabubri. Zima temperature u minusu tlo zamrzne. Postojeći zidovi bi nastavili da po malo pucaju. Sve ovo nema nikakvog racionalnog opravdanja da se uradi!!!
Ideja da uradite MK od lakih materijala je u redu. Ali i dalje ostaje plitak temelj znatno pliće od zone mržnjenja tla. Što kad pravimo novu kuću poštujemo da je temelj ispod zone smrzavanja tla a da taj uslov ne važi u ovom slučaju prilikom rekonstrukcije.
U nekom od prethodnih postova je spomenut predloga da se VS urade pored postojećih zidova (van gabarita zida) na novim stopama (temeljima samcima). To je nešto što se često radi jer nije preterano invanzivna metoda. Ali nije dobra jer da to tako treba VS bi se radili i na novim objektima van zida. Ovo odgovara izvođačima jer ne moraju da šlicaju zidove. Znatno je manji učinak VS u nosivosti zidova ako nisu u ravni zida. Onda je zid naredne etaže (nadogradnje) van ravni zida prethodne etaže. Takve kuće su ružne. Problem je uraditi termoizolaciju i fasadu. Inači ima sijaset slučajeva da je ovo rađeno. Ne radi se isključivo kuće nego i velike zgrade ali je rešenje loše jer se od objekata u zidanom sistemu prave “hibridni sistemi”.
Histerezise, ne znam sta da Vam kazem za ove temeljne analize osim hvala. Ljudima poput mene koji nisu u gradjevini mnogo znaci ovakvo razlaganje stvari na proste cinioce gde se zapravo vidi da je sve vrlo jednostavno ako postujes izvesna pravila, kao i u svakoj nauci uopste. Jasno mi je da je ideja koju sam predlozio losa, jasno mi je i da je temelj plitak i kakve to rizike nosi ali jedna stvar mi je sve vreme u glavi, ta kuca stoji tako kako stoji vec preko 60 godina, jeste ispucla na mestima ali se nije raspala. Neverovatno mi je da se ne moze kvalitetno povezati serklazima i povecati joj opterecenje u minimalnoj meri a da joj se pri tom ne narusi stabilnost.
Inace, u Sapcu se, siguran sam, svaka nadogradnja resava na opisan nacin, stubovi van zidova i gornji zidovi van ravni donjih. Da nisam usao u ovu pricu ne bih ni znao da je ovo resenje pogresno. E, sad, da li pored toga sto izgleda ruzno (sa cim se slazem 100%) i sto ima svakakvih komplikacija sa daljim radovima, da li ovo resenje treba definitivno odbaciti? Slicovanje zidova mislim da ne bi bio problem ali gde bi se onda zavrsavali H.S. , morao bi se razbiti deo temelja da bi se on spustio do stope koja bi bila ispod temelja, zar ne?
Histerezise, hipoteticki, ako bih se ja odlucio da resavam kucu na ovaj nacin (sa HS i VS sa stopama, bez podbijanja temelja) kako bi to trebalo uraditi po Vasem misljenju? Ovo isto bih u tom slucaju pitao i strucnjaka koji bi mi radio projekat ali mi Vi delujete kao covek sa velikim iskustvom pa bih zeleo da cujem i Vas predlog. U kojoj visini ili dubini treba uraditi HS u zoni temelja, da li bi se on video ili bi ostao pod zemljom?
Sečenje zidova kod objekta gde nema ili su loši temelji se NE RADI , u slučaju da se ipak odlučite da takav zahvat uradite , pa još ako to budete radili metodom sečenja i ubacivanja kondora , objekat bi mogao da pretrpi ogromna oštećenja
Tenzore, u svom svom ludilu ovih dana zaboravih da kazem da mi je za vikend dolazio izvesni gospodin Dragisa iz firme HPS HIO (za koje sam od Vas cuo da tvrdite da jedini resavaju presecnje vlage na adekvatan nacin) ,inace vrlo prijatan covek, koji mi je rekao da nije nikakav problem uraditi secenje zidova. Rece takodje da oni rade projekat za izvodjenje tih radova i da nema nikakve bojazni od bilo kakvih nepovoljnih posledica. Na pomen rusenja kuce rekao je da ne vidi zasto bih to radio i da je po njegovom misljenju kuca u solidnom stanju (na osnovu njegovog iskustva sa terena). Sad, njemu naravno nije u interesu da srusim kucu nego da dodje da radi tako da je upitno koliko je bio iskren, mada sam iz vasih postova zakljucio da zavredjuju postovanje, pa nek je pola istina.
Što se tiče HIO kompanije oni jesu broj 1 u svetu ... I da se razumemo odmah ukoliko je presecanje kuće neophodno onda to može biti uradjeno samo HIO metodom
Ali što se tiče vaše konkretne situacije e tu je već malo škakljivije . Prvenstveno što ja i dalje nisam video nijedan dokaz o postojanju /nepostojanju horizontalne HI .
Pa sad, izolacije izmedju temelja i zidova nema, bar ne da je vidljiva, ne znam kakav bi jos dokaz mogao naci. Strucnjak iz te oblasti je uvidom u situaciju na terenu rekao da treba da se uradi presecanje vlage kao i to da ne vidi nikakav problem pri izvodjenju tih radova. Ako su stvarno broj 1, onda im valjda treba verovati na rec.
Kirten,
Par puta ste spomenuli stabilnost kuće ili da će da se kuća „raspadne“. Da je kuća loša loša je. Da li će da se raspadne ako je delimično utegnete i nadogradite? To sigurno neće. Nisu kuće od lego kockica pa da se sruše tek tako. Druga stvar je u pitanju!
Jedan moj rođak stariji čovek penzioner živi sa suprugom u kući kao Vaša. Kuća stara sva ispucala. Dogovaramo se ja i on šta da se radi. Ja mu savetujem da sve intervencije odradi sa maksimalno nekoliko kofa maltera. Da obije pukotine, premalteriše i da prekreči. Zašto samo to? Čovek je star i neće tu živeti još dugo. Deca nemaju aspiracije da posle njega tu žive već će da je prodaju jer je na dobroj lokaciji. Jednostavno tu nema nikakve logike ulagati jer je kuća na kraju eksploatacionog perioda.
Situacija sa drugim rođakom. Nasledio od majke staru kuću u gotovo istom stanju kao i ova prva. Njegova deca su odlučila da tu žive. To znači da je objekat nakon sređivanja ponovo dolazi na početak novog eksploatacionog perioda. E tu je armature i betona otišlo više nego da smo novu kuću pravili....
Vi ste kuću kupili i to je za Vas nov početak eksploatacionog perioda i ima logike da ulažete u nju. Ojačate konstrukciju, uradite fasadu, nove instalacije, krov,.... Druga je stvar da li ste trebali da je kupite ili ne? Ja je na primer ne bi kupio al dobo sad šta da se radi. Da utegnete kuću možete na mnogo načina. Neće nikako doći do toga da se kuća uruši to nikako ali može da se desi da i dalje nastavi da puca i da Vam se javljaju pukotine po zidovima i da se šire. Ako ste se već odlučili da presecate zidove. Iskoristite kad donesu pumpu pa injektirajete njihovom smesom postojeće pukotine. Gde god je pukotina u zidu dole ispod prozora na delu parapeta velikom brusilicom prošlicajte svaku treću horizontalnu spojnicu u dubinu od par cm sa obe strane zida. Isečite armaturni čelik fi 6mm ili 8mm (zavisi kolika je spojnica i koliko je ravna) i utisnite je u reparaturni malter. U ovu svrhu postoje naročiti profili koji su uvrteni i imaju antikorizivnu zaštitu ali nema potrebe da to jurite da kupujete za par komada. Celu pukotinu izdersujte ali ostavite cevcice pa kasnije isperite vodom i injektirajte. Ovo nema gotovo ništa da Vas košta. Pukotine u gornjim delovima zida oko prozora ćete popraviti kad budete radili nove nadprozornike. Pošto želite da uradite samo nove stope a ne celokupno podbijanje i dalje je obavezno da ih povežete HS u nivou temelja. Iz stopa bi izvukli VS + nadprozorne grede bi uradili nove. Preko svega toga nova MK i kalkani opasani serklažima. To bi ipak trebalo da Vam nacrtam sa detaljima i komentarima jer svaka stavka ima i pozitivan i negativan efekat na nešto...Generalno vi bi trebali da uradite kao na kući desno slika o2. Nije to idealno rešenje al ne bi bili prvi ko je to uradio a da to funkcioniše. Jer to je rešenje koje vi birate prema Vašoj ekonomskoj snazi. To vam je kao sa konceptom projektovanja na osnovu performansi gde svako može da zahteva određeni nivo kvaliteta kuće. Inače i dalje bi ostalo otvoreno pitanje male dubine fundiranja...
Inače to što kažete da ima puno objekata u Šabcu koji su nadograđeni na taj način ima ih po celoj Srbiji ali to ne znači da je to dobro. Generalno to nije baš najbolje al to na savest ljudima koji su to pečatirali. Što lepo kaže jedan moj profesor. Mnogi rade statiku po principu: „Ako mi dobro plate ima da napravim zgradu samo sa jednim stubom. A ako je avans 50% u kešu i odma na ruke ako treba i taj jedan stub ima da stavim u ćošak da ne smeta“ Sad da krenemo Srbijom u svakoj drugoj ulici ima po neki novi objekat koji je školski primer šta ne sme da se radi. Delom je posledica neznanja a delom pritiska da se ne izgube poslovi. Radio jedan moj kolega analizu dali postoji mogućnost nadogradnje jedne zgrade. Uradio savesno i napisao da ne može. Uzme investitor i odnese kod drugog i drugi odmah napiše da može bez problema. Onaj prvi ispao budala i kao loš inženjer a. On kao ne zna o naj drugi kao zna bolje. Naredni put i prvi napiše da može.... Oblast stanogradnje je kod nas duboko kriminalizovan al to nije ovde tema.
Da se ne ponavljam zahvaljujuci se, ali ovakvi konstruktivni komentari zaista zasluzuju svaku pohvalu. Elem, evo o cemu razmisljam ovih dana. Pre neki dan mi dolazio majstor koji je mom bratu radio nadogradnju nase porodicne kuci u kojoj inace trenutno zivim, i dao sledeci predlog. VS da se rade iznutra tako sto ce se seci zidovi u coskovima za pola cigle i onda tu nalivati beton. Imao bih tako deo VS vidljivog u prostorijama ali mi to ne bio neki poseban problem (jedan bi bio u kupatilu, jedan u garderoberu i dva u dnevnoj sobi). Unutrasnji zid koji deli kucu na dva dela bi srusio i ozidao ponovo na novom temelju i tom prilikom u njega umetnuo dva VS na krajevima (kaze bice jeftinije rusenje i zidanje istom ciglom od secenja zida i umetanja HI, mada nisam siguran, ali bice bolje iz ugla statike sigurno), u istom zidu takodje i novi odzak. Po vrhu zidova naravno HS u kome bi se zavrsavali VS. E sad, VS bi kretali iz stopa koje bi potkopao ispod temelja i iste bi povezao i u zemlji u vidu HS. Arhitekta (ona ista tetka) kaze da nije losa ideja ali da misli da temelje ne bi treblo potkopavati stopama vec iste izliti na dubini temelja i onda napraviti HS paralelno sa postojecim temeljem (takodje na istoj dubini) kako bi ustvari povecao povrsinu temelja i rasporedio pritisak na zemljiste. Dobio bi zapravo kavezastu strukturu unutar kuce sa novim nosecim zidom ispod koga bi mogao i iskopati propisne stope za dva stuba ne remeteci stari temelj. MK bi radio od drveta, krov standardno, sa crepom. Cini mi se ovo kao racionalno resenje i nadam se ne previse skupo.
Pade mi danas na pamet sledece pitanje: zasto kalkane i gornji spoljni zid ne bi uradio kao sto se rade montazne kuce? Plan mi je bio da ovo uradim sa ytong blokovima, zbog tezine pre svega. Medjutim kad sam video cenu poceo sam da razmisljam o alternativi. Montazna konstrukcija mi deluje skroz prihvatljivo, pogotovo finansijski jer bi me kostao samo materijal, a sa druge strane jos je lakse nego ytong. E sad, nisam siguran da li zamisljena krovna konstrukcija moze da podrzi ovu ideju, tj, da li su zidani kalkani neophodni za ucvrscivanje krova na dve vode ispod koga se planira upotreba potkrovlja u stambene svrhe? Takodje, pitanje je da li se kasnije moze pravilno i bez problema izvesti kontaktna fasada iz komada koja bi isla preko cigle u zoni prizemlja pa onda na OSB ploce u zoni potkrovlja?
Kirten,
Predlog da se celokupno ojačanje uradi iznutra je u redu. Ređe se primenjuje nego spoljnje jer se obično objetki za vreme radova koriste pa bi se radovima narušio enterijer. Vama je sve jedno jer ionako radite totalnu rekonstrukciju. Spolja je zgodnije jer je bolji pristup, jednostavniji je iskop zemlje, lakše se radi,... Podbijanje temelja uvek radimo iznutra kada postoje podrumske etaže koje su ukopane jer je tako lakše. Generalno uvek se kopa sa strane sa koje manja dubina fundiranja. Loša strana varijante iznutra je da su Vama temeljne trake opterećene ekscentrično tj. spoljni zidovi nisu u osi sa temeljnim trakama. To je greška koja je napravljena još prilikom izgradnje kuće. Napisaste da je temeljna traka 50-60cm (sa slika se ne stiče takav utisak). Sad bi Vi da dodate novi konstruktivni element koji je još više u stranu. Drugo ako radite unutra moraće u većoj meri da se lome postojeće trake za prolaz VS i stopa koje planirate. Dobrobit je ravna fasada. Ako radite ojačanje spolja manje lomite temeljne trake, jednostavnije je da iskopate rupe temeljnih stopa. Ali zato će fasada biti ružna.
Novi temelj srednjeg zida i da se zid prezida je uredu. Izbacite samo dimnjak da je pored zida a ne u zidu (da ne morate da vekslate HS).
Možete bez ikakvih problema da uradite kalkanske zidove kao kod montažnih kuća. Lakše jeste, a što se tiče cene ne znam. Najbolje da pitate nekog koje to radio. (inače mnogi članovi foruma su radili potkrovlja ali su im uglavnom kalkani bili zidani) Konstrukciju krova treba da razrešite sa tetkom pa da razgovaramo. Čudo da do sada niste nacrtali detaljnije celu kuću.
Ne znam da li bi mogao prelaz kontaktne fasade sa zidanog na montažni zid bez nekog prekida u vidu neke dilatacije ili slično. Morate da pitajte Izotopa ili nekog drugog ko se time bavi.
Evo mene posle nekog vremena, nesto mi se nije pisalo. Malo sam se smorio celom ovom pricom, pogotovo sa izradom projekta. Inace, idejno resenje je gotovo ali sad ne mogu da predam zahtev za lokacijske uslove bez odobrenja banke za rekonstrukciju kuce (obecali su da ce ga dati, a za rusenje kuce tesko da bi ga dobio). U medjuvremenu sam zapoceo (i zavrsio) neke radove dok jos nisam znao da ce mi trebati odobrenje banke da bilo sta radim. Srusio sam karatavan, iznutra ogulio malter sa zidova koji ostaju, rasturio kupatilo i odvukao sav sut koji je nastao. To je otprilike i sve sto sam dogovorio sa majstorom da ja uradim, ostaje jos skidanje krova kad za to dodje vreme.
Sto se tice resenja za ojacavanje temelja i cele kuce uopste, prihvacena je ideja da se radi iznutra s tim da se VS ne ukopavaju u zid (da se ne bi rastresali secenjem i stemovanjem) i da se temeljne stope za VS ne potkopavaju ispod telmelja vec da se rade u njegovoj ravni. Sirina temeljne trake jeste oko 50-60cm ali se ona siri konusno od vrha ka dnu tako da temelj ima trapezast presek a ne pravougaoni. Okacio sam i nekakvu ilustraciju kako bi to trebalo da izgleda. I dalje osteje problem ekscenticnog opterecenja stope pa me zanima, da li se odredjenim armiranjem VS-a i temeljne stope moze anulirati cinjenica da se VS ne nalazi u centru stope? Tacnije moze li se i kako armiranjem teziste prebaciti blize centru? Sve je jos neodredjeno do kraja ali je ovo put kojim cu krenuti. Okacicu uskoro i crteze iz idejnog resenja pa ce se videti ceo koncept.
Kad je ekscentrično opterećen temelj problem su naponi u tlu a ne naprezanje u samom temelju ili V.S. Tako da ništa ne rešavate nekim naročitim armiranjem niti temeljne stope niti V.S. Svi temelji se centrišu prema salnom opterećenju kako bi napon u tlu na celoj dodirnoj površini bio približno isti. Nekad to nije moguće izvesti iz različitih razloga (npr. susedan objekat smeta) i onda mora da bude ekscentrično opterećen ali opet mora cela stopa da bude pritisnuta nemože u tlu da se javi zatezanje!!!
Kirten, koliko vidim potpali ste pod uticaj ljudi (majstori ili neko dugi) koji bi trebalo da izvode radove. Oni usmeravaju vodu na svoju vodenicu... Rešenje ojačanja koje ste usvojili je najlakše za izvođenje (ništa nema da se štemuje svi zemljani radovi se iskopaju odjednom sva armatura se izveže odjednom i sve se betonira odjednom) ali jako malo pozitivnih efekata ćete dobitii.
Pravite "kavez" iznutra kao da zidovi hoće da se uruše ka unutra a vi se suprostavljate njima tako što ih razupirete. Otpilike to je kao kad bi pinter pravio bure sa obručima iznutra...
Kad napravite kavez spolja onda armatura koja je u njemu prihvata zatezanja koja se javljaju u zidovima i sprečava nastanak pukotina u njima (ovo važi pod uslovom da su horizontalni i vertikalni serklaži u ravni zida a zidovi su napregnuti u svojoj ravni). Vama je problem što je postojeća dubina fundiranja mala. Usvojili ste rešenje u kome će da ode dosta armature i betona a dubina fundiranja i dalje ostaje ista.
Sa nekim stvarima se moram sloziti. Generalno, ideja jeste dosla od coveka koji ce izvoditi radove s tim da je odmah i rekao da ovo jeste najjednostavnije resenje ali i da ga je isprobao par puta i da radi, tako da ne vidi potrebu da se radi vise od toga. Inace dosta radi za Pravoslavnu crkvu, pa je njima i radio stare objekte koji ne smeju da menjaju spoljasnji izgled zbog zastite kulturnog dobra ili sta vec. Ovo za prihvatanje zatezanja zidova mi je jasno ali ja ni sa kavezom spolja ne mogu dobiti zidove i serklaze u istoj ravni. Dubina fundiranja bi ostala ista za postojece temelje ali bi svi novi konstruktivni elementi imali vecu dubinu. Prikacio sam celo idejno resenje sa postojecim i projektovanim stanjem a na drugoj slici sam docrtao elemente koji ce biti na fundirani na vecoj dubini. Elementi nisu bas u proporciji ali mislim da se poenta vidi. Naravno preko svih zidova bi isao H.S koji ovde nisam ucrtao. Mogao bih da podvucem stope ispod temelja i tako stavim V.S-e u centar istih. Tada bi mozda V.S-e sa, da tako kazem, desne strane kuce, koji su predvidjeni da budu spregnuti armaturom provucenom kroz zid, mogao izliti iz jedne stope koja bi bila ispod temelja. Samo me malo brine to potkopavanje temelja...
Tolika rešenja za statiku , a kapilarna vlaga "kolo igra "... Meni ovo sve dosad deluje da će biti samo ojačan i vlažan objekat . Sanacija kapilarne vlage je možda i presudna u celoj priči , kako za normaalan život tako i za opravdanost ulaganja ...
Vec sam pisao o nacinu na koji ce kapilarna vlaga biti resena, mislim da ste i Vi ucestvovali u toj prepisci. Nego, kad se vec javljate, sta mislite o presecanju vlage izmedju prvog i drugog reda cigle a ne izmedju temelja i prvog reda. Covek iz HPS HIO mi je rekao da rade jednako i jedno i drugo ali ja tad nisam obracao paznju pa nisam pitao za detalje. S obzirom da je temelj siri od zida za 8-10cm (sa unutrasnje strane) ne bih mogao da pustim plocu do zida jer bi onda ona isla preko HI a ako bi isao iznad prvog reda cigle imao bih 5-6cm prostora. Mislim da bi bilo bolje da se ploca osloni na taj deo temelja i da dodje skroz do zida nego da bude prakticno nastavljena na temelj. Nadam se da ste me razumeli.
Hidroizolacija zidova i mora biti spojena sa onom u podu , jer objekat podjednako vuče vlagu i kroz zidove i kroz pod. Gde god se odlučili da izvedete rez trbalo bi povesti računa da vam kota hidroizovanog poda bude iznad HI zidova , jer će te u suprotnom imati nehidroizolovan deo unutar objekta
Histerezis vam je več na vrlo fin način objasnio da spomenutim radovima nećete dobiti ništa , osim zalud uloženog novca ... Pa još i ova sanacija kapilarne vlage je nov trošak ali neophodan .
Inače sečenjem zidova za VS ne dolazi ni do kakvog rastresanja objekta , osim rastresanja onog ko hoće da radi sanaciju objekta , a nema alat...
Naravno da HI poda i zida mora biti spojena ali mi bas nije jasno kako mislite da kota HI poda bude iznad kote HI zida. To bi znacilo da bi HI zida trebalo da se popenje uz zid pa da se onda poveze sa HI poda. Ne razumem zasto je prva opcija bolja od druge.
Kirten, ja uporno crtam i pričam kako bi shvatili mehanizam ponašanja zidanih konstrukcija. Da bi zidovi, V.S. i H.S. imali puno angažovanje moraju da budu u istoj ravni ili barem približno.
Opet Vam ponavljam recite aarhitekti da nacrta temelje sa 30cm dubine a ne sa 80cm (čisto da stvorite osećaj proporcije).
Zidovi se uvek temelje na temeljnim trakama a ne na stopama i H.S. Stope stavljamo na mestima gde želimo da angažujemo V.S. na zatezanje kod sanacija. Ako prezidate zid u sredini logično je da i temeljnu traku uradite jer tu ima mesta i ništa ne smeta.
Gro materijala koje utrošite za ojačanje iznutra bukvalno ćete baciti ni u šta.
ZZSK bilo regionalni bilo republički su u poslednje vreme jako loši po pitanju kadrova i nisu neka pozitivna referenca.
U prilogu Vam okvirnu prepravku dajem u odnosu na ono što je planirano kako bi ispalo bolje. Nije ovo baš kako treba ali cenim da bi Vam bilo prihvatljivo. Ima tu još mnogo detalja kako bi proradilo ko što treba.
Shvatio. Modifikacije koje ste izveli su vise nego logicne i ovo mi je sasvim prihvatljivo resenje, mislim da nece ni uticati puno na povecanje cene(inace majstor mi je trazio 5500 za ono sto je ponudio ukljucujuci nultu plocu sa hidroizolacijom, sva ojacanja, grede iznad vrata prozora i krov, materijal+ruke, bez MK).
Sto se tice temelja ne mora ona da mi ih crta, crtao sam ih ja u razmeri i jasno mi je na sta ciljate. Ona je stavila tih 80cm a u opisu radova navela da ako se ispostavi da su plici da se obvezno radi podbetoniranje.
Sto se tice zida u sredini a i svih ostalih novih, naravno da sam mislio da se radi temeljna traka sa prosirenom stopom koja bi bila bar duplo sira od debljine zida ali nisam tako crtao jer sam mislio da se to podrazumeva. Mislio sam da ide i traka sa prosirenom stopom ,plus stopa na svakom kraju i cosku temelja sto je verovatno preterano i nepotrebno.
Kao sto rekoh, dopada mi sa Vas predlog uz jednu malu izmenu. Posto ce terasa biti u visini temelja ja bih i taj cosak izveo kao i onaj suprotni, sa temeljnim trakama. Tako bih ostavio mogucnost da tu terasu jednom zatvorim posto cu svejedno da platim dozvolu za tu kvardaturu kao da je soba a ne terasa. Tako bih izgubio i te dve stope pa bi jedino potkopavanje temelja ,ako sam dobro razumeo, bilo sa prednje strane kuce na coskovima.
Mozete li mi razjasniti o kojim jos detaljima treba voditi racuna da bi ovo sve ,kako kazete, proradilo?
Kirten, postojeće stanje se crta u preseku i osnovi takvo kakvo je i nema tu "ako se ispostavi".
Što se tiče ćoška i meni je palo na pamet da to zatvorite i prvo sam tako i nacrtao a onda prepravio. To Vam je bolje da uradite. Dobijate pravougaonu osnovu koja je regularna. Ja bih na Vašem mestu preprojektovao neke detalje.
Položaj kuhinje i trpezarije bi permutovao. Kuhinja je mala i greota da je prekinete prozorom. Gubite deo visećih elemenata i pravite diskontinuitet. Ako je prebacite doći će do koncentracije vodovodne i kanalizacione instalacije. Dimnjak je van svake pameti staviti u spavaću sobu. Da li ste razmišljali našta će to da liči kad ga budete ćistili. Ja bih ga prebacio na teracu, terasu bi zatvorio i napravio lepu kotlarnicu. U kupatilu na primer kuburite sa prostorom a tek tako se odričete preko 9m2. Pojektom je predviđeno da ložite u dnevnoj sobi. Da li ste razmišljali da treba dvoja vrata da otvorite da bi uneli ogrev. Plus prašina, zvuk pumpe, ako se grejete na pelet sam kotao se čuje a to mnoge ljude nervira.....U toj prostoriji bi mogli da smestite i akumulator toplote i centralni bojler kupatilo u prizemlju je mnogo malo pa da dodatno ne oduzima prostor tamo. A i najekonomičnije je kada imate centralno zagrevanje vode (kuhinja i kupatilo na spratu je blizu, a ono dole je malo dalje al dobro sad)...
Kupatilo prizemlja od 3.86m2 ja ne bi ni u ludilu napravio. Celog života ima da se nervirate jer nećete moći da se okrenete ko čovek. Nacrtajte u dvorištu u 1 na 1 kako bi to izgledalo pa odbite prostor za vrata da mogu da se otvotre i videćete koliko će da vam ostane prostora. Isto važi i za orman u pretsoblju. Između njega i ulaznih vrata ostaće 60-tak cm da se protnete. Ja bih pomerio pregradni zid i povećao kvadraturu kupatila na barem 5,5m2 ili koliko već treba da prebacite veš mašinudo kade da mogu vrata skroz da se otvore za 180 stepeni da možete lepo da priđete da punite i praznite veš mašinu. Ne vidim razlog da spavaća soba bude 13.5m2 komotno možete da smanjite na 12m2 to je sasvim dovoljno i ok.
Ono što sam Vam reko da proradi ko što bi trebalo odnosi se na to da nije isto kad je H.S. ispod zida i pored. Kad je ispod on se angažuje samom deformacijom zida (jer mora da je prati, on nema kud) i to je to. Ali ako je pored ko Vam garantuje da zid jednostavno neće da nastavi da se sleže po sredini a da veza izmežu H.S. i zida prokliza. To se rešava na više načina. Obično se buše rupe i podijaju se ankeri al to može kad je temelj od AB. Kad je kamen to nije primeljivo. Da se ide na inter-lok efekat nema mnogo smisla ako je oblutak a nikako ne možete da ga očistite jer bi to trebalo vodom pod pritiskom jer bi raskvasili okolno tlo i napravili grđu situaciju. Trebalo bi da mestimično na svakih 1 do 1,2m izbacite nekoliko kamena i da u njih ubacite po par petlji nalik uzengijama i da H.S. uklinite u postojeći temelj. Temelj središnjeg zida treba da produžite kroz postojeći temelj i da ga spojite sa upravnim H.S. Detalj bi posebno trebalo da se odradi kako da sidrite armaturu H.S. koji su pored postojećih temelja u nove temelje na mestima gde se javlja smaknuće u geometriji.
Za kupatilo se slazem i ono mora biti vece, nego nisam to hteo sad da prepravljam jer bih opet izgubio neko vreme a projekat taman spreman. Svejedno, to ce biti prepravljeno u glavnom projektu. Za odzak, sta znam, mozda jeste suludo ali nece se on cistiti svake nedelje a i pitanje dal ce uopste biti u upotrebi posto mi je i plin takodje u opciji. Pogotovo sad, posto sam saznao da kamini kakve sam mislio da stavim u dnevnu sobu nisu nimalo elegantno resenje, zahtevaju dosta cimanja cini mi se a i ta buka je nesto sto ne bi podneo. Pa ipak, zeleo bi odzak na kuci makar ga i nekoristio, ko zna kad ce zatrebati.
Rotiranje kuhinje moze doci u opticaj, to cu jos videti, ali o zatvaranju terase ne bih sad razmisljao. Provobitno predlog je bio da terasa bude sa bocne strane kuce i da se na nju izlazi iz dnevne sobe ali sam zbog finansija odustao.
Ovo za vezivanje H.S. za temelj mi je jasno. Zanima me da li bi H.S koji ide po prednjem zidu, od gore(zid na kome su ulazna vrata) bio u ravni zida ili bi pratio ravan V.S koji su na coskovima? Kako ste nacrtali V.S bi bili u ravni sa bocnim zidovima a samim tim i sa pripadajuci H.S, dok bi u odnosu na prednji zid bili izvuceni za svoju sirinu, ako sam razumeo dobro. Jos me ,naravno, interesuje pomenuto sidrenje armature, kao i to da li bi povezivao novi temelj kuhinje sa novim temeljem unutrasnjeg zida (pretpostavljem ista varijanta sa probjanjem starog temelja ili mozda podvlacenjem nekog AB elementa ispod starog temelja)?
I na prednjoj i na bočnim stranama bi H.S. u ovoj varijanti išli pored postojećih temelja. Napisao sam već da u ovom slučaju nema garancije da neće da prokliza zid u odnosu na njih. Iz tog razloga moraju da idu "zubi" koji bi mestimično hvatali H.S. za postojeći kameni temelj. I onda to kao neko rešenje koje je prihvatljivo Vama može da prođe..
Nova temeljna traka kuhinje bi morala da se poveže sa temeljnom trakom novog središnjeg zida. To je u stvari jedna traka koju pravite izcela i ona se fundira na minimum -0.80m. Tako da ona ustvari prolazi ispod postojećeg kamenog temelja (najbolja varijanta). Ako je prekinete onda treba nekako da ih povežete tj. samo da H.S. prođe i to na manjoj dubini (lošije rešenje) Prednji zid samo probijate i spajate armaturom V.S. (ovaj iznutra) sa H.S. koji je po spoljnjem obodu.
Na prednjem zidu armaturni koš H.S. ćete uvući u krajnje V.S. i prepustiti da ima u šta da ankerujete armaturni koš H.S. bočnih zidova. Plis tu treba još par šipki kojima čete H.S. bočnih zidova da uhvatite za nove temeljne stope na ćoškovima (ovo mora jer ne leže u istoj horizontalnoj ravni).
Inače sve nove trake obavezno pravite na minimum -0.8m jer kad dodajete nove delove gabarita na postojeći uvek se javi problem različitog sleganja. Stari deo kuće je napravljen pre pola veka, temeljen plitko i do sada se slego koliko je imao. Ali se slegao ceo (svi zidovi) i tu stao. Sad mi dodamo novi deo koji temeljite na nekom tlu koje pod novim opterećenjem želi da se konsoliduje i slegne kao i ovo pre pola veka. Diferencijalna sleganja jako naprežu zidove zato što su kruti i onda oni pucaju. Da bi se ova pojava umanjila obično se prave tamponi ispod temelja od nekoherentnog tla (šljunak, iberlauf, drobina,..) jer kada se zbije kasnije ima izuzetno malu stišljivost. Druga varijanta je da se prave širi temelji pa je automatski pritisak manji a samim tim i konsolidacija tla. Ili se rade jači zidovi da to mogu da izdrže
Tek malopre videh poruku, ne znam kako mi je promakla. Histerezis, veliko hvala za sve sto se do sada napisali u ovoj temi. Mislim da sam razumeo sve sto ste predlozili a i objasnjeno je potanko pa je i bilo lako pratiti Vas. Ostaje mi samo nejasno za gornje H.S-e (oni koji idu po zidovima), da li svuda ostaju u ravni zidova ili ce na prednjem zidu pratiti ravan V.S-a na coskovima? S obzirom na to da ste vec dali celo resenje sanacije, koje bi dimenzije stopa, V.S-a i H.S-a koji idu uz temelj trebale biti?
Sutra treba da se vidim sa onim istim majstorom, da mu iznesem nove zahteve pa da vidim kakva mu je reakcija. Realno, ne vidim da ce mu ova varijanta biti nesto posebno teza za izvodjenje, pogotovo sto cu ja verovatno preuzeti razbijanje stepenista i staza oko kuce (koje bi ionako razbijao samo kasnije).
Jos jedna bitna stvar, kakva bi dinamika radova trebala biti?
Videh se pre neki dan sa majstorom, potanko sam mu objasnio o cemu se radi , prilozio skicu koju sam dobio od Histerezisa i mogu reci da je reagovao vrlo dobro. Slozio se skoro sa svim predlozima a sto se tice cene kaze da je obim radova manje-vise isti pa i cena ostaje ista. Sad jos samo da opstinari budu efikasni pa da dobijem dozvolu u nekom razumnom periodu.
Danas konacno uradjeno nesto konkretno. HPS HIO ekipa je zavrsila presecanje zidova i umetanje HIO master sina kao nove hidroizolacije zidova. Radovi su trajali od 07.30 do 15.30 . Moram reci da nisam potupno zadovoljan profesionalnoscu izvodjaca, jer po mom misljenju izolacija je prekinuta na svakom cosku kuce zbog nacina ukucavanja sina kada se prelazi sa jednog zida na drugi. Dobio sam objasnjenje da kapilarna vlaga nije voda pod pritiskom i da ne moze proci kroz takav spoj. Konkretan slucaj vidi se na petoj slici. Svejedno sada je gotovo, na ugovoru stoji da je garancija neogranicena pa se nadam da i to nesto znaci a i lista referenci je zaista impozantna. Evo i slika.
Poštovani, interesuje me, a verovanto bi bilo korisno to reći i u cilju kompletiranja započete teme, kako su protekli radovi do kraja, i ima li novih zaključaka po pitanjima koja su vođena? Hvala.
@Histerezis .
Ono što mene sad zabrinjava a svakako nemamo uvid u situaciju na licu mesta , je što su pukotine primetne i na temeljima objekta , ali je takodje primetno da su temelji i naknadno malterisani , verovatno u smislu krpljenja i maskiranja , što bi dodatno otežalo izvodjenje podbijanja i znatno zakomplikovalo i poskupelo sam zahvat
Žutom bojom je obležena maskirana pukotina , a crvenom vidljiva ..
https://www.facebook.com/tenzor1/
https://tenzorisanje.wordpress.com/
https://www.youtube.com/channel/UCHEOtDmyQYSMVXVjjyVsWkw