Osim standardnih radnji poput lakiranja,pjeskarenja ili punjenja guma
pneumatski alati su dobri i za druge razne poslove i skoro svakom elektičnom alatu mogu da budu dostojna zamjena a od nekih čak i bolji.
U posebnim primjenama ovi alati kada je ptrebna velika snaga na malom broju obrtaja imaju bolje osobine od električnih alata.
To takođe dokazuju i mnogi korisnici iz industrijskog područja,
čiji alati se moraju nositi sa trajnim teškim opterećenjima.
Kod pneumatskih alata uopšte ne trbamo govoriti o preopterećenju ili
pregorjelim motorima.U naj gorem slučaju alat se zaustavlja ali se ne oštećuje.
Elektromotori po nekom pravilu proizvode kružno kretanje.
Ovisno o vrsti alata.to kretanje je potrebno pomoću pretvornika
u horizontalno oscilirajuće kretanje kod recimo ubodne pile.
Ili rotirajuće i oscilirajuće kod brusilica.
Pretvornici i mehanički dijelovi poput poluge,ekscentra,sječiva za zaobljenja
sa jedne strane troše energiju a sa druge strane su izloženi stalnom trošenju.
Kod pneumatskih alata je to drugčije,njihova sam građa je drugčija nego kod električnih alata,jednostavnija i kretanje gore-dole i napred-nazad
koje je potrebno kod mnogih alata može da se postigne odmah.
Iz tog razloga su pneumatici vidno robusniji i pouzdaniji.
To je zbog tako zvanih linearnih motora koji energiju zraka pod pritiskom
pretvaraju u mehaničko kretanje.Najjednostavniji linearni motori su pneumatski cilindri u kojima se klip kreće radi dolazećeg zraka po pritiskom.Pomicanjem klipa se energija putem klipnjače prenosi vani.
Verzija oznake oscilirajući linearni motor upotrebljava se u velikom broju pneumatskih alata.Oscilirajući linearni motori pri radu izvode samostalno kretanje napred-nazad a njihovu frekvenciju možemo načinom konstrukcije motora i količinom zraka potpuno prilagoditi svakom tipu alata.Primjer kod upotrebe linearnih motora su pneumatski čekići,čekići za zakivanja, i pneumatska dlijeta.
Najuobičajeniji pogonski motor za pneumatske alate sastoji se od statora sa rupama za ulazak-izlazak zraka.U statoru je ekscentrično postavljen rotor sa uzdužnim zarezima koji prihvaćaju lamele.Obostrane ploče sa ležištem za rotor zatvaraju prostor za stator.Radi posebnog položaja rotora dobijamo srpasti radni prostor koji se slobodno pokretnim lamelama dijeli u komore.Centrifugalna sila ove klizače pritišće uz stijenku cilindra i zatvara prostor.Kroz prorez za ulazak zraka,zrak dolazi u pojedine komore i uzrokuje okretanje rotora.Tamo gdje se srpasti radi prostor sužuje počinje djelovati otvor za izlazak zraka.
Lamelni motor se može blokirati do zastoja bez oštećenja.
Motori velike zapremine imaju inače velike okretne momente ali radi svoje veličine nisu primjereni za pokretanje ergonomski oblikovanih alata.
Zbog toga moraju mali pneumatski motori imati veliki broj okretaja
kako bi davali potrebnu snagu.Visoki broj obrtaja se zatim pomoću zubčastog mjenjača smanji na traženi broj obrtaja,pri čemu dolazi do okretnog momenta.U pneumatskim alatima se koristi isključivo planetni pokretač koji možena jednakom opterećenju biti manje od uobičajenog
pogona na čeoni zunčanik.izrađen je od posebnog točka i unutra sa vrtljivim planetnim zubčanicima.Pomoću raznih dodatnih uređaja
možemo stvarati različite stepene okretnog momenta,koje možemo prebacivati i pod opterećenjem.
Kao snaga se kod električnih alata u većini slučajeva navodi nominalni prihvat,dakle ona snaga koja je u prvom redu primjetna kod troškova za el energiju.Ono što se zaista odnosi na potrošača to je izlazna snaga
koja zavisi o iskoristivosti motora i mehaničkim gubitcima radi trenja...
Zbog trenja nastaje toplina,zajedno sa električnim gubitcima,
vodi prema tome da se el uređaji u dužoj upotrebi jako zagriju.
Pneumatici se u tom pogledu ponašaju sasvim suprotno,kada se zrak pod pritiskom rastegne temperatura se snižava,što znači da se pneumatici u području motora jače ohlade,što nema nikakav uticaj na njihov rad.
Najveći nedostatak el alata je njgova osjetljivost na vlagu.
Suprotno tome pomoću zraka pod pritiskom možemo i na ekstremno niskim temperaturama i vlažnim područjima radirti dobro i pre svega sigurno.Uz dobru stegnutost ove alate možemo koristiti i po vodom
i jednako tako ih upotrebljavati bez nekih zahtjevnijih sigurnosnih uređaja
Čak i na područjima koja su ugrožena od vatre,eksplozije i vibracija.
Pneumatski alati i njihovi dijelovi u suštini se vrlo malo habaju i zato ti alati imaju duži vijek trajanja i vrlo rijetko se kvare.
Pneumatski alati
ej buraz daj reci mi molim te gdje ti nabavis svu ovu literaturu ovako nesto se ne nalazi bas svugdje niti to moze covjek bas toliko zapamtiti :nono :nono :nono
Pa ko može ovo da zapamti stari,niko...mislim može ko ima potrebu...
Ja recimo i nemam nekog velikog iskustva sa ovim alatima,osim onog osnovnog( tj slike u glavi na kojem principu rade)ali polako
se pripremam,pa tako usput i postavim nešto...
Sem toga ovo je samo uvod u temu...Sve može da se nađe ako znaš gdje treba da tražiš...A što da tražiš kad ću ja to da postavim...
Sam' reci šta te zanima.
Veoma bitno kod pištolja za lakiranje je mogućnost preciznog
regulisanja količine boje.Neki od uređaja su fiksno podešeni,
Ali su bolji oni modeli koji omogućavaju individualno podešavanje izlazne količine boje ili laka.Širina mlaza podešava se šarafom za regulisanje.
Za površinski kvalitet lakiranja bitan je pritisak mlaza,on zavisi o viskoznosti materijala za prskanje i otvoru na mlaznici,a podešava se na regulatoru filterskog pritiska.Prije svakog prskanja provjerite pred zrak pištolja.
Sa laganim pritiskom na ručicu ,najpre mora da izlazi zrak,a sa daljim pritiskanjem i boja.Kad ručicu ispustite,prvo se zatvara igla boje,pa mlaznica za prskanje.Pištolj je najbolje držati 30tak cm od površine koja se lakira.
Površina koja se lakira treba da je postavljena vodoravno,
prvo lakirajte manje površine okruglim mlazom a onda veće površine sa pljosnatim mlazom.Jako bitno je ujednačeno prskanje.
za dobre rezultate jako je bitno da se pridržavate uputstva proizvođača laka
i razređivača.Poslije svake upotrebe potrebnoje kroz pištolj pustiti mlaz razređivača i pištolj temeljno očistiti,navoje mlaznica podmažite bezkiselinskim uljem,a pištolj nikada ne namačite u razređivač...
Ako želimo da očistimo od hrđe predmete koje želimo lakirati,to je najbolje uraditi sa mlaznicom za pjeskarenje.
Pri ovakvom čišćenju pijesak mora udarati velikom brzinom u predmet,
inače teško da ćemo postići željene rezultate tj očistiti kako treba površinu od hrđe.Mlaznice za pjeskarenje su i napravljene na taj način
da se mogu koristiti velike izlazne brzine,pa prema tome i troše veliku količinu zraka pod pritiskom...
Bušilice na pneumatski pogon se odikuju sa manjom veličinom i težinom od električnih,ali sa istom snagom.Najčešći oblik je pištoljski.
Pritiskom na ručicu pištolja lako se ovladava snagom okretnog momenta.
Područje snage kod pneumatskih bušilica se kreće od 200.700 w a broj obrtaja od 400-6000 u minuti.
Pneumatske bušilice u većini slučajeva pokreće lamelni motor.
On se sastoji od cilindričnog u komore podjeljenog kućišta u kojem su pričvršćeni rotori.Kroz ulaznu rupu dotiče zrak koji pritiskom na komore
uzrokuje okretanje rotora.pneumatski motori uvijek imaju povoljan okretni momenat za različite upotrebe.Rastućim opterećenjem i padajućim brojem obrtaja okretni momenat se povećava do maksimuma u slučaju zastoja.Osim dobre podesivosti i za puno uslova idealan način rada lamelnog motora,pneumatska bušilica ima još jednu prednost.
Nije osjetljiva na prašinu i vlagu.Kod pneumatskih čekića i dlijeta udarne pokrete ne uzrokuje samo zrak nego i pneumatski mehanički pokretan klipni uređaj.Taj alat sa različitim dlijetima ima široku upotrebu,
pomoću njega se mogu obrađivati sve vrste zidova,betona kamena itd.Naravno za svaku namjenu je i posebno dlijeto potrebno.
za udubljenja u zidovima koristi se pljosnato dlijeto,za probijanje šiljasto dlijeto.Bušilice i dlijetasti čekići izrađuju se u mnogo verzija među njima se nalaze i oni koji su namjenjeni za najteža rušenja.Takve čekiće ne pokreće lamelni motor,nego oscilirajuće linearni motor koji alat dovodi do udarnog kretanja...
Alate za zabijanje eksera i raznih klamerica za spajanje pokreću pneumatski cilindri koji preko udarne igle i komada koji obrađujemo zabijaju eksere ili klamerice.Pneumatske alate za zabijanje koristimo prvenstveno tamo gdje imamo puno jednakih ili sličnih radnih operacija i pomoću takvog,
namjenskog alata štedimo puno vremena...
pneumatski odstranjivač pokreće linearni oscilirajući motor koji do kretanja dovodi niz čeličnih igala.Udaranjem u površinu koju obrađujemo odstranjuju se neželjeni dijelovi.Taj alat se prvenstveno koristi za odstranjivanje
hrđe i nanosa boje,te za odstranjivanje zavarenih šavova...
Pneumatske brusilice odlikuju se vrlo velikom robušnošću i visokom snagom i na najmanjim veličinama.Pneumatski motori postižu veoma visok broj obrtaja što el alati realizuju samo pomoću mjenjača.
Kao i kod svih drugih pneumatskih alata i kod brušenja postoji mogućnost blokiranja bez nastale štete na alatu...
Pneumatske brusilice se dijele u dvije glavne grupe ravne i vertikalne...
Kod ravnih brusilica su motor i brusno vreteno raspoređeni na jednoj osi.Kućište motora istovremeno služi kao i držalo za jednoručnu upotrebu...Ravne brusilice mogu postići veoma veliki broj obrtaja do 85,000 obrta u min.Njihova mala veličina takođe omogućuje složene radove u finoj mehanici i sastavljanju namještaja.One su obično opremljene rotirajućim pilama,sjekačima,a takođe se primjenjuju u
stomatološkim radnjama...
Kod vertikalnih brusilica su srednja ručica i ručica pištolja postavljeni
po pravim uglom na kućištu brusilice.Snažni modeli imaju dvije ručice što omogućava sigurno vladanje pri velikim okretnim momentima u suprotnom pravcu.Raspon snage je od 400-3.500 w.
Ove pneumatske brusilice su po građi i obliku slične električnim,
ali za razliku od njih mogu da se upotrebljavaju i za mokro brušenje.
Proizvodi poznatijih proizvođača povezuju maksimalnu snagu sa komfortom i po zdravlje neopasnom upotrebom.
To osigurava smanjeno vibriranje postignuto dobro centriranim dijelovima,
malom težinom i usisavanjem koje do kraja odstranjuje prašinu od brušenja.
Postovani,
dobio sam ispravni polovni kompresor marke Atlas Copco kao poklon za svoju hobi radioncu. Do sada to nisam koristio. U toku transporta nam je iscurilo ulje.
Mozete li mi objasniti kako se doleva ulje u cilindar? Koliko ulja ide? Koji je nivo?
Ne mogu naci uputstvo na netu za njega jer je prilicno star. ('60 ili '70 god.)
Sa prednje strane se vide dva velika srafa i izmedju njih jedan koji se rukom odvrce (verovatno se tu doleva ulje).
Hvala unapred.
Dragan
Pa nisam baš neki stručnjak,ali za ovaj problem i ne treba biti nešto posebno stručan,na tom šarafu koji se može rukom odvrnuti se sipa ulje,
a na drugom ispušta...Količina pa to je malo diskutabilno,za početak naspi koliko može da stane,pa na vijku po procjeni ispusti u neki sud
1/4 nasutog ulja.Pošto i nije baš dobro da bude previše ulja,a takođe ni premalo,nego umjereno...Obavezno provjeravati nivo ulja posle toga.
Pri transportu iscurilo ulje,hm,pa sigurno nije vožen u prirodnom položaju kako i treba da stoji,nego je bio polegnut na stranu...
Evo E-mail firme pa pokušaj da od njih tražiš informaciju u vezi kompresora:
Compressors and Generators
Sales and Service Enquiries
* Tel1800 023 469
* [email protected]
@ bosch-ke, hvala na savetu, pokusacu tako. Btw da, u toku transporta se izvrnuo u gepeku.
@ zvukoljub, hvala za mail. Evo pisem im veceras i javljam sta su mi odgovorili.
Pozdrav.
Imam malu pneumatsku bušilicu marke kometa.I ona nije puno radila,ja sam je samo malo koristio.Sada bih pitao koliko se ona smije opteretiti ako ima steznu glavu 7mm.
Pozdrav
Pa čuj, opterćenje na pneumatskim alatima jednostavno ne postoji,
koje može da utiče na alat,tj da ga pokvari ili nešto tako.
Ona će sama da se zaustavi ako je preopterećenje
prešlo njene mogućnosti...
Sigurno može da izdrži svako bušenje do propisanog u karakteristikama...
Ako je mala stezna glava pa i opterećenje ći biti u skladu sa mogućnostima.
Ja sam dobio na poklon neki set pneumatskog alata i extra mi je kada radim sa njima, a ono za čime žudim je neka pneumatska heftalica jer izginuh sa onu pijačaru i električna neka amaterska ali sve žlj, neznam kako i koliko su jake te pneumatske ali kad gledam raznorazne klipove kako samo biju kad se presvlači i sklapa neki nameštaj... bruka kako dobro...
Znači interesuju me heftalice sa municijom ali ne one što zakivaju eksere već za tapaciranje nameštaja?!
Pišite...!
Pozz
Ja mogu da ponudim sve vezano za pneumatski alat . Imam i heftaricu i eksericu . Javi se na pp
Ispravio Zvukoljub.Telefoni se ne saopštavaju javno na forumu.
Molio bih Vas da napišete koju reč o heftarici i municiju koju koriste određene heftarice, osobine, pokazale se dobro...?!
Kompresor
Najbitnije u radu sa pneumatskim uređajima je konstantna i odgovarajuća količina zraka po pritiskom.Tako nešto nam omogućuje kompresor
koji služi kao pogonski uređaj za sve pneumatske alate.
Pptreba za zrakom pod pritiskom je različita,kod raznih pneumatskih alata,
jako je bitno da pre kupovine kompresora tačno znamo koje će mo alate da koristimo.Onaj ko ima namjeru da češće radi sa tim alatima treba da uzima kvalitetnije kompresore,i nikako one jeftine.Jeftiniji kompresorii i alati su predviđeni za povremenu upotrebu.
-tako na primjer sa jeftinijim kompresorim kad na njih priključimo profy pištolje za lakiranje,možemo da imamo poteškoće zbog preniskog radnog pritiska.Dugoročno rešenje su svakako kvalitetniji kompresori koji mogu da zadovolje svakodnevni rad...Opet razlika između kvalitetnog kompresora i jeftinog se nadoknadi sa alatima koji su često jeftiniji od električnih...Kada razmišljte o kupovini kompresora imajte u vidu da skuplji i kvalitetniji uređaji to vraćaju sa mogućnošću dužeg konstantnog rada i dužim vijekom trajanja...Pre nego sastavite pogon na zrak pod pritiskom najbolje da se posavjetujete sa "školovanim" prodavcem
koji je upućen u potrošnju zraka za pojedine alate.
Orijentaciona potrošnja zraka kod različitih vrsta pneumatskog alata
VRSTA ALATA POTROŠNJA ZRAKA U L/min
puhanje zraka-čišćenje 100 l/min
pištolj za pjeskarenje 300 l/min
pištolj za lakiranje 100-400 l/min
pneumatski čekić 400-3000 l/m
dlijetasti čekić 200-700 l/min
zatezač 80 l/min
uređaj za zabijanj eksera 80 l/min
odvrtač 100-1000 l/min
bušilica 200-1,500 l/min
ubodna pila 300 l/m
ravna brusilica 300-3000 l/m
vertik.brusilica 250-700 l/min
ugaona brusilica 300-700 l/min
makaze za lim 400 l/min
Odredite efektivnu količini ispuštenog zraka na sledeći način
Kompresor ugasite i spustite pritisak na 6 bara.
Kompresor ponovo uključite i mjerite vrijeme dok ne nabaci do 8 bar-a
Računanje prema formuli;
zapremina rezervoara x 2 bara x 60-izmjerno vreme.
npr; 90 litara,50 sekundi= 90x2x60 :50=216 litara u minuti...
Kada kupujete kompresor obratite pažnju na način konstrukcije i opremu
kompresora.U kompletnu opremu spadaju sigurnosni dodatci poput termičke zaštite od preopterećenja motora,rezervoar za zrak sa sigurnosnim ventilom,manometar i ispusni ventil za kondenzat.
Osim toga tlačni prekidač i ventil za rasterećenje omogućuju
potpuno automatizovani rad.Nabavka rezervnih dijelova je jako bitna.
Neki proizvođači daju garanciju i do 15 godina.
Kao i kod motornih vozila,modeli sa više cilindara su elastičniji i tiši od jednocilindričnih.Motori sa niskim brojem obrataja u kombinaciji sa pogonom na klinasti remen su se pokazali boljim od modela sa direktnim pogonom.
Bez elektro motora i kod pneumatskih uređaja je nezamisliv rad...
Za razliku od el.alata veličina motora ovdje nema nikakvu ulogu,
tako da ga možemo odabrati bez obzira na snagu...
kod kompresora ulje ne služi samo kao mazivo nego kao medij za hlađenje koji se planski i direktno ubrizgava u kompresijski prostor.
Na taj način se oko 80% kompresijske toplote na relativno niskoj temperaturi odstrani iz kompresijskog prostora.Povećenje temperature
za 10 ° uzrokuje slabljenje snage kompresora do 2 %.
Zbog toga je potrebno da bude kompresijska temperatura što niža...
Što je topliji zrak za vreme kompresije,to je veća potrošnja energije...
u suprotnosti sa tim,vrsta pogona nebi trebala da ima uticaj na
kvalitet zraka po pritiskom,uz predpostavku da su za filtriranje
ispunjene odgovarajuće norme.Filter osim ulja mora zadržavati i ostale otpadne materije,poput hrđe i kondenzata.
Uređaj za doziranje ulja omogućava da zraku po pritiskom dodamo precizno
odmjerenu količinu ulja koja će podmazati pneumatski motor pneumatskog alata. 8-O ... :nes ...