Treba mi pomoc ili savet u vezi secenja lima sa autogenim aparatom.Problem je u tome sto kada secem lim debljine 3-4 milimetara rez nije dobar tj.ponovo se lepi istopljen materijal,i za brenerom ne ostaje cist rez.Posle brenera mora da radi cekic da bi se odvojio materijal.Kada secem deblji materijal rez je sasvim u redu.Za secenje korim butan i odgovarajucu diznu 3-10mm.Koliki je radni pritisak oksigena kada se vari a koliki je potreban za secenje,kolika se preporucuje daljina [visina] brenera od materijala koji se sece.Boce sam skoro nabavio pa nemam bas nekog iskustva tako da mi je svaki savet dobrodosao
Autogeno secenje
Prema priručniku temperatura sagorevanja metala u struji kiseonika mora biti niža od njegove temperature topljenja.Metal mora da sagoreva u čvrstom stanju.Za niskougljenične čelike je to 1300 celzijusovih stepeni, a temperatura topljenja tog materijala je 1500.Radni pritisak kiseonika zavisi od debljine materijala i kreće se od 1 do 2,6 kp po kvadratnom santimetru, za materijale od 3 do 30 mm.Ovo su podaci iz knjige, ličnog iskustva nemam na tim poslovima, pa se nadam da će se javiti neko ko ima iskustva i iz teorije i iz prakse.
Mirko ja svakodnevno radim sa tim bocama i mogu ti reci da do 15 mm lepo secem , imam najveci problem sa 30 mm sto sam i pokazao u jednoj temi. Sto se tice radnog pritiska za kiseonik, imas na teleoptikovom rezacu tablicu . Da li ima kakve veze sto je sve to predvidjeno za secenje acetilenom , a mi koristimo butan pa sa samim tim da li je merodavna ta tablica ? Iz mog iskustva probaj radni pritisak da ti bude u intervalu od 1 do 2 bara,a butan ja stelujem na rucki i njenom ventilu, nemoj previse butana zato ti i dolazi nakon prosecanja do ponovnog sjedinjavanja metala. Znaci smanji dotok butana a kada zelis poceti sa rezanjem samo malo odvrni ventil za secenje.Eksperimentisi malo jer ne smes ni premalo butana jer neces moci zagrejati metal . Hajde javi jesi li uspeo !
E pa vidis to sa butanom nisam probao posto da budem iskren ne znam kako treba da izglega plamen,a na manometru za butan imam samo pritisak uboci a ne i radni.Probacu danas ako stignem i javljam sta se desava
пробај да промениш угао сечења да не дуваш оксигеном наниже него ка напред.иначе на бутанску боцу иде вентил са само једним манометром.на телеоптиковом пиштољу постоји таблица али за игру са ацетиленом.бутанску верзију таблице нисам видео.своди се на седе власи.позззз....
Ako si pocetnik u gasnom rezanju,prvo moras ugraditi suve osigurace u creva(da ne bi doslo do uvlacenja plamena),dizne moraju biti u besprekornom stanju da bi bi bio dobar rez,tj centralna rupa za kiseonik(na maloj dizni) ne sme biti razlokana,a spoljni zarezi moraju biti prohodni i idealno ravni,takodje i rupa na velikoj dizni mora odgovarati velicini male dizne i mora biti cista i ravna.Kada su dizne zavrnute i gledas direktno u njih,rupe im moraju biti u osi,tj zazor izmedju dizni mora biti isti.Na obe dizne mora biti utisnuto PB,jer to znaci da su za propan butan(ako su teleoptikove).Za perfektan rez koristi acetilen,mada i sa butanom moze precizno da se isece,ali je potrebno dosta prakse.Kada se sece acetilenom,odstojanje dizne od materijala treba biti 5-7 mm,dok je kod butana 2-4mm.Pritisak na manometru za butan bi trebao biti 1 bar,a kao sto zvukoljub rece na butansku bocu ide manometar sa jednim satom koji meri pritisak u crevima(radni),pritisak kiseonika stavi na 4 bara.Za tanje materijale je dobro imati blagi napadni ugao.
Tesko mogu na ovaj nacin da objasnim stelovanje plamena,ali da pokusam:Ako su dizne dobre,vrhovi plamena treba da su iste velicine(otprilike 5-6 mm),ventil za kiseonik koji je na rukohvatu mora biti odvrnut do kraja,a na malom ventilu na breneru stelujes smesu.Kada si je nastelovao odvrnes ventil za kiseonik na breneru(pustis produvavanje)i tada plamen koji si prethodno nastelovao mora biti nepromenjen,tj produvavanje ne sme da poremeti plamen koji greje i moras naizmenicno da ih stelujes dok to ne dobijes.
Kada cistis dizne,odvrnes sve ventile i celicnom cetkom ostruzes,tako da prljavstina izadje napolje usled pritiska.
Do pucanja hoce da dodje ako se dizna previse primakne materijalu(kod butana redje nego kod acetilena,jer je mala dizna uvucena u odnosu na veliku) i ako je slaba vatra(siromasna smesa),tada moras pojacati butan(acetilen).
Nemoj nikada prazniti boce do kraja,jer tada najcesce hoce da dodje do eksplozije,ako uvuce plamen u creva.
Majstori zahvaljujem na odgovorima i savetima.Trenutno nemam vremena da isprobam to sto ste mi napisali posto je krenula berba kukuruza pa je navala na radionicu i kao i uvek svima treba za juce ali cim ugrabim vreme probam i javljam
Danas sam pokusao da secem po vasim savetima i mogu da kazem da je mnogo bolje.Brener san namestio na 4-5 mm butan na 1 bar, jedino plamen nisam mogao veci da dobijem ne znam da nije butan pri kraju ali rez je mnogo bolji i ravniji.Tek ponegde nije bilo dobro proseceno tj.ostalo je istopljenog materijala ali sve u svemu dosta bolje.Zahvaljujem POZDRAV
Zaboravio sam da napomenem da mi se cini da je bolje kada rukohvat malo podignem od sebe ali onda vise toplote ide prema meni a rez mislim da je bolji.
Ima li neko resenje ili savet za moj problem