Problemi sa zavarivanjem

20 poruka / 0 new
Poslednja poruka
Rako
Rako's picture
Offline
Registrovan dana: 27/05/2009
Poruke:

Kupio sam nedavno aparat za zavarivanje (hobi), pomalo varim i prilično mi dobro idu varovi kad je riječ o dvije ravnine koje treba spojiti.

Međutim kad je u pitanju spoj pod pravim kutem dva profila željeza uvijek mi sav materijal elektrode ostane svaren za jedan od ta dva metala, i var pukne, šta je tu problem molim?

isto tako ako moram zavariti cijev za ravni profil, katastrofa!

još jedno pitanje: kako variti dva profila pravokutna da se dobije slovo T ali iznad glave recimo nadstrešica kad se pravi???

Hvala!

zvukoljub
zvukoljub's picture
Offline
Moderator
Registrovan dana: 05/09/2007
Poruke:

Kad se zavaruju dva profila pod 90 stepeni elektrod treba da se vodi lagano kružnim pokretima pod 45 stepeni da zahvata oba komada.Naravno, struja mora biti adekvatna debljini komada, a takodje i debljina elektrode.

Без алата нема заната, a без знања ни најбољи алат неће помоћи..

Rako
Rako's picture
Offline
Registrovan dana: 27/05/2009
Poruke:

hvala!

još jedno pitanje: dali je bolje držati luk neprekidno i pomicati se duž vara ili je bolje variti točku po točku?

zoran_i
zoran_i's picture
Offline
Registrovan dana: 01/12/2008
Poruke:

Rako wrote:
šta je tu problem molim?

problem je da ti u stvari ne znas uopste da zavarujes, a niko ti nije dao par casova... ali uz malo vezbe naucices!
Ugaoni zavari su laki, potrebno je da gledas rastopljeni metal i da jasno vidis da topis i gornji i donji deo... zadrzi malo elektrodu gore i malo dole a kroz sredinu samo prodji kada radis bilo polukruzno bilo cik-cak vodjenje...

ako radis vrlo tanke limove, onda moras tackasto, da ih ne bi progoreo, a inace se luk vodi neprekidno...
ima i odstupanja, kada se ocekuju velike deformacije usled unosa toplote onda se radi sa prekidima (npr sa takozvanim povratnim koracima ili nasumice malo tamo malo 'vamo itd...)...

A nadglavno, radis isto kao i u horizontali, za tebe pocetnika, za taj slucaj je najbolje da uzmes elektrodu tipa RC (obicna rutilna elektroda koja je tipa rutilno-celulozna obloga) neke kvalitetnije za pocetak...

a za horizontalu, ugaoni ili suceoni spoj, bez obzira sto RC elektrode rade posao, za pocetnika su bolje one tipa RR (rutilne sa malo debljom oblogom)...

Kao pocetnik, najbitnije je da se ne bojis elektricnog luka i da ne uzimas suvise tamno staklo u pocetku. Bitno je da potpuno jasno vidis rastopljeni metal, kako topi osnovni materjal, kako se razliva, da osetis kako luk "lebdi" na istom rastojanju od osnovnog materijala (za rutilne elektrode luk da bude duzne otprilke jednak precniku elektrode-tj precniku zice bez obloge) itd...

Rako
Rako's picture
Offline
Registrovan dana: 27/05/2009
Poruke:

Hvala velika na odgovoru, u pravu si, nisam ja nikoga ništa pitao niti sam gledao varioce, sam sam pokušao.

Ja baš ne baratam pojmovima o razlici između elektroda ali sam primjetio da je var kvalitetniji sa tim rutilnim ili kako već, nekako više ima otopljenog materijala. Ja kad kupujem elektrode ( do sada sam ih išao kupovati 3 puta )
ne pitam prodavača niti on mene pita išta samo mi da paket elektroda i gotovo.

Moram izgleda malo literature vidjeti o tim elektrodama po netu.

Ove zadnje koje sam kupio su rutilske, to sam upamtio slučajno, znam samo da nakutiji piše kao za koje čvrstoće čelika je namijenjena, nema previše podataka

MarkoEnter
MarkoEnter's picture
Offline
Registrovan dana: 05/03/2009
Poruke:

Rutilne elektrode su ok u svim polozajima osim nadglavnog, tu je malo veci sex, za to su zakon bazicne ili celulozne , a kisele najslabije za taj polozaj , jer se ne stvaraju gasovi koji trebaju da primoravaju rastopljeni metal da ne pada na zemlju

pozzz

zvukoljub
zvukoljub's picture
Offline
Moderator
Registrovan dana: 05/09/2007
Poruke:

Bez da se pročita bilo koja, makar i najosnovnija literatura o zavatrivanju, nema posla u toj oblasti, a pogotovu treba proučiti tipove elektroda.Nije svaka elektroda odgovarajuća za svaki posao i za svaki materijal.Mora se malo uložiti napora da se nauče osnovne stvari o osobinama čelika koji se zavaruju.

Без алата нема заната, a без знања ни најбољи алат неће помоћи..

zoran_i
zoran_i's picture
Offline
Registrovan dana: 01/12/2008
Poruke:

MarkoEnter wrote:
Rutilne elektrode su ok u svim polozajima osim nadglavnog, tu je malo veci sex, za to su zakon bazicne ili celulozne , a kisele najslabije za taj polozaj , jer se ne stvaraju gasovi koji trebaju da primoravaju rastopljeni metal da ne pada na zemlju

pozzz
potpuno si u pravu... ali za celuloznu elektrodu je potreban poseban aparat sa vecim radnim naponom, a pocetnik sa bazicnom tesko moze da radi, ako ima hobi trafo aparat onda ni obicnu bazicnu ne moze vec onu skuplju namenjenu za AC struju... zato pomenuh RC (rutilno celuloznu), sa njima se pocetnici mogu nauciti da rade u svim polozajima i sto je njima najbitnije koliko sam primetio, u vertikali vole da rade nadole, a ova RC elektroda to dopusta.

zoran_i
zoran_i's picture
Offline
Registrovan dana: 01/12/2008
Poruke:

Rako wrote:
Hvala velika na odgovoru, u pravu si, nisam ja nikoga ništa pitao niti sam gledao varioce, sam sam pokušao.

Ja baš ne baratam pojmovima o razlici između elektroda ali sam primjetio da je var kvalitetniji sa tim rutilnim ili kako već, nekako više ima otopljenog materijala. Ja kad kupujem elektrode ( do sada sam ih išao kupovati 3 puta )
ne pitam prodavača niti on mene pita išta samo mi da paket elektroda i gotovo.

Moram izgleda malo literature vidjeti o tim elektrodama po netu.

Ove zadnje koje sam kupio su rutilske, to sam upamtio slučajno, znam samo da nakutiji piše kao za koje čvrstoće čelika je namijenjena, nema previše podataka
Pa evo ti par ideja:
Kupi kutiju elektroda i otidi kod nekog dede ili slicnog i kazi mu: evo ti pola kutije kao usur, a za ostalo 'ajde da te malo gledam kako radis, 'ajde malo mi pricaj kako treba, 'ajde gledaj kako to ja radim pa mi reci gde gresim...

Moram da te ispravim, "var" dobijen rutilnim elektrodama je losijeg kvaliteta od onog sa bazicnim... Poenta je da se rutilnom elektrodom dobija lepse razlivanje metala jer obloga rutilna razvija gasove koje rastopljeni metal "propelira" kroz luk u sitnim kapima pa je laksa kontrola rastopljenog metala, pa se tebi cini da je bolje. U praksi se kaze da su rutilne operativno lakse za rad, nista vise...
To da ima vise otopljenog metala ti je opticka varka... Postoji kod svake elektrode tzv "iskoriscenje". Odnosi se na to da u oblozi takodje ima metala pa se ne deponuje samo metal iz zice vec i onaj iz obloge... Npr recimo da je iskoriscenje kod RC tipa 105% (od zice se dobija 100% metala a iz obloge jos 5%), kod RR najcesce oko 130% a kod bazicne najcesce oko 125-130% a postoje elektrode sa iskoriscenjem i 200%-koriste se u brodogradnji.
Moje iskustvo kaze da pocetnicima narocito dobro dodje jedna od tih visokoucinskih elektroda zvana tip 7024 jer ima vrlo debelu oblogu (iskoriscenje valjda 160%), daje vrlo sitnokapljicast prenos kapi kroz luk, a elektrodu slobodnu naslonis na predmet, nece da se lepi i radis, milina...

A kad sledeci put budes kupovao elektrode kazi za sta ce ti pa cemo ti preporuciti sta i kako da trazis...
Odakle si?

Rako
Rako's picture
Offline
Registrovan dana: 27/05/2009
Poruke:

Uvijek varim isto, kupim metalne profile, cijevi ili tako nešto i polako.

Evo sad sam konkretno pravio vrata 1,5*1,80 m za malu ostavu.

Završio sam to nekako sad ću da pravim druga vrata velika za drugu ostavu

Bit će dimenzija 2,05*0,9 m plus okovi okolo sa dvije baglame planiram da

se drže.

Kupio sam materijal za njih, to su profili 40*40 cm dugi 6 m i ˝T˝ profili

35*35 mm isto dugi 6 m.

Rako
Rako's picture
Offline
Registrovan dana: 27/05/2009
Poruke:

malo ste mi zakomplicirali odgovor sa tim nazivima elektroda i procesu koji se događa dok se ostvaruje luk ali hvala u svakom slučaju.

Znači aparat je amaterski obični elektrolučni, mislim da ne mogu bog zna što variti s njim osim obično željezo.

MarkoEnter
MarkoEnter's picture
Offline
Registrovan dana: 05/03/2009
Poruke:

Da da , s njim mozes samo zeljezo i liveno zeljezo (gus)

pozdrav

zoran_i
zoran_i's picture
Offline
Registrovan dana: 01/12/2008
Poruke:

Rako wrote:
malo ste mi zakomplicirali odgovor sa tim nazivima elektroda i procesu koji se događa dok se ostvaruje luk ali hvala u svakom slučaju.

Znači aparat je amaterski obični elektrolučni, mislim da ne mogu bog zna što variti s njim osim obično željezo.
Pa nemoguce je "spustiti" se nivo koji zelis da razumes. Ti imas i problem sa terminologijom... Kazes da mozes da "varis samo obicno zeljezo"...
Obicno zeljezo, u zavarivackoj terminologiji, je betonsko gvozdje.
A kutijasti profili i slicno su celik... Veruj mi da bi stvarno bilo komplikovano objasniti razliku izmedju milion vrsta celika i zeljeza....
Tvoj aparat moze da zavaruje sa svim elektrodama koje dopustaju rad sa naizmenicnom strujom (imas ovaj simbol na kutiji na delu koji se odnosi na vrstu struje: ~)... Znaci mozes da nadjes odgovarajuce elektrode kojima mozes da zavarujes: "zeljezo", crni obican celik, prohrom, prohrom za celik, sivi liv (gus), tvrdo navarivanje... Za sve ove namene mozes da nadjes elektrode koje rade na AC struji...

ZmajRS
ZmajRS's picture
Offline
Registrovan dana: 27/08/2011
Poruke:

Rako wrote:
Kupio sam nedavno aparat za zavarivanje (hobi), pomalo varim i prilično mi dobro idu varovi kad je riječ o dvije ravnine koje treba spojiti.
Međutim kad je u pitanju spoj pod pravim kutem dva profila željeza uvijek mi sav materijal elektrode ostane svaren za jedan od ta dva metala, i var pukne, šta je tu problem molim?

Pretpostavljam da sve radiš rutilnom elektrodom. Kažeš da dođeš u radnju, kažeš prodavcu: "daj paket elektroda" i dobiješ paket elektroda - to su 100% rutilne elektrode Elvaco 27R ili Jesenice Jadran S. To su bar ovde kod nas najčešće elektrode.

Da bi uvario obadva komada u ugaonom spoju, iskosi elektrodu da bi ugorila i u drugi komad. Ako ti je elektroda usmjerena na donju ploču, onda neće uvariti gornju, i obratno. Samo vježbaj, skontaćeš. Ako neće ravno, vozi elektrodu cik-cak. Bude malo ružnije na oko, ali bar povari bez problema. Možeš u drugom prolazu da uljepšaš izgled.

Kako radiš? Horizontalni var ili vertikalni?

Rako wrote:
isto tako ako moram zavariti cijev za ravni profil, katastrofa!
Isti način, malo ugorijevaj i u drugi materijal. Probaj ovako, umjesto da vučeš elektrodu ravno, probaj da je voziš cik-cak da hvata obadva materijala.

Rako wrote:
još jedno pitanje: kako variti dva profila pravokutna da se dobije slovo T ali iznad glave recimo nadstrešica kad se pravi???
Isto kao i običan horizontalni var, ali malo smanji struju, da ne napraviš previše rastopa, ili nabavi elektrode sa tanjom oblogom (Jadran S - kratka crvena elektroda), pošto debela obloga pravi više šljake, sporije se hladi i zato lako kaplje. Prvo vježbaj na nekim škartnim komadima, da uđeš u fazon, da ti se ne desi da uništiš materijal koji treba da ugradiš.

Rako wrote:
Hvala!
Nema na čemu, javi mi jesam li bio od koristi.

cedomir
cedomir's picture
Offline
Registrovan dana: 13/03/2011
Poruke:

imali neko da mmoze pomoci ili reci sta je u pitanje nemogu da popravim vakum pumpu , odnosno0 nemogu da postgnem odgovarajuci vakum . postignem negdje od minus 6 bara
a treba da radi 8 do 8,5 bara pritiska u minusu ako je neko zainteresovban moze da se pridruzi zajedna u resavanju problema .
unapred hvala svima onim koji se jave .
pozdrav

cedomir

Nolecar
Nolecar's picture
Offline
Registrovan dana: 22/11/2008
Poruke:

u minusu moze da se ide do -1 bar koliko znam i to je prakticno trsko postici

malisa2
malisa2's picture
Offline
Registrovan dana: 15/03/2012
Poruke:

Prvo pozdrav za sve majstore koji posecuju forum
ec duze vreme se rasavam da kupim neki co2 aparat za varenje ali mi bas i ne polazi za rukom sto zbog toga sto je izbor prevelik a garancije nikakve sto i zbog para.
Pa bih vas zamolio da mi pomognete oko izbora. Kupio bih aparat od 180 do 220A ali naravno sto jeftinije. Video sam i onaj disk NAPRAVI SAM ali neznam koliko je to pouzdano.
Ako neko ima i neki polovan, dobro bi mi dosao s'obzirom sto se ne bavim profesionalno zavarivanje, ali planiram. Imam jos jedan problem sto trenutno nemam trofaznu struju pa sam mislio da je dobra varijanta trofazno-monofazni da ga trenutno koristim kao monofazni a kasnije kao trofazni i koliko je to dobro???
Unapred hvala

titikaka
titikaka's picture
Offline
Registrovan dana: 27/01/2012
Poruke:

pozdrav svima, gledam kad ljudi vare pa im se zalepi elektroda po 5-6 puta, zašto?

zvukoljub
zvukoljub's picture
Offline
Moderator
Registrovan dana: 05/09/2007
Poruke:

malisa2 wrote:
Kupio bih aparat od 180 do 220A ali naravno sto jeftinije.

Kad su CO2 aparati u pitanju ne postoje jeftini, a dobri aparati.Jedina varijanta je kupiti neki polovan, a to je opet dobro da pogleda neko ko se razume.Da ne bude posle skuplja popravka nego nabavka novog.

titikaka wrote:
pozdrav svima, gledam kad ljudi vare pa im se zalepi elektroda po 5-6 puta, zašto?

Najčešći razlog je loše odabrana struja (premala), a može biti i vlažna elektroda.Takodje i kvalitet elektrode može da pravi takve probleme.

Без алата нема заната, a без знања ни најбољи алат неће помоћи..

ozzyy
ozzyy's picture
Offline
Registrovan dana: 05/04/2010
Poruke:

Najčešći razlog je loše odabrana struja (premala), a može biti i vlažna elektroda.Takodje i kvalitet elektrode može da pravi takve probleme.
ili neznaju da zavaruju !!!!