Dogodilo se da mali stoni ventilator za hladjenje ne radi vise kada se pritisne jedna od tri brzine. Cuje se zujanje iz njega. Ovo se isto dogodilo sa drugim ali samo u prvoj brzini pa mora da se upali treca da se pokrene i onda se prebaci na prvu i tada duva brzinom prve. Takodje i na tom nekada zeza druga brzina. Da li se pokvario elektromotor ili je nesto drugo u pitanju? Neki savet bi dobro dosao pre nego sto se baci pa da se da jos jedna sansa.
Ventilatori za hladjenje se kvare
Ok, probacu pa cu javiti da li se i dalje nesto desava kada ocistim i podmazem. A to sto kazes da probam prvu pa rucno da pokrenem radi za ovaj jedan ali onaj drugi gde nece ni sa jednom brzinom da krene.
Ventilator se ne baca dokle god motor radi. Često zakaže elektronika a ako se i malo razumeš u struju rešenje je da motor povežeš direktno na dovodni strujni kabl. Meni tako radi već dve godine.
Pa... Imam neko znanje koje je otislo davnih godina u zapecak. Sa nekim smernicama bi se snasao vec pa taman i malo da se podsetnim sitnijih stvari.
Nema konkretnih smernica osim da otvoriš kućište ventilatora a onda će se već samo pokazati šta i kako. Ni ja nisam imao predznanje o popravci osim volje da nešto pokušam, a kako je kod mene nešto bilo pregorelo u onom delu gde su dugmići sa brzinama, tako mi se rešenje samo nametnulo. Doduše kod mene je u pitanju stojeći ventilator ali bi trebalo da je princip isti kod svih. Nisam išao za tim da ga potpuno popravljam i dovodim u fabričko stanje jer se ne razumem u elektroniku a nošenje majstoru bi me koštalo maltene kao novi (kineski) ventilator. Zato, samo hrabro u napad sa sve šrafcigerom i glinericom
Obično mali ventilatori imaju piksnice umesto ležajeva na rotoru. Često se dešava da se te pikslice zaprljaju i koče motor, treba rasklopiti ventilator i sprejom ( VD ili neki odvijač ) naprskati i ručno malo proraditi rotor.
Tek sam sada uzeo da vidim da li mogu nesto da uradim sa jednim ventilatorom
U jednom trenutku je radilo kada sam pokrenuo rucno krilca. Posle kada sam opet probao nije htelo vise. Cuje se zujanje a rucnim pokretanjem nece vise da radi.
Probao sam sa unimerom + i - na vrhu kabla da proverim i pali redom sve 3 brzine. Na svim brzinama ima otpornost. Znaci da nije u prekidu nigde nista?
Nemam ideju sta bi mogao da jos uradim. Probao sam i da ga pokrenem dok je ostao motor samo u metalnom kucistu. Mislio sam da ga mozda opterecuje zadnji kraj koji sluzi da bi se ventialtor okretao ali nije ni tako htelo.
Da li si pre ovog rastavljanja proveravao ima li lufta između biksni i osovine rotora? Nije potrebno mnogo pomeranja osovine rotora iz ose da bi se rotor zalepio za stator.
Biksna je u sredini rotora, jel tako tj iza krilaca? One u stvari drze fiksirano osovinu sa rotorom? To stoji sve dobro fiksirano, nigde nista nemrda sem ti krilaca koji mogu da se pomeraju duz osovine.Ja sam probao malo pre rastavljanja da prodrmam da vidim kako sve to stoji, da li zapinje itd. Otezano se okrece sto mislim i da je normalno ali nigde ne zapinje.
Postoje dve biksne koje drže osovinu i ne sme da bude lufta u njima a nije normalno da se okreće otežano. Takođe ne bi trebalo da se išta kreće duž osovine. Za početak,dobar je savet kolege iznad koji je rekao da pokušaš da podmažeš i pročistiš biksne sa WD sprejem.
Ako je normalno da one da su one izmedju rotora i osovine i sluze da bi stojalo sve fisirano koja je onda svrha podmazivanja i ciscenja izmedju? A to sto kazem da se otezano okrece to sam mislio dok je rotor bio u statoru pa sam probao rucno da okrecem rotor preko osovine.
Ako je normalno da one da su one izmedju rotora i osovine i sluze da bi stojalo sve fisirano .
Ne razumem na šta misliš ovim. Inače, rotor mora da se okreće vrlo lako. Kad ga prstima zavrtiš, on bi trebalo da nastavi da okreće još nekoliko krugova bez zapinjanja. Ukoliko to nije slučaj, onda je moguće:
1- da su se pojele biksne pa rotor zapinje za stator
2- da su biksne zaprljane prašinom ili (manje verovatno) da se pojavila rđa na osovini ispod biksne.
Da li sve okrece kao jedno ili se rotor okrece na osovini? Jer ovo sve stoji fiksirano (slika1)
Rotor se zajedno okreće sa osovinom unutar statora. Buksne ili piksne mu daju pravac i ne dozvoljavaju da se dodiruje sa statorom. Nakamura ti je lepo objasnio koji su kvarovi kod ovog tipa ventilatora
Po ovome što si opisao čini mi se da im treba čišćenje jer ti mali ventilatori imaju slabe motore, pa ukoliko je imalo zaprljano nemaju dovoljnu snagu za pokretanje, a i čini mi se da je to slučaj jer ako krene iz treće brzine i posle radi normalno skoro 100% je problem do pokretanja lopatica.
E sada je pitanje kakav je sistem i gde dolazi do zastoja, ali bez slike to ne možemo nagađati. Probaj prvi da po paljenju pokreneš ručno, pa ako radi verovatno im je potrebno čišćenje i podmazivanje koje će rešiti problem.
------------------------------------
Bez alata nema ni zanata.
www.alatshop.rs