Morao sam otvoriti novu temu jer postojeća o popravci automobila nema veza sa ovim poduhvatom
"Čudovište" sa dva menjača iz samovske radionice
Postavlja se pitanje za sta bi takva kombinacija trebala da sluzi, kakvi su navedeni menjaci ,sta je pogonski agregat,koliki bi bili gabariti "spakovanih"elemenata... , i na kraju ima li svrhe i rentabilnosti praviti takvo "cudoviste"
ovako cudoviste bi nosilo motor od fice jer to sam dobio a nisam siguran dali cu uspeti da napravim nesto pa da ne bacam novac. menjac ficin i jos jedan pa isto ficin. To bi bio neki buggy ali i da moze da povuce neki teret kao neki mini traktor znaci ima dve namene. pa gabariti neznam sad tacno otprilike da moze sve da stane i ima dovoljno mesta za dve osobe?
Mislim da ti je mnogo lakse da umesto tog jednog menjaca, izmedju motora i menjaca ubacis reduktor kojim ces smanjiti brzinu a povecati snagu i tom slucaju se sve moze postaviti pravolinijski (sto u varijanti sa 2 menjaca nije moguce) motor-reduktor-menjac i sa nekim produzenjem od recimo 300 mm dobiti ceo pogonski sklop
a od cega da uzmem reduktor? a kako bi izgledala varijanta sa dva menjaca dali moze neka gruba skica ako nije problem? i dali ja mogu da rasturim menjac da izbacim deo koji prebacuje snagu na polu osovine i da odatle na strugu napravim nastavak do ulaza u drugi menjac?
i jos jedno pitanje dali postoji neka mogicnost da se napravi pogon na sva 4 od ficinog menjaca? unapred hvala
A što lepo ne odeš na neki auto otpad i ne skineš sa lade nive srednji difererencijal koji služi da ''napravi pogon na sva 4'' od menjača, na njemu imaš i blokadu i redukciju na 50% tj. ide duplo sporije al duplo jače i na kraju to će te izaći jeftinije i pouzdanije od neke skarabudževine koju ćeš prepravljati sto puta dok ne potrefiš dobru kombinaciju.
U menjaču nisu obični sklopovi napravljeni na strugu, nego i termički obradjeni delovi, tako da to uraditi u ssm varijanti, a da bude dobro, da se ne kida ili ne puca u vožnji čisto sumnjam da je izvodljivo.Osim toga nije za to pogodan bilo koji komad gvoždja koji se može naći u nekom ćošku.Mislim da ti je peca dao najsuvisliji odgovor, koji će biti dobar i najjeftini.A ako će ta skalamerija biti u saobraćaju neće biti moguće da se registruje bez tehničkog pregleda i homologacije sklopova.
Koliko sam ja upoznat menjač je vrh u mašinogradnji. Pa pogledajte samo koliko majstora popravlja motor a koliko menjač. Vi pokušavate da jednim potezom nadmudrite tim inženjera koji je to fantastično uradio, i to bez ikakvog proračuna!? "zvukoljub" i "peca" su Vam najiskrenije napisali, tako stoje stvari.
najbolja varijanta je da ja nadjem neku slipanu nivu i da od toga napravim to sto sam zamislio. a i ja to ne planiram da registrujem zivim na selu ispod malog jastrepca prostora za voznju takvom masinom kolko hoces...
ne sumnjam ja u vase znanje naravno ali vidite ovaj klip i vidite kako je on resio problem pogona tj redukcije. http://www.youtube.com/watch?v=K7HP2uW6U6Q&feature=related
covek je kaisima povezao lamelu i menjac dali moze to da se uradi u SSM varijanti.. ili je ipak potreban neki poseban majstor koji se bas razume u posao???
Definitivno prekopaj otpade u potrazi za korisnim stvarima koje ćeš moći da upotrebiš sa što manje prepravljanja. Automobilski menjači zahtevaju vrhunsku tačnost kod svakog sklapannja (nakon što ga je neko rasklopio) i daje jako malo mogućnosti za majstorisanje. Neki proizvođači recimo, za određene tipove menjača, umesto samo zupčanika glavnog prenosa (ono što majstori adresiraju kao zupčanik diferencjala) isporučuju isključivo sa kućištem diferencijala ili menjača sa kojim su usklađeni u potrebnu tačnost. Znači, ako nešto budžiš sa elementima menjača, dobićeš veoma kratkotrajno rešenje, sa velikom verovatnoćom da gledaš kako sve odlazi u p.m. kod prve probe.
Sledeći nedostatak redne veze dva menjača je red veličine obrtnih momenata koji se pri tome javljaju (usput: nećeš tako povećati snagu, nego obrtni moment. Obrtni moment možeš da prevedeš u izraz "obrtna sila". Ukupna snaga će biti smanjena, jer imaŠ još jedan menjač koji će jesti snagu zarad svojih vlastitih gubitaka trenja). na izlaznom vratilu onog drugog menjača ćeš dobiti do dvostruko veće obtne momente (zavisno od kombinacije stepena prenosa iliti brzina u jednom i drugom menjaču), koje to izlazno vratilo ne može da izdrži. Čim stvar opteretiš, očekuj da se desi 'kabooom'.
Elementi transmisije lajke Nive su otprilike neki minimum koji ti je potreban za ovakav projekat. Međutim, ako planiraš ovako neŠto kao što je na ovom video koji si poslao, trebaće ti i mnogo robusniji elementi od lajkine transmisije.
Nije preveliki problem da povežeš motor i menjač višestrukim kašnim prenosom. takvo rešenje, recimo 'pegla' gomilu greŠaka u tačnosti uzajamnih položaja pojedinih elemenata. Međutim, vodi računa o sledećem: za kaišni prenos od suštinske važnosti je sila zatezanja kaiša. Ulazno vratilo menjača (spojničko vratili), i njegovi ležajevi, jednostavno, nisu dimenzionisani za taj rang opterećenja. Još jedno mesto gde stižeš do onoga što sam gore naveo: stvar radi dok ne proradi, a kad jednom proradi, onda definitivno više ne radi!
Samo strpljivo i ne štedi vreme za planiranje pre nego što se prihvatiš praktičnog rada. Nije dovoljno jednostavno staviti stvari na jednu gomilu. Uzgred, ako obratiš pažnju na ostale delove koji su upotrebljeni za skalameriju sa videa, čini mi se da ćeš se složiti sa mnom da su korišteni elementi sa nekog terenca, verovatno istog onog Nissan-a sa kog je i pomenuti motor...
hvala na odvojenom vremenu za ovako dugi text.
ovako posto se ja ne razumem toliko u mehaniku msm da je meni najbolje da ja to krenem da planiram polaki i natenano do najsitnijih detalja.
Koliko shvatam ovo povezivanje kaisima je izvodjivo samo sto menjac sa slabe masine nece zavrsiti poso vec menjac sa nekog tamica ili nekog kombija.
a i msm da delovi nisu od pomenutog nisana posto je nisan najobicniji putnicki auto msm da pise sta je od cega ali ne razumem poljski bas najbolje ali slazem sse da su sa neceg mnogo veceg za zadnju osovinu msm da je od grejdera ili nake teske masine..
imam jos jednu dilemu. ja zelim da to to sto pravim bude i relativno brzo a i snazno otprilike kao toma vinkovic mozda i jace
e sad ja msm da samo sa jenim stepenom redukcije odnosno onom jednom remenicom cu dobiti samo veliku snagu a ne i brzinu
kako ja da u SSM varijanti spojim (minimum dva ) stepena redukcije jedan za brzinu a drugi za snagu?
na nekom stranom forumu sam procitao to za dva menjaca i dobijanje 16 brzina ali nije bilo objasnjenja pa sam zato i pitao
dali je to na neki nacin izvodljivo mozda sa nekim menjacem koji je dovoljno jak da izdrzi veliku obrtnu sili mozda od nekog dajca starog ili tako necega?
unapred hvala
P.S. ono sto pravim bi izgledalo ovako nekako mozda samo bez zadnjeg vesanja zbog tereta tj vuce prikolice
http://www.youtube.com/watch?v=HjIJxRzrVME&feature=channel&list=UL
Nissan Patrol jem recimo, jedan Nissan koji nije baš najobičnije putničko vozilo... Kao ni Toyota LandCruiser...
nismo se razumeli nisan sunyy sa kog je motor je obicno putnicko vozilo
ma, ok je, samo te malo zadirkujem... u svakom slučaju, upotrebljeni su elementi od malo teže kategorije. sa relativno slabim motorom (Nissan, dizel, 1700ccm) razne kombinacije mogu da prođu, obzirom da si već na samom početku relativno niski i snaga i obrtni momenti. Kad smo kod snage, kod ove kategorije se koriste relativno slabiji motori - većina traktora za naše terene (brda) imaju motore snage 35 - 55 KS).
Neke stvari na koje treba paziti:
- Za brzinu kretanja potrebna je snaga motora
- Za savladavanje otpora kod obavljanja nekog korisnog rada bitna je sila, odnosno obrtni moment
- Isti posao može da se ubrza sa povećanjem snage
- Otpori koji su u nekoj vezi brzinom se obično menjaju sa kvadratom brzine. To praktično znači: ako udvostručiš brzinu kretanja (recimo pri oranju), sile će se uvećati za 4 puta, a potrebna snaga za 8 puta! (snaga=silaxbrzina)
Konkretnije ne mogu ništa da ti kažem, jer prvo moraš da zaokružiš koncept onoga što želiš da ostvariš, drugim rečima da tačno definišeš šta hoćeš. To je ono što sam podrzumevao pod 'ne štedi vreme za planiranje'.
znaci kolko ja shvataam pocetna varijanta lada niva ili neki jaci menjac zbog opterecenja kaisa je u redu a kad treba vuci teret redukovanje pa po gasu sto vise gasa veca snaga ali i opasnosti od pucanja
to je pocetak ali msm da dok ja to ne napravim necu moci da razumem dosta stvari pa cu uz neke prepravke uspeti valjda nesto da uradim
Uglavnom necu to poceti odmah posto je sezona radova u tolku vremena nema kad pocne zima pravac garaza pa da se radi do proleca cu se valjda voziti a do zime imam vremena da planiram
hvala puno u svakom slucaju. pozdrav
a ako stavim jaci menjac sa jacim vratilom na 2 mesto dali to znaci da cu dobiti mng vecu snagu sa odredjenom brzinom?
ili sam ja negde zastao pa nerazumem
znači samo da će taj drugi menjač verovatno moći da podnese opterećenja i to je sve
znaci varijanta sa dva menjaca otpada...
da vidimo dali sam dobro razumeo
ako hocu da vucem teret a i krenem od 10000 obrtaja motora a trebami dupla snaga moracu da dam gas do 2000 obrtaja?
ne
imam utisak da sam te totalno zbunio pokušajima da ti skrenem pažnju da stvari nisu baš tako... uzmi zdravo za gotovo, neko stavio dva menjača, hoću silu i brzinu...
da stavimo stavri u kontekst budževine kakva je bila na onom video klipu.
pronašao sam podatke za neki nekakav nissan dizel motor od 1700 kubika (samo zato što se takav motor pominje i radi ilustracije, a ti potraži podatke za motor koji želiš da upotrebiš):
max snaga 45.5kW (61.5KS) na 5000 o/min; max moment 104Nm (10.6kgm) na 2800 o/min
šta znače ovi podaci?
Motor će razviti snagu od 45.5kW ako ga opteretiš toliko da na 5000 obrtaja u minuti držiš pun gas. Obzirom da je snaga=sila puta brzina kad je reč o pravolinijskom kretanju, ili snaga = obrtni moment puta ugaona brzina, malo matematike kaže da motor tada razvija obrtni moment od 89.94Nm(8.86kgm). Znači, "obrtna sila" je tada manja od maksimalne koju taj moor može da ostvari.
ovo navodim zbog toga što vidim da brkaš šta se podrazumeva pod silom, a šta pod snagom. Veoma pojednostavljena ilustracija (nadam se da ovo nećeš pogrešno shvatiti, ne držim ti lekciju, nego želim da shvatiš stvari sa kojima moraš da se uhvatiš ukoštac ako želiš da ostvariš svoj projekat): sila je kada si u stanju da golim rukama povužeš konopac vezan za auto i pomeriš auto s mesta. Snaga je kada izmeriš koliko ti vremena treba da taj auto prevučeš tako rukama za 1 metar. što manje vremena - veća je snaga. A sila je sve vreme ista (podrazumeva se takozvani 'leteći start'). na ovaj način ćemo te svi razumeti, svaki put kada pomeneš snagu, iako ti zapravo misliš na silu.
Svi klipni motori sa unutrašnjim sagorevanjem, zbog nekih fenomena koji su posledica načina rada, bilo benzinski ili dizel, imaju maksimalni moment na nižem broju obrtaja od onog na kom se razvija maksimalna snaga. Motor sa unutrašnjim sagorevanjem za svaki mogući položaj komande gasa daje određeni obrtni moment, pri čemu je određeno opterećenje nateralo motor da se vrti određenom brzinom. Da bi se stvari pojednostavile, kada se priča o nekom određenom motoru, a da bi bila predstavljena nekakva ideja o karakteristikama tog motora, obično se prikazuje tzv spoljna brzinska karakteristika. To je dijagram koji prikazuje sagu i obrtni moment za raspon broja obrtaja od minimuma do maksimuma pri čemu motor radu uvek na punom gasu. Promena broja obrtaja je ostvarena promenom opterećenja motora specijalnom kočnicom na mernom stolu (koji najčešće zato i nazivaju 'motorska kočnica'). Kada nekome treba nešto više za neku ozbiljnu konstrukciju, mora da se bakće sa gomilom takozvanih školjkastih dijagrama na kojima su karakteristike obrntog momenta, snage, potrošnje goriva, termičkih optereĆenja... za svaki mogući radni režim tog motora. Pošto smo mi ovde na forumu sam svoj majstor i ne pravimo komercijalne optimizovane konstrukcije, najčešće nam je sasvim dovoljno za naše majstorije da imamo samo osnovnu predstavu o onome sa čim se zajebavamo. Zato je svako detaljisanje koje sada navodim samo sbog toga da shvatiš svoj projekat, a ne da bi završavao fakultet da bi zategao dva šrafa.
Idemo dalje: motor definiše šta imaš na raspolaganju za tvoje"čudovište" kako je zvuku prekrstio ovu temu. Ma šta stavio između motora i mesta gde se obavlja neki tebi potreban posao, nećeš dobiti veću snagu od one koju motor može da razvije. Naprotiv, snaga će biti umanjena za gubitke koje će pojesti ona skalamerija između. Što više skalamerije - to veći gubici. Zbog toga je toliko muke oko pravljenja dobrog automobilskog menjača. Inače, automobilski menjač je u čitavoj priči neophodan zbog toga Što je motor sa unutrašnjim sagorevanjem veoma kilava naprava i sa svojim karakteristikama skoro da nema blage veze sa onim što je potrebno jednom automobilu. Znači, menjač je tu da prilagodi takav kilavi motor potrebama automobila (traktora... čega već).
šta možeš da uradiš sa snagom koja je takva kavu je može dati motor? opdgovor: možeš da menjaš 'kvalitet' te snage, igrajući se brojem obrtaja. Zakačiš menjač na pomenuti motor, ubaciš u prvu brzinu, koja, recimo (lupam) ima prenosni odnos 3.5. Izlazno vratilo menjača će se vrteti 3.5 puta sporije nego motor. ako je to onih 5000 obrtaja motora na punom gasu, izlazno vratilo će se vrteti na 1428,57 obrtaja u minuti. Obrtni moment će zbog one matematike 'sila puta brzina' biti 3.5 puta veći: 304.30Nm (31.2kgm). Tvoje "čudovište" će pri tom polako izvlačiti traktorsku prikolicu punu peska uz brdo zavidnog nagiba. 'Ajde da ubacimo još jedan menjač, koji je takođe u prvoj brzini sa onim prenosnim odnosom 3.5. Izlazno vratilo tog drugog menjača će se vrteti na 408.16 obrtaja u minuti, a izlazni obrtni moment će biti 1065.05Nm (108.57kgm). Sada puževi munjevitom brzinom pretiču tvoje "čudovište" uz isto ono brdo, ali tvoje čudovište vuče još dve i po iste onakve prikolice sa peskom, zakačene za onu prvu koja je već bila. Sve to teoretski samo. Drugi menjač je isti kao i prvi - jednostavno nije pravljen za 3.5 puta veće opterećenje i sasuće se u srču kao prazna čaša koja padne sa stola. Prvi menjač će izdržati, jer mu je svejedno da li je na njegovom izlaznom vratilu kardan ili drugi menjač. Ako je reč o jedno te istom 4-brzinskom menjaču, za svaku brzinu prvog menjača imaš 4 u drugom, odnosno 4x4=16 - eto ti 16 brzina.
Hoćeš da ti "čudovište" izvlači 3.5 prikolica sa peskom uz ono brdo, bez gubitka brzine? Treba ti 3.5 puta jači motor i isto toliko izdržljiviji menjač (takođe i svaki drugi element transmisije), a ne dva menjača sa putničkog auta.
Zaključak: nije 'nema ništa' od dva menjača, nego treba da skontaš da li su dva menjača ono što rešava tvoj problem. Kad tačno definišeš problem koji želiš da rešiš - istog trenutka ćeš znati na koju stranu treba ići sa rešavanjem. To je 'vreme za planiranje'.
pre svega moram da kazem da mi je veoma drago da postoje ljudi koje ne mrzi da objasne i narodski receno sve nacrtaju neznam kako da vam zahvalim u mom kraju to ide kao ma ti to neces znati daj da ti ja to uradim i uzmem ti novac. hvala puno stvarno se nisam nadao ovakvom objanjenju
osmislicu ja ovih dana projekat i opisati sta tacno zelim i kako ja zamisljam izgled i sve to brzinu i sve parametre nacrtacu i neke grube skice pa kad to resim nadam se da cete priteci u pomoc da mi ukazete na greske kojih ce vrlo verovatno biti. pozdrav
савке пријатељу а јеси ли ставио на папир колико то тебе може да кошта не рачунајући рад и живце...........
pa i nisam to cu kad vidim tacno sta hocu i sta cu da upotrebim..
e sad nasao sam ove podatke o motoru motor je ficin 51njm na 3600 rpm
i 22kw na 5400rpm dali ja mogu nekako da izracunam koliki je prenosni odnos i ako moze i formula da bih moga da izracunam i za drugi menjac koji zelim da upotrebim?
ako je fićin motor, verovatno će ti menjači tipa lade savršeno raditi posao... obzirom da je fićin motor prilično tanak (22kW = 30KS). nije problem za formule, ali to ću ti spremiti kasnije, trenutno sam na poslu i u gužvi... inače ti neće vredeti mnogo da preterano matematičiš pošto ništa ne znaš (ni ja, niti verovatno iko na forumu) karakteristike materijala koji su upotrebljeni, pa da možeš tačnije da porediš dimenzionisanje, ali sasvim dovoljno da možeš proceniš redove veličina i da li nešto ima smisla ili ne. motori lade uglavnom ne prelaze 75KS, što je više nego duplo od fiće, tako da može tu nešto da bude (glavna metoda merenja u većini ssm projekata je takozvana odokativna šacometrija sa tolerancijom od plus/minus jedan i po do dva konjska nokta međutim ako znaš šta radiš i znaš kako da koristiš merenja - i rezultati će biti daleko bolji od sklepane skalamerije)... spremiću ti nešto, ali molim za strpljenje...
Meњач од ладе Ниве и фићин мотор па то ће да буде јако скупа работа ....
Укомплетирати комплетну трансмисију од Ниве на фићин мотор је губљење времена и новца ....
ok hvala puno znaci imam neke osnovne podatke nesto o obrtnom momentu sam naso na internetu pa pocinjem i da kapiram neke stvari
a i poceo sam izradu skice kako ja to zamisljam pa cu je okaciti ovih dana ali definitivno da varijanta sa dva menjaca otpada
hvala unapred za formule a i nista nije tako hitno nemorate zuriti
rabota ce mozda biti skupa ali ne ocekujem ja vece troskove od 300 E bar se nadam a mozda se i budzet poveca zavisi kako ce to sve raditi..
пуно рачуна ал без папира,још више среће.........
heheh od papira oce glava da boli hvala
savke, na kraju planiranja uvek treba papir... na kraju projekta ti ne gine na papir, ako se ispostavi da je sve otišlo uđavola zbog par previda...
pozdrav svima interesujeme dali je moguce da se dva menjaca stave jedan za drugim u cilju smanjenja brzine a povecanja snage dali je to moguce izvesti