Odlučili ste da kupite automobil. Odmah se nameću pitanja: domaći ili uvozni, nov ili polovan? I jedni i drugi imaju svojih dobrih i loših strana, teško je dati opštu preporuku, jer izbor zavisi od više faktora, a najznačajnije su, svakako, materijalne mogućnosti kupca.
Kada?
Ponuda je najveća u proleće i leto, ali su tada i cene najviše. U jesen je nešto manja, a i cene su približno jednake. Zimi najmanje vozila menja vlasnika.
Gde?
● SAJMOVI
Stara izreka kaže: ''Na sajmu se najbolje proda, ali najbolje i kupi.'' Izbor automobila na sajmovima je ogroman (u Beogradu i nekoliko stotina vozila). Međutim, cene na sajmovima su takve da te automobile retko ko može priuštiti, tako da uglavnom možete da uživate u njihovom blještavilu...
● PRIVATNI OGLASI
U novinama ili na internetu. Neki kupci smatraju da taj put nosi najmanje rizika. U oba slučaja kupac i prodavac moraju sklopiti ugovor o kupoprodaji. Ugovor se može overiti u bilo kojoj opštini ili sudu. Porez se plaća u opštini u kojoj se nalazi prebivalište prodavca. Formulare za sklapanje ugovora možete kupiti u knjižari.
● CARINSKE LICITACIJE
One su najveća lutrija i to naročito zbog strasti koja zahvati kupce pri nadmetanju. Vozila koja se ovde prodaju su uglavnom oštećena u sudarima, ali ima i onih koja su samo neispravna. Dakle, morate računati i sa izdacima za autolimarske i lakirerske radove. Ako nameravate da mehaniku doterujete sami, biće vam potrebna dobra radionica, koju možete zaključati, sa kanalom, dizalicom za dizanje automobila, kao i dizalicom za vađenje motora. Možda će vam biti potreban i neki posebni alat koji vam neko mora napraviti (npr. za uvlačenje pogonskih vratila u glave točkova kod prednjeg pogona).
Kako se kupuje na licitaciji?
Na pregledu vozila pažljivo razgledajte vozila koja vas zanimaju. Ako su u vozilu ključevi, budite sigurni da će ih neko uzeti, i kasnije, kada dođete po vozilo, ponuditi vama za par hiljada dinara. Otuđenja raznih poklopaca (rezervoar za gorivo, ulje za kočnice i slično), prekidača i ostalih sitnica koje se teško nabavljaju su prilikom pregleda uobičajena stvar. Možete videti i vrlo jeftinu gumu montiranu na felni gotovo novog mercedesa - što je zaista misteriozno.
● Uverite se da ste pregledali baš ono vozilo koje odgovara rednom broju u oglasu. Neki put brojevi nisu jasno napisani na vozilima. tražite od službenika da vam pokaže vozilo pod određenim brojem. Ne zadovoljavajte se polovičnim odgovorom. Budite uporni.
● Uplatite depozit za određeno vozilo. Z vozilo koje se prvi put licitira, mora biti najmanje tri zainteresovane stranke - uplatite i za dva prijatelja ukoliko vam se učini da nema drugih interesenata.
● Unapred odlučite do koje ćete sume licitirati i toga se pridržavajte.
● Na izlicitiranu sumu se plaća i porez, tako da i to morate imati u vidu.
Dakle, ako idete na carinsku licitaciju, potreban vam je novac za: uplatu depozita, uplatu izlicitirane sume i uplatu poreza.
Naime, depozit možete podići tek nakon što uplatite izlicitiranu sumu. Čim izlicitirate vozilo i dobijete od službenika uplatnicu, požurite do prve pošte ili banke, uplatite određenu svotu i odmah krenite na carinsko skladište da podignete vozilo. Nemojte ostavljati vozilo da stoji na skladištu, jer se ona tamo premeštaju viljuškarom i pri tom se i oštećuju.
Upotrebljavana, tj. polovna vozila prodaju i neke firme, zbog toga što im više nisu potrebna ili zato što je firma u lošem finansijskom stanju. Sva ta vozila se prodaju ''u viđenom stanju'', dakle, bez ikakve garancije.
PRATEĆA DOKUMENTACIJA
● Saobraćajna dozvola - Prometna dozvola mora glasiti na ime prodavca, svi podaci moraju biti čitki i bez prepravki.
● Registracija i tablice - Ako automobil ima tablice, ali registracija nije obnovljena već nekoliko godina, tada prilikom ponovne registracije morate platiti naknadu za javne puteve za čitavo proteklo razdoblje.
● Broj motora i broj šasije - Brojevi u saobraćajnoj dozvoli se moraju podudarati sa brojkama na vozilu. U fabričkom uputstvu je prikazano gde se brojevi nalaze. Vozila kod kojih se nalaze na posebnoj limenoj tablici moraju imati te brojeve, takođe ukucane u blok motora, odnosno šasiju. Pazite da vozilo nema ukucana, npr. dva različita broja (događa se kod nekih vozila). Uverite se da su brojevi koje ste pronašli zaista oni pravi, a ne neki naknadno ukucani.
Nastavice se...
Kupovina polovnog automobila, nastavak
KAROSERIJA
● Kilometraža - Teško je proceniti koliko je automobil prešao. Poznato je da se vozila gotovo uvek ''doteruju'' pre prodaje. Izlizano i izgnječeno vozačko sedište govori nam da je auto prešao poprilično, u većini slučajeva između 10.000 i 20.000 godišnje. Nemojte tražiti ''malu kilometražu''. Imajte na umu da je 10 km lošeg puta pogubnije od 500 km asfalta.
● Slupano vozilo - Relativno novo vozilo nanovo prelakirano (ostaci boje vide se na gumi oko prozora, kod delimičnog lakiranja razlike u sjaju i nijansi boje), zatim nejednaki zazor oko vrata i poklopaca, nesimetrično ili koso postavljeni branici i svetla kao i nejednoliko istrošene gume navode na sumnju da je auto bio udaren. Pogledajte da li ima naknadnih varova i deformacija na ''trbuhu''.
● Rđa, lak - Limarski i lakirerski radovi su najskuplji na automobilu i upravo njih ćete najteže obaviti sami. Zarđala karoserija neće proći ni na tehničkom pregledu. Zato pažljivo pregledajte sva sumnjiva mesta. Možda se ispod loše popravljene farbe krije zakitovana rupa ili plastika, a ne lim kao što vi mislite. Kritična mesta: pragovi, donji rubovi blatobrana, spojevi iznad točkova na blatobranu, mesta oko svetala, pod ispod tepiha u kabini i prtljažniku i mesta ispod zadnjih sedišta. Ispod mehurića nadignutog laka (ima ih i bezopasnih) je rđa. Ako su na blatobranu, verovatno je rđa probila odozdo skroz do gornje strane. Hrapavom mat laku pomaže samo novo lakiranje.
● Hrom - Požutele hromirane delove možete dobro i lako očistiti sredstvima za čišćenje (npr. Johnson Chrom-Putz). Delove sa kojih se ljušte listići hroma bi trebalo zameniti novim delovima - hromiranje starih delova je skuplje i lošije.
● Donja zaštita - Rđu ispod zaštitnog sloja prepoznaćete po pukotinama i mehurićima na sloju. Nova donja zaštita na starom automobilu je sumnjiva, ispod nje može biti svašta.
● Unutrašnja zaštita - Unutrašnja zaštita pragova, stubova, dvostrukih muldi (unutrašnjih delova blatobrana) i sl. je delotvorna samo ako je izvedena još u fabrici ili odmah na novom vozilu (tražite račun). Prepoznaćete je po gumenim čepovima na spojevima.
● Vrata, prozori i poklopci - Moraju se lagano i tačno otvarati i zatvarati, ne smeju zaglavljivati niti se klimati u šarkama. Sve gume moraju biti cele i zakrpljene kako bi dihtovale. Da li brave funkcionišu? Gde su duplikati ključeva?
● Branici i spojleri - Prodrmajte branike. Da li stoje labavo? Da li su savijeni? Opipajte spojlere. Ukoliko se klimaju, verovatno je rđa nagrizla brisače.
● Sedišta - Najviše se upotrebljava sedište vozača. Da li su opruge previše deformisane? Pogledajte i ispod presvlake. Možda su sedišta pod njima oštećena.
● Grejanje - Pogledajte gumena creva i grejač. Da li vidite tragove propuštanja (vlažne mrlje)? Ručice za regulisanje se moraju pokretati sa lakoćom. Kod uključenog grejanja dozvoljeno je da se oseća samo neznatan miris.
● Dodatna oprema - Dodatna oprema povećava cenu ukoliko je kvalitetna. To važi za radio, dodatna svetla, šiber na krovu, klimu... Proverite da li sve funkcioniše. Kuka ne povećava vrednost vozila. Ona, naprotiv, daje do znanja da je vozilo bilo izloženo povećanom opterećenju
MOTOR I PRENOSNIK SNAGE
● Pregled motora - Motor bi trebalo da bude suv i čist. Međutim, nemojte se odmah uplašiti vlažnih mrlja na spoju poklopca ventila i glave motora kao i korita i bloka. Teško je naći motor koji tu, barem malo ne ''suzi''. Ulje ne bi smelo da kaplje na tim spojevima. Tek oprani motro je smunjiv. Možda propušta. Kućišta menjača i diferencijala smeju biti najviše lagano vlažna na spojevima sa poklopcem i kod čepova za ispust i ulivanje ulja. Intervali za izmenu ulja su znatno duži, a kontrola teža nego kod motora pa se ulje ne bi smelo gubiti.
● Istrošenost - Izvucite šipku za ulje. Ako u ulju vidite sitne čestice metala, znači da su ležajevi sasvim istrošeni. Skinite poklopac za dolivanje ulja dok motor radi. Da li izbija uljana para? Da li motor u radu lupa? Ako da, kvar je teži. Pripazite, možda je lupanje prigušeno tako što je u motro stavljeno gusto ulje.
● Pritisak kompresije - Pritisak kompresije mora biti podjednak u svim cilindrima (odstupanje najviše do 2 at). Merite ga na hladnom motoru, papučicu gasa pritisnite do kraja ili proverite na kompjuteru kod automehaničara.
● Ispusni sistem Uključite motor, dlanom zatvorite izlazni otvor izduvne cevi. Ako se motor nakon desetak sekundi ugasi, izduvni sistem ne propušta. Proverite u kakvom su stanju držači izduvnog lonca i cevi.
● Rashladni sistem - Gumena creva ne bi smela biti kruta ni porozna (stisnite crevo prstima), ne sme propuštati ni na spojevima. Rashladna tečnost mora biti zelene ili plave boje (od boje antifriza). Ulje u rashladnoj tečnosti govori da je pregorela brtva na glavi motora ili brtva na mokroj cilindarskoj košuljici (kod motora sa blokom od lake legure). Hladnjak ne sme propuštati.
● Pogonska vratila - ...ili pogrešno zvana ''poluosovine'' smeju imati sasvim mali zazor u zglobovima: dignite autodizalicom, uhvatite vratilo rukom ili još bolje grip-kleštima, rotirajte ga lagano tamo-ovamo i osetićete zazor. Gumene manžete na zglobovima moraju biti cele i dobro prijanjati. U protivnom će zglobovi brzo propasti, jer će u njih ući prašina i kamenčići. Kod prednjeg pogona imate dve manžete na jednom vratilu: kod diferencijala i kod točka. Kod kardanskog vratila (motor napred, a pogon na zadnjim točkovima) prekontrolišite, pored zglobova i ležajeve, kao i elastičnu prirubnicu kod menjača. Da nije napukla?