Ja mislim da bi trebalo ovako pa nije zgoreg da proverim sa majstorima
Kućne elektro instalacije, šeme, povezivanje, saveti,...
radi se nova instalacija u jednoj supi u kojoj nema struje uopste
treba mi samo jedna sijalica i jedna uticnica
kako bi se onda trebala odvojiti rasveta od uticnice u ovom slucaju majstor rotoks ?
samo opušteno.
sijalična mesta se osiguravaju sa 6A, a utičnice sa 10A.
u praksi je ovo gore uobičajeno.
Odvajanje se vrši tako što nakon osigurača sve žice koje idu do sijalice su odvojene od onih do utičnice. Kod tebe je nula zajednička. To bi značilo da vodiš dva kabla do šupe. Ako je ona odvojena od glavnog objekta, onda to nije racionalno pa može i ovako.
Na šemi si uzemljenje doveo samo do utičnice. Preporuka je da i uzemljenje dovedeš do sijaličnog mesta. Ako staviš neku armaturu koja ima metalnih delova, oni bi trebalo da se vežu na masu. Ako je samo sijalično grlo, uzemljenje ostaje viška, ali nekad kasnije ćeš možda staviti nešto drugo.
Hvala majstor rotoks.
Ako sam dobro razumeo osiguraci koji su jacine 10 od njih direktno se vodi ka uticnicima, a od 6 osiguraci vode dovod do sijalica kada se zida kuca ili nesto novo itd.
Majstor datas, pa kada ste mi ovako lepo objasnili ni ja nevidim da ce biti neki veliki problem.
Ima uzemljenje vec na 3x1,5 za sijalicu koje cu povezati u razvodnoj kutiji sa glavnim dovodnim kablom (uzemljenje zica), a na sijalicnom grlu ostace izolirana za uzmeljenje pa neka stoji ako ste mislili na to.
Jedno pitanje samo ako bih zeleo da od te supe sutra (par godina) nastavim dalje sa dovodom struje recimo do letnjikovca da li bih mogao na isti nacin ovaj da radim ili da odmah dovucem jos jedan kabal dovodni kao sto je majstor datas predlozio pa da delim posebno sijalice posebno uitikaci ili kako vec ide ?
Za uzemljenje upravo tako.
Ako postoji mogućnost širenja mreže dalje, onda bi pravilnije bilo da se dovede jedan kabl većeg preseka i da se u šupi postave osigurači i dalje do svakog potrošača zaseban kabl.
Koji presek kabla, zavisi od snage potrošača koji će se vezivati, koja je udaljenost potrošača i sl.
Sad vidim da je i faza zajednička, odnosno da je trožilni kabl. Možda da dovedeš 5x2,5, a ako postoji mogućnost da će biti u šupi neki veći trofazni potrošač i ako je veća udaljenost, onda neki sledeći veći presek (5x4, ili 5x6 mm) i time si ostavio rezervu za širenje mreže. Da li ćeš staviti nove osigurače, zavisi od tebe. Ako ih staviš, onda početak kabla možeš vezati direktno na limitatore ili FID.
Majstor datas ovo je pun pogodak onda, ova solucija 5x2,5 je odlicna za dalje sirenje sam miran (kao glavni dovodni kabl) naknadno kada god bude bilo vreme za to.
Samo malo je izgleda vise skuplji taj 5x2,5 ali bi bio miran onda, to cu da razmislim ali najverovatnije ce tako biti...
sad malo bi trebala ozbiljnija pomoc po pitanju izbora kabla kada bih se odlucio da radim sa tim kablom imaju oznake pp-y pp-r puno bi pomoglo kada bi se objasnilo sta znace te oznake za taj presek kabla i koji bi se u ovoj varijanti onda uzimao jer je kombinovano pola je spolja pola je unutra taj kabl itd...
PPR su pljosnati kablovi za razvod po zidu, PPY je okrugli.
Ovo je već deo kod koga je improvizacija nepoželjna već se mora raditi po pravilima struke.
Da bi odredio kabl, mora se znati više parametara.
Prvi problem je kolika je udaljenost šupe od glavnog objekta. Vod mora ići vazdušnim ili podzemnim putem, a samim tim i kabl mora biti samonosivi ili podzemni. Sve ostalo su improvizacije koje nisu preporučljive.
Možeš privremeno od komšije da posudiš struju i da koristiš PPY kabl. Ali to je privremeno, a bitna je i cena. Ti radiš trajno.
PPY kabl ne možeš staviti vani da bude na duži vremenski rok izložen vremenskim uslovima jer dolazi do propadanja izolacije. Čak i ako ga staviš u bužir, iskoristiš sajlu da premostiš raspon, vremenom i bužir propadne, a kad jednom montiraš kabl, bužir ne možeš zameniti.
Okiten cevi za vodu i PPY kabl su takođe improvizacija.
Posle toga dolazi na red izbor preseka koji zavisi kako od mogućeg opterećenja, tako i od udaljenosti.
Kao i u većini slučajeva, peporuka je da angažuješ stručno lice i bez improvizacija.
Mislim da bi ppy 5x2,5 resio problem onda, mozda gresim. Nema velikih potrosaca u supi a pritom ostavljam i rezervu za danas sutra do letnjikovca. plus trofaznu podelim i visak izolujem za kasnije. Rastojanje od kutije sa osiguracima do razvodne kutije je maksimum 20 metara sa uracunatim viskom nekih 5/7 metara.
Vecina kabla je unutar zatvorenih zidova problem je jedan deo tog kabla koji bi morao proci kroz otvoreni deo sto je 5 metara maksimum sa viskom 1 m. koji bi postavio pod zemljom dubine 2 asova u cev za vodu metalnu ili onu zelenu i presecinm flasama na pola polozene na tu cev cisto radi zvuka nekad "ako ikad" se bude radilo u tom delu pa da se primeti. a krajeve cevi bi nastavljao sa nastavcima od 90 stepeni kako bi izasao iz ruper i probio blok.
E sad, za ove potrebe sta bi ti radio majstor datas ovako isto ili drugo nesto?
Sa improvizacijama nemam iskustva, morat će neko drugi da ti da savet.
Pitanje je samo zašto ove cevi koje su daleko skuplje od npr. okiten cevi koja je iz jednog komada.
Sto se povezivanja tice u potpunosti je ok jedino kako je neko od kolega vec napisao trebalo bi da i do sijalicnog grla dovedete uzemljenje.
Sa kolegom koji je rekao da se rasveta osigurava sa 6 A a uticnice sa 10A se ne slazem jer to vise nije onaj stari sistem u kojem jedna kuca ima samo jedan televizor,svaka soba samo po jednu uitcnicu i jedno svetlo,...U svakom slucaju ja bih osigurao ta strujna kola rasvetu sa 10A a uticnice sa 16A i to ako se radi o kucnoj instalaciji sa automatskim osiguracima karakteristike "B".A sto se razdvajanja rasvete i uticnica tice to se radi samo jos kod nas i nigdje drugde u svetu i osim kablova za bojler,elektricni sporet,ves masinu i masinu za pranje sudja koji bi trebali da imaju svaka svoj kabal koji bi morali (da se kod nas prate propisi 100%) da idu direktno iz razvodne tabla i da na te kablove nije spojeno nista drugo osim njih,te da imaju sopstvene osigurace, za ostalu instalaciju je svejedno dali su uticnice i rasveta pomesani ili ne!
E sad da se vratimo na vasu supu!
Dovodni kabal za supu 3x 2,5mm² je u svakom slucaju dovoljan ako nije duzi od 33m i u tom slucaj bez problema moze da podnese opterecenje od oko 3,5KW.
Dovodni kabal 5 x 2,5mm² nikako ne bih preporucio za dovodni kabal u vasoj supi osim ako se ne radi o trofaznom potrosacu kome je potreban taj kabal tog preseka jer koliko god da su podeljeni ti potrosaci ipak im je nula zajednicka sto ni kom slucaju nije dobro kad se radi o vise monofaznih potrosaca.Mdtj.ako vec zelite nekada da prosirujete instalaciju i ako zelite da imate siguran dovod elektricne energije u svom objektu onda bi bilo dobro da to uradite sa kablom 5x6mm² kojeg cete dovesti iz glavnog razvodnog ormara a tablu sa osiguracima postaviti direktno u vasoj supi.
Dovodni kabal za supu bi u svakom slucaju trebao da bude podzemni i to tipa NYY jer drugi nisu predvidjeni za tako nesto,a bilo bi i lepo kad bi vas strujni krug mogli osigurati i odgovarajucom fidovom sklopkom.
I na kraju ako niste 100% sigurni u to sto radite onda bi mozda bilo i dobro ako biste potrazili nekog pravog elektricara,jer improvizacija u nasoj profesiji je veoma opasna.
Pogledajte samo u medijima koliko objekata je do sada zbog pogresno uradjene elektricne instalacije izgorelo kod nas,skoro da nema mjeseca u kom se ne desi bar jedan takav slucaj.Puno pozdrava od mene.
Dovodni kabal 5 x 2,5mm² nikako ne bih preporucio za dovodni kabal u vasoj supi osim ako se ne radi o trofaznom potrosacu kome je potreban taj kabal tog preseka jer koliko god da su podeljeni ti potrosaci ipak im je nula zajednicka sto ni kom slucaju nije dobro kad se radi o vise monofaznih potrosaca.Mdtj.ako vec zelite nekada da prosirujete instalaciju i ako zelite da imate siguran dovod elektricne energije u svom objektu onda bi bilo dobro da to uradite sa kablom 5x6mm² kojeg cete dovesti iz glavnog razvodnog ormara a tablu sa osiguracima postaviti direktno u vasoj supi.
Što se tiče kabla 5 x 2,5mm² nije baš tako u praksi kako kažeš! Kad nekom ko nije u struci i objasniš tako po tvome, on će ti poverovati!
"Po tvom ako su sve 3 faze opterećene sa recimo npr.10A, kroz nulti vodić će teći struja od 30A!"
A ustvari je 0A, tj.nema toka struje kroz nulti vodič, jer su faze vektorski pomerene za 120 stepeni!
Kroz nulti vodič, može teći struja samo manja od maksimalno opterećene faze ili ista, ako se samo jedna faza koristi!
Tako da slobodno može koristiti 5x2,5mm², i to se tako i radi ako će imati više nus prostorija! Nekažem da veća kvadratura nije bolje...ali zašto bacati pare, kad je ovo sasvim dovoljno...
Sa improvizacijama nemam iskustva, morat će neko drugi da ti da savet.
Pitanje je samo zašto ove cevi koje su daleko skuplje od npr. okiten cevi koja je iz jednog komada.
I ovo je puno majstor datas u svakom slucaju.
Pa te cevi su dobre prilikom prvog udara asovom kada bi se kopalo tu nesto samo bi skliznuo asov na to sam mislio kada sam hteo njih da stavim mada kada vidim koje debljine ima okiten creva, smao problem kod njih je sto ne mogu da dobijem uglove od 90 stepeni ili mogu sa nekim nastavkom idejom ?...
Ako je neko radio i traje mu neka da savet za tih 4,5 metara pod zemljom sto bi islo 5x2,5 pp/y.
Pa u pravu je majstor joekiki, komentar je na mestu.
Zaboravih, sad moram da menjam crtez a i nemoram sa ove strane
Odgovor za joekiki:
Slazem se sa vama,ali samo u slucaju kad se radi o trofaznim potrosacima i faznom pomaku ( na njega ste verujem mislili kad ste pisali o pomeranju faza za 120 stepeni), mdjt. a u pravu ste i sto se njihove nule tice jer velika vecina njih i ne treba nulu za sopstveni rad.
Ali kada se radi u vise monofaznih potrosaca koji su prikljuceni na trofazni prikljucak oni itekako imaju povratne struje koje su razlicite.To proizilazi iz toga sto oni nisu simetricni potrosaci, jer jedan vuce recimo 1,5A, drugi 2,8A, treci 4,4A,...
Osim toga kabal 5 x 2,5mm² ne sme da se dijeli u jednoj razvodnoj kutiji,na vise strujnih razlicitih strujnih krugova (DIN VDE 0100 deo 520,koji je isti i u ISO ali neznam njegov broj u ISO)
a tzn.da bi po toj logici da bi se posle instalacija mogla siriti na vise strujnih krugova smeo da bude samo napojni kabal (opet prema DIN VDE 0160) kabal od 10mm²,tj 5 x 10mm² i razvodna tabla bi trebala da bude u samoj supi.
Mdtj. sad dolazimo do teme novac!Sa finansijske tacke gledista najbolje resenje je do supe dovesti klasican NYY 3 x 2,5 mm² jer je on vise nego dovoljan da podmiri potrebe jedne takve lampe
i jedne takve uticnice u tom objektu,jer ako je osiguran sa automatskim osiguracom (dobrog kvaliteta) karakteristike "B" a nazivne struje 16A,moze bez problema da podnese 3,5KW sto je sasvim dovoljno za tu supu!
Veliki pozdrav od mene!
Za okiten cevi imaš koleno od 90 stepeni.
Zašto 90 stepeni. Ako kabl izlazi iz zemlje, možeš podesiti ugao da izađe na određenu tačku.
Teško ćeš provući kabl ako je cev pod 90 stepeni. Ako provučeš kabl, pa spajaš cevi, spajanje termo postupkom je rizično da se ne ošteti kabl. Opet je okiten lakše spojiti sa već provučenim kablom, pošto se krajeva kolena navrću na cev.
Zbog temelja sa jedne i sa druge strane, da nebi njih probijao zbog toga. Nije bas 90 stepeni ja sam se malo zaneo, na krajevima bi kopao malo dublje da dobijem lep ugao (uspravan) da dodjem do bloka. A naknadno bi taj deo creva pored temelja sto izlazi zamalterisao uz temelj to cu smisliti nesto da nebi bio na otvorenom. Mozda mi nebi trebali ni nastavci vec da useceme crevo pod kosinom direktno kroz blok kada prodjem visinu temelja...
Okiten treba postaviti sto dublje(preko 60 cm) tako da nikakva kolena nisu potrebna.
Okiten bi barem trebalo biti colovski, za neko buduce pojacanje.
Некада сам помоћну зграду у којој је радио замрзивач и повремено се укључивала нека од машина за рад по дворишту до 2,5 ква прикључио каблом 5х2,5 округли провучен кроз црно црево за воду. Потрошачи су раздељени на све 3 фазе и то је трајало неколико година и онда је нестало струје. Свих 5 каблова је показивало кратак спој а главни осигурач на разводној табли није избацивао тако да ми није јасно како је то могуће. Ставио сам самоносећи кабал алуминијумски 4х16 а стари који је ишао кроз земљу искористио за уземљење. То сада функционише одлично тако да не бих препоручио "играње" са 5х2,5 већ овде предложена решења са 5х4 најмање или самоносећи.
Jeste stara tema ali da ne otvaram novu jer se ime teme poklapa sa mojim problemom.
Renoviram stan i hteo bi da pomerim jednu utičnicu za 1m na dole.
Moje pitanje je, kad proštemujem zid da li tri žice koje spajam samo izolujem izolir trakom pa malterom popunim ištemanu liniju i taj spoj žica ili tu gde je spajano moram napraviti doznu?
Mora se staviti razvodna kutija, pa nastavljas dalje.Sva spajanja se rade u kutijama, izmedju je kabel ili kablovi u komadu i neostecen-i, prosto receno.
Spoj nastavka treba da bude u kutiji.Kutiju mozes da prekrijes malterom da se nevidi.
Hvala puno.
S obzirom da je ovo moj prvi post zeleo bih da pozdravim sve clannove foruma I unapred da se zahvalim onima koji su spremni da pomognu. Ja sam Petar iz Novog Sada, student IT struke, trenutno zaposlen u jednoj firmi u Beogradu.
Problem cu izloziti mozda malo podugacko, ali nadam se da ce biti onih koji ce zeleti da procitaju od pocetka do kraja.
Zgrada u kojoj zivim ima 50+ godina, kako su decenije odmakle potrosaci su se namnozili (ves masina, susilica, masina za pranje sudova, aspirator, napajanje racunara od 800W) a broj uticnica je ostao isti, dok su se dodavali produzni kablovi I tzv lopovi na uticnicama...
S kevom je pao dogovor da bi deo stana (predsoblje, trpezaarija I terasa od koje smo napravili kuhinju) trebao da se renovira sto je podrazumevalo izmedju ostalog i kompletnu zamenu elektricne instalacije, izmestanje I dodavanje mesta za svetla, prekidace, uticnice...
Posto sam imao razna losa iskustva sa majstorima (dodje vodoinstalater da zameni slavinu, uflleka zid u kuhinji,, zovi molera da to prekreci, njemu to iskaplje sve na parket koji se rasusio I ima 900 godina, pa zovi nekog da to osmirgla I ponovo nalakira I tako u krug), naucio sam dosta stvari sam da uradim pa sam odlucio da sebi dam zadatak da odradim I tu instalaciju. Svi stari kablovi su pocupani, zidovi prostemani za nove trase kablova, razvodne kutije I mesta za uticnice I prekidace, te sam krenuo polako sa razvlacenjem kablova. Kablovi su PPR 3x2,5 kvadrata za uticnice, dok su za svetla korisceni PPR 2x1.5 kvadrata. Ploca od sporeta je nekada bila na monofaznu uticnicu, za nju sam kupio I PPR 5x2,5 kvadrata kabel da bih je spojio na trofaznu uticnicu. Osim menjanja instalacija u gore pomenutim delovima stana, postojecu instalaciju za bojler, svetlo I uticnicu u kupatilu sam spojio na nove osigurace I razdelio je na 2, jer je celo kupatilo bilo spojeno na 1 osigurac. Sa 6 osiguraca (zajedno s kupatilom), raspodelio sam na 9.
Semu nemam (kucam sa posla), ali od prilike bi islo ovako:
Uticnica za frizider I jedna slobodna uticnica na 1 osigurac od 16A
Uticnica za masinu za pranje sudova I uticnica za mikrotalasnu na 1 osigurac od 16A
Uticnica za susilicu za ves, slobodna uticnica (mutilica za kafu, mikser, manji potrosac) I aspiprator na 1 osigurac od 16A
Uticnica za masinu za pranje vesa I uticnica za TV na 1 osigurac od 16A
Ugradna rerna I 1 slobodna uticnica na 1 osigurac od 16A
Bojler I zvonce na 1 osigurac od 16A
Svetlo na terasi I jedno svetlo u trpezariji na 1 osigurac od 6A
Svetllo u predsoblju I drugo svetlo u trpezariji na 1 osigurac od 6A
Posto radim, pa posle posla dodjem kuci I majstorisem, nisam stigao sve uticnice da montiram, ali desavaju mi se sledeci problemi: ploca na kojoj keva kuva vise ne moze da izdrzi da budu ukljucene 2 ili vise ringli, "izbije" osigurac odmah I ono sto je najcudniije izbije osigurac kada, na primer, jedna ringla radi sat vremena, iskljuci je I osigurac "izbije" posle iskljucenja ploce.
Da dam samo primer frizidera (onaj veliki, americki cija je potrosnja 650 kWh/godisnje) kojeg sam ukljucio tamo gde sam namenio I to radi bez problema. Nakon toga sam iskljucio frizider I ukljucio na to mesto plocu za kuvanje I moglo je da se kuva na 2 ringle istovremeno...
Sledeci problem je bojler, "izbija" par minuta nakon ukljucenja. Bojler planiram da otvorim svakako da vidim da li je kamenac problem (na toj slavini se nije pustala voda okrenuta da ide kroz bojler 2 nedelje sigurno) I da zamenim termostat (ima valjda dva, potenciometar I sigurnosni), kao I zice koje povezuju grejac I indicator su onako... Tvrda im izolacija, sigurno od prethodnog grejanja, jer je bojler prethodno vezan bio na osigurac od 25A. Do duse I sada je, privremeno, dok ne kupim I za njega nov od 16A.
Jos jedna stvar, zgrada nema uzemljenje, te su u tabli sa osiguracima dovedene sve nule I sva uzemljenja, oblankovani krajevi nekih 10-15cm I sve kratko spojeno (uvijeno) u jedan bunt kablova. Svi osiguraci su automatski, neki Minel, neki novi Schneider, a ima I nekih Reco ili tako nesto...
Premalo je osiguraca za tako nesto.Treba voditi racuna da se 16A moze opteretiti do 2,5 kW.Krute zice treba odstraniti jer su termiki potrosaci.Zgrade imaju temeljni uzemljivac.Nije zgoreg da neko strucan izvrsi merenja instalacije.Iskusni elektricari pre postavljanja kablova vrse merenja istih na neprkidnost jer se desavalo da bude prekida na provodniku.Treba voditi racuna da se sto ravnomernije opterete sve tri faze. Zice koje se u razvodnim kutijama spajaju moraju biti cvrsto upredene i dobro izolovane.Samo jedna zica moze na jedan osigurac, nikako dve (u nekim slucajevima moze dupla hilzna). Kao studentu IT struke znaci da nije dobro odradjen algoritam.
Resio sam problem. Za sada sve radi kako treba. Zamenio sam radni termostat na bojleru i promenio osigurace u tabli.
Dobro veče želim svim forumašima, problem je sledeći, žica kod prekidača za veš mašinu je nagorela zajedno sa prekidačem. Kad sam došao do zdravog dela žice ostalo je svega par centimetara, koji je najbolji način za nastavljanje žice, uvtranjem, lemljenjem, rednom stezaljkom ili nečim sasvim stotim? Unapred zahvalan!
Najoljej reseje sa postavčkajem kutije , na taj nacin cete uvek moci da pristupite tom delu gde ste spojili kabal i da eventualno stavite ponovo uticnicu.
Pozdrav, imam jedno pitanje, obzirom da majstori koji su radili zgradu nisu na jednom mestu dovukli nulu na prekidac iako sam im to naglasavao XX puta. Na ostalim mestima jesu, ali na jedan zid na kojem su tri prekidaca (kuhinja, dnevni i trpezarija) su doveli samo klasicne kablove tako da na prekidacima imam dolaznu fazu, odlaznu fazu i zuto-zelenu koja je samo polozena u kutiji od prekidaca.
Naime nula mi je potrebna jer ugradjujem prekidace na dodir koji imaju i WI-FI funkciju tako da mi je nula neophodna da bi oni funkcionisali uopste.
Da li je moguce da ja tu zuto-zelenu zicu nadjem u razvodnoj kutiji i da je spojim gore sa nulom? Ako da, da li moram sve tri koje idu na prekidace da spajam, ili mogu samo jednu pa da u kutijama prekidaca vucem jednu iz druge obzirom da su tu sva tri prekidaca jedan do drugog?
Unapred hvala na odgovoru.
Da li je moguce da ja tu zuto-zelenu zicu nadjem u razvodnoj kutiji i da je spojim gore sa nulom? Ako da, da li moram sve tri koje idu na prekidace da spajam, ili mogu samo jednu pa da u kutijama prekidaca vucem jednu iz druge obzirom da su tu sva tri prekidaca jedan do drugog?
Moguće je, naravno.
Moguće je i da su oni to i spojili kako je traženo a nulti provodnik ostavili nepovezan. Što se tiče boja provodnika u našim instalacijama za rasvetu nije nužno poštovanje uobičajenih boja provodnika pa mogu sa se primenjuju i dvožilni, trožilni ili višežilni kablovi sa bojama povezanim na razne načine.
U ovom slučaju može se proveriti šta je taj žuto-zeleni provodnik na više načina, adekvatnim merenjem instrumentom ili otvaranjem razvodne kutije-dozne iznad prekidača i pregledom kako je povezano.
U svakom slučaju čak i ako nije povezano onako kako želite, najverovatnije je da se može bez problema dovede i nula ako je nema.
Iskreno nisam proveravao da li je mozda i spojena nula u kutiji, bunilo me je u startu to sto je trozilni kabl bio u ostalim sobama i zuto-zelena je bila samo skracena i stajala je u kutiji dok su braon dolazna i odlazna logicno bile na klasicnom prekidacu, a plave dve su bile spojene jedna sa drugom i izolirane, kada sam ih povezao na novi prekidac on je radio. Kada sam presao na ova tri prekidaca video sam samo braon spojene na stari prekidac i uzto-zelenu u dnu kutije prekidaca, probacu sutra pa javim.
U pitanju je nova gradnja i od starta je sva instalacija promenjena i prilagodjena potrebama kasnijeg zivota u tom stanu, ali smo za elektricarima svakih 2 dana isli i vukli ih za rukav jer se nisu pridrzavali shema i projekta koji je na novo radjen (vrhunac je bio da su u pregradnom zidu od spavace sobe koji je oplatan i okrecen "zaboravljali" provuci kablove bas za prekidac za svetlo) .
ako je u pitanju neka adaptacija, radiće i ovako.
a ako se radi nova instalacija, po pravilu se odvajaju rasveta i utičnice.