Berni, za početak barem izolujte dimnjaču. Meni majstori kad su bili montirali grejanje postavili su kotao da je moralo metar i po ćunkova da se vodi i tri krivine. Ja sam to prepravio da ide direktnou zid. A dimnjaču sam izolovao vunom . Pa limom okolo. E sad lim sam ukrajao ceo dan. Pravio modele prvo od kartona posle od lima i tri-četri puta ga seko i svaki put bilo sve kraće i na kraju sam digo ruke.. Pa kad imam vremena lim ču da opšijem ponovo. Ako vam je dimnjak 4.5m slobodan samostojeći to je jako puno. malo jači vetar ili zemljotres ne daj Bože to ima da padne. Šipke koje idu u uglovima plašta su slaba vajda. Nekad kad imam vremena računaću malo schiedel-ov dimnjak čisto da vidim šta će da se dobije za različite visine. Izolaciju dimnjaka i ojačanje je radio Astrea i slobodno to kopirajte. Meni je dimnjak oko 5m slobodan i samo sam ga izolovao kamenom vunom ii neverovatna je razlika u kvalitetu. Inače neki vid termičke zaštite kotla u vidu mešajućeg ventila obavezno ugradite. A ako imate mesta obavezno akumulator toplote.
Мешајући вентил
Sto se tice statike dimnjaka odmah da vas razuverim da padne nema teorije. U coskovima (sva 4) stavljene rebraste ruske armature fi18, sve to zaliveno cementnim mlekom a kao dodatno ojacanje sam napravio kavez oko dimnjaka od L profila na sva 4 coska medjusobo zavarene i to skoro od poda pa prema gore, tako da je bez tog kaveza mozda metar i po (ali i tu ima armature u sva 4 coska sa cem.mlekom)...
Ko je rusio nekada armiran beton zna sta znaci kada je dobro armirano...
Cime se lozi taj kotao?
Onda je dimnjak u redu sa te strane. Što se tiče izolacoje ta fabriča između cevi i plašta je nedovoljna. Astrea je sve ojačo kao vi i na kraju uradio dodatnu termoizolaciju. To i u schiedel-u preporučuju tj. da se u ne grejamom delu dodatno tetmiči izoluj dimnjak.
Drva i ja tretiram na identičan način kao i vi al sve je to slaba vajda. Za 6 meseci ne može ogrevno drvo da je osuši.
Dimnjak je i sa moje strane u redu jedino sto je dimenzija malo veca... kao sto sam napisao ima i izolaciju u vidu onih plastova od vune. Ceo dimnjak sam dobio na paleti zapakovan, cak sam i za lepljenje spoljnih delova dobio sablon od lima.
Grejac: lozi se kombinacijom bukve i banovica. Jednom umesto banovica sam probao susene vreoce. Drva uvek kupujem u maju-najkasnije pocetkom juna, stoji na dvoristu do kraja avgusta i onda se sece i skladisti u supu gde ima potrebne promaje...
Najverovatnije je onda problem niske radne temperature. Tkk je poznat po tome da ne pravi problem oko loseg ogreva i da mu je temperatura dimnih gasova dosta veca nego kod trajnozarecih kotlova. Ako je radna temperatura ispod 55 C hoce da smoli taj kotao. A banovic i onako zeli jacu vatru. Posto nemas mesni ventil, podigni regulator promaje na 60C i vidi sta se desava. Ne bi to smelo nikako da se desava, do duse kotao je jaci nego sto treba objektu, tako da mesni mora, zbog regulacije temperature ka instalaciji
Nakon mnogo razmatranja i traganja odluka je pala na kotao Bosch Solid200. Kupio sam na akciji za 71.100 din. Ugradio sam i mesni ventil ESBE VRG 141. U prilici sam i da kupim aktuator za taj mkesajući ventil i to kao što i stoji u naslovu model ARA 651. Ima li neko iskustva sa tim aktuatorom, kako se povezuje za struju i kako se podešava.
Unapred hvala.
Evo i šeme mešnog ventila sa 4 kraka
Kao prvo, pozz svima. Sledeća je situacija: Ložim na drva, postoji mešni ventil (neki matori Zentra, ali je ispravan), u kotlu držim temperaturu na 75 stepeni, a mešni ventil je namešten tako da ka instalaciji ide 50 stepeni, izlazni vod iz kotla je 70 stepeni a povratni vod je 45-47 stepeni. E sad problem: ulazni vod u kotao nikad nije veći 49 stepeni. Predpostavljam da to tako nije ok, jer ovo ispada kao i da nemam mešni ventil, sem što regulišem temperaturu ka instalaciji na skoro konstantnih 50 stepeni. Gde bi mogao da bude problem? Da li možda trebam da promenim mešni ventil (ovaj je ipak star 30 godina)? Evo slike u prilogu. Hvala puno unapred svima. Pozz
Jedna pumpa u kotlovskom krugu bi stabilizovala situaciju, povrat bi se popeo na preko 60°.
I da li bi ta pumpa trebala da ide na ulaz ili na izlaz od kotla? U principu vasa ideja je da se dobije jaca cirkulacija u kotlu kroz mešni ventil? Bojim se samo da ne dođe do sudaranja strujanja vode.... :/ Što se tiče mešnog ventila svakako planiram na leto da ga zamenim za ESBE jer hoću da mu stavim motorni pogon, pa naj ranije bi tad mogao da eksperimentišem sa dodatnom pumpom, za sad se samo informišem
Ako to planirate onda će biti pesma , stavite pumpu na povrat i videćete da je razlika drastična.
Znači u principu nešto kao na ovoj slici? Da ta druga pumpa vuče vodu od četvorokrakog ventila ka kotlu?
Tako tako.
Pa dobro, i nije smak sveta kupiti neku malu pumpicu i jos jedan cevni termostat Ja se vama puno zahvaljujem na pomoći i na profesionalnom mišljenju. Biće tu na proleće posla da se dobar deo sistema rastavi, i da se ubaci novi četvorokraki i ta dodatna pumpa. Praćenje sistema kao i sakupljanje podataka je počelo, kad se sve novo montira onda još samo da se doda upravljanje i biće to super. Evo par slika u prilogu kako se sprema polako automatika. I da, znam da je trenutno mala temperatura u kotlu(60-64 stepeni, ali napoju nije nešto preterano hladno pa eto), ali iskreno nemam nekih problema sa kondenzacijom, sem malo katrana u samom kotlu, al nikakva voda i curenje i slično. Kotao je inače matori Tam Stadler UNI-E 35kW.
Još jednom hvala, i veliki pozdrav.
Katran je od kondenzacije, kad curi "voda" to je već katastrofa
Znam, svestan sam toga u potpunosti, i zbog toga sam i upao na ovu temo ovde, jer na koliko god da držim kotao, ista mi je ulazna temperatura :/ Ali sreća pa smo došli do rešenja. Ovu zimu će još da izdrži, pa na proleće budžimo Hvala još jednom na savetima i na konstruktivnoj ideji.
I kad to odradite onda jedno temeljno čišćenje,do metala, možete sa "astraterm" sredstvom ,lepo skida .
Zapisano i dodato na listu opreme za proleće
Pa dobro, i nije smak sveta kupiti neku malu pumpicu i jos jedan cevni termostat Ja se vama puno zahvaljujem na pomoći i na profesionalnom mišljenju. Biće tu na proleće posla da se dobar deo sistema rastavi, i da se ubaci novi četvorokraki i ta dodatna pumpa. Praćenje sistema kao i sakupljanje podataka je počelo, kad se sve novo montira onda još samo da se doda upravljanje i biće to super. Evo par slika u prilogu kako se sprema polako automatika. I da, znam da je trenutno mala temperatura u kotlu(60-64 stepeni, ali napoju nije nešto preterano hladno pa eto), ali iskreno nemam nekih problema sa kondenzacijom, sem malo katrana u samom kotlu, al nikakva voda i curenje i slično. Kotao je inače matori Tam Stadler UNI-E 35kW.
Još jednom hvala, i veliki pozdrav.
Koja vam je to automatika na slikama ?
Za sad nije još automatika, ali biće. Za sad je samo praćenje i snimanje podataka sa 7 digitalnih termo sondi. Ja sam ga lično pravio i pisao program za njega. Napravjen na Arduino bazi, ima WiFi, povezan je na telefon preko Blynk aplikacije, a podatke od merenja se snimaju na Thingspeak web bazi. Deo code-a za automatiku je gotov i testiran, samo fali da se izbaci cevni termostat i priključi pumpa, i da kupim novi mešni ventil sa motornim pogonom i njega takođe da priključim.
Ovde se okupio takav tim stručnjaka i entuzijasta , da sam ja bez reči !!! . Ako od ovoga ikada bude nekih novaca , moje je 10 % , ipak sam ja neka vlast ovde na forumu .
Već ima para...pomažemo se međusobno i štedimo novac...
A jok ... Posle će biti "ja sam kazo " :)
Pisem i u ovu grupi jer imam problem koi jos ne mogu da uklonim, a problem je sledeci ali prvo da se izvinim na losem pravopisu jer sam iz Makedonije , imam kotao sime soleta EV 5 45 kw, na cvrstom gorivu (drva) kotao je smescen u podrumskom delu kuci ( iznad je ducan, pa iznad njega je sprat gde zivim i provodim vise vremena a iznad je jos jedan 3 sprat) medjutim imam kondenzaciju u kotao i na zidu na najgonijem spratu gde prolazi dimnjak i stvara crnu mrlju na zidu. Pre 10 dana sam ugradio cetvoro kraki mesajuci ventil kao sto se vidi na slici, ali problem u kotao jos mi nije sasvim resen, opet stvara kondenzaciju pa bih zeleo neko ko je kompetentan da mi da neku ideju sta da radim i dali mi je dobro ugradjen i kako mi je nastelovan.
Hvala vam unapred svima
Temperatura u kotlu je preniska. Postavite regulator promaje bar na 75, još bolje na 80 i kondenzata, sem posle potpale dok se kotao ne zagreje, neće više da bude.
To je vapaj za pomoć star 13 meseci...
Ja imam MMT četvorokraki (pise MUT na njemu). Nemam nikakvu kondenzaciju ili problem sa "slivanjem" ili "plakanjem kotla".
Kad je prelazni period, mesajuci ventil drzim na 5 mozda izmedju 5 i 6, kad su temperature ispod 0 ili neki jaci mrazevi, isti drzim na 7 ili izmedju 6 i 7.
Nikad nisam podesavao ispod 5 ili 7.
Kad je na vece podesen tipa 7, mogu vecu temperaturu odrzavati u sistemu tipa 60 stepeni, a da je pritisak vode oko 2.2bara, cim je na manje npr 5, dobijam jos veci pritisak u sistemu za skoro istu temperaturu.
Ono sto meni nije jasno, a mozda ce stvarno zvucati glupo, vidim da se ovde pominje automacka regulacija istog ventila, i da se pominje motor i elektronika.
U celoj prici oko istog nesto bas nisam razumeo sta se time konkretno dobija, u smilu, jel ima neka usteda u potrosnji ogreva, ili je nesto drugo u pitanju?
Vidim da je vecina odustajala od igranja sa istim, i da su navedeni ventil otvarali kao da nepostoji, tipa odvrnu ga na 10.
Ono sto meni nije jasno, a mozda ce stvarno zvucati glupo, vidim da se ovde pominje automacka regulacija istog ventila, i da se pominje motor i elektronika.
U celoj prici oko istog nesto bas nisam razumeo sta se time konkretno dobija, u smilu, jel ima neka usteda u potrosnji ogreva, ili je nesto drugo u pitanju?
Vidim da je vecina odustajala od igranja sa istim, i da su navedeni ventil otvarali kao da nepostoji, tipa odvrnu ga na 10.
Sa automatskom regulacijom se u principu dobijaju dve stvari, primarno komfor u upotrebi - ne mora više ručno da se podešava jer je uvek optimalno otvoren i drži tačno zadatu temperaturu povratne vode bez obzira kako radi kotao ili kakva se teperatura vraća iz radijatora. Sa ovim može donekle da se kontroliše i temperatura polazne vode ali je ta regulacija zavisna od regulacije povrata i jedna drugu ograničavaju prilično.
Ušteda je ovde ona druga , sekundarna stvar i ona postoji ali ne treba očekivati čudo, to su mali procenti potrošnje na koje regulacija može da utiče. Ovde ona nastaje kroz to što pri automatskoj regulacijiovog ventila kotao brže dolazi do radne temperature.
Moje lično mišljenje je da postavljanje četvorokrakog ili trokrakog ventila u cilju zaštite kotla od kondenzacije ima smisao samo ako ima bar termostatsku kontrolu jer inače ručnim podešavanjem daje samo delimične pozitivne efekte.
Toplo preporučujem ugradnju četvorokrakog a dimnjak ako je go na onih 4,5m onda i izolaciju , mislim da se on svakako mora nekako izolovati zbog kondenza kojeg ti imaš podosta.
Parametri raznih korisnika toby kotlova : https://goo.gl/Qphrli by: koyote®