Jesi li ti išta menjao od onog što sam pisao ili ne?
Ako nisi, prvo obezbedi da ti pumpa stalno radi (posle paljenja tj uključiš je ručno kada temepratura kotal bude 60*C). I posle toga eksperimentiši.
Мешајући вентил
Jesam druze.Pumpa mi radi stalno.Jedino sto nisam premestio termometar između mešnog ventila i ulaza povratne vode u peć.Kod mene je iznad mesnog ventila.Ali rekao si da bi i ovako moglo funkcionisati.Skapirao sam sad kako kod mene radi mesni,ali opet se javlja kondenzacija.Ponavljam,temperatura u kotlu mi je 75-80 stepenikonstantno.
Na koje gorivo je kotao?
Neco, ti stalno meriš odlaznu temperaturu i ona je 80*C. Ok. a kolika je dolazna (ulazna, povratna) temperatura vode u peć. Ona stvara kondenzaciju. Nju moraš meriti između mešnog ventila i dna peći tj ispod mešnog ventila. Ta povratna voda treba da je preko 60*C. Probaj naći način da izmeriš.
Razgovaracu sa majstorom jel moguce da se tu postavi termostat.Ja sam ti pricao da mi je termostat na kotlu,napred,podesen na 80 stepeni,a posto on obicno laze,mozda i vise.Jel to pokazuje odlaznu temperaturu?A drugi termostat je gore na cevi.On valjda pokazuje temperaturu vode koja ide u radijatore.Stvarno sam laik i ne zamerite mi zbog neznanja ali neznam sta treba da radim.Voleo bih da vidim sliku kako bi trebalo taj sistem da izgleda.
Ajde sad polako.
Imaš nekoliko stvari:
1. Termostat koji lancem reguliše promaju kotla (on se podešava dužinom lanca i pokazuje temperaturu zavisno od podešavanja; treba da otvor promaje kotla bude 1-2cm otvorena kada temperatura kotla dostigne podešenu temperaturu na vrhu lanca).
2. Termometar koji meri temperaturu kotla (nekad termomanometar koji meri i pritisak) i ne može se podešavati. To je izlazna temperatura kotla i uvek meri više nego što se izmeri na meraču na cevi.
3. Termometar (ili termomanometar) koji se kod tebe nalazi pri vrhu cevi koja ide u kuću. Ne može se podešavati i samo meri. To je temperatura polazne vode koja ide u kuću.
Lepo bi bilo da imaš i na povratnoj cevi termometar pored ovog pod 3, ali može i bez njega.
Na tvom mestu bih stavio mešač u položaj "\" (da sva voda iz kotla ide u kuću) i tako ga ostavio ne pomerajući ga. Tada termostat iza mešnog ventila, podešen na 60*C, pali pumpu kako treba. Ako u tom slučaju pumpa radi stalno, bez gašenja, onda povratna voda mora imati bar 50*C. Za početak, pumpu stavi na najveću brzinu.
Pokušaj izmeriti temperaturu povratne vode, makar nekim termometrom za spoljnu temperaturu koji ide bar do 60*C. Da li ti je donji deo radijatora mnogo hladniji od gornjeg?
Sada kada je oko nule ne bi smeo da imaš kondenz.
Imam cetvorokraki mesni ventil i pumpa se nalazi na povratnom vodu do kotla.
I problem je u tome sto kada postavim na veci protok vode kroz kotao, da bih smanjio temperaturu u radijatorima,
dobijam situaciju da je slab protok i da su radijatori na dnu hladni.
Ako bi se pumpa postavila iza mesnog ventila prema radijatorima, pretpostavljam da bih resio raspodelu tople vode u radijatorima,
ali me brine dali bi to uticalo na protok kroz kotao ?
Najbolje je da slikas, pa da se vidi o cemu se radi. Najverovatnije je ventil pogresno postavljen.
Osnovni zadatak mešnog ventila je da obezbedi da povratna voda u kotao bude najmanje 60*C. Za regulaciju temperature u kući u tom slučaju najefikasniji su termostatski ventili na svakom radijatoru. I malo pomeranje mešnog ventila od 5-10 stepeni ima veliki uticaj na protok vode (što si i sam primetio).
Regulacija temperature kotla koji se loži je dosta neprecizna. Ako se pumpa nalazi na mestu mešni ventil- pumpa-radijatori, naloži se i zatvori mešni ventil tako da ima samo prirodnu cirkulaciju može doći do prokuvavanja vode u kotlu jer regulator promaje ne može dovoljno brzo da zatvori dotok vazduha. Sve je to suviše tromo nego što bi trebalo biti za komforno grejanje.
U prilogu je fotografija sadasnjeg stanja.
Zanima me dali je pravilno da pumpa stoji ovako kao sada ili
kako sam nalazio na nekom semama, iza mesnog ventila ?
Pogresno je povezano. Mesni ventil se nalazi pre pumpe. Sto ti kazes iza. Na svakoj semi koja se dobija uz kotao ili mesni ventil, jasno je nacrtano kako se postavlja na sistem.
Evo i neke slicice, moze da bude od koristi.
Nasao sam vrlo lep opis zasto treba imati mesni ventil.
Zasto PDF nije vidljiv u prilogu ?
Pumpa je premestena kako i treba da bude, i sada su radijatori topli celom povrsinom
i sobzirom na ovo malo proba cini mi se da se i lepse kontrolise(dozira) ventil.
@ polic
Tako treba. Lepo se ogrej ove nadolazece zime
Imam problema sa funksionisanjem cetvorokrakog mesnog ventila. Naime kuca mi se greje samo kada ga namjestim na maksimum (otvorenu skroz). Ispod maksimuma, na bilo koju vrijednost, grijanje ne prede na kucu, nego temperatura raste na kotlu. Prema savjetima ovdje na forumu, i takoder prema upustvu za instalaciju proizvodaca Esbe, izgleda da mi je mes ventil pogresno povezivan. Ali nisam potpuno siguran, posto pumpa mi je povezivana pre ventila, na povratni vod na kotlu (prema semi proizvodaca kotla centrometal) - otvoreni sistem centralnog grijanja. Slika instalacije mes ventila u prilogu, zajedno s semom od proizvodaca. Moze li neko od strucnjaka da mi potvrdi da li je povezivanje pogresno, i kako bi trebalo da bude. Zahvaljujem unapred.
...evo i slika
@kosava
Pozdrav, to je zbog toga sto je mesni ventil postavljen na pogresno mesto. Treba da se nalazi pre pumpe, a sama pumpa da bude na radijatorskom krugu a ne na kotlovskom
Hvala @Grejac. Dakle manje vise ista situacija ko @polic? Ali ipak sam zbunjen jer proizvodac, u mom slucaju Centrometal, dao shemu gde je pumpa na kotlovskom krugu (slika 3) !!? Pa je majstor/inzenjer instalirao prema toj shemi. Da li je pravilo da mes ventil ide uvek pre pumpe, na kotlovski krug, ili ima izuzetaka?
Drugo, da li je orijentacija mes ventila (ESBE VRG141) tacna? Prema upustvu proizvodaca:
http://www.esbe.eu/global/en/~/media/ESBE%20PIM_ESBE%20sync%20BR/Documen... (ne vide se PDF fajllovi u forumu)
simboli nisu u mestu (@Nike je drugacije opisao od upustva ESBE). Ali ipak posto je ventil manuelan, mislim da premestanjem plasticnog numeratora (crveno) moze da se funkcionalizuje, tj. da rade pozicije zatvoren (135°), poluotvoren (90° ili 50%), i otvoren (45° ili 100%) (zainteresiran sam za 40°). Dakle, koja bi bila tacna orijentacija mes ventila kod mog slucaja? Danas sam razbirao da u stvari ventil mi je poluotvoren (50%), na maksimalnoj poziciji numeratora - znaci plasticni numerator je pogresno postavljen! Prema ovom poslednjem, dolazim do zaklucka da se orijentacija mes ventila moze da se sredi i premestanjem plasticnog numeratora, bez obzira na simbole, pa bez demontiranja.
Pozdrav svima!
Rešio sam da sa kupovinom novog kotla ugradim i četvorokraki mešni ventil.
Za upravljanje istim sam smislio sledeće: imam motor 220v, 2 o/min. Dosta jak motorić, pre je pomerao satelitsku antenu i ima smer levo/desno. Za ograničavanje bi koristio mikroprekidače. Za upravljanje običan cevni termostat, iski koji mi upravlja pumpom. Da motor ne bi stalno radio pre termostata sam mislio staviti vremenski relej sa funkcijom pauza/rad.
Posao motora bi bio da na osnovu signala iz termostata odrzava temperaturu ulazne vode u kotao na zadatoj temperaturi (60 C).
Pošto motor imam od ranije sva ova balada bi mi koštala okko 3500 din. Jeste da nije nešto strašno precizan ali je jednostavan pa ako uspe dobro, ako neuspe idemo na finiju varijantu...
Nadam se da sam bio jasan i da ću dobiti komentare i neke preporuke u vezi podešavanja sistema.
Lepa teorija ali...
Da li cevni termostat ima 3 izlaza na koji može da se kače dva plusa i jedan minus?
Kako sprečiti da motor ne dobije istovremeno napon i za levo i za desno?
Vremenski rele treba da zadrži trenutni položaj mešača do sledećeg merenja inače će biti prenervozan tj stalno će ići levo-desno. Taj razmak mernja mora biti veći od jednog minuta.
Za malo pomeranje mešača temperatura izlaza iz njega se jako mnogo menja. Ja sam imao oko 10 položaja i to je bilo malo, bio je jako nervozan. Problem je bio što sam hteo da održavam izlaz u intervalu +/- 5*C.
Rešenje je bilo motorićem od brisača stojadina i zupčanicima od bicikla
Elektroniku sam mogao da programiram kako hoću pa sam mogao da probam, ali nisam bio prezadovoljan. Oko 70% vremena je bio ili skroz zatvoren ili skroz otvoren.
Mnogo to bolje radi termostatski mešni ventil.
Hvala na reakciji tihi2!
Cevni termostat je sa dva položaja, jedan je uključen ispod a drugi iznad zadate temperature. Teoretski nije moguće da dobije napon za oba pravca.
Vremenski rele ima pauzu i rad od 0,1sec do 100h. Prenos pokretanja sam mislio rešiti sa navojnom šipkom na osovini motora i sa polugom i maticom na osovini ventila. Što duža poluga i kraće vreme rada daje rezultat više položaja ventila. Samim tim i preciznije podešavanje.
Po meni kritična tačka može biti tačnost termostata.
Za koliko para se može uraditi to sa elektronikom koja se da programirati. Prvenstveno da se programira opseg temperature u kojem motor neće ništa raditi? Tipa +-3 C.
Pao mi na pamet da posle termostata ubaciti vremensku zadršku od 1 sec ili manje da napon malo sačeka pe nego što stigne do motora. Tako će motor biti zaštićen od naglog pomeranja smera. Jel to izvodljivo?
Moju elektroniku je pravio sinovac i ima 11 ulaza za temperaturu, upravljanje sa 2 pumpe, upravljanje sa 2 mešna ventila, snimanje i čuvanje svih 11 parametara svakih 20 minuta mrežni priključak da se sa računara iz sobe menjaju parametri i kontroliše rad i svašta još. Suviše komplikovana za posao kod tebe.
Kada bih imao takav zadatak kao što ti imaš uzeo bih termostatski mešni i rešio se svih problema za 5-6000din. Jednostavna rešenja su najbolja.
Vremenska zadrška je važna za upravjanje a to znači da bar 1minut treba da stoji u istom položaju da bi se video efekat. Ako cirkulacija vode nije stalna onda se stvar još komplikuje jer dođe vruća voda, brzo podigne temperaturu i elektronika zatvara mešni. Da se ta tačka iza mešnog ohladi, treba 6-7 minuta a za to vreme se mešni skroz zatvori. Još ako upravljaš termostatom iz sobe - eto skoro nerešivih problema.
Inače, meni je mešni služio i za sprečavanje gravitacione cirkulacije (kad je zatvoren).
Iz ove perspektive ne bih ponovo radio. Previše potrošenog vremena za izmišljanje tople vode.
zamolio buh nekog ko moze da mi preporuci nekog dobrog majstora oko ugradnje mesajuceg ventila.
moguc svaki dogovor,da li sa elektronikom,bez sa jos nekom pratecom opremom ili kako vec
ali stvarno molim samo nekog ko se stvarno razume u te stvari
unapred hvala,kontakt tel mozete pustiti na pp,hvala unapred
Pomoglo bi da napišete odakle ste...
Upravo tako
Evo ovako... Treba mi stručna pomoć... Situacija kod mene je sledeća: Grejem okruglo 100m2 nove gradnje na ciglu i po (za sada neizolovanu spolja), pvc stolarija 6-komorna svuda sa troslojnim staklima, spratna kuća je u pitanju, ploča je izolovana u smislu sa kamenom vunom od 5cm KR-Pod plus (knauf), preko njega betonska košuljica. Za sada se greje samo prizemlje, sprat je u planu narednih godina (iste kvadrature kao prizemlje)...
Kotao mi je Termomontov TTK17, uzet pre 5 godina. Dimnjak mi je Shiedel (pravi siedel fi200-ne keramika mladenovac), dužine 7m, koji sam platio više od 600e,dobio garanciju 30godina. Izolovan sa kamenom vunom što fabrički dolazi sa UNIplus setom. Unutrašnji delovi su lepljeni lepkom iz pakovanja. Početni element mi je sa posudicom za kondenzat... 2.5m mi se nalazi u kotlarnici, a ostalih 4.5m samostojeći, ojačan armaturom u ivicama dimnjaka. Tako mi je zahtevala gradnja kotlarnice, nikako nisam mogao da prilepim uz kuću... Završna kapa je fabrička ona okrugla punog preseka dimnjaka, apsolutno ne smeta izlazu dima.
Instalacija mi je rađena sa bakrom, termometar kao i pumpa se nalazi samo na polaznom vodu, nemam mešni ventil. Muku mučim svake godine sa čišćenjem dimnjaka i kotla, barem 3x u toku sezone moram jer skroz zapekne (fi200), kotao svakih 2-3 nedelje...
Prelazni period (kao sada) je katastrofa, nit da povuče dimnjak, smole na izvoz... Čunak mi nije izolovan.
Znam da je dimnjak predimenzionisan za trenutno korišćenje, ali sam morao tako da uradim zbog gornjeg sprata koji će da se aktivira (svestan sam i kapaciteta kotla da bih morao da menjam)...
Dali ugraditi 4-oro kraki mesni ventil, dali izolovati dodatno dimnjak koji se nalazi na "slobodi", eventualno izolovati čunak?! nešto drugo?
Molim za pomoć "Grejača", "Astrea" i ljudi koji su voljni da pomognu......
Nekako sam uspeo da podesim mesni ventil.Radi mi na dvojci onako kako bi ja hteo da radi ali jos uvek imam problem sa kondenzacijom.Kad uvece stavim vise drva,skoro ga napunim,da bi mi drzao temperaturu do jutra,ujutru me zatekne bara od kondenzacije ispred kotla.Regulator vazduha mi je podesen na 75 stepeni a nekad je u kotlu i 80 stepeni.Pepeljara mi je slepljena od onog katrana a na zidovima kotla velike crne grudve.Ako ovako nastavi da mi kondenzuje bojim se da ce za koju godinu da protece kao kod mog komsije.Stvarno neznam sta da radim .