Uradio sam grejenje u kuci (zatvoren sistem) i imam kotao hrvatskog proizvodjaca centrometal a radijatori su aluminijumski global italijanski, sve radjeno sa bakarnim cevima, pumpa koja gura vodu je wilo nemacka.
Cev koja izlazi iz kotla je f-28mm, a ona koja ulazi u sve radijatore je f-15mm, radijatore ozracujem rucno.
Naime desava se to da svi radijatori (7 tela) sem susaca u kupatilu greju na sledeci nacin, ako mi je temperatura vode 60c ulazna cev u radijator je vrela kao i sam gornji deo radijatora a kada rukom spustas po radijatoru ka donjem delu nesto malo pre sredine vec pocinje osetno da biva hladnije u odnosu na gornjdeo a kako si blizi donjem delu skoro da je hladno i izlazna cev je na svim telima ne mogu reci da je led ledeni ali veoma je hladna mozda ima 30c.
Znam da tu treba biti razlike (ulazna i povratna cev) sto je i logicno nekih 10c ali kod mene je to mnogo vise. Nadam se da nisam smorio objasnjenjem
Ima li ko resenje? Evo cisto skica kuce mozda znaci
Lose grejanje
15 mm je nešto što se uobičajeno stavlja tako da ne verujem. Šta je sa ventilima - i razvodnim i povratnim na radijatorima, da li su oni otvoreni do kraja?
Cevi su čiste?
Nema neke krivine koja stvara preveliki otpor za sve radijatore?
Još par pitanja...
Od kada je sistem u funkciji?
Da li se problem javlja od početka?
U svakom slučaju mreža razuvoda i povratnih vodova mora biti izbalansirana. To znači da da se za približno istgo vreme zagreju i najbliži i najudaljeniji radijator. A to se reguliše prvenstveno tzv. donjim ventilima na radijatorima - normalno ako su cevi pravilno dimenzionisane i postavljene.
Problem, onako kako je opisan, ukazuje samo na jedan uzrok a to je da postoji preveliki otpor kretanju grejne tečnostzi kroz sistem.
Treba sada pronaći šta je uzrok tom prevelikom otporu.
U kotlu uvek mora postojati dovoljno tople vode!!!
Činjenica da tako rade svi radijatori znači da je grejanje dobro izbalansirano i ujednačeno.
Problem koji opisuješ je tipičan za početak dnevnog grejanja kod radijatora sa malo vode (aluminijuski i panelni). Toplota gornjeg i donjeg dela radijatora se ujednačava na oko 10-15*C razlike kada se zagreje prostorija tj posle oko 2 sata.
Povećanje brzine pumpe smanjuje tu razliku. Pumpa mora raditi stalno. Pumpa oko 100w?
Pokušaj da izmeriš temperaturu vode na ulazu u radijator, jer je pitanje kolika temperatura vode dolazi u njega (makar držanjem termometra rukom na cevi 5 minuta da bar imaš neki podatak).
Možda je grejanje projektovano tako da mu je 60*C na ovim temperaturama malo?
Fotografije cu postaviti danas posle 17h.
Kada pocnem grejnu sezonu sredina novembra i sve do kraja sezone grejanja kotao se ne gasi .
Pumpa ima 3 brzine 1=43w, 2=61w, 3=84w. Uglavnom stoji na drugoj brzini, preporuka majstora koji su ugradjivali.
Temperature vode je -regulator promaje podesen na 60c i toliko na kotlu pokazuje skala, a manometar na cevima koje izlaze iz kotla pokazuje 50c, u tom slucaju na sve ulazne cevi u radijatorija i na gornjem delu radijatora ne smes staviti ruku, pece i kako sam opisao vec od sredine radijatora ka njegovom donjem delu je znatno hladnije, da ne pricam za zadnji radijator u dnevnoj sobi katastrofa, izlazna cev ma nema ni 30c u njoj a ulazna ubija.
Sistem je u funkciji 4 godine.
Problem se javlja od pocetka, ali posebnu paznju problemu sam poceo da pridajem pre 2 godine kada sam uradio izolaciju (do tada mislio da tako treba da greju), a kao da je nisam uradio (5cm stiropor +na ploci isto tako postavljen 5cm).
Iz kotla krece f-28 nekih duzni 2 metra, zatim se nastavlja f-24 u duzini 10 metara, onda f-18 oko 4 metra i f-15 oko 5 metara, s`tim sto tih zadnjih 5 metara f-15 je nastavljeno sa f-18 i ulazi u zadnji radijator.
Ventili su uvek otvoreni do kraja, a u toku letnjeg perioda pustam pumpu 2 puta mesecno po 24h da gura vodu kako ne bi doslo do stvaranja kamenca.
Krivine su uglavnom po 90 stepeni, nema nikakvih "cudnih" mozda 1 prikazacu slikom posle 17h.
Cevi su ciste jer kada sam skidao radijatore i cistio proveravao sam cevi tako sto sam sve ventile na telima zatvorio sem 1 pa pustao vodu i tako svim 7. Voda je bez problema prolazila.
Postoji nešto što daje otpor kretanju grejne tečnosti.
Da li su isti ventili na svim radijatorima i na sušaču, pošto si rekao da jedino na njemu imaš uobičajenu temperaturnu razliku između razvoda i povratnog voda?
Još jedan detalj mi bode oči: /tvoje reči/
s`tim sto tih zadnjih 5 metara f-15 je nastavljeno sa f-18 i ulazi u zadnji radijator
Da li to znači da ide / uvek gledamo od kotla ka radijatorima/ cev od 15 mm pa se onda ona proširuje na 18 mm i ulazi u zadnji radijator?
Isti su svi ventili, a susac je na spratu iznad kotla i najblizi je njemu pa je verovatno zbog toga i najtopliji.
Pa ne znam sta bi moglo da daje otpor?! Pre pola sata mi je bio 1 lokalni majstor koji radi u 1 firmi za proizvodnju sistema grejanja, a ujedno i privatno radi grejanje pa mi kaze da je do cevi, jer po njegovom sto manji F cevi veci otpor a sto veci F onda bude manji otpor i voda bolje cirkulise.
Kada supruga dodje iz tazbine danas pa cu okaciti fotografije jer je kod nje aparat, pa koliko toliko da prikazem kako izgleda sistem.
Mozda se nisam pravilno izrazio, zadnja velika cev je f-18 pa ide vod f-15 oko 5 metara i tako ulazi u zadnji radijator sa f-15.
Da li su svi ventili na svim grejnim telima / i radijatorima i sušaču/ jednaki?
Da li su svi donji ventili na svim grejnim telima jednaki?
Kolika je veličina radijatora?
Da li se jednako tempeaturna razlika javlja i kod manjih i kod većih radijatora?
Isto, potpuno isto, stavio je najjeftinije koji mogu da postoje (jedva odvrnem i zavrnem kada treba mada su uvek do karja odvrnuti svi), jer taj ventil sa kojim mozes zavrnuti radijator je f-18 pa je valjda pravio redukciju ako se tako kaze da bi mogao u sve radijatore da stavu ulaznu i izlaznu cev f-15.
Visina svi radijatora je 60cm. Ima 2 tela sa 20 rebara dnevna soba, hodnik 12, 2 spavace sa po 15, 1 spavaca sa 8 i 1 spavaca sa 10 rebara. Svi identicno greju kako sam opisao u prethodnom postu, sem zadnjeg u dnevnoj gde se vod sa F-18 nastavlja F-15 i tako ulazi u taj zadnji, on je katastrofa a pun vode.
Ako ti zadni radijator ima izlaznu temperaturu od oko 30*C onda je to skoro OK jer on i ne dobija početnih 50. Tu samo veća brzina pumpe pomaži ili veća polazna temperatura.
A 20 rebara napajati sa 15mm je malo nategnuto.
Instalacija se tako radi i tu nema primedbe.
Probaj zatvoriti sušač na ceo dan i vidi ima li kakve promene.
Imaš li merač temperature povratne vode i kolika je temperatura vode pre kotla? Imaš li mešački ventil i kako on stoji? Gde ti je pumpa, tj ide li redosled kotao, mešački ventil, pumpa ili nekako drugačije?
Pošto je tebi definitivno zbog nekog razloga slab protok, pumpu drži na tri . Koliki ti je tlak u sistemu i kolika ti je visinska razlika između najviše točke instalacije i dna kotla. Cijevi su dobro dimenzionirane i u njima najvjerovatnije nije problem, jedino može biti problem na nekom sastavu cijevi ako je npr. prilikom lotanja istih stavljano previše lot žice pa se cijev ispunila lotom ili je prilikom postavljanja ventila kudelja ili teflon ostao preko cijevi ( jako teško za otkriti ). U svakom slučaju čekam slike da prvo vidim razvod.
Pre nego se kaže da su cevi premalog preseka treba utvrditi što šta drugo.
Ventile prave svi redom i imaju npr. priključak 15 mm, ali im je unutrašnji promer takav da daju efekte kao da su 10 mm čime realno značajno smanjuju protok odnosno povećavaju otpor.
Da bi se utvrdilo bilo šta ... zavrni nekoliko radijatora na gornjim ventilima i vidi da li se situacioja poboljšala na završnom /reče da je to dnevna soba?/ a istovremeno možda i najbitnijem radijatoru. Proceni posle pola sata ili sat da li ima promene?
Za grejno telo od 20 rebara nije malo 15 mm ako ima dovoljno dotoka do tih 15 mm.
Uzmi malo po internetu potraži koliku snagu pri tvojim radnim temperaturama mogu da nose tvoje cevi pa taj proračun primeni na tvoj konkretan slučaj.
Najbolje je da postaviš i sliku samih radijatora sa ulaznim i izlaznim cevima i razvodom po kući.Nisi spominjao kotao ,koje je snage ,na radijatorima sa 20 rebara da li je ulaz i izlaz na istoj strani ili ne ,koje toplotne moći su radijatori.
Postavicu slike za koji sat. Kotao ima snagu od 20kW a kuca ima 175m2.
Zavrnuo sam sve radijatore u kuci sem zadnjeg koji se nalazi u dnevnoj sobi. Rezultat-izlazna cev je poprilicno topla skoro ista kao i ulazna, a sto se tice samog radijatora dosta je topliji u odnosu kada rade svi. Pumpa stavljena na 3 brzinu.
Pritisak u sistemu je 2 do 2,3 po skali koja ocitava na izlaznoj cevi iz kotla.
Kotao je na nivou zemlje, 2 tela u dnevnoj sobi su 1 metar iznad zemlje a ostalo je na spratu iznad kotla.
Kolko vidim imaš 110 rebara plus sušač koji su snage 16/20 kw bez sušača.Koji tačno kotao koristiš
Susac je visine oko metar i ima poprecno 2x6 i 2x4 cevi, a kotao je centrometal, ni znam treba li imati jos neku oznaku, sem da je 20kW kako sam i napisao. Kuca je izolovana sa svih strana + na obe ploce postavljen stiropor 5cm kao i na samoj kuci i imam PVC.
Nešto mi govori da te muči samo balansiranje mreže,to jest,na povratnim ventilima bi trebao pokušati da prigušiš povrat vode iz radijatora,uz praćenje temperature koju će radijator u donjoj zoni postići.
Otprilike bi to trebalo da izgleda ovako; ako su ventili recimo Hertz,treba ti imbus 5mm,a ostale verzije su uglavnom ravni šrafciger,pa kreni da pritežeš donje ventile redom od prvog radijatora do zadnjeg,i to prve do kotlarnice za upola protoka,naredni za nešto manje,i tako sve osim poslednjeg,koji bi za 20 min trebao da počne bolje grejati. I još nešto,da li je kotao povezan sa pumpom preko svog termostarta,koji pokreće pumpu tek na 60C*? Doživljavao sam momente da moram isključiti taj termoprekidač na kotlu,da cirkulacija ne prekida kad je temperatura ispod 60*C
I još nešto,malo mi je taj kotao ako je 20KW kanda mali,okej imamo izolaciju ali dosta hrabro mi zvuči na tih 180 kvadrata postaviti te snage kotao!!!!!
U povratu imam ventile koji se zavrcu za ravnim srafcigerom i svi su odvrnuti do kraja.
Pumpu palim rucno preko utikaca, a inace mi uglavnom regulator promaje stoji na 60c ove i prosle zime jer koristim neke camove kocke natopljene uljem koje su skinute sa poda fabrike zastava kragujevac, nabija temperaturu strasno a i bogami dosta dugo drzi.
Evo fotografija po redosledu. Nadam se da cu uspeti da docaram
Ostatak
Najvisa tacka je susac u kupatilu koji je iznad kotla i merenjem iznosi 4metra do dna kotla. Pumpa Wilo-Star-RS25/6, 50Hz, 1~230V, PN10, RP1, I 180
@majstorčic
Kako si sumnjao na te spojeve ja sam zavrnuo oba radijatora u dnevnoj sobi. Temperatura vode je 50c, a ostali radijatori kao da su se preporodili i veoma drasticna promena je usledila na bolje, sto do sada nisam pokusavao. Temperatura u njima se gotovo izjednacila, susac ne smem ni da pipnem. Da sam kojim slucajem podigao temperaturu vode na 60c a tada bi skala na kotlu pokazivala 70c svi ti radijatori koje sam ostavio otvorene pretpostavljam da bi bili podjednako topli od vrha ka donjem delu.
Ostaje mi sumnja da su ti spojevi lose odradjeni ili da je ceo taj vod u dnevnoj sobi mora menjati umesto F-18 da bude F-24, a umesto F-15 da bude F-18. Sta vi mislite?
Ajde da se nešto dogovorimo; 178 kvadrata se greju sa 110 članaka 600-tke bez obzira dali je to Global,Vox,Lipovica, ili ona kineska varijanta člankastog radijatora?
Možda su to neka najnovija saznanja u poslu,ali to je neozbiljno.Već to mi je bilo sumnjivo ali sad kad sam pogledao stvarno je tako.
Ventili su sa buvljaka,tako da stvarno postoji mogućnost da im protok nije zadovoljavajući,prečnici bi trebalo da odgovaraju što se tiče cevi,ja lično nemam veću primedbu na njih,mada da je broj članaka ispravno dimenzionisan imao bih i tu šta kasti...
No,sistem i sad kakav jeste trebalo bi da greje ravnomerno svim grejnim telima,onoliko kolko može,samo ga izbalansiraj onako kako su ti već sugerisali majstori,i opet verovatno ćeš zameniti te ventile,za recimo srednjeg kvaliteta kao što su Herz-ovi. :tup
Buraz ti majstori koji su ih ugradjivali i ne racunam na njih vise koliko sam ih puta zvao katastrofa, ni jednom nisu dosli, tako da...
Svestan sam i ja da su ventili zali boze, veruj mi od odvrtanja i zavrtanja danas jos su mi ruke crvene. Ja sam bio na putu kada su oni to ugradjivali tako se potrefilo, pa oni su ustedeli ne vise od 10e da mi ne stave automatsku ozraku na cevima u hodniku vec su stavili najobicniju i najjeftiniju. Tad kad su radili stigla i prva beba, zima i tako ostalo.
Imao sam u planu ove godine kada prodje sezona staviti ventile sa termoglavama umesto ovih sklopocija, samo moram naci kvalitetne. Cesljam po raznoraznim forumima, a takodje i ovom koji je veoma odlican cak i vise od toga, a da mi je on bio kada sam sve radove imao na kuci mnogo bi bilo drugacije, ali...
Sta reci :tup
Kad je temperatura konstantno par dana ispod -5 ne mogu se ugrejati, ne toliko spavace, u njima je bas onako za spavanje prijatno da se ususkas nije pretoplo da ne moz disati, a dnevni boravak usi mi mrznu non stop hladne.
Onda te termostatske ne smem nigde staviti jer prirodne cirkulacija vode mi ide na sprat a to su kupatilo i 3 spavace sobe.
Moje mišljenje da je kotao preslab za ovaj sistem pogledaj snagu globalovih radijatora i videćeš da je za 110 rebara ona 16/20 kw plus na to dodaj sušač i veliku dužinu cevi plus ako je i ogrev vlažan ili loš od grejanja nema ništa,verovatno zato kad isključiš par rar radijatora dobiješ normalnu temperaturu
Instalisana snaga kotla jest na granici sa instalisanom snagom grejnih tela i gubicima u mreži.
Ipak, radi redosleda otklanjanja uzroka tzreba ići od početka a ne kraja.
Znači otklanjati sve uzroke od najmanjih ka zahtevnijim.
Samim tim se i troškovi lakše podnose.
Bilo bi dobro, mada mislim da je to teško izvodljivo, posle svake prepravke vršiti probe da bi se utvrdilo koliko je poboljšanje
- 1
- 2
- 3
- 4
- sledeća ›
- poslednja »
Brzinu pumpe sam povecavao i ne dobijam nikakav efekat. Radijatore sam sve skidao i sa jakim mlazom vode kroz crevo punio tako da imaju veoma dobar protok. Na kotlu imam automatski ventil koji sam izbacuje vazduh.
Pojedini prijatelji mi kazu da su mi male cevi koje ulaze u radijator, jer kod vecine njih su uglavnom f-18mm a kod nekih cak f-24mm, pa da nije mozda do toga?