Napokon u ponedeljak sam završio sve radove oko grejanja i upalio sam kotao.Sad pošto se prvi put grejem na drva nemam nekog iskustva oko ove vrste grejanja pa imam par pitanja.
1.U sistemu je pritisak oko 0.5 bara treba li da bude veći
2.Primetio sam da svi radijatori u kući su pri vrhu vrući a pri dnu topli,sem sušača u kupatilu,radijatori su aluminijumski.Šta je uzrok tome
3.Kako spustiti temperaturu u kući,temperatura je konstantno preko 26 stepeni,dok je temperatura kotla između 50-60 stepeni.Predpostavljam da temperatura kotla nebi smela da bude manja.Neznam da li valja da se ventili na radiajtorima stalno odvrću i zavrću ili da li mogu da se stave termo glave sa obzirom da je grejanje na čvrsto gorivo a ne na gas.
Pozdrav
Početak grejne sezone
Ventilima sa termoglavama mozes stelovati temperaturu prostorija i pri grejanju na cvrsto gorivo.Sto se tice razlike temperature u radijatorima,bitno je kolika je razlika.Ako je oko 2-5 stepeni to je ok.Ako je veca onda imas neki drugi problem,a moze ih biti vise.Jedan od najcescih uzroka je to da pumpa ne mesa vodu dovoljno brzo,sto moze biti posledica 1.male brzine (povecati na pumpi ako moze) 2.slabe pumpe za taj sistem grejanja
Danas sam malo jače naložio i temperatura u radijatorima je jednačita inače pumpa je na prvoj brzini od tri postojeće.Interesuje me kakva je procedura da se zamene postojeći ventili za ventile sa termoglavama.Da li mora da se izpušta voda iz sistema ili ne.Usput majstor mi je preporučio da nestavljam mešački ventil.Inače kotao koji koristim je viadrus U22s sa pet rebara,i kotao za sada uopšte nekondezuje nimalo pri malim temperaturama rada.
Majstor ti je stvarno dobar. Pročitaj uputstvo. Tamo sigurno piše da je mešački ventil obavezan jer se u protivnom gubi garancija. Tako je na svim koltlovima čija sam uputstva ja čitao.
Darkelja, 3-5 stepeno je malo. 10*C je po literaturi dobro ako je sistem sa pumpom, a 20*C ako je gravitacioni. Tako sam ja našao u literaturi.
U uputstvu nigde nespominju mešački ventil niti to utiče na petogodišnju garanciju,a majstor je odličan jer ja sam stvarno probirljiv po tom pitanju.Nego interesuje me zamena ventila za termo ,da li mora da se prazni sistem i kako se menjaju.
imam jedno pitanje da ne otvaram novu temu!
cuo sam od nekih majstora da ne vajaju ventili sa termo glavom ako se grejes na cvrsto gorivo,razlog su mi naveli kao ako ga ti nalozs i stavis ventile na 3 oni cim dodju do te temperature oni zatvore i moze se desiti da svi ventili zatvore od jednom i da to moze biti lose za kotao tj doci do pregrejavanje vode!
dali je to tacno?
U uputstvu nigde nespominju mešački ventil niti to utiče na petogodišnju garanciju,a majstor je odličan jer ja sam stvarno probirljiv po tom pitanju.Nego interesuje me zamena ventila za termo ,da li mora da se prazni sistem i kako se menjaju.
Ko je proizvođač tog kotla? Nov?
Mešački ventil je obavezan ako je grejanje na čvrsto gorivo. U zadnjih 6 meseci sam pročitao bar 30 uputstava i preporuka proizvođača i SVI traže mešački ventil a neki i "prvo puštanje u rad mora obaviti ovlašćeno lice" što znači njhov majstor (inače ne priznaju garanciju).
Molio bih clanove da pre postavljanja svog pitanja,prvo malo prelistaju forum.O ventilima sa termoglavam je stvarno dosta pisano.
Tihi već sam naveo u pitanju je viadrus češki kotao uputstvo imam na više jezika i kao što rekoh ...
ivoludilo wrote:U uputstvu nigde nespominju mešački ventil niti to utiče na petogodišnju garanciju,a majstor je odličan jer ja sam stvarno probirljiv po tom pitanju.Nego interesuje me zamena ventila za termo ,da li mora da se prazni sistem i kako se menjaju.
Ko je proizvođač tog kotla? Nov?
Mešački ventil je obavezan ako je grejanje na čvrsto gorivo. U zadnjih 6 meseci sam pročitao bar 30 uputstava i preporuka proizvođača i SVI traže mešački ventil a neki i "prvo puštanje u rad mora obaviti ovlašćeno lice" što znači njhov majstor (inače ne priznaju garanciju).
Mešački ventil
Kod livenih koristan.
Kod novih (zadnjih 10-15g.) čeličnih neophodan.
Bez obzira šta u garanciji piše.
imam jedno pitanje da ne otvaram novu temu!
cuo sam od nekih majstora da ne vajaju ventili sa termo glavom ako se grejes na cvrsto gorivo,razlog su mi naveli kao ako ga ti nalozs i stavis ventile na 3 oni cim dodju do te temperature oni zatvore i moze se desiti da svi ventili zatvore od jednom i da to moze biti lose za kotao tj doci do pregrejavanje vode!
dali je to tacno?
To je tacno i zato ja drzim u kupatilima otvorene ventile bez termostatske glave mada nije ni to dovoljno da se izbalansira temp ako svi ventili zatvore.Kada mi temp u kotlu skoci na preko 90C pustim na stepenistima ventil otvoren i onda se rashladi malo.Jbg tako mi je kada imam predimenzionisan kotao!
To je tacno i zato ja drzim u kupatilima otvorene ventile bez termostatske glave mada nije ni to dovoljno da se izbalansira temp ako svi ventili zatvore...
Postavi prestrujni ventil, nije skup.
Iskreno,ne razumem se toliko da bih znao sta je prestrujni ventil a i planiram da se dogodine pozabavim kotlom i preuredjivanjem instalacije pa ce se sve srediti valjda.
Evo pitaš čika Googla i tu sve piše o prestrujnim ventilima.Klikni ovde
Da li neko koristi UPS za pumpu i kakva su iskustva
Fala!
Nisam siguran da će UPS zadovoljiti zahteve u sistemu grejanja, jer se tu obično ugradjuju akumulatori malog kapaciteta, taman toliki da se sistem bezbedno može "spustiti", a to je oko 10 do 15 minuta.
Zvukoljube mislim da pumpa troši oko 50 vati što znači da će na prosečnom Upsu od 600VA da izgura oko 40 min u zavisnosti od uslova rada.Mislim da je neko već spominjao na forumu da je na klasičan UPS prikačio manji akumulator čime je dobio vreme od 4-5 sati,što je sasvim prihvatljivo.Mislim da bi bilo nezgodno kad god nestane struje trčati i gasiti vatru.
Zavisi od jačine UPSa na njemu je napisano koja mu je snaga i od potrošnje pumpe, u najboljem slučaju možeš da izvučeš do 3h što je dovoljno da se ugasi naložena vatra u kotlu i da ne moraš lopatom da izbacuješ žar iz kotla da ne prokuva ukoliko ti sistem nije odrađen da može da bezbolno radi putem prirodne cirkulacije. Ali da nemoj da pokušavaš da se duže greješ na taj način, bolje kupi neki pretvarač 12-220v i akumulator za auto pa teraj po ceo dan.
Ja imam pretvarac 12-220v ,akumulator od 45ah evo vec cetvrtu godinu i sasvim je ok.S obzirom da u nasem kraju cesto nestaje struja bez pretvaraca se ne bi bas dobro proveli a ovako smo mirni po nekoliko sati kad nestane struja.
To sa akumulatorom i pretvaracem je OK ako znaš kad će da nestane struja,ali šta ako nestane noću ili kad nisi kući.zato smatram da je ups ipak bolje rešenje za nestanke struje do 2 h maksimalno.
Umesto pretvarača mnogo je bolje kupiti invertor. Pretvarač (oko 40evra) samo pretvara 12v na 220v. Invertor (oko 100evra) prevara 12v na 220v ali i puni akomulator kada ima struje i ako treba, dakle potpuno automatski samostalan sistem. Uključiš i zaboraviš.
Moj invertor od 150w je izdržavao 4 sata restrikcije sa potrošačima TV Hitachi 54cm od 50w i 2 štedljive sijalice po 20w, dakle 90w ukupno, a uspevao je da napuni akomulator od 55Ah za sledeća 4sata za novu turu restrikcije. Ne sećam se jesu li bile restrikcoje po 6 sati, ali ako jesu i to je izdržavao (pola komšiluka je dolazilo kod mene na kartanje i TV tada).
Ako je potrošač samo pumpa onda je to sigurno minimum 6 sati, a i brzina pumpe se može smanjiti a time i potrošnja.
UPS to isto može da radi zamenom baterije nekim akomulatorom (55Ah?), ali UPS će dosta sporo puniti akomulator jer je projektovan za manji akomulator. To danas nije problem jer iskakanja su retka i kratka tj kada nema restrikcije.
Niste me razumeli ili mozda nisam dobroobjasnio.Pretvarac je stalno ukljucen tj. pumpa radi preko njega i cim nestane struja automatski se prebacuje na akumulator a kad dodje struja akumulator se dopunjuje.
To se onda zove invertor. To je pravo rešenje.
Pretvarač je sano u jednom smeru.
UPS to isto može da radi zamenom baterije nekim akomulatorom (55Ah?), ali UPS će dosta sporo puniti akomulator jer je projektovan za manji akomulator.
Ovo nije preporučljivo raditi jer kod nekih UPS-eva nije galvanski razdvojena mreža i akumulator pa se može desiti da ukoliko se stavi spoljašnji akumulator dođe do strujnog udara ukoliko se dodirne klemna. U UPS-u to funkcioniše, jer je mali akumulator unutar kućišta UPS-a i ne može doći do dodira opasnog po život.
Ovo nije preporučljivo raditi jer kod nekih UPS-eva nije galvanski razdvojena mreža i akumulator pa se može desiti da ukoliko se stavi spoljašnji akumulator dođe do strujnog udara ukoliko se dodirne klemna. U UPS-u to funkcioniše, jer je mali akumulator unutar kućišta UPS-a i ne može doći do dodira opasnog po život.
Ako se spoje klemne doći će do varnice i na automobilima može doći do pregorevanja elektronike, verovatno i UPS može da strada.
Postoje 2 vrste UPSeva:
1. standardni, obični, jeftiniji, obično BACK-UP UPS koji se napajaju potršača stalno preko mreže, a kada nestane struja ili padne napon ispod, recimo 200v, uključuju se u nekoliko ms i napajaju potrošača.
2. Pametni ili SMART UPS, skuplji bar duplo, koji uvek napajaju potrošača sa akomulatora a pune se kada ima struje.
Za grejanje prvi tip je sasvim dovoljan.
Koliko ja znam na akomulatoru je jedino napon od 12v koji nije opasan.
Ako se spoje klemne doći će do varnice i na automobilima može doći do pregorevanja elektronike, verovatno i UPS može da strada.
Nisi me razumeo! Unutar UPS-a (kod nekih modela) je jedan pol akumulatora spojen (direktno ili preko neke diode - ne igra ulogu jer su obe varijante opasne) sa gradskom mrežom koja je na 220v. Dakle, sam akumulator nema opasan napon ali je povezan sa žicom u kojoj je opasan napon po život. Kad se sad umesto onog malog originalnog akumulatora, koji se nalazi unutar kućišta UPS-a, veže spoljašnji, veći, automobilski akumulator, ta žica (ide na klemnu) u kojoj je opasan napon će postati dostupna za slučajan dodir i fatalne posledice.
Mogu samo da ti verujem. Ja takvo iskustvo nemam. Menjao sam bar stotinak baterija na bar 20 modela i to nisam video.
E, pošto je struja u pitanju, preventiva. Rukavice.
Batali rukavice! Ako je UPS od onih modela gde nema galvanske razdvojenosti sa gradskom mrežom, onda nikako ne izvodite žice iz njega na spoljašnji akumulator!
A da li je konkretan UPS koji posedujete od tih modela, to može neki elektroničar da vam proveri! Mada, postoje tu i drugi problemi (npr. oko punjenja akumulatora), pa bih ja svakako preporučio da se za te namene (pogon pumpe centralnog grejanja) koristi klasičan invertor i da vas ne boli glava!
tihi2 wrote:Koliko ja znam na akomulatoru je jedino napon od 12v koji nije opasan.
Ako se spoje klemne doći će do varnice i na automobilima može doći do pregorevanja elektronike, verovatno i UPS može da strada.
Nisi me razumeo! Unutar UPS-a (kod nekih modela) je jedan pol akumulatora spojen (direktno ili preko neke diode - ne igra ulogu jer su obe varijante opasne) sa gradskom mrežom koja je na 220v. Dakle, sam akumulator nema opasan napon ali je povezan sa žicom u kojoj je opasan napon po život. Kad se sad umesto onog malog originalnog akumulatora, koji se nalazi unutar kućišta UPS-a, veže spoljašnji, veći, automobilski akumulator, ta žica (ide na klemnu) u kojoj je opasan napon će postati dostupna za slučajan dodir i fatalne posledice.
Po tvome ispade da na akumulator ide direktno 220 volti.Pre će biti da taj napon ide u ispravljač sa kojeg se puni akumulator naponom od oko 14 volti.Zato u upsu i ima elektronika koja to reguliše,zato tihi netrebaju nikakve rukavice radi zaštite.A sam akumulator se može staviti u neko kulturno drveno ili metalno kućište ili se mogu zaštiti kleme kao na kolima.
Pritisak bi trebalo da bude oko 1.5 bara,barem je meni tako rekao instalater.Doduse ja imam dve etaze iznad kotlarnice koje grejem pa mi je pritisak uvek veci od 0.5bara usled pritiska vodnog stuba.Kada mi je u kotlu recimo 70C tada mi je pritisak 2 bara
Sto se tice radijatora normalno je da budu pri vrhu topliji a pri dnu hladniji ,a razlika je veca sto je niza temperatura prosotrije ili radnog fluida u sistemu (vode).E sada,osim ako nije nesto lose odredjena instalacija pa nema adekvatnog protoka to vec treba videti.I jos jedna stvar,sistem centralnog grejanja na cvrsto gorivo je jedan uzasno inertan sistem,kome treba dosta vremena da reaguje na promenu parametara.
Temperaturu u prostorijama ne treba regulisati sa temperaturom u kotlu vec uz pomoc mesnog ventila i posebno po prostorijama uz pomoc termo glava.Hocu da kazem da temp u kotlu mora da bude u svakom slucaju preko 65C a da se podesavanjem mesackog ventila odredjuje smesa hladnije povratne i odlazne toplije vode iz kotla u sistem i pravi potreban temp,a pri tome stiti kotao od pothladjivanja a time i od kondeza.Ima na tu temu dosta ovde.
Ja se uz pomoc termo glava stitim od preterane toplote iako imam mesacki ventil jer se cesto desi da mi temperatura bude previsoka jer imam predimenzionisan sistem i kotao od 40kw a u medjuvremenu sam radio izolaciju i menjao stolariju i po proracunima mi treba sada kotao od 20-25kw.