još davne 90-te godine sam ugradio, hbi 60, bojler sa spiralom za centralno grejanje. priključci se nalaze na vrhu i na dnu bojlera, crna cev od 3/4 cola sa navojem i neravno odsečena, gore dodirnuta crvenom a dole plavom bojom što bi trebalo da znači da se topla priključuje gore a povrat dole. doveo sam, iz cevi fi 22, do bojlera cevi fi 15 (možda sam trebao ići sa fi 18? nekih 2 metra) i tu stao. moje pitanje je kako, kojim ventilima, da li trebaju i holenderi, priključiti bojler na nedavno postavljenu instalaciju? pretpostavljam da se to ne radi ventilom i navijkom kao što su urađeni radijatori (i taj deo je u mojoj ssm varijanti, kao i sve ostalo, odžak je već predstavljen), jer kad se ne loži trebalo bi ga i zatvarati da ga ne hladi ostatak razvoda pošto pumpu nemam nameru da gasim dok traje grejna sezona. hvala na sugestijama.
priključenje bojlera na centralno grejanje
hvala, grejač, nije ni čudo što sam zapeo baš tu... i činilo mi se komplikovano sve što sam ja zamišljao da uradim a na kraju vidim da je jedino tako i ispravno. razmišljao sam o tom elektromotornom ventilu ali nisam znao šta da ga pokrene. diferencijalni termostat (pitao brata gugla) meri razliku temperature u sistemu i bojleru i na osnovu toga određuje kad će da se zatvori... da, potpun komfor, slažem se. nisam uspeo da dokučim zašto kosi balansni ventil na povratu, ali dobro. iskreno, više se čini komplikovano nego što stvarno jeste, gledao sam šemu povezivanja i mislim da bih znao to da izvedem. našao sam već da takav termostat (doduše najjeftiniji) košta oko 30 evra, ako na to dodamo i cenu 100+ evra za em ventil i kosi balansni oko 20 e, plus ostale džidža midže... to znači da će se te dve cevi prema bojleru dobiti dva holendera od pola cola i čepove a ako do zime situacija bude povoljnija možda i proradi sve. ne bih se ja libio da ugradim ručne ventile bez obzira na komfor ali može da bude skuplja dara nego mera, da se uključi bojler da dogreje na struju a zaboravi se otvoren ventil... eto radosti za elektrodistribuciju, proradilo bi centralno od 2kw sa sve izmenjivačem...
Eto upravo si sve razumeo :)Ako zaboravis da zatvoris ventil a upalis el grejac...podhladjivace se bojler...samim tim ce i grejac raditi bespotrebno. Moze to da se resi i sa trokrakrim termostatskim ventilom sa termo glavom i nalegajucom sondom...ali to nije bas najidealnije resenje. Ventil je oko 6000 din. lindira se jedan krak i onda kada se preko termo glave podesi npr 50 C. Kad god je temperatura na senzoru visa od 50C ventil je otvoren...kada temperatura padne ventil se zatvori.
Kosi regulacioni nije obavezan, ali pozeljan je....sluzi za regulaciju protoka kroz bojler.
Ја бих само питао како се мери притисак код косих регулационих, диференцијалних вентила и не само косих него и код равних? Да ли се за то користи манометар или има нека друга метода? Јер колико сам погледао у подацима ови вентили немају примену само код грејања, него и код водоснабдевања.
Ima poseban uredjaj za merenje diferencijalnog pritiska na balansnim ventilima. Kako bih ti objasnio, ima uredjaj sa dva creva i prikljuccima i to se prikaci na ventil i tako se podesava. To se po proracunima odredi koliki delta P treba da bude. Eh sada, ja taj uredjaj nemam ali dolazili su ljudi iz firme koja se bavi merenjima i lepo platis i to je to. Papreno je skup aparat. A imas na primer balansni ventil sa podeocima i lakse je da podesi...moze cak i tom metodom. Nije precizno a i time se regulise protok u m3/h.
Хвала Грејач на информацији, то што не знам питам онога ко зна. Нисам се до сада сретао са тим вентилима, а видим да је занимљива стварчица.
Pazi nije to nikakva specijalna nauka. Ventil ima smer....prikljucak se nalazi pre i posle... Stariji modeli imaju obican tocak i maticu za blokiranje i plombiranje. Noviji modeli kao sto su stromax ili heimier ili danfoss imaju u rucki ugradjen mehanizam sa brojcanicima koji pokazuju koliko je m3 na sat protoka. Realno, oni nemaju nikakvu drugu korist osim u sistemima grejanja i najvise se koriste za balansiranje protoka ka granama (razliciti precnici, duzine, padovi pritiska) i kao prestrujni ventili. Jedna od namena je i ova..da se odredi protok kroz izmenjivac bojlera. Nije resenje da bude klasican siber ili kugla...jer prebrza cirkulacija nije pozeljna...ne predaje dovoljno energije preko izmenjivaca....
kažu da je jutro pametnije od noći, evo, gledam, čitam ponovo post u kojem grejač kaže da se moj bojler može rešiti i trokrakim mešaonim ventilom sa blindiranim jednim krakom.. ideja mi se sviđa utoliko više što sam taj (ili sličan) ventil našao na netu za cca 5000 dinara (caleffi). osnovna namena mu je montaža na toplu i hladnu vodu bojlera da bi štitio točiona mesta od previsoke temperature. kada bi se jedan kraj zablindirao (koji, topli ili hladni?) princip rada je, pretpostavljam, kao termostat kod automobila (tu se nešto bolje snalazim). podesilo bi se da termostat otvara na recimo 50 stepeni i dok je temperatura ta ili viša i topla voda bi išla kroz izmenjivač, u suprotnom termostat će zatvoriti i nema pothlađivanja... pretpostavljam da i dalje ostaje problem ako se dogrevanje vrši na struju, topla voda u spirali bi otvorila termostat i... ali to je manji problem za kakav takav komfor. druga stvar je što ne nađoh taj mešaoni ventil sa nalegajućom sondom koju bih montirao na mesto gde stalno prolazi topla voda, inače su to ćorava posla, kad se cev ohladi i ventil zatvori ko će ga ubediti da je tamo, na dva metra voda vruća? zamolio bih grejača za detaljnije objašnjenje, naravno kad mu vreme dozvoli.
Nisam siguran da to baš tako radi...
Dosta sam proučavao taj Caleffi trokraki ventil i njegova namena je da meša toplu i hladnu vodu i na izlazu daje neku zadatu (npr 30*C). Namena je da se ne opeče toplom vodom i sprečava da pretopla voda izađe iz slavine. Ne sprečava da hladna izlazi iz slavine.
Ako nema dovoljno tople vode na ulaznoj cevi, ta grana će biti skroz otvorena, ulaziće hladnija voda, na izlazu će opet ići hladna voda iako je ulaz hladne vode skroz zatvoren (ulaziće samo sa grane tople vode koja je nedovoljno topla).
Problem je što on ne zatvara dovod tople vode kada je temperatura niža od tražene, već otvara ulazni ventil tople vode skroz. A tebi bi tada trebalo da zatvori.
Bliže rešenje je varijanta sa nalegajućim termostatom koji se koristi protiv pothlađivanja kotlova. On pali pumpu (tj zatvoren je) sve dok se ne dostigne zadata temperatura (npr 40*C) a tek tada se otvara. Kad temperatura vode iz sistema padne ispod 40*C onda nalegajući termostat zatvara dovod tople vode u bojler i bojler se ne pothlađuje.
Jedno jeftinije rešenje može biti sledeće: na cev tople vode prema bojleru staviti radijatorski ventil i umesto termostatske glave staviti on-off motor (sve ukupno košta oko 5000din). Nalegajući termostat (staviti bliže kotlu da može da registruje rad kotla) kada temperatura pređe zadatu (npr 40*C) nalegajući termostat daje struju motoru na termoglavi, otvara se ventil i uspostavlja se cirkulacija kroz bojler.
Kada se grejanje smanji, nalegajući termostat konstatuje da je temperatura manja od zadate, ukida struju motoru na termoglavi, zatvara se termostatski ventil i prestaje cirkulacija kroz bojler.
Ja imam ovakvo rešenje za drugu namenu (za sprečavanje prirodne cirkulacije) ali je princip isti. Sve je malo, termoventil je mali, motor je veličine termoglave, a i nalegajući termostat.
Čisto mehaničko rešenje, namestiš i zaboraviš.
Izgleda ovako:
http://www.etazgrejanje.com/katalog/termostatski-radijatorski-ventili-40...
http://www.etazgrejanje.com/katalog/termo-motor-652/
http://www.etazgrejanje.com/katalog.php?prodID=309
hvala, tihi, vrlo elegantno i ne preskupo rešenje. sve sam pronašao na netu i jedino me bune ovi brojevi serija, ventili 401/402 a termo motor za neke serije ventila 676-678... verovatno si ti to tako namontirao pa nema razloga da ne uspe i meni, imam hercov termostatski ventil, ostaje mi da kupim termo motor i nalegajući termostat. da, prosto elektro-mehaničko rešenje, pun komfor, šta reći osim hvala još jednom.
A moze i tako
One linkove sam dao samo da se vidi kako to izgleda i da to nije ni približno veliko kao trokraki ili četvrokraki mešni ventil pa još sa motorom.
I ja imam Hercov termo ventil i Hercov motor.
Na licu mesta (kod prodavca) se uzme da jedno drugom odgovara.
Najbolja rešenja su jednostavna rešenja.
Dobro to stoji, ali ako podesis na primer nalegajuci na 50C. Onda je ventil otvoren samo na 50C. Sa diferencijalnim je drugacija prica. Dok god je razlika izmedju T1 i T2 u granici podesenog delta T ventil je otvoren. U svakom slucaju je bolje resenje od trokrakog termostatskog.Nije mi padalo na pamet da probam to sa aktuatorom i termostatskim ventilom za radijator. Odlicna ideja Tihi
Eto, zajedničkim snagama smo unapredili ideju.
Ideja sa nalegajućim termostatom dobro radi kada se bojler greje vodom iz centralnog grejanja, pa kad se noću grejanje ugasi, taj ventil se zatva i ostane topla voda u bojleru. Problem može biti sa niskotemperaturnim grejanjem gde je temp vode oko 35*C pa ako je bojler od 80l onda ima dovoljno vode samo za brzo tuširanje.I teško bi se tada postigla temp vode u bojleru od 60-70*C za brčkanje u kadi.
Bolja je varijanta sa diferencijalnim termostatom jer se onda bojler može grejati strujom bez ikakvih gubitaka i razmišljanja i to potpuno nezavisno od sistema grejanja. Ako grejanje radi onda greje bojler, ako grejanje ne radi ili je hladnije od temp vode u bojleru ventil je zatvoren i sva topla voda ostaje u bojleru.
Skuplje je oko 30evra ali je puno bolje i kompletnije rešenje. Bravo Grejač.
obojica ste dali dobre ideje a na meni (i drugima koje zanima "kako da") je da se odluče za rešenje. u svakom slučaju moje grejanje nije podno što znači da će raditi na višim temperaturama i potpuno mi odgovara nalegajući termostat (nije valjda da je otvoren samo na 50 stepeni, što reče grejač, nadam se da je otvoren i na 50+) za prelazni period biće kao i dosad, struja za bojler a klima za grejanje...
Ako nalegajući staviš da otvara na 35*C, otvoren je za sve temperature preko 35*C.
Jedino da na tu cev blizu bojlera dodaš jednoručni ventil, pa kad ti treba da se brzo zagreje bojler na veću temperaturu npr za banjanje u kadi, ti ga zatvoriš, upališ grejač, potrošiš bojler i onda otvoriš ventil da se bojler ponovo zagreje vodom iz kotla. Bez tog ventila ćeš teško zagrejati bojler na veću temperaturu od onog u krugu grejanja. Šta znaš, možda zatreba. A treba i leti da ga zatvoriš jer kotao ne radi.
Možda to može i preko nalegajućeg, ali koliko znam, najmanja temperatura je negde oko 20-30*C i za sve preko toga nalegajući je otvoren pa grejačima greješ kuću.
Mislim da nalegajući ne može skroz da se zatvori (moglo bi kada bi podesio da se otvara na npr 0*C) pa ti svakako treba neki ventil da bojler odvojiš od sistema grejanja.
Grejačevo rešenje sa diferencijalnim termostatom je potpuna automatika i ovaj problem nema. Diferencijalni termostati se koriste kod solarnih panela oduvek. Više sam sklon tom rešenju, mada je on osetljiviji za postavljanje jer se jedan senzor mora postaviti vrlo blizu kotla a drugi vrlo blizu bojlera (jer kad nema cirkulacije nema ni razlike temperatura) pa to može biti problem ako su razdaljine veće. Mada bi se senzor mogao postaviti na sušač ili radijator u kupatilu (koji uvek rade) a ne na samu cev koja ide do bojlera.
Svakako je važno da (jeftino?) rešenje postoji.
u taj krug svakako idu dva ventila, jedan gore na potis, kao što je rečeno, sa termo motorom a jedan dole na povrat (računam da stavim kuglasti od pola cola). da li je dovoljno da zatvorim samo taj na povratu da bih dogrejao bojler? računam da cirkulacije nema kada je bar jedan ventil zatvoren i da bi to bilo dovoljno, ali... ne lezi vraže, uvek postoji neko ali.....
Dovoljan ti je i samo taj na povratu. E covek se uci dok je ziv. Stvarno mi nikad nije palo na pamet da koristim aktuator za ventil. Mozda moze i preko nekog releja da se odradi, da kada se upali termostat ili preko prekidaca, grejac na bojleru...da se automatski zatvori aktuator. Mislim da je ok resenje...a potreban je jedan rele, jedna mala OG kutijica...i to je to.
hvala vam, momci, na uloženom trudu, zaista sam zadovoljan, čak šta više, odgovorima i idejama, realizacija sledi a utisci.... pa kad krene grejanje...
Pošto vidim da ste ovdje dosta pisali o nalijegajućem termostatu može li neko da napiše koja je svrha istog na gasnom kotlu?
Na gasnom kotlu? Kom gasnom kotlu???
Jedino ako na sistemu ne postoje neke hidraulicke skretnice...pa dodatne pumpe...pa ne znam ni ja sta. Ovako nalegajuci cevni termostat nema sta da trazi u sprezi sa gasnim kotlom
Nikakve hidraulične skretnice već klasična kućna instalacija na koju je serviser gasnog kotla stavio nalijegajući termostat.Hvala1
E to stvarno nemam pojma. Nikad nisam ni video a kamo li montirao. Jedino ako imas gasni gorionik na nekom kotlu...pa tako. A inace blok kotlovi na gas...nema tu sta da trazi termostat. Mozda ti mislis na nesto drugo. Ako mozes slikaj, pa okaci sliku ovde. Zivo me zanima sta je to
Kad prođu praznici slikam .
Kao što sam i rekao.praznici prošli i evo slike.Grejač molim komentar.
E ovo stvarno prvi put vidim. Ili je kotao starije proizvodnje...pa se pumpa ili sam kotao gasi preko ovog nalegajuceg termostata....ili je neko vrsio nenormalnu modifikaciju. Koliko vidim, postavljen je na potis...pa verovatno gasi kotao kad postigne temperaturu. Ne razumem se toliko u gasne kotlove...sto se tice elektronike...ali sve to ide preko ntc senzora temperature... Stvarno ne znam za sta bi mogao da sluzi. Jedino da zapamtis na kom podeoku je bio...pa ukljuci grejanje i smanjuj ili povecavaj temperaturu preko tog termostata.
Jedino sto mogu da prokomentarisem da je instalacija ofrlje odradjena. Ventili bez holendera...i nigde uzemljenja.
Jedino sto mogu da prokomentarisem da je instalacija ofrlje odradjena. Ventili bez holendera...i nigde uzemljenja.
A tek što je sigurnosni ventil usmeren da ispusti vodu direkt na prekidač i tako napravi kratki spoj i celu instalaciju dovede pod napon, doduše teško da će plinski kotao da prokuva ali sve može da se desi, a ako ima izmenjivač u bojleru hoće i on da propadne pa krene voda iz vodovoda (koja je pod većim pritiskom) da ide u sistem pa izbaci sigurnosni ventil, i eto čuda!
Mala je verovatnoca ili ipak je moguca. Sa svim ostalim nedostacima...eto problema. Ne mora da dolazi do prekoracenja temperature. Moze da se desi da zakaze ekspanzija pa da se sistem dopuni i kada se ukljuci grejanje da izbaci visak vode na vent sig. I eto problema. Ovaj kotao nema izmenjivacki deo za priremu sanitarne vode koliko vidim. Ostatak je opet diskutabilan. Korisnik je pitao za namenu ovog nalegajuceg termostata. Realno njegov histerezis je 5C. Jedino na sta mi stvarno pada na pamet je ukljucivanje pumpe. Mora da nesto na elektronici kotla ne radi kako treba pa da je to ovako izvedeno.
Druga mogucnost je sledeca a i veoma verovatnija od prve. Da je to kontakt od sobnog termostata...ali da se sobni termostat ne koristi nego da se temperatura paljenja i gasenja kotla vrsi preko cevnog nalegaujceg...a da su postavljene termo glave. I kada temperatura poraste...gasi se kotao. Sto je jos gore resenje jer je varijacija temperature na potisu kod gasnog kotla rapidna. Samo nagadjam. Ovaj levo kabal je verovatno napajanje....
Nema sobnog termostata i obični su ventili.Ne vidim svrhu tog nalegajućeg jedino što kažete da nešto na elektronici ne valja.
Najverovatnije je da je on umesto sobnog. Gasi kotao kada se postigne neka temperatura. Mada to bi trebao da radi kotlovski. Ne znam sta bih vise mogao da ti kazem. Ovako samo nagadjam a ni jedan konkretan odgovor. Probaj ono sto sam ti rekao...zapamti gde je bio...pa ka min pa ka max. Vidi sta ce da se desava
Sto se tice povezivanja, pod obavezno je da bude razdvojiva veza. Znaci, holenderski tip. Eh sada, ako zelis da imas potpuno iskoriscenje energije, a da nemas podhladjivanje tople vode, onda kada se grejanje ugasi...moras imati neki vid automatike, tj diferencijalnog termostata i elektromotornog ventila. Na prikljucak bojlera, gde se povezuje potis se postavi takav jedan ventil, a na povrat, pozeljno je da ide kosi balansni, Senzor temperature jedan ide u bojler a drugi moze kontaktni na cevnoj instalaciji. Moze to i mehanicki ventili bez automatike, ali onda moras svaki put da otvaras i zatvaras te ventile. Da vodis racuna, kada se grejanje gasi....da zatvoris...mrka kapa od posla. Jeste najjeftinija, ali nikakvo resenje nije.