Onaj ko ćijeni svoj rad i alat taj treba da bude spreman i da se brine o alatu,tj da ga održava.
Kada nam zatreba neki alat treba da se nalazi na mjestu gdje ga uvijek možemo naći,tj da ima svoje mjesto.Kada ga nađemo on treba da je u funkciji za rad,što znači da je poslije predhodnog rada očišćen,podmazan
ako je potrebno i naoštren.
Čuvanje i briga alata počinje sa ispravnim odlaganjem u kofere ili police.
Za kofere nije samo važno da su praktični nego i da su uvijek čisti i naravno da nisu oštećeni,jer samo na taj način mogu dugo da traju,a kada oni dugo traju i naš alat se može u njima sigurno odlagati.
Koferi i služe da naš alat bude zaštićen od prašine ,udaraca vlage i drugih
vanjskih uticaja.
Odvaratne i ružne kofere može svako da prepozna koji više liče na kantu za smeće nego kofer od nekog skupog i preciznog alata.Samom nebrigom o alatu ostavljamo utisak majstora koji i nije baš uzoran,tj neostavlja povjerenje kod mušterijaili jednostavno pouzdanog čovjeka za neke određene poslove.
Alati treba da se čuvaju u suhim prostorima bez mnogo vlage,
jer u suprotnom gube oštrinu i funkcionalnost.
Ručne alate najbolje je čuvati obješene na razne police i ormare.
Ako se više alata nalazi na jednoj polici ili jednom mjestu koji su u međusobnom dodiru brže se tupe i oštećuju.
Održavanje alata
Razne turpije se korištenjem tupe i na njih se ljepi iverje i sitna piljevina.
To je najbolje očistiti čeličnom četkom koja se fiksira na bušilicu,
a može i ručno.
Nove ručne testere zahtijevaju pripremu pre korištenja.
Gotovo uvijek su zaštićene sa slojem laka protiv hrđe.
Sloj laka nam onemogućuje normalan i precizan rad pa ga treba ukloniti.
Poslije toga testeru mazati mašću ili pentrirajućim uljem.
Često je širina reza prevelika,što traži veće trošenje snage
i otežava precizno vođenje testere.
Širinu moguće smanjiti sa pravilnim udarcima čekićem,
na testeru koja je postavljena na ravnu metalnu podlogu.
Tvrđe testere mogu oštriti samo specijalizirani servisi.
A mekše se mogu naoštriti brušenjem u svojoj radionici.
Pri oštrenju se oštri svaki zubac sa jednim potezom spec. turpije za oštrenje
testera.Uvijek je bolje testeru povremeno oštriti,nego čekati da se skroz istupi kada ju je mnogo teže naoštriti.
Razne rezače navoja treba mjedenim četkama čistiti od krhotina i temeljno nauljiti.
Vaser vage moraju uvijek biti čiste,jer ako to nisu neće ni pokazivati
tačno mjerenje sa njima.Prvo se vodom ispere,pa se naulji zbog zaštite od hrđe i lakšeg sledećeg čišćenja...
Kod zidarskih špahli i fangli je potrebno čišćenje odmah po završetku rada sa njima.
Mlaznice i kućišta pištolja za vruće ljepljenje i štrcaljka sa patronima moraju se takođe odmah očistiti.Jer čvrsto zaljepljeno ljepilo ili silikonska masa naknadno se skidaju ili čiste vrlo teško.
Četke za farbanje zadržavaju svoju čvrstinu ako se poslije ispiranja potope u rastvor sapuna ili nekog sredstva za čišćenje.
Svi alati koji služe za rezanje moraju se redovno oštriti.
Čelični dijelovi blanjalica i štemalica kada su novi tj tek kupljeni nisu naoštreni do potrebne oštrine...Da bi se naoštrili potrebno ih je prevući preko posebnog kamena za oštrenje.Ovisno o samom tipu kamena
potrebno je neke prenazati uljem ili vodom da se čelik ne pregrijava.
Koje se sredstvo koristi napisano je na samom kamenu...
Štemalica se oštri tako što se vuče preko brusnog kamena
unakrst u smijeru strelica.Desnom rukom se vodi lijevom se lagano pritišće na kamen.Prilikom prevlačenja treba doći do potpunog naleganja
oštrice koja se vuče po cijeloj dužini i širini kamena.
Pri tome desna ruka drži alat odzada a lijeva je položena malo bliže oštrici..Budući da su čelični dijelovi blanjalice širi od kamena treba ih vući ukoso u odnosu na bočne strane kamena...Kod drvenih blanjalica ne troši se samo oštrica nego i donja površina.U tom slučaju je treba malo poravnati,prvo ukloniti čelični dio,zatim naljepiti finiji šmirgl na glatku površinu,nakon toga tijelo blanje prevlačiti preko papira napred-nazad.
kameni za prevlačenje se takođe vremenom troše sa vremenom dobijaju
udubljenja na dijelovima koji su pod opterećenjem.Oni se takođe ravnaju sa šmirglpapirom pričvršćenim za neku podlogu.Uljni kameni zahtijevaju
vrlo detaljnu brigu,nakon upotrebe moraju se prati petrolejom i držati lagano nauljeni i zaštićeni od prašine.Nakon tećeg-četvrtog prevlačenja ili ako oštrica dobije ureze mora se ponovo brusiti.Za to su najbolji dvostruki brusni alati ili komby brusnih ploča i brusnih traka.
Kod najvećeg broja okretaja i dodatnog hlađenja vodom neće doći do prebrzog zagrijavanja.To je jako bitno jer čelik pri pregrijavanju
gubi na čvrstoći.
Brusna ploča koja je puna krhotina čisti se tako da se na nju prisloni manja rolna za čišćenja.Ako se čišćenje vrši redovno vijek brusne ploče se može produžiti i do 10 x...
električni alati i mašine
Dotrajale i nestabilne stezna glave na bušilicama moraju se mijenjati
zbog sigurnosti i preciznosti pri radu.Pri tome možete razmisliti dali želite isti tip glave ili neki drugi kojih danas ima više.
Kod kružnih pila nije samo dovoljno da ih održavamo da budu čistempotrebno je nekada provjeriti graničnike zbog pravilnog reza.
Pogledati dali nam pila stoji pod 90° na odnosu na sto.
To se najlakše radi sa vinklom koje se nasloni na pilu i ako je sa stolom pod 90° onda je ok,ako nije onda je treba naštelovati.
Za sve električne alate vrijedi da se nakon rada svaki alat treba prebrisati vlažnom krpom,pa obrisati suhom krpom.
Za zaštitu od korozije i za podmazivanje metalnih dijeliva kao što su stezne glave ili držači i oštrice pila koristi se ballistol ili MOS2 sprej.
Treba samo voditi računa da on ne dospije u otvore za hlađenje,takođe
ti otvori uvijek moraju biti zaštićeni od prašine.
Ako se u otvorima kućišta netaloži prašina može da dođe do slabijeg
hlađenja motora i pregrijavanja.
Ako počesto vidite da varniči iz kućišta,to je siguran znak da treba promijeniti motor,to možemo uraditi sami ili ga odnijeti na servis.
Kablovi od električnih alata su često pod velikim opterećenjem
nakon čega nastaju skrivene pukotine na kablu.
Njih je najlakše naći savijanjem kabla i uključivanjem samog aparata.
Ako je pukao jedan vod alat se pali i gasi pri savijanju.
Tada kabal treba zamijeniti,može se poslužiti i izolir trakom ali samo u nuždi,kabal trba promijeniti.
Ballistol je ulje za njegu i podmazivanje koje potiče iz njemačke carske pješadije gdje je napravljen za potrebe podmazivanja oružja.
Uprkos više od stotinu godina staroj osnovnoj recepturi
još uvijek se ističe po svojim višenamjenskim svojstvima.
jedna od bitnih prednosti je što je potpuno neotrovno i neškodljivo
za okolinu.Alati i mašine koje su od metala mogu se sa njime čistiti i održavati,a drvo i kožža impregnirati i štititi od vlage.
Pravilno korištenje i održavanje aku alata
Sve više alata danas je opremljeno sa akumulatorima.
Najčešće se koriste nicd (nikl-kadij) i nimh (nikl-metalhidrid) ćelijama...
Prvi su visoko opteretivi za ktratko u početku,kasnije dolazi do naglog pada
napona.Drugi nasuprot tome daju konstantan napon i nakon dužeg vremena.
I kada nisu pod opterećenjem baterije i akumulatori su podložni padu kapaciteta uslijed samopražnjenja koje zavisi o temperaturi gdje držimo alat.
Budući da se samopražnjenje brže odvija pri temperaturi od 30° nego pri 20°
kod akumulatora treba dobro paziti na temperaturu prostorije.
Kod akumulatora često i dugo punjenje smanjuje trajnost istih..,
prilikom punjenja treba paziti da ne dođe do naglog porasta temperature,
zbog toga treba izbjegavati dugotrajno punjenje preko noći,
nego samo onoliko koliko je potrebno da se baterija napuni.
do efekta memorije često dolazi zbog stalnog punjenja nedovoljno ispražnjenih baterija.Svakim takvim punjenjem kapacitet opada malo po malo dok ne dođe do potpunog uništenja ćelija...
I po ovom pitanju su bolje nimh baterije nego nicd,njih se može uvijek dopunjavati bez nekog dodatnog provjeravanja napunjenosti baterija.
Međutim za sve baterije i akunulatore vrijedi pravilo od ograničenog broja ciklusa punjenja.Ako se rijetko koriste i nimh zahtjeva
da se mjesečni jednom napuni...
Kod nicd akumulatora uvijek treba paziti da se baterija maksimalno isprazni pre ponovnog punjenja...
Držati oštećene i pokvarene alate je iz više razloga pogrešno.
prvo ionako nam je prostor za alat uvijek malen pa sa tim samo nepotrebno zauzima prostor.
Kao drugo osoba u varljivoj sigurnosti vjeruje da još uvijek ima alat,
da bi u slučaju potrebe ustanovila da je alat neupotrebljiv.
Zu sve ovo ,kod odlomljenih oštrica,savijenih borera,labavih drški čekića postoji velika opasnost od povrede.
Profesionalci ne upotrebljavaju testere sa polomljenim zubcima ili ne koriste oštećene rezne ploče kod brusilica,budući da imaju velike brzine obrtaja,može da dođe do ozbiljnih povreda,jer odlomljeni komad od rezne ploče sa brusilice leti kao metak,i ništa manje nije ubojit.
bosch-ke sve je ovo lepo i tačno što si napisao, samo mi reci kad stigneš sve to da sređuješ kad dodješ umoran s terena i žuriš da se naspavaš za sutrašnji posao.
Znaš kako imam pozamašan broj "stručnih" knjiga,pa malo pročitam,malo prepričam,malo prepišem i tako...
Pa nešto i nisam umoran,hahaha pa posla je sve manje i manje.
Pa tako da imam dovoljno vremena,da se odmaram...
Sem toga ja sam visio po ovom forumu i do 4h ujutru i ko mentol sutradan
tumaro po radionici,pa sam opet stigao i da piskaram,i da radim i da se odmaram sa porodicom...A nisam takav bio sam bilo nas je 7-8 komada...
Osim toga imam još pooodosta toga da napišem, već spremljenog, samo me mrzi da kuckam
Ako te je to zanimalo...???
Zaista bosch-ke skidam ti kapu, s obzirom na tvoje znanje i strucnost za koje verujem da su pozamasni i da ih cesto uposljavas ti imas daleeeko najvecu frekvenciju postovanja ovde i najiscrpnije tekstove, neznam kako stignes sve to ali svaka ti cast... :bye2
Svaka cast,majstore!!!Nek si nam kaz'o.Lepuskasta ti je tema,samo stvarno ozbiljno razmisljam koliko ti covece spavas?Sto se tice odrzavanja alata ja svakih nekoliko dana menjam lokaciju rada (izuzev kad radim zgradu onda je duze),i nema sanse da odem na novi posao sa prljavim i koferom a kamoli alatom.Sasvim drugaciji utisak ostavljaju majstori koji dodju sa cistim i urednim alatom,nego sa prljavim,prasnjavim i iskidanim.Cak sta vise,kad dodje vise majstora pa svi uredni i u istim radnim odelima,sasvim je drugacije nego kad su prljavi i raznoliko obuceni.Ljudi to odmah drugacije gledaju... :nono
kako se ono kaže mož da bidne al ne mora da znači.Ako neko ima toliko vremena da licka alat i glanca kutije i dođe u ispeglanom odelu može da se protumači da mu baš i ne idu nešto poslovi, jer ima vremena na pretek, za razliku od onog drugog koji pokupi alat na brzinu i trk na drugo gradilište.Govorim i iz ličnog iskustva, kad se premorim na nekom poslu baš mi se nešto i ne licka alat.Za to ima vremena kad nemam nekog pametnijeg posla.
e da evo da napise nesto i" kaznena exepedicija za alata " tj JA
jedna od nezmenljivih alatki za odrzavanje alata je kompresor . naime sav elektricni alat potrebno je jednom nedeljno dobro izduvati i to kroz sve otvore .
sto se tice rucnih alata odrzavanje je specificno za svaki zanat .
ono sto svako treba da zna da je svaki kvalitetan rucni alat sklon rdjanju pa cak i od stajanja na polici , samo ako je povecana vazdusna vlaga .
ono sto u mnogome olaksava odrzavanje rucnog alata su kojekakvi sprejevi za odrzavanje ( WD 40 i njima slicni ) ja za svoj vodoinstalaterski i grejadzijski alat koristim svajcarski sprej ARMALUB (sprej je 100 ml i kosta ko krv,ali vredi svaku paru) .po onoj narodnoj bolje spreciti nego leciti . e sad rec dve o novom alatu . primetio sam nesto zanimljivo kod svih novih alata koji dolaze u evropu ,svi podsklopovi su podmazani nekom masti koja po meni lici najvise da je biljnog porekla .e sad to verovatno ima veze sa nekim evropskim zakonom o ekologiji . ono sto bih svima preporucio je da svaki nov alat otvore i zamene tu mast sa obicnom tovatnom masti (LIS 2 ) ali nikako sa grafitnom masti . ukoliko ovo uradite produzicete vek trajanja alata a usput cete smanjiti trenje i habanje lezajeva i caura .
Znaš kako zvukoljube,vojnik takođe nema vremena za pojedine stvari,ali mora uvijek da bude čist,ispeglan, dotjeran,obrijan,a oružje mora da bude uvijek ,čisto,nalickano ispravno i spremno za rad...
Sem u pojedinim okolnostima kada je teren u pitanju,znaš šta mislim...
Ja to tako shvaćam,jer da bi mogao da radiš sa dobrim alatom,moraš i da ga održavaš,ništa to nije problem uzeti posle završrnog bušenja očistiti bušilicu i očistiti borer sa kojim si bušio.Tako i sa ostalim alatom,koji koristiš svako dnevno,ja imam alata koji nisam uključio u struju godinu dana,ali povremeno kad imam vremena ,pogledam jel ispravan i tako to,mada može kada ga koristiš i dobro izduvaš sa zrakom i očistiš prašinu lijepo ga odložiš u njegov kofer,može tako da stoji 10 godina,ali ako je prašnjav i prljav i šta ja znam već,nećeš ga budi siguran koristiti kao
kad ga očistiš...Da, ja pazim kutije,jer one paze alat,jbg...
Mada to malo zvuči pretjerano,ali jbg kako rekoh ako hoćeš da nešto imaš moraš to da paziš.To ti važi za sve u životu,pa čak i ženu ako ne održavaš pokvari se brate...
Da budem jasniji,to kad bih radio sa svim alatom što imam đe bi mi bio kraj,samo bih glancao alat,pazim ono što je vredno moje pažnje,
što koristim često,što je skupo,niko nema novac da ga baca,pa tako ni ja,ja više volim da radim sa dobrim alatom i da ga pazim,jer će da mi traje,a što me duže služi,ja ću manje novca da bacam na stvari koje imam a ne znam da čuvam...Kako bilo napisao sam ,pa ko hoće da čita neka čita,a ko neće nemam ništa protiv stvarno,ja se na ovaj način zabavljam,i dobro mi je...Bolje mi je ovo nego da se vratim svom životu zbog kojeg sam imao mnogo problema u porodici i na ulici itd...
Da ne pretvaram ovu temu u svoju biografiju...Kako rekoh ako neko hoće da čita neka čita...
da da Bosch-ke apsolutno si u pravu za odrzavanja alata i tu nema spora .
naravno da niko od nas nije takav da bolesno cisti svaki komad alata koji vidi :nono :nono :nono
i da Balistol je odlicno sredstvo ,ali eto ja mislim da je Amalub bolji . mada to i nema neke veze .inace svako ko ne odrzava svoj alat pre ili kasnije ce doci u situaciju da ima neispravan i nepouzdan alat .
ja sam verovatno malo pomeren pa sve svoje cekice sam "nasadjujem " . ali to radim temeljno .uopste mi nije tesko da skupljam trupce graba ,jasena i bagrema .sam ih secem susim obradjujem na strugu i nasadjujem cekice . zato mi se jos nikad nije desilo da mi pukne drzalje bez razloga il da mi spadne cekic ili kramp . a kad vidim cekic na kojem je zavarena cev umesto drske ,takav cekic obilazim i kad stoji . :hh :hh :hh
e sad zamislite hrpu zardjalih kljuceva ,polomljene srafcigere ,cekic koji spada .... odma vas prodje volja za rad :hh :hh :hh
ima ona poslovica "ko podmazije taj i vozi " vazi za sve pa cak i za zene
Alat je dobro i lepo cistiti itd, ali ja moj alat uopste ne odrzavam jbg znam da to nije dobro ali opet mi se isplati taj alat svaku paru obicno koristim alat prifi klase, npr busilica za beton sada imam plavog boscha nikad ga u zivotu nisam cistio i izduvavo samo podmazujem futer u kofer je ne drzim uopste samo kad idem negde da radim pa treba da je ponesem inace na poslu je raspakujem i tako ostaje dok se ne zavrsi poso to traje i po nekoliko dana na primer , moj cale isto takodje i to dok radi radi posle se baci i kupi se drugi
pozdrav
Marko
Pa sad ciscenje alata je veoma vezani za delatnost kojom se bavis . Ali na primer u mom poslu oko gradjevine cesto ima situacija da se alat zamasti ili umaze bitumenom i slicno . Pa ga zato cistim . A vek trajanja alata je direktno vezan za odrzavanje alata . Naravno sve ovo zavisi od delatnosti kojom se bavis .
Pitanje cuvanja alata je veoma bitno sad normalno nije isto za svaki zanat recimo ja sam; monter ,limar ,varioc. Inace koristim BOSCH alat i moja najjeftinija alatka je mala brusilica (GWS 8-115)koja je kostala 150,oo evra ,a imam 20 raznih alatki i sve su u odlicnom stanju.skoro svaki dan sam na drugom objektu i kada se zavrsi s poslom sve se lijepo slozi u kombi.Kada bih samo ubacivao alat u vozilo za dva dana se nebi moglo uci u njeg a kamoli da najdes ono sto ti treba.
zna li ko kako da ispitam baterije na akuodvijač. Dešava mi se da kad ga napunim radi 5 minuta i menjaj drugu i od posla ništa. Po mojoj proceni je jedna otišla pa kako da je pronadjem i zamenim je da bi alat bio funksionalan. Pozdrav svima
Pazi ovako : novu da kupis nemas nigde , ali zato u servisima u kojima se vrsi popravka alata najcesce vrse zamenu celija u tvom vec postojecem akupacku. Neznam sad tacno da ti kazem kolko to kosta ali sigurno moze da se uradi. Mogo bi i ti to sam da uradis , samo otvoris acu-pack izvadis stare celije i ubacis ako imas nove.
samo da pitam kako da zastitim svoj alat od rdjanja , imbuse srafcigere gedore kljuceve ?
Današnji alati su uglavnom kromirani pa im je u normalnim uvjetima to dovoljna zaštita.Alati koji se često koriste dobiju zaštitnu patinu zbog masnoće kože ruku,osim ako su ruke bile pretjerano znojne pa je bio izložen soli.Tada ga namažeš nekim običnim uljem za podmazivanje i višak obrišeš krpom.Nemoj koristiti WD40 i slična ulja jer brzo ishlape.Dobra su za rastvaranje hrđe,ali za zaštitu od hrđe nisu.Za dulje čuvanje alata po meni je najbolji hipenol(koristi se za podmazivanje diferencijala),ali smrdi ko vrag.
Da ne otvaram novu temu pitacu ovde,nasao sam stare unior papagajke koje hocu malo da sredim ,sa njima je sve ok samo ovaj saraf sa maticom koji povezuje dva dela kao da nije original ili je vec propao.
Gde se moze naci takav saraf i da li bi mogao neki drugi npr. onaj sa osiguracem od odvranja?
Gotovo sam siguran da je to originalni sraf . A ako se odvrće lako ćeš ga osigurati , kad zavrneš maticu , samo pazi da je ne pretegneš , kirnerom udariš tri tačke na spoju matice i srafa i malo podmazes sve to ..
Evo sredio sam ih bolje nego Unior
Nego imam jos jedno pitanje vezano za odrzavanje alata sa cime je najbolje podmazivati pokretne delove ,tovatna mast ili preporucujete nesto drugo i cime bi bilo dobro premazati alat koji je u dodiru sa vodom (npr vodoinstalaterski alat) radi manje korozije? Mozda neko ulje?
Квалитетан водоисталатерски алат се не маже, јер је отпоран на корозију, а мастан само може да прави проблеме у раду.
Vecinom imam jeftiniji alat iz WobyHausa nesto malo Unior i Tang ,orijentisan sam na alat za centrano grejanje i vodovod u zadnje vreme ,taj WH alat koristim vec pet godina i zavrsava mi posao,stelujuci kljucevi,svede,papagajke su im sasvim solidne nista se do sad nije kvarilo vidim da na forumu ljudi bas i nemaju dobro misljenje o WH alatu.Trenutno nema para za bolji a meni ovo zavrsava posao ako nista drugo uveliko je otplatio sam sebe.
Imam i zamerki naravno uzeo sam odvijac nosac pinova dosao kuci kad on totalno kriv ,odem da zamenim za drugi kad od 10kom svi krivi nisu u osi ne mozes da zavrnes sraf.A vidim da i oni imaju alat po klasama sa razlicitom cenama.
Korodirale su samo papagajke malo nista strasno i neke jeftine kombinirke koje sam platio 100 din kom tako da nije ni cudo ali sve radi solidno.
Za podmazivanje moze motorno ulje ili silikonski sprej. Wd-40 nije za podmazivanje.
Ručni alati
Razni šarafcigeri sa raznim profilima za šarafe,sa oštećenim oštricama ili istrošenim su neupotrebljivi.Ovakvi šarafcigeri samo upropaštavaju glave šarafa.Kod nekih kvalitetniji šarafcigera oštrica se može i popraviti sa
naknadnim brušenjem.Prvo se izbrusi sa obadvije strane a zatim se oštrica
izbrusi pod pravim uglom.Kod specijalnih oštrica se taj trud ne isplati
jer rezultat ne može biti zadovoljavajući.
Zglobovi kljiješta i makaza treba da se podmazuju povremeno,
da se ne bi zaglavljivali.Osim toga ulje je zaštita protiv hrđanja.
Makaze će bolje rezati ako se povremeno prereže koji komad
finijeg šmirglpapira,jer se na taj način oštre...
Čekić je potrebno povremeno izbrusiti,tj udarnu površinu,na taj način
udarna površina je ravna i pri udarcima ne dolazi do klizanja...
Osim toga kod čekića se pri udarcima stvaraju strugorine na glavi koje pri uzimanju mogu da nas posijeku.
Ako je drška čekića labava,čekić treba povremeno potopiti u vodu
što će dršku raširiti,i ispuniti rupu u čekiću...
Ali to je samo privremeno rešenje,mnogo je bolje zamijeniti dršku ili kupiti novi čekić,koji danas nisu uopšte skupi,ali sam pre za mijenjanje deške ako posjedujete neke kvalitetnije čekiće...
Kod zamjene drške na čekiću,dio koji se stavlja u rupu udarne površine
mora se odsjeći do dvije trećine širine rupe.Nakon učvršćivanja u ostalu trećinu se zabije klin od tvrdog drveta.Dio koji viri iz čekićasa gornje strane se odreže,i izbrusi,tj izravna...