Pozdrav!
Dosao sam u posed punjaca "Einhell" BT-BC10E sa neispravnom elektronskom plocicom, pa me interesuje da li je moguce da se popravi. Znam da sve moze, ali ne znam koji deo je neispravan. Nesto je skinuto sa nje, valjda otpornik ili diodica, ali ne znam sta. Da li moze neka druga plocica da se ubaci i koliko bi to bilo isplativo raditi?
Hvala!
Punjac akumulatora
Ono na slici dva mi lici na trijak...gretz je na bocnom zidu.A ono na plocici moze da bude zener dioda ili diak...Mozda nije ni jedno ni drugo,treba proveriri na kom izvodu tranzistora se nalazi ta praznina na kojoj nedostaje element.
Punjac ima ogranicenje struje sto je vrlo korisno...a preporucujem ti da na plocicu ne stavljas nista napamet...vec da nadjes elektronicara,tv servisera...koji moze da nadje ekvivalentnu semu spoja kao na tvojoj slici i da zakljuci sta nedostaje....kada se nadje sta je to,njegova vrednost se moze naci eksperimentalno...Meni lici na emiterski otpornik al ajd sad budi siguran jbg...
Srecno!
Ma ne bih da pametujem puno, ali samo uzmi izvode sa gretz-a i spoj ih na izlaze iz punjaca, i uzivaj ima da radi ko zmaj. ovo zaista lici na plocicu za podesavanje i regulaciju struje, sto ti je recimo korisno ali ne i neophodno za punjenje acu. ionako je sve prebudzeno, ovaj gretz nije original iz tog punjaca vec je naknadno ugradjen, posto je kod ovih punjaca radjen diodni most plocasti, kao na co2 aparatima.
samo provjeri napon na izlazu kad to sve prespojis trebalo bi da u neopterecenom stanju ne prelazi preko 12v, obicno ide 11.8+- 0.5v i kad stavis acu na punjenja prati samo struju punjenja preko ampermetra da vidis da li normalno radi, ne bi trebalo da prelazi 10 A u pocetku punjenja, posle ce da se smanjuje.
i ovaj osigurac koji je izveden iz trafoa prije greca je bespotreban, to je neki mislilac ugradjivao. znaci izvodi trafoa direkt na gretz, iz njega minus direktno na izvod za acu a plus prvo na ampermetar, pa sa njega na osigurac, i onda izvod vani na acu +
ako hoces da koristis taj punjac i kao izvor struje za recimo okretanje raznja i sl, onda ubaci jos jedan gretz od jedno 20A, (iz izvoda trafoa produzi zice i spoj posebno, kao da je novi izvod) moze i vise, cijena im je oko 200 dinara, i ispeglaj napon sa kondenzatorom sto veceg kapaciteta na 16v i vise (nazivni napon kondenzatora i spajas ga direktno na izvode iz gretza a mozes i bilo gdje drugo da spojic + i - sa kondenzatorom) i to napravi kao posebne izvode, posto ces tada imati napon oko 14v ili vise na izvodima sto omogucava rad motoricu recimo od brisaca na raznju da radi kako treba.
ili kao sto rece prethodnik juri elektronicara koji ce to da sredi ili nekog ko ima takav punjac, pa da se vidi sta fali, ja imam takav od 15A, ali me zaista mrzi da rasturam, doduse on ima i drugacije vezivanje, mada mu plocicu nisam ni gledao, ali sam ja izveo jos jedan izvod za ono o cemu sam prethodno govorio
Aj da se nakacim na ovu temu posto naslov odgovara...
Hteo bi da uzmem jedan hoby aku punjac. U metrou sam video takav od 4A za 1600 din, ali bez osiguraca ampermetra prekidaca, signalne sijalice... E sada imam sve to od navedenog, sa svog starog punjaca, a i sprema sa na rad, samo mi treba savet koje oznake da trazim na istom, da ne ispadne da je npr. za punjenje samo kumulatora za motore itd. Inace sam mislio da se zezam i koristim isti za skidanje korozije elektrolizom.
Pozdrav!
Dosao sam u posed punjaca "Einhell" BT-BC10E sa neispravnom elektronskom plocicom, pa me interesuje da li je moguce da se popravi. Znam da sve moze, ali ne znam koji deo je neispravan. Nesto je skinuto sa nje, valjda otpornik ili diodica, ali ne znam sta. Da li moze neka druga plocica da se ubaci i koliko bi to bilo isplativo raditi?
Hvala!
Slucajno imam istu takvu plocicu kao na slici 1, na mestu gde je nagorelo i nedostaje ti element treba da bude otpornik od 22 oma.
boje crvena, crvena, crna i zlatna
Da kompletiramo, evo vrednosti svih elemenata, samo ne znam koja je dioda ?
samo mi treba savet koje oznake da trazim na istom, da ne ispadne da je npr. za punjenje samo kumulatora za motore itd. Inace sam mislio da se zezam i koristim isti za skidanje korozije elektrolizom.
Kod tih jeftinih ispravljaca bolje gledaj koliko su teski nego oznake. Srce ispravljaca je trafo, a sto je jaci on je vece tezine. A to sto pise ne mora da bude tacno.
Nego ako mozes da objasnis malo kako to da skidas koroziju elektrolizom, i sa cega ?
Nesto o tome je pisano i na ovom forumu, samo u drugoj rublici. Da se ne bi ponavljali evo link
http://www.samsvojmajstor.com/Forums/viewtopic/t=7611/postdays=0/postord...
@Carlos
Hvala! :+
bio je ranije komplet delova sa pločicom za automatsku kontrolu punjenja i isključivanje u radio klubu za tristotinak dinara. Radi po principu klackalice i ima podešavanje napona punjenja.
Ja sam skoro kupio punjac marke womax koji se sastoji samo iz trafoa, greca, ampermetra, i dva osiguraca (jedan je izmedju trafoa i greca a drugi izmedju greza i ACC. Kada povezem punjac i ACC skala na ampermetru se ne pomera. Punjac radi svoj posao, znaci puni ali bih ja hteo da mu nadogradim elektroniku kojom bih kontrolisao struju punjenja i signalizaciju kada je ACC napunjen. Ako neko ima neku semu koja je proverena neka postavi, svaki savet je dobrodosao.
Hvala
ja sam se baktao sa tom automatikom dosta dugo i na kraju sam zaista odustao jer kod nas naci kvalitetnu semu za rjesavanje punjenja sa svim karakteristikama kvalitetnog punjenja je i vise nego nemoguce.
uzimao sam to cudo iz radio kluba, kombinovao sve moguce i nemoguce, skidao seme sa neta, i sve sto sam dobio je,,,,NISTA.
na kraju sam nasao automatki punjac sa svojom elektrnokom koja je i vise nego komplikovana za samogradnju, i zavrsava posao i puni bas kako treba sa testiranjem svih parametara, od temperature acu, do napunjenosti i dopunjavanja sa po 200mA.
To iz radio kluba radi na principu kao i svi ostali, kad postigne voltazu, on isljuci, i to se desi mnogo brzo, i ta elektrnika ne radi maltete nista, samo satro dopunjava, ali to sto radi je jako stetno po acu.
ukoliko koristis taj womax, nemas frke on ce da smanjuje struju punjenja kako se acu puni i kad se napuni on ce sam prestati da puni...ne brini se.
samo opusteno. samo jaki punjaci koji mogu da izguraju preko 19v mogu da budu predmet podesavanja, jer oni mogu da izguraju struju punjenja odgovarajuce amperaze za napone od 14,4v dok ovi obicni su projektovani sa oko 10,5-12v kako bi se sami primicuci napon na acu od 14v fakticki iskljucili.
hehe izgleda kao nauka, ali vjerujte da zaista i jeste, bar sam se ja uvjerio u to...
A jel neko pokusavao da napaja potrosace od 12V sa napajanja za kompjuter? Mislim ono treba da proizvodi jednosmerni napon od 12.1V i nekih 10 i vise ampera u zavisnosti od snage istoga?
http://www.youtube.com/watch?v=FFNEJBK3EsM
Inace, pretpostavljam da se isto ne moze koristiti kao aku punjac zbog svog napona?
Svi ste zaboravili osnovnu stvar , da se akumulatorima tokom starenja na celijama povecava unutrasnji otpor i da se automatski pri istom naponu punjenja smanjuje struja punjenja ,
da bi se akumulator od 12 volti smatrao dobro napunjenim treba da na prikljucima neopterecen pokaze bar 13.8v . Da bi se to postiglo na ulaz u akumulator treba dovesti bar 14v.
Ako se uzme u obzir pad napona od 0,6 volti na silicijumskom spoju u grecu ili diodama ,na trafou je potreban minimalni naizmenicni napon od 15 V . Sve ostalo je gubljenje vremena
i upropascavanje akumulatora .A ove igracke od punjaca gde pise da je struja punjenja 6 ili 10 A a imaju trafo malo veci od trafoa za zvonce i tezinu ispod dve kile su cista prevara
i bacene pare . Bavim se elektronikom dugi niz godina (i vrlo sam u trendu sto bi se reklo) ali sam pristalica "golih ispravljaca" bez elektronike .Lako je izmeriti na pocetku struju punjenja
jednostavno podeliti snjom ampersate akumulatora i dobiti vreme punjenja .Mislim da je to daleko jednostavnije nego kupovati skupe i uglavnom nepouzdane uredjaje .
Akumulator je veoma jednostavan i izdrzljiv treba samo voditi racuna da se ne prepunjava .
pozdrav Larry
Ispravljaci (punjaci) olovnih akumulatora koji kostaju par hiljada dinara NE MOGU i NE ZNAJU da napune akumulator kako treba. Posebno ako je akumulator star ,sto je moj prethodnik pomenuo. Ljudi imaju VEOMA pogresno misljenje o punjenju akumulatora sa tim nazovi ispravljacima. U sustini ako se ne postupa dobro sa njima, jer nema nikakvu (strujnu ili naponsku ) regulaciju oni ce DA OSTETE akumulator koji je mozda jos i dobar ili samo malo treba da se "dotera".
Najveca bolest olovnih akumulatora je SULFATIZACIJA i ona je prirodan i neminovan proces kod automobilskih akumulatora (i svih drugih-stacionarnih, trakcionih...). Najbolji lek da bi se sto duze akumulator bio i ostao u funkciji je pravovremeno i dovoljno punjenje. Kad to kazem NE MISLIM na punjenje alternatorom u kolima. Alternator sluzi za ODRZAVANJE akumulatora. Moze da ga eventualno napuni na dugim relacijama bez mnogo stajanja. Uz uslov da alternator puni sa NE MANJIM naponom od 14 volti i to sa opterecenjem (sto je uslov jer svetla moraju da budu ukljucena preko dana). Nemojete da vas lazu auto elektricari da je dobro punjenje 13,7 volti. Dobro, i tad se akumulator se puni, ali dolazi do prerane sulfatizacije i prevremenog otkaza akumulatora, Ako akumulator strada u garantnom roku, to se ne uzima kao razlog za reklamaciju.
Dakle, obicnim punjacima(od par hiljada dinara) mogu da se dopune akumulatori koji su u solidnom radnom stanju (trebalo bi premeriti kiselinu bometrom ako se ima takva mogucnost tj. ako akumulator nije tipa AGM bez mogucnosti dolivanja vode). Iz tog podatka moze dosta da se sazna u kakvom je stanju akumulator ali to nije i ne sme da bude jedini parametar za ocenu stanja. Za akumulatore koji su stari i kojima je veoma povecan unutrasnji otpor (iznad 25 milioma) jedino mogu da pomognu desulfatizatori, tj. specijalni punjaci sa veoma kratkim ali jakim "udarima" struje koji pomalo otkidaju olovo sulfat koji se nalazi na plocama i vraca nazad u elektrolit i tako dizu koncentraciju sumporne kiseline, a smanjuju unutrasnji otpor. Licno imam jedan takav (prilicno skup) uredjaj i cesto se desi da mi donesu akumulatore kojima nema vise pomoci. Dokaz da je moguce regenerisati akumulator je taj sto izmarim startnu struju pre i posle tretmana. Ako je startna struja 70% i vise od fabricke oznake na akumulatoru onda je desulfatizacija uspela. Smanjenjem unutrasnjeg otpora dize se startna struja (CCA) koja je glavni faktor pokretanja svakog vozila.
Ima jos mnogo toga u vezi punjenja i punjaca olovnih akumulatora,ali mislim da je ovo dovoljno za neko osnovno znanje prosecnog vozaca.
Tu sam za svaki savet i pitanje. Olovne akumulatore sam "doktorirao" jer su me jednostavno zanimali.
A jel mozes da nam das formulu i objasnis postupak racunjanja i merenja vremena punjenja akumulatora pomocu obicnog uniomera?
Verovatno si mislio na UNIMER kad si napisao uniomer. No, nije ni bitno. Sam postupak racunanja punjenja olovnih akumulatora je veoma prost : struja x vreme = amper sati. Ako je akumulator punjen 12 sati strujom od 3 ampera znaci da je u akumulator "ubaceno" 36 Ah. Mada tu stvari nisu bas tako jednostavne. Struja se smanjuje sa porastom napona, pa to ne znaci da je svih 12 sati akumulator punjen strujom od 3 A. Dalje, kod akumulatora sa tecnim elektrolitom,stepen korsnog punjenja je 80-85%, sto znaci da je od ukupnog broja amper sati potrebno oduzeti 15-20%, jer taj deo energije je otisao u Dzulov gubitak (grejanje) i elektrolizu vode. Kod AGM akumulatora (bez cepova za dolivanje) taj stepen korisnog dejstva punjenja je cak 95 %, ali kod njih je potrebno veoma voditi racuna da napon punjenja ne predje 14,5-14,7 V jer je nemoguce doliti vodu koja ispari prilikom punjenja. AGM akumulatori imaju sistem rekombinacije , tako da voda ne izlazi iz akumulatora prilikom punjenja. Ali je potrebno zadovoljiti navedeni uslov da napon ne predje odredjenu granicu. Akumulatori sa tecnim elektrolitom podnose dobro prepunjavanje (preko 15 V), sta vise to je potrebno po neki put uraditi prilikom redovnog punjenja akumulatora,jer dolazi do STRATIFIKACIJE elektrolita, tj. slaganja kiseline na dnu kucista akumulatora jer je sumporna kiselina teza od vode, i ako se to ne radi po neki put onda dolazi do korozije pozitivne elektrode, sto smanjuje vek trajanja i kapacitet. To se zove "EKVALIZACIJA",koja dovodi do ravnomernog punjenja svih 6 celija. Ona traje 3-6 sati,a punjenje na taj nacin je 2-3% od kapaciteta akumulatora (npr akumulator od 45 Ah se puni prilikom ekvalizacija strujom 0,9-1,3A. Napon je oko 15,5 V. Inace, ekvalizacija se radi tek NA KRAJU punjenja, kada smo sigurni da je akumulator napunjen do kraja redovnim putem. Ovakvim redovnim i ispravnim odrzavanjem akumulatora se obezbedjuje siguran i pouzdan rad i u najtezim uslovima (temperature ispod minus 10 stepeni) i posle dugi niz godina ( vise od 5).
Jako rasireno misljenje medju ljudima je "da se akumulator puni 12 sati". Tacno, ali SAMO ako je potpuno prazan, tj ako je napon na izvodima 11,8 V i gustina elektrolita manja od 1,1 cm3. A za to je potreno imati bometar kojim bi se izmerila gustina elektrolita. Dalje, potrebno je znati kojom strujom punimo akumulator pa to staviti na papir i izracunati. NIje isto punjenje sa 3 ili 5 A i nije isto punjenje akumulatora od 45 ili 80 Ah.
Iz svega ovog moze da se zakljuci da ne postoji tacna vec samo priblizna "formula" za izracunavanje punjenja akumulatora. Ako se poznaje ispravljac kojim se puni i njegove karajkteristike stvar postaje mnogo laksa. Sve ostalo je stvar iskustva i znanja.
Sve ovo sigurno ne mogu dovoljno dobro da urade ispravljaci od 2-3 hiljade dinara jer nemaju nikakvu ili imaju samo minimalnu regulaciju. To je posebno opasno kod AGM (Absorption Glass Mat) akumulatora jer napon moze da poraste preko 15 V posto ispravljac nema nikakvu naponsku regulaciju.
To bi bio odgovor mom prethodniku na njegovo pitanje. Dobar, rucno pravljen ispravljac moze sasvim da zadovlji potrebe prosecnog korisnika automobila.
Ljudima koji me pitaju da im napravim ispravljac preporucim da kupe taj za par hiljada dinara i onda im ja u istu kutiju ugradim elektroniku sa strujnom i naponskom regulacijom. Tako ce biti osigurani da ce akumulator biti korektno napunjen.
Pod uslovom da nije ostecen, ili veoma sulfatizovan. Takvi ispravljaci tu NE MOGU da pomognu. Tu moze da pomogne punjenje strujom od C/20 nazivnog kapaciteta akumulatora i ekvalizacija od nekoliko sati sa naponom iznad 15,5 V.
Ali o tome neki drugi put.
Pozdrav Piace,vidm da pominjes regulator napona koji ugradjujes,imam punjac pa sam zainteresovan za to.
Kati mi odakle si i koliko bi to kostalo.
Javi mi se na meil da vidimo sta te konkretno zanima. Iz Subotice sam.
Obzirom da je bila veoma jaka zima sa enormnim minusima, voleo bih da cujem razna iskustva ljudi sa ovog foruma u vezi akumulatora, paljenja automobila ujutro na-20 stepeni, narocito onih koji nemaju nikakvu garazu. Ja sam se licno svega ove zime nagledao i dosta sam akumulatora regenerisao, da ne kazem da sam ih bukvalno izvlacio iz mrtvih, kada su ljudi mislili da nema nista od njih i kad su se vec spremali da daju nekoliko hiljada dinara za novi.
ja uzeo prošle godine onaj,, baner ,, koji se ne održava bogami je stenjao na -23
preko -15 je slabije verglao recimo to sa kiselinskim akumlaorima mi se nije dešavalo na -26 ranijih godina
Poznato je da kapacitet akumulatora pada sa padom temperature i to čak eksponencijalno.Zato se i dešava da na -20 bude problema sa startovanjem.Jedan od načina da se malo pomogne akumulatoru je da se pre startovanja kratko upale svetla da se "pokrene" akumulator posle toga ugasiti svetla i pokrenuti anlaser, još bolje je odneti akumulator na toplo, ali je to posao koji svi izbegavamo.
uze mi reč iz usta
tako sam i rešavao problem kratkim paljenjem svetla i palio bez problema
na ranijim autima bi skinuo akumlator i uneo ali kod corse zeznuto moraš skidati masku ispod brisača
Pad kapaciteta (i startne struje) olovnog akumulatora ima dosta linearnu karakteristiku sto znaci (grubo gledano) da sa svakim stepenom temperature za 1 % padne kapacitet akumulatora. I za tu pojavu ima objasnjenja ali nije tema. To prakticno znaci da na 0 stepeni akumulator ima 25% manje snage da okrene anlaser (karakteristike akumulatora se mere na 25 stepeni, tacnije na 26,7). Ali, to sve vazi za nov akumulator. Obzirom da 99,99 % vozaca NE ODRZAVA akumulator godinama,kad prodje 2-3 godine onda nastaju problemi narocito zimi. Gore je neko pomenuo da je kupio akumulator BEZ ODRZAVANJA. Tacno!!! Ali samo za vreme za koje je data garancija. Uz uslov da alternator radi kako treba(punjenje pod opterecenjem 14-14,4 V),da se ne zaboravljaju svetla i razni elektro potrosaci... Kada prodje garancija MOMENTALNO treba napuniti akumulator jer alternator NE MOZE da napuni akumulator(sem ako se ne vozi stalno na dugim relacijama). Alternator sluzi za odrzavnje i malim delom za punjenje. To je narocito izrazeno (da brzo strada akumulator) u kratkim gradskim voznjama od nekoliko kilometara gde alternator ne stigne da napuni onoliko koliko se izvuce iz akumulatora(kad je zima rade brisaci,zadnji grejac,grejanje...)
Dakle, na akumulator mora da se posmatra kao i na ulje,svecice,filter za vazduh...To bi bilo isto kao kad bi sipali ulje u kola i na njega zaboravili sledecih 4-5 godina, a u medjuvrenu presli 50 hiljada Km. Svi znamo sta bi se desilo sa motorom. E, isto to se desava sa akumulatorom kad se potpuno zaboravi na njega. I onda izda kad se najmanje nadate. Narocito zimi.
U jednom mom ranijem postu na ovu temu (pogledati gore) sam rekao da se akumulator pravilno odrzava tako sto se svaka 2-3 meseca dopuni. Ne mora da se skine iz kola, dovoljno je skinuti minus klemu i prikljuciti na ispravljac (punjac). Pravilo je da se to radi svaki mesec, ali neka bude i svaki treci. Takvim nacinom odrzavanja akumulator ce da sluzi dugo, dugo. To vam kazem iz licno iskustva (i znanja) jer imam obican somborski akumulator od 45 Ah koji je napunio ove godine tacno 7 godina i radi kao prvog dana. Normalno, nema vise onu startnu struju (originalna je 390 A) ,sada ima 330-350 A. I kad je zimus bilo - 20 palio je kola bez ikakvih problema. Inace, nemam garazu, kola stoje ispred zgrade.
Ima jos nekoliko bitnih stvari na koje sam naisao citajuci neke gornje postove i hocu da odgovorim na njih, jer vidim da ljudi imaju pogresno saznanje o nekim stvarima u vezi akumulatora.
kolko dugo puniti akumlator bez održavanja čuo sam da ne sme duže od sat vremena
imam akumulator star 3-4 godine, svake godine ga punim jednom do dva puta i za sada je bez problema
ove godine kad sam ga skinuo i otvorio čepove primetio sam da su one ploče potopljene u kiselinu počele da se raspadaju, kao da se ljušte (ne sve)
dal to znači da će mu skoro kraj?
Akumulatori bez odrzavanja,sama rec kaze,se ne odrzavaju (ne pune se na ispravljacu, ne doliva se voda ako za to ima mogucnosti...). Ali, to ne znaci da ako se isprazne vise nego normalno(klasicna voznja), da ih ne treba napuniti i dovesti u stanje punog kapaciteta. Mnogo puta se desilo da neko ostavi ukljucena svetla ili neki drugi potrosca i da se do nekog nivoa isprazni akumulator. TOTALNO POGRESNO je takav akumulator ostaviti u takvom stanju bez punjenja. Vozaci misle da je akumulator u odlicnom stanju (jer mogu bez problema da upale motior) iako je nekoliko desetina procenata ispaznjen. A kad dodje zima bas tih nekoliko destina procenata (ili ampera )nedostaje da se upali motor. I onda pocinju muke sa trazenjem kablova i komsijom da vam pomogne njegovim kolima da upalite vasa... Nije nista opasno ako se isprazni akumulator do nekog razumnog nivoa, ali je JAKO OPASNO ako se takav ostavi u ispraznjenom ili poluispraznjenom stanju. Na olovnim plocama se onda u roku 2-3 dana stvaraju veoma cvrsti i nerastvorljivi kristali olovo-sulfata koji NE MOGU da se razbiju i vrate u elektrolit klasicnim punjacima od par hiljada dinara. Ovde se vracamo na pocetak ove price. Dakle, odgovor na pitanje koliko treba da se pune akumulatori bez odrzavanja je taj da se to cini u zavisnosti od ispraznjenosti istog. Ako je sve u redu sa elektro instalacijama na kolima ne bi trebalo da bude problema. Pa zato i sluzi garancija proizvodjaca!!! Mada nije na odmet otvoriti dva puta godisnje cepove i proveriti nivo elektrolita koji bi trebalo da bude 10-15 mm iznad nivoa ploca. Ne dolivati na silu(ako ne treba) vodu u akumulator!!!
Sto se tice drugog pitanja (Zile),verovatno je u pitanju raspad pozitivne ploce ali ne mora da bude. Mogu da budu i naslage olovo-sulfata koji je ostao na plocama i nije vracen u elektrolit.Mozda bi mogao da probas kad napunis akumulator redovnim putem da izvrsis takozvanu ekvalizaciju. Ako uopste tako nesto moze da se podesi na tvom punjacu. Trebalo bi da ima barem naponsku regulaciju. Ekvalizacija nije nista drugo nego KONTROLISANO PREPUNJAVANJE akumulatora. To se radi tako sto se podesi napon na 15,4-15,7 V i da struja punjenja ne bude vise od 3% kapaciteta akumulatora (npr. za akumulator od 50 Ah struja bi trebalo da bude oko 1,5 A). Tako "maltretirati:" akumulator 2-3 sata. To je VEOMA efikasan nacin razbijanja olovo-sulfata bez skupe opreme. Mnogo je akumulatora spaseno od bacanja na taj nacin. Ako ti posle 2-3 sata ostanu takve ploce onda je u pitanju verovatno raspad ploca. Ne mozes nista da pogorsas,mozes samo da poboljsas jos malo kapacitet akumulatora i da mu sigurno produzis vek jos do kraja godine. Zato sto si bar dva puta godisnje punio akumulator, zato te tako dugo i verno sluzi. EKVALIZACIJU RADITI SAMO NA TAKOZVANIM TECNIM AKUMULATORIMA,NA ONIM KOJI IMAJU CEPOVE ZA DOLIVANJE VODE!!! Na onim drugim bez cepova (AGM) to je strogo zabranjeno!!! Kod njih ne postoji mogucnost dolivnja vode koja izvetri prilikom punjenja i moze da se desi da olovne ploce ostanu suve i za toliko ce da se smanji kapacitet akumulatora.
Zeleo bih da objasnim jednu veoma rasirenu a POGRESNU stvar u vezi akumulatora za vozila sa unutrasnjim sagorevanjem.
Kazem sa unutrasnjim sagorevanjem jer postoje i olovni akumulatori za viljuskare na elektricni pogon (trakcioni akumulatori), akumulatori za telefonske centrale (stacionarni akumulatori), akumulatori za recna plovila (takozvani akumulatori za duboka preznjenja). Akumulatori za vozila sa unutrasnjim sagorevanjem se zovu STARTNI akumulatori (SLI akumulatori). Oni sluze za STARTOVANJE. Bas tako, za startovanje. I ni za sta drugo. NE PODNOSE duboka praznjenja (postoje akumulatori za tako nesto), mogu da daju u nekoliko sekundi ogromnu struju da bi okrenuli anlaser na vozilu. Podnose plitka praznjenja,ne vise od 30 %. Ako se duboko prazne (i dosta cesto) traju veoma kratko jer nisu predvidjeni za takvu namenu. To mislim na one koji koriste startne akumulatore za npr. pumpe za centralno grejanje ili slicne namene. U strartnim akumulatorima ima mnogo tankih olovnih ploca da bi se iz njih izvukla sto veca STARTNA STRUJA. U stacionarnim akumulatorima(ili trakcionim) ima malo debelih ploca jer kod njih nije bitna startan struja vec kapacitet da bi sto duze radili.
Prosecan vozac kupuje akumulator prema kapacitetu. Npr, ode u prodavnicu i kaze treba mi akumulator od 55 Ah, ne vodeci racuna o mnogim bitnim stvarima, a vodeci se time da je u kolima bio takav nov kad ih je kupio. POGRESNO!!! Akumulator se kupuje prema STARTNOJ STRUJI. To je ona broj koji pise posle kapaciteta. Npr. na blek hors akumulatoru od 55 Ah posle tog broja pise 480 A. E to je bitan podatak!!! To je amperaza koju akumulator moze da da u roku od 30 sekundi na temperaturi od minus 18 stepeni a da napon n padne ispod 7,2 V. Tako se testiraju akumulatori!!!
Sta sve to prakticno znaci? To znaci da ne morate da imate akumulator do 55 Ah (ako je bio takav u originalu), ali je bitno da on npr. moze da da 450 A. Jos prakticnije, imao sam slucaj od pre 2-3 meseca kad mi je covek doneo na regeneraciju Bosch akumulator,koji NIKAD do tada nisam video, i koji je imao kapacitet od SAMO 35 Ah a zato je ima startnu struju od 510 A!!!??? Posto je to bilo nesto novo cak i za mene,pitao sam ga od kojeg je to vozila? Naravno ,nisu bila svakodnevna kola, bio je u pitanju mercedes 500 SL od 5000 kubika!!! Da stvar bude jos zanimljivija,to je bio pomocni akumulator za napajanje celokupne elektronike i kompjutera. Glavni akumulator je bio u gepeku od (cini mi se) 75 Ah. Taj pomocni je stajao ispod vetrobrana na starni suvozaca.
Dakle,bitna je STARTNA STRUJA a ne KAPACITET. U Americi kad bi otisli da kupite akumulator i trazili od npr 55 Ah gledali bi vas bledo!! Cak je jos jedan podatak bitniji od kapaciteta a to je REZERVNI KAPACITET. O tome drugi put.
Ako su kola presla dosta, ne bi bilo lose da se uvek uzme za desetak posto jaci akumulator jer su se biksne u anlaseru sigurno "pojele" i on povlaci vise struje nego obicno. Sto bi se reklo,nisu vise u centru.
Da bi se stvorila bar neka slika o tome kolika se struja povuce iz akumulatora,reci cu da recimo Golf 2 dizel od 1600 kubika povuce (zajedno sa grejacima) 250 ampera u trenutku paljenja. To je ogromna struja. Dizel od 1900 kubika povuce 270-290 A.
Mislim da sam ovim razjasnio mnoge stvari u vezi akumulatora i paljenja auta.
P.S. U dodatku je temperaturna karakteristika olovnih akumulatora da bi se videlo kako kapacitet opada sa snizavanjem temperature. Napomenuo sam da se startna struja ispituje na - 18 stepeni kod ogromnog broja proizvodjaca akumulatora. To je standard. Medjutim,postoji firma koja svoje akumulatore ispituje cak na -30 stepeni!!! To je EXIDE. To su vrhunski akumulatiori. U pitanju je americka firma. Imaju fabriku u Italiji (cini mi se u Milanu) i Spaniji za potrebe Evrope. Prosecan akumulator moze da izdrzi oko 4000 paljenja. Njihov moze 10000.
Zar akumulator ne može da se napuni alternatorom za pola sata ako nije ništa upaljeno
Paice je dao zaista opširan tekst o akumulatorima i ja povlačim svoju tvrdnju da kapacitet akumulatora sa opadanjem temperature opada eksponecijalno.Živ čovek može i da pogreši.Što se tiče pitanja da li alternator može za pola sata da napuni akumulator, verovatno da ne može, jer kao što je objašnjeno veoma mnogo faktora utoče na stanje akumulatora, a sem toga da se to može uraditi samo alternatorom ne bi se ni pravili punjači.
Alternator sluzi za ODRZAVANJE akumulatora i napajanje svih elektro potrosaca u kolima. On ne moze da napuni akumulator narocito na kratkim (gradskim) relacijama i narocito ako je(kao zimi) ukljuceno mnogo potrosaca. To sam ranije vec obasnio. Alternator moze da napuni akumulator na duzim relacijama bez suvise zaustavljanja. Mislim na voznju auto-putem. Pogresno je misljanje da ako se kola ostave na ler gasu,alternator moze da dopuni akumulator. Broj obrtaja bi morao da bude barem 1500 da bi se postigao optimalan napon za punjenje akumulatora. A tako nijedno vozilo nije podeseno da radi sa tako velikim brojem obrtaja na ler gasu. Ne kazem da ne moze da se dopuni akumulator ako se drzi na 1500 obrtaja, ali to je izuzetno skup nacin punjenja,obzirom na cenu goriva. Mnogo je jeftinije izvaditi akumulator i dopuniti ga u kucnim uslovima.
A ako se vec akumulator dopunjuje u kuci,pozeljno je da se on prvo dovede(bar priblizno) na sobnu temperaturu. Ovo je bitno (narocito zimi) jer se naslage olovo sulfata neuporedivo bolje rastvaraju u elektrolitu na povecanoj temperaturi nego kad je akumulator tek izvadjen iz kola koja su stajala na recimo - 10 stepeni. To kazem iz iskustva i mnogobrojnih procitanih strucnih knjiga.
Ja predpostavljam da na toj plocici stoji gretz i deo s aktivnom elektronikom koji je u stvari "klackalica" kojaa iskljucuje punjenje kad napon na akumulatoru dostigne odredjenu vrednost...nije iskljuceno i da postoji ogranicavac struje punjenja...
Ipak,da je u kutiji samo trafo...mozes ubaciti gretz i jedan elektrolitski kondenzator od bar 10000mf koji ce napon lepo ispeglati i podico ga na 14,5 V posto trafo u punjacim retko ima vise od 12,5V....
Ostaje jos i da slikas plocicu pa da se mozda i vidi sta nedostaje...