HS je ok resenje kada imas posle nje razdelnik sa vise potrosackih krugova. Kada imas potrebu za vise potrosackih krugova na kojima mora da se vrsi regulacija polazne temperature sa mesnim ventilima, i gde su krugovi sa promenljivim protokom...tada je bolje resenje sabirnik i razdelnik bez razlike pritiska. Kao da svaki krug ima svoju HS.
Izbor kotla
Aco hvala puno na odgovoru, shvatam u cemu je poenta. Ti si br 1 za grejanje i od tebe sam mnogo naucio. Uz to i nesebicno delis savete i pomazes ljudima. Puno pozdrava
POzdrav drustvo.
Citanjem postova vidim da su pravi znalci tu. treba mi pomoc, U selu mi je danas procureo Zrenjaninac liveni, zadnje rebro, 31kw. POsto nemam gde naci ta rebra, i u slucaju da cale ne bude mogao da ga zavari da izdrzi ovu grejnu sezonu (nisam planirao taj trosak sada) sta biste mi preporucili?
Grejanje je uvedeno jos 84 i od tada taj kotao sljaka, ali mu dosao kraj. Kuca je spratna, bez ikakve izolacije, sa drvenom stolarijom, ima oko 250-300 kvadrata, stim sto grejemo oko 180-200.
Olanirao sam da u toku sledece godine sredim stolariju da stavim PVC pa da ako uspem i uradim izolaciju, ako ne onda za dve godine izolacija.
Koristimo rva, okomke (cokove) i kameni ugalj za grejanje. Ideja mi je da kad uraimo stolariju i izolaciju da predjem na pelet, posto su mi matorci stari.
Molim vaz za preporuku, ukoliko ne uspe varenje rebara, za neki kotao koji bi mogao da zameni postojeci i koji bih mogao kasnije adaptirati za pelet.
I da, ne razumem mesni ventil, sta je to?
Cale je uvodio grejanje sam, radio je to i usluzno ali odavno, pa ga nisam ni pitao sta je to, ako moze pojasnjenje.
I da, imam pumpu i zatvroeni je sistem trenutno, menjao je cale cas otvoreni cas zatvroreni.
Hvala na vasem izvojenom vremenu.
Treba mi savet, turski liveni tropromajni ili solid 3000 bos liveni (kako vidim odma u cunak iako pise tropromajni), parzlika u ceni pa i nije bas bitna toliko, duplo je skoro!
ima dva turcina logan thermasis i solidtherm, cena je skoro ista koji je bolji?
kakav je feroli, ja mu nevide te tri promaje, a ni kod bosa?
Da li je neko video bosch solid 3000H uživo? Ono što ima po netu od slika samo potvrđuje ono što kaže Darko. kako ovaj kotao može da bude tropromajni? Ima li neko sliku preseka kroz kotao?
Bio sam ja da vidim, ima samo jos jedan red da visi kao u pecini, vidi se izlqz za cunak i to zovu tropromajni, elem, ova dva rurcina i li italijan, sta da kupim procureo mi megal polse 7 godinana ovom minusu, sve po pravilu, nije radila na niskim temperaturama i nikad nije se znojila, uvek suva, znaci prosli megal je radio 20 godina, i nikad vise. steta sto kod nas uvoze samo djubre u 26 je vrh i samo da u srbiji nema
darkodarko
Ja sam imo turski kotao i tacno je da ima dvije ili tri promaje , kod mene je bio prejak pa sam ga prodao.Mislim da je to dobar izbor ali s tim da se u sistem postavi i cetverokraki mjesni ventil pod obavezno.To je kotao klase 2.
Histerezis, misliš na slično ovom?
Pzec, ne znam na koji moj post mislite? Kao i ova slika čiji ste link dali?
Post 604
Ma sumnjam da je cena jer sam viđao to i u "bogatim" kotlarnicama. Ne mogu da nađem baš odgovarajuću sliku. Cini mi se da je i na ovoj u produžetku razdelnik i sabirnik spojen u U cev.
Najbolji je u 26, njega pokusavaju turci da kopiraju, ali normalno u Srbiji samo djubre uvoze, cak ga nema ni na spisku, dok u svim susednim zemljama se prodaje! Takodje i u 22 je drugog kvaliteta i druge boje, sivo crvene. Znaci u srbiji mozes samo djubre da kupis. Kupio sam ferolli. 40 kw pa sta mu bog da, 5 clana mali lepo iskoriscenje na drvima ima mogu vam reci, ali malo vode u njemu. Nema sta da vidis 40 kw posle megala od 30. ovaj je jako sicusan ...
Več 5 godina imam solid therm kotao.U prelaznom periodu koristim drva iz vočnjaka a kada bude baš hladno postavim Ferroli gorionik iložim pelet.Momentalno od suncokreta.Solid therm ima dva kanala sa strane i centralni prema dimnjaku.Ja sam zadovoljan ,grejem 120 m2 .
Pozdrav za sve. Voleo bih, ako neko moze da mi odgovori, koji kotao je bolji da radi uz akumukator toplote: Viadrus u 22 ili neki celicni trajnozareci kotao? Da li je to svejedno ili ima nekih razlika? Hvala unapred.
Ako lozite drvo, onda je svakako bolji celicni trajnozareci. Viadrus je los za drvo, dobar je za gorionike i to da bude barem 30% jaci od maksimalne snage gorionika, odnosno snage na kojoj gorionik radi. Imam viadrus U 22S od 6 rebara tj 30KW i akumulatore toplote. Gorionik radi maksimum na 20 KW da bi iskoriscenje bilo oko 90%. Sve preko toga drasticno podize t dima i smanjuje iskoriscenje kotla. Inace jako dobar kotao iako ga mnoggi pljuju. Treba mu samo uci u fazon. Ako lozite drvo, svakako bolje celicni kotao, Viadrus je pravljen za ugalj i to onaj najkvalitetniji kojeg kod nas nema, vec samo u Ceskoj i u Rusiji. Dobar je i za gorionike uz set za povecanje iskoriscenja i pravilno podesenu snagu gorionika.
Kakva je prakticna razlika izmedju Viadrusa u22 i u24? Znam da je prvi sa gornjim sagorevanjem a drugi sa donjim tzv. trajnozareci. E sad sta to znaci u praksi, da li je jedan manji potrosac, da li ima duze trajanje jednog punjenja, koji se lakse cisti. Vidim da je u24 skuplji nekih 30-tak hiljada, da li zaista je bolji za tu razliku? Hvala vam i pozdrav.
Pozdrav društvo, došlo vrijeme za promjenu kotla pa bih volio čuti i vaše mišljenje. Stari kotao je Kostajnica 32kw trajnožareći po meni mali potrošač, loženje isključivo ugalj Banović kocka, služio i još služi 14g. Sledeći plan mi je kupiti kotao isto loženje isključivo ugalj kocka ali da dogradim automatsko doziranje sitnog ( grah) uglja. Računam da bi to možda bilo dosta jednostavnije loženje a i zbog same potrebe grijanja gdje mi nekad treba 15 kw snage sa jednim grejnim krugom a nekad 32kw. sa tri grejna kruga a u sva tri kruga su različite temperature vode. Ja trenutno razmišljam o kotlu Termofluks 35 sa fabričkim automatskim dozatorom za sitni ugalj koji je negdje oko 1700e ili neki kotao Radijator Kraljevo, Super Eko Užice pa da mi neko dogradi automatsko doziranje i gorionik. Ovdje ima dosta poznavalaca centralnog grijanja pa ako može neki savjet a možda neko već ima takav kotao.
Pošto su različiti potrošači i potrebe, da bi imali učinak kotla treba predvidjeti uz kotao i spremnik topline AT i regulacija prema krugovima grijanja. Za tako snažne kotlove 32 kw, treba najmanje 1500 litara spremnik, kotao kad se potpali treba držati na najvećoj mogućoj snagi i svu proizvedenu energiju trošiti u krugovima grijanja, priprema tople vode bojler i slično, ostatak pohraniti u spremnik i trošiti kad se kotao ugasi. Kotao mora imati termičku zaštitu i zaštitu povratnog voda.
Bitno kod svakog kotla na kruto gorivo je da se proces izgaranja ne prekida dok traje izgaranje, to se postiže spremnikom. Iskoristivost od nekoliko % više u odnosu na loženje i dodavanje goriva stalno se brzo isplati u razlici učinka kotla.
Sami izbor kotla treba bazirati na iskustvu korisnika, servis, podrška i slično. Viadrus ima U24 kotlove predviđene za loženje ugljenom.
http://www.grejanje-expont.rs/UserFiles/u24a.PDF
Hvala na ovom brzom odgovoru, jasno mi je da je dobro imati AT na čvrsto gorivo to sam primijetio u dosadašnjoj praksi ali upravo zato da bi izbjegao AT nekog sam mišljena da to i nije baš neophodno ako je kotao automatskog loženja, mislim na logiku kad kotao postigne naprimjer 60 stepeni on se gasi a kad padne na 50 ili 55 on se pali ili ako je napolju toplije on se neće ni upaliti ili će to biti rijetko tek toliko da održi zadatu temperaturu u kotlu. Ovakav rad kotla bi mi odgovarao jer predpostavljam da on može ako treba mirovati i cijeli dan pa kad zahladi da se sam upali. Kod mene je problem tri grejna kruga, jedan je izolovana kuća kojoj u 24h nekad treba grijanje nekad ne, drugi krug je rasadnik kome isto tako nekad treba grijanje a nekad ne i kad treba grijanje tu se pumpa pali i gasi na sobni termostat koji je u rasadniku i taj krug stalno cima kotao sa hladnom vodom i vjerovatno tu treba postaviti mešni ventil i treći krug je pomoćna zgrada koja ima podno grijanje sa automatskom regulacijom ali bez mešnog ventila pa i ona cima kotao sa hladnom povratnom vodom. Malo je složen sistem pa da nebi imao pregrijavanje ili podhlađivanje peći ja sam mislio da bi automatski kotao na sitni ugalj mogao funkcionisati u ovom slučaju iz jedan ili tri mešna ventila za svaki krug po jedan.
To je jednostavno za riješiti. Svaki krug treba svoju regulaciju, hladna voda se ne smije vraćati u kotao nego u donju zonu spremnika.
Kotao na kruto gorivo ne može tako raditi pali, gasi, to je trom proces, plin ili ulje za loženje to mogu, pelet može ali je bolje iskorištenje da gorionik radi na najvećoj snagi i tako proizvedenu energiju pohrani u spremnik AT. Svaki potrošač troši koliko treba, distribucija do potrošača dodaje toplu vodu na zahtjev istog. To je dobar način i najveća ušteda.
Za tolike potrošače ako imate mjesta po visini uzmite jedan veći spremnik, koliko treba za 1 dan po najvećem minusu. Više manjih spremnika povećava gubitke hlađenjem svakog pojedinog spremnika 2 ili 3 puta više za 2 ili 3 spremnika od jednog spremnika.
Problem je što se nemože postaviti jedan veći AT, mogla bi dva tri manja ali to je još pola cijene kotla, malo mi nije jasno zašto nebi mogao raditi kotao pali gasi jer je njegov rad na sitni ugalj baš takav pali gasi. Neznam sad tačno koliko je precizan termostat za palenje dozatora i ventilatora ali predpostavljam da nije veća razlika od 5 stepeni. Imao sam jednom priliku vidjeti kako radi automatski kotao na sitni ugalj, radi baš kao i pelet, upali se dozator i ventilator, vatra plamti kad postigne temperaturu sve staje a vatra samo tinja do ponovnog palenja. Ćini mi se da to i nije baš tako trom proces jer vatra se razbukti malte ne za par sekundi.
To je u redu ako ste vidjeli kod nekog i ustanovili da tako može, početnih gubitaka ima dok se ne zagrije masa kotla, kasnije sve manje. Moguće i tako sve dobro povezati bez spremnika ili sa jednim manjim. To sa ventilatorom je dobra ideja, brza uspostava buktinje sa više zraka od potrebnog, zatvaranje zraka na optimum, daje dobar rezultat. Mora da postoji još jedan dovod zraka u gornjoj zoni vatre.
Samo se dvoumim dali da kupim kotao Termofluks 35 sa njihovom kompletnom automatikom i dozatorom ili neki drugi kotao pa da mi neko dogradi dozator i automatiku. Ovo je termofluks
https://www.olx.ba/artikal/7342573/kotao-na-sitni-ugalj-thermoflux-35kw/
To najbolje vidite kod nekoga tko ima takav kotao, izračunajte godišnju potrošnju pa prema tome odredite snagu kotla. Taj prošli kotao i ovaj budući su ipak razlika.
Kod mene su jako rijetki ovakvi kotlovi, neznam možda je razlog cijena jer su duplo skuplji pa se više odlučuju za klasični kotao ili pelet, Cijena ovog kotla i kotla na pelet je ista ali narod ipak više uzima kotao na pelet jer ima manje posla oko loženja ali je grijanje skuplje. Predpostavljam da je najbolje postaviti mešni ventil na sve krugove grijanja samo neznam dali se za svaki krug može postaviti mešni ventil malo dalje od kotla jer je iza kotla malo potijesan prostor.
Odluka br. 1 za kvalitetu, br. 2 za proizvod iz područja u kojem živite, servis, podešavanja i ostalo vezano za kotao. Kvalitetni kotlovi su skuplji ali u nekom vremenu uštede toliko energije goriva da su oni jeftiniju u startu 3 puta skuplji. Ugljen je u prednosti nad peletom po pitanju iskoristivosti, ako ima i doziranje to je savršeno.
Ventili za regulaciju mora biti ispred pumpe kruga grijanja, pumpa je veća i može biti bilo gdje, što je dalje ventil to veći gubitak energiju u cijevi koja je topla, veća razlika temperature cijevi i okoline. Ventili bliže kotlu pumpe dalje to je dobro. U prostoru oko kotla na nekoliko metara nije veliki gubitak, kotao i dimnjak ili cijev do dimnjaka griju prostor.
Kako mislite ispred pumpe jeli to znači da u smjeru kretanja vode ide prvo mešni pa pumpa.
Da, miješaju se dvije vode, topla voda iz kotla i voda iz povrata radijatora. Pumpa vuče tu vodu natrag u radijatore kroz toplu cijev.
Na temi ugradnja mešnog ventila neki članovi su imali situaciju da do mešnog imaju 70 stepeni posle mešnog ka radijatorima 50 a posle mešnog ka kotlu 45 stepeni, zar nebi trebalo ka kotlu da je oko 60 stepeni, ja kad grijem samo kuću razlika između potisne i povratne je u većini slučajeva 6 do 8 stepeni.
To je kod jednog ventila sa 4 ulaza ili izlaza. Kotao i krug grijanja. To u vašem slučaju nije moguće. Kod vas svaki krug grijanja treba 1 ventil i pumpu, tako neovisno jedan od drugog kruga se mogu podešavati različito. Ispravno je da je razlika polazne i povratne temperature vode radijatora 10-12°C. Manja razlika znači da topla voda samo kruži kroz radijatore i ne predaje svoju toplinu radijatorima. Ventil u donjoj zoni radijatora treba pustiti hladniju vodu za razliku koju sam naveo, to je balansiranje radijatora i bolje iskorištenje tople vode. Kotao na ugljen bi trebao imati najmanje 45°C na povratnoj stani kotla, to radi drugi ventil u krugu kotla, VTC512 za 45°C.
Evo slike kako sam povezao...
Grejanje SamSvojMajstor