45°C je najmanje što smije dolazi u donju zonu kotla. Pumpa kotla se mora uključiti već na 40°C vode u kotlu. Kondenzacija dimnih plinova se kod različitog goriva odvija prije ili kasnije, za ugljen je 45°C propisano, može se staviti i 60°C.
Izvedba sa jednim četverokrakim ventilom nije dovoljna za 3 kruga grijanja, različitih temperatura, kod vas treba trokraki ventil VTC 512 od 45°C za kotao i pumpa 32-60-180 za krug kotla. Termostatski ventili tipa VTA 3XX ili 5XX zavisi od protoka vode, za krugove grijanje pumpe 25-40 ili 60, zavisi od dužine kruga i količine vode u istom. Na termostatskom ventilu odredite temperaturu kruga i ventil do drugog podešavanja zadržava zadanu temperaturu. Povratna temperatura iz bilo kojeg kruga, bilo koje vrijednosti se ne vraća u kotao, nego u troputni ventil na hladni ulaz koji miješanjem sa toplom vodom iz gornje zone kotla održava donju zonu kotla na temperaturi određenoj postavkom ventila i većoj od toga, manjom nikada ne može niti će biti.
Izbor kotla
Ja se malo razumijem u instalaciju grijanja sam sam uradio podno grijanje u rasadniku i spojio na kotao ali nisam se susretao sa ovim navedenim ventilima pa ću malo opisati dali sam shvatio. Kotao nema svoju pumpu nego povratni vod iz kuće ima svoju pumpu, u pomoćnoj zgradi ima ormarica podnog grijanja Calefi sa regulacionom automatikom i rasadnik ima na povratnom vodu svoju pumpu. Pumpe su sve 5/4. Koliko sam shvatio svi krugovi treba da se spoje u povratni vod kod kotla u jedan trokraki ventil pa od ventila u kotao. Termostatski ventili se postave po jedan na svaki krug grijanja i na njima se reguliše željena temperatura prema grejnom krugu. Znači termostatski ventil nije četverokraki, to je nešto kao onaj ventil u pomoćnoj zgradi za podno grijanje u ormarici.Nemogu na računaru da nađem ovaj model VTA 3xx ili 5XX da vidim kako izgleda.
Termostatski ventil nije 4K, to je ventil sa 3K i služi za zaštitu kotla + pumpa kotla 32-60-180 , to je 5/4 rupa.
Krug grijanja VTA 322 od 35-65°C ili VTA 572 od 45-65°C. Pumpe u krugovima grijanja mogu biti i 25-60-180 ili slične.
Rasadnik je već riješen.
Da ne budem previše dosadan dosta toga sam shvatio a kad kupim kotao ako bude trebala neka pomoć ja ću opet na forum, hvala prijatelju na velikoj i nesebičnoj pomoći.
poz
da ne otvaram novu temu jel moze neko da mi kaze iz iskustva par stvari koje me zanimaju.
Trenutno koristim etazno grejanje na sporet radijator kraljevo, ali hocu da prebacim na kotao na pelet ili kombinovani.
Grejna povrsina prizemlje 40m2 + sprat 90m2 znaci ukupno 130m2 u varijanti full izolacije
Koristio bi pelet, a razmisljao sam da li je mozda bolje kombinovani da ima opciju na pelet + cvrsto gorivo (ovo samo kao neka backup varijanta a primarna bi bila pelet)
Zidao bih poseban dimnjak, kotao bi bio smesten u podrumu , a kotao sa sa budzetom oko 2000e
ono sto me zanima jeste sledece:
1. da li je bolje da uzmem kotao samo na pelet ili kombinovani pelet + cvrsto gorivo
2. koja marka kotla spada u bolje? ono sto sam citao je uglavnom vidim da se cesto spominje centrometal, a video sam zanimljive toby kotlove?
3. koliko kW mi je dovoljno za ovu kvadraturu?
Postovani,
Ne znam dali ste jos uvek aktivni na forumu jer je ovo prilicno star post!Naisao sam na vise vasih komentara vezanih za grejanje iz kojih sam zakljucio da imate dosta iskustva.Zbog toga imam pitanje za vas o peci za etazno grejanje Termomont Temy Plus P20.dali vam je poznata ova pec i generalno sta mislite o ovoj peci.
Hvala unapred!
Vukelja Dragoslav
Pozdrav dobri ljudi,
Prosao sam kroz forum, tako da su mi neke stvari jasnije, ali i dalje sam u prevelikoj dilemi. Treba da radim grejanje kod roditelja i zvao sam par majstora, ali se samo jedan odazvao i dosao da uradi obracun i vidi sta tacno treba.
Kuca je od oko 160-170 kvadrata, na 2 sprata (85 + 85). Visina plafona je 265 cm. Izolacija je uradjena prosle godine (10cm + fasada). Ne postoji izolacija izmedju spratova, ni na krovu. Plan je da poredjam stiropor 10-ku po tavanu da koliko toliko sprecim odlivanje energije. Izolacija je malo starija, drvena, i u planu je da se menja ako bude potrebe sledece ili one tamo godine. Dimnjak planiram da pravim novi u zavisnosti od potreba kotla. Ideja je da se greje donji sprat, posto su roditelji sami i nema potrebe za grejanjem gornjeg sprata (tamo bih ostavio cisto malo odvrnut radijator).
Razmisljao sam da uzmem kombinovani kotao (cvrsto + pelet) ali da trenutno primarni ogrev bude pelet (ipak su stariji ljudi). Takodje, ideja mi je da uzmem neki trajno zareni kotao zbog veka trajanja. Nemam mnogo iskustva i onda gledam kako je kod komsija. Komsija mi koristi Solid therm 25kw vec 3 godine (3 god stara kuca od 220 kvadrata) i prezadovoljan je. Iztog razloga sam se i ja razmisljao za taj kotao, ali nikako da vidim neke informacije ili preporuke za njega.
Majstor mi predlaze Centrometal. On je izracunao da mi na ovu kvadraturu treba kotao od 30 kw sto ja mislim da je previse i koliko sam citao nije dobro ako je predimenzionisan kotao. Preporucuje mi panelne radijatore sa termoglavama (ako sam se dobro izrazio) jer su aluminijumski skoro duplo skuplji.
Pitanja:
1. Vase misljenje o velicini kotla? Da li je prevelik i da li moze da se desi problem ako uzmem manji?
2. Da li je tacno da trajno zareni trose vise ogreva od celicnih? Koliki je to procenat ako moze da se pretpostavi?
3. Preporuka za par kotlova? Znam da je nezahvalno, ali par komada pa da gledam sta i kako.
Hvala svima na vremenu.
Poz teo bih da predjem na pelet. Povrsina grejna je oko 90 m2. Hledam danima kotlove sobne na netu i dvoumim. Se oko iskustva lnudi sa como 21,mareli kamin za etazno i megal 18-21 kw. Dali ima neko iskustva sa ova dva kktla za como 21 imam sve informacije
Pozdrav svima.
Da li bi mogao neko da mi proceni koliko kosta polovan kondenzacioni kotao na gas Vaillant 28kw?
Koji odabrati samo za drva
Dragi prijatelji.
Imam pravljeni kotao na cvsto gorivo kojem je ovo sada treca sezona lozenja,do sada smo lozili drva jedino prosle zime smo uzeli ugalj.Kuca je tacno 100 kvadrata.Kuca je od pokojnog dede i stara je prilicno.Prozori su drveni dupli,ali dihtuju dobro,u sobama je visina 2.80,nema plocu nego je trska,ali je na tavanu deda nabacao sve i svasta,tako da ozozgo se ne oseca hladnoca,nije uradjena spoljna izolacija.Prosle zime smo potrosili 5 tona uglja i moram vam reci da smo se stvarno ogrejali u odnosu na drva.E zasto sam vam ovo pisao.Treba mi savet sta je bolje.Hteo sam da ugradim gorionik na pelet na moj postojeci kotao,ili ako bi se sve skockalo sa parama da uzmem kotao na pelet.Hocu da predam kod mene u Valjevu za subvencionisanje od strane drzave za zamenu kotlova,ali je samo par firmi dobilo posao na tenderu i nije neki izbor kotlova.Jedini koji su mi se svideli su Mareli kotao od 18 kw i Toby b 17.Ali s'obzirom na trenutnu nestasicu peleta i podizanje cene,ja bi pre ugradio gorionik,tako da mi ostaje moj kotao na cvrsto gorivo ako ne bude peleta.
Druga opcija koju sam razmatrao a u koju se uopste ne razumem je kotao na struju.Od koliko kilovata bi mi trebao kotao na struju,i da li se to isplati posto je kuca stara???I kako se meri potrosnja struje na tom kotlu,koliko bi bila mesecna potrosnja???On bi morao da radi non-stop jer baba je matora i stalno je u kuci i zbog nje mora da bude toplo i danju i nocu.Hvala i pozdrav za sve!!!!!
servent,
kao alternativa, bilo bi ti sprejemljvo, da ugradiš kvalitetnu klimu?
Dali mora da bude peč na drva?
Peleti ??
Razmišljamo da dodamo peć u postojeći sistem i imamo dilemu koju peć da ubacimo. Svako ima svoje mišljenje pa će verovatno i ovde biti isto ali vredi pokušati.
Kuća je od 120m2. Izolovana desetkom i urađena je fasad. PVC stolarija je isto nova.
Ubačen je kondenzacioni kotao i panelni radijatori su u pitanju. Zbog navedenog smo stavili i za trećinu više radijatora od planiranog jer je savet bio da tako jedino kondenzacioni kotao ima smisla.
Pitajte šta vam treba još od informacija.
Voleli bi peć koja će sve to zagrejati a da ne pojede 20m drva za sezonu. Predviđeno je da bude alternativa ali ko zna...
Hvala unapred
Pozdrav, posle 9 god doslo vreme za promenu kotla (Ekopan Niš kotao, firma vise i ne radi) Mucio sam se i ja sa njim a i on sa mnom. Loz samo drvima, i godinama mucim muke sa kondenzacijom, smolom, cestim začepljivanjima kotla i dimnjaka. Dimnkak je sirok, ali je ispod 6metara visine, mozda oko 4.5 do max 5 metra. Takodje kotao je 35kw a treba da zagreje 120 kvadrata, tako da je cerovatno i prejak.
Razmisljam se da li da uzmem ovaj kotao:
https://www.etaz.rs/centrometal-toplovodni-kotao-eko-ck-p-25kw
Cena je Ok, ali kotao nije trajnozareci vec toplovodni. Citao sam da ovi toplovodni imaju tu prednost jer su manje zahtevni po pitanju dimnjaka i laksi za ciscenje? Da li je to tacno? Da li savetujete kupovinu ovog kotla i koje su razlike u odnosu na trajnozarece? Puno hvala! Za 120-130cm2 da li i 25 nije prejako?
kotao je 35kw a treba da zagreje 120 kvadrata,..
POzz svima u velikoj sam nedoumici oko kupovine kotla.Naime imao sam megal 33 kw i ove zime je procureo i sad treba se odluciti koji uzeti.Naime grejem nekih 140kw i mislim da je ta jacina prevelika za prostor koji se greje.Voleo bih neki predlog oko jacine kotla i marke mada sam opet najblizi megalu
Koliko godina je potrajao stari megal?
Megal bi doživeo duboku starost (preko 30 godina), ali mogu da se kladim da nije bilo termometra na povratnoj cevi (temperatura povrata uvek preko 65C), a o antikondenzacionom ventilu da i ne govorimo, otuda mu je životni vek sigurno bio skraćen na 9 godina max.
Baš me interesuje jesam li pogodio.
Ne kačiti novi kotao na postojeću instalaciju dok ne vidimo kakva je postavka iste.
Polovan sam ga kupio gde je radio 2 sezone, pa je kod mene stajao 7 god do ugradnje i isterao 7 sezona posle. Jos ga nisam ni adekvatno odrzavao
Rekoh ja 9 godina max.
Nego ajmo ovako: nije toliki keč u održavanju, koliko je bitno da je pravilno izvedena hidraulična instalacija u kotlarnici i da kotao radi u nominalnom temperaturnom režimu.
Možete li da skicirate na papiru kako to sad trenutno kod vas izgleda ili da nam postujete fotografije kotlarnice.
Probaću da ubacim sutra neku sliku, ali sad nisam pametan koji kotao uzeti, jer kako sam obavesten toliko tanak lim stavljaju da vec posle 3 godine probije
Za sada je apsolutno nebitno koji će se kotao kupiti i staviti koliko je bitno kakva je postavka hidraulične instalacije u kotlarnici.
Bolje prvo razmišljajte o prepravci hidraulične instalacije u kotlarnici, pa tek onda o kupovini novog kotla.
Slikovito rečeno, razmišljate o krovu kuće, a još nemate ni temelj.
Loša postavka hidraulične instalacije u kotlarnici dovodi do toga da kotao procuri. Procureće i kotao napravljen od 30mm lima pre ili kasnije ako u povratu ka kotlu nema 65C minimum.
Kod vas je sigurno bila jedna pumpa između kotla i radijatora, a bez ikakvih antikondenzacionih i mešnih ventila. Ka radijatorima ste sigurno puštali temperaturu vode od 50C do 65C, tj. isti su bili vreli.
Kad budete postovali fotografije sve će nam biti jasno.
Na našim prostorima klasična kotlarnica u svakom smislu!
Pravilno je reći klasična i neispravna kotlarnica u svakom smislu!!!
@Dejan pcela Kg
Umesto što lupate glavu koji kotao da kupite, prijateljski Vam sugerišem da prvo nađete majstora koji će vam prepraviti hidrauličnu instalaciju u kotlarnici, jer sa ovom trenutnom postavkom, a koju sam u kompletu opisao na neviđeno, tj. pre nego što ste postovali fotografije, Vi ćete uništiti potpuno novi kotao za manje od 7 godina.
Prepravkom hidraulične instalacije dobićete niz benefita.
Pre svega novi kotao će raditi i preko 30 godina bez ikakvih problema, znači produžićete mu životni vek višestruko.
Održavanje će se svoditi na rutinsko čišćenje prašine, a ne na mučenje.
Nikada nećete imati smolu i katran na zidovima kotla, kao što nećete imati pregorelu crnu dimnjaču i stravično iscrpljujuće čišćenje dimnjaka kao do sada.
Grejanje u kući će vam biti efikasnije, a stepen iskorišćenja veoma visok.
Loženje će podrazumevati mnogo manji broj odlazaka u kotlarnicu.
I na sve to imaćete veliku uštedu energenta.
U sledećem postu nakačiću Vam šemu po kojoj bi valjalo da prepravite svoju kotlarnicu.
Ta šema, onog trenutka kada je budete pokazali nekom majstoru, isprovociraće kod njegove sujete sledeće:
-Znači i vi ste našli još jednog idiota sa interneta koji se pravi pametan.
-Neću da radim po toj šemi jer je sve to bespotrebno.
-Niste valjda blesavi da na sve te nepotrebne elemente bacate pare.
- itd....
- itd....
Nažalost u 98% slučajeva u Srbiji "majstori" UBEDE krajnjeg korisnika da je ono što mu on predlaže jedino ispravno sa najmanje uloženih para. Znate li zašto ti "majstori" to rade? Rade to iz sopstvenog neznanja i straha da urade nešto novo i u skladu sa napretkom tehnologije, a samo zato što su jadni priučeni, a sve vas koji imate poverenje u takve zavijaju u crno, a pritom su vam uzeli novac na za njih najlakši način. Zašto da po ko zna koji put budete u toj grupi prevarenih, promenite se, krenite od svog slučaja, da ga promenite, a za dobrobit samoga sebe pre svega!
Moje savete na ovom forumu možete da usvojite, a i ne morate, međutim pre ili kasnije i sami ćete videti da sam bio u pravu. Eto, imao sam čak i celokupnu viziju Vaše kotlarnice i unapred video uzrok problema bez fotografija ili nekog Vašeg dužeg posta gde biste objašnjavali kako to kod Vas radi.
Evo obećane šeme!
https://app.box.com/s/g85wuug2spc4dph89xin08e22ijt21fk
Hvala vam puno posto sam ja laik za ove stvari vidim u par postova da se razumete u ove stvari hvala na pomoci pokusacu da ubedim nekog majstora da barem pogleda ovu semu da cujem njegovo misljenje ali pretpostavljam da ce da me ubedjuje da time ne dobijam nista a svi oni su priuceni .a u pravu ste da je dosta pusio iako je dimnjak zidan propisno 8 m u visini i otvor je f200 ao smoli i da ne pricam koliko se skupljala.a nagore na kraju drugi majstor koji je dosao da vari kad je vec procureo uyeo pare a nije nista uradio jos kaze da sam pogresno ga dopunjavao sistem dryeci pritisak na manometru 1.7-2 bara a on tvrdi da ne sme da prelayi 1 bar
Da li pumpa u radijatorskom krugu mora da bude na toploj vodi ili moze da se stavi na povrat do T racve mesnog ventila?
Biću slobodan da kažem da mora.
Kako struka nalaže jedino se tako smatra da je pumpa ispravno postavljena.
Postoji racionalno i stručno objašnjenje za gore navedeno, ali o tome nekom drugom prilikom.
45*C je malo za povrat u kotao, to mene malo zabrinjava, to mi sad radi rasadnik kad upali pumpa prema rasadniku, to doduše traje kratko nekih pola sata dok kotao ponovo ne podigne temperaturu, mene zanima dali će ugradnjom četverokrakog mešnog ventila uspjeti da se održi povrat u kotao 60*C ako je u kotlu 75*C a potreba za rasadnikom je od 40 do 50*C. uz napomenu da je povratna temperatura iz rasadnika u momentu palenja pumpe oko 20*C.