Letos smo zamenili stari kotao sa kotlom serije FK firme "Radijator" Kraljevo, 25-33KW. Kotao je povezan (po upustvu) sa Šidelovim dimnjakom (zidan pre nekih 20ak godina) prečnika 160mm. Na ceo sistem je takođe postavljen mešni ventil, četvorokraki. Kada temperatura predje 35 stepeni pumpa grejanja radi non stop.
Prvi problem se javio sa ovim prelaznim vremenom. Naime, naviknuti na stari kotao, temperaturu smo podešavali na samom kotlu tako da bi dobili zadovoljavajuću temperaturu u kući. To je rezultovalo time da se nakon 10ak dana takve upotrebe odžak zapušio smolom i katranom i kotao je odmah počeo da "curi" (što je i normalno). Nakon toga, kroz čitanje upustva, savetovanja sa monterom i prodavcom, definitivno smo uvideli da temperatura mora biti preko 60 stepeni. Drva koja ložimo su relativno suva, mokra sigurno ne, tako da tih 60-70 stepeni dostiže bez ikakvog problema (ovde neću pominjati puno koja je razlika u loženju starog kotla i ovog, tipa da se onaj stari kotao morao ložiti i po 10ak puta dnevno kada je hladnije vreme za razliku od novog koji ložimo 2-3 puta dnevno).
E sada nastaje problem za koji ja jednostavno ne mogu da nađem rešenje. Potpuno mi je jasan princip rada mešnog ventila, kada je zatvoren, kada otvoren, i po tom principu, ako mi je u kotlu 70 stepeni, njime bih mogao da podesim da u kući temperatura u radijatorima bude 40 do 50 stepeni (ako bih išao na višu temperaturu u radijatorima morali bi po kući ići polugoli).
Vatra je naložena, temperatura podešena na 70 stepeni u kotlu, mešni filter podešavam na 5 (recimo da je 0 zatvoreno a 10 otvoreno), temperatura u odlaznom vodu je oko 55, povratna oko 50, što mi je sasvim OK. Odlazim iz kotlarnice, sedim u kući, radim, i odjednom osećam ogromnu toplotu iz radijatora. Začujem i alaram kotla. Strčim do kotlarnice, pakao, 100 stepeni na odlaznom vodu, kotao poludeo. Trk u kuću, otvaraj sve radijatore, trk nazad, polako mešni ventil otvaraj i za nekih 15ak minuta temperatura spuštena na 65 i pali se kotao. Znači preznojio sam se kao nikad.
Nakon 2 dana, utvrdim da ako je mešni ventil na 6ici nema podizanja temperature i tako radi ceo dan od paljenja ujutro. Odlazim posle ručka do sobe malo da prilegnem, kad opet posle 20ak minuta, ogromna vrućina. O ne, trk u kotlarnicu, kotao se ugasio. Nema ni alarma, temperatura opet preko 100. Zelenim i psujem u sebi. Posle 30ak minuta sve se vraća u normalu.
E sada, po ovoj dugoj priči shvatate da mi je velika frka da pritvaram mešni filter uopšte više osim kada nisam prisutan u prostoriji. Naravno svima je jasno da je ovo nemoguće raditi po ceo dan jer ne mogu ceo dan biti pored kotla.
Sad pitanje je da li ja grešim negde, da li treba drugačije raditi, da li je možda mešni ventil pokvaren. Zašto je kotao otišao na preko 100 stepeni ako sam mu zadao tačnu temperaturu od 70 stepeni?
Bilo kakve ideje i pomoć su dobrodošli.
Povezivanje kotla i podešavanje četvorokrakog mešnog ventila
Termo glave nemamo za sada. Što se tiče leptir klapne na dimnom vodu ka dimnjaku, njega postavljam skroz otvorenog kada se vatra loži, a zatim pritvaram na 1/3 otvoren (danas sam probao i na 2/3 ali o tome kasnije). Regulator promaje mi je nepoznanica na ovom kotlu jedino ako niste mislili na ventilator koji produvava kotao. Ukoliko ste na to mislili onda sam kotao tj. njegova elektronika pali taj ventilator na određeni broj minuta za određeno vreme (oni to zovu produvavanje; šta to tačno radi ne znam, da li produvava vatru ili produvava dim koji se nakupio u kotlu). Sada je podeshen da se na svakih 5 minuta pali na 10 sekundi i da radi sa snagom od 70%.
Temperatura se povećava istovremeno u krugu kotla i krugu grejanja stim da je u krugu grejanja manja (normalno je i da bude manja, ali bude manja za nekih 5-8 stepeni samo). Pumpa se nalazi posle mešnog ventila, znači u krugu grejanja.
Evo da vam ispričam kako je danas bilo. Radio sam nešto oko kotlarnice pa reshih da se malo "poigram" sa loženjem i održavanjem temperature. Podesio kotao na 70, mešach postavio na 5 (to bi trebalo da bude mešanje 50-50). Kotao za 2min izbija na 70 i onda se diže na 74 i jedno vreme stoji tu. Pomeram leptir na 50% (znachi prigushio sam izlaz u lulu ka dimnjaku) i ostaje da posmatram šta se dešava.
Prvo temperatura u izlaznom vodu pada polako na 52-54 stepena. Odlichno.
Zatim temperatura u dolaznom vodu pada na 44-46. Super.
Temperatura u kotlu pochinje polako da raste. 80. 82. 88. 89 i alarm se pali i temperatura i dalje ide gore. Polako pomeram mešach u polažaj 8, temperatura se za 15ak minuta spušta na 68 i kotao se ponovo pali. Vraćam mešač na 6icu i temperatura ostaje zakovana na 70 ali izlazni vod ima preko 60, a dolazni 54. Napominjem da ovo neće biti nikakav problem zimi, problem je prelazni period.
probaj pumpu da vezes direktno da radi non-stop a ne da ide preko kotlovske elektronike
I radi non stop. Probao i sa promenom njenih brzina i dalje je sve skoro isto.
Mali pomak sam postigao sa izmenom rezima rada produvavanja, ali o svemu cu napisati detaljno samo dok izuchim shta kako i gde.
Ovako, sto se tice podizanja temperature kotla, kada je zadata teperatura na automatici 60, normalno je da ide do 70. POsto i kada se turbina na kotlu ugasi, postoji proces produvavanja dimnih gasova koji moze da se regulise, POvecaj vreme sa fabrickih 3 min na na primer 6. Donja vrata kotla moraju biti zatvorena non stop. Postoji i podesavanje brzine ventilatora ali to ne igra veliku ulogu u celoj prici. Meni se cini da sam odzak ima vecu promaju i da prirodnim putem uvlaci vazduh kroz sam ventilator. U isporuci kotla je dosla i jedna metalna okrugla plocica koja se naknadno montira na turbinu i smanjuje se sam protok vazduha.
Moja preporuka je da na automatiku vezete i sobni termostat koji pali i gasi ventilator i pupmu u zavisnosti od sobne temperature. Do sada mi se nije desavalo da Fk i mesni ventil prave problem. Ako mozes, okaci sliku kotlarnice da vidim o cemu se tu radi
Postovanje,
Nov sam na forumu.
Imam problem, malo pre me probula neka buka u cevima, mislio sam da je samo vazduh, jutros sam dopunjavao sistem i zapalio prvu vatru ove godine.
Imam rucno pravljen kotao od prosle zime, lepo je radio nije se pregrevao.
Na leto sam uradio mesni ventil jer mi je suzio kotao posto sam morao da ga drzim na 50-55C skoro cele zime da ne bismo pomrli od vrucine u kuci.
Malo pre mi se desilo da je nabio skoro 110C, a mesni ventil mi je bio na 2 od 10 namesten, regulator temp na kotlu na 70.
Proverio sam klapna na vratima je bila zatvorena.
Zna li neko kako je to moglo da se desi, inace sam mu ubacio sitan ugalj i prasinu kao sto sam cele prosle zime i nijednom mi se nije desilo da prokuva...
Hvala unapred
Otvorite četvorokraki ventil na 5-6 za početak... Nedovoljana količina toplote je slata u potrošaćki krug i zato Vam se kotao pregrejao. Manuelno podešavanje četvorokrakog ventila nije niti praktično niti učinkovito. Automatizujte četvorokraki mešni ventil.
Da se nadovežem na prethodno.
Ja sam koristio mešački ventil za regulaciju temperature ulazne vode u radijatore. Ali, pokazalo se, da je to vrlo gruba regulacija i da su važna samo 3 položaja kada ima efekta (skroz otvoren, četvrtinu otvoren i pola otvoren), a sve ostalo je neupotrebljivo (zatvoreniji od pola nema smisla).
Društvo, "imam problem" sa mešnim ventilom.
Trenutno je naštelovan na 7 i kada ga samo malo, ali bukvalno 1mm pomerim prema 6ici, uopšte ne pušta toplu vodu u sistem, a ovako mu je temperatura u sistemu skoro ista kao i temperatura u kotlu.
Šta može da bude problem i kako da ga rešim?
Mogu sutra da uslikam instalaciju, ako nešto znači.
Mesni ventil bez automatike cista glupost.Prve godine sam proveo sate u kotlarnici dok nisam shvatio da nena svrhe.Na kraju sam ostavio potpuno otvoren i nemam problema.Suva drva i ugalj ,kotao bez ventilatora k25 i radi odlicno.Jos samo da se skrpimo za akum.tople vode .
Upravo kao što kaže MirkoPožega, ljudi koji ne automatizuju četvorokraki mešni ventil u početku dok još imaju volje pokušavaju da ga manuelno podešavaju ali polako posustanu jer treba neprekidno dežurati pored njega. Na kraju potpuno odustanu i ostave ga skroz otvorenog.
Prošle ili pre poršle godine je beše koliko se sećam neko od članova revoltiran radom četvorokrakog mešnog ventila sa manuelnim podešavanjem hteo da ugradi dva trokraka termostatska ventila umesto da da novac za automatiku ali niko nije potvrdio da li to u opšte može da radi i pod kojim uslovima.
Suva drva i ugalj ,kotao bez ventilatora k25 i radi odlicno.
Drva kupujem april-maj ,stim da uvek pretekne 3-4 kubika od predhodne godine.Problem je ugalj..nemam skladiste za dve ture da bi se i on osusio.Ugalj mi stize ovih dana- Stavalj kocka.
Inace smanjujem ugalj iz sezone u sezonu.Nema neke znacajne razlike u odnosu na suvu cerovinu i grabovinu.U stvari ima razlike ako je ugalj suv.
Ne mogu da se skrpim za akumulator vec dve sezone pa cemo i ove zime grejati okolinu.Bar ce komsija lakse da startuje auto axaxaaaa
Dobro ste primetili da Pozezani sad kupuju drva...meni cude svake godine sto uzimam ranao (na vreme) kazu to posle gori ko' slama...jbg...ne obrazovan smo narod skroz.
Evo i slicica.
E sad, ako je dobro instalirano super, a da li moze da se stavi i koji motorni pogon za cetvorokraki ventil, to je vec drugo pitanje.
ja mislim da treba jos jedna pumpa u kotlovskom krugu
Moguće, jel ima neko nešto da kaže na temu prvog problema, pa ćemo onda i pumpe da se dotaknemo, da li je poželjna ili neophodna!?! Iiii, sta da menjam/dodajem?
pozdrav svima
ywanho_bg nisi rekao sa koje temperature u kotlu i na koju temperaturu zelis da spustis-mesni ventil je dobro montiran iako se na slikama nevidi najbolje
Pa kada "odvrnem" mesni ventil onda temperatura u sistemu ode na 50-55 stepeni, a u kotlu bude oko 65, Kada je "zatvoren" onda na 65 zatvara regulator promaje, a u sistemu bude 25-30.
Da napomenem jos jednom da je od polozaja "odvrnut" do "zatvoren" hod oko 1mm, znaci nijedan podeok na mesnom ventilu.
ako pretpostavim da je povrat oko 40 tepeni a izlaz iz kotla 65 to mi kaze da je tebi na sedmici 50 posto protoka iz povrata 50 iz kotla sto je ok-pretpostavljam da imas kolektorsko grejane ili neki sistem koji ima veci otpor . povecaj pumpu na 2-ili 3 i vidi kako ce se onda ponasati
Nemam kolektor, ali probacu tako ovih dana, pa javljam.
samo da pojasnim moje pitanje-kad ugradis preveliki mesni tad ti mali pomeraji klapne mesnog prave velike pomeraje u protoku-sto bi se reklo da je mali protok u sistemu za taj mesni-manji protok mogu da naprave i termo glave naprimer
Obavezne su dve pumpe kada imate četvorokraki mešni ventil!
1mm od otvaranja do zatvaranja!? Tu nešto debelo nije u redu!
Na fotografiji ne vidim baš najbolje kalibraciju brojeva, trebalo bi istu postaviti prema gore, gledano kao časovnik treba da se okreće od 10h do 14h (90 stepeni ugla). Kod vas se otvaranje vrši sa desna na levo. U tom slučaju kada je mešni negde na 13h prema radijatorima bi trebalo da ide oko 47C, a kotao održavajte u temperaturnom opsegu od 72C do 86C (znači regulator promaje otvorite na malo više od 75C). Povrat u kotao nikako ne sme da bude ispod 55C, najbolje 60C i više ili još bolje 65C i više. Sagorevanje mora da bude vrhunsko, zidovi kotla golubije sivi, skoro pa beli. Pretpostavljam da je sada sve crno i sa smolom?
Upravo tako, kao sto si rekao. Crni i sa smolom. Pretpostavio sam j ja da nesto nije u redu cim je temperatura priblizno jednaka u kotlu j u sistemu.
E sad, koja automatika moze da se nakaci na ovaj mesni ventil?
Posalo sam Vam PP.
Kako bi taj Vaš sistem radio kako treba i bez automatike, a sa ispravnim četvorokrakim mešnim ventilom (u Vašem slučaju postavljenim na 13h), onda je veoma važno da grejni sistem radi u temperaturnom režimu koji sam opisao u mom prethodnom postu.
Pozdrav svima
Ove godine zamenjen istruleo Viessmann kotao koji je radio na gas sa Lamborgini gorionikom.
Zemenjen Šukomovim modelom Primula R99.
Novi kotao stigao sa svojom kontrolnom elektronikom.
Gorionik i kotao povezani i pušteni u rad.
Od starog sistema ostao 4-ro kraki mešni ventil sa pripadajućom kontolnom automatikom i spoljnim senzorom temperature.
Ne mogu da nađem nikoga u Bgd da poveže te dve kutije (elektronuku kotla i elektroniku mešnog ventila) kako bi mešni ventil radio automatski kao ranije.
Kontrolna elektronika kotla ima uputstvo za povezivanje i 3 i 4 mešnog ventila ali nekoliko majstora koje sam kontaktirao kažu da ne znaju to da urade.
Preporuku za majstora molim od članova koji imaju dobra iskustva sa nekim majstorom ili su čuli za nekog.
Hvala unapred
Darko
darkoni
nisam do sada imao prilike da radim na ovoj Viessmannvoj automatici ali nebi trebalo da bude problem povezati - ona ima dva senzora spoljne i temperature vode -izlaze za aktuator a ima ako negresim i integrisani aktuator za mesni-ona moze raditi i samostalno a verovatno sobzirom da ima tajmer moze i paliti i gasiti kotao-ovo su sve nagadjanja morao bih da vidim to upustvo pa bi pokusao da ti pomognem telefonom
Poštovani g. Alek.Petro
Hvala najlepše na ponuđenoj pomoći.
Evo šema za:
- šema povezivanja elektronike kotla i gorionika
- šeme povezivanja Viessmann kontrolne jedinice mešnog ventila
- šema za povezivanja kotla na 4-ro kraki mešni ventil koju je dao proizvođač kotla
-a priložio sam i fotografiju gde se vide kablovi kako su bili ranije povezani na Viessman kontrolnu jedinicu mešnog ventila.
Malo pojašnjenje fotografije (ako je potrebno)
Ceo Viessmann sklop sa fotografije je bio povezan tako što je počev od sivog kabla bio povezan:
-sivi kabl ka spoljnom senzoru na fasadi
-kabl do njega je išao do senzora ubodenog u cev koja vodi toplu vodu ka sistemu
-treći kabl je napajanje strujom
-a poslednji kabl je išao ka kontrolnoj kutiji kotla - tu su neke žice izolovane i ostale nespojene.
Sporan je samo taj četvrti kabl koji je originalno išao u kontrolnu kutiju Viessmann kotla a sada treba da ide u kontrolnu kutiju Šukom kotla
Da ne otvaram novu temu, pisacu ovde
Malopre je dolazio majstor i predlozio mi ovako da odradim povezivanje kotao u kotlari i dalje sistem u kuci
Na spratu imam vec razvedeno cevi i radijatore u svim prostorijama
Na prizemlju tek treba da se razvodi
Evo skice pa recite vase misljenje...
sta je dobro, sta ne valjda..sta bi ste dodali/oduzeli
Predlozite najbolje
Mislio sam da idem samo sa jednom pumpom posto vec imam ali mi kaze da je mali protok zato sto je 1"
Na strani 19 u temi Izbor kotla u postu #563 Mladen je već dao odgovarajući komentar za sličnu hidrauličku šemu (samo sa HS i dodatnom pumpom u kotlovskom krugu).
Ovako nije bas pametno uraditi sistem. Ima tu nedostataka. Za dva grejna kruga posle HS mora da ide razdelnik i sabirnik i dva trokraka ili cetvorokraka mesna ventila, kao i dve pumpe na potis posle mesnih. Ako idu cetvorokraki mesni, onda u kotlovskom krugu nije potreban trokraki izmedju kotla i HS, a ako idu trokraki u radijatorskom krugu, onda je preporucljivo da ide trokraki termostatski izmedju kotla i HS na povratu u kotao. Tada bi kotlovska pumpa bila najbliza kotlu na povratu.
Mladenov rad je više puta osporavan (što se tiče racionalnosti uloženih sredstava, utrošenog materijala, montažne šeme,...) ali ispoštujte barem da vam šema hidraulički bude ispravna. Ukoliko vam je preveliko ulaganje da u startu odradite sve, onda barem "osnovu sistema" napravite kako valja pa dokupljujte kasnije za taj drugi potrošački krug pumpu, pripadajući ventil,... Ostavite mogućnost za dodatak automatike. Srkson je već više puta komentarisao zašto ne valja ta predložena šema (mahom na temi grejanje na pelet).
Ne bi bilo loše da se napravi posebna tema samo sa temom hidrauličkih i montažnih šema grejanja. Do sada se puno puta raspravljalo o šemamam grejanja ali ko da nađe (gde ja baš tačno) a spominjano je u okviru raznih tema.
evo ovako...uz savete i razmatranje za najbolje resenje za moj slucaj grejanja, veliku zahvalnost gugujem kolegi @mladen-samsvojmajstor
dosli do nekog ovakvog resenja
/naravno ovo nije ono full sistem, ali je sa mogucnoscu da se unapredi - mislim na automatiku za mesni ventil,.......itd/
u samoj kotlarnici stavicu cevi oko kotla 35-ce - kotlovski krug
na tim cevima ce biti pumpa od 5/4 grundfos 32-60 za radijatorsko grejanje koja ce gurati vodu za prizemlje i sprat
pumpu koju vec imam od 1" grundofs 25-60 cu staviti kao kotlovsku pumpu..koja ce vrteti vodu u samom kotlovskom krugu
stavicu cetvorokraki mesni ventil za regulaciju tople vode ka radijatorskom krugu, kao i zastitu za sam kotao
kao i sve ostale delove - ventile, termomanometre, sigurnosne ventile, eksapnziju u kotlarnici
posle pumpe od T racve u kucu cu uci sa 28-cama i smanjivati precnik cevi kako treba i zahteva do radijatora za sto bolji protok
povrati vod iz kuce u kotlaru ce takodje uci sa 28-cama pa u 35-ce oko kotlovskog kruga
@beckhamsv
Da li je kotlarnica završena?
Imate li mesta u budžetu da ipak izvedete hidrauličnu instalaciju pravilno i školski? Kad već imate dva nezavisna kruga grejanja valjalo bi da stavite po svakom krugu poseban mešni ventil i pumpu.
Na fotografiji zanemarite grejni krug za podno grejanje skroz desno i pogledajte kako bi to trebalo da izgleda kod Vas posle izvršenih radova i za neznatno više uloženog novca.
Da li imas termo glave na radijatorima. Na koliko stepeni je postavljen regulator promaje i da li zatvara na toliko. Da li imas klapnu na odlaznoj dimovodnoj cevi kojom mozes da smanjis cug dimnjaka. Da li se temperatura povecava samo u krugu grejanja ili podjednako i u krugu grejanja i u krugu kotla. Gde je pumpa u krugu grejanja ili u krugu kotla
Ako zatvore termo glave, a kotao se razgoreo podici ce se temperatura pogotovu ako regulator promaje nije zatvorio na zadatoj temperaturi. Po meni treba da ti bude podesen na nekih 70 stepeni i to tako da na toj temperaturi bude 3-5 mm prostora na dnu klapne. Meni temperatura uvek poraste ako zatvore termo glave. Ali to se obicno desi sa kaloricnim ugljem. Drugo da ti nije predimenzionisan kotao prema instalaciji.