Evo nekih zanimljivih dokumenata.
https://app.box.com/s/uu1il2ezckp8jytgdte53thopn0g1im2
Da mladene to je ta sema cetvorokraki se povezuje tako sto na vrxu njega postavlja pumpa sa leve strane ide potisni vod od kotla a sa leve povratni vod grejanja i dole povratni vod na kotao mada moze da ide i obrunuto ali nije prakticno zbog samix oznaka na ventilu bilo da su brojevi ili nesto drugo, npr 0 voda kruzi kroz kotao, 10 nema mesanja voda ide u sistem direkt iz kotla, razmak slova u u podstanici je 50cm, bajpas da kazemo kotlovski ja pravim od 6/4 pa do 2/1/2 cola cim se docepam kompa okacicu slike kotlarnice koju sam preradjivao i uradio u bajbas varijanti sa duplim bajpasom i to je najjeftinija i pokazala se najbolja varijanta bez nazalost cetvorokrakog i bez regulacije termoglavama (radjen sistem pre 30 g) ali sta je tu malo je pretoplo u prelaznom periodu. Sistem radi na rezimu 80/65, temeratura u kotlu je konstantna nepada ni prilikom ukljucenja pumpi jer ima stalno zagrevanje na ulazu u kotao temeraturom koja je u potisnom vodu a sistem je spojen da kazemo u celinu kruzno i tu se nalazi puma koja pravi cirkulaciju u sistemu a kotlovska puma uzima deo povratne vode na zagravanje a deo kruzi kroz sistem non stop i deo tople vode ulazi u sistem i cirkulise, sa obzirom da uvek voda na 70-80 stepeni kruzi kroz kotao trosi se znacajno manje ogreva. Fali tu par stvari ali i ovako radi odlicno kacim slike cim stignem
Znaci ovo sto je kod mene sada napravljeno nije dobro?
Nisam trebao ovako da uradim i povezem mesacki i pumpe?
Treba li to da se prepravlja??
kao sto sam obecao najeftinija varijanta bajpasnog grejanja bez cetvorokrakog ventila ali situacija takva bila ogranicena sredstva + rodbina + popucale cevi pre par godina,kada je bilo direktno vezano isto bez mesnog ventila em smola em nisi mogao naxraniti pec.Pec je tzk 42 termomont
Koristi sada tako pa ces videti neznam sta bix ti rekao
@beckhamsv
Ovo bi bila sažeta hronologija vašeg slučaja:
Na strani 19 u temi Izbor kotla u postu #563 Mladen je već dao odgovarajući komentar za sličnu hidrauličku šemu (samo sa HS i dodatnom pumpom u kotlovskom krugu).Mladen SamSvojMajstor wrote:Ovako nije bas pametno uraditi sistem. Ima tu nedostataka. Za dva grejna kruga posle HS mora da ide razdelnik i sabirnik i dva trokraka ili cetvorokraka mesna ventila, kao i dve pumpe na potis posle mesnih. Ako idu cetvorokraki mesni, onda u kotlovskom krugu nije potreban trokraki izmedju kotla i HS, a ako idu trokraki u radijatorskom krugu, onda je preporucljivo da ide trokraki termostatski izmedju kotla i HS na povratu u kotao. Tada bi kotlovska pumpa bila najbliza kotlu na povratu.
ispoštujte barem da vam šema hidraulički bude ispravna. Ukoliko vam je preveliko ulaganje da u startu odradite sve, onda barem "osnovu sistema" napravite kako valja pa dokupljujte kasnije za taj drugi potrošački krug pumpu, pripadajući ventil,... Ostavite mogućnost za dodatak automatike. Srkson je već više puta komentarisao zašto ne valja ta predložena šema (mahom na temi grejanje na pelet).
@beckhamsv
Imate li mesta u budžetu da ipak izvedete hidrauličnu instalaciju pravilno i školski? Kad već imate dva nezavisna kruga grejanja valjalo bi da stavite po svakom krugu poseban mešni ventil i pumpu.
Na fotografiji zanemarite grejni krug za podno grejanje skroz desno i pogledajte kako bi to trebalo da izgleda kod Vas posle izvršenih radova i za neznatno više uloženog novca.
Stojim iza toga da stavite dve pumpe kako ste sa Mladenom dogovorili, a prema datoj šemi. Kamo sreće da ste imali veći budžet i uradili oba grejna kruga sa mešnim ventilom po svakom, te školski napravili separaciju kotlovskog i potrošačkog kruga ugradnjom hidraulične skretnice, ali sad šta je tu je.
Kolega srkster je mislio na pravilnu separaciju kotlovskog i potrošačkog kruga hidrauličnom skretnicom kao na fotografiji u prilogu. Još uvek nije kasno da tako i uradite, jedino treba dodati i HS (hidrauličnu skretnicu). Pogledajte dobro fotografiju u prilogu. Nemojte da vas zbuni što ne vidite pumpu u kotlovskom krugu, ista je unutar kotla - integrisana. Kod vas kotlovska pumpa treba da bude na ovom vodu dole levo ispod hidraulične skretnice.
Ovako kako ste sada izveli grejni sistem nije školski (o čemu smo gore već polemisali), ali će svakako raditi sasvim korektno. U međuvremenu pročitajte moj blog, biće vam mnogo toga jasnije.
ok kolega, razumeo sam zasto mi predlaze hidraulicnu skretnicu....to mi je predlagao i kolega mladen, ali sam tada mislio da idem sa dve pumpe za dva potrosacka kruga (prizemlje i sprat)
kao sto je mladen rekao zbog budzeta nisam mogao bas sve tako..pa sam sveo na jednu pumpu koja je podmirivati sprat i prizemlje, uz konsultaciju sa mladenom nisam isao sa hidraulicnom skretnicom, rekavsimi on da ce to biti ok i bez nje. mozda za sledecu grejnu sezonu budem imao sredstva i mogucnosti da prepravim ovo kako je vec uradjeno.
p.s: hocu li moci da prodjem bez te hidraulicne skretnice...tj. bez tog stelovanja i doterivanja hidraulicne instalacike...hoce li to raditi ovako kako je sada?
Radiće kao sat!
Srećno i uživajte u toplom domu!
Potpisujem da će i ovako kako ste izveli hidrauličnu instalaciju raditi kao sat i opet kažem, srećno i uživajte u toplom domu!
Ako se nekada odlučite za prepravku, onda to uradite prema fotografijama ispod.
kao sto sam obecao najeftinija varijanta bajpasnog grejanja bez cetvorokrakog ventila ali situacija takva bila ogranicena sredstva + rodbina + popucale cevi pre par godina,kada je bilo direktno vezano isto bez mesnog ventila em smola em nisi mogao naxraniti pec.Pec je tzk 42 termomont
sistem je spojen da kazemo u celinu kruzno i tu se nalazi puma koja pravi cirkulaciju u sistemu a kotlovska puma uzima deo povratne vode na zagravanje a deo kruzi kroz sistem
Ekspanziona posuda se postavlja na povratnu cev izvora toplote (kotla), bez zapornih elemenata sa cevnim prikljuckom dimenzionisanim po zapremini posude i sistema. Na tzv sigurnosnom vodu...
Kao sto sam rekao fali par stvari ali nije bilo mesta u budzetu, Histerezis dobro zapazanje, nemaju posebno strujni krugovi ovo je klasican dvocevni sistem razveden na 240m2
Moze ova sema vezivanja svuda da se primeni u modernijoj verziji sa vise potrosakix krugova sa razlicitim protocima i temeraturama. Ekspazionu posudu sam digao tu gde je zbog jakog malog mesta u kotlarnici nije idealno mesto ali radi ono sto treba, i posle 25 godina nije izgubila pritisak u sebi, ali odavno ju je trebalo penzionisati. Na bajbasima i jednom i drugom trebaju biti balasni ventili i termo glave na radijatorima i jedan prestrujni ventil i nista vise, ovako bude problem u prelaznom perodu ali taj problem je prisutan u 90% domacinstava koji se greju na cvrsto gorivo ciji su sistemi od pre 15+ godina. Takodje se mogu ugraditi i termozastni ventili i obavezno ispravljac napona jer cim nestane struje stanu pumpe i temeratura se brzo podigne
Zdravo, jos pocetkom godine kada sam radio ovaj sistem na slici, pricao sam sa vise majstora, razlicite su bile price i ubedjivanja sa njihove strane. Procitao sam skoro sve domace forume, i uzeo sam prostu semu skinuto od stsrdjan.blogspot.com i slike i tekst od Mladena , i po semi rekao majstoru da mi uradi. Doslo je do toga da je cak i majstor pitao i projektanta da li je dobro uradjeno, i naravno svi su se slozili. Pocinje grejna sezona i naravno problemi, prvi problem je sto pocinje da dolazi do kondenzacije kotla, ok temperatura je bila manja u tom trenutku moyda 50C u kotlu, pa recimo neka to bude zbog toga, ali mislim da nije samo u tome stvar. Pomeram mesni ventil sa sredine na skroz otvoren. Drugi problem, nastaje naredni dan, kotao podize temperatutu na nekih 70-80c odradjuje sigurnosni. Temp povratne vode je na 60, izlazna temp iz kotla 60. Mesni ventil vracam na sredinu ali razlika povratne vode i vode koje izlazi iz kotla nije veca od 5c, Odlazna iz kotla 70c, povratna 65c. Majstor predlaze dodatnu eksp. u kotlovskom krugu. Jos ovo nisam uradio. Molim Vas za savet, sta izmeniti, uraditi, da li je ovo trenutno dobro postavljeno? Kupio bih i automatiku za mesni ali trenutno gledam sta je najbolje za ESBE VRG141? Takodje zanima me da li je dobro postavljena hidraulicna skrenica?
Viadrus U22LP 8 clanaka
Dve pumpe 32-60/180
Majstor predlaze dodatnu eksp. u kotlovskom krugu. Jos ovo nisam uradio.
kotao podize temperatutu na nekih 70-80c odradjuje sigurnosni.
Ekspanziona posuda se postavlja na povratnu cev izvora toplote (kotla), bez zapornih elemenata sa cevnim prikljuckom dimenzionisanim po zapremini posude i sistema. Na tzv sigurnosnom vodu...
Takodje zanima me da li je dobro postavljena hidraulicna skrenica?
Hvala na brzim odgovorima. Shvatio sam u cemu je problem. Sada samo da nadjem novog majstora ako stari ne bude hteo tako da uradi. Jos jedno pitanje da li eksp. posuda treba da ide neposredno do kotla pre kotlovske pumpe ili je nebitno. Posto gornja sema post 69. kaze da ide kotlovska pumpa pa tek onda eksp. posuda. Hvala jos jednom, nadam se da ce ove dve stvari resiti probleme. Svakako cu morati i neku elektroniku za mesni da nabavim. Imate li neke predloge?
Srkson preporučuje da je ekspanziona posuda ispred pumpe kotlovskog kruga a ne do samog kotla. Raspravljano je o tome na prvoj strani njegove teme http://www.samsvojmajstor.com/portal/forums/gradjevinarstvo/instalacije-....
Za automatizaciju mešnog ventila pitajte Srkson-a i/ili Mladen-a SamSvojMajstor oni vam tu mogu pomoći.
Auuuu, pa jel moguće da ni majstor ni projektant ne znaju da čitaju šemu!? Ja nemam reči. Koju ste šemu skinuli sa mog bloga, te napravili ovo ovako?
Dovedite "majstora" da odradi prepravku ovog karabudža pod hitno!
Kolega Histerezis Vam je sve objasnio, ukoliko imate nejasnoća tu smo svi da pomognemo korak po korak.
Pogledajte fotografiju u prilogu. Stavio sam pumpu u kotlovski krug ispred priključka exp. posude na povratu da bi se ista videla. Kako god, dajte samo da čovek preradi sistem što je pre moguće.
Kazem Vam procitao je semu i ubedjivao me da to ne valja i da mu je projektant rekao da je on bolje uradio nego na semi. Eto sada i prakticnog odgovora koji ni on ne zna. Zovem ga i ovo mora da se prepravi. Hvala Vam svima jos jednom.
Trebalo je da uradi po toj slici i da prati semu koju sam nasao na srdjanovom blogu. Jednostavna stvar ali ocigledno se vise ne moze verovati ljudima na iskustvu i ubedjivanju da nesto radi bolje nego sto je nacrtano. Ovo nije moja materija, ja sam programer ali ipak za malo imam logike da razumem kakav mi je problem napravio.
Evo i ja da dam rec i da samo ponovim sve ono sto su Histerezis i Srkson rekli. Znaci svaka tacka koju je Histerezis dao u onom svom prvom odgovoru je to! Jedino ne znam sta da kazem sto se tice ekspanzione posude, da li je bolje da bude odmah uz kotao na povratnom vodu ili posle pumpe na povratu u kotao. Ja bih je stavio tik uz sam kotao, dakle da bude najbliza kotlu. Znaci gledajte ovu srksonovu sliku i radite tako.
Grejanje SamSvojMajstor
E pa hvala Mladene, iskreno sa Vasim semama i slikama sam izao pred majstore, ali eto...
Inace, novi momenat, kontaktirao drugog majstora, kaze sledece, apsolutno nije potrebno da postoji i HS i 4kraki MV, dovoljno je samo da bude jedno, cak sta vise, kazu i da je HS predimenzionisana za moj sistem. Kaze kada skinem HS sve ce radi bolje nego sada? Ja stvarno vise nemam energije da se raspravljam i da slusam sta je bolje, sto vidim da je na ovom i ostalim forumima problem ljudima koji izadju pred majstore(klaj-brener strucnjake) koji im kazu da je najbolje da kopam podrum ispod kuce i da postavim odzak kao na termoelektrani i da ce onda da radiii ...
Nego, da se vratim na pitanje, kada veceras ustanovim kako cu da izguram sezonu dok cekam majstora, da li neko od Vas ima iskustva sa Viadrus U22LP i peletom i da li je potrebno da razmotrim jos neku prepravku na ovakvom sistemu?
@daliborl
Poslao sam Vam privatnu poruku, pa kada budete u mogućnosti odgovorite mi.
Hvala,
Potrebna mi je pomoc kupili smo kucu u kojoj ima stari kotao i ima hednu rucicu sa strane koja otvara neku klapnu a ne znam za sta sluzi i kako treba da stoji kad se lozi otvorena ili zatvorena ta klapna
Parametri raznih korisnika toby kotlova : https://goo.gl/Qphrli by: koyote®
Ja imam puno iskustava sa Viadrusom i tacno znam kako treba da radi. Naime kod peleta, viadrus mora da bude bar 30% jaci od maksimalne snage na kojoj radi gorionik, inace svaka veca snaga izadje na odzak, tj t dima ode preko 200, pa i 250. Ja imam Viadrus U22S sa 6 rebara, odnosno 30KW, probao sve i svasta. Najbolje radi na manjim snagama i to maksimum do 20KW. Sve preko toga mi je trosio jako. Zbog tog njegovog malog izmenjivaca, a i konstrukcije kotla, idealan je da bude barem 30% veci nego sto treba za najjacu snagu na kojoj gorionik radi. Najbolje radi u sistemima sa cetvorokrakim mesnim i kotlovskom i radijatorskom pumpom gde gorionik radi u modulaciji i najveca snaga nije veca od onoga sto sam napisao. U slucaju da imate AT, nije bas najsrecnije resenje, ali ako gorionik radi sa polovinom snage kotla, onda je to dobro iskoriscenje koje ide preko 90% sve sa setom za povecanje iskoriscenja. Znaci pozeljno je da kotao bude veci, nije kao kod celicnih da mora da bude taman. Sto se tice HS, nikako je ne skidati, svaka skretnica je bolja nego da je nema uopste. Ona ce samo dodatno poboljsati sistem.
Grejanje SamSvojMajstor
@daliborl
Koliko mi je vreme dozvoljavalo napravio sam skicu kako to pravilno treba postaviti. Leptir na četvorokrakom ventilu može se i naknadno naštelovati pomeranjem plastičnog dugmeta i graničnika. Malo je ružno, ali razumljivo.
Znači projektanta i kvazi majstora za uši i neka prerade grejni sistem ovako kako treba!
Hvala Srki ovo mi je potpuno jasno, kao sto smo pricali.
@Mladene, ostavljam svakako HS jedino sto je malo veca ali nema veze bitno da ima kao sto ti rece. Vremenom cu je zameniti manjom.
Za pelet, hvala na info, gorionik definitivno onda eko sa snagom do 30kw, jer je moj viadrus 8 č 46.5kw... javljam kako je ispravljena instalacija. Hvala svima.
Uzas. Ni majstorski ni estetski uradjeno. Za expazione posude postoje oroginal nosaci. Takodje za hs postoje nosaci ovo sa trakom svaki majstor koji drzi do sebe nebi tako uradio. Sta ce dve expazione posude? Ako vec moraju vezite direkt na sistem bez ikakvog ventila izmedju. Dole na skretnici pip slavinu,a gore mesto onog termometra ubacite jos jedan sigurnosni bar tako ja radim. To mesto je predvidjeno za senzor temerature ali posto ga nemate stavite sigurnosni da ima i u potrosackom krugu i nebi bilo lose izolovati cevi u kotlarnici
Iskreno i ja sam iznenadjen komentarima majstora, no ajde da zavrsim ovu muku. Ovako, za HS nosace sam sam kriv sto nisam odmah porucio u Etaz, medjutim odradio je kako je odradio. Za eksp. sud, imao sam ih oba od starog sistema pa smo njih upotrebili da ne kupujem nove. Sada cu kupiti samo jedan od 35 l za kotlovski krug i videcu gde mogu da kupim nosac, mislim da sam ih video u energy net, jer retko ko da ih ima. Skretnica ima PIP slavinu samo se ne vidi na slikama i ubacicu umesto termometra u HS jedan sigurnosni.
Komentari majstora:
- Problem mi pravi HS, moze biti u sistemu ili 4MV ili HS nikako oba
- Projektant je rekao da tako treba da radi sistem kako je postavljeno sada
- Eksp. sud mora da ide u radijatorski krug tj da stiti kucu, a moze da se stavi i jedan u kotlovskom
- Pumpa u kotlovkom mora da radi na manjoj brzini od pumpe u radijatorskom krugu
- Ko mi je rekao da kupim ovoliki kotao i bas viadrus - takvi su oni (inace kuca 270m2)
- Sam cu da odgovaram na tu izmenu koju mi uradi
- I na kraju cu ipak da se vratim na standarno, jedna pumpa i jedan mesni ventil
Imam problem sa posudom do pre neki dan sve normalno otvorim ventilic za oroveru ide samo gas danas otvorim da proverim curi voda brat bratu ispraznio sam iz nje jedno 10l vode jel moze neko da mi kaze sta je u pitanju i odakle ta voda u posudi temperatura na kotlu konstantno ista raste sano kad hace lozim mada mi se u radijatorima jako cuje voda kako cirkuluse nije mi jasno jel treba da bude vode u njoj ili ne. Posto mi je prvi put da koristimo kotao
Molim za pomoc
Ovo je jedini ventilic nazad gde mogu da ispustam vodu ili vazduh
Vladimire, molim vas da uslikate celu kotlarnicu, kotao, kotao od nazad i da vidimo sve cevi gde koja i kako ide u kotlarnici. Tada cu moci realnije da vidim neke stvari, pa da pokusamo da vam resimo problem.
Grejanje SamSvojMajstor
Nesme voda da curi kroz ventil.mada mi je slika malo nejasna trebali ste slikati celu posudu. Dali postoji na gornjoj strani posude ventilic kao na gumi za motor? Usvakom slucaju trebalo bi zameniti posudu. Dali imate velike oscilacije u pritisku izmedju xladnog i toplog sistema?
Videcu sutra da uslikam mada ovde ne moze slika da se okaci veca od 1mb ali potrudicu se da posaljem slike jer stvarno me ovaj kotao izludjuje. Kupili smo kucu prethodni vlasnik nije koristio a koga god da zovem kaze star kotao ne razumem se tako sa sada mucim muku
Pozdrav ljudi
Imam problem sa nalazenjem majstora koji bi odradio sistem centralnog grejanja, tj tvrde da nema potrebe za jos jednom pumpom kao ni za funkciju mesnog ventila jer kod mene navodno na izolaciju od 10 cm, povrsinu kuce i velicinu radijatora necu moci nikad da imam vise od 60 stepeni u kotlu jer ce mi biti pretoplo.
Kad sam mu rekao da bi bilo idealno prateci vas da bude preko 70, on kaze nemoguce, bice ti preko 30 stepeni u kuci, a 4-mesni ventil ce to regulisati, jok on kaze da to ne moze mesni ventil vec samo zbog kondeza se oni stavljaju, i onda ja odustah tu.
E sad taj poslednji mi je rekao da bi morao da ubacim jos jednu ekspanzionu posudu, ona unutar kotla od 8l nije dovoljna. Da li je to tacno?
Moj sistem bi imao nekih 30l u peci, ako uzmemo da je otrpilike 5l u metru panelnih radijatora, to je 40 litara u radijatorima i koliko bi moglo da stane jos u nekih 80 metara f16 alupex cevi i ono malo iza radijatora znaci sve skupa 90, 100 litara vode.
Ova šema povezivanja četvorokrakog i trokrakog ventila sa ovim dodatkom "bajpasa" umesto klasične HS je bila spominjana ranije i ima smisla. Jedino da pitam da li negde postoje smernice i preporuke za odnos dimenzija (prečnik) cevi i rastojanja koja su kotirana sa "A" i "B" da bi ovo ispravno funkcionisalo. Pretpostavljam, čim je kotirano da mora da postoji i neko dodatno pravilo u vezi proporcija tako da montažna šema mora da ih ispoštuje. "B" bi trebalo da bude što manje (čim su na montažnoj šemi T-račve namerno približene)? Verovatno je dat i uslov za minimalni prečnik cevi?