Danas sam se konsultovao sa ovlastenim serviserom koji ovjerava garanciju na novi kotao pa mi je rakao da bi novi kotao trebao imati svoju pumpu ali da može i proći da jedna pumpa od tri koje imaju u ova tri kruga radi stalno. To bi u ovom slučaju bila pumpa koja grije kuću, ona je svakako radila stalno. Riješio sam da ja uradim prespajanje imam malo nekog znanja o tom poslu a i sam sam uradio grijanje u rasadniku i spoio na kotao. Hidraulična skretnica mi je nepoznata neznam tačno njenu funkciju ali po imenu nešto odvaja skreće.
Povezivanje kotla i podešavanje četvorokrakog mešnog ventila
Pominjano je to ovde već iše puta, pretraži malo da ne piskaramo stalno.
Ukratko namena je da spreči probleme u sistemu kad postoje različiti protoci u krugovima proizvodnje i potrošnje energije. Kod više kotlova i potrošačkih krugova je praktično neophodna, a realno i nije neki veliki trošak. Kad već trošiš par hiljada € na kotao još stotinjak na HS i nije mnogo da bi to sve i radilo kako treba.
Evo u prilogu jedan malo stariji tekst o primeni HS, možda nekom bude korisno.
Hvala puno na pomoći ovih dana ću da kupim kotao, mislim da ću uzeti Termofluks Peling 25 kw pa da polako krenem sklapati.
Poštovani, vidim ima dosta članova koji drže znanje u malom prstu, pa bih pitao za ponoć. Imam central 23 i podno grejanje sa jednim trokrakim i jednom pumpom. Hteo bih dodati zaštitu hladnog kraja, akumulator toplote i možda dva radijatora.
Na slici sam skicirao kako bih ja povezao ali do sada nisam video ovakvu šemu pa me interesuje da li sme buffer da se poveže ovako samo sa 2 cevi umesto sa 4? I da li je ok šema?
I ne mogu da dodam sliku od 194kB
I ne mogu da dodam sliku od 194kB
To za sliku nije do tebe, forum nešto baguje svima.
Šema inače nije najgora kojun sam video ali nije dobra. Ovako bafer neće imati adekvatnu cirkulaciju , da ne kažem skoro nikad ali vrlo retko. Da bi ovo išlo kako treba morala bi da se doda hidraulična skretnica i pumpa za cirkulaciju kroz bafer.
Ja to ne bih ovako radio, a i lično preferiram instalaciju sa protočnim baferom pa bih to tako i postavio - smestio bafer između kotla i potrošačkih krugova i to bi odmah rešilo i hidrauličku ispravnost i ne bi trebala dodatna pumpa, ostalo je kao koncept u redu.
Treba prepravka instalacije posle 30god i zamene 3 megal kotla. Sada bi da pokusamo sa Viadrus U22S 25kw sa 5 clanaka. Sa temp u prostorijama nije bilo nekih vecih problema jer je to reseno sa termo glavama i sad je stalno 23C. Kvadratura je bila oko 160m2 sprat i prizemlje. Kotlarnica je u sastavu kuce. Temperatura na izlazu iz kotla je uvek bila oko 70C, ali na povratu nema termometar pa nikad nismo znali kolika je a kotao je stalno pravio smolu i na uglju, a i zadnjih 10 god na drvima. Prvo je bio megal 40kw sa bojlerom,, pa 32kw (8god i procureo), pa megal 28kw( i on procureo za 7God)
Instalacija bez mesnog ventila.
Sada bi kad se vec menja kotao i prepravka instalacije ugradio i mesni ventil. Dilema je da li staviti dva trokraka sa termo glavom ili cetvorokraki sa rucnim podesavanjem, pa kasnije staviti pogon na njega.
Vidim da Mladen , Srkson i srkster odlicno barataju materijom, pa ako moze neka pomoc ili mejlom ili ovde
Ekspanziona posuda 50L je na povratu u kotao i tu je negde iznad kotla koliko da se ne udari glavom. Kotao je u prizemlju. Ravod je radjen ispod plafona i cevi su celicne 1 1/4 i za sparat smo probiseno kroz plafon i zakaceni radijatori za prizemlje spusteno do radijatora. Znaci jedan radijatorski krug iskoriscen da napaja sprat i prizemlje.
Sada bi da bar kotao povezem kako treba, pa mozda nekad dodam jos jednu cev da razdvojim sprat ( ali to nije skoro u planu).
Trenutno je jedna pumla Grundfos UPS 22-60 180 i nabavio sam jos jednu UPS 25-40 180 i cetvorokraki Valvex 5 cetvrt (bio povoljno)
E sad da li to moze da funkcionise bez HS jer imam Termo glave na 90% radijatora (u planu da se stave i na ostalim) i nemam problema kad nestane struje jer sprat cirkulise i bez pumpe koju regulise sobni termostat podesen na 24C od 07-24h i 21C od 00-07h tako da pumpa noci retko radi.
Ja bih lično radije stavio dva trokraka nego jedan četvorokraki, trokraki se mogu kontrolisati i pasivno termoglavama, a za četvorokraki uvek treba motorni pogon. Koliko vidim ti si dilemu rešio nabavkom četvorokrakog.
HS treba jer će sigurno biti priličnih razlika u cirkulaciji primarnog i sekundarnog kruga. Takođe, ako postaviš termoglave i na ostale radijatore to može da zatvori poptpuno cirkulaciju pa taj porast diferencijalnog pritiska treba nekako rešiti radi zaštite pumpe.
Što se tiče bojlera on bi ttrebalo da ima svoj cirkulacioni krug sa pumpom i trokrakim ventilom (ili barem termoregulisanim ventilom) radi regulacije i kontrole zagrevanja vode.
Twister
Nije problem uzeti i trokrake ventile. Ovaj sam nasao povoljno za 2000din, ali nije nuzno da se ugradjuje ako je bolje i komfornije za 2 trokraka. Nego me muci sema kako to sve povezati. Na bojleru ima ugradjen el ventil i bajpas oko njega ali nije povezan.
Ima ovde na forumu u par tema i na nekoliko mesta sa linkova u porukama dosta šema koje imaju obrađene sve elemente koji tebi trebaju. Skiciraj neku šemu kako ti misliš da bi trebalo pa ćemo da korigujemo ako treba.
Nasao sam i pogon ventila povoljno za 60e. sad ostaje samo naci neku elektroniku da regulise rad ventila i pumpi jer u nocnom rezimu mi ne tgreba da radi pumpa u radijatorskom krugu jer moji u prizemlju drze otvorene kipe dok spavaju nebitno na spoljnu temperaturu dok opet ovi na spratu hoce da im bude toplo (sto se postize i prirodnom cirkulacijom vode). Ali meni treba nekako regulisati da kotao ne kondenzije. Ima li neko predlog gde pronaci elektonsku regulaciju za mesni ventil i dve pumpe.
Procitao sam stotine stranica i nigde nisam nasao semu sa dva trokraka ventila, HS spojnicom, dve pumpe i da ima + bojler za sanitarnu toplu vodu.
Dobio sam ponudu od jednog prodavca za termostatski mesni trokraki 1" sa termo glavom herz za 5900din komplet i antikondenzacioni first 1" za 2240din. i Hidraulicka skretnica HWK 60-1" - do 50 kW vertikalna 7400. Pumpe vec imam grundfos 22-60 i 22-40 kao i termo glave na radijatorima. Da li je to bolja ideja nego cetvorokraki sa pogonom i nekom skupom elektronikom.
Ovako mislim da bi ovaj first drzao preko 60C u kotlu a ovaj drugi termostatski bi bio na 50C prema radijatorima, a termo glave bi odradjivale kao i do sada 23C po sobama.
Za bojler bi dodao jos jednu pumpu i termostatski trokraki i njega bi stavio na 60C i diferencijalni da kad je pred zoru kotao malo hladnioji da ne haldi bojler. Ili bojler staviti u kotlovski krug.
Da li je ovo dobra ideja ili ima neko bolji ili ispravniji predlog
Procitao sam stotine stranica i nigde nisam nasao semu sa dva trokraka ventila, HS spojnicom, dve pumpe i da ima + bojler za sanitarnu toplu vodu...
https://photos.app.goo.gl/SEW5Df2Q3ZWjRXDt9
Za bojler bi dodao jos jednu pumpu i termostatski trokraki i njega bi stavio na 60C i diferencijalni da kad je pred zoru kotao malo hladnioji da ne haldi bojler. Ili bojler staviti u kotlovski krug.
Šema iz Histerezisove poruke je skoro idealna za tvoj slučaj. Za sanitarni bojler realno nema potrebe za trokrakim ventilom, dovoljna je kontrola pumpe ali ako baš hoćeš možeš da dodaš i njega. Nema potrebe za povezivanjem bojlera u kotlovski krug, time se ne dobija ništa povoljnije, a može i da ima negativne efekte na usklađivanje cirkulacije.
Jedina stvar koju bih ja tu eventualno dodao (ako postaviš termoglave i na ostale radijatore) je difrencijalni bajpas ventil (recimo caleffi 519 ili neki sličan).
Meni pise da je album prazan i ne mogu da vidim nikakvu sliku
Ispravljeno...
https://photos.app.goo.gl/SEW5Df2Q3ZWjRXDt9
Ugradjena HS spojnica, razdelnik za dva kruga grejanja. Trokraki mesni za radijatore, za bojler, za antikondenzaciju kotla, 3 pumpe za svaki krug...
To zadovoljstvo kosta kao i nov kotao.
Da nije bilo bojlera cena se smanjuje drastično. Pumpa manje, trokraki manje, radelnik manje, rad majstora manji, fiting.... Moze i bez HS spojnice da radi ali nije "školski".
Nesto mi neće da učita sliku
Okačite negde drugde slike pa samo linkujte ovde u postu. Ne znam zašto još problem nije rešen.
@mioljub67
Ne ide termostatski ili trokraki mešni ventil za krug bojlera.
Za krug bojlera potrebna je kontrola protoka tople vode kroz izmenjivač u bojleru, kao i kontrola brzine pumpe.
Podlozen kotao pre 9 dana. Iskustva su vise negativna nego pozitivna. Za ulozeno nije dobijeno ono sto je ocekivano i zbog cega je najvise i radjena prepravka a to je kondenzacija koja ne da je manja nego je mnogo veca nego ranije bez ikakve skalameije samo sa jednom pumpom.
Grejni krug bojlera je jedino sto radi perfektno sa termo trokrakim podesenim na 60C i pumpom od 30W. Rad pumpe se uopste ne cuje ni na jednoj brzini a temp u bojleru je 24h 60C (na toliko podeseno) U planu je da ses tavi diferencijalni termostat da pumpa ne radi bez potrebe 24 sata niti kad je temp u kotlu ispod 60C kad se zaboravi da se nalozi.
Grejni krug radijatora radi onako kako kad.Povrat stalno 38-39C a odlaz ka radijatorima posto je rucni mesni treba svaki cas neko da pomera po mililetar da bi temp bila ispod 50C jer varira temp u kotlu pa tako i ova prema radijatorima.
Kondenzacija je takva kao da neko lepi smolu svaki dan po milimetar u kotlu. Takodje nepovratni ventil u kotlovskom krugu pravi veliku buku kad je pumpa na I brzini. A opet kad je na III onda on prestane ali se onda bas cuje strujanje vode.
Takodje regulator promaje podesen na 70C ali temperatura varira od 58 do 88C. U praksi kad treba da zatvori on drzi klapnu otvorenu i kao da nema snage da popusti lanac. Takodje i kad treba da otvori ispod 70C llanac ostaje savijen sve dok ne dodje na oko 58 i tek tad polako otvara. E sad da li je do njega (taj je dosao sa polovnim kotlom Viadrus 5S, onaj plasticni sa crvenom kapom) ili temp vode u prednjem delu kotla sporije cirkulise zbog pumpe. Ali velika je to razlika 12C ispod zadatih 70C i 16-18C preko zadatih 70C.
Mesni u kotlovskom krugu drzi od 54C go 71C u zavisnosti da li je 58 ili 88C na odlazu. Kad ponekad bude kako treba oko 71C u odlazu mesni tad drzi oko 64C.
Ne smem da podignem preko 70C promaju jer kad ne zatvori tad ide odlaz iz kotla i prko 90C. E sad meni su digitalni termometri pa reaguju veoma brzo ali opet ne bi trebala da bude tolika razlika (odlaz za radijatore ima termo manometar i on pokazuje 3-3C manje nego ovi digitalni dok onaj fabricki na samom kotlu pokazuje i 10c vise nego digitalni kad je kad je gornaj dok kad se ohladi onda jeoko 5C iznad njih..
Cekam sad malo da otopli pa da zamenim ovaj regulator promaje sa onim sa starog kotla koji je 30 god ako se podesi na 70 drzao gore dole do 5C (Samson je u pitanju) pa da vidim da li je do njega ili do neceg drugog.
To su iskustva za pocetak sa sistemom koji je trebao da smanji ili eliminise kondenz a ne da ga poveca na manjem kotlu (25KW Viadrus u odnosu na 30KW megal koji je imao povret u njega oko 40C).
mioljub67, dajte neku fotografiju šta ste sve uradili....
mioljub67, dajte neku fotografiju šta ste sve uradili....
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=4445340345534225&set=p.444534034...
I dalje postoje tehnički problemi i nije oguće upload-ovati fotografije. Odlično kako god ste u mogućnosti okačite negde fotografije i dajte samo linkove. to svi trenutno radimo. Slikajte razvod da se vidi. Ono sto je trenutno bočno i iza kotla...
Da li zna neko kako da se odredi koji kotlovski razdelnik da ugradi u sistem.
Da li je HV 60/125, 2 sa kruga dovoljan za kotao od 30 kw i akumulator toplote od 1000l?
Evo iskustvo posle 3 meseca lozenja sa sistemom po semi za dva kruga.
Sto se tice samog grejanja kuce i bojlera tu je sve ok. Bijler je uvek na 60C. Grejanje u kuci je uvek 22C-23c i tu nema problema jer to regulisu termo glave na radijatorima bez obzira koliko ide iz kotla. Problem sa velikom oscilacijom temperature u kotlu 53C-98C raesen zamenom regulatora promaje. Tj vracen onaj stari koji je radio 30God i radi i dalje perfektno (nov je oko 9 000din). Regulator koji je dosao uz kotao je takav (a kosta oko 2000din) da uvek mora da mu se malo pomogne i kad zatvara klapnu i kad otvara i tad regulise kako tako. To je onaj model sa crvenom kapom. Njega bi preporucio za izbegavanje u sirokom luku jer podesen na 70 ne zatvara nekad ni na 90C. takodje nekad ne otvara ni na 60C. Sa starim (SAMSON) podesenim na 70C drzi kotao u opsegu od 68-78C (to zavisi da li se vatra razgorela ili zagasila u kotlu pa dok on odreaguje. Povrat je uvek iznad 65C, vecinom oko 68-70C. Ali smole ima kad je toplije napolju u izobilju. Kad je malo preko 0 onda se i ona smanji i ogori. Povratna iz radijatora je skoro uvek na 38-39C, a odlazna oko 48-52C, tj mesni stoji na poziciji 4 kad je tolije vreme i poziciji 5 kad je hladnije. Uskoro ce da stigne i motorni pogon da to malo finije regulise. Automatika je vec nabavljena u pola cene.
Smola je pretpostavljam jer drva nisu dobro suva, ali ta drvu su ista vec deset godina iz iste sume i na isti nacin skladistena. Ali megal je manje smolio bez ikakve regulacije povratne vode u odnosu na Viadrusa sa regulacijom. ako nabavim neki ugalj za probu videcu sa njim kakva je situacija i prenecu iskustva.
Za prolece je predvidjena prepravka da se doda bajpas da kad nema struje ili stane neka od pumpi grejanje moze da prirpdno cirkulise prema spratu kao i prethodnih 30godina bez bojazni da se kotao osteti.
takodje i da se doda jos neki ventil i holender da bi mogle popravke ili prepravke da sr urade bez da se ispusta sva voda iz radijatora ili bez secenja cevi pa ponovnog varenje. Jer trenutno curi na jednom spoju, a da bi se to saniralo mora de odsece bakar da se namota tevlon i da se ponovo zavari.
Da bi radilo prihvatljivo treba još ponešto, tako neće biti dobra cirkulacija. Nužno bi bilo korektnije razdvajanje kotlova od potrošačkih krugova.
Na brzinu sam malo korigovao tvoju skicu kako bi to približno trebalo da bude, dodata je samo hidraulična skretnica koju bih ja kod tebe obavezno dodao. U idealnoj situaciji bi i kotlovi i svaki potrošački krug trebao da ima svoju pumpu ali ovo je samo minimalna najnužnija modifikacija tvoje skice.
U gornjem levom uglu je alternativa sa primenom trokrakog termostatskog ventila koja bi trebala da bude čak i jeftinija opcija iz slično funkcionisanje.