Kruparice,stvarno me iznanadjujes svojom lepom namerom.Neznam sta da ti kazem.Nebih voleo da se uvredis,ja vise volim sam da pravim dleta.Ali bas ako imas volje,a vidim da imas nije problem mada mi to nekako deluje komplikovano.Ali nemoras da se mucis,posto je meni vece zadovoljstvo da ga sam pravim.Nego kazes da ti je celik vrhunski.Pa koji je,ako nije tajna,mislim na oznaku?
Ja sam mislio na radius dna ispod 1mm.Od 1mm i ja bih mogao da postignem,al mi nije uspelo ispod toga.A ako si mislio na onu drugu vrstu sa malo polukruznim stranama,to mi bas nije toliko zapleo.Ono bi mi dobrodoslo,ali nije neophodno.Vec sa ravnim stranama i kanalom koji je ostar i skoro bez radiusa.
Nego kazes da si po struci drvni tehnicar,ja sam bio krenuo da zavrsim za drvnog tehnicara u Beogradu,ali sam zbog licnih razloga odustao.Bas bi bila neverovatna slucajnost da se poznajemo.
Jos jednom hvala na lepim namerama i pozdrav
Mala skola zavarivanja
U isto vreme pisemo.
E,ja kujem sa cim stignem.I sa koksom i sa cumurom.Ma cinimi se da mora da ima sljake.Al jeb..li ga nisam bas siguran.Moguce da sagori u tolikoj meri da nesmeta.Al mi je nekako boraks siguracija.
A vazduha ima dovoljno,pogotovo za dleta.Jes to sve moja budzevina al radi lepo.
A mogu da ga i na cumuru istopim ako je potrebno nije problem.Dovoljno je jak,e sad dal vise pravi sljaku,neverujem.Na forumima na kojima sam naucio kovanje nozeva svi preporucuju cumur,zato sto je cistiji od koksa.Koks u sebi sadrzi neke stetne materije koje neki put mogu da uticu na krajnji kvalitet otkivka.Mada ja sam kovao u njemu neke komada i sasvim dobar mi je bio krajnji rezultat.Jedina mu je mana po meni sto strava neku sljaku koja mi se nabije u otvore za vazduh pa moram cesce da ga cistim.Al radi lepo i manje ga treba od cumura.E sad ono sto su mi neki profesionalni kovaci rekli mislim da je tacno,al opet sve je stvar iskustva.
Mada,sljaka je oksid gvozdja.Isti onaj oksid koji se stvara kada gvozdje stoi na vlagi,ali je u peci do hiljadu puta brzi proces.Tako da neverujem da se nestvara.Jer ako stara sagori odma na njeno mesto dolazi nova i to tako ide dok ima metala.
a jel bi mogla varijanta za dleto
grubo ga namestiti brusilicom pa onda ugrejati pa otkovati glasno razmišljam
Nisam te bas dobro razumeo.Kako mislim prvo brusilicom namestis pa kujes.Mislim uvek ide prvo kovanje pa brusenje.To jest obrada odvajanjem cestica,pa posle kaljenje.Mislim u kucnoj varijanto.Meni je recimo i palo napamet da se celik omesa maksimalno,to se postize zarenjem,pa se na hladno oblikuje,pobrusi sta ima pa kali.Al nisam probao to je i moje razmisljanje.Mislim zeznuto sto moz
mislio sam grubo odraditi V dleto pa posle iskovati
Pa zasto onda kovati?Mislim da je osnovna namena kovanja,oblikovanje,e sada ono ima i pord toga i drugih kvaliteta mada ne uvek.Ali bas kovanje jeste grubo oblikovanje.
Malo sam setao po oglasima pa naleteo na ovu automatsku masku . Takva nova je cini mi se tri puta skuplja.
http://www.kupujemprodajem.com/Speedglas-9002X-3M-1437638-oglas.htm?filt...
Cena je uvek relativna stvar , ali mi se cini da je 150 e za polovnu masku previse , pa makar bila i 3M
Varstroj nova automatska maska je oko 6000 din.,a ova je polovna.Ova je nova a ona polovna skoro 3 puta skuplja.Danas sam bio kod prijatelja u Sapcu koji ima prodavnicu alata itd...i video na varstrojevoj deklaraciju na kojoj pise da je proizvedena u Kini.Da li slovenci tamo imaju svoj pogon ili je to nesto drugo?
Slovenci ko i uvek samo lepe nalepnice , takva maska u Metro-u kosta oko 4500 din .
U sustini se lome koplja oko kvaliteta automatskih maski .... Iskren da budem imam jednu kinesku crkla je totalno posle 3 godisnje upotrebe , a imam i Balder-a , nema neke razlike .
Ono sto je najbitnije je sto automastke maske imaju vek trajanja , a iako su ispravne trebalo bi ih zameniti , menja se samo filter , a telo maske kolko izdrzi .
Ja iskren da budem zazirem od tih polukruznih vizira jer je jako tesko naci onu providnu zastitu . Kod ravnih vizira lako se nabavlja , a ja najcesce koristim staklo od 2 mm , mnogo mi je bolje od onih polikarbonantih zastita. A ima dana i poslova kad unistim i po tri stakla dnevno .
Na staklo se lako nalepi dosta prilikom zavarivanja, a opet polikarbonat se brzo zamuti pa kako je kome lakse. Ja na rucnoj masci koristim zastitno staklo a na automatskoj polikarbonat i mogu ti reci iako se dosta toga nalepi na staklo bolje se vidi nego kroz zamuceni polikarbonat.
Pa da i polikarbonat ako ga slucajno obrises krpom sav se izmatira , pa ne vidis bas nista .
A rucnu masku odavno nemam i ne koristim ....
A neces mi verovati meni je mnogo lakse sa rucnom maskom nego sa automatskom naglavnom.Automatsku koristim samo kada mi je potrebna druga ruka za drzanje i okretanje zavarivanog materijala.
Sve je stvar navike ....
medjutim imam problem sa esabom 6013
sad nisam siguran ali jasenice 2000s rutilen je isto 6013.
moj problem je to što mi je var sa esabom previše visok valjda nema dovoljno penetracije) čak i na 150A
dok jasenice na manjoj amperaži mi lepo saliju var i ima normalnu visinu.
e sad to što ja ne znam da varim(i što još uvek učim) to je nešto drugo,ako bi neko mogao da mi objasni zašto mi se to dešava bio bih mu zahvalan.
Inače imam utisak da je esabova 6013 bolja za vežbu od jasenice jer se(bar meni) teže pali pa me na neki način tera da sve radim by the book.
edit‚:jEsenice
Materijal je od grabalja za seno feder celik odlicno se kali.
A i dostupan je.
Vidi profesionalni nozevi se kuji tako da se materijal kuje desetine puta da se dobije lamelirana strukturab ako si radio nekad to (dva komada zagrijes na belo pred samo topljlenje i pospes boraks i stavis drugi odozgo i nakujes da se 2 komada zalepe i onda kujes pa preseces pa opet pravis kao da smotavas listove papira) e a to neces s cumurom ili ces se napatiti. a lamelirani nozevi su Profi I preko 200E su to Bez drske nju pravis sam...
Kruparice,znam koji je to materijal.Slican je feder platni ili spiralnom gibnju.Mislio sam da je nesto drugo u pitanju.Nisam radio sa tim celikom,ali verujem da je slican kao ovaj,medjutim celik kosuljice od lezaja (ali ne svi,mada vecina se pravi od njega)je mnogo bolji.Zato sto ima dosta vise ugljenika i jos ponesto,imam tablicu,a i moze da se vidi na netu tacno.Kada se pravilno uradi dobija se secivo ili dleto,bilo sta sl.veoma dobrih osobina.To je provereno.Mislim uradio sam jedan noz od njega,odlican je.A i jedan sekac koji je bio probni,pa je sada unisten,takodje odlicno se pokazao.A sto se tice laminiranog celika,naravno da znam sta je to i znam dosta o tome.Ali moze da se kuje u cumuru,kazem ti opet da je to cak i preporucljivo,to su mi rekli profesionalni nozari.A zagrevati celik cak i do temperature topljenja nije ti nikakav problem ako imas dobar ventilator tj.nesto da duva.Cak sa obicnim drvima u koja uduvavas vazduh mozes da usijas dobro celik.A pogotovo je to izvodljivo za dleta i tako manje komade.Ja sam pre,dosta pre,pravio dleta u obicnom sporetu na drva,a vazduh uduvavao ja pomocu nekog fiseka pa naslonim usta i duvam.Mogao sam tako da usijam komad 2mm debljine do belog usijanja.Mada naravno sa dosta muke.Al zato ako imas ventilator,onda mozes skoro u svemu da usijas celik,a cumur je preporucljiv,a koks laksiji.
Nego sto se tice laminiranih celika.To su ekstra celici,nameravam skorije da to probam.Probao bih i ranije nego nemam boraks,mada od skora sam od nekog nozara cuo da moze i kvarcni pesak da radi skoro isto kao boraks.Mada najveci mi je cilj da radim damaskus.E sad neznam dal si ti cuo za njega.To ti je slicno laminiranom celiku,ali se radi od namerno razlicitih i tacno odredjenih vrsta celika,koji se spajaju na visokoj temperaturi kao sto si ti rekao(to se zove kovacko varenje),ali se zato zavisno kakav krajnji izgled zelis da dobijes rade neke radnje(uvrtanje,zabusivanje i dr.)koje mu daju krajnji vrhunski izgled.Samo da se domognem boraksa,a i malo otaljam ovo sto sam poobecavao i bacam se prvo na prosti laminat od tri sloja,pa posle idem na damaskus.Ali,da napomenem da damaskus i taj laminat nameravam da pavim za nozeve,ne za dleta.Za dleta je dovoljan celik u komadu. Takodje od tog tvog celika bolji je celik za turpije(i to one za metal)mada tu ako se uzima turpija treba voditi racuna jer nije svaka dobra,one stare sa detelinom su ekstra,dalje isto bolji celik je mac od starih motornih testera.Takodje visokougljenicni celik.I mnogi drugi.Ovi su lako dostupni,a pogotovo lazaj,lager.Ako si se ti mucio sa zagrevanjem onda nabavi jaci ventilator i bice pesma,garantovano.Mada,ako mislis na brzinu,tj.brzo grejanje celika.To ti nebi preporucio.Jer brzo grejanje obavezno ne progreje celik do sredine.A ako i sacekas da progreje spoljni deo ce biti previse ugrejan.A i da bi dobio ujednaceno ugrejan komad po celom preseku to moras da izvodis polako.Cak za neke celike(kao sto su brzorezni,koji su takodje mozda ponajbolji za bilo sta) je obavezno polako grejanje,jer se on dosta tesko greje i progreva.I zahteva zadrzavanje na odredjenim temperaturama.Tako da brzina nije bitna.
pa boraks imas u skoro svakoj prodavnici gde imaju i zice za autogen
Ma imam ja ventilator i podesavanje vetra duva ko blesav,
nego to sto ti kazem kad budes kovao po ceo dan znaces o cemu ti pricam
Da ti pojasnim nesto Pravi Nozevi se kali slanom vodom,japanski macevi svedski nozevi itd
Moze od kosuljice lezaja gibnja itd to mi radimo u hobiju ali pravi nozari rade laminirani celik i kale mnogo puta i koriste celike koji se jako razlikuju od nasih gibnjeva lezaja itd jer lezaji i gibnjevi kada se okale nemaju zilavost. krti su... a laminirani nozevi se savijaju kao federi....
to je nauka vec
E tu kod grejanja ima caka kazem ti koks da ti puno neobjasnjavam koks greje isto materijal gvozdje ima solidnu provodjivost,dok sam kovao na cumur....
Vidi koks ima vise kalorija za 30 40 % vise od cumura e tu je i fazon brzo grejei sredina prima temperaturu odlicno ja kovao i zakacaljke za zmaj prikolicu od Fi 40mm i na koks mnogo bolje greje i tad tek vidis prednosti koksa kad je deblji materijal.
Ja sam dobijo znanje od covaka koji je kovao svedskoj ceo radni vek a jos gore imam i komsiju koji je radio u kovacnici bratstvo kovao delove za vagone...
oni su mi mnogo pomogli jer puno nisam znao.
A sto se tice Dleta Da ne duzim Kuju se na matrici i tu je tacka iskljucivo na matrici(gornji kalup i donji kalup stavis materijal u kalup i cekic iskiva dleto,)s tim da imam improvizaciju matrice mislim da ce moci i to precizno da se uradi.
Prijatelju,da ne ispadne da pametujem,ali to za laminirani celik,tj.prvo sto si objasnio malcice gresis.Bar po meni i onom sto sam do sada naucio.Vidis,probacu po secanju(mada imam zapisano to sve na racunaru),u obicnoj vodi kada se kali celik,stvara se oblak pare koji u momentu uranjanja stvara barijeru oko celika koja sprecava odvodjenje toplote i samim ti kaljenje celika.So u toj vodi sprecava tu pojavu i ubrzava hladjenje.Ali samim tim takvo sredstvo je agresivnije mnogo i takodje mnovo vise pravi stresa u kaljenom celiku tako da lako moze doci do pucanja ili kakvog drugog ostecenja.Ja sam takodje mislio ranije da treba sto brze i sto hladnije sredstvo da bi se dobila veca tvrdoca.Medjutim svaki okaljen celik ima preveliku tvrdocu,al sto je i najgore krtost koja je neizbezna.Znaci ono sto ti pomenu nema fleksibilnost.Medjutim da bi se povecala fleksibilnost i smanjila krtost svaki celik se otpusta i tu postoje tri vrste popustanja./Koje necu spominjati.Glavno kada se popusta ujedno se i smanjuje tvrdoca.Ali se dobija fleksibilnost,ali zadrzava i dalje veoma dobra tvrdoca.Tako i celik za kosuljice lagera dobija fleksibilnost dovoljnu tvrdocu,nije krt,a zadrzava ostrnu dugo.I laminiranje nozeva nije nauka,ako se malo potrudis,i nemoj dozvoliti da te neko ubedi u to.Onda taj i nezeli da ti naucis.Sve se moze ako se hoce i ako ima pravi covek da ti objasni.Katana je najpoznatiji laminirani celik na svetu.Ali nije pravljen od misticnog celika vec Japanskog (nemogu da se setim tacnog naziva),ali taj celik je vrlo loseg kvaliteta i ima previse ugljenika i necistoca u izvornom obliku.Ali su Japanci prekivanjem,mnogostrukim kovanjem na visokoj temperaturi taj celik procistili i dobili vrhunski.Isto rade i nozadri koje spominjes.Nista to nije specijalno,veruje mi.Znam jednog nozara,mogu ti reci i adresu njegovog sajta,iz Novog Sada je,s njim sam par puta polemisao i pokupio neke korisne savete.On jedan je od veoma retikih majstora,takoreci jedini u Srbiji koji pravi damaskus seciva,al sto je naizvarednije napravio je laminat od,kvalitetnog celika u sredini i prohroma sa strane.To rade u svetu Japanci sa VG10 i jos boljim celicima.To je vrhunsko majstorstvo i umece,a decko je to uradio u svojoj kovacnici (koja je obicna kao i moja,samo malo vise ima onog sitnog alata)i video sam taj noz,i malo sam ga neke stvari pitao u vezi toga.Tako da nije to nikakav bauk,samo treba zeleti i neverovari bas svakom majstoru.Da razjasnimo laminirani celik je celik koji se sastoji id najmanje dva kovacki zavarena celika.Znaci to nije vrsta celika.
Koks stvarno mnogo bolje greje,ali i previse jaku kaloriju ima.Ako recimo pravis damaskos koji ima recimo na pocetku 5-6 slojeva koje treba zavariti i tu pocetnu debljinu od 50-tak milimetara,koks bi previse brzo zagrejao,sredina bi ostala hladan.Mada ne ako pazis i radis kako treba.Sve je stvar umeca,ali koks samo nevalja zbog necistoga jer ih ima puno i ja sam to na svom iskustvu uvideo.Ali ga se malo trosi i drzi dugo temperaturu.Ma u sustini u kucnim uslovima kujes sa onim sto imas.
Izvini ako izgledam kao da pametujem,samo pokusavam da pomognem.Pozdrav
Mnogo odlazimo van teme , pa bih predlozio da otvorite novui temu vezanu za metalurgiju celika , kovacke postupke , izradu nozeva i seciva ....
Sto se laminacije tice ona se odnosi na postupak dobijanja slojevitosti , moze biti i od vise razlicitih celika , ali moze i od jednog celika sa razlicitm sadrzajem ugljenika ....
Inace se vode rasprave vec odavno o tome sta se moze zvati damskusom a sta ne , uglavnom se prica svodi na broj slojeva .
Taj nozar iz Novog Sada je najverovatnije iz Bukovca , al nema ni veze ...
Nije ti to losa ideja.Mislim da samo toga na ovom forumu nema.Kada pocnem da radim V dleto,otvaram novu temu.Noz doduse vec imam,al....
otisli smo van teme
jao ne grejes sve zajedno kad laminiras nego 2 pa boraks pa nakuj...
i jos ima celika koje neces lako otpustiti lezaj pogotovo kali se sam na vazduhu isto kao i gibanj neda se busiti nego vidija za metal(ako se busi obicnom burgijom nije kvalitet.
ja sam laminirao satare i to cesto radim jer uvek neko trazi ja iznutra stavljam od laminiranig gibnja sa oblogama od obicnog celika da dobije zilavost.... sad da ne objasnjavam
a jos potkivam i konje trkacke....
nije vrsta celika ali je tip celika.
od obicnog celika mozes dobiti vrhunski a znas li kako i zasto
(laminiranjem celika on se puno puta greje i kod svakog grejanja izlaze necistoce a najvaznije koks ga obogacuje ugljenikom a cumur ne...)
ja probao puno puta i od obicnog celika dobio bolje karakteristike nego gibanj e sad treba kovati i kovati za jednu dobru sataru treba bar 20 slojeva da bi bila prava....
Ja se kovanjem bavim 8 godina...
Kruparice,da nekvarimo vise ovu temu,cu otvorim novu pa da se lepo ispricamo.U stvari sad cu otvoriti i pokazati noz koji sam napravio od kosuljice lagera i koji sam busi sa obicnom burgijim za metal.
Koks ga takodje obogacuje i fosforom,i jos ponecim,a cumurom Japanci bas obogacuju katane.Siroka tema dosta,sa dosta pitanja,al sad cu otvorim novu temu pa da se ispricamo do mile volje,da nesmetamo ljudma.Aj vidimo se u novoj temi.
Za ovo nisam znao a i objasnjenje u opisu predmeta ne valja. Zna li neko kako se upotrebljava ova traka i da li je lakse sa njom raditi ?
http://www.limundo.com/kupovina/Masine-i-Alati/Za-zavarivanje/pvc-traka-...
POZRAV svima nov sam na ovom sajtu imam mali problem pa mi treba savet skoro sam kupio WALTER 180i hteo bi da varim u TIG postupku pa mi treba polikabal za TIG.Zna li neko koji da kupim jer sam pocetnik
To je REL aparat? Onda ti treba polikabl sa brenerom koji ima ventil. A nema okidac.
Paljenje luka je na kresanje kao kod elektrode, a postupak je sledeci: Odvrnes ventil na breneru, i krene da istice gas. Kresnes wolfram o materijal da se upali luk pazeci da ti ne otpadne deo wolframa ili da ti se ne nagomila materijal na wolframu. Luk se uspostavi i onda radis. Kada zavrsis sklonis wolfram uvis ili u stranu i tako se luk gasi. Onda zavrnes ventil tj zatvoris isticanje gasa.
Mislim da polikabl sa brenerom kosta oko 120-130 EUR+PDV.
Nasao sam ja na buvljaku nov polikabal za TIG 60e ali nisam siguran da je OK sta treba da pise na breneru da bih znao da je solidan?
Problem sa kupovinom na buvljaku je cesto taj sto ni ti sto trazis ni onaj koji ti prodaje ne znate ili necete da prodiskujute na temu. Ja stvarno ne znam sta pise na breneru da bi bio solidan, sve sto kupujem od pistolja i brenera, kupujem od Binzela ili TBI-a. To mi je dovoljna garancija da su solidni, da je cena za taj kvalitet Ok, da originalnih potrosnih delova ima kod 5-6 firmi u Srbiji uvek, a da ima i neoriginalnih koji takodje pasuju, pa nikada se nece desiti da delova ili nema ili da se ceka 30 dana na uvoz a cena im recimo 20x veca od ovih.
Pitaj coveka ko je proizvodjac brenera, cije potrosne delove koristi (stezac, stezno telo, sobe) tj jesu li iz Binzel sistema, pitaj ga da li odmah mozes da kupis kod njega stezac i stezno telo za wolfram 1.6 mm i 2.4 mm (recimo 3 kompleta za svaki precnik) i sobe br. 4, 5 i 6 recimo po 1 komad, kao i crevo za gas ako se pokida. Pitaj ga da li ces moci da to kupis za dve godine kada ti opet bude trebalo. Probaj da promenis stezno telo i stezac kao i sobe, da se uveris na licu mesta da li sve pasuje, vidi da li crevo za gas moze da se nakaci na izvod reducir ventila koji ti imas i ako je sve u redu, kupuj, 60 EUR je super cena.
Inace za sta zelis da koristis TIG postupak na tom aparatu? Nemas mogucnost preciznog paljenja luka ni mogucnost kontrole struje (pedalom ili daljinskom komandom na breneru). Ne mozes na njemu da radis aluminijum.
Crni celik se uspesno radi elektrodama, tako da ovo nije za crni celik. Prohrom tanak, imaces problema zbog prethodno navedenog, nije prohrom bas za rad sa TIG kresanjem.
Iz mog iskustva, recimo Bakar je OK ako je tanak. Moci ces i da navarujes uspesno nekom tvrdom zicom na nekoj debeloj i sirokoj podlozi, ali reznu ivicu tesko. Moci ces da popravljas prethodno nanesen zavar, tj da ga pretopis da lepse izgleda. Mozes da popunis rupe na prethodno nanesenom zavaru/navaru... Crne cevi, moci ces da radis, narocito popunu rolanjem...
Tj da naucis osnove TIG zavarivanja, to mozes. I da savladas tehnike "kap po kap" i "rolanje", pa za godinu dve tri da kupis pravi TIG aparat.
POZDRAV ZORANE nasao sam na sajtu dali ovi breneri su dobri mislim da sam i nasao prodavnicu gde mogu da se kupe http://www.google.rs/search?q=TORCHES+TIG&hl=sr&site=webhp&prmd=imvns&tb...
Jos da te pitam kakav ugalj koristis za kovanje?
na metalu nema sljake ako koristis pravi koks(ne polu koks ili cumur) cumur izdvaja sljaku,
Ovako ako hoces da kujes a da nema slljake grejes ga dok ne pozuti,ne narandzasto nego zuto jer tad sljaka sagori i odpada (a to bez koksa ne ide)
Ili ako ima sljake ona je kao film i nesmeta,jos nesto koks se tesko pali i treba jak vazduh.