Beethoven...da ja znam odgovor na ta pitanja i na mnoga druga ne bi bio ovde ili ako bi bio bio bi u svojstvu nekog ko odgovara i objašnjava a ne kao neko ko pita što si sigurno primetio.
Dakle, moj odgovor je NEMAM POJMA.
Ali ono što sam siguran je to da ti kotao radi u režimu 72-86 na izlazu pa otud i tremperatura dima 160 jer ne stigne da se ohladi kroz izmenjivač.
Pitam se koliko je temeperatura dima kad kotao radi sa temeperaturom na izlazu 40-50. Pretpostavljam d anije ni blizu tih 160 nego daleko manje.
Po meni opet da citiram narodnu izreku Što ne platiš na mostu platiš na ćupriji ili u ovom slučaju ono što uštediš boljim iskorišćenja peleta usled njegovog sagorevanja u povoljnom temeperaturnom ambijentu izgubiš u odžaku a u suprotnom ono što izgubiš usled sagorevanja peleta u nepovoljnom temperaturnom ambijentu naknadiš u smanjenom gubitku kroz temepraturnu dimnih gasova...ovo je moje glasno razmišlkanje a nikako tvrdnja. ponavljam da sam ovde da bi pitao i naučio a ne raspravljao i ubeđivao nekog u nešto jer NEMAM ISKUSTVA sa peletom ali planiram prelazak na pelet pa da budem što bolje informisan i da ne pogrešim u startu kupovinom pogrešnog gorionika. najmanje mi je bitno šta piše na njemu. Da li piše Feroli, Burnito, Eko pell, Zmajdin, ili ko zna šta mene baš briga pokupšavam da prokljuvim šta mi je najpovoljnije tokom godiona korišćenja. U svetlu toga posebnu pažnju obračam na činjenicu da li ću moći da sagorevam koštice koje su duplo jeftinije od peleta ili agropelet koji je jeftiniji za 1/3, koliko ću potrošiti i koliko će me to koštati. Koje boje će mi biti ložište kotla baš me briga. Ne planiram da se slikam pored kotla ili da jedem čorbu iz ložišta.
Uzgred ugradnja MV košta 500 e, AT preko 1000 e...pristojna suma zar ne a pitanje je koliku uštedu u novcu donosi. Da donosi blagodeti i pre svega komoditet tu nema govora ali 1500 e su 1500 e...ovo je ipak zemlja Srbija na početku XXI veka.
Prava mera za sve je prava stvar...po meni. Naglašavam još jednom da možda nisam u pravu.
Grejanje na pelet
Kod mene temp. u kotlu zadata 70* a kotao se gasi na 80* mada se sad rijetko kad i gasi. Temperatura dima na snagi 1 je oko 90* a na snagi 5 oko 130*.
Tarzane, sad mi tek ništa nije jasno...
Održavaš temeperaturu u kotlu na 80 na snazi 1 i imaš izlazne gasove na 90 a gorionik se gotovo ne gasi i pri tom nemaš MV ni AT već samo termoglave.
Kolika ti je temepratura u kotlu i temepratura dimnih gasova kada radi u režimu pali gasi? Ja sam mislio da ti i u jednom u drugom režimu imaš niske temeprature u kotlu pošto ti je kotao predimenzionisan u odnosu na potrebe a pri tome nemaš ni MV ni AT nego samo termoglave.
zika1, razumeo sam te od prvog posta, ne brini. Ne tražim ja od tebe stručne odgovore već logične a sve u svrhu da naučimo svi nešto, ne samo ti. Ja sam pitao par puta ovde to vezano za dimne gasove ali nisam dobio odgovor.
Nije mi jasan taj gubitak kod gasova iz prostog razloga što ja kod mene nikako taj gubitak ne mogu da pronadjem. Računicom dobijem da izvučem skoro 5kW iz kilograma peleta, sa 160C dimnih gasova. Meni je to nemoguće, ja sumnjam da iz našeg peleta možemo da izvučemo i 4.5kW a kamo li 5. Ne zbog kotla, štelovanja ili gubitaka već zbog samog kvaliteta peleta. Ja, doduše, ne znam šta znači neuspela potpala, prljav kotao, šljaka ili ostale stvari sa kojima se bore vlasnici kotlova na pelet. Možda i jeste ovaj pelet dobar ali nije barut pa da daje 5kW.
Ops....
Beethoven nemoj da me razočaravaš....ja mislim da ti vladaš ovom materijom.
Ne znam kako računaš da dobješ da izvlačiš tih 5 kw iz kilograma peleta, a pogotovo mi nije jasno zašto za taj procenat iskorišćenja optužuješ samo kvalitet peleta. Ustvari kvalitet pelelta zaista igra bitnu ulogu u tome ali koliko god da je kvalitetan pelet ( na nekom svemirskom nivou npr.) opet ćemo imati temperaturu dimnih gasova koja će biti iznad npr 35 gde je granica koja ih čini pogodonim da predaju bilo šta vodi. Idealno iskorišćenje je da dimni gasovi budu jako niski i to ispod nivoa koji se mogu koristiti za grejanje. Po meni to se može postići raznoraznim ekonomajzerima koji se kače na dimnu cev a ne MV i AT. Ustvari može i uz pomoć MV i AT ali ne toliko koliko ekonomajzerima.
Rasprave na gotovo svim forumima idu u pravcu MV i AT a ne u pravcu ekonomajzera nažalost.
S druge strane, ja uopšte nemam predstvau o tome koliko košta izrada ekonomajzera i kakvog oblika i veličine treba da bude ali to je drugi par rukava ovom prilikom.
Ovi drugi problemi sa potpalom, zaglavljivanjem peleta i sl. su donekle zbog samog gorionika ali to nije predmet ove diskusije.
Proičitao sam i srksonov blog oko one automatike koju je smislio. I on sam kaže da MV pa i AT u društvu sa automatikom ne čini čuda i da donosi uštedu u peletu od 3-5%. Sve te skalamerije oko MV i AT koštaju preko 1500 e a donose uštedu 3-5 % i naravno komoditet? Da li se taj komoditet isplati je pitanje na mestu po meni pogotovo kada uzmem u obzir činjenicu koliko treba uložiti i šta dobiti za taj novac i u kom vremenskom periodu mogu da očekujem povrat uloženog?
Mislim da je glavno pitanje ovo an šta je tarzan ukazao a to je šta je isplativije...rad gorionika non stop ili pali-gasi odnosno da li ima svrhe koristiti kotao sam malom početnom snagom ili ne. Slažem se da prilikom potpale gorionik razviuje veliku snagu i da izmenjivač ne može da je preuzme i da ona ode u dimnjak ali onda se postavlja pitanje da li treba grejati vodu u kotlu na 72-86 na izlazu ili je ipak dovoljno 40-50 bez obzira na čađavljenje kotla pogotovo ako su kotlovi liveni i imaju otpornost na kiseline koje se tom prilikom stvaraju.
Auu ...ala filozofiram...a nemam pojma o materiji.
Pozz
Kad bi se uključili i ostali u diskusiju.
Svaka temperatura dima na izlazu iz kotla koja je veća od potrebne temperature u radijatorima je gubitak a isto tako je gubitak i kad gorionik radi u sistemu pali gasi pa je u jednom momentu temperatura dima manja od temperature u radijatorima. Najmanji gubitak bi bio po mom mišljenju kad bi kotao radio stalno istom snagom na temperaturi vode u kotlu 40 do 50 stepeni a tada je temperatura dima oko 70 stepeni ali je problem što to kotao ne podnosi zbog kondenza.
Zika 1 kad kotao radi pali gasi fabrika je napravila raspon između gašenja i ponovnog palenja kod mene oko 8* i to mi se ne sviđa a još veći gubitak je kad ugasi kotao ventilator prinudno radi oko 4 min. i obori temperaturu u kotlu a nemogu da isključim tu opciju. A možda bi i moglo ali nemam šifru za ta podešavanja.
Malo je ovdje laika jer oni koji su totalni laici ne dođu u opšte na ideju da potraže pomoć, riješenje ili bar savjet
Moraju se neke stvari razgraničiti po fazama i ako one, na kraju, idu u isti koš
Prva i osnovna faza je energetska moć goriva
Druga faza je efikasnost gorionika za kvalitetno izgaranje, kvalitetnog ili manje kvalitetnog goriva
Treća faza je efikasnost samog kotla odnosno izmjenjivača da proizvedenu toplotu prenesu na vodu
I na kraju, distribucija, raspoređivanje i optimalno iskorištenje proizvedene toplotne energije.
Bilo šta od ovog ako nije usklađeno imamo zbirne gubitke
Jedino ova prva faza ne zavisi od nas i ona je promjenjiva
Šta reći a ne zaplakati, tako je to, nemože i jare i pare. Ja sam već prelazak na pelet platio oko 2000 e i još za AT bi trebalo negdje do 1500e to mi dođe negdje oko 70 % uloga za toplotnu pumpu. Možda sam pogriješio ali povratka nema. Jedina ispravka u ovoj nazovimo greški su dvije inverter klime koje sam ugradio prošle godine pa mogu da ih koristim za grijanje do decembra i od marta. I još sam i klime platio 1100 e što se moglo prebaciti na toplotnu pumpu i to bi bilo već oko 80 % od cijene toplotne pumpe.
I toplotna pumpa može biti noćna mora ako se radi na ne pripremljen sistem, u oblastima gdje nema dovoljno ili mijenja nivo podzemna voda i gdje u vodi ima dosta primjesa. Toplotne pumpe će pokazati svoje lice tek za 5-10 godina
EURO 5 je dobar motor, štedljiv, ekonomičan, ekologičan ali kad dođe do zamjene DPF filtera ili dopune aditiva za isti onda sva dobrota izađe na nos odnosno kroz novčanik
To jeste ali šta je tu je sad mi ostaje samo eksperimentisanje dali ugraditi AT ili ne. Efikasnost sistema kaže da treba ali 1500e kaže da ne treba a šta će prevagnuti ova zima će odlučiti.
Ja stvarno ne znam zašto dozvoljavate da vas deru na AT !!!
I sada ima u Mađarskoj da se kupe od 1000 litara za 300 evra. Sa carinom i transportom ne može biti više od 500 evra ukupno.
Ja sam kupio ovde https://www.szatmari.hu/termekek/fo_futes/keszulekek/puffertarolok/puffe...
samo Sunsystem. Jeste trenutno problem preći granicu ali do sledeće zime će se i to valjda rešiti.
Negde na ovom forumu (da ne tražim sad unazad jer bi mi trebali sati i sati) neko od stručnjaka je rekao da je idealno kada bi proizvodio onoliko koliko mi je trenutna potrošnja i da tu tako i toliko proizvedenu toplu tj zagrejanu vodu sa što sporijom pumpom razvedem do radijatora. Moćda nisam baš citirao od reči do reči ali bi suština to trebala da bude.
Eh sad ako je to tako, a ja lično ne sumnjam da je to ispravno razmišljanje i ako uzmemo činjenicu da je optimalna temperatura za rad kotla a i za sagorevanje tj iskorišćenje energije peleta potrebno da temeperatura u kotlu bude 72-86 na izlazu, a ne da radi u opsegu izlaz/ulaz 50/40, postavlja se pitanje da li to znači da u situaciji kakvu imamo gotovo svi na Balkanu (a to je da su 50% grejnih dana sa temperaturama iznad prosečnih za grejnu sezonu, da je još 40% dana u grejnoj sezoni temperatura podnošljiva jer je ispod proseka ali nije ektremno hladno te da svega 10% grejnih dana ima ekstremno zimu) treba pošto poto težiti gorioniku koji je do te mere podesiv da može da može da istrpi ili ispegla ove varijacije temperature pa i skladu sa tim izabrati gorionik kakav je npr konstruisao pok. Zmajdin sa rasponom 1,3-11,3 KW, Burnito 5-35 KW ili Eko pell 6-33 ili pak kupiti neki od mnogih drugih kojih ima sijaset na tržištu kojima je početna snaga 10 KW a guraju do ko zna koliko.
Normalno, shvatam da će MV i AT ispeglati i te veće snage ali ovog puta (za potrebe odgovora na moje pitanje) neka prenabregnu tu činjenicu tj neka zamisle da je to nemoguće ugraditi. Isto tako neka prenabregnu i činjenicu o markama gorionika...O tome možemo kasnije ali sada samo pitam koliko je bitna ta podesivost gorionika pošto je tarzan dokazao da režim pali gasi i režim nonstop rada bez MV i AT u oba slučaja ne donosi RAZLIKE u potrošnji. Namerno naglašavam RAZLIKE a ne navodim UŠTEDE.
Više nego dobro je što se u raspravu upetljao i Tihi jer je on od onih koje smatram da se razumeju u problematiku koja je tema rasprave i mog pitanja tim pre što ja nemam nikakvog iskustva.
Pozz
Zika1
Blago tebi ti još nisi uletio u problem. Ja se sad kajem što nisam umjesto 25 kw uzeo 18 kw. Jeli ti tražiš samo gorionik bez kotla ako sam upamtio ti imaš Viadrus 22 kw. To je valjda gusani kotao poznat po većoj potrošnji.
Da...ja tražim samo gorionik. Zadržao bi svoj viadrus 22 S sa 4 rebra snage 20 KW za kuću od 100 kvm. I dilema mi je da li kupiti gorionik sa većom početnom snagom npr od 10 kw pa naviše ili ipak kupiti neki koji je podesiv kakvi su npr bili oni gorionici koje je pravio pok. Zmajdin ili koje pravi Eko pell iz Guče.
Nikako da skontam šta dobijam i gubim gorionikom koji ima manju u odnosu na gprionik oji ima veću početnu snagu...pogotovo kad nemam MV i AT niti mogućnost da ih ugradim ove godine. Ustvari AT nikada neću ni imati mogućnost...MV možda...ali možda i ko zna kada.
Zašto onda razmišljaš o gorioniku min 10 kw i koja je uopšte cijena gorionika
Ma cena je ponajmanje bitna...ne kupujem gorionik svaki dan.
Mene interesuje koliko je svrsishodno u mojoj situaciji da kupim gorionik sa početnom snagom od 10 kw ili da pošto poto jurim one sa manjim početnim snagama.
Kao što rekh "Nikako da skontam šta dobijam i gubim gorionikom koji ima manju u odnosu na gprionik oji ima veću početnu snagu...pogotovo kad nemam MV i AT niti mogućnost da ih ugradim ove godine. Ustvari AT nikada neću ni imati mogućnost...MV možda...ali možda i ko zna kada."
Besmisleno je na 100m2 sa dobrom izolacijom uzeti gorionik min 10 kw a pitam za cijenu jer vjerovatno gorionik nije ispod 800e onda je bolje da kupiš kotao na pelet sa rasponom od 3.6 kw do 12 kw a stari ostavi kraj novog.
Evo pogledaj cijelu noć i cijeli dan modulacija i smanjena snaga 1 na 5 kw i ne spada temperatura ispod 75 * na kuću 120 m2 a rasadnik povremeno upali pumpu i razladi na oko 60* i za 20min opet 75*.
zika1, to što ti nazivaš početnom snagom je nazivna snaga kotla (gorionika). To je maksimalna snaga koju on može da da i da pritom bude ekonomičan. Svaki kotao može da da i više od nazivne snage uz mnogo veće gubitke pa se to i ne razmatra. To što na kotlu piše kao snaga, recimo, Viadrus 22kW znači da taj kotao sa idealnim gorivom (recimo najkvalitetniji ugalj), sa temperaturom vode u kotlu od 90c može da da tu snagu. Pa čak i taj na drva/ugalj ima svoju minimalnu snagu ispod koje ne može da radi (ovo važi u drugim, razvijenijim zemljama, kod nas to pravilo ne važi ). Zato se kod nas kupuju samo i isključivo jaki kotlovi (niko ispod 20kW neće da razgovara, srpski standard je 25kW (to ti je ko Golf dvojka kod nas, ne možeš da omašiš)) a uvek je "bolje", uzmi si jači varijanta. Moj komšija otišao da kupi kotao rekli mu da uzme 25kW, nije bilo u radnji bio samo od 35kW on uzeo njega. Kuća manja od 200m2 sa odličnom izolacijom. Eto ga sad, glumi transporter, na svakih 15 min ode u kotlarnicu da stavi dve cepanice. U sezoni 3 puta čisti odžak, kotao nema više gde da primi toplotu od čadji. Zaštita kotla (ma ajde bre), gola pumpa i pichi. Temperatura u kotlu oko 40c (možda kad bude malo hladnije dodje i do 42c), toliko i u radijatorima. Sreća njegova pa ne loži 24 sata (popodne od 17-20h), preko dana se loži drugi šporet u dnevnom boravku pa su tu svi. Nit komfora, nit uštede, niti grejanja.
Nego da se vratimo na snagu kotla. Najniža snaga itekako postoji i kod kotla na drva a i kod peleta. Ne mozeš kod tebe da staviš mali gorionik na Viadrus 22kW, ko će da zagreje stranice kotla i vodu u njemu? Prejak gorionik će zagrejati ali se ide do te granice da bude i ekonomičan u tom radu. Džaba on zagreje ako isto toliko ode na odžak. Moj ti je predlog da Viadrus zaboraviš u varijanti sa peletom. Grej se na drva dok se greješ a kad planiraš da predješ na pelet - kupi kotao na pelet.
Na mom kotlu pise maksimalna snaga 13.1kW - minimalna 3.6kW. To nema šanse da je tako, minimalna snaga ne bi smela da mu bude napisana ispod 5kW. Sve ostalo je samo da drži vatru da se ne ugasi. I ta glupost što se često čuje "održavanje plamena", to je ista glupost kao i sa drvima (hrast u odnosu na bukvu), hrast je bolji, bolje drži vatru. Ma meni bre ne treba da drži nego treba da gori najbolje što može. I to je ista varijanta, kupe prejake kotlove pa posle guraj hrast, "da drži bolje".
Najveći problem je što naši ljudi a siguran sam i ti nemaju predstavu šta su i koliko 25kW. To je mnoooogo energije, baš mnogo. O toj energiji nema svrhe pričati kada je grejanje naših kuća u pitanju.
Eto slažem se i ja da je bolje da Viadrus ostane rezerva jer cijena gorionika + velika potrošnja Viadrusa = nov kotao na pelet i to nešto kao Tobi B 12 ima neki i centrometalov 12 kw i ništa jače od toga. Kad vidim kako ovaj moj kotao sa 5kw na današnjoj temperaturi goni lako kuću + 28 m2 rasadnik sa 14* C ispade da je za kuću sasvim dovoljno 10 kw. A evo za koji dan će mo to moći i da nadam se potvrdimo kad vanjska temperatura bude oko minus 10.
ispade da je za kuću sasvim dovoljno 10 kw.
Zavisi koje je veličine kuća. Nisam računao gubitke mojih kuća ali sumnjam da bi mi na -18c trebalo više od 6kW.
Tarzane,
Cena gorionika ima raznih…od tih 800 e pa na gore…nego kao što rekoh nije to problem. Situacija kod mene u podrumu je spetljana I nemam mesta ni za At ni za novi kotao a ne odričemi se tako lako od viadrusa.
Ovim tvojim postom sam raspravio svoju veliku nedoumicu oko toga kolika ti je temepratura na izlazu iz kotla jer sam bio ubeđen da je oko 50 kad ono 75 I postiže moduzlaciju tj neprekidan rad a nema MV ni AT.
A pored toga praktično si pokazao da režim nonstop nema nikakve razlike u potrošnji u odnosu na režim pali-gasi. To nigde nisi mogao da pročitaš(m) a prethodnih 270 strana ovog frouma I ko zna koliko stranica onog drugog foruma.
Bilo kako bilo to sam sve vreme hteo da saznam I saznao nekako.
Gorionik inače košta sa ugradnjom 800-1000 e u zavosnosti koji uzmem. Kotao Kepo 15 oko 180000 plus ugradnja, plus MV sa automatikom I ugradnjom još oko 500 e pa izađe duplo. Mareli je jeftiniji osetno ali badava kad ne valja za ništa I siguran sam da će ovaj moj viadrus da sahrani dva marelija a možda I tri a verovatno I dva kotla marke kepo. Taj Toby mislim da je još skuplji I na svaki od njih treba dodati onih 500 e za MV tako da ta varijanta najverovatnije otpada.
Na mnogim mestima sam na ovom I na onom drugom forumu pročitao da je ovaj viadrus lako prilagodljiv na gorionik a u to sam se lično i uverio kod nekih prijatelja. Doduše kod svih tih mojih prijatelja su I kotlovi I gorionici predimenzionisani tako da se tu nema šta zaključiti osim da su predimenzionisani I da u skladu sa tim imaju grdne probleme jer su učađavljeni isto kao I moj koji ložim s drvima I držim ga na temperature od 40-50 u prelaznom periodu a to je kao što rekoh pola grejnog perioda. Osim toga jedan od tih mojih prijatelja je tehnički potpuno “nepismen” I to do te mere da samo zna gde se sipa pellet…ostalo? Ništa dibidus…ćutuk običan.
Znači tu nema fajde ali zato ovde ima Tarzana I Bethovena I dr s kojim bar mogu da razmenjujem mišljenja I da se koliko toliko razumemo šta pišemo I pitamo I šta odgovoramo.
Beethoven,
Ako je to tako kako ti kažeš odnosno da je nazivna snaga ono što ja nazivam početnom I da je to maksimalna snaga kojom kotao može ekonomično da radi a uzimajući to kao tačnu tvrdnju kako onda tumačiš da se mnogo gorionici deklarišu sa 10-35, 6-33, 10-30 I sl. Šta onda predstavlja na druga cifra.
Meni se čini da početna snaga tj ona najmanja deklarisana snaga predstavlja upravo to…najmanju snagu I da se ne može smanjivati ispod toga pa ako ti ta snaga odgovara za modulaciju montiraj ako ti to ne odgovbara za modulaciju onda zaobiđi. Svestan sam činjenice da se preko elektroniike može uštelovati smanjeno doziranje peleta a time I snaga gorionika ali šta se time dobije. Da li snaga gorionika zavisi samo od doziranja peleta I brzine I snage ventilator(koji se mogu regulisati elektronskim putem) ili ipak malo ili mnogo od same konstrukcije gorionika pa samim tim smanjeno doziranje peleta ne doprinosi ničemu ili ako doprniosi ne daje željene rezuzltate u pogledu smanjene snage gorionika za korišćenje u prelaznom period kada je potrebnmo da radi smanjenom snagom jer se javljaju drugi problem tom prilikom kao što su povećana količina pepepla, nesagoreli pelet, zapušivanje itd.? Što neko reče na ovom forumu to je kao da zapališ šibicu u kotlu I očekuješ da se greješ. Od toga nema ništa. Ne može da radi sa manjom od najmanje deklarisane snage niti možeš da se greješ sa manjom od najmanje potrebne snage. Ali isto tako nema svrhe druga krajnost a to je npr ako treba da bljuneš vatru kao plamenobacač I ona hteo ili ne protrči pored izmenjivača I izleti u dimnjak, a uzgred npr taj režim (plamenobacač) je najniža snaga gorionika. Ja bih to poredio kao da pokušavaš neku finu elektronsku komponentu da našteluješ čekićem od 5 ili 10 kg kg umesto da to učiniš šrafcigerom finim zakretanjem šrafa.
Tarzane, za naredne dane najavljuju minusnu temperatutu pa ajd javi s kolikom snagom radi gorionik u tim temepraturnim uslovima.
PS negde sam video da neko uspeva da sračuna potrošnju na osnovu razlike u spoljnoj I kućnoj temperaturi ali ja nikako da skontam kako se to radi pa ako neko može da mi to objasni…onako da znam…nije nužno.
Pozz
PS Beethoven kako si sračunao ovu vrednost iz tvog poslednjeg posta.
zika1 Snaga kotla se odredjuje po onoj računici koju sam ti napisao. Kotlovi na pelet se isto tako imenuju ali su u neko zadnje vreme pribegli i tom označavanju (pojedini proizvodjači). Varijanta, on je 30kW ali ga možete smanjiti i na 10kW. Niko ne kaže šta to smanjivanje snage nosi, niti kaže da li je to mnogo za kvadraturu koja se greje. Evo recimo moj kotao, u specifikaciji piše da je namenjen za kvadraturu do 80m2 (zavisno od izolovanosti objekta i bla, bla...). Strašne gluposti. Meni je on bio prejak za 150m2.
Što se tiče ove potrošnje od 6kW na -10c rekoh, odokativno, po nekoj mojoj proceni iz iskustva.
Ja bi predložio svakome ko planira kupovinu kotla na pelet da pre kupovine na svoj sistem veže elektro kotao i greje se par dana na njega. Da prati potrošnju struje i vreme rada i vidi koliko taj kotao potroši. Ja sam prošle sezone imao u sistemu elektro kotao i vezao sam mu samo jedan grejač od 6kW. On nikada noću nije potrošio više od 20kW (bilo je dana i kada su temperature bile u minusu a i grejanja noću na dnevnu temperaturu). Dolazimo do zaključka da je potrošnja mojih objekata manja od 3kW u proseku. Nemam tačan proračun potrošnje objekata i neću ga nikada ni imati. Nije da me mrzi da računam nego smatram da greška koja se može javiti u proračunu dovodi isti u pitanje. Za objekte koji trose po 20kW na sat to računanje ima smisla, kod mene ne.
Moja minimalna snaga gorionika fabrička je 8 kw, u prvom eksperimentu sam je smanjio na 4 kw ali ne samo snagu 1 već i sve ostale. I to mi je radilo solidno 2 dana. Međutim treći dan je došlo do zaglavljivanja puža zbog poremećaja parametara tj. odnosa doziranja i brzine ventilatora. Pa sam sve vratio na fabričke postavke osim snage 1 koja je sad smanjena sa 8 kw na 5 kw i to već radi nekoliko dana bez problema a mogu i tvrditi da je boja sagorijevanja ostala ista kao i sa fabričkim parametrima. Kotao na ovim temperaturama radi non stop i ne gasi se. Da dodam i ovo, kotao bi se gasio kao i prije da nisam pomijerio od zadate temperature 70 da gašenje nastupi na 80* Mislim da bi kotao mogao solidno raditi i da snagu 1 smanjim na 4 kw ali treba vremena i strpljenja ali to sad nesmijem da radim zbog rasade a idu hladni dani.
Zika1
Pošto odpada novi kotao onda ti ne gine gorionik. E sad pošto je Viadrus veći potrošač a to znači da vjerovatno gorionik od maksimalni 12 kw neće moći predati kotlu tih 12 kw. Po mom mišljenju će onda trebati malo jači gorionik a koliko jači nebih se smio usuditi reći. To je najbolje ko ima taj kotao sa gorionikom da se raspitaš. Sad tek vidim koliko je jako bitno da se dobro pogodi gorionik ko ne planira AT. A šta ti je MV jeli to mešni ventil.
Da MV je mešni ventil.
Oko ovog dimenzionisanja gorionika lupam glavu skoro mesec dana.
Najsmešniji su mi oni koji mi kažu da uzmem npr feroli 13,7-34,1 jer oni imaju takav i radi super. Kad im kažem da im je npr grejna površina duplo veča od moje da su im kuće razdvojene 10-ak metara jedan od druge sa podzemnim vodom koji je ko zna kako izoilovan oni mi kažu da se ne zamajavam glupostima! Šah mat.
Moj komšija malopre ga pomenuh on samo zna gde se sipa pelet. Ne zna ni koliko potroši. Dugme na gorioniku nije pipnuo. On jadan i ne zna da možda nešto nije kako treba. Pričati sa njim o ovoj problematici je gubljenje vremena.
Drugi prijatelj je nabudžio neki gorionik i greje se na koštice od šljive. Tu ni Bog otac ne zna koliko je Kw a ima stan od 70 kvm, viadrus od 4 rebara.
Treći prodavac mi kaže da on prodizvodi i prodaje gorionik snage 10-80 ali da može da mu se smanji snaga ispod 10 kw i da gori agropelet bez problema i da mogu da ođem kod njega da vidim kako radi. Inače ima kuću 3x veću od moje i bafer od 800 litra. I sad ja njemu trebam da objasnim da naša situacija nije ista.
I tako...priča bezbroj...
Inače na ovom forumu pok. Zmajdin je negde jednomnapisao da gorionik treba maksimum do 70% snage kotla jer u suprotnom kotao ne može da usvoji svu energiju što bi u mom slučaju značilo 14 KW. I nije meni problem da istrpim hladniji periopd od 15 dana fgodišnje tako što ću jednu sobu eliminisati iz grejanja na tih 15-ak dana ili isključiti spiralu u bojleru a bojler grejati strujom...meni je problem onaj prelazni period kada moram d a održavam 40-50 vodu u kotlu jer u protivnomradijator u verandi i u kupatilu ide u nebesa i prenosi temperaturu u kući tj sobama iako su termoglave zatvorene odnonon poodešene na 22-23 C. I pitam se da li je isplativ taj režim kada hteo ne hteo toplota zarad održavanja 72 C u kotlu odnosi ko zna koliko u dimnjak. Slaba je uteha to što mi kotao ne čađavi...kao što rekoh...neću da jedem čorbu iz kotla pa da bude bez čađi. Pa ako kupim opet neku aždaju od gorionika i ne budem mogao da je naštelujem osim potrošpnje peleta i para trošiću i svoje živce a to je previše. Zato sam sada ovde da raspravljam.
Uzgred ugradnja MV i AT i prateče elektronike donosi uštedu 3-5% a košta 1500 e minimum a verovatno i koju stotinu više...
Puno dilema...puno
zika1
Imaš dobro razmišljanje ali od starta vučeš jednu pogrešnu informaciju
MV i osnovna automatika za njegovo vođenje daleko je ispod 500€
Za tvoj slučaj odgovara gorionik koji dobro radi u rasponu snaga 5-15 kw
O gorioniku na pelet nebi trebalo razmišljati ako nije u paketu sa MV
Za početak može i bez elektronike pa to nadograditi kad se ukaže prilika
Dusanmijat, čini mi se da je četvorokraki sa pogonom oko 30000 dinara plus ugradnja majstora i elektronika srksona od 125 e plus dodatna pumpa u radijatorskom krugu i to mu dođe tih 500 e ili oko 500 e, zar ne?
Normalno da ne tvrdim da, ni pocenu života, neću ugraditi MV ali u početku sigurno ne.
Evo pogledaj Tarzana...on nema MV ni AT a potrošnja mu je pristojna. Pokušaj da ga ubediš da za cifru od oko 1500 e ugradi MV i AT i da štedi godišnje 3-5%.
Što bi ovi naši moderni polkitičari rekli visibility studija pokazuje neisplativost?
I meni u toplom periodu tri radijatora probiju temperaturu u kući a za to ćeš ipak morati ugraditi četverokraki mešni ventil da bi mogao smanjiti temperaturu u radijatorima. Ugradio sam i ja MV a tebi sam napisao da nemam nisam odmah skonto ono MV. To je sad druga priča oko MV kod mene ne funkcioniše onako kako sam zamislio zbog greške u poziciji pumpe ali sledi ispravka za sledeću sezonu a inače dobra stvar i za zaštitu kotla od kondenza. Nemoj se ti bojati visoke temperature u kotlu naprotiv je dobra i neće ti to povećati potrošnju. Vidio si na slici kod mene u kotlu 77* na snazi 1 a temperatura dima je stalno oko 90*. U tvom slučaju pošto nećeš ili nemožeš AT treba ti precizan odabir gorionika, četv. MV i pumpu već imaš. Da ponovim oko MV i pumpe pošto sam ja napravio grešku a neki kažu da na MV trebaju dvije pumpe i neću to da pobijam ali mislim da na tvoju kuću i jedan grejni krug može dobro raditi i jedna pumpa ali da se postavi na potis iza MV znači između MV i radijatora a ne između MV i kotla. Možda bi ti i odgovarao gorionik 14 kw ali nisam siguran. Kako sad radi kotao ima li viška snage jeli dole klapna skoro zatvorena posle odlaganja nakon 3 h rada.
zika1, kad se baviš već dimnim gasovima evo ti i moj podatak. 160c.
Šta misliš, da li je dobro iskorišćenje sa ovim dimnim gasovima?
Kotao Termomont Toby b14, 150m2, veći deo poljska cigla, spoljna izolacija 10cm, cokla 5cm, plafon 10cm vune (na manjoj kući 30cm), PVC stolarija.. AT 500l, Vtc 512(60c), Vrg 131(1/2"), Esbe Ara 661, Heat On, dig. termo glave na svim radijatorima (dva sistema u obe kuće), Grundfos Alpha 3, Wilo 25/4.