Koji kotao je pitanju na koje gorivo . Ovo ostalo što je bore napisao je tako !
Povezivanje kotla i podešavanje četvorokrakog mešnog ventila
Pelet 15kw nisam se jos odlucio za proizvodjaca, verovatno Commo 15 najbolju mi cenu daju.
Jos jednu stvar da pitam koliko je bitan dovod svezeg vazduha, to pise i u Alfinom i u Kepovom prospektu da se ugradi resetka za dovod svezeg vazduha, a meni je to problem posto je u kuci pec u sklopu kuhinje.
Komplet instalacija je alupex fi16, dvocevno, svaki radijator posebno, potis povrat dijagonalno, 6 panelnih radijatora + susac, ukupno 7,4m + susac.
Kuca 80m2 pvc prozori, 10 cm stiropor, 20 cm staklena vuna potrkovlje.
Nemam mogucnost za vecu exp posudu, ugradjena je u pec ta, znaci morala bi jos jedna.
Bice dovoljna i ta EXP posuda jer je ona naduvana na 1 bar fabricki i sa pritiskom od 1 bar to ce biti taman. Sto se tice tog majstora, to nije majstor. Como 15 je super kotao, imate jos bolji Alfa Dino, samo je dosta skuplji. Za razliku od Como 15 koji ima Mikronova elektroniku, Dino ima Tiemme MB 250 elektroniku i jos jedan dodatni ventilator za primarni vazduh koji spram potpritiska u kotlu dodaje ili smanjuje dotok primarnog vazduha. Dino je malo jaci i ima 17 KW, ali za tako izolovanu kucu od 80m2, dosta je i 10-12 KW. Parametri su mu vec fabricki podeseni i on posle automatski regulise sagorevanje preko tog Flow senzora i ventilatora primarnog vazduha. Iskoriscenje nesto malo vece, konstrukcija kotla skoro ista, ali je zaptivenost dosta bolja, pogotovo rezervoara za pelet. Tako da je i sa te strane sagorevanje malo bolje i nema prasine po kuci. Ako gledate na cenu, mozda su najpovoljniji Marelli kotlovi, malo se raspitajte i o njima kakvi su, znam samo da imaju Tiemme elektroniku koja je po meni jako dobra. Koji god kotao da uzmete, cetvorokraki i jos jednu pumpu u radijatoeskom krugu obavezno!!! Sto se tice razvoda po kuci, to je super, uzmete Tesa razdelnik i sabirnik, jer je najpovoljniji, a jako kvalitetan i spojite ovako kao na ovim slikama...Pozdrav
Pozdrav ljudi
Imam problem sa nalazenjem majstora koji bi odradio sistem centralnog grejanja, tj tvrde da nema potrebe za jos jednom pumpom kao ni za funkciju mesnog ventila jer kod mene navodno na izolaciju od 10 cm, povrsinu kuce i velicinu radijatora necu moci nikad da imam vise od 60 stepeni u kotlu jer ce mi biti pretoplo.
Kad sam mu rekao da bi bilo idealno prateci vas da bude preko 70, on kaze nemoguce, bice ti preko 30 stepeni u kuci, a 4-mesni ventil ce to regulisati, jok on kaze da to ne moze mesni ventil vec samo zbog kondeza se oni stavljaju, i onda ja odustah tu.
Odustali ste tu? Nadam se od tog "majstora"? On jadan ne zna da se mešnim ventilom kontroliše i polazna temperatura prema radijatorima, tj. grejnom prostoru.
Evo tipičnog primera zašto nam ide ovako kako nam ide! Pojedinac koji pojma nema zarazno širi neznanje oko sebe, te kasnije potencijalne probleme, a mase samo upijaju. Većinu i ubedi jer većina nema svoj stav!
Evo ja da kažem tom "majstoru" da zimske gume na autu uopšte nisu potrebne tokom zimske sezone. Zna li on zašto? Evo ja ću da mu kažem: Zato što i ove letnje imaju šare! On sigurno vozi auto samo sa letnjim gumama. Lagane patike "starke" mogu da se nose i zimi, obuća je obuća, važno je samo da čovek ima nešto na nogama.
Na osnovu njegovog NEZNANJA može čovek da se zapita: Što sam bacao silne pare na izolaciju kuće kada sam mogao sve probleme sa grejanjem da rešim ugradnjom četvorokrakog mešnog ventila koji košta 4.000,00 dinara!? A sad kad sam stavio izolaciju mešni ventil mi nije ni potreban! Koja logika!?
Evo juče niko neće da čisti sneg na ulici ispred svoje kuće, a jutros sve poledilo i niko ne može na posao. Iako su svi oni znali da će preko noći biti mraz i da će sve zalediti.
E zato smo tu gde jesmo!
Izvinjavam se za off topic, ali morao sam!
Ja sam na como peci ugradjivao trokrake ventile. Regulacija sa termoglavama bez dodatne pumpe i radi savrseno. Pre dve godine po onoj zestokoj zimi otislo je tri tone peleta. Preporuka za komo.trokraki ventil dogreva povratni vod i sluzi kao bajpas odnosno kad termoglave priguse cirkulaciju rasterecuje pumpu. Glumi prestrujni
Hvala Mladene na slikama, samo ne znam funkciju zaokruzenih elemenata, to meni ne treba?
Ne znam za Marelli nista, veoma malo podataka se moze naci za njih, ne znam ni dal imam gde da ga kupim u gradu, a tek servis....
Sto se tice sabirnika ja sam nasao neke Kenner, najpovoljniji su iz razloga sto idu adapteri za alupex uz njih, a racunam cev ko cev nema tu neke mudrosti.
http://www.metacon.rs/katalog.php?prodID=440
Reci mi na sabirniku ne ide odzraka?
@Srkson odustao sam od majstora ne grejanja.
@Srkster tako nesto mi je i rekao ovaj gore opisani majstor, tj tek nakon sto sam ja rekao da bi zeleo mesni ventil
Mesni ventl u svakom slucaju mora i termo glave na radijatorima zbog regulacije temerature u prostoriji, nijedna pec na pelet koja ima integrisanu pumpu u sebi nemoze da radi na manjoj temeraturi u njoj od 60c, odnosno automatika pali pumpu na odredjenoj temeraturi tako su fabricki namestene. Mada i kod kotlova na pelet koji nemaju integrisanu pumpu isto se pali na zadatoj temeraturi kada se poveze na automatiku kotla. Trebaju automatske ozrake i na sabirniku i radelniku, od aluplasta ja koristim pestan f16 i f 20 i xerc f18 posto pestan nezna zasto neproizvodi f18.I jos nesto u vezi aluplast cevi a sto majstori precutkuju znalo je da bude jako velikix problema sa pucanjem istix na daljinskim sistemima grejanja posle 7-8godina na novogradnjama a bilo je i slucajeva i na kucnim instalacijama. Cevi sa oznakama Jvm i jvc treba izbegavati u sirokom luku.Drugo treba paziti da se slucajno nezarezu skalperom sto je cest slucaj kada se burzir ostavi duze pa se odseca preko cevi tu sigurno nastaju problemi pre ili kasnije.Obavezno xvatac necistoce na povratni vod kotla
Primecujete da iz razdelnika i sabirnika alupex cevi idu gore. Zato ne treba ozraka na njima. Da idu cevi dole, onda bi bila neophodna dva ozracna loncica. Takodje ne znam da li primecujete da aparat razdelnik i sabirnik ima blagi ugao ka gore, tako da tu vazduha nema. Vazduh ce ispusta na radijatorima koji su iznad nivoa razdelnika oko jedan metar. Ne brinite, to radi vec godinu dana i to jaaaaako dobro. Ovi delovi koje ste zaokruzili su ventili potisa i povrata kada se jednog dana spoji na bojler sanitarne vode. A dole na povratu pored povrata sanitarne vode je i jos jedan ventil koji je spojen sa ekpanzionom posudom. Sto se tice hvataca necistoce, ja ih kod kotlova na cvrsto gorivo i alupex instalacijom sa Alu radijatorima ili panelnim, stavljam na potis kotla. A kod gasnih kotlova ih stavljam na povrat u kotao. U slucaju da su u sistemu crne cevi i tucani radijatori, tu stavljam obavezno na povrat kakav god da je kotao.
Srkster, reci mi kako trokraki mesni ventil igra ulogu prestrujnog. Razumem da je tako kada je malo otvoren, Ali sta se desava kada je skroz otvoren? Tada kratka veza nema funkciju i kroz nju nema protoka, pa nema ni mogucnosti da se pritisak izjednaci, te da se preko nje potisna grana rastereti, posto je to zaista moguce ali samo kada je trokraki zatvoren ili otvoren, ali ne potpuno, jer cim se zadovolji da povrat u kotao bude veci od 60 stepeni, mesni se potpuno otvara i kratka veza zatvara. Ovo je moja pretpostavka, jer nikada nisam probao, posto ne znam kolika je povratna t iz radijatora kada termoglave smanje protok i radijator preda t prostoriji, pa tada uglavnom donji deo radijatora bude hladan u odnosu na gornji. Ukoliko je povrat zbog toga hladniji, onda ce trokraki biti poluotvoren i tada zaista pije vodu to sto kolega srkster prica. Ne znam ni sam sta se desava u praksi i koje su to temperature povrata u pitanju, mada sam skeptik po tom pitanju jer znam sta se desava kod mene kada radi gasni kotao koji ima trokraki i cujem sistanje na ventilima.
Pozz. Mladene ti verovatno mislis na to kada je na mesnom motorni pogon pa on zatvara ili otvara, medjutim motorni pogon nije uvek neopxodan ako se regulacija vrsi na grejnim telima. Netreba zatrpavati sistem silnim regulacijama bez potrebe u konkretnom slucaju je u pitanju radijatorsko grejanje regulisano termo glavama. Trokraki ima dve funkcije da podreva vodu iz povrata pri startovanuj sistema da olaksa kotlu da zagreje sistem. Druga je da vrsi rastecivanje pumpe kada termo glave priguse protoke ili potpuno zaustave cirkulaciju kroz grejno telo, u ovom slucaju trokraki se rucno nasteluje i nedira se vise nema potrebe dodatna regulacija na njemu jednom mesecno se pokrene rucno cisto da nebi zapeko i to je to. Temperatura povrata bude niska ali i jako mali protok tako nema negativnog uticaja jer je na ulazu kotla preko bajpasa uvek visoka tj radna temeratura kotla koja trenutno mesanjem podize temeraturu povrata ciji je protok znatno manji od protoka bajpasa jer termo glave prigusuju protok a kroz bajpas je uvek konstantan. Pomenuo si trokraki na gasnom kotlu on na njemu ima funkciju divertera kad se pokrene sanitarna voda on vodu koja ide da greje radijatore prusmerava u izmenjivac za sanitarnu vodu i toplota te vode greje sanitarnu vodu. Upravu si neke termoglave i ventili znaju da piste ali nisi naveo koji je sitem obicno se to desava kod dvocevnog i tu postoje resanja koja su dala rezultate u praksi, npr ako je radjeno alpeksom dvocevac i taj problem se javlja najednostavije na manjim grejnim telima zameniti donji ventll ventilom sa 50% protoka i to bar na dva grejna tela i tako smanjiti opterecenje na termoglave konstatnim protokom kroz bajbas ventil. Postoji mnogo resenja koja su jednostavna recimo kod klasicnog moze i na susac u kupatlu bakarnim cevima da se stavi uronski ventil sa 50% protoka ima puno nacina da se to resi. Moze motorni pogon i na pelet ali i u tom slucaju i zavisno od sistema da se nadje resenje i tog problema balansiranja moze da se napravi kratka veza izmedju potisa i povrata jednostavno resenje a moze i presrujni ventil da se stavi. Resenja uvek ima ali praksa je pokazala sto jednostavnije to bolje zbog samix korisnika i nas majstora jer ljudima moras 5 puta ponovaljati kako da koriste klapnu za potpalu a kamoli kako da upravljaju sa silnom automatikom, a kamoli ix nagovoriti da procitaju upustvo kako da koriste programski termostat a kamoli nesto drugo cast izuzecima naravno
Srkster, razumeli smo se u potpunosti. Upravo sam na to mislio i to hteo da kazem. Vidim sada da drzite materiju u malom prstu, da imate iskustva i u praksi i da ste u stanju da skrpite unezverene sisteme da rade kako treba. Cenim to. Sve je to tacno sto ste rekli.
Resenja uvek ima ali praksa je pokazala sto jednostavnije to bolje zbog samix korisnika i nas majstora jer ljudima moras 5 puta ponovaljati kako da koriste klapnu za potpalu a kamoli kako da upravljaju sa silnom automatikom, a kamoli ix nagovoriti da procitaju upustvo kako da koriste programski termostat a kamoli nesto drugo cast izuzecima naravno
Eh da, kao sto ste rekli nekoga muka natera ili ne znanje majstora ili vise njih...
Da se vratim na temu, ostao sam duzan da Vam se javim i da podelim sa Vama sta sam na kraju uradio tj kako sam prepravio sistem koji je majstor na svoju i projektantovu ruku uradio.
Prisecanja radi, prilikom projektovanja kotlarnice tj crkavanja kotla megal 32kw, kupio nov kotao Viadrus u22lp8, 2 pumpe grunfos 60w, Hidraulicna skretnica MIK 80/400 do 160kw, nisu imali tada manju ali to nije uopste vazno. 4 kraki mesni ventil ESBE.
Kotao u istoj visinskoj osnovi kao i prvi radijator, nije ukopan, kotlarnica udaljena 15m od kuce, cevi idu pod zemljom oko 15m i onda izlaze na 8m visine. Grejem tri etaze 265m2, dosta razlicitih dimenzija cevi u potrosackom krugu, razlicite vrste i radijatora(jugoterm, ceski panelni, elma). Ono sto sam zeleo da uradim eleo sam da uradim onako kako sam procitao na sajtu i na osnovu seme koju je Srkson okacio vise puta, naravno tu je i bila i slika za neupucene kalaj majstore. Kao sto rekoh, majstor se prilikom dogovora sta ce da uradi i za koliko para, rekao da mu je poznata sema i da zna sta radi. Na zalost, i najveca greska, morao sam da radim a majstora sam ostavio sam svojim ćalcem. Obradio je on tako mog oca i ubedio da je najbolje da se postavi prvo mesni pa onda HS. Kaze projektant rekao!, dodjem ti ja kuci i vidim to i poludim, krene on mene da ubedjuje da to tako ide i da to tako mora, jbg nisam toliko razumno usvojio u svojoj glavi sve sta sam procitao i pustim ti ja njega.
A onda, pakao ... dolazi prvo lozenje sredinom novembra. Kotao place, lipti smola, vrata kotla ne mogu da se otvore samo uz pomoc pajsera jer je smola uzela danak.
Otvaram mesni, nista se ne desava, zatvorim mesni, krene da dize temperaturu ali i nabija pritisak.
Termomanometar na samom kotlu(fabricki merac) se razliku je od termomanometra na polaznom vodu u pritisku i temperaturi. Naravno svi se rukovodimo termomanometrom na polaznom vodu i ne obracamo paznju na termomanometar koji je na samom kotlu. Kako sam podlozio, na termomanometru dize se pritisak sa 1.8 na 2.5bara temp.50c. Pogledam ja, kad ono ogromna razlika, na kotlu stoji 70c, pritisak 3.5bara, piša sigurnosni ventil. Uzas, sta da radim sada. Zovem ja majstora, on ne moze da dodje tek za tri dana, pocinje da me ubedjuje kako je radio prema semi, ali ga ja podsecam da nije uradio prema semi vec se pravio pametan i uradio kako je hteo.
Da, naravno tada sam se obratio ovim dobrim ljudima na forumu i podelio iskustvo.
Izmene koje sam uradio jesu, uradio proracun za ekspan. posudu, kupio novu od 35l, zvao majstora i trazio da mi uradi prepravku kakvu je trebao tada da uradi. Uzeo slobodan dan, i zajedno sa njim radio tj objasnjavao gde sta treba da stavi, objasnio mu kako radi 4MV, postavio ekspanzionu bocu u kotlovskom krugu, na sta je majstor samo okretao ocima i govorio kako mogu da napravim haos sa takvim resenjem i da on prvi put vidi da se to postavlju u kotlovskom vec eksp. posuda ide u potrosacki krug. Naravno, sve sam klimao glavom i rekao da radi kako mu kazem, jer sam nasao boljeg projektanta od njegovog . Po preporuci @Srksten-a ugradio sigurnosni na samoj HS, skinuo stare eksp.posude koje su izgubile pritisak jer su bile stare i verovatno nedovoljne za sistem. Ugradio dodatni termomanometar posle pumpe u potrosackom delu, cisto da pratim ovaj sumnjivi termomanometar na kotlu jer majstor tvrdi da je nov i da nije do njega, ali vidim da ne zna covek.
Kada smo sve zavrsili, postavio sam eksp.posude po pps na 1.5, sistem napunio na 1.3 i kreuno sa lozenjem. Nema curenja tj kondeza, mesni radi posao, sve kako treba, zadovoljan i prezadovoljan, medjutim odmah uocavam, prvi problem da nije dobar termomanometar, majstor tvrdi ispravan itd... vise ga i ne slusam, sada krecem sve sam da pratim i resavam. SIstem podigne sada samo za 0.2bara pritisak i to je ok. Ali mi se ne svidja jer nisu termomanometri uskladjeni, nesto mi ne štima. Jer imam jos jedan termomanometar u potrosackom krugu i vidim da je on uskladjen sa termomanometrom na samom kotlu. Ujutro proverim, pao pritisak vode sa 1.5 na 0.7, opet dopuna sistema na 1.8 bara, opet on podize za 0.2 i to je po meni opet ok.Ali i dalje nisu uskladjeni termomanometri, ovo pocinje da me nervira jer je razlika skoro 1bar u pritisku i temperaturi 15c.
Zovem majstora on mi prica kako nema vremena moze za dva dana itd, odlazim u prodavnicu i trazim zamenu termomanometra tj hocu da reklamiram. Kazu mi da moram da skinem i cauru jer su sada drugi modeli termomanometra i totalno drugi model caure. Probao u 6 radnji da nadjem isti samo da kupim da ne ispustam vodu iz sistema i ponovo punim zbog caure, ali nisam uspeo da nadjem. Uzmem novi termomanometar i cauru, ispustim samo vodu iz kotlovskog kruga i zamenim cauru i stavim novi termomanometar. Punim sistem i onda se sve slozilo i pritisak i temperatura svih termomanometara.
5 dana se voda u celom sistemu stabilizovala, tj imao sam svakodnevno opadanje pritiska od 0.3 do 0.1. Sada nakon dve nedelje imam stabilan pritisak, i doteran prema mojim potrebama tj mojoj instalaciji. Eksp posuda je na 1.8bara, sistem je napunjen na 1.8bar. kada se ugreje onda je 2bara. Ovo kod mene mora tako da bude, moje iskustvo je pokazalo sada da mi ovako najbolje sistem radi. Obe pumpe rade na 1 brzini, nije vise bilo potrebno da me majstori zamlacuju da moram da imam najskuplju pumpu kako bi progurala vodu do kuce zbog daljine i visine itd.. (neverovatne neboluze i koliko sam kreten bio da poverujem u sve to). Mesni je sada postavljen na 11 sati, grejem od 74 do 82c otprilike u polazu i imam u povratu oko 67c. Temperatura u potrosackom ide na 47c. jako jako zadovoljan.
Posto sam uspeo da stabilisem sve, sada sam kupio automatiku da to namestim da radi jos bolje ,. Nisam stigao da implementiram ali cim pre cu poslati slike i tog dela.
A da grejem na ugajl i drva sada, ali planiram da ubacim i pelet sledece godine.
Savet za sve, obavezno procitajte sta Vam ovi ljudi pisu, ali pre toga uzmite Srdjanov blog o automatici, i pojasnice Vam se osnove a kada vec treci put procitate moci cete i da pisete na forumu
http://stsrdjan.blogspot.com/
Zahvaljujem se divnim ljudima na nesebicnim savetima i pomoci, a i njihovom ulozenom vremenu da mi pomognu. Srkson, Mladja, Srkter i Histerezis HVALA VAM mnogo!!!
Ali ima jedna druga jako bitna stvar u vezi ovoga. Krajnjem korisniku se MORA ponuditi više opcija ponude, varijanta 1, 2 ili 3, jeftinija, skuplja, najskuplja.
Krajnji korisnik MORA u startu da bude upoznat šta sa kojom opcijom dobija, a šta gubi, koje su prednosti jedne opcije u odnosu na drugu, a koji su uporedni nedostaci istih. Naravno, sve ukalkulisati u krajnju cenu, kao i support nakon instalacije, pa ko voli nek izvoli.
E tek nakon svega on treba sam da odluči šta će od ponuđenog prihvatiti u skladu sa svojim finansijskim i intelektualnim mogućnostima.
Zaključak je da majstor nikako ne bi smeo da na osnovu svoje slobodne procene krajnjeg korisnika sam donese odluku kakav će mu sistem instalirati, a prevashodno jer će mu krajnji korisnik prihvatiti ponudu jer je jeftinija, a i majstoru će biti lakše da istu sprovede u delo.
Napominjem da je ovo veoma čest slučaj i da nakon svega kreće kuknjava, a kasnije i prepravke kad ti isti krajnji korisnici malo uđu u materiju jer ih je muka naterala.
Nažalost ovakav pristup da u startu sve objasne krajnjem kroisniku imaju samo retki PRAVI majstori kojih u Srbiji ima jako, jako malo!
Kada ovo pišem ne mislim samo na majstore za centralno grejanje, već generalno za majstore u svim branšama.
Pozdrav svima!
Već neko vreme pratim forum u vezi grejanja. Imam kotao na čvrsto gorivo TAM Stadler 50KW i skoro sam ugradio četvorokraki mešajući ventil Esbe VRG 141. Za sada nemam nikakvu automatiku već ručno podešavam na mešajućem ventilu temperaturu polaza prema radijatorima. Cirkulaciona pumpa je u potrošačkom krugu grejanja i sada planiram da ugradim još jednu pumpu u kotlovskom krugu. Postojeća pumpa se palila i gasila preko nalegajućeg termostata. Interesuje me na kojoj temperaturi treba da se uključuje pumpa u kotlovskom krugu?
Kotlovska pumpa treba da se pali na sto nizoj t, ako je moguce vec na 30 stepeni da bi sto pre pocela da mesa vodu u kotlu. Radijatorska moze da se pali na 65 stepeni. Bitna stvar je da, kada se gornji deo kotla zagreje i pumpa se upali, da t povrata u kotao bude barem 50 stepeni, kad vec rucno namestate mesni ventil. Zato stavite da se kotlovska pali sto pre, kako bi se kotao ravnomerno zagrejao i da, kada se upali radijatorska pumpa i krene da gura deo vruce vode u radijatore, povratna voda iz radijatora ne rashladi puno povratnu vodu koja se vraca u kotao delom iz kotlovskog potisa. Zato mesni ventil namestite na malo manje od pola i posle kada se sistem stabilizuje, na 75-80 stepeni, smanjite na mesnom koliko vam odgovara da bude t u radijatorima. Sto se mene tice, ako je dimenzija cetvorokrakog mesnog 5/4, onda pumpe mogu da rade i na razlicitim brzinama i to bez hidraulicne skretnice, jer je protok kroz taj mesni dosta dobar i tu onda nema padova pritisaka i pumpe ne remete jedna drugu. Medjutim ako je mesni manji, a pumpe rade na drasticno razlicitim brzinama, onda je neophodna HS pre mesnog da to ispegla. Ja sam zagovornik da pumpa u radijatorskom krugu radi stalno, a ne da se pali, jer se onda nece desiti da hladna voda iz radijatora, kada se upali radijatorska pumpa, malo vise rashladi onu iz povrata u kotao i udje hladna u vruc kotao. Naravno da je to rashladjivanje povratne vode manje kada postoji kotlovska pumpa, pogotovo ako radi na vecoj brzini od radijatorske i pogotovo ako radijatorska radi non stop!
Mladene, hvala ti na odgovoru! Inače, mešni ventil je 5/4. U bliskoj budućnosti planiram kupovinu pogona za mešajući ventil Esbe. Dvoumim se između motornog pogona sa regulacijom prema spoljnoj temperaturi ili prema unutrašnjoj.
Uzmite prema spoljnoj, stabilnije radi sistem sa njim. To vam je ESBE CRC 141. Onaj prema unutrasnjoj je za trokrake mesne ventile sa AT. On nema senzor S2 na povratu u kotao koji sluzi za zastitu povratne grane kotla. Pisao sam ranije i na ovoj temi sta sve moze taj ESBE CRC 141, pa ako zelite, moze da radi i prema unutrasnjoj t dok ne zagreje kucu, a onda prebacuje mod na spoljni senzor i odrzava stanje, a t u kuci steluju precizno termoglave i moze u saradnji i sa termostatom.
Najprostije receno ako se ide na opciju mesni bez automatike.
Moralo bi da se za svaki hladan start peci zatvori mesni ventil, kad dostigne nekih 70 stepeni u kotlu otvoriti ga do pola da procirkulise voda I kad se ponovo izbalansira sistem moze se stelovati krajnja temperatura ka radijatorima, jel tako? I svaki put iznova I svaki put drugacije u zavisnosti od spoljne temperature.
Zakljucak, nista bez automatike
Nepostoji bolja zastita xladnog kraja kotla od sabirnika i razelnika bez razlike pritiska ili slova U ,ili stalnog bajbasa povrata i potisa,cetvorokraki je ok resenje za regulaciju temperature prema radijatorima pogotovo sa automatikom i naravno vrsi zastitu hladnog kraja,kombinacijom ova dva postize se dupla zastita kotla,i xidraulicki razdvojen potrosacki od kotlovskog kruga, jos automatika na mesnom i komfor zagarantovan,da se napravi sab. i raz. bez razlike priska kosta duplo manje nego da se kupi xidraulicna skretnica,kod ovakvog sistema i ako nepostoji motorni pogon na ventilu posto to ranije nije postojalo kod nas nedolazi do potladjivanja kotla jer kroz bajpas cirkulise uvek radna temeratura.Mada ovo je 21 vek texnika je napredovala i treba biti u toku sa vremenom u kom zivimo i netreba naravno odbaciti stara dobra neprevazidjena resenja ali ix treba modernizovati
Nije bas da ne moze bez automatike. Radi to sve lepo kada se mesni namesti na odredjenu poziciju i kotao radi na konstantnoj t ili u opsegu od 75 do 85 stepeni, a regulacija sobne t se vrsi preko termoglava. Ovo vam kazem iz iskustva ljudi koji se greju na drvo, pa im sve lepo funkcionise. Na pelet bi bilo jos bolje i preciznije. Ne mora t ka radijatorima da bude bas bas konkretna. Moze i malo visa, pa ce termoglave sve da srede. Sto se tice pothladjivanja kotla, sve se resava sa kotlovskom i radijatorskom pumpom koje rade konstantno ili se pale na 30ak stepeni da bi sto pre pocele da mesaju vodu u kotlu i lagano u radijatorima. Bitno je samo da je mesni otvoren malo manje od pola. Znaci od 1 do 10 neka bude barem na 4 ako ne i na 3. Automatika to radi mnogo preciznije i pomocu automatike se brze zagreje kotao, posto je do odredjene t mesni zatvoren skroz. Jeste preciznije, ali sve to radi odlicno i bez automatike ako se uradi kako treba.
Joj @ Srkson, ja kad bi to pokazao ovim majstorima sto su dolazili kod mene pobegli bi glavom bez obzira ili bi bilo nemoj verovati svemu sto se pise po internetu.
Ja bi imao sigurno elektricara da to povezem, Ali ove sonde kako se one ugradjuju I koliko je to kablova u sustini, jer ipak je to u sklopu kuhinje na unutrasnjem zidu, bitan je I vizuelni efekat.
Verovatno cu u startu ici bez ikakve automatike pa da vidimo kako funkcionise.
Mladene ako Sam te dobro razumeo ok bi mogla da bude opcija sa non stop otvorenim mesnim ventilom, samo da pumpe rade non stop?
To je susta suprotnost od onoga sto smo govorili da je idealno.
Kotlovska pumpa moze da radi non stop mada najbolje da se pali pre pocetka rada potrosacke da razmesa vodu u kotlu i tako ravnomerno postizemo zagrevanje kotla u svim zonama
@ScrappyCoco, pogledaj moje komentare u prethodnim postovima. Svasta su mi lupetali majstori, i to vise komada njih koji rade godinama.
Poslusao sam @Srksona i @Mladena i bio do kraja uporan. Trazio da na moju odgovornost uradi to sto mu trazim za moje pare, a ne da pametuje. I sada ne sme ni da se javi da pogleda kako to radi. Nego i dalje ljude muntaju da to ne moze tako.
Evo kod mene kao na silkama gore, radi lepo bez automatike, mesni podesen na 11h i temperatura polaza ide do 80c, povrat ne pada ispod 68 i u potrosacki krug ide oko 46-47. Sve pumpe rade na 1 brzinu, i rade non stop. Kupio sam automatiku od @Srksona, ali nisam stigao da je namestim jer nemam vremena. Svakakocu je ugarditi sam jer nije nista komplikovano. U sustini, sve radi i bez automatike, samo je ovo malo veci komfor koji nije zanemarljiv.
Dosao majstor, deluje najstrucnije do sad i verovatno ce mi on raditi.
On predlaze opciju koju je Srkster rekao, trokraki sa regulacijom bez dodatne pumpe, mada kaze radice kako ja kazem.
E sad kad sam mu predocio moj plan tj Mladenov, onda opet polemika i deluje mi da ima pravo, tako da molim opet za pojasnjenje oko regulacije 4-mesnim i termoglavama.
Znaci 75 u kotlu, saljem prema radijatorima 50, termoglave na 23 npr i kad se to zadovolji, sta se onda desava, termoglave ce zatvoriti protok kroz radijatore, ali sta ce iskljuciti kotao? (ako sam ja dobro razumeo kotao juri zadatu sobnu temperaturu , ne temperaturu vode.
I takodje i on tvrdi da mora jos jedna ekspanziona da ce pritisak previse skociti u sistemu.
Ne znam vise koga poslusati.
Posuda od 8 litara za 100 litara vode dovoljna, pošto voda u kotlu neće biti na 80°C što bi bilo gornja granica za 8 litara.
Neke sheme povezivanje mogu i ovako kao na prvoj slici.
Jedan 3K ventil, motorni pogon, prioritet ima pumpa kotla, temperatura povrata na 45°C, regulacija i temperature prema radijatorima, kotao radi u modulaciji.
Druga varijanta:
Termostatski ventili za kotao 45°C, za radijatore podešavanje zadane temperature, ista se održava do drugog podešavanja.
Ova prva sema mi se dopada. Tako moze lepo da radi i da bude dobro. Bolja varijanta sa cetvorokrakim, ali uopste nije nikakva greska da radi i sa trokrakim u ovakvoj vezi.
Objasnjenje, citirani text...
E sad kad sam mu predocio moj plan tj Mladenov, onda opet polemika i deluje mi da ima pravo, tako da molim opet za pojasnjenje oko regulacije 4-mesnim i termoglavama.
Znaci 75 u kotlu, saljem prema radijatorima 50, termoglave na 23 npr i kad se to zadovolji, sta se onda desava, termoglave ce zatvoriti protok kroz radijatore, ali sta ce iskljuciti kotao? (ako sam ja dobro razumeo kotao juri zadatu sobnu temperaturu , ne temperaturu vode.
I takodje i on tvrdi da mora jos jedna ekspanziona da ce pritisak previse skociti u sistemu.
Sa trokrakim mesnim ventilom mozemo, ili da kontrolisemo t vode koja ce da ide u radijatore, ili da kontrolisemo t vode koja ce da se vraca u kotao. Znaci samo jedna od te dve opcije u zavisnosti gde montiramo trokraki. Sa cetvorokrakim kontrolisemo i t prema radijatorima i t povrata u kotao istovremeno. Prvi uslov je da se zastiti kotao, a drugi da se uspostavi t koja ce da ide prema radijatorima. Pogotovo je to pogodno i dobro kada imamo neku automatiku zakacenu na cetvorokraki. Trokraki rucni bez automatike radi ok posao onako kako je Srkster opisao, da se namesti u jedan polozaj i da se ne dira, to jest da se ne zatvara skroz i ne otvara skroz. Ali trokraki termostatski ili trokraki sa automatikom moze da napravi problem jer tada sistem nije hidraulicki izbalansiran jer se javlja problem kada je trokraki potpuno zatvoren ili potpuno otvoren. Tada se sistem poveze na ovaj nacin kako je kolega pzec dao ovu prvu semu. Moze i kao ova druga, ali je komplikovanija. Prva mi je jednostavnija i vise mi se svidja. Sada cu vam poslati tabelu u kojoj cete izracunati potreban pritisak u sistemu u odnosu na velicinu ekspanzione posude koju nam je svima dao kolega Zibel sa drugog foruma, pa ubacite vrednosti poput kolicine vode u sistemu i izbacice vam kolika je boca potrebna pri pritisku od 1.5 i 1.2 bara. Naravno sistem lepo radi i na 1 bar, to vam je skoro 10m visine vodenog stuba.
ne uspevam da postavim exel xlsm fajl nikako, ali evo vam racunica...Racun kaze da za pritisak od 1 bar treba ekspanziona posuda od 15 litara za 100 litara vode u sistemu. A ako ce pritisak u sistemu da bude 1,5 bara, onda treba ekspanziona posuda od 26 litara.
Znaci nedovoljna je ona od 8 l, treba jos jedna.
Meni i dalje to sve konfuzno oko cetvorokrkakog ventila, ovaj majstor mi uneo pometnju, takodje kaze, sta kad termo glave zatvore radijatore, meni i dalje 75 stepeni u kotlu a obe pumpe guraju i rade.
A opet sa druge strane, mislim da mi je potrebna ta regulacija mesnim ventilom jer se bojim da u nekom prelaznom periodu necu moci da idem ni sa 60 u kotlu jer ce biti prevruce u kuci
Za exp posudu je u pravu, od prilike bi trebalo da je 10% od zapremine vode u sistemu, od prilike...dobro bi došla veća, a ne da imate dve.
Za ostalo ...totalni promašaj, nula od "majstora" ...
Parametri raznih korisnika toby kotlova : https://goo.gl/Qphrli by: koyote®