Glina, keramika, tehnike, oprema i sve o toj temi.

546 poruka / 0 new
Poslednja poruka
marsovacns
marsovacns's picture
Offline
Registrovan dana: 14/02/2013
Poruke:

Ma mozes sa bilo kojim,ja sam najvise lepio sa lepkom za drvo moment i pokazao se odlicno evo bas sad gledam reljefnu sliku koju sam lepio delove pre7 godina jos uvek stoji.
sta je majolika imas Lazarov post na pocetku ka dpocinje pisati o glini i keramici.
pozz

marsovacns

lazar
lazar's picture
Offline
Registrovan dana: 24/11/2008
Poruke:

Hvala marsovacNS uvek agilan, prisutan i konkretan!

Ja ću proći kroz pitanja na koje vam je Marsovac već dao odgovore, ali eto sve to ponovo mojim rečima.

Dakle za Milicu (a i sve ostale sa istim dilemama):

Gline čini se ima svuda, ali prava glina koja može da se koristi za modelovanje i najvažnije pečenje i samim time dobijanje keramike iz gline ne nalazi se baš svuda. Nije problem u plastičnosti (ovde to nazovimo pre masom nego glinom) već u njenom hemijskom, minerološkom, sastavu. Jer ako krenemo od opšte definicije keramika je sastavljena od smeše metala i nemetala. Sve ostalo nije keramika tj ne zadovoljava potrebne karakteristike. Sve ostalo je zapravo ilovača .Ono što nas zanima je masa koja ima veliki udeo aluminijum i siliciuma i u vrlo čistom stanju to je alumosilikatna keramika koje nema u prirodi i pravi se i koristi u industriji. Čiste prirodne gline su kaolinske gline, bliske porcelanu, ali kaolin po svom sastavu je zapravo jedinjenje alumuniuma i siliciuma Al2Si2O5(OH)4 te vidite da je osnova upravo ono što treba.
Ono to je nama dostupno ima u svom sastavu (pored ova dva elementa u obliku nekih jedinjenja u mineralima) i veliki broj ostalih željenih i često neželjenih primesa, dodataka. Ono čega najćešće ima u glini koju nalazimo u prirodi je gvožđe koje glini daje tu karakterističnu terakot boju. Ali ne očekujte tu boju cigle u glini već tek kada se glina ispeče tj postane keramika. Pre toga glina može biti vrlo različite boje i bez nekog predhodnog iskustva teško da ćete moći da na ”prvu” znati da li vredi kopati tu ili malo dalje.
Kada iskopate glinu ili šta već mislite da je glina treba je pročistiti, mada neka prva proba može da se uradi i tako.
E da se sada osvrnem na pitanje koje je Milica postavila. Nije neophodno da glinu razmutiš u toloj vodi, sasvim lepo radi i u hladnoj. Potom kada glinu potopiš u vodu nema potrebe da je mutiš pre nego što odspeš vodu. Hajde da konkretizujem postupak, staviš glinu u kofu i preliješ vodom tako da voda prekrije glinu. Ne mutiš odmah. Onda sačekaš da se glina sasvim rastopi, to se najbolje desi ako je glina sasvim suva, ne vlažna. Onda odliješ vodu (jer inače ako je glina razmućena ne možeš odliti višak vode jer je nema) potom razmutiš tu smešu. Pri tome ostaviš dovoljno vode da kada se glina razmuti može da se proseje kroz neko sito. Ovim postupkom si ravnomerno nakvasila glinu a prosejavanjem si izbacila sve one krupne sastojke koji nam nikako ne trebaju. Potom sedi sušenje, najlakše je na gipsanoj ploči, jer gips uija lako vlagu i relativno brzo prosuši taj ”jogurt” koji imaš
Marsovac je sasvim u pravu, glina se ne nalazi svuda, najbolje je tražiti i uzimati na proverenom mestu, a da napravim poređenje koje će svima biti jasno: svi znamo da mesimo hleb, imamo i jeftino brašno i kvasac, a opet svi kupujemo hleb. Stoga sav ovaj trud nisam siguran da se isplati ako se radi o nekoj dužoj upotrebi, ali ako je za igru sasvim pozdravljam.
E sada sledi onaj manje zabavan deo. Rezultati kada se ta prirodna glina koristi često nisu uspešni. Na početku sve to lepo izgleda, ali prlikom sušenja i ponajviše pečenja dolazi do pucanja i bukvalnog raspadanje mase. Imao sam jednog polaznika moje škole koji je na svom placu iskopao neku glinu, sve smo proverili na manjim komadima, čistoća dobra, lepa boja, lepo se peče, mada nije bila baš mnogo plastična,... Ali kada je na kraju napravio nešto, a utrošio je dosta vremena, već nakon biskvitnog pečenja javilo se bezbroj pukotina i skoro sve se raspalo. Na žalost ta glina tražila je prvo vrlo pažljivo sušenje a potom i da je forma manja, mada i ovo nije bilo nekih kolosalnih razmera, bilo je stopalo u prirodnoj veličini.
Da skratim priču, vazda se raspišem, ja bih svakako probao, ali ne bih mnogo vremena gubio na preradu u smislu velike količine pogotovu ako ima mnogo posla jer je glina puna kamenčića i nekih grančica, korenčića. Uz to ako treba da dodaješ i kaolin i šamot nema tu nekog opravdanja koristiti tu masu. Glina generalno nije skupa.
Ali ako imaš pristupa nekoj glini oko koje nema puno posla i sa njom se lako radi i na kraju ne puca, ili se raspada, onda svakako treba probati.

lazar
lazar's picture
Offline
Registrovan dana: 24/11/2008
Poruke:

Nemam danas dovoljno vremena da ponovo načnemo temu oko peći pa evo mog mišljenja oko lepljenja keramike (mada verujem da smo baš detaljno o tome pričali)

Kada se radi konzervacija arheološke i stare keramike u muzejima onda se koristi lepak koji je reverzibilan a opet dovoljno jak. Šta znači reverzibilan? To znači da ako nešto i pogešite i nešto se ne uklapa baš najbolje ili ste se (iz nekog razloga) predomislili onda taj lepak možete lako da razlepite i sve bez nekih posledica po predmet sve probate iz početka. Mi smo u Narodnom muzeju koristili najobičniji OHO lepak, spaja u tankom sloju, nema boju i rastapa se acetonom. Inače iznenadićete se kako, kada se osuši OHO lepak dobro drži, a pri tome dozvoljava da, pre nego što sasvim očvrsne, sve namestite lagano na svoje mesto.
Ali za kućnu varijantu često je samo bitno da radi, ne i da može da neko posle vas ponovo nešto tu revidira, doradi, makar to bilo i za 100godina.
Kod super lepkova problem je što keramika upije sloj nanešen na nju pa zapravo nema šta da se zalepi. Stoga mislim da je bolje koristiti super lepkove u gelu. Ali nema predomišljanja i dobro proverite da se sve dobro uklapa i da, pre nego što se osuši sve leži atčno na svom mestu. Kasnija ispravka je bolna.
Svi ostali lepkovi po principu polimerizacije dve komponente često imaju manu što prilikom polimerizacije (očvršćavanja) lepak prvo postaje tečljiviji pa tek onda počinje zapravo da lepi. Dvokomponentni lepkovi su prevashodno za ravne površine jer u uspravnom nanošenju hoće da cure.
Ako koristite neke lepkove koji imaju masu, tj podsećaju na glinu, plastelin pazite da vam zapravo taj dodati deo ne odbija originalne spojene delove pa da se na kraju sve ne uklopi kako treba. te mase pre su za popunjavanje nedostajućih delova ili nekih fugni.

Ovde nema mnogo priče jer tehnologija izbacuje na tržište bukvalno svaki dan nešto novo, pa je teško pratiti. Sada ima lepokova za sve, od brzih do čvrstih, pa birajte od onoga što vam je dostupno.
A kako Marsovac kaže, sve može da se upotrebi ako na kraju daje zadovoljavajući rezultat!

Владимир
Владимир's picture
Offline
Registrovan dana: 19/01/2017
Poruke:

Hvala na odgovoru ali ja neću da lepim glinu. I Vi i marsovac mi niste dali zadovoljavajuće odgovore jer niste pažljivo pročitali ono što sam napisao, trebam da zalepim keraamiku na lusteru. Svako može da pomisli da je to tek tako, "uzmite tutkalo"(odlično se razumem u drvo Smile ) ili OHO lepak pa zalepi. Uzeo bih ja i Karbofix ali je muka što je sijalično grlo na 18 cm od tog polomljenog keramičkog dela a nešto baš i nisam ubeđen da bi i OHO ili bilo koji lepak za drvo izdržao toplotu sijalice od 100W. koja gori od sumraka do iza ponoći. Tim pre što mu je staklo (širma) koje ide oko sijalice na nekih 2cm. od lomljenog dela. Znači, ( dobro, izvinjavam se i ja sam kriv što nisam sve ovo naveo odmah ) treba mi nešto, lepak ili način da zalepim, možda je bolje reći: sastavim, keramiku a da izdrži i toplotu. Prijatelj mi je poredložio Tigrostik Super!? Još jednom se izvinjavam za nepotpune podatke.

marsovacns
marsovacns's picture
Offline
Registrovan dana: 14/02/2013
Poruke:

Ok moja greska puno pitanja pa sam prevideo taj detalj,postoje spec lepkovi za tu namenu ,ali neznam ovde kodna sdali ih ima u nemackoj ih ima po bedarfima.
Mogao bi preporuciti bison polifih on je jako nosiv i trpi te manje temperature(to uopste nije tolika temperatura 100w na 18 cm,ali nema veze)takode imas i silikon za visoke temperature koji trpi 1200c pa birajte u svakom slucaju izbor je vas ja vam samo dajem informaciju na osnovu toga sa cime sam se susretao,avi birate.
Usvakom slucaju imate google pa pogledajte bison,henkel patafih ili slicne i na njihovim stranicama imate sastave i namene lepila koje prave sa nosivoscu itemperaturama pa cak isasredinama ukojima se koriste(slana ,kisela itd) toliko od mene.
pozz

marsovacns

lazar
lazar's picture
Offline
Registrovan dana: 24/11/2008
Poruke:

Poštovani Vladimire,

OK stoji u naslovu lepljene gline, ali izvesno je da niko ne pravi lustere od sirove gline već se radi o keramici.
Slažem se sa Marsovacns da vrlo verovatno sijalica ne greje baš toliko na toj udaljenosti, te da će biti toplo, ne verujem baš toliko vrelo da razgradi lepak.
Ali kao što sam mnogo puta do sada rekao treba probati. Izvesno je da sada lepkova ima baš mnogo pa verujem da će biti i ”za Rajka kapa”. Ako ništa led sijalica od 15w menja klasičnu sijalicu od 100w a ne greje uošte, pa eto još jednog predloga kako da se doskoči potencijalnoj opasnosti.
Ja se, slično ovome, susrećem sa situacijom da ne znam kako da rešim problem kada se odlomi ručica ne nekoj posudi koja će biti u upotrebi, na primer šolja ili (veći problem) neka posuda koja bi trebala da služi za kuvanje ili pečenje u rerni. To su kud i kamo veće temperature nego koliko sijalica može da zagreje i osim što bi ručicu šolje mogli da zalepimo nekim boljim lepkom koji će čvrsto držati da ne bi ona ostala u ruci a šolja na zemlji, za sve ostalo nemam rešenje. Tačnije nemam ni u šta dovoljno poverenja. Jer zalepiti razbijenu šolju tako da iz nje možete piti a da ne razmišljate šta sve pijete i koliko će to trajati zaista ne znam šta koristiti.
Ali najveći problem mi je da li postoji nešto čime bi se zalepila drška na, recimo, pekaču i potom sve to staviti u rernu i na kraju pun poverenja izvaditi sve to iz nje i sa osmehom izneti na sto a ne isprljati tepih... Ako nađem rešenje za ovo onda imam rešenje skoro za sve.
Jer evo poslednje situacije: jedna od mojih učenica puna elana i volje pravila je sa ljubavlju pekač kao poklon svome Mužu pomorcu koji treba da se vrati sa puta, dakle mora da bude sve spremno za određeni datum. Pekač je iz dva dela koji se uklapaju tako da čine posudu i poklopac, a opet razdvojeni mogu da se koriste kao dve činije, realno ništa komplikovano. Svaki deo ima po dve ručice preko kojih se i uklapaju i sve time stoji na mestu. Ali na žalost jedna od ručica je pukla i to, kako to obično biva, kada je sve bilo gotovo, par minuta nakon što je izašlo iz peći nakon glazurnog pečenja! Stajalo je mirno na stolu i čulo se samo blago kvrci i drška je otpala! Ne bih raspravljao o tome gde je uzrok, već samo kako rešiti posledicu... I nemam rešenje, a da ne bude neka komplikovana, ružna i nesigurna budževina! Naravno najbolji savet je da se sve uradi iz početka, jer ko zna da li su i preostale drške dobre, što ćemo najverovatnije i uraditi, ali ovde se radi o određenom povodu i nameri pa bi bilo lepo kada bi postojalo nekakvo rešenje. Međutim lično sam mišljenja da sve to može da se zalepi, ali ne može da se koristi u svojoj prvobitnoj nameni, dakle nema pečenja već samo serviranja.

lazar
lazar's picture
Offline
Registrovan dana: 24/11/2008
Poruke:

Hajmo sada nešto i opećima, mada je to baš opširna tema iako se ne čini tako.

Prvo, kao što reče Marsovacns, postaviš sebi pitanje koja je namena peći.
Da uprostim stvar i ponudim neke odgovore: da li je namena peći za preslikače za staklo i keramiku 600-800⁰C, za pečenje samo biskvita 750-900⁰C, glazure do 1100-1150⁰C (grubo rečeno majolika eto i pojednostavljenog odgovora šta je zapravo majolika) ili je za kameninu i porcelan 1250-1300⁰C, dalje namene ne dajem, ovde nećemo pričati o industrijskim pećima za preko 1600⁰C sa silicium -molibdenim grejačima. Nakon tog sledi zaključak koja izolaciona cigla se koristi, koja izolacija, koja će biti snaga peći... Takođe na sve ovo predhodno utiče i željeni kapacitet peći.
Hajdemo redom, šta već možemo ovde da spomenemo.
Konstrukcija. Da li je sa punjenjem odozgo ili punjenje sa fronta. Oba tipa imaju i prednosti i mana. Ako se peć puni odozgo (kao jama, engl.topload) onda poklopac naleže svojom težinom i time obezbeđuje koliko toliko dobro zatvaranje, dok za peći koje se pune frontalno (komorne, engl.frontload) moraju da se zabrave vrata. Dakle za komorne peći čelična konstrukcija je malo komplikovanija zbog konstrukcije za vrata.
Za neke standardne dimezije peći nema potrebe stavljati grejače u pod (mada to uopšte nije loše) pa često ni da komorne peći imaju grejače u vratima, ali svakako veća prisutnost grejača čini da se u peći ravnomernije raspoređuje toplota. Sve zavisi koliko imate vremena sredstava i na kraju mogućnosti, ali moj savet je držite se proverenog. Kada smo već kod dimezija peći, lepo je imati veliku peć, nema problema oko toga da li će nešto stati u nju, ali je sumanuto rušiti zidove i izbijati prozore i vrata da bi se uneli peć, a uz to vam treba dest ljudi ili viljuškar da je pomerite.
Kod jamastih peći da li ih napraviti kao višeougao (6-8-12...) ili četvrtaste? Jednostavnije je da peć bude četvrtasta, ali prilikom slaganja izolacionih cigli u višeugao kosina odsečka radi uklapanja drži zapravo cigle na svom mestu (kao kod zidanja luka običnim ciglama) a kod ravnih strana lakše se zida (nema sečenja cigli pod uglom) ali ništa ne drži cigle na svom mestu pa može da se desi da ih pomerate slučajno dok se naginjete da spustite nešto na dno peći. Kod komornih peći treba rešiti problem plafona koji mora čvrsto da stoji, najbolje (ali i najkomplikovanije za izvođenje) je da je napravljen kao samonoseći luk. Dakle ako je ozid peći dobro osmišljen skoro da i nema potrebe da se povezuje nekim vatrostalnim cementom. Ako ipak želiš može da se nađe cement za povezivanje, lepljenje cigli, takođe pravi firma JM (Morgan Thermal) ili nekog od domaćih proizvođača.
Izolacija. Pod ovim ubrajaju se i cigle. Cigle najbolje da budu izolacione, rezimo poritne, mogu da budu i šamotne, ali samo za manje temperature i mana im je što su teške i dugo se zagrevaju, samim time i dugo se hlade, rezultat veća potrošnja struje. Poritne cigle služe baš kao izolacija, a opet su dovoljno čvrste da se u njih (ili na njih) postave grejači. Kod nas se prodaju uglavnom JM 23, 26, 32, a za ono što nama treba dobre su i 23 i 26, JM 32 je super, ali se sa njima malo teže radi, teže se nalaze, grube su i krtije. Preko cigala (sa spoljne strane) stavlja se izolacija, keramička vuna. Da se razumemo može i da se koristi samo vuna ako konstrukcija peći dozvoljava tako što. Peđa pita koliko izolacije? Ako je peć za manu temperaturu može i sama cigla, to ćete često viđati, i to radi, ali za veće temperature veći su i gubici. Stoga, kao i u građevinarstvu, izolovana kuća je toplija kuća. Ja stavljam dva sloja od po 5cm vune, ako staviš tri još bolje, ali se peć sporije hladi. Manje izolacije znači malo veću potrošnju struje i potrebu da peć bude jača. Marsovacns lepo kaže, sada je praksa da se peć nagruva izolacijom, pa sa manjom snagom dostigne na kraju željenu temperaturu. To je važno amerikancima koji listom nemaju trofaznu struju u svojim kućama, pa su još i na 110V, pa kda se sve to slabo izoluje onda im treba kabl kao ruka da sve to izgura kako treba. Kod nas to izgleda ovako: staviš dobru izolaciju pa peć od 60-80L može da bude od monofazna od recimo 3,5Kw, a izgura 1250⁰C, a peć od 100L može da bude i 5Kw. A siguran sam da to može i bolje, što je sve vrlo dobro kada koristite kućnu instalaciju. Ali generalno gledano nije baš mudro predimenzionisati peć u smislu jače-bolje, jer to vrlo često bude kao da roštilj pečete bacačem plamena.
Programator. Ovde sam za samo proverene stvari od ovoga zavisi sve. Ne znači da samo Art dolazi u obzir, ali dobro se raspitajte da ko vam prodaje lepo objasni kako se programira, koja sonda ide.... Na tržištu može da se nađe dosta toga, što domaće proizvodnje (Mikrorem - kupujmo i reklamirajmo domaće!), pa onda Korejski, Kineski (neizostavno), Mađarski... Stvar ukusa i mogućnosti. Cena od 50-70€ pa na dalje. Kako se povezuje programator to zavisi od tipa programatora, ali obično je dobro obeleženo, gde ide sonda, gde ide napajanje, gde ide signal ka kontaktoru iliti sklopki. Pitaš onoga ko ti proda programator.
Sonda. E sada malo da dodam na ono što sam ranije pisao. Što se tiče sonde opšte gledano nas zanimau sonde ”K” tip (NiCr-Ni - NiklHrom-Nikl) i ”S” tip (Pl10Ro-Pl - PlatinaRodijum-Platina). Kako bi rekao jedan moj prijatelj mogu obe, prva će trajati kraće, ali je jeftinija, duža traje duže, ali je skuplja. Dakle sve zavisi od gubera. Za početak možeš da staviš jeftinije, vidiš koliko ćeš koristiti i koliko često će trebati da se menja, pa na osnovu toga doneseš odluku. Isto je i za grejače.
Grejači. Dakle može ”A1”, najbolje, ali sasvim dobro rade i ”D”, kraće vreme ali je i jeftinije. Od veličine peći i vrste napajanja zavisi i deblina grejača. Recimo ako je mala peć, pa još trofazna nema mesta da se smeste debeli grejači, onda je preporuka da se stave tanji ili da se pređe na DVOFAZNU 380V ili trofazna zvezda 220V, pa i čak monofazna, ako ima mogućnosti. Ali za peć od 100L najbolje je da bude trofazna ravnomerno raspoređeno na sve tri faze. Samo ako se vratimo na deo oko smanjivanja snage peći što je slabija peć duži grejači... Dakle kako povezuješ grejače zavisi od toga koje i kakve grejače koristiš, kakvo napajanje možeš da obezbediš i kolike snage želiš da ti bude peć.

I sada neki manje bitni detalji.

Cugovi. Mogu da postoje, preporučljivo, ali ako nema nije greda. Retko kada peć baš tako dobro dihtuje ili držiš odškrinuta vrata do 250-300⁰C pa onda zatvoriš. Cug je inače otvor na ozidu peći koji služi da isparenja imaju gde da izađu iz peći prilikom žarenja. Dakle otvor iz unutršnjosti peći ka spolja. Zatvara se nekim čepom od vatrostalnih materijala, deo cigle, izolacija, kao već osmisliš. Cug nije veliki samo otvor gde izlaze gasovi inače će se peć tuda nepotrebno hladiti.
Odizanje poda. Neophodno ako imaš grejač u podu, ali nije zgoreg i onako da bi se dobilo da toplota prolazi i ispod te ploče i tako predmet odvoji od poda koji definitivno malo ”vuče” toplotu. Ali kad dičneš malo od poda gubiš u visini peći. Dobro je, nije neophodno.

Mislim da je dovoljno za sada....

marsovacns
marsovacns's picture
Offline
Registrovan dana: 14/02/2013
Poruke:

Pozdrav Lazare potpisujem sve sto si rekao,ali netreba stalno da se ponavljamo samo zato sto ljude mrzi da procitaju ono sto je vec napisano u ranijim postovima.
Sto se tice lepka i dalje tvrdim da sijalica nemoze da sprzi cak i najobicniji neostik na18cm al dobro neka proguglaju.
sto se tice solje i pekaca postoji dobro resenje svabe imaju lepak koji lepi biskvit,pa ga samo preglaziras i uopste nema sanse da se nesto vidi,takode radi i ukoliko se nesto ostetilo vec glazirano samo zalepis ako treba malo pobrusis pa opet preglaziras.
Ja sam pao u nesvest kad sam video jednu gospodu kako lepi komade biskvita pa glazira i onda pece u rakuu i sam znas koliki je sok kad nesto vadis na 950 stepeni i sokiras sa hladnom piljevinom pa potom i vodom a ikolika je sila kad sa klastima vadi drzeci za jedan mali deo predmet od 15 kila a ono se ne raspadne prekopacu po radioni da nadem tubicu sto mi je dala da iscitam podatke pa cu postaviti ovde amozda negde nadem ilink sto sam zapisao(sta ces mator pa sve zaboravjam)ja sam przadovoljan kako radi par bitnih stvari sam spasao sa njim aima ga u beloj i crvenoj boji eto toliko pozdrav i izvinite na smetnji out

marsovacns

lazar
lazar's picture
Offline
Registrovan dana: 24/11/2008
Poruke:

Slažem se Marsovac da je zametno stalno se ponavljati, ali kako sam se samovoljno opredelio za edukaciju ne padne mi teško. Al se nešto pribojavam da ćemo razmaziti posetioce. Jedino nalazim da će ovi naši friški postovi malo oživeti diskusiju.
Za tajmagični lepak vrlo mi je drago da sam konačno čuo neke lepe vesti i da se izgleda nazire rešenje do sada nerešivih muka. Iako mi sve i dalje deluje nestvarno (lepo u Bibliji piše: Blago onom ko veruje a nije me video!) nisam iznenađen da su nekako smućkali i takav lepak. Ako nađeš pakovanje odlično, ali probaću da i ja negde isčačkam na internetu.
Hvala za ovaj i sav ostali trud.

Владимир
Владимир's picture
Offline
Registrovan dana: 19/01/2017
Poruke:

U, bre, od običnog pitanja ispade - problem. Iskreno, najveći problem je moja prija, luster je njen, donela ga u miraz, ono jeste, ko zna koliko je star a kako sam ja kriv za lomljenje ne želim da ga samo skarabudžim. Bilo kako bilo, situacija me naterala, kako sam za lustere i keramiku totalna neznalica, da se malo raspitujem po internetu i kod određenih ljudi. Prvo, sdijalica od 100W može toliko da zagreje staklo da možete na njemu da se opečete, ako ne verujete vi - probajte! Naročito u ova, zimska vremena kada nema provetravanja prostorija. Lepo me je čovek koji se razume u te stvari pitao zašto su stakla na tim lusterima široka u gornjim delovima i obično su u vidu cveta. Zbog hlađenja. Stari majstori su za svaki luster dizajniorali staklo tako da ako je sijalica udaljena od osnove uže staklo, ako je bliže osnovi šire staklo. Nije baš najlogičnije, ali je tako, pogledajte slike na internetu. Ne ide svako staklo, mislim na oblik, na svaki lsuter, lepo mi je objasnio čovek koji zna. Ima još nešto, baš zbog tih stakala ali i od žica koje su u samim lusterima na svakom lusteru, čak i na ovim modernim, najčešće u onoj "kapi" koja ide uz plafon piše nešto kao: "4 x 60W", znači 4 sijalice od po 60W. Sijalicu od 100W stavlajte na svoju odgovornost! (Ovo ja dopisao).Uveravaju me da je baš i zbog stakla, žica a i zbog keramike i kod starih lustera bilo ovih upozorenja. Da stavljam led sijalice u takve lustere - ne ide, stakla su prozirna... E, pa, lepo, onda sam ja u juče napravio slalom po farbarama i malo se raspitivao kod prodavaca koji znaju šta prodaju. Odlučio sam se, kao prvu probu, da uzmem Moment Repair Express. To je dvokomponentni brzovezujući lepak i evo šta me je privuklo da sa njim prvo pokušam na namerno razbijenoj rasparenoj tacni: "Moment Repair Express nije napravljen da bude samo adhezivno sredstvo. Sa njim možete popunjavati rupe, koristiti ga pri zaptivanju i rekonstruisanju." Dalje kaže i ovo: "Moment Repair Express je kreiran za snažno lepljenje i popunjavnje. Specijalna formula ga čini otpornim na vodu, masnoće, rastvarače, hladnoću ili TOPLOTU (ja uvećao!) , neće se skupiti ili razvući. To znači da ga možete bojiti, šmirglati ili dodati bilo koji završni sloj na površine koje tretirate." Ono, i na tarabi po nekada svašta piše ali se uzdam u firmu. Kako imam posla oko repariranja jedne stare komode ne mogu odmah (mada me "žulja" znatiželja )da probam ali u toku nedelje ću to svakako da uradim pa šta bude - biće. Ako ne zadovolji tražiću neki drugi kad Marsovacns neće da kaže ime/naziv tog čuda od lepka iz Nemačke. Dobro, da zaključim i da nikoga više ne gnjavim svojim problemom, u pravu ste, najbolje se uči na primerima i greškama. Tako će i biti, žao mi je samo tacni koje moraju biti slomljene. I to sve zbog prije i njenog "miraz" lustera Smile Ali... bar ću nešto i naučiti a od viška znaja glava ne boli. Hvala oboJici na odgovorima i želim vam svako dobro.

marsovacns
marsovacns's picture
Offline
Registrovan dana: 14/02/2013
Poruke:

Qk Vladimire nije bedak ja sam ti samo rekao moje iskustvo i neke stvari sa kojima sam se sretao,i dalje tvrdim da na 18 cm temperatura nemoze biti bas tolika da te opece i da sagori lepak,a te kugle koje spominjes su udaljene 4-5 cm od sijalice i normalno da greju isto tako sam ti rekao da proguglas bison ,henkel,patafih(inace i moment i patafih su henkelovi lepkovi ) i verujem da ces tamo naci neki polimax ili moment koji ti mogu pasati za to sto ti treba cak i jednokomponentne.
Sto se tice lepka o kojem sam pisao Lazaru tebi nije interesantan jer je to lepak koji se koristi u medufazi keramike i on se pece u peci sa biskvitom ili glazurom i moras znati na kojoj je temperaturi raden predmet koji je za popravku i koja je glazura da bi mogao sa istom popraviti,i nemoj se brinuti islopacu negde tu ambalazu i poslati Lazaru,jer zelim i sebi ponovo nabaviti,posto neko ko je u ovom poslu zna koliko mu to moze olaksati u nekim situacijama.
Svako dobro i sretno sa reparacijom.
pozzz

marsovacns

Zoran63
Zoran63's picture
Offline
Registrovan dana: 13/12/2016
Poruke:

Zdravo ljudi, nov sam na ovom forumu pa me zanima sledeće. Imam kotao za greanje od 32kcal. čije je ložište prilično veliko. Dužina je oko 55cm a šir. 45.
Još pre 20 tak. god jedan matori mi je skratio ložište po dužini nekim ciglama ali ih je stavio koso. Pitanje, da li bi smeo sad i da suzim ložište isto sa nekim ciglama i isto nakoso, praktično da ložište dodje kao levak. Mislim da bi se tako vatra bolje usmerila prema gore. Ako valja koje cigle da upotrebim? Hvala unapred. Poz.

lepton
lepton's picture
Offline
Registrovan dana: 07/02/2017
Poruke:

Ako sam u stanju, pokusacu da pomognem.

Problematika lepljenja dva keramicka komada je sledeca. Keramika je hemijski veoma inertna pa se hemijski aktivnim lepkovima (super lepak) slabo i ne bas trajno spaja. Sa druge strane silikon kao aktivan lepak se sam vezuje za povrsinu keramickog komada ali on nema snagu pa se kida. Dok lepkovi fizicke vezivnosti (tigar i sl.) zbog nedostatka poroznosti, predpostavljam kvalitetnije lusterske keramike, nisu u stanju da ostvare kvalitetnu vezivnost.

Resenje je malo komplikovano za nekoga ko nema na raspolaganju radionicu ili atelje za izradu keramickih predmeta ali postoji. U svakom slucaju ima umetnickih ateljea koji mogu da izadju u susret. Tehnika za pomenuto lepljenje zahteva malu kolicinu sto topivije olovne transparentne glazure(700-800*c tacka polu lopte) kojom se namazu povrsine preloma predmeta, zatim se delovi spoje i tako zajedno u idealnom kontaktu prelomnih povrsina ubace u pec. Prelom treba da stiji horizontalno tako da dagravitacija u toku pecenja drzi delove idealno spojene. Voditi racuna da ako predmet mora da se osloni glaziranim delom na podlogu u peci onda se mora namenski napraviti nosac od prohroma sa tri siljka na koje se oslanja predmet sto znaci da ostecenje na staroj glazuri koju naprave siljci nece golim okom biti vidljivi sa 1,5 m a i predmet se nece zalepiti na podlogu u peci. Pecenje se vrsi zagrevanjem do tacke razlivanja olovne glazure i voditi racuna da se prilikom zagrevanja peci napravi zastoj na 590*c da se fazna transformacija kvarca lagano sprovede jer u suprotnom mogu da se pojave nove pukotine na vec pecenom komadu keramike.

Nadam se da je ovo nekome od pomoci.

zvukoljub
zvukoljub's picture
Online
Moderator
Registrovan dana: 05/09/2007
Poruke:

Добро дошли на форум и свака част за ваш први текст. Овако се пише, кратко и јасно и надасве стручно. In medias res.

Без алата нема заната, a без знања ни најбољи алат неће помоћи..

leca
leca's picture
Offline
Registrovan dana: 03/03/2017
Poruke:

Nova sam na forumu,jedno pitanje bavim se izradom upotrebne grncarije ali posudje mi je porozno,pecem na 1090 stepeni posudje ali curi ulje iz njih u cemu moze da bude problem

lepton
lepton's picture
Offline
Registrovan dana: 07/02/2017
Poruke:

Koje je boje masa?

leca
leca's picture
Offline
Registrovan dana: 03/03/2017
Poruke:

Mesavina crvene gline i bele gline.Sad sam spremila 5t mase ali sam stala sa proizvodnjom zbog poroznosti posudja,pa svaki dan nesto probam

lazar
lazar's picture
Offline
Registrovan dana: 24/11/2008
Poruke:

Zdravo Leco, dobrodošla!

Isprva sam pročitao da si spremila 5kg mase pa htedoh da predložim nešto, ali za 5t to nije rešenje...

Imam par pitanja:

Koja je funkcija posuđa, iz njih se jede i u njima se sprema hrana ili služe za držanje (spornog) ulja u njima?
Da li su glazirana ili je samo glina u pitanju?
Da li insistiraš na tome da posuđe ne bude glazirano (već slutiš dalji tok...)
Zašto koristiš mešavinu dve gline, zbog boje ili ima još nekih razloga?
Koju tehniku izrade koristiš, da li posuđe praviš sa presom ili liješ u kalupima?
Kakvu peć koristiš, tj. do koje temperature možeš najviše da ideš

Verujem da na većinu pitanja znam odgovor, ali hajde da probamo da zajedno nađemo rešenje.

leca
leca's picture
Offline
Registrovan dana: 03/03/2017
Poruke:

E Lazare kad mi se ti javi konacno

leca
leca's picture
Offline
Registrovan dana: 03/03/2017
Poruke:

Tu masu koristim za kalupe i pravim glazirano posudje za spremanje hrane,djuvecare,serpe i jos masa proizvoda ali sam htela da budu neglazirane i da se isto koriste za spremanje hrane,sa glaziranim nisam imala problema ali sa ovim jesam kad se poulji posuda stavi hrana i ukljuci pecnica ona posle izvesnog vremena krece da curi.Peci nisu problem imam 4 komada ,glinu mesam zbog boje pa se pitam da li treba da pecem na 1090 ili manje stepeni jer ova mesavina dostize tu temperaturu hoce da se topi preko te temperature glina bela Arandjelovac i crvna Kg

leca
leca's picture
Offline
Registrovan dana: 03/03/2017
Poruke:

Presu koristim samo za saksije i tokaricu za case i o stalo da ti ne nabrajam ,a djuvecare radim iz kalupa

lepton
lepton's picture
Offline
Registrovan dana: 07/02/2017
Poruke:

Ja sam takav problem otklonio tako sto sam razmutio istu tu masu u visku vode, do slicnosti jogurtu. Procedio kroz naj finije sito kojim sam raspolagao (ispod 80 mikrona) i tecnost koja je prosla kroz sito koristio kao glazuru. Razlog zbog kog sam to uradio je da smanjim poroznost povrsinskog sloja predmeta a ne menjam materijal koji mu daje osnovni estetski detalj.

U drugom slucaju sam samo produzio zadrsku na gornjoj temperaturi za dva sata da se sinterovanje glinenih cestica odigra dalje i smanji poroznost, a spreci krivljenje predmeta.

Zbog toga sam pitao za boju gline jer bele mase, da sada ne razglabam zasto, traze da im se obezbedi duzi period sinterovanja.

lazar
lazar's picture
Offline
Registrovan dana: 24/11/2008
Poruke:

Problem je pre svega što su predmeti pravljeni tehnikom livenja više porozni od onih pravljenim drugim tehnikama. Razlog je što se čestice gline talože i lepe na zidove kalupa i nisu stišnjene međusobno nasuprot onima koje su rađene u presi. To je, recimo, kao kada sneg prirodno pada ili kada se od njega napravi grudva. Stoga je uvek livena keramika poroznija, krtija, ali i neznatno lakša od one rađene ručnim tehnikama, na grnčarskom točku ili tokarenjem i presovanjem.
Kao što kaže Lepton prazan postor između čestica smanjuje se prilikom pečenja jer se one pod uticajem temperature rastapaju na dodiru i međusobno povezuju (sinterovanje). Problem je uskladiti temperaturu i vreme zadrške na najvišoj temperaturi a da ne dođe do deformacije ili sasvim rastapanja gline. Prilikom duže zadrške na krajnjoj temperaturi dešavaju se slični, vrlo često isti efekti kao kada bi zadatu temperaturu podigli a zadršku ostavili kraću kao i u ranijim pečenjima, pa savetujem da se prvo pažljivo izvrše probe da ne bi došlo havarije.
Kada sam isprva čitao tekst, kao što sam rekao učinilo mi se da se radi o 5Kg gline (umesto o 5t) pa sam hteo da predložim istu stvar kao i Lepton, da se izvrši izdvajanje sitnije faze iste gline i time premaže unutrašnjost predmeta, ali mi se učinilo da bi to učinilo proizvodnju suviše komplikovanom, ali se sada slažem sa leptonom da bi to vrlo verovatno moglo da pomogne.
Ova tehnika se inače koristila još i u antička vremena i time su uspevali da smanje poroznost keramike. Takva staro Rimska keramika zove se Terra Sigillata (terakot) i Terra nigra (crna) i moram priznati da sam bio više nego fasciniran tom keramikom kada god sam ima prilike da je uzmem u ruke.
Opet je u pitanju preoces sinterovanja, ali se ovde radi o mnogo sitnijim česticama pa stapanje na mestu njihovog dodira dešava se mnogo gušće i samim time prazan međuprostor je mnogo manji. Odvajanje sitnijih čestica, pored već opisanog prosejavanja kroz vrlo sitno sito, može se uraditi i sedimentacijom, a to se radi tako što se glina koja se koristi za izradu predmeta razmuti sa dosta vode, dakle dosta ređe nego za predhodni način i ostavi da se najkrupnije čestice slegnu na dno. Potom se pokupi samo gornji sloj vode koji je blago zamućen i onda se višak vode ispari. Što je voda manje zamućena sitnije su čestice u njoj, ali će se i manje mase izdvojiti. Izdvajanje vode može da se uradi i prokuvavanjem, ali i dugotrajnijim sušenjem. Zašto mi se učinilo da je ovaj proces možda prekomlikovan za serijsku proizvodnju? Upravo iz razloga izdvajanja potrebnog premaza i činjenice da bi bilo poželjno izdvojiti što sitnije čestice, a i zbog još jedne manipulacije u procesu proizvodnje. Međutim vrlo je verovatno da bi ovime mogao da se reši problem.

Ali treba probati i sa povećanjem vremena zadrške, možda i to da bolje rezultate.

Inače moram da dodam da iz mog iskustva maslinovo ulje manje curi i prolazi kroz keramiku nego recimo obično suncokretovo, a to ima veze sa sikozitetom ulja, ali i sa veličinom atoma koji grade maslinovo ulje i onih koji čine suncokretovo.

leca
leca's picture
Offline
Registrovan dana: 03/03/2017
Poruke:

Lepton Lazare hvala puno upravo sada radimo kako ste rekli i spremili smo 200 komada za pecenje samo kad da vrsim premaz,kad se osusi posuda ili...Upravu ste za presu i rucni rad jer mi to vec odavno i radimo samo je to druga glina i sastav sa glinom ovaj rad sa kalupima je isto tako drugaciji.Radimo mi glazirano vec odavno jer to izvozimo pa su kupci trazili da bude neglazirano ali rucnom izradom nemozemo tu kolicinu da proizvedemo pa hteli da skratimo proces sa kalupima.Nemamo alate za posudje upotrebno samo za saksije oko 30 komada jer nemoram da pricam koliko kosta 1 alat Vi to vec znate.Probala sam svasta na presi ali domaca glina kao sto sam i rekla je jako masna i nemoze na presu a ujedno to je i najkvalitetnija glina.Sa nasom glinom smo probali 1000 puta sve moguce varijante ali nemoze.,pa smo se zato i opredelili za pravljenje mase za kalupe do sada nismo imali problema sa glaziranim ali neglazirano curi.

lazar
lazar's picture
Offline
Registrovan dana: 24/11/2008
Poruke:

Po meni obavezno nanositi tu smesu (nazovimo uslovno engobom) na vlažno, zapravo poluvlažno/polusuvo ili takozvano "kožasto" stanje. Jer zajedno će se sušiti i samim time sakupljati, a neće biti bojazni od naglog sušenja i ljuspanja.
Što se tiče rada sa glinom u presi postoje ulja koja se koriste da bi se glina bez lepljenja odvajala od metalnog kalupa. Ako treba pomoć i sugestija o tome mouemo da prodiskutujemo i o tome.
Ako nije problem najlepše molim da sa nama podelite krajnje rezultate, da li je ovo pomoglo, koliko ste dobili premaza i koja vam se tehnika izdvajanja činila lakšom i efikasnijom. Ukoliko bude i neka fotografija bilo bi sjajno.

Puno sreće,
Lazar

leca
leca's picture
Offline
Registrovan dana: 03/03/2017
Poruke:

Lazare sto se tice prese nece masna glina ni pomocu ulja koje nabavljam iz Madjarske jer mesam kvarc i tu masnu glinu nece probala sam 100 puta.Ako ti imas neku ideju napisimi.U svakom slucaju hvala za onu masu danas vrsim premaz pa javljam....

lepton
lepton's picture
Offline
Registrovan dana: 07/02/2017
Poruke:

Moram da se korigujem, Lazar je pravilno ispravio moj predlog vezan za produzenje zadrske. Zaboravio sam da napomenem da je produzenje zadrske za dva sata usledilo nakon niza pokusaja produzenja zadrske za po 15 min. Konacno stelovanje rezima pecenja je bilo, dva sata duza zadrska od pocetnog rezima pecenja.

Nepogresivo pravilo u radu se keramickim materijalima je da NEMA NAGLIH PROMENA. To vazi za svaku stavku u procesu izrade keramickog predmeta( materijal, parametri oblikovanja, susenje, pecenje i ostale sitnice). To znaci da ako se pojavi neki problem sa proizvodom, ne vredi u istom koraku pokusaja korekcije menjati npr. i sastav materijala i temperature pecenja jer se u slucaju da prvi korak korigovanja ne da rezultate, sigurno se nece znati a sta da bude drugi korak. Tako da je moj savet da ako nesto ne ide kako treba, menjajte jednu vama logicnu stavku pa ako je dobro nastavite promenu u takvom pravcu, a ako ne valja vracanje nazad pa menjajte nesto drugo.

Leco. O kakvoj je presi rec? Od cega su alati, koje je snage klip, brzina potiska. I opisi podrobnije materijal za presovanje jer na presama se formiraju materijali koji su prosli malo specificnije pripreme materijala.

leca
leca's picture
Offline
Registrovan dana: 03/03/2017
Poruke:

Presa je rotaciona,sivi liv kalupi,rucni potisak i brzinu sami formiramo jer imamo reduktor.Htela sam sa tom glinom da radim zato sto mi je mnogo povoljnija jer ja to radim u velikim kolicinama.

pandora
pandora's picture
Offline
Moderator
Registrovan dana: 25/10/2009
Poruke:

Svaka čast Lazaru na iscrpnim komentarima on je jedno pravo blago na forumu.
Dozvolite da dodam nešto kao jedna domaćica, a vi to molim vas shvatite kao šalu jer vašu stručnost nikako ne treba dovoditi u pitanje a i u glinu se ne razumem ali zato u kuvanje bogme...
. Mi kupci nekako i očekujemo da ako se ne izvrše izvesne radnje pre kuvanja, neglazirano posudje će da pušta. Tako da se ne sekirate, sigurno će da posudu debelo izmažemo mašću iznutra ili ćemo da skuvmo kačamak prvo da zapuši pore.

lepton
lepton's picture
Offline
Registrovan dana: 07/02/2017
Poruke:

Uslovno receno nazvacemo tvoju alatku presom, ali ona tehnicki gledano spada u tokerice sa punim oblikacem. Predpostavljam da je i donji i gornji alat od manganskog celika koji lici na sivi liv. Donji alat bi trebalo da je ili visedelni ako je od metala, pa da se otvara kao cvet ili da ima izbijac na dnu. U fabrikama se takvi alati (stacionarni alat, muski) presvlace silikonskom gumom i premazuju sojinim uljem radi lakseg izbacivanja komada.Cak i u takvim alatima se pojavljuje lepljenje mase. E sad, uzroci su: visoka vlaga materijala, previse plasticnih komponenata u masi, istrosenost alata i pojava hrapavosti na povrsini alata. Iskustveno materijal za takvu vrstu obrade treba da bude da kada ga uzmes u saku i cvrsto stisnes, da se oformi grudva koja je kompaktna ali da se ne lepi za ruku. Pokusaj to da dobijes zasusivanjem mase a ako to ne funkcionise masa se mora korigovati u sastavu.
Pa nek ti je sa srecom.