Ja sam cepao i sa kore i sa svih strana i žilice su se opet pojavljivale. Primetio sam jednu bitnu stvar,od istog parčeta drveta samo sa određene strane pri cepanju sa cepačem ne napravi te žilice,a sa svih drugih strana pravi,pa makar cepao i sa kore. To najverovatnije ime veze sa tim kako je drvo raslo i u kom smeru su mu vlakna. Ja ne mogu da prepoznam to baš kod svakog parčeta i zato imam problema sa žilicama. I još nešto što su mi rekli bolji poznavaoci cepanja drva od mene, mnogo zavisi od podloge gde je drvo raslo. Na kamenitoj podlozi drva su vretenasto uvijena i mnogo se teže cepaju od onih koja su rasla na mekšoj podlozi, čak i sekirom. Zato neka puknu lepo, a neka se namučiš dok ih razdvojiš, pa još ako promašiš i smer vlakana eto muke.
Ovde kod mene u Homolju baš ima dosta i šuma i ljudi koji žive od drva i oni tačno znaju koja su drva dobra a koja teška za cepanje i koja kako greju i gore. Ispade ovo baš neka nauka, a onaj ko ne zna te neke sitnice (kao ja) obično se namuči dok ne nauči. Zanimljivo i korisno...
Cepač za drva
Mašina je odlično odradjena i ja bih ti uputio nekoliko saveta za lakši rad (na osnovu ličnog iskustva i pregleda sigurno preko 500 snimaka cepača)
1. Taj prekidač za startovanje stavi nadohvat ruke i obavezno moraš imati prekidač za promenu smera okretanja
2. Deo panjića u koj bi udarao sekirom mora biti prema ploči, jer cepanje počinje odozdo
3. Pregledaj panjič pre stavljanja na ploču( kao što je i Ognjeni rekao čvor obavezno gore)
4. Pusti panjić da ide i na drugi deo konusa, jer to je Ognjeni i smislio zbog tih žilica , i
5. Sa desne strane napravi stočić za deo panjića koji čeka na cepanje - biće ti puno lakše za rad i smanjuje se gužva na ploči
6. Nemoj 'silovati' mašinu baš komplikovanim čvorovima,onda neće biti zaglavljivanja ili oštećenja delova, a onaj čvor na snimku je sitnica za tvoju mašinu
Izvini što malo 'pametujem' ali veruj mi biće ti lakše za rad. Ja na tom stočiću sa desne strane obavezno imam malu sekiricu kojom rešavam te žilice, a vrlo često i oborim panjić horizontalno, namestim na konus mesto gde je već pukao i pustim ga na konus (pero ispod ne dozvoljava podvlačennje bilo kojeg dela i žilice popucaju - ovo naročito kada je grab u pitanju). Nastojim da kad god je to moguće panjić preko kore pustim na konus( lakše je i meni i konusu) i onda olabavim ruke a konus bira sebi put odnosno ide gde mu je lakše i manje ima žilica, a panjić će se zaustaviti kada pukne.
Ova i druga iskustva ćeš i sam steći kroz rad, ali bolje je učiti na tudjim nego na svojim greškama.
Ognjeni pregledah i one ruske cepače na monofaznim motorima i ono što se ranije nije videlo na snimku je zamajac koga pre startovanja motora pokrene bučilicom, a čitava mašina je tečka 96 kg što znači da je zamajac baš masivan.
Izvinjavam se ako sam nekoga uvredio nije ništa napisano zlonamerno i samo želim da svoja iskustva podelim sa drugima.
Pozdrav svima
Pozdrav "Golube",to je Ukrainac što si gledao.Ja sam malo drugačiju varijantu uradio za monofazne motore i inače pogone manje snage.Uz moj postojeći komplet po želji mogu da isporučim zamajac koji je integrisan sa pogonskom remenicom i montira se direktno na motor.Bolja je varijanta kada je zamajac na pogonu-na velikoj brzini a svrdlo se vrti optimalnom manjom brzinom,manje je trenje i grejanje.
Ognjeni, jel ima neka slika takvog gotovog sklopa sa zamajcem?
Napravio sam cepač, probao prvi put, nije bilo to to.
Problem su bili inbus zavrtnji na ležajevima, nisu stezali osovinu kako treba. Posle sam zabušio 2 mm u osovinu, stegao ležajeve
inbusom m6 (2 na jedan i 2 na drugi) razudio kućišta ležajeva na osovini i nije bilo problema.
Drvo prilikom cepanja povlači osovinu sa svrdlom napred, te je bolje da se osovina tako obezbedi.
Klip nisam pravio, a trebao sam. Cepi si on bez gas, 2,3,5 kubika dok ne nalete na zadji neki zaguljeni, čvorovati, debeli.
i tuj počinje porno seks. Tu poče da ga zaglavljuje na neki, i onda mora rikverc da se izvadi,
a za neke cepanice koje procenim da može, na prekide s kvačilo. Poče da se skupljaju ljudi oko kapiju
da vide šta radim. Niko nije video ovako nešto. To me najviše nervira kada radim sa drvima, da me neki
nepoznati ljudi iz blizine posmatraju, a ovo su bili 10 15 čoveka ko na zbor. Trebo sam puškom to da razjurim, ili kera da pustim, neko
me izmalerisao .
I onda ........................ podlete jedna kriva čvornovata bukovina, poče da puca krivo, a ona ,,sekirica" poče da upire u ne puknutu masu.
Poče crni dim (opterećenje) na mašini, i podiže mašina radnu ploču debljine od 5 mm (+ ovu ploču od 6mm ispod cevi) i iskrivi je prema gore.
Ja i komšija se prekrstimo i zajebamo više da cepimo.
Hvala Ognjenom zmaju za komplet. Imam samo sitne zamerke. Zadnje kućište nije bilo ravno odozdo (valjda takav odlivak), pa
sam morao da ga oturpijam. Kvalitet osovine i ležajeva sam proverio, znači krivi ploču, a osovini ništa. Svrdlo odlično.
Ceo sklop ne može da se poredi s hidrauličnim cepačem, jedino možda što je jeftinije rešenje sa svrdlom. Gledao sam kako se i hidraulika muči,
izlete onaj klip gore, poče prska ulje, cirkus napravi čovek. Možda sam trebao drugi sto s pločom od 1-2 cm debljine da napravim.
Recenzija:
Pozitivno: Ovo je za mašina za ,,lepa drva". Takodje jeftinije je rešenje.
Negativno: Nikako za neka ozbiljna (čvorovata, uvrtena) gde bi elektromotoru bilo ,,puf" ukoliko se brzo ne reaguje prilikom zaglavljivanja.
Prvo moram da kažem da sam se pošteno ismejao dok sam ovo čitao, suze su mi pošle na oči, iako možda sve ovo uopšte nije smešno...
Znam da nije lepo smejati se tuđoj muci, ali ovo je bilo jače od mene. Prvo, kao da sam gledao to sve uživo, totalno je verno opisano, kao film, komšije, gužva, dim...Ali ono: "mi se prekrstimo i zajebamo više da cepimo", tu sam pao sa stolice, dete me snimilo telefonom kako vrištim od smeha. Izvinjavam se još jednom ako to nekog vređa, ali ljudi, baš sam se slatko ismejao...I mnogo mi simpatičan taj dijalekt sa juga, bez toga bi mi bilo mnogo manje smešno.
E sad da pokušam da pomognem čoveku.
@strock
Prijatelju, ti si sve to lepo sklopio i osovinu si učvrstio šrafovima, lepo si ofarbao, vidi se da si majstor.
Prvo mi reci koliko ti je vrh svrdla visoko od radne ploče? Ne bi trebalo da bude više od 5-6 cm, a meni se čini da je kod tebe višlje od toga.
Drugo, radna ploča ti je čelična debljine 5mm. To ti ništa ne vredi ako nemaš ispod ploče zavareno ojačanje od nekih cevi da se ne bi ploča ugibala. Moram da ti kažem da sam ja u početku napravio istu grešku i nisam ojačao ploču i odmah se iskrivila i ulegla posle par cepanica. Sada imam to ojačanje ispod, a ploča je aluminijumska debljine 3mm i evo, posle 40 kubika cepanja nije ni mrdnula. Znači da ti je ovo jako bitno da uradiš ako nisi do sad !!!
Sledeće, zajebi taj pogon preko kardana, to nema šanse da radi kako treba, stalno ima nešto da se krivi i da se puši. Kad si sve ovo lepo napravio i završio posao 90%, vidi nađi neki bar polovan elektromotor od 3-5KW sa brzinom 1440 ob/min i lepo ga stavi ispod stola i preko 2 kaiša 13 ili 17mm i preko remenice 1:2 poveži na osovinu i imaćeš cepač boli glava. Posle će ti baksuzi i komšije da pričaju svuda kakvu si spravu napravio i da te zovu da im cepaš drva, a onda je to tvoja prilika da ih odereš za sve što su te izmalerisali. Dovoljno je da ti jedan da litar rakije, drugi da ispeče pile, treći balon vina, a nekima i naplati sve ono malerisanje na početku. U krajnjem slučaju gledaće kako lako cepaš drva a oni i dalje moraju da lupaju sekirom.
Hoću da ti kažem da ne odustaješ sad kad si blizu da napraviš dobru mašinu. Ja sam moju morao 3 puta da modifikujem dok nije sve leglo na mesto i sad konačno radi kako treba. Imaš slike moje mašine u predhodnim postovima, a i sve probleme koje sam imao. Sad vidim da su i drugi pravili nešto slično, nema tu mnogo filozofije, samo iskopiraj i napravi isto. Vodi računa samo da staviš prekidač pod rukom da možeš brzo da ugasiš mašinu ako zaglavi, ili stavi zaštitnu sklopku. Ja nemam nikakvu zaštitu jer kod mene nikad ne stane motor, nego proklizaju kaiševi i ja tada ugasim. Imam samo indikator prisutnosti sve 3 faze, mada se i to čuje kada nedostaje jedna faza jer motor se onda teško pokreće i radi neravnomerno.
Moja mašina je sa motorom od 3KW,1440 obrtaja redukovano na 700, sa kaiševima 13, svrdlo 90mm i 2 kineska ležaja. Ja cepam trupčiće do 50cm u prečniku i do 40cm u visinu bez ikakvih problema i kad ima čvor i kada je uvijeno drvo. Pričam ti za bukvu i cerovinu. Naravno, treba ti malo vremena dok uđeš u fazon kako da cepaš te veće i sa čvorom, ali posle ide sve kao "ladna voda". Ja sam u početku zaglavljivao svrdlo na svaki 10.-ti panj, a sad sam, recimo, zadnji put iscepao 20m3 samo sa jednim zaglavljivanjem i to zato što sam baš hteo da teram mašinu do krajnjih napora i mogućnosti i nisam hteo da mi ostane ni jedan neiscepan. Znači da može ovakva mašina da cepa i "ružna drva", a ne samo lepa. Ne verujem da tebi treba mašina za neka veća drva od ovoga, a za ovakva drva radi sasvim korektno. Jedini je problem što pravi one žilice pri rascepljivanju, ali i to nije strašno ako radiš za sebe. Drugo je ako ćeš da radiš uslužno, onda ti treba ipak pomoćnik radi dodavanja trupčića i eventualnog razdvajanja žilica da bi uštedeo na vremenu.
Što se tiče komšija, i kod mene su se tako skupljali i čudili se, a sad malo malo pa me neki zove da mu nacepam malo drva za potpalu ili da mu pocepam neke suve panjeve od prošle godine što nije uspeo sekirom. Ja sam samo lud što to ne umem da naplatim, pa se najčešće nešto pojede i popije. Tako ti je uvek sa komšijama.
Srećno sa prepravkom i ne odustaj, blizu si finiša !
,,Ne bi trebalo da bude više od 5-6 cm, a meni se čini da je kod tebe višlje od toga."
Jeste višlje i to duplo višlje (oko 12,13 cm). Kada sam postavljao komplet, proguglam na telefonu i vidim sliku neki lik stavio isto tako visoko i ajd i ja tako. Sad baš naletim na ovaj klip https://www.youtube.com/watch?v=1NYCxyEH2nY i vidim gde sam pogrešio. Baš kao što sam rekao, čim ubode i navuče drvo, malo ga okrene i izbaci iz ose (još ako panj nije ravno isečen) , tako da onaj šparing ispod svrdla ne ulazi u pukotinu koja nastaje bušenjem, nego upire pravo u drvo pored pukotine. To bi trebalo da se reši ako spustim sve ovo niže, na 5,6 cm jer će tada biti zanemarljivo okretanje panja.
,,To ti ništa ne vredi ako nemaš ispod ploče zavareno ojačanje od nekih cevi da se ne bi ploča ugibala."
Ploča se je vratila na mesto, kada sam u rikverc izvadio svrdlo iz panja. Obezbediću je ovih dana cevima ispod, i gore odstojnicima izmedju nižih cevi, i komplet ću da zavarim manju ploču za donju.
,,Sledeće, zajebi taj pogon preko kardana, to nema šanse da radi kako treba, stalno ima nešto da se krivi i da se puši."
Sad što se tiče pogona, on ništa tu nije uticao na zaglavljivanje. Tu imam sve pri ruci (kvačilo, menjač, gas koliko hoću obrtaja/snage) kao kada bih imao prekidač za zaustavljanje i za kontra smer na elektromotoru. Snage ima na pretek, a potrošnja veoma mala. Sad ono što sam opisao ,,crni dim", svaki dizel zadimi kad se optereti, inače nema dima u radu, i to radim bez mm gasa da bi čuo kad panj krcne. A to što se panj krivi, i upire u šparing i zaglavljuje to je zbog veće visine svrdla i zbog loše zavarene ploče (nisam hteo da psujem majstore jer su pokojni, to pradeda pravio).
Kad obezbedim ploču, i spustim komplet, javljam rezultate i pravim klip.
Pozdrav svima,red je da se i ja javim,prvo da "srletu" obećam sliku zamajca sa sve pogonskom remenicom,jednostavna je i jevtina varijanta i moći će da se namontira na svaki elektromotor koji pogoni ovaj moj komplet sa remenicama i da udupla efekat najmanje.
Drugo,u vezi literarnog momenta sa juga,ne bih da ponavljam,sve što je "srle 69" kazao podržavam izuzev zamene pogona.Ja tu ne bih ništa menjao izuzev da se napadna tačka spusti na 6 cm,to je najbitnija stvar u celoj priči(ja to svima ponavljam ko papagaj ali me retko ko posluša).Imao sam prilike da repariram originalan švajcarski cepač i na njemu je visina 5,5 cm.Pravili smo i kopiju,ja svrdlo a Ćira konstrukciju i to savršeno funkcioniše na toj visini
https://www.youtube.com/watch?v=uCtHDiKHTNc
Ne bih menjao pogon zato što od viška snage glava ne boli,samo spustiti napadnu tačku i podvariti adekvatno pero i naravno ojačati ploču naročito na desnoj strani kod svrdla.Pozdrav
Sreca sto Cira ima zdrava ledja.
Lele ala ovo cepa, Ćira ne gleda ni čvor ni smer drveta ni ništa, sve rasturi na sastavne delove za par minuta. Ovo ubija kako cepa, ali vidim da je i ogromna motorčina na cepaču pa nema zaglavljivanja, a nema ni šanse da bilo kakvo drvo zaustavi ovo čudo, a još ima i zamajac.
Što se tiče STROCK-ove mašine, ok je onda za pogon. Ja sam mislio da je nešto izgorelo i crklo kada se pojavio taj crni dim, ali sad vidim da je to samo trenutno od napora motora. Ako to ima i više snage nego što treba onda je dobro da ostane, mada mi taj prenos sa kardanom ne deluje baš kao dugotrajan, ali videćemo, možda i potraje, samo da još čovek prepravi radnu ploču i visinu svrdla, ima to da radi dobro.
Evo jos kojeg snimka.Vecinom je suva bukva,od prosle godine.
Ima par sirovih komada,uglavnom,super radi.
https://www.youtube.com/watch?v=S0RAYvxGLkA&feature=youtu.be
Pozdrav svim članovima i nov sam na ovom forumu.
Sad sam u subotu dobio komplet paket cepača od Ognjenog zmaja (nadam se od pravog a ne od onog lažnog iz Zaječara).
Sad sam u fazi osmišljavanja postolja za cepač.
srle69,
Prvo, nije mi jasno kako vi možete da trpate u gepek auta takvo glomazno postolje sa skraćenim nogama zajedno sa cepačem i motorom? Koliki vam je gepek auta? Ne vidim neko bitno olakšanje prenosa samo skidanjem donjih nogara. Po vašim slikama, ako se ne varam, gornje cevi su zavarene sa gornjim postoljem za cepač i donjim postoljem za elektromotor.
Kolika vam je dimenzija gornje i donje cevi sa debljinom?
Kolika vam je debljina lima-nosača elektromotora? Zanimljiva je ideja da se samo pomeranjem elektromotora levo ili desno zateže kaiš, a hteo sam napraviti lim-postolje sa bravarskom šarkom sa jedne strane i sa velikim vijkom za pričvršćivanje sa druge strane.
Inače, ideja mi je da napravim pokretno postolje sa prednjim kineskim točkovima (tvrda guma) prečnika 150 mm sa obaranjem radnog postolja na dole radi cepanja trupaca visokih oko 1000 mm i sa mogućnošću podešavanja visine radnog postolja na 700 mm (ako su dužine trupaca između 350 - 400 mm), ili 800 mm (ako su dužine trupaca između 250 - 300 mm) ili 900 mm ako se mogu cepati trupci dužine oko 1000 mm pod uslovom da vrh šiljaka treba da bude niži od vrha trupca za oko 50 - 60 mm.
Kao nosač postolja koristio bih presek kvadratne cevi 40 x 40 x 3 mm
Šta Vi mislite?
Dole je prikazan crtež izgleda postolja za cepač.
Evo da odgovorim,
dimenzije cele mašine su : širina 60cm (sa nogarama), dužina 80cm (računajući i remenicu koja strči pozadi) x 50 cm visine (sa uvučenim nogarama). Debljina radne ploče (aluminijum) je 4mm.
Dimenzije svih cevi od cele konstrukcije je 40mm x 40mm x 3mm. Nogare se uvlače cev u cev i donji deo nogara je od tanjih cevi da bi mogle da uđu u fiksiranu deblju cev koja je u sklopu celog rama, s tim što imaju i zavarene stope da se ne zabijaju u zemlju. Kada se nogare izvuku jednostavno se zabrave jednim šrafom koji prolazi poprečno kroz obe cevi.
Kako mašinu "trpam" u auto? Pa lepo, prvo, ne trpam je uopšte nego lepo staje u gepek i čak mogu gepek i da zatvorim. Još je u pitanju Astra hečbek sa 5-tim vratima a nije čak ni karavan (imate slike mog auta na pojedinim slikama pored mašine). Kada uzmemo u obzir da su dimenzije gepeka : širina 110cm i dubina 80 cm (zapremina 460 litara), jasno je da mašina vrlo lako staje u gepek i još ostane mesta sa strane za kablove, ulje, rukavice, alat...
Morao sam ovakvu mašinu da napravim koja staje u gepek auta da bih mogao da je nosim na teren kada pogodim negde cepanje, jer nemam veliki auto a ni prikolicu. Meni točkići na mašini ne trebaju i dvojica su dovoljna da je nose, a po potrebi ja mislim da bi stala i na zadnje sedište auta.
Kada se nogare izvuku, visina mašine (radne ploče) je onda 85cm od tla, što je idealno za rad, a kada je sklopljena, rekao sam - 50cm visine (65cm sa svrdlom), idealno za transport. Manja nije mogla da bude.
Debljina ploče na koju leži elektromotor je10mm, malo je deblje gvožđe jer elektromotor ima oko 30 Kg pa da se ne bi iskrivila. Inače, sistem sa pomeranjem motora levo-desno je ubedljivo najednostavniji sistem za španovanje.
Znači, vaša je dimenzija 80 x 60 x 50 cm sa uvučenim tanjim nogama, a moja će biti oko 110 x 69 x 60 + 15 cm visina gornje remenice (bez "U" profila sa kineskim točkom) i nisam siguran da će moći stati u Punto sa oborenim zadnjim sedištem u slučaju cepanja drva znatno dalje od mog mesta prebivališta. Proveriću gabarite gepeka mog auta, i ipak lično mislim da bi mašina mogla smestiti u auto.
Dali ste mi ideju da kineski prednji točak uz pomoć običnog šrafa i leptir navrtke samo premestim sa "U" profila na kvadratnu fiksnu cev 40 x 40 x 3 mm kako bih samostalno uz pomoć strme ravni ugurao mašinu u auto.
Što se tiče radne ploče, pošto je vaša ploča od mekšeg aluminijuma u odnosu na čelični lim, znači komotno bih uzeo lim debljine 3 mm, samo me zanima "gustina" postavljenih cevi (dimenzije?) i način postavljanja istih ispod ploče radi ojačanja radne ploče.
Što se tiče lima - nosača elektromotora, na osnovu vašeg sam znači konačno opredelio da debljina lima bude 8 mm umesto 5 mm jer je reč o monofaznom elektromotoru od 2 kW, pa mislim da je lakši od vašeg jačeg trofaznog elektromotora.
Samo, što se tiče klinastih kaiševa postoji dilema - da li uzeti običan trapezni kaiš od 13 mm ili nazubljeni trapezni kaiš?
Drugo, u dilemi sam u vezi dimenzije i debljine limenog postolja za DM elektro sklopku motora. Jasno je da mora biti što bliži rukovaocu sa strane ispod radne ploče i da treba biti tu DM sklopka i šuko priključnica (i mono i tro fazna).
Treće, vidim da ispod vijčanog svrdla "smešten" klin, a nije zavaren na ploči. Od kog materijala i koje debljine klin i na čemu je ispod ploče pričvršćen klin?
Ja mislim da će Vaša mašina stati u Vaš gepek i to ako se ubaci po dužini, znači remenica do sedišta. Ja sam stavio dve klizne daske u gepek naslonjene jednim delom na plastiku ulaza u gepek, a drugim delom u dnu gepeka i to sa nagibom na unutra. Ispod dasaka na ulazu gepeka sam stavio ćebe da se plastika ne ošteti. Pri utovaru, težu stranu mašine gde je motor stavio sam u gepek do sedišta da bi pretegla ka unutra i da mi ne bi ispala cela mašina pri transportu, a daske nisam vadio već je mašina stojala na njima i to pod uglom ka unutra. Zadnja sedišta nisam ni pomerao, ali nisam zatvarao ni vrata od gepeka već sam vozio tako sa otvorenim gepekom ako sam išao negde bliže (3-4 Km). Za transport negde dalje, ubaci se cela mašina u gepek, izvade se klizne daske i zatvori se gepek, a po potrebi se moraju oboriti i zadnja sedišta (kod mene nije ni tada moralo).
Što se radne ploče tiče, jeste možda moja ploča mekša, ali nju ustvari drži da se ne bi ugibala i krivila potpora od cevi ispod ploče. Najbitnije je ojačati desnu stranu radne ploče 10-15cm ispred i pored samog svrdla, jer drvo pri cepanju najveći pritisak vrši baš na taj deo. Meni si u tom delu ispod zavarena dva parčeta cevi 40x40 sa razmakom između njih oko 5mm. U ovaj razmak sam ubacio pero od čelika debljine oko 4mm, zavario ga na jednu od tih potpornih cevi i provukao ga kroz prorez na radnoj ploči. Znači, pero je zavareno ispod na potpornu cev a ne za radnu ploču. Bitno je i naoštriti to pero na njegovoj napadnoj ivici gde nailazi drvo da bi pero lakše prolazilo kroz drvo dok se ono navlači na svrdlo. Pero postaviti iza vrha svrdla na nekih 10-15mm, nikako u ravni sa vrhom svrdla ili ispred.
Ja koristim klinaste kaiševe za zubićima, ali i oni proklizaju kada naiđe neko uvijeno drvo. Po meni je bolje da proklizaju kaiševi nego da stane motor, jer tako motor može da pregori iako ima DM sklopku. Ja nemam nikakvu zaštitu za motor i ne treba mi, motor mi nikada nije stao.
Lim za grebenasti prekidač, DM sklopku i utikač je dovoljan od 2-3mm. On ne trpi neki pritisak, služi više kao nosač ovih komponenti. Predlažem saviti ga u L ili U oblik i ušrafiti sa par šrafova u cev.
To je ovako tekstualno, a možda bi najbolje bilo ako je ovo nejasno, da ja to slikam i okačim slike ovde.
Bilo bi dobro da slikate vaše ispod radnog stola.
Evo slika...
Zahvaljujem za učinjeni napor oko slikanja i postavljanja istih na forum.
Znači, ispod radne ploče samo okvir kvadratne cevi 40 x 40 x 3 mm i plus iste cevi u obliku slova "H" unutar okvira?! A mislio sam što više cevi....
Koliko sam razumeo, morali ste probušiti radni sto od aluminijuma da biste mogli zavariti metalni klin na metalnoj kvadratnoj cevi. U mom slučaju, ne moram probušiti radnu ploču tj. drugim rečima mogu klin direktno zavariti na metalnoj radnoj ploči.
Što se tiče mog monofaznog elektromotora, prema pdf katalogu "RADE KONČAR" ipak je skoro iste težine kao i Vaš trofazni elektromotor tj. to znači da mora biti lim nosač elektromotora debljine 10 mm.
Napravio sam specifikaciju materijala za izradu postolja i vidim da će biti težine oko 100 kg samo postolje tj. bez vijčanog svrdla i elektromotora.
Ne,nisam morao da bušim ploču radi varenja pera. Pero je zavareno samo odozdole za cevi.
Drugo, radna ploča je zasečena šlajfericom gde izlazi pero, a inače, u slučaju potrebe radna ploča se skida jer je ušrafljena holšrafovima za ram od cevi i nije zavarena, a teško bi i bila zavarena obzirom da je od alumijuma. Aluminijum sam namerno koristio za radnu ploču jer je mnogo lakši od čelika, a ima solidnu čvrstinu i klizavost.
Ako imate mogućnosti, može se pero zavariti na čeličnu ploču sa gornje strane bez sečenja ploče, ali se mora uzeti debelo parče metala i dobro ga zavariti sa svih strana da se ne bi iskrivilo i otkinulo kada ga pritisne drvo. Vidim da su neki koji su varili sa gornje strane pero za ploču koristili oblik pera kao trougao, što nije loše.
Moje pero ne može da se krivi jer je uglavljeno između dve cevi, a i od debelog je gvožđa. Ono H sa donje strane je sasvim dovoljno kao ojačanje ploče jer podupire kritično mesto na ploči koje je sklono krivljenju. Mislim da je dimenzija tih cevi za podupiranje 30x40 i to je sasvim dovoljno.
Moja cela mašina je teška oko 80Kg, manju i lakšu nisam mogao da napravim a da bude jaka i nesalomiva, mada imam neke ideje kako može da se napravi da bude još lakša, ali neću da pravim jer za sada imam OK mašinu koja radi baš kako treba.
Po meni, neki minimum za motor je trofazni 3KW, mislim da bi mi manji motor pravio probleme i bio slab za drva koja ja cepam, a to su dimenzije drva koja 90% ljudi koristi za loženje. Uostalom, probajte, motor se uvek može zameniti ako ne odgovara, a najveći posao je napraviti sto i dobru i jaku konstrukciju što je osnova mašine. Sve ostalo su varijacije na temu.
Što se tiče elektromotora, voleo bih koristiti trofazni elektromotor od najmanje 3 kW, ali u mom slučaju je problem što nemam trofazni električni priključak, a monofazni elektromotor je trenutno najjači u klasi dvopolnih monofaznih elektromotora, tj. ne postoji koliko mi se čini jačih od 2,2 kW dvopolnih monofaznih elektromotora (oko 1400 obrtaja/min.). Da bi se dobio znatno jači obrtni moment, montira se zamajac na osovinu monofaznog elektromotora, tako da se nadam da će moći cepati teža čvornovata drva za sebe.
Eto krenuo da pravim cepac, nabavio motor 4 kW 380V, do kraja nedelje mi stize i svrdlo (mislim da je ognjeni), u svakom slucaju, imam sledeca pitanja:
1. visina vrha svrdla od ploce?
2. razmak onog trougla ispod ploce?
3. cemu on zapravo sluzi?
4. preporuke dimenzije stola?
5 .kakve su sanse i sta moze da podje po zlu?
6 .da li je kontra smer na motoru obavezan da se poveze?
7 .odgovarajuca DM sklopka dovoljna za zastitu motora?
8. Preporuka za debljinu ploce (imam od 5mm)?
9. koji kaisevi?
10. u koju boju da farbam (mala digresija)
u svakom slucaju sam procitao predhodne postove, ali negde ovako, negde onako, pa bih da mi neko kaze konkretno, valjda 6cm je naj optimalnije za visinu vrha svrdla?
hvala i pozdrav iz Bora
Pokušaći da ti odgovorim na pitanja, na osnovu ličnog i iskustva drugih, a završnu reč daće dr. Ognjeni
1. Maksimalno 6cm
2. 1 do 1,5 cm od konusa po visini, a oko 4 cm od vrha konusa
3. On služi da spreči podvlačenje čvorova i drugih delova koji neće da puknu izmedju konusa i ploče, jer bi u suprotnom došlo do krivljenja ili loma nekog dela ( osovine, nosača ležajeva i sl)
4. Dimenzije stola uradi kako je uradio srle69 i nećeš pogrešiti (pročitaj i pogledaj na ovoj istoj stranici)
5. Za ovo pitanje pročitaj temu od početka sve je rečeno koje smo greške pravili, izneli smo i svoja iskustva u radu da se ne ponavljam
6. Obavezan je prekidač za promenu smera (zbog odglavljivanja, ako mesto priključka menjaš i sl)
7. DM sklopka je dovoljna za zaštitu motora iako je ja lično nemam na mojoj mašini i do sada nisam imao problema, ti obavezno postavi
8. Tvoja ploča je sasvim dovolja, ali obavezno je ojačaj u delu konusa, naročito desna strana (kada si u položaju za cepanje). Špgledaj i srletove slike.
9. U zavisnosti od širine na remenicama, ako je to radio dr. Ognjeni mislim da su sedamnaestice, ja imam dva puta 13 i radi. U svakom slučaju proveri kod dr.Ognjenog
Pokušao sam da ti odgovorim na tvoja pitanja, ali još jednom ti savetujem pročitaj ovu temu od početka, jer bolje je učiti na tudjim nego na svojim greškama.
Naravno očekujem da se javi i dr. Ognjeni sa verifikacijom mojih odgovora.
Pozdrav iz Bara
krenulo se sa izradom aparata, i to za sad izgleda ovako, neka sugestija?
Možda je malo povisoko,mada zavisi i od vaše visine ali ne bi trebalo da je ploča viša od 70 cm,vi pridržavate drvo u gornjoj zoni i laktovi treva da budu u prirodnom položaju.
Ispod ležaja-kućišta treba podmetnuti 15-20 mm da bi vrh svrdla bio na nekih 6 cm od ploče.Ispred svrdla možda ima i previše ploče,dovoljno je i 250 mm.Srećno!
Od prvog oslonca kuglagera za osovinu bliže šiljku sam izveo dubinu od 80 cm, a širina 60 cm.
Prevelika je dubina od 80 cm jer me je leđa dugo bolela nakon cepanja drva, tako da sad cepam drva sa strane.
sad farbanje, opomenske nalepnice, pa struja i eto
Odlično,obavezno stavi i drugi kaiš.Motor je mogao malo bliže šarki bilo bi stabilnije-manje vibracija ali verovatno nisi hteo da narušiš simetriju.Ono pero-graničnik ispod svrdla je ok ali je još bolje kada je napadna-prednja strana nakoso,da je gornji deo istureniji(kao pramac broda),lakše ulazi u procjep.Sve u svemu odlično,čekamo slike sa strujom i nalepnicama,pozdrav
naravno, drugi kais naravno, ali da ne poverujete u prodavnici samo 1 ovakav, u svakom slucaju sad idemo na farbanje , osovnom pa onda videcemo kojju boju, neku sexy naravno, pa onda struja, zastita od nestanka faze i nesimetrijom istih sa signalizacijom, pistalica crvena, e bay, zatim tri sijalice sa fazama, zute led, bimetal sa svetlosnom signalizacijom, tasteri za on, off, promena smera, hitno iskljucivanje..... dokon sam a?, bice to makina luda
Znači ipak motor na ploči sa šarkama, pa dobro. Neki stavljaju feder koji drži ploču sa jedne strane da stalno španuje kaiševe što nije loše i meni se tako najviše sviđa.
Mašina izgleda super i radiće to dobro samo ako motor bude davao dovoljno snage da se ne zaglavljuje.
Moje sitne primedbe se odnose na sledeće :
1. Preveliki mi je razmak od početka prednje ivice ploče do vrha svrdla, mislim da bi bilo bolje da je taj prazan prostor malo manji, ovako mi je svrdlo mnogo daleko.
2. Ne mogu lepo da vidim pero ispod svrdla da li je naoštreno da bude kao sekira. Takođe se slažem sa Ognjenim da treba biti malo zakošeno.
3. Kaiš je običan, bez zuba, nadam se da neće lako proklizavati ako i drugi bude takav.
4. Mislim da je trebalo ispod ploče zavariti ka remenici još jednu poprečnu cev koja prolazi ispod svrdla i koj služi za ojačanje ploče da se ne ugiba.
5. Nisi trebao da variš za konstrukciju celu radnu ploču u krug. Dovoljno je bilo ušrafiti je šrafovima ili holšrafovima za cevi na 6 ili 8 mesta, jer ako budeš nekad morao da menjaš tu ploču (ako se iskrivi ili deformiše), biće ti teže da je skineš. Kod mene je učvršćena šrafovima i nikad nije nigde mrdnula niti ima nekih bočnih sila koja mogu eventualno otkinuti te šrafove.
Kada sam ja farbao svoju mašinu, mislio sam prvo da bude u crnoj boji, ali sam odustao jer se na crnom jako vidi svaka mrvica piljevine pa izgleda uvek prljavo. Ostao sam na osnovnoj sivoj boji, a tek poneke detalje sam radi estetike farbao u crno sa kombinacijom žute, tako da sam na kraju mašinu krstio imenom HORNET, tj. na srpskom STRŠLJEN. Ima boje stršljena, ali ima i opasnu žaoku kojom zajebano bode. Na kraju, takav sam i avatar stavio na ovaj forum.
Ako instaliraš sve to od struje što si naveo, biće to ubedljivo najlepša i najsigurnija mašina od svih ovde. Apsolutno ti ne treba ništa više od toga.
Jedva čekamo da je vidimo gotovu i obavezno klip kako to radi.
Srećno sa daljim radovima !
Hvala,motor je od 3.5kw.
Jos uvek se uhodavam i probam,okolina i ja smo zadovoljni.Kao i ognjeni,ko god da dodje,svi bi da probaju.
Za sada se mnogo lakse cepa suva u odnosu na sirova.Koliko sam ja primetio.