Bila je i manja potrosnja ali i ona ima svoje nedostatke, zaprljano staklo, crni zidovi kotla, sporo podizanje temperature a potrosnja 1,6 kg .
Grejanje na pelet
Evo slika koje sam duzan da stavim na zahtev Grejaca koji me je ohrabrio na ovaj potez. Pumpa je stara 40 godina i radila mi je na sistemu do prosle godine(odnosno nije ni radila poslednjih 10, ukljucivao sam je jedamput godisnje da ne zariba). Ovo leto sam isekao sve te crne cevi u kotlarnici, uradio novi razvod bakrom i sacuvao ovu pumpu, tao da mi je sada dobro dosla. Ukupan iznos radova me kostao 2 MS prelaza fi 35-1' i 2 holendera za colovsku pumpu. Ukupno 1000 din ne racunajuci kalaj, map gas, kudelju i spen koji mi je upao u oko kada sam sekao cev brusilicom. Pumpa je IMP 25/45 i u sebi ima klapnu sa kojom se steluje protok kroz nju. Protok sam namestio na 1, mislim da je to najsporije, nisam bas siguran. Molim Grejaca za komentar, a i sve ostale clanove. Inace sam namestio da se pumpa pali na 65 stepeni i na toj T i mesni pocinje da se otvara, tj da obezbedjuje da na povratu u kotao bude minimum 65, dok u kotlu bude par stepeni vise, a kako gorionik i dalje greje, visak se salje u radijatore i postepeno ih zagreva do zadate T na automatici. Kada sobni termostat ugasi gorionik, T u kotlu posle sat ipo bude i dalje 65. Pumpa u radijatorskom krugu radi na 8W (visina vodenog stuba 1.3) i ukljucena je stalno. Molim vas za komentar i da mi svako da svoje misljenje kada bi pumpa u kotlovskom krugu trebala da se pali, kada da se gasi, sta mu se svidja, sta ne itd...
Lepo si to uklopio, samo vidi da li se slucajno pumpa greje od dimnjace. Jedino st oti savetujem je da probas da se ona pali na nekoj nizoj temperaturi, na primer na 30-35C Tako da cim se gorionik upali, da mesa vodu konstantno u kotlovskom krugu, radi ravnomerncijeg zagrevanja kotla i sto pre postizanja vise temperature na povratu. Ujedno, i sam termosifonski efekat kod kotlova sa glidovima je malo otezaniji, zbog same konstrukcije. Ja na primer nemam pumpu u kotlovskom krugu i ako imam izmenjivac toplote na dimnovodu. Neki od mojijh eksperimenata koji se pokazao kao sasvim dobar.Kondezacije nemam, mada one vidljive. Kondezacija nije opana kod kotlova na pelet. Evo trenutna situacija kod mene. B max Home. min snaga 4.7 KW max 15 KW. Pumpa radijatorskog sistema se pali na 65C Gorionik radi 75C +5C - 10C. Pumpa bojlera santirarne vode se vodi preko diferencijalnog termostata i elektromotornog kugla ventila. Gde je delta T 15C. Bojler je ogranicen na 62C (200l). Mesni ventil mehanicki i podesen da ka radijatorskom sistemu ide trenutno 47C. Kada su spoljne temperature vise ide na 40C.
Gorionik se kontrolise preko sobnog termostata. 23C od 06-23h. Od 23-06h je podeseno 20C ali se nije ni jednom palio, posto je objekat dobro izolovan.
Od 28.septembra do danas je potroseno 1350 kg peleta. Sistem je podesen i ne dira se nista. Grejanje se bilo i palilo tokom prvih dana septembra kada je bilo hladno, pa je sobna temperatura padala ispod zadate.
Kuca je na 2 nivoa, 195m2 neto grejne povrsine. Po brojacu radnih sati, gorionik je imao 458h rada. Sad da li je to bas toliko tacno, ne verujem ali...
I ako sam instalater, ja najvise volim da eksperimentisem u svojoj kotlarnici. Nije jos komplet zavrsena, ostalo je da se ofarbaju cevi i da se uradi izolacija cevne instalacije i izmenjivaca toplote.
Evo i slike unutrasnjnosti kotla. I slika izmenjivaca na dimnjaci posle utrosene 1.2 tone peleta. Pre ciscenja naravno
Evo jos neka slika
Oko pothladjivanja kotla sa regulacijom ventila, isto se moze umanjiti ugradnjom sporohodnog motora i podizanjem kotlovske temperature na trmrglt-u na 70. Kod mene je ovaj slucaj i prilikom otvaranja ventila voda na povratu u kotao se spusti i do 40, ali to traje kratko jer se i kotlovska brzo spusti ispod 70 i ventil se pocne zatvarati. U sljedecem ciklusu po otvaranju ventila na povratu bude oko 45, i ponovo se zatvori ventil. Izmedju ciklusa pumpa u radijatorskom krugu i dalje radi pri cemu procirkulise toplu vodu kroz sistem koja udje u toku sporog zatvaranja ventila. Tek nakon treceg ciklusa dolazi do stabilizacije temperatura. Postavlja se pitanje koliko i da li u ovom periodu starta kotla ima stetnog uticaja kondezacije. Sa dodatnom pumpom bi sigurno bilo bolje, ali bojim se da bi bila kap u prepunoj casi za mnoge korisnike kotlova na pelet kada govorimo o troskovima.
Ljudi, sta je sa vama. Kondenzacija koja se stvara prilikom rada kotla na pelet je agresivna koliko i kisela voda za pice.. U drvetu skoro pa nema sumpora i fosfornih jedinjenja. Kondenzacija samim tim nije agresivna na celik jer se ne stvaraju toliko agresivne supstance kao kod lozenja uglja. Vise je agresivnije grejanje na lako loz ulje. zbog sumpora koji se u njemu nalazi. Kondenzacija je samo ruzna pojava koja predstavlja drugi problem. Mesa se sa pepelom pa se stvara talog, kao od domace kafe...pa ga nije lako odstraniti kao pepeo.
Visa radna temperatura kotla je pozeljna, tj neophodna zbog kvaliteta sagorevanja. Ekologije, i lakseg odrzavanja kotla na pelet.
Kod mene licno u kotlarnici, kondenzacija se javlja samo u ovom izmenjivacu na dimnjaci. Iz prednje komore postoji bakarna cev, koja je odvodi van. U toku prvog starta kotla...zna da se iskondenzuje i 100ml vode.
Talog (kako to nazva Grejac) i smola su idealni za pocetak i nastavak korozije tako da i ovo treba cistiti. S druge strane svaka naslaga otezava ili cak onemugacava podesavanje parametara i postizanje deklarisanih vrednosti.
Choda 77 zanima me koju kvadraturu grejete ili koliko vode u sistemu imate ili koliko radijatora ?
Kuca je po vertikali podeljena na dva vlasnika, moj deo u osnovi ima 40 kvadrata, znaci suteren, prizemlje, sprat sa po 40 kvadrata, ukupno 120 i potkrovlje sa 30 kvadrata
Suteren u kome se ne zivi, termoglavama podeseno da budu na jedinici samo mlaki radijatori
Kuhinja gusani 90 cm visina, 10 rebara, ostali neki od stare instalacije
Soba aluminijumski 90 cm visina, 10 rebara I sve ostalo u kuci su global al radijatori
Kupatilo mali susac
Predsoblje 4 rebra, 70 cm
Prizemlje svi radijatori otvoreni do kraja
Dnevna 13, 70 cm
Kuhinja 12, 70 cm
Predsoblje 5, 90 cm
Toalet mali susac
Sprat, takodje svi radijatori otvoreni
Spavaca 12, 70 cm
Decja 11, 70 cm
Predsoblje 5, 90 cm
Kupatilo 7, 70 cm plus veliki susac
Potkrovlje, prazno takodje termoglava na jedinici
Soba 17 rebara, 50cm
Kupatilo mali susac
i da bojler od 200 litara je dodat na kotao
Pitanje za sve! Da li pumpa koju sam stavio u kotlovski krug sme konstantno da bude vrela jer kroz nju prolazi voda ugrejana na 75 stepeni? Pumpa je IMP 25/45 iz 1974. god.
Normalno je da bude vruća,al ne i vrela, koliko možeš držati ruku na njoj?
Pa mogu 2-3 sekunde, to je ipak 75 stepeni, nije to malo. Znam da su pumpe predvidjene da mogu do 110, neke i do 130, pa zato mislim da ova sme da ima konstantnih 75.
@choda77
Hvala na o dgovoru,pitao sam zato sto ste detaljno opisali rad vaseg kotla od paljenja do gasenja koje je trajalo cini mi se 1,15h kad sam preracunao ali nisam znao kolku kvadraturu je zagrejao za to vreme...
Meni je ovo grejane postalo hobi-zanimacija a kotao igracka! Redovno pratim i citam ovaj forum i puno toga sam naucio odavde,ali ipak moj sistem kotla i samog grejanja se podosta razlikuje od vaseg! Vec sam pisao o tome ranije ali da ponovim u kratkim crtama:
Kotao je sa pokretnom resetkom namenjen za sagorevanje peleta od biomase(zetvenih ostataka)
Pelet od zitne slame fi 8mm granulacije koji posle sagorevanja ostavlja sljaku...
Kotao se pali i gasi po nalogu sobnog termostata
Na svim radijatorima termo glave
4kraki mesni bez elektronike- otvoren 3/4 prema radijatorima
pumpa se pali na 40'c
Doziranje gorionika je namesteno samo na jednu brzinu i to 1sek (9.56g) na 15sek pavze
za otprilike 1,5do2 sata rada ugreje kucu i isklnucuje se
Svaka cast vama Tobijevcima, na excell tabeli,
pitanje za koyota ili vec ko zna,
kako da se modifikuje tabela prema recimo kompaktu a da nesto ne poremeti na onom linku?
@ rastislav
i meni je postao kao neki hobi, posebno od pre mesec dana odkada ne pusim u kuci pa silazim dole sa sve kafom i cigarama, sada pored kotla provodim fino vremena,
mala ispravka nije se kotao ugasio posle 1,15 minuta, vec odlazi u modulaciju, a to je snaga rada koja samo odrzava plamen, recimo ako je na snazi 1, vreme rada puza 0,7 sec, u modulaciji je do juce puz radio 0.3 sec na 10 sec, a jutros podigao na 0.4sec
mali off
Bojim se da nisam razumeo ovo za modifikovanje tabele? Mozete mi poslati i PP da ne gusimo temu spreadsheet-om. Ukratko neka polja su zakljucana bas iz razloga da ih ne bi modifikovali svi. Zato sam napravio i posebne uporedne tabele za sve modele kotlova kao i proracun snage i potrosnje. Te tabele su zakljucane i nema izmena. Ukoliko ima predloga mozete mi pisati na PP.
Питање за све:
Колико степени вам је вода у радијаторима сад када је напољу 0ц?
Мени је до прошле недеље било око 55, а сада, када сам на тавану поређао минералну вуну, држим на 49-50.
Котао ми ради једно сат времена, у кући Т 22,6, па затим не ради сат ипо, па опет тако наизменично. Пробао сам варијанту да ми Т у радијаторима буде и мања, око 43-45, али ми онда котао дуже ради (у модулацији) и чини ми се да ми више троши.
Знам да би логично било да је са већим бројем паљења и гашења већа потрошња, али код мене то није случај (или ми се тако чини).
У каквим интервалима вама ради котао?
Колико вам се често пали и гаси у току дана?
Код мене то буде тачно овако за 24 часа:
05:00 - 07:00,
14:00 - 15:30.
16:30 - 17:30,
18:45 - 19:45.
21:15 - 22:00.
@grejac
Zanimljiva kotlarnica. Nije mi jasno šta je ova "treća kutija" i veza sa trokrakikim ventilom ispred hidroskretnice. Koliko sam shvatio imate 2 hodroskretnice?
@richiemcsh
Mislim da grijesis, pusti kotao da radi u kontinuitetu. Upravo to paljenje i gasenje kotla odlikuje i najvecu potrosnju, a gubi se komfornost grijanja i u to sam se licno uvjerio. Ugradi sobni termostat ako vec nemas. Procitaj postove od prije par stranica i mislim da je to negdje i bila tema, lp...
Ta kutija je izmenjivac toplote na dimnjaci kotla za pelet. Dimni gasovi jos jednom prolaze kroz vodeni prostor i tek onda idu u dimnjak. A taj Donji mesni ventil je u sustini diverter.Jedan krak cetvorokrakok mesnog ventila je zatvoren i koristi se kao diverter/skretnica. Svrha mu je da se preko njega bira koji ce kotao da radi. Na cvrsto gorivo ili pelet ili oba u isto vreme.
Sa izmenjivacem na dimnjaci, predgrejavam povratnu vodu iz instalacije ka kotlu na pelet. Zapremina je oko 17l, i u toku rada, kada je maksimalna snaga gorionika, na njemu dobijem +4C na povratu, manje toplote ode u vetar. Snizena temperatura dimnih gasova ka dimnjaku...veci stepen iskoriscenja.
Ja sam pre neki dan ugradio jos jednu pumpu na povrat u kotlovski krug zato sto sam imao veliku razliku u T na potisu iz kotla i na povratu u kotao, tako da sam imao rizik od pothladjivanja. Sa pumpom sam sve resio tako sto su mi se T izjednacile dok je mesni zatvoren, a kada mi kotao radi na 76 stepeni, a u radijatore ide 40, nazad u kotao mi se vraca 71 stepen, a gorionik radi na snazi 2, tj na 7,3 KW. Imam ESBE CRC 141 motorni pogon sa integrisanom automatikom koji se pominje gore u postu. Ima tri senzora koji regulisu T vode u radijatorskom krugu(S1), T vode koja se vraca u kotao(S2) i senzor koji je na severnoj strani kuce i koji diktira koliko ce stepeni da ide u radijatore u zavisnosti od spoljne T. E sada, dok nisam imao pumpu u kotlovskom krugu, nego samo u radijatorskom, taj senzor S2 nikako nije mogao da radi kako treba i mesni je stalno bio zatvoren. Gorionik odlazio u modulaciju, a na povratu u kotao 30 stepeni manje nego na potisu i nista nije moglo da radi kako treba. Onda sam taj senzor S2 stavio u cauru na potisu i ogranicio da se mesni otvara kada se dostigne 67*C u kotlu i to je radilo ok. Ali problem je bio kada se kotao palio i kada je dostizao 67 i mesni poceo da se otvara. Tada iz radijatora dodje hladna voda i tako hladna malo se pomesa sa onom vrelom i opet bude 30-40 stepeni hladnija od one na potisu kotla. E to mi se nije svidjalo. Onda sam ugradio pumpu u kotlovski krug i senzor S2 stavio tamo gde treba i sada on nadgleda T koja se vraca u kotao i ne dozvoljava da bude ispod zadate od 60, a ni iznad 77 koliko sam postavio. Gorionik mi trenutno radi bez sobnog termostata, dakle non stop i to u modulaciji. Imam termoglave na svim radijatorima, sem na dva u kupatilima. T u kuci konstantnih 20.2-20.5 stepeni. Caleffi termoglave funkcionisu jako precizno. Radijatori mlaki, kriva grejanja na automatici postavljena dobro i sve stabilno. T na potisu iz kotla je 76, T u radijatorima je 40(napolju 5*C) i u kotao se vraca 71*C. Gorionik radi na snazi 2 a to je oko 7 kw/h. Dakle svima toplo savetujem pumpu u kotlovskom krugu, a ESBE CRC 141 svakako ukoliko zele konfor koji ja imam.
nemam običaj da se mešam među pelet zaljubljenike ali zar vam nije malo tih 20,5°? to je temperatura koju imam ujutru pre potpaljivanja vatre a da bi mi bilo komforno mora za nijansu da pređe 23°, znači 23,1 do 23,5°. nije da ne bih mogao da trpim i 20,5 ali pod ćebetom.
izvinjavam se za off.
nemam običaj da se mešam među pelet zaljubljenike ali zar vam nije malo tih 20,5°? to je temperatura koju imam ujutru pre potpaljivanja vatre a da bi mi bilo komforno mora za nijansu da pređe 23°, znači 23,1 do 23,5°. nije da ne bih mogao da trpim i 20,5 ali pod ćebetom.
izvinjavam se za off.
Ја се потпуно слажем са овом констатацијом, мада доста зависи и од тога на ком месту је постављен термостат.
@richiemcsh
Mislim da grijesis, pusti kotao da radi u kontinuitetu. Upravo to paljenje i gasenje kotla odlikuje i najvecu potrosnju, a gubi se komfornost grijanja i u to sam se licno uvjerio. Ugradi sobni termostat ako vec nemas. Procitaj postove od prije par stranica i mislim da je to negdje i bila tema, lp...
Собни термостат имам уграђен и подешен је на дневну 22,4 и ноћну 19. Пробаћу поново ових дана да смањим Т у радијаторима и да пустим котао да ради без прекида, тј. са мањим бројем гашења.
Ljudi ja sam sportista, igrao sam fudbal u Vojvodini 10 godina, tata mi je bio reprezentativac u rukometu i igrao za Jugovic iz Kaca, brat isto rukometas Jugovica, tako da je nama cirkulacija jako dobra i na tih 20*C nam je toplo. Mama ne moze ni da zaspi ako ima vise od 18*C, a moja bivsa verenica se umotavala u cebe na 20*C, zato je i bivsa! U spavacim sobama su termoglave na 18! Dok sva trojica dajemo krv u Zavodu za transfuziju kao dobrovoljni davaoci, nama pola litre iscuri za 2-3 minuta, dok ostalim ljudima tek za 10-15. Razumete o cemu vam pricam? Onaj ko zivi na nacin sportiste, ne pije, ne pusi i redovno se krece i trenira, nije mu hladno ni na 18*C. To je sustina price. Znaci svaki organizam je individualan u tom pogledu, kao i u svakom drugom.
Pozdrav
Ljudski organizam je cudo, konkretno ja osecam razliku i skroz mi je drugacije na 20'c kad su radijatori topli i kad se greje ali istih tih 20'c u istoj sobi kad je radijator hladan bude hladnjikavo i ja kontam neradi dobro sobni pa sam poredjao sve i digitalne i analogne mislim one obicne cak i jedan zivin koji mislim da je najprecizniji i svi pokazuju isto tako da je ipak do mene
Ljudski organizam je cudo, konkretno ja osecam razliku i skroz mi je drugacije na 20'c kad su radijatori topli i kad se greje ali istih tih 20'c u istoj sobi kad je radijator hladan bude hladnjikavo i ja kontam neradi dobro sobni pa sam poredjao sve i digitalne i analogne mislim one obicne cak i jedan zivin koji mislim da je najprecizniji i svi pokazuju isto tako da je ipak do mene
Хаха...Иста је ситуација и код мене. Два живина, један од климе, један кинез и термостат.
Живини су немачке производње и потпуно исто показују као термостат Ауратон 2025. Ови мали кинески показују више за 2-2,5ц.
nisam imala vremena do sada da Vam odgovorim. Proverila sam vrednosti i stvarno je t03 13, c01 0, a c03 je 60. Transporter je za 9 sekundi ubacio 140 grama peleta.
Kod mene gorionik radi stalno, termoglave regulisu T u sobama i nema oscilacija uopste, tako da su radijatori uvek mlaki i stalno je ista T. Cim sobni regulise temperaturu i dodje do malih oscilacija u vidu hladnih radijatora, ljudski organizam reaguje preciznije od termostata i oseti da je hladno, a u sobi uvek isto, razlika mozda 0.5*C.
Када ми је сервисер пустио котао у рад пре 18 дана, ја сам такође наместио да ми котао ради нон-стоп. Т воде у котлу ми је тада била 72, пумпа се укључивала на 63 а Т воде у радијаторима 43. Тако смо издржали само дан-два јер изолације на плочи изнад дневне собе није било и буквално смо се смрзавали у кући. После тога сам подигао Т воде у радијаторима на 55, и било је пријатније, али се топао ваздух брзо губио кроз плафон. Прошле недеље сам поређао минералну вуну (10цм) по плочи, међутим наставио сам да грејем на исти начин, само што ми се котао у овом случају укључивао на сат, гасио на сат ипо и све тако у круг. Т у кући се дизала за тај сат до 23, затим, када би котао био искључен, падала до 21,8, па опет све изнова. Последица свега овог је била потрошња од 22 кг радним данима, 27 кг викендом, и огромна кондензација по алуминијумским вратима и прозорима, чак и мало буђи у две ћошкице у купатилу.
Данас сам решио да поново пробам да непрекидно грејем са мањом Т у радијаторима. Т воде у котлу 75, пумпа на 67 и Т воде у радијаторима на 43. Одмах сам приметио да ми је много мања кондензација по тишлерају, Т у кући константо на 22,4-22,6 а термо главе на свим радијаторима одрађују свој посао.
У 14:00 се укључио котао и уопште се није гасио. Стално је у модулацији, ( осим првих сат времена) већином на снази 1, и ретко кад оде на снагу 2. Т воде у котлу је између 73 и 77. Мислим да ће до 22:00, када треба да се искључи и пређе на ноћни режим, потрошити једну целу врећу.
Значи за осам сати непрекидног рада-15 кг пелета. Остаје само још да се ујутро укључи и одради од 05:00 до 07:00, ( од 07:00 до 14:00 не грејем ) када ће по мојим проценама потрошити још око 5 кг, и то му све заједно за 24 часа изађе на 20 кг. Просечна потрошња 2 кг на један сат ефективног рада. Све ово при спољашној Т од -1 до +2. Ово су само процене, а сутра у 14:00 ћу знати праву потрошњу за 24 сата.
Наглашавам да овај начин рада, са Т радијатора од 43ц није био могућ без "јоргана", па због тога препоручујем свима који немају изолацију изнад плоче, да је што пре поставе и на тај начин уштеде новац.
И још нешто...
Шест година сам се грејао на климу, и за разлику од ње која топао ваздух шаље на под, топлота из радијатора иде директно у вис, па је због тога од пресудног значаја спречити пролазак истог кроз плафон.
Јављам се сутра са коначним резултатима...
Resio sam da izbusim rupe za sekundarni vazduh na Toby 20 piksli. Treba mi savet oko toga, koliko rupa, koji promer?
Inace veoma sam zadovoljan radom kotla, a pogotovo potrosnjom, medjutim, vidim da plamen dosta "leprsa" levo/desno iako su mi vrednosti ventilatora najmanje u odnosu na druge korisnike iz one tabele. Probao bih da sa dodatnim sekundarnim rupama popravim malo tu situaciju.
Molim za svaki savet vezan za ovu temu.
Sta mislite o dodavanju obruca? Probao bih i to.
Veliki pozdrav!
To je odlicno, tesko je toby 30 podesiti na nizu potrosnju. Ispod 2 kg/h je prakticno nemoguce, makar u mojim uslovima.
Toby 30kw, 220 m2, 4k mix ventil sa regulacijom, kotlovska+radijatorska pumpa