Pitanje za stručnjake. Ova slika je kotao kod burazera na sitni ugalj, temperatura vode u kotlu konstatna 40*C, pumpa jedna a i ona ne radi nikad, nema mešni ventil niti bilo šta slično i nema termo glave na radijatorima. Dakle grijanje je mimo svih školskih pravila a kotao je unutra bijel. Kako je to moguće?
Grejanje na pelet
Evo i temperature.
Ako pumpa nikad ne radi onda nam daj i sledeće podatke:
Koji je kotao, raspored radijatora (etaže) u odnosu na kotao, temperatura u najudaljenijem radijatoru, temperatura povrata u kotao? Na zidu svašta piše ali nema toplinu i vlažnost
Sitan ugalj na 40°C MORA kondezovati
To nije niko izmislio već je to prirodna pojava koja zavisi od temperature okoline i vlažnosti u gorivu
Danas mi je kotao radio od 6 ujutru i evo jos pola sata ce da radi do 23. Spoljna temperatura je celog dana u Nisu bila od 0 do 2. Da li je 42 kg peleta za neizolovanu kucu, sa solidnim prozorima po ovom vreme mnogo ili ne? Nazalost vidim da vecina pusta od 40-45 stepeni prema radijatorima ali ja nazalost kucu po ovom vremenu kucu ne mogu da zagrejem sa manje od 50 stepeni a posto nemam automatiku na mesnom, cesto se desava da kada zatvori radijatore i postigne temp po sobama salje u radijatore gde vrti vodu veci deo dana 54 pa i vise u nekim trenucima. Temperatura na kotlu podesena 75. Da li da samo malcice zatvorim mesni da bi mogao vise da vraca kotlu?
Toby 20, snaga 4. 110 kvadrata.
Kad je tako hladno ne gasiti grijanje ni noću.
Onda možeš grijati sa nižom temperaturom a potrošnja bi trebala biti manja
U svakom slučaju prevelika potrošnja
Uh, ja sam danas spalio 4 vreće peleta. A trebao sam 2-3 koliko je trošilo bez automatike. Lično sam napravio automatiku radi fenomenalno ALI. To da kotao troši manje je mit. Zapravo nije ako sistem posjeduje spremnik toplote. Pročitam ja čitav forum i napravim automatiku po svim savjetima. U kući da je uvjek 23 automatika vođena vanjskom temperaturom uganjam krivulju da nikad ne pretjera 23 već da uvjek vozi po ivici da ne bi gasio kotao jelte jer ako kotao radi na maloj snazi čitav dan potrošnja će biti manja. I tako dobijem ja komfor kotao se ne gasi stalno u modulaciji smanjio sam mu prve dvije snage vatra gorucka ali potrošnja momačke 4 vreće. Danas sam izabrao veću krivulju da bi moglo pretjerati tih 23 i termostat ugasio kotao povremeno. Mislim da je spremnik toplote karika koja nedostaje u mom sistemu.
Na ovim temperaturama se ne ganja da vatra gorucka po svaku cijenu
Nemam izolaciju niti spremnik ali imam oko 200 litara u sistemu i 60 kg potrošim za 3 dana
brmilos
Ako se baviš automatikom onda obavezno uvrsti opciju SNIŽENO
Kad se dostigne zadata temperatura onda ide niži polaz, radijatori uvijek topli i rijeđe poteže za većim polazom
Kotao se gasi ali pauze duže traju
Kotao radi na velikoj snazi dok ne ugrije vodu u sistemu i onda ide u modulaciju u prve 2 brzine koje su možda 5 - 10kW koliko sam uspio da izračunam koje su tu samo da održavaju vatru. I zaista održavaju. Uglavnom ova priča da će potrošnja biti manja ako kotao konstantno radi na namjanjoj snazi ne pije vodu. Lično sam se uvjerio i testirao na kući sa 2 kotla (prvi sa gorionikom koji sam napravio i sad ovaj Thermoflux 35kW). Kuća jeste velika omalterena bez termoizolacije. Ali ja iskreno ne očekujm potrošnju od 1 vreće. Bez automatike i samo sa termostatom kotao je trošio 3 vreće na minusu. A sad na ovom prelazu 6-10C pojeo 4 vreće. Za sledeću godinu pravim automatiku koja upravlja sa 4 miš ventila već sam uzeo motore u planu mi je da razdvojim grijanje po spratovima i da imam 4 kruga. Ali bez spremnika toplote nema komfora i male potrošnje.
Iskren da budem nisam dodao opciju sniženo. Već sad trenutno radi tako da kad termostat ugasi kotao gasi se kotlovska i radijatorska pumpa. I voda ostaje u kotlu. Kada sledeći put upali kotao se pali a višak toplote pumpa šalje u radijatore dok ne spadne ispod donje granice što je oko 63-65C i onda se miš ventil zatrvara dok kotao ne dostigne opet donju granicu i tako u krug. Ne bi mi bilo teško to isprogramirati ali ne mislim da će mi donjeti neke značajne uštede pošto bez gašenja kotla nema ni smanjenja potrošnje. Jedino kad termostat ugasi kotao onda da radi sniženo još neko vrijeme. Mislim samo da je spremnik toplote riješenje.
Kuća je na dvije etaže oko 110 m2, podrum ispod cijele kuće i cijeli razvod cojevi ide iz podruma tako da su svi radijatori topli bez pumpe. Koja je temperatura u njima njkad ne mjeri samo ga zanima da mu je toplo. Povratna je osjetno hladnija nema termometar na povratnom vodu. Kotao je pravio sam po starom uzorku cijevni izmjenjivači snage oko 25 ili 30 kw. Ni meni nije jasno da na 40 *C nije da nema kondenza već je bijela i samo prašina u izmjenjivačima. A da je još veće čudo ovde svi koji imaju kotao na sitni ugalj drže vodu 40 do 50 *C a niko nema kondenz.
Zadatak sa 5 nepoznatih se teško riješava
Kotao koji sada koristim sam kupio od čovjeka koji se grijao na ugalj i držao temperaturu na 40-50
Njemu taman i sve štima samo je kotao u 6 sezoni propišao
Kondez nije uvijek vidljiv i obilan
Kad se pokaže onda je poplava u kotlarnici a kotao šupalj
Ako nista drugo svaka cast sto imate kriticko misljenje za oba. To znaci da razmisljate svojom glavom i kalkulisete mogucnosti. Mene zanima kolika je investicija menjati taj tubus godisnje? Kakve su cene?
Nisam siguran da sam razumio
Na koji tubus ste mislili?
Zašto mijenjati godišnje?
Ovo nije moje mišljenje ovo je činjenično stanje, burazer ima bolje sagorijevanje na 40* nego ja na 75 do 80 *. A ja mu savjetovao da podigne na 70* a on kaže da netreba jer ima dobro sagorijevanje. Ja juče kad sam vidio bijel kotao ja sam se zaprepastio.
Uspeo sam juce da smanjim znacajno potrosnu, pomeranjem mesnog ventila. Zagrejao sam kucu sa 46 onda sam smanjio na 42 i tako odrzavao toplinu. Zanima me od cega zavisi da li je kod mene najbolje da stoji na 70, 75, 80 stepeni?
Po meni potrošnja ne zavisi od mešnog i bilo koje druge automatike već isključivo od gubitka kuće i iskorištenja kotla. Drugim riječima džaba ti i najsavremenija automatika instalacije ako kuća nema izolaciju i ako ti je kotao manjeg iskorištenja.
Ne bih rekao bas, igra ulogu izolacija svakako. Ali sa 4 dzaka na 2 mozda tebi nije usteda ali meni jeste.
Jeste to dobra ušteda ali ona nije zbog mešnog ventila.
Mešni ventil ne utiče direktno na uštedu ali indirektno - da.
I da razjasnimo taj fenomen koji je samo kod nas popularan da grejanje može dobro da radi bez mešnog ventila. Ne može i nikad neće moći. Ali, ako je objekat bez izolacije, kotao predimenzionisan, mali radijatori, za potrošnju se ne mari, vek kotla 4-5 godina, pali ga sobni termostat i gasi 30 puta na dan, sobna temperatura celog dana varira od 22-26c, smrzavaš se ujutru dok se "vila promaja zagreje"... onda ti mešni ne treba. Doduše, onda ti ništa ne treba, možeš i na skijanje tog dana.
Kada se shvati da za 100m2 prostora ne treba potrošiti više od 2 tone peleta za sezonu (i to je sa rezervom) onda sve pogrešne teorije sa ovih prostora padaju u vodu.
Mešni ventil je izum koji treba slaviti i počastiti svaku kotlarnicu njime. Stvarno ste više dosadili sa nedokazanim tvrdnjama da mešni ventil nije potreban.
Ima li neko dokaz da je mešni ventil štetan, ajde da vidimo i tako pošto vam princip rada mešnog ventila nije jasan a toliko je pisano o njemu?
Osim što vlasnik mora da ga plati 3000din, ima li još neka mana?
Slažem se da je dobra stvar, imam ga i ja i za sledeću sezonu ću postaviti još jedan, ali stojim iza toga da neće smanjiti potrošnju ogreva na bilo koje čvrsto gorivo. Jedino može smanjiti potrošnju ako sistem nema ni mešni ventil ni termo glave na radijatorima pa kod pregrijavanja prostorija moraš otvarati prozore. Ja sam za postavljanje MV ali i za termo glave na radijatorima. Ako bi morao da biram između MV i termo glava na radijatorima uvijek bi prije odabrao termo glave zbog preciznog održavanja temperature svake prostorije po želji a lično imam i jedno i drugo.
Evo nekoliko mojih dokaza da mešni smanjuje potrošnju. Nisu kopirani, čisto moje razmišljanje iz iskustva:
1. Sa mešnim ventilom kotao mnogo brže dostigne radnu temperaturu (80c) na kojoj je sagorevanje najbolje (dokazano da na višim temperaturama sve izgori). Samim tim je i potrošnja ogreva manja. Ako se kotao muči u startu da zagreje sebe (a to ne uspeva jer mu konstantno dolazi hladna voda iz sistema)pa sve dok u sobi ne dostigne željenu temperaturu po meni je sve gubitak. Nisi se ogrejao a potrošio si. U oba slučaja kotao radi u snazi 5.
2. Sa mešnim ventilom se u kuću šalje samo temperatura koja je dovoljna da se sa njom postigne željena temperatura. Ako šalješ 35c u kuću i to ti je dovoljno onda imaš mnogo manje gubitke (od kotlarnice do kuće, kroz podove ili zidove ako prolaze cevi) jer se toplija voda lakse predaje hladnom podu/zidu nego hladnija.
3. Ako nema mešnog ventila, u radijatore šalješ vodu koja peče, vreli vazduh iz radijatora se većom brzinom penje do plafona. Plafon, bez obzira koliko izolacije ima opet je najslabija tačka i najviše se na njemu izgubi (zato se na plafone stavlja 30-40cm vune, na zidove je dosta i 10cm a u podove i 5cm). Ako ti je sa nižim polazom grejanje prijatnije jer je svuda temperatura ista u sobi (po visini), subjektivni osećaj je bolji i greješ se na 22c a osećaš da je mnogo toplije.
4. Sa mešnim ventilom je moguće da ti radijatori uvek budu topli i opet subjektivni osećaj da je mnogo toplije pa nemaš potrebu da pojačavaš grejanje i samim tim trošiš više. Ako šalješ u radijatore 50-60-70c a to je mnogo više nego što je potrebno onda će se u jednom trenutku radijatori zatvoriti i onda je osećaj da je u sobi hladno. Onda pojačavaš radijatore, podižeš t u sobi i eto veće potrošnje. Onda ni 90c u radijatorima nije doboljno jer rade on/off.
5. Sa mešnim ventilom nemaš veliko mešanje vode u baferu što dovodi do toga da je bolje iskorišćenje samog bafera (duže koristiš vodu potrebne temperature).
6. Sa mešnim ventilom, aktuatorom i kontrolerom možeš imati nekoliko različitih temperatura dnevno (kada nisi tu, noću kada ne treba tolika t u radijatorima...). Manje trošiš vodu iz bafera, ili se manje kotao pali dnevno. Ako manje radi kotao - manje i troši.
A kad na 150m2 (ako ste već protiv bafera) stavite kotao od 8kW jer vam je sasvim dovoljan i uživate u toploj kući i potrošite 2 tone peleta za sezonu onda će sve ovo biti jasno.
Da mi je vase iskustvo, lakse bi se resilo sve. Do tad moram da budem zadovoljan i ovom potrosnjom jer ipak je kuca bez izolacije, prva sezona kotla na pelet tako da sam mnogo potrosio na razlicite eksperimente dok sam dosao do zadovoljavajuceg rezima. Par dana mi kotao stoji na 75 stepeni, pre toga je radio na 60-65 recite mi posle koliko vremena unutrasnjost kotla bi trebalo da bude bela? Koliko sam skapirao Zmajdina tad je najbolje sagorevanje.
Pa dobro, svi grešimo, to je normalno. Ništa ja nisam prepametan samo sam znao da poštujem zakone i struku, nisam izmišljao ništa. Pokušavao sam ali nisam se zanosio bezveznim teorijama. Nije me bilo sramota da pitam iskusnije i one koji znaju.
Kotao ne mora da pobeli nikad jer nije samo pitanje visoke temperature kotla, potrebna je i tačna razmera vazduha i goriva. I kvalitetno gorivo.
Pokojni Zmajdin je "govorio": "belo, sivo do golubije plavo - sve je pic-boc". Samo da nije braon i crno.
Upravo je kod mene braon do crno, ne znam da li zato sto sam tek od skoro krenuo da ga stavljam na 75 ili treba da se dotera jos nesto. Znas li mozda gde mogu da proverim na ovim novim toby kotlovima moje parametre da ih postavim ovde. Kolor displey. Sifra je kad se saberu svi brojevi i doda 1.
Beethoven neznam dali imaš termo glave na radijatorima kako rekoh imam i mešni i termo glave, i uvijek bi prije ugradio termo glave nego mešni. Sa termo glavama možeš u radijatore slati i 90 * one će jako precizno propustiti onoliko koliko želiš. Nema nikakve potrebe da je stalno regulišeš, ja sam to regulisao prve godine prije petnaestak godina i više ne diram. Kad se postigne željena temperatura u prostoriji recimo 23 * to više ne varira od 0,2 *. Da zaključim, da imam svu postojeću automatiku u kotlarnici bez termo glava na radijatorima nebih bio, za mene je to broj 1 pa ostalo. Da dodam da sam 15g grijao se sa kotlom Kostajnica 32 kw na ugalj bez mešnog i debelo predimenzionisan ali sa termo glavama, temperatura u kotlu 75*. Kotao nije rosio bar nije bilo vidljivo i evo ga još je u funkciji kao rezerva. Moj savjet je ugradnja mešnog ali ne zbog smanjenja potrošnje jer je neće smanjiti nego zbog zaštite kotla a za komfor termo glave. Kod rođaka sam čitao negdje dali u upustvu ili na kotlu je pisalo ako nema mešnog ventila obavezna ugradnja termo glava na radijatorima i min temperatura povratnog voda 60* C. Kotao je na čvrsto gorivo drvo ugalj. On je ugradio samo termo glave sagorijevanje je idealno radna temperatura izlazna 75*C.
Temperaturu vode, u radijatore, od 70/80 i 90 neću ni u noćnoj mori
Termo glave regulišu temperaturu prostora
ali narušavaju protok a time i temperaturu povrata
Regulacija protoka je skuplja od regulacije polazne temperature a komfor se ne može porediti
Mješni ventil bez pogona i regulacije je fićo sa puknutom razvodnom kapom
U svojoj kotlarnici možemo dimnjaču uvesti u kanalizaciju ali moramo znati da može i u dimnjak
Koliko pratim ovaj a i onaj drugi forum uvrežilo se mišljenje oko toga da mora da postoje dva kotlovska kruga sa posebnim ktugovima, automatikom za regulacijom mešnog vfntiča itf.
Ponegde se pojavi neko duprotno mišljenje koje bude predmet napada. Među tim napadima mislim pre svega na člana pzec koji kaže da temp u kotlu možd ds bude i niža od pteporučenih 75 i da kod peleta treba da postoji samo ventil koji neće da dozvoli povrat u kotao ispod 45 C i da nisu potrebni nikakvi mešni ventili ukoliko kotao može da stvori i održava temp koja je potrebna za održavanje oonfora u kući a to bi po njemu značilo 52/45 i to sa ssmo jednim grejnim krugom i bez bafera. Ne mogu da sevsetim da li na ovom ili onom drugom forumu neko je eksperimentisao sa višljom i nižom temp u kotlu i utvrdio da u pogledu uštede je bolje niža temp jer mu je manja pozrošnja. Evo poslednji primer iznosi tarzan u postu 8300 koki niko ne može da objasni kako je to moguće ali uporno ponavljaju kao svojevrsnu mantru da to nije moguće...i tako. Ja ću ovu zimu pregurati sa ugljem tj drvuma a za slefeću ptelazim na pelet, gorionik ću nsmestiti na postijeći viadrus i konačno steći neko iskustvo...za sada mogu da čitam ko šta piše ali ima mnogo tu pitanja na koje nema odgovore ili ih ne daju...
Dušanmijat izgleda da i ti nemaš termo glave na radijatorima pa neznaš kako funkcionišu. Onaj kome kotao radi recimo 10h u 24h njemu će temperatura u radijatoru biti 75* samo prvi možda 2 h što je i poželjno da brže ugrije kuću. Kako se kuća grije tako i pada temperatura u radijatoru i već nakon tri četiri sata ili pet radijatori postaju mlaki ili samo početak radijatora bude mlak. Anaj ko ne gasi kotao nikako radijatori su uvijek mlaki i nikad u njima nije voda 75*. Kod mene samo sušač u kupatilu i jedan radijator u hodniku nema termo glavu i to je dovoljno da ima bržu cirkulaciju kroz kotao i da bude razlika 6 do 8 * izlaz i povrat. Tako je to kod mene radilo 15 g. To je naj jednostavniji sistem a efikasan za samo jedan krug grijanja, a i ja sam prinuđen na nešto složeniji sistem jer imam 3 kruga grijanja.
Zika1.
Trošiće taj tvoj viadrus peleta polijepo. Blizu mene je čovijek imao Viadrus i isto je planirao kao i ti, međutim odustao je jer je isto načuo da je to velika potrošnja peleta pa je kupio drugi kotao.
Javljao sam se vec ranije, skapirao svu situaciju sa mesnim. Koliko sta da bude podeseno sto se tice temperature u kotlu, u sistemu itd. Buni me jedna stvari imam toby 20, koji je jaci nego sto bi trebalo. Grejem oko 110 kvadrata, bez izolacije. Zanima me ba koju snagu kotla od 1 do 5 da podesim? Ako mi je npr u ovo vreme podesana temp u kotlu 70, na snazi 4 on ode npr i do 75-76 i tada salje u sistem i do 50 stepeni, ali kako se smanjuje prema 70 tako mi i opada temp koju na 45 i manje. Da li je to normalno? Mogu li nekako uz pomic mesnog i manje snage da ga odrzavam vecinu dana na stalnih 72 npr i da sslje 47, 90 posto vremena?
Jos jedno pitanje na koju temp da podesim da mi se pumpa pali?
Problem je takodje, kad je meni zadata temperatura 72, a saljem po 46, veoma brzo pada temp u kotlu ispod zadate a veoma tesko zagreva ponovo do zadate iako je u najvecoj snazi. Gde mogu da proverim na toby 20, kolor displey vreme doziranja?
Toby 20 - 24,7 kW