Ugrađuje se za recimo 10 minuta. Jedini uslov je da četvorokraki ventil postoji: skine se onaj točkić, umesto njega se turi elektro-pogon, poveže se sa TrmRgltom, postave se sonde tamo gde treba i pusti struja. Slike nažalost nemam.
Grejanje na pelet
Slazem se da ne mora sistem da radi sa pametnom pumpom, ali ako vec imate termoglave na svim radijatorima i obicnu pumpu, u slucaju da se termoglave zatvore kada se postigne zadata T u sobama, pumpa crkne jer se pritisak poveca i protoka nema. Jedino da se na jednom ili dva radijatora ne stave termoglave i da ukoliko zatvore ostale ne dodje do kolapsa. Kod mene je taj sistem bio prosle zime i ja sam u dva kupatila na susacima skinuo termoglave bas iz tog razloga jer sam se grejao sa Vaillant kotlom na gas koji u sebi nema pametnu pumpu, a ni prestrujni ventil. Inace je non stop svaki ventil na radijatorima sistao jer je termoglava donekle zatvarala protok i povecavao se diferencirani pritisak u sistemu. To nema nikakve veze sa paljenjem i gasenjem pumpe vec sa tim da li pumpa ima mogucnost da automatski menja broj obrtaja u odnosu na pritisak u sistemu. Sada kada sam ugradio pametnu pumpu, i kada zatvorim sve termoglave, pumpa jednostavno smanji broj obrtaja i radi onoliko koliko treba da bi voda lagano cirkulisala kroz sistem, a pri tome da se ne remeti ni malo pritisak u potisu i povratu. Sistem je izbalansiran i sve radi savrseno. To je sustina pametne pumpe.
Slazem se da ne mora sistem da radi sa pametnom pumpom, ali ako vec imate termoglave na svim radijatorima i obicnu pumpu, u slucaju da se termoglave zatvore kada se postigne zadata T u sobama, pumpa crkne jer se pritisak poveca i protoka nema. Jedino da se na jednom ili dva radijatora ne stave termoglave i da ukoliko zatvore ostale ne dodje do kolapsa. Kod mene je taj sistem bio prosle zime i ja sam u dva kupatila na susacima skinuo termoglave bas iz tog razloga jer sam se grejao sa Vaillant kotlom na gas koji u sebi nema pametnu pumpu, a ni prestrujni ventil. Inace je non stop svaki ventil na radijatorima sistao jer je termoglava donekle zatvarala protok i povecavao se diferencirani pritisak u sistemu. To nema nikakve veze sa paljenjem i gasenjem pumpe vec sa tim da li pumpa ima mogucnost da automatski menja broj obrtaja u odnosu na pritisak u sistemu. Sada kada sam ugradio pametnu pumpu, i kada zatvorim sve termoglave, pumpa jednostavno smanji broj obrtaja i radi onoliko koliko treba da bi voda lagano cirkulisala kroz sistem, a pri tome da se ne remeti ni malo pritisak u potisu i povratu. Sistem je izbalansiran i sve radi savrseno. To je sustina pametne pumpe.
Lepo objasnjeno
Da ssmo jos jedna stvar. Nepovratni ventil sa oprugom, on mnogo debalansira sistem. Pumpe sa faznom regulacijom i nekakvim meracem diferencijalnog pritiska jesu dobre, ali nisu neophodne. Pozeljno je koristiti tretiranu vodu u sistemu, a znaju praviti problem kada se koriste etilen i propil glikol.
Sve je to tačno, ali ja imam termo-glave na svim radijatorima i ništa ne šišti. Istina, imam i pametnu pumpu - Alfu2, ali je držim na fiksnoj snazi, bez da bilo šta pametuje. U stvari, nešto malo pametuje TrmRglt, ali samo u okviru radnog zadatka - da kotlu omogući da za što kraće vreme dostigne optimalnu temperaturu za rad, da zakreće mešni ventil tako i toliko da u radijatorskom krugu održva temperaturukoliku ja mislim da treba da bude, a kad se kotao ugasi, čime komanduje sobni termostat, on zatvori ventil da se kotao ne bi bespotrebno hladio, ali i ugasi pumpu, jer koj moj voda cirkuliše ako nema proizvodnje toplotne energije.
Pitanje za Grejaca: Ja imam nepovratne ventile sa oprugama na instalaciji od Vaillanta koji radi sa obicnom pumpom, a na instalaciji sa pametnom pumpom imam nepovratne sa klapnama. Pitanje je da li ti nepovratni sa oprugama prave problem i obicnoj pumpi ili je bitno da nisu na instalaciji koju gura pametna pumpa?
Evo slika iz moje kotlarnice, pa bih zamolio Grejaca da malo prokomentarise sta mi tu zamera na instlaciji, jer sam sve sam osmislio, projektovao, uradio, zavario, a inace sam po struci profesor fizickog i radim kao trener. Ovo mi je hobi i mislim da sam dobro odradio posao.
Što su tri ventila na expanzionoj posudi ? uz to jedan zatvoren...
inače lepo odrađeno
Da ne rastezem sada puno ovde, ja volim da koristim dosta ventila. Ali kod vas u kotlarnici postoje i ventili koji ne bi trebali ni smeli da postoje. Da podsetim, Viadrus u 22 nema na sebi prikljucak za ventil sigurnosti,..mora postojati ventil sigurnosti na pritisak. On se mora nalaziti pre bilo koje zaporne armature, na tzv sigurnosnom vodu, koji obicno vodi do ekspanzione posude. Zakonski i normativima nije dozvoljeno da na ekspanziji postoji ventil (moze se koristiti specijalna brza spojka). Ali i ja stavljam kugla ventil ali obavezno skidam rucku. Vi imate 3 ventila do ekspanzione posude, i jos dva ventila na samo izlazu i ulazu u kotao.
Jos na sve to imate sigurnosnu grupu, koja ne kosta malo...ali se nalazi posle kugla ventila koji je na izlazu iz kotla.
U svakom slucaju, par ventila viska, ali ako niko ne cacka drugi po kotlarnici sem vas, ne moze doci do nekih problema. Do duse olaksava neke intervencije i slicno, ali i poskupljuje i dodatno komplikuje rukovanje samim sistemom. Isto tako i sa odvajacima necistoca. Ok je imati dva komada, ali nema potrebe za vise. Jer retko ko to cisti redovno, a i dodatno stvara vece padove pritiska u sistemu.
Jos jedna stvar koju nikako ne koristim ukucnim sisitemima grejanja, ventil za automatsko odzrzavanje pritiska (automatski dopunjivac). Pogotovo na cvrsto gorivo kada je kotao.
Sta se desava, dodje do kljucanja sistema, ventil sigurnosti ispusta visak vode/pare a sistem se konstantno dopunjuje sa hladnom vodom iz gradske mreze. Veliki stres za kotao (moze doci do ostecenja istog)
Druga stvar, ne daj boze neka gumica na radijatoru, ili slavinica za vazduh, il izaglavi automatsko odzracno lonce... eto nekontrolisane poplave. Mislim da za manje sisteme je to totalno nepotrebno. Sistem se napuni jednom, odzraci i zavrsen posao za duzi vremensi period. Ko ima probleme sa vazduhom u sistemu, neka ugradi bolje separator vazduha i zavrsi posao sa tim,.
A da, sto se tice funkcionalnosti i estetike. mogu slobodno da kazem...da ste kao hobista i profesor fizickog odradili bolji posao nego vecina "majstora" koje ja poznajem.
Hvala na savetima i na ukazanim cinjenicama. Nisam vam postavio sliku gde se vidi da imam dva sigurnosna ventila. Jedan je odmah pre armature na potisu iz kotla, ali se na slikama ne vidi, a drugi je na sigurnosnoj grupi. Inace automatski dopunjac sistema koristim samo kada luftiram radijatore, nikako nije otvoren kada kotao radi. Tada zavrnem dopunjavanje sistema, ali povremeno kada je kotao hladan, otvorim cisto da iskontrolise pritisak. Sve dihtuje i nigde ne gubi pritisak, ali to mi dosta olaksava posao kada sam moram da ozracim radijatore. Jeste da je jedamput u dve godine, ali je jako korisno. Slazem se i sa vama da ne treba da budu ventili na ekspanziji, ali to niko sem mene ne dira i lakse mi je da skinem ekspanzivni sud i odnesem kod vulkanizera da mi proveri pritisak. Prosto zavrnem ventile i skinem sud bez da mi iscuri i kap vode. Tako sam i stavljao ventile jer cu naknadno da ubacim i bojler sa dva izmenjivaca, te ce mi sve lepo biti odvojeno ventilima da mogu da biram kako i sta da mi radi. Inace planiram da na istu pumpu i na istu ekspanziju vezem i elektricni kotao koji imam, pa zato postoje tri ventila na ekspanziji. Kada hocu da se grejem na struju, onda zavrnem jedan, odvrnem drugi, na gas neka treca opcija, na pelet cetvrta i tako...razumete me. Mozda jednog dana dodje i toplotna pumpa...ostavio sam sve opcije.
Sto se tice skupljaca necistoce, imam dva komada na prelazu izmedju bakarnih i crnih cevi i jedan izmedju kotla i mesnog ventila. Ta dva mi filtriraju vodu jer u crnim cevima ima svasta, a onaj jedan ne dozvoljava da prljava voda iz kotla prodje kroz mesni ventil i kroz pumpu jer je kotao tucani i nije bas cist iznutra kao celicni. Cim budem renovirao kucu i izbacio sve crne cevi i stavio bakarne, eliminisacu i ta dva skupljaca jer znam da pada pritisak zbog njih. Inace sve je radjeno sa bakarnim cevima fi 35 i onda se ubadaju u crne 6/4. Ventili su 5/4 na bakarnim cevima, mesni je 5/4 i pumpa je 30/1-6. Za taj sistem dovoljna je i bakarna fi 28, ali sam ja bas zbog velikog broja ventila isao za broj vecu da sve ide glatko. Jedino sto sam na instalaciji koja se iz Vaillanta ubada u glavni vod postavio dva nepovratna sa oprugama i na vodu od Viadrusa do glavnog voda isto dva nepovratna ali sa klapnama. To je u slucaju da radi Viadrus i recimo nocu se ugasi ako se loze drva, a T u kuci padne i nema ko da ustane u 4 ujutru da nalozi, onda termostat od Vailanta pali isti i dogreva sistem bez da gura vodu u kontra smeru...razumete me svakako. To bi bilo to, samo sto mi je mala nepoznanica kako cese ponasati ta dva nepovratna sa oprugama koja sam stavio na vod od Vaillanta. Da li ce praviti velike probleme sa padovima pritisaka? Mislim da nece jer je pumpa sa fiksnim brojem obrtaja i stalno pici istom snagom. Da je pumpa sa promenljivim obrtajima, mislim da bi pravili problem, ovako ce biti sve ok.
Evojos par slika...
Za Boreta:
Ventil na ekspanzionoj posudi je zatvoren jer je posuda nova i nisam je odneo jos da proverim pritisak u njoj. Neposredno pre pocetka grejne sezone cu da je skinem, odnesem kod vulkanizera, naduvam na 1,5 bara i vratim na mesto...odvrnem taj ventil i teram dalje bez da mi iscuri kap vode. Preostala dva su zato sto sam mislio da tu stavim holendere u slucaju da skidam posudu, ali je ventil sa holenderom skuplji za 100 dinara od samog holendera, pa ajd kada je bal, nek je tanderbal. Mogu da ga zavrnem da mi ne iscuri voda kada treba nesto da rastavim. Ostali ventili sluze da mogu da razdvajam grejanje kako hocu i da mogu da ocistim skupljace, nadogradim bojler sa izmenjivacima za sanitarnu vodu, promenim manometre kada riknu itd...bez da ispustam vodu iz sistema, mozda svega 2 deci, pa cak i manje.
Jedno pitanje za Zmajdina, Grejaca i Boreta:
Da li ce gorionik, recimo PltGrnk 17.7 moci da radi preko invertera MC 200 (500W) kada nestane struje? Kolika je potrosnja gorionika prilikom paljenja, a kolika tokom rada? Hteo sam da uzmem onaj od 200W, ali sam ipak uzeo ovaj od 500W, rekoh ko zna, mozda i gorionik moze da radi ukoliko zajedno sa pumpom i pogonom za mesni ventil ne prelazi 500W snage. Pumpa trosi maksimalno 42W, a ne znam koliko vuce motorni pogon ESBE CRC 141. Mislim da nebi smeo da trosi vise od 50ak Watti. Znaci ostaje jos oko 400W na raspolaganju. Ne znam koliko struje povuce prilikom paljenja?
Svaki gorionik može, poželjno je čak i da bude na merežu uklučen preko inventera: 200 vati je malo koji god da je gorionik/kotao, a ako je reč o PltGrnku, taman je 500W.
Zanima me samo koliko struje(snage) PltGrnk povuce prilikom paljenja grejaca? Jer sam mislio da na inverter ukljucim pogon za mesni, pumpu i gorionik. Pumpa i pogon zajedno trose 100W, a samo me zanima koliko vuce PltGrnk, jer ukoliko prekoracim tu snagu, inverter ce da izgori. Znaci ne sme da vuce vise od 350-370W da bih ga smeo spojiti preko invertera. U suprotnom, direktno u zid!
Ako je cilj neprekidno napajanje gorionika zbog grejanja kada nestane elektricne energije, tada se mora uzeti u obzir da je na primer upaljac 300w a sam ogrionik tj njegove ostale komponente trose npr 70W. Jedino je problem sto neki gorionici ne vole cetvrtast sinusni napon koji daje inverter. Ferroli i Bosch i njihove varijacije su dosta problematicne za napajanje preko invertera. Tako da se mora proveriti da li u opste i hoce da radi preko njega. Ja licno imam inverter od 600 W prave snage. Na koji sam kacio i elektropneumatsku busilicu, pa Ferroli nece da radi na njega. Dok drugi neki gorionici rade savrseno.
Aha, razumem vas, znam o cemu pricate. Jedino nisam siguran bas u to koja je realna snaga tog mog invertera. Pise da je 500W. Ako je tako, onda imam i cemu da se nadam.
То што пише да је 500 вати не значи да је то снага коју инвертор може трајно да испоручује. Нешто слично као и код аутомобила. Пише на километар сату да је максимална брзина 160 км на сат, али покушајте трајно да напрегнете ,мотор да постиже ту брзину па да видите докле ће ауто трајати.
Ok, sad mi je jasno. Ipak da ne rizikujem, pumpa i pogon na inverter, a gorionik direkt u zid.
Hvala na upozorenju, toga se i plasim.
Dobar dan svima! Vidim diskusija uveliko krenula. Imam nameru da nešto malo promenim na sistemu grejanja. Pa očekujem savet. Naravno sve u cilju da bude ekonomičnije i sa manje čučanja u kotlarnici. Htela sam da na postojeći četvorokraki ventil ESBE dodam motrni pogon. I da sobni termostat uniTEC Q3 zamenim sa Q7. naravno, tu dođe još odgovarajuća elektronika, pride. Pa me interesuje mišljenje stručnih na tu temu. Šta je najbolje i koliko to, otprilike košta. Pozdrav svim forumašima, Goca
Pozdrav Goco,
postoji ESBE motorni pogon sa integrisanom automatikom, i ona regulise temperaturu potisne vode ka instalaciji. To je od prilike oko 25 000 din.
I imas ceo set sa sobnim termostatom, automatikom i pogonom. On regulise temperaturu vode prema spoljnoj temperaturi. Sto je mnogo bolje resenje ali je i skuplje. Oko 40 000 din
Ili TrmRglt sa Seltron elektro-pogonom za 18000.
Postovani Forumasi
dali neko ima iskustva sa kotlovima Tkan 2 posto bih hteo da to ugradim u kucu koju upravo zavrsavam.
Pogleadao sam kotlove Centrometal I Tkan2
Molim vas za strucne savete I unapred zahvaljujem.
Konstrukcijski gledano, centrometal i tkan su totalno razliciti kotlovi. Pre svega centrometal EKO CKTje kotao na koji je nadogradjen njihov gorionik. Dok Tkan je kotao kojji je naknadno konstruisan za pelet, i koji moze kao alternativu koristit i cvrsto gorivo. Bolji sistem saogorevanja, doziranja..... Ja licno centrometal ne volim, pa sam mozda pristrasniji tkanu. Ali iskustveno gledajuci, ugradio sam Tkan kotlove od 20-150Kw i mogu reci da su stvarno dobri. Ma i domace.
Tkan nema modulaciju i đavolje teško ga je podesiti, za razliku od Kompakta 20.
Moze li se montirati Seltron motor na 4kraki firstov rotomix ventil kao na slici?
Zmajdine, imas li mozda na slikama prikazano kako se ugradjuje taj elektro pogon sa regulacijom?
Da li to moze naknadno da se ugradi?