...nisam siguran šta tačno znači "pravilan start i završetak"?...
Tesko je ponekad pisanjem nesto objasniti. Recimo kako objasniti kako se vozi bicikl ili kako se uci plivanje ili kako se igra preferans. Mnogo price, a opet mogucnost da se bude nejasan.
Mnogo puta uprosceno i karikirano, da pokusam: pri topljenju elektrode stvaraju se neki gasovi, od kojih se neki jonizuju tj odrzavaju luk, a drugi gasovi (uglavnom CO i CO2) stite rastopljeni metal od stetnog dejstva vazduha. Bazicna elektroda ima problem sa efikasnom gasnom zastitom, i iz tih razloga se mora drzati kratak luk (recimo pola precnika elektrode) a voditi se treba pod skoro 90 (recimo 80-85 stepeni) u odnosu na osnovni materijal. Ruka mora biti mirna i svo vreme odrzavati kratak luk.
Pri paljenju elektrode, potrebno je da prodje neko vreme da se stvori efikasna gasna zastita, Zato je startno mesto izvor gresaka. Pa se treba snaci da se tu ne stvore greske. Jedan od nacina je startnim plocicama, upaliti elektrodu van komada, tj na plocici privarenoj uz komad (pa tu plocicu kasnije odstraniti) pa uvesti elektrodu sa stabilnim lukom u zljeb, ili sto je najcesci nacin, upaliti luk ispred mesta pocetka, pa luk brzo "sprovesti" do mesta pocetka, pa nastaviti i pretopiti ono mesto gde se startovalo. Kasnije luk nikada ne paliti na zavaru, vec uvek na stranici zljeba ili prethodnom sloju na mestu koje ce se kasnije pretopiti.
Takodje je i zavrsetak mesto greske, opet najcesce zato sto majstor nije prosao obuku ili je prosao pa se ne seca. Kada se zavrsava, umesto da se odmakne elektroda naglo, stane se ili jos bolje malo kruzi iznad mesta zavrsetka, a onda se krene nazad preko sljake od upravo polozenog zavara i onda podigne elektroda.
A onda se, kada su u pitanju kriticna zavarivanja bazicnom elektrodom, sam zavrsetak obrusi, pogotovo ako je majstor pocetnik. Iskusni ne moraju, ako procene da je sve ok.
Pa opet ispocetka, ako je potrebno nastaviti zavar, od mesta gde se stalo. Luk se upali ispred, brzo vrati na krater, pa se nastavi napred i pretopi ono mesto gde je luk upaljen. Ostace mala budza na tom nastavku, na mestu bivseg kratera, ali to nadvisenje treba obrusiti.
Ako ima vise slojeva, pozeljno je da se nikad ne desava da je krater narednog sloja iznad kratera prethodnog vec se malo pomeraju.
Ne znam da li sam bas jasan, ali neke od ovih stvari se uce na prvom casu obuke za zavarivace a ostale recimo na drugom ili trecem. Ako neko nije isao na obuku, a zeli da se bavi zavarivanjem ozbiljno, morao bi da nadje nekoga ko ce mu ovo pokazati prakticno a onda dok pocetnik radi, gledati kroz masku i ispravljati ga i davati mu dodatne instrukcije i savete i odgovarati na pitanja.
Na kraju, polaganje atesta kosta recimo oko 50-60 EUR. Po meni to je sitna para ako zelis da radis ozbiljne poslove. Pa ti preporucujem da nadjes nekoga ko ce ti objasniti stvari, pa malo da vezbas, pa da odes i polozis atest i na taj nacin steknes samopouzdanje i znanje o poslu kojim zelis da se bavis.
Pazarih danas, konacno, aparat iz naslova, nakon detaljnog pregleda i probe sve radi ok. Ali uz aparat sam dobio tockice sa kanalima za zicu 1 i 1.2mm i kotur zice 1mm. E sad pitanje je gde bih mogao da kupim tockice sa kanalima 0.6 i 0.8mm. Evo i neka slicica.