Taj pod na spratu bi valjalo izolovati jer će Vam praviti gubitke, možete i mineralnom vunom koju ćete kasnije iskoristiti za krov ,ili staviti stiropor i cement košuljicu.
Grejanje na pelet
Vocar@
Kamin vjerujem da ima tajmere da podesis vrijeme paljenja i gasenja, a posebno prostorije vremenski da grijes nece moci, zatvoris i otvoris ventil na radijatoru kad hoces, tako moze.
Ukoliko sam dobro razumeo grejes samo prizemlje od 120m2... Sa izolacijom i stolarijom kakvu imas ubedjen sam da ti je to prejaka pec a mislim da ce se i ostali sloziti samnom. Neznam koliko si proucavao ovu materiju ali bolje je poddimenzionisan nego predimenzionisan kotao. Moja preporuka bi bila Toby 12h ukoliko zelis kamin a ima i Toby 12b kotao. I to bi bilo taman to po snazi...
A koje su to konkretno posledice predimenzionisanog kotla?
Ako je termicka snaga kotla 5-20kw, zasto bi bio predimenzionisan ako se tacno postavi na odgovarajucu jacinu?
Kotao treba da radi na 80 stepeni, povrat u kotao treba da bude minimum 65 stepeni jer je to donja tacka T pri kojoj nema vidljivih znakova kondenzacije. Kada ta voda od 65 stepeni udje u kotao i pomesa se sa onom toplom od 80, dobije se negde priblizno izmedju 70 i 75 stepeni u samom kotlu, gde automatika na kotlu tezi da dostigne 80. Gornja granica kondenzacije je 72 stepena i to nije vidljivo, ali je prisutna, tako da u ovakvom rezimu grejanja svakako obezbedjujemo stabilnu kotlovsku T bez rizika. Kotao voli da radi na T od 75-80 stepeni, kao sto i auto voli da ga vozimo u 5. brzini 100 na sat na 2200 obrtaja. E tu sada dolazi do sledece stavke, a to je OBAVEZAN CETVOROKRAKI VENTIL!!! E on obezbedjuje da se mesa voda iz kotlovskog i radijatorskog kruga i da u kotlovskom krugu imamo stabilnih 75, a u radijatorskom od 35-45 stepeni, pri cemu obezbedjuje da se u kotao vraca minimum 65 stepeni. Jos ako imamo i pogon za cetvorokraki ventil i neki termoregulator ili integrisan pogon sa automatikom na mesnom ventilu, onda samo unesemo parametre i pogon otvara i zatvara mesni ventil kako bi se obezbedile T povrata u kotao i T potisa u radijatorskom krugu. U tom slucaju kotao moze da bude i predimenzionisan, a da nema nikakvih posledica. Medjutim, potrosnja goriva se povecava jer snaga kotla nadmasuje toplotne gubitke objekta i onda mi umesto da zagrevamo kotao koji po svojoj snazi odgovara toplotnim gubicima objekta, mi zagrevamo veci kotao sa vecom snagom da bismo obezbedili stabilne temperature i zato trosimo vise goriva. Pravilno dimenzionisan kotao ce nam obezbediti minimalnu potrosnju goriva, ali to je jako tesko jer su temperature tokom zime dosta razlicite. Recimo, 2012. godine je bilo cak -28 stepeni jedno 3 dana, a skoro mesec dana od -10 do -15. A sledece 3 godine se ne secam da je T padala ispod nule! Tako da su toplotni gubici objekta veoma razliciti kada je napolju -20 i npr -1. Ako toplotne gubitke racunamo na -20 kao sto vecina starih majstora racuna, onda u 95% slucajeva cemo ugraditi predimenzionisan kotao jer su T zimi oko 0 i cak do +5. Prelazne periode ni ne racunam! A ako racunamo toplotne gubitke da nam je spoljna T oko 0, onda bi moglo da se desi da ne bude dovoljno grejanja ako zagusti na recimo -20. Ali to je realno samo par dana i ako imamo solidnu izolaciju, kotao ce malo da radi zesce i nece da bude zime.
E sad jedna jako bitna stvar: "OBAVEZNO UGRADITE CETVOROKRAKI MESNI VENTIL I AKO STE U MOGUCNOSTI MOTORNI POGON NA NJEGA KOJEM CE DA KOMANDUJE NEKI TERMOREGULATOR ILI AUTOMATIKA, ILI INTEGRISAN POGON SA AUTOMATIKOM, TAKO DA I U SLUCAJU DA VAM JE KOTAO PREDIMENZIONISAN, NECETE IMATI NIKAKVE POSLEDICE SEM STO CETE ZA NIJANSU VISE GORIVA DA POTROSITE!!! TO CE VAM OBEZBEDITI STABILNE TEMPERATURE U KOTLU(OKO 75-80 STEPENI) I U RADIJATORIMA(OD 30-50). NE SLUSAJTE ONE KOJI NEMAJU POJMA, PA VAM KAZU DA JE DOBRO I 60 STEPENI U KOTLU, PA VAM JOS KAZU DA VAM NE TREBA CETVOROKRAKI VENTIL, ODNOSNO MOZE I TROKRAKI!!! STAVITE CETVOROKRAKI I MOTORNI POGON SA AUTOMATIKOM KOJA JE VODJENA SENZOROM SPOLJNE TEMPERATURE I NE RAZMISLJAJTE DA LI VAM JE KOTAO PREDIMENZIONISAN ILI NIJE!!! NAROCITO AKO SE GREJETE NA PELET!!!"
HVALA
Kotao treba da radi na 80 stepeni, povrat u kotao treba da bude minimum 65 stepeni jer je to donja tacka T pri kojoj nema vidljivih znakova kondenzacije. Kada ta voda od 65 stepeni udje u kotao i pomesa se sa onom toplom od 80, dobije se negde priblizno izmedju 70 i 75 stepeni u samom kotlu, gde automatika na kotlu tezi da dostigne 80. Gornja granica kondenzacije je 72 stepena i to nije vidljivo, ali je prisutna, tako da u ovakvom rezimu grejanja svakako obezbedjujemo stabilnu kotlovsku T bez rizika. Kotao voli da radi na T od 75-80 stepeni, kao sto i auto voli da ga vozimo u 5. brzini 100 na sat na 2200 obrtaja. E tu sada dolazi do sledece stavke, a to je OBAVEZAN CETVOROKRAKI VENTIL!!! E on obezbedjuje da se mesa voda iz kotlovskog i radijatorskog kruga i da u kotlovskom krugu imamo stabilnih 75, a u radijatorskom od 35-45 stepeni, pri cemu obezbedjuje da se u kotao vraca minimum 65 stepeni. Jos ako imamo i pogon za cetvorokraki ventil i neki termoregulator ili integrisan pogon sa automatikom na mesnom ventilu, onda samo unesemo parametre i pogon otvara i zatvara mesni ventil kako bi se obezbedile T povrata u kotao i T potisa u radijatorskom krugu. U tom slucaju kotao moze da bude i predimenzionisan, a da nema nikakvih posledica. Medjutim, potrosnja goriva se povecava jer snaga kotla nadmasuje toplotne gubitke objekta i onda mi umesto da zagrevamo kotao koji po svojoj snazi odgovara toplotnim gubicima objekta, mi zagrevamo veci kotao sa vecom snagom da bismo obezbedili stabilne temperature i zato trosimo vise goriva. Pravilno dimenzionisan kotao ce nam obezbediti minimalnu potrosnju goriva, ali to je jako tesko jer su temperature tokom zime dosta razlicite. Recimo, 2012. godine je bilo cak -28 stepeni jedno 3 dana, a skoro mesec dana od -10 do -15. A sledece 3 godine se ne secam da je T padala ispod nule! Tako da su toplotni gubici objekta veoma razliciti kada je napolju -20 i npr -1. Ako toplotne gubitke racunamo na -20 kao sto vecina starih majstora racuna, onda u 95% slucajeva cemo ugraditi predimenzionisan kotao jer su T zimi oko 0 i cak do +5. Prelazne periode ni ne racunam! A ako racunamo toplotne gubitke da nam je spoljna T oko 0, onda bi moglo da se desi da ne bude dovoljno grejanja ako zagusti na recimo -20. Ali to je realno samo par dana i ako imamo solidnu izolaciju, kotao ce malo da radi zesce i nece da bude zime.
E sad jedna jako bitna stvar: "OBAVEZNO UGRADITE CETVOROKRAKI MESNI VENTIL I AKO STE U MOGUCNOSTI MOTORNI POGON NA NJEGA KOJEM CE DA KOMANDUJE NEKI TERMOREGULATOR ILI AUTOMATIKA, ILI INTEGRISAN POGON SA AUTOMATIKOM, TAKO DA I U SLUCAJU DA VAM JE KOTAO PREDIMENZIONISAN, NECETE IMATI NIKAKVE POSLEDICE SEM STO CETE ZA NIJANSU VISE GORIVA DA POTROSITE!!! TO CE VAM OBEZBEDITI STABILNE TEMPERATURE U KOTLU(OKO 75-80 STEPENI) I U RADIJATORIMA(OD 30-50). NE SLUSAJTE ONE KOJI NEMAJU POJMA, PA VAM KAZU DA JE DOBRO I 60 STEPENI U KOTLU, PA VAM JOS KAZU DA VAM NE TREBA CETVOROKRAKI VENTIL, ODNOSNO MOZE I TROKRAKI!!! STAVITE CETVOROKRAKI I MOTORNI POGON SA AUTOMATIKOM KOJA JE VODJENA SENZOROM SPOLJNE TEMPERATURE I NE RAZMISLJAJTE DA LI VAM JE KOTAO PREDIMENZIONISAN ILI NIJE!!! NAROCITO AKO SE GREJETE NA PELET!!!"
HVALA
Kakva je razlika izmedju trokrakog i cetverokrakog ventila?
Razlika je u tome sto trokraki ventil moze da kontrolise ili T potisa ili T povrata i protok kroz njega je dosta slabiji, odnosno veci su padovi pritisaka. Dok cetvorokraki u isto vreme kontrolise i T potisa i T povrata. Obezbedjuje T u kotlovskom krugu i T u radijatorskom krugu!
Cetvorokraki ventil
http://www.samsvojmajstor.com/portal/sites/default/files/savet_strucnjak...
Evo mali tutorijal
https://drive.google.com/file/d/0BwbRb_VFO8bJY0tIakltYUZDWVk/view
Hvala, moj serviser je insistirao na trokrakom i ja sam ga nazalost i poslusao. Trebao bi ovih dana ponovo da dolazi pa cu da mu predocim ovo, ali kasno. Dali bi mogao nekom automatikom tipa seltron ili sl. da nadomjestim propust, pozzz...
Baltazar79, nije kasno, još grejna sezona nije počela, nek zavrne rukave i nek izvrši rekonstrukciju. Ja sam prošle godine uvela grejanje na pelet, instalacija stara preko 30 godina, pa sam promenila i mešajući ventil, deo cevi...da ne dužim, umesto četvorokrakog ventila koji je bio, serviser je stavio trokraki, tako mu je bilo lakše. Nisam se smirila dok nisam isterala svoje. Na kraju sam u sred sezone radila prepravku i ugradila četvorokraki mešajući. Ove sezone, nadam se to ću da automatizujem.
Baltazar79, nije kasno, još grejna sezona nije počela, nek zavrne rukave i nek izvrši rekonstrukciju. Ja sam prošle godine uvela grejanje na pelet, instalacija stara preko 30 godina, pa sam promenila i mešajući ventil, deo cevi...da ne dužim, umesto četvorokrakog ventila koji je bio, serviser je stavio trokraki, tako mu je bilo lakše. Nisam se smirila dok nisam isterala svoje. Na kraju sam u sred sezone radila prepravku i ugradila četvorokraki mešajući. Ove sezone, nadam se to ću da automatizujem.
Jesi osjetila neku razliku kada si zamjenila trokraki sa cetverokrakim u grijanju, potrosnji i sl.
Naravno. To je kod mene bilo malo komplikovano, na kraju sam uz pomoć saveta ovde na forumu sama sve podesila, trajalo je, ali na kraju je bilo efekta.
@richiemsch
Posto si mene pitao a da se ne ponavlja kolega "Mladen SamSvojM..." je lepo objasnio i tu nema sta dodati... Sem da treba uzeti u obzir da kod nas prelazni periodi traju po min 5 meseci u godini a ne retko i duze a prave zime od -20 gotovo da nema. Tu se najvece greske prave u proracunu potrebne snage.
Sve je to u redu ali nikako da mi neko odgovori za termicku snagu kotla 5-20kw, zasto bi bio predimenzionisan ako se tacno postavi na odgovarajucu jacinu za velicinu prostora koji treba da se greje?
Ako je nemoguce prigusiti kotao, u mom slucaju toby 20, na nekih 7-9kw koliko je valjda potrebno za grejanje (trenutnih) 80kvm, onda sam ja obmanut od strane proizvodjaca i servisera.
??
Ponavljam da sam ovaj kotao uzeo iz razloga sto cu nakon par godina najverovatnije grejati oko140kvm.
Za moju kucu od 220 m2 sa zidovima od ciglu ipo (40 cm) izolovanim stiroporom od 10 cm i 20 cm staklene vuno po ploci, toplotni gubici na recimo -10 stepeni su oko 22 kw. Ja sam uzeo Viadrus kotao od 30 kw (6 clanaka) i imam 4-kraki mesni ventil sa automatikom. Gorionik koji cu da stavim je zmajdinov PltGrnk 17.7 i to ima da radi savrseno. Mogao sam da uzmem i kotao od 25 kw, pa i od 20 kw, ali uopste nisam napravio gresku jer kada imas 4-kraki ventil i automatiku, pri tome imam i termoglave na svim radijatorima i pametnu pumpu, nista nije predimenzionisano. Kotao ce za nijansu malo vise peleta da potrosi, ali konfor je zagarantovan ako kotao bude radio na 80 stepeni. Nece da bude podhladjivanja, a mislim da ce sistem mnogo brze da zagreje kucu kada ujutru otvorim prozore da preoluftiram kucu, nego da je recimo slabiji kotao. Kolega Zmajdin ce mi, naravno ispuniti zelju, pa ce mi u dogledno vreme dostaviti i "tjuning" delove za PltGrnk 17.7, tako da cemo imati mogucnost da ga "cipujemo" na vecu snagu od ove deklarisane. To sto je kotao malo veci nije problem, jer ce gorionik da proizvodi onoliko energije, koliko su toplotni gubici objekta u tom trenutku. Kotao ce samo tu energiju da preda radijatorima, a visak ce da akumulira u sebi i odrzava T od 80 stepeni.
Toliko o tome...
Za richiemscha:
Kotao vam je odlican i sve vam je dobro. Nemojte da strahujete da ce nesto lose da se desi. Onako kako ste uradili sistem, sve je kako treba. Sledece godine samo stavite automatiku na mesni ventil i bice sve jos bolje. I ovako vam je sve super, nista ne brinite, samo taj mesni ventil zaokrenite toliko da vam u kotao vraca minimum 65 stepeni, a u radijatore da ide oko 40-45 i resena stvar.
Pozdrav
@MladenSamSvojMajstor: zašto uporno pišete da će kotao da troši više?
richiemsch: problem je jedino taj famozni prelazni period što je u zadnje vreme sve veći tj zima je blaga, da udari -15 jedno dve nedelje onda bi pisanje na forumima bilo posve drugačije, kotlovi su napravljeni da rade a ne da ih prigušujemo, to je nevolja sa "predimenzionisanim" kotlovima, videćeš da ćeš ga prigušiti i radiće 2h i gašenje. Bez brige samo, kad završiš sa proširenjem ima lepše da radi.
richiemsch
Okvirna mera za kotao je 1kW na 10 kvadrata grejanog prostora, a uz izolaciju koja je kod nas uobičajena - 5 cm stiropora, alu/pvc tišleraj i 10 cm jorgana na tavanu.
Upravi si Boree, nece on vise da trosi, samo ce prigusen da radi. Ali mislim da ni to nije problem jer ce cetvorokraki da obezbedi optimalni T u kotlovskom krugu, a gorionik ce da ga zagreva dovoljno da mu odrzi T lozista i vode. Bolje bi bilo da cepa pun gas, ali ni ovako nece praviti problem. Zato je gorionik sa modulacijom majka jer ce se jako retko gasiti.
Ako nesto saznas oko tog kamina javi mi jer i mene zanima bas taj.Gledao sam ove MBS,Alfine i vise ni sam ne znam sta bih kupio.
Ovo ce vec biti problem jer nemam termometar iza mes. ventila da bih podesio tih 65.
Pitanje,koliki pritisak teba da bude u kotlu i instalaciji,meni je 1,2 bara kad je hladan, jel to ok ili da povecam pritisak?
richiemsch
Nema veze: postavite najnižu temterturu potisnog voda radijatorskog kruga, a da dobijete grejanje kakvo želite: kotao će da preuzme resto i mir Božiji.
Evo mene opet. Dakle, u principu AP Commo 21kW može da se iskoristi za 120m2 iako je jača, uz obavezni četvorokraki ventil. Koliko sam video na netu, taj ventil je oko 40e pa ne vidim zašto ga ne bih ugradio ako je već toliko bitan a ulažem ogromne novce u celu tu skalameriju.
Jedino, nisam uspeo da razaznam u silnim on-line katalozima koja automatika je baš za taj ventil. Može li neka instrukcija, o kom redu veličina se radi? Dakle ventil sam po sebi je, neka bude i 50e, koliko bi bila neka automatika ili motorni pogon za njega?
Pogon sa termoregulatorom ili integrisan pogon sa automatikom kostaju od 150 eura do 300 eura. Plus mesni ventil koji kosta oko 40-50 eura
Na peći tj kamine ne ugrađuju mešne ventile jer one greju i prostor oko sebe , pa ako bi se temperatura u kotlu digla na 70+ stepeni to bi bio pakao u toj prostoriji, pogledajte na drugom forumu ima 2 teme o kaminima a jedna je baš commo, inače su bile osetljive i pravile probleme korisnicima, nadam se da je to rešeno, inače bi preporučio MBS ili LEPO.
richiemsch,
Na slici u postu 2193 NEISPRAVNO ti je povezana sigurnosna grupa !!!
Sigurnosna grupa (ekspanziona posuda i sigurnosni ventil) MORA BITI SAMO i JEDINO DIREKTNO VEZANA NA KOTAO !!!
Postoji velika opasnost od eksplozije kotla, na slici je vezana na mešni ventil !!!
interesantno da niko nije pre skontao. obavezno u kotlovski krug.
Evo mene opet. Dakle, u principu AP Commo 21kW može da se iskoristi za 120m2 iako je jača, uz obavezni četvorokraki ventil. Koliko sam video na netu, taj ventil je oko 40e pa ne vidim zašto ga ne bih ugradio ako je već toliko bitan a ulažem ogromne novce u celu tu skalameriju.
Jedino, nisam uspeo da razaznam u silnim on-line katalozima koja automatika je baš za taj ventil. Može li neka instrukcija, o kom redu veličina se radi? Dakle ventil sam po sebi je, neka bude i 50e, koliko bi bila neka automatika ili motorni pogon za njega?
moze ali nemoj zato sto ces sledece godine traziti po forumu sve moguce nacine da skines potrosnju
Nema ovo veze sa osnovnom temom ovog debatnog kluba, ali... Gde se dedoše č, ć, š, ž? Na ovoj strani ta slova/glasove prepoznaju/upotrebljavaju samo momcakg i Vocar.
Dobra vatra - mir u kući, čist vazduh - duga ljubav.