Proveri da li radi dobro. Ako ga podesiš na manju temperaturu treba da zatvara klapnu. Ako tako radi onda tako treba i da stoji.
Sad sam video, izgleda da su brojevi u tom kvadratu na osovini ( ane na samom krugu), što bi značilo da ako je to dole, onda ne vidiš na koju temperaturu si podesio, a to bi značilo da ovako treba.
viadrus u24
Polozaj regulatora zavisi od samog proizvodjaca. Okce za ocitavanje brojeva je sa gornje strane, znaci da bi tako trebalo da stoji. Sto kaze tihi, smanji podesenu vrednost, i on treba da spusta vratanca, kada povecavas dize vratanca od promaje.
Nisam ga slikao kako treba, posto ima brojeve sa obe strane (i gore i dole), a mislim da je to zato jer ovaj regluator ima mogućnost da stoji i uspravno i vodoravno (kao kod mene). Broje vi koji se nalaze sa donje strane bi bili okrenuti prema meni kad bi se regulator zavrnuo jos jedan polukrug, ovako su okrenuti od mene. Model je CALEFI 529.
http://www.caleffi.rs/sr_RS/caleffi/Files/files_up/Serbian_literature/01...
Na drugoj stranu, desna mala slicica u sredini (tako bi trebalo da stoji) meni je iglica okrenuta ka plafonu. A po polozaju brojeva sa sličica se može zaključiti da će npr oznaka od 60c biti okrenuta od mene.
Takođe ovako mi nema nikakve logike kako je namesteno, što se tiče polozaja iglice koju glava regulatora treba da gura. U ovom polozaju regulatroa težina vrata gura iglicu OD glave regulatora. Kada mi je kotao hladan i okrenem regulator na 90 on bi trebao da otvori vratanca al ne moze jer je iglica vec pobegla na drugu stranu. Ovo ne bi bio slučaj da je montrian sa polozajem iglice prema podu, onda bi tezina vrata gurala iglicu ka glavi regulatora a pojacavanje bi otvaralo vratanca.
Nadam se da sam objasnio razumno
Nema veze, zanemarite ovo konfuzno objašnjenje. Ja sam ga svakako zategnuo za jos jedan polukrug i sada radi kao sat
Upravo tako
Kada je mesto priključka regulatora na strani onda je svejedno kako stoji jer se ta šestougaona šipka može okrenuti za 180* pa će raditi kako treba.
Kod tebe je priključak na sredini kotla i mora da se postavi samo na jedan način. Proba je najsigurnija. Po slikama bi trebalo da si sada dobro okrenuo.
Pozdrav svima posle duze pauze. Evo krece polako sezona pa da delimo iskustva. Kod mene nakon postavljanja novog dimnjaka situacija za sada odlicna. Dimnjak celicni f200 izolovan vunom i oplata od alu lima, vuce kao raketa. Ogrev, drva i mesavina banovici orah i vreoci suseni 50 prema 50. za sada odlicno radi. Ja sam instalirao i ventilator ispod klapne primarnog vazduha, tako da cas posla nabijem temperaturu. Videcemo kako ce sve to da radi kada ozbiljno padne temperatura. Za sada je utisak da je Sniko bio vise od 100 posto u pravu vezano za dimnjak.
Pa lose sagorevanje, kondezacija i smola je u 80% slucajeva uzrokovana dimnjakom. Svi kotlovi na cvrsta goriva (pa i oni sa prinudnom promajom) rade na snizenom pritisku u komori za sagorevanje.
Ja sam juce zavrsio kotlarnicu sa kotlom na pelet i cvrsto, i dimnjak je Vilpra 200mm 8.5m efektivne visine. Fenomenalno kako dobar dimnjak. Ljudi misle i da na pelet nije potreban dimnjak, jeste i te kako.
Pozdrav svima
Imam Viadrus u24 i izgleda da imam isti problem kao i svi na pocetku koriscenja. Da li neko moze da mi napise kako da nastelujem klapne zato sto ne mogu nikako da prebacim temperaturu od 50 stepeni C. Inace je Viadrus sa 5 clanaka i grejem oko 250 m2.
Hvala unapred
BOC , ja nisam neki strucnjak za sisteme cg, da to naglasim na pocetku ukoliko neko od strucnjaka ovo cita neka me ispravi, ali iz nekih iskustava i istrazivanja koja sam bio prinudjen da sprovodim prilikom izrade svog sistema cg. znam da je neka gruba kalkulacija koju kod nas uglavnom koriste majstori prilikom dimenzionisanja sistema, za objekat prosecne izolovanosti oko 150-160w/m2 u proseku (misli se na prosek svih prostorija posto je negde zadata temperatura veca), a za dobro izolovane objekte je to nesto manje ali u praksi racunaj na 120w/m2. Iz ove konstatacije sledi da je potrebno da znas bar okvirno u koju kategoriju tvoja kuca spada. Kako god da je stanje kod tebe cini mi se da je taj kotao slab ili je na granici za toliki objekat, ukoliko se greje cela kvadratura. Drugo, procitaj neke ranije postove vezane za kalorijsku vrednost ogreva. Ovo kazem zato sto nisi naveo koji ogrev koristis. Ukoliko ti je objekat odlicno izolovan sa velikim izvorima svetlosti i odlicnom stolarijom, sto je kod nas prava retkost, sa veoma kaloricnim ugljem tipa ruskog ili slezije koje nema kod nas, ti mozes da se grejes dobro. Ukoliko to nije slucaj zavrni radijatore u sobama koje ne koristis, ili ukoliko imas termo glave smanji temperaturu na istima i smanji opterecenje sistema kako bi isti postigao temperaturu. Ukoliko nije problem u ovome odnosno ukoliko ne grejes celu kucu ili ti je ista odlicno izolovana i imas ruski ugalj, onda postoji mogucnost da je problem u dimnjaku. Kod mene je dimnjak bio solidan ali dimovodna cev je bila sa previse krivina, pa mi je pec na kraju pravila probleme, ali je uvek drzala dobro temperaturu. Sa novim dimnjakom sam vec dva puta morao da rashladjujem sistem, zato sto je temperatura dosla do 100. Konstatovao sam da je to zbog azbesnog dihtunga koji se natopio smolom u prethodnoj sezoni i verovatno sada kada dimnjak mnogo bolje vuce da je vukao fals vazduh iako je regulator promaje bio zatvoren. Ovo pisem da bih docarao koliko je dimnjak bitan za svaku kao sto je neko rekao, a narocito za ovu pec zbog malo neuobicajenog nacina sagorevanja.
Hvala ti nikolajev na ovako obimnoj konstataciji ali mislim da kod mene presudnu ulogu sada igraju i radijatori. Raspitivao sam se i cuo sam da je za dobro izolovanu kucu potrebno nekih 10kw za 100m2, ali kod mene je ranije bila megalova pec od 40kw, dok nisam uradio izolaciju temperatura je bila negde oko 80*C da bih nakon uradjene izolacije bila negde oko 50*C i bilo je vise nego toplo u kuci. Sada sam nesto kontao da ako je taj megal od 40kw vrteo na 50*C onda bi mogao i viadrus da vrti na 65 i da bude isto ali je problem u tome sto imam izgleda mnogo vise radijatora u kuci i samim tim vecu kolicinu vode. Iscitao sam ranije postove i pogledao neke slike i probao sam malo i ja da kombinujem sa turbulatorima (kako li se vec zovu tacno) i dodao sam jos jedan i vec sam video razliku u toploti. Zato sam danas otisao i narucio jos 2 kom. i probacu jos nekako da probam da usmrim toplotu da vise kruzi u komori za dogrevanje (ono sto je sinak22 uradio). Probacu pa cu da iznesem moje zakljucke.
Pozdrav svima, pozdrav @nikolajevu. Evo i sinak22 da dodao koju
@BOC, probaj dimnjak da malo pročistiš pre nego što pećku napuniš turbulatorima. Mora da proradi
Ja na kući završio kompletnu izolaciju, tako da je stanje idealno. Dnevno trošim 20 kg uglja i po dve oblice hrastovine (rascepane na četvrtke). Na ovim temperaturama loženje je jednom dnevno, a temperatura u kući se kreće u početku 24 stepena i pred sledeće loženje padne do 21 stepen.
Prilikom potpaljivanja prvo dobro raspalim vatru sa letvicama, odmah na to ubacim pet lopatica uglja, dve četvrtke hrasta, pa pet lopatica uglja i još dve četvrtke drveta odgore. Stavim regulator na 60 stepeni i bež. Loženje ne traje ni 15 min, a bez problema ova količina goriva drži 12 sati i nešto duže. Nakon toga izolacija preuzima preostali period do novog loženja.
Posle ovako dobro postavljene izolacije, za mene više nema lošeg kotla. Svaki koji može barem da smlači radijatore, dobar je
sinko22 da li mozes da napises na koliko su ti nastelovani sekundarni i tercijalni cug. Malo pre sam prebrojao radijatore i za nekih 85 m2 imam 91 rebro po nivou i to 72 rebra 500 i 19 rebra 600 plus susac u kupatilu i bojler, i kada sve to pretvorim u kilovate ispada da treba da imam pec od 50 kw da bih normalno grejao.
sinko22 razmisljam da postavim turbulatore slicno kao na tvojoj skici ali sa jos jednim izmedju jer je moj kotao sa 5 clanka, ne znam samo sta cu da postignem
Veliki pozdrav Sniku, situacija na spratu kuce gde je izolacija odradjena muski, ali nije kompletirana na jednoj strani kuce je na ovim temperaturama, takkva da sam jutros na termometru u sobi ocitao 26 stepeni a radijatori su bili na nekih 60 tak( nisam ilazio u kotlarnicu pa kazem okvirno), Slabo se bakcem sa lozenjem, to radi tast, po slicnom principu kao i sniko, dakle ne puni pec do vrha vec ga cicka malo uglja pa drvo pa ugalj i tako. Ja sam je napunio jednom po tom principu do vrha sa 2 trupca 2 kofe uglja pa opet 2 drveta, nismo mogli da spustimo temperaturu, otisla je na 100, odvrnuo sam sve radijatore, pootvarao prozore, dok se nije aktivirao sistem za rashladjivanje u starom kotlu nije se ohladila.
BOC, mozda gresim ali taj broj rebara nema toliku snagu. Ja imam 60 rebara na spratu a u prizemlju susac i 3 konvektora koji su reda velicine 30 rebara i sasvim zadovoljavajuce kotao radi.
Mislim da ti turbulatori nece mnogo pomoci, Nisi naveo koliki prostor grejes, koji ogrev koristis i sl. Ako se grejes samo na drva zaboravi na visoku temperaturu u sistemu kada se spoljasnja spusti ispod nule. Neznamo ni kakav dimnjak imas, ukoliko je zidani moras dobro da ga ugrejes pre nego sto prebacis klapnu na drugu komoru.
Proveri da li ti klapna dobro naleze i da li zatvara odnosno odvaja komore.
Nikolajev imam ukupno 265 rebara tipa 500 i 600 kombinovano plus 3 susaca i 2 bojlera sa izmenjivacem toplote i grejem nekih 260m2 u tri etaze po nekih 85m2. Dimnjak je ozidan i iznosi f200 i mnogo dobro vuce, cini mi se da bih mogao i macku da izuve ne vrh kuce
Sto se tice ogreva koristim Banovice (sa kombinacijom nekog uglja koji se vadi iz vode ne znam tacno koji je), ali sada koliko vidim sa onim jednim dodatim turbulatorom sam postigao nesto vec je toplo u kuci i nadam se da cu sutra da mu postavim jos jedan i da vidim kakav je efekat. Nikolajev a koliko tvoj Viadrus ima clanka?
Pozdrav ekipa,
BOC cisto informacija sa moje strane ja imam sa 6 clanaka i grejem oko 180-190m2 i bez problema postizem temperaturu, verovatno je za to zasluzan dimnjak koji je sazidan ganc nov za viadrusa. Ima 9 metara fi200. Lozim tako sto regulator promaje odvrnem na max i otvorim (kako bih to nazvao) onu klapnicu da dim ide direkt u dimjacu. Kada nabije nekih 70c zatvaram klapnicu da dim ide dole i smanjujem regulator na 70. Neka me neko ispravi ako radim nesto pogresno?
Medjutim meni jos dosta stvari nije jasno kako sam tek pocetnih i prva mi je sezona, pa ako neko moze da mi objasni.
Po meni su to ovo gore sto sam naveo primarni i sekundarni dovodi vazduha a koji je tercijarni? Nije mi jasna ona dugacka uska fiokica dole desno, uvek ima pepela u njoj, jer tu ima dve rupe u tom kanalu pa da nije to tercijarni dovod? Isto tako ne razumem sta su turbulatori tj. da li treba da ubacujem nesto u desni deo kotla gde su kanali? Otvarao sam to i tu ima samo neka drvena dascica zaglavljena.
Mislim super im je uputstvo, kao da su napisali samo upali vatru i ubaci ugalj, nisu morali ni to
Poz
BOC Tvoj sistem zahteva jaci kotao, 265 rebara tipa 500 i 600 kombinovano plus 3 susaca i 2 bojlera sa izmenjivacem toplote, je sistem za duplo jaci kotao. Ostaje ti da grejes kucu parcijalno, mada i tu ima gubitaka kroz cevnu instalaciju ili da dodas elektro odnosno gasni kotao pa da rade zajedno.
Moj kotao je sa 5 clanaka i ima 25 kw i 1 turbulaor. Rekao sam ti da neces mnogo dobiti zato sto ce ti cadj u tom izmenjivacu praviti zapusenje. Najbolje bi bilo da ti Sniko iznese svoje iskustvo, a cini mi se da je i on skinuo dodatne turbulatore. Plasim se da ces mnogo smanjiti protok dimnih gasova i time sniziti temperaturu dimnjaka a time ce i on slabije da vuce, ali proveri u praksi.
njomi_k Sto se tice lozenja mislim da radis bas ono sto treba, postignes radnu temperaturu pa ga ubacis u brzinu. Tercijalni vazduh je bas to sto si rekao. Ta pepeljara lezi u kanalu koji ide do zadnjeg zida kotla na kome se nalazi klapnica koja je identicna onoj na gornjim vratima. Dovod vazduha regulises odvrtanjem i zavrtanjem iste a postoji i zazor na maloj pepeljari od pola santimetra koji je nepodesiv. Iskreno nisam bas ubedjen u funkcionalnost ovog podesavanja, posto kroz taj zazor prolazi dosta vazduha nekontrolisano. Funkcija ovoga je da obogacuje plamen iz lozista koji je krenuo put dimnih kanala, dodatnim kiseonikom i pospesi sagorevanje. Iy tog razloga u toj maloj pepeljari ima finog pepela, to je sekundarno sagorevanje.
Sto se tice tih podesavanja moja iskustva vam mozda nisu validna, zato sto u protekloj sezoni nisam imao adekvatan dimnjak.
Turbulator je metalna plocica a ne drvena, mozda je oksidirao pa ti je izgledao kao parce drveta.
Ja iskreno ne bih preporucio ubacivanje dodatnih turbulatora, mada nisam siguran, narocito ako kotao dobro radi. Ukoliko bas imate utisak da vam dimnjak izvlaci previse toplote, mozda je bolje napraviti muf od celicne cevi-parce cunka, u koji bi se ugradila klapna i to montirati na izlazu dima iz peci, time bi se na finiji nacin mogla podesavati promaja dimnjaka.
Sto se same peci tice mislim da je ok ali je nedogradjena. Isli su na pec visoke kategorije ali su dobili samo dobru pec i nista vise. Nemojte ocekivati previse, jeste ona dobra ali ocekujte smolu, cesca ciscenja isl.
Obavezno cistite taj izmenjivac toplote sto cesce, ukoliko mozete 1-2 puta mesecno, to opet zavisi od mnogo faktora, ali pec mnogo bolje radi nakon ciscenja. Obratite paznju na pepeo koji ce se gomilati i u samom zvonu na delu gde dim iz izmenjivaca ulazi u dimno zvono. Ukoliko imate mogucnosti dodajte povremeno sredstva za hemijsko ciscenje smole.
njomi k koliko vidim ti sve radis ispravno a i ja sam to veceras video posto sam do sada sve radio pogresno, ustvari samo jednu stvar sam radio pogresno a to je sto sam grejao komsiluk umesto pec, nisam zatvarao gornji cug i sva toplota je odlazila u dimnjak, sa 50*C u kuci mi je toplo, kada ode temperatura na 60*C u kuci je haos sto je toplo (prosto neizdrzljivo, izolacija radi svoje) tek sada koliko vidim meni je dovoljo 55*C u kotlu, sve preko toga mi je mnogo sa 32kw a sumnjao sam na sve moguce a u pitanju samo cug, sto se tice ovog ostalog sto si pisao njomi k nikolajev daje mnogo dobra objasnjena i hvala mu za to, dobro je sto na ovom sajtu postoji takav covek koji je spreman da izadje svima u susret ( Hvala ti nikolajev, da tebe nije bilo ja bih se jos mucio) A sto se tice turbulatora zahvaljujuci sinku22 koji je dao tu ideju za turbulatore ja sam dodao jos jedan i ne znam ovoga trenutka kako je bez tog jednog ali ja sam prezadovoljan sa ovom temperaturom i ne odlazi mi ogrev onako brzo. njomi k ona dascica sto si video je sluzila da blokira turbulator prilikom transporta koliko mi se cini, ja sam tu letvicu kod mene izvadio. Pogledaj malo bolje i videces da i ti imas turbulator (to su ti metalne ploce izmedju saca) mozda cak i 2 komada zato sto imas viadrus 6.
nikolajev nesto mi nije sada jasno. Po prospektu viadrus sa 5 clanaka ima 32kw a sa 4 ima 25 kw sto pokazuje i tabela
Broj članaka
kom 4 5 6 7 8 9 10
Snaga kW 25 / 22 32 / 28 39 / 34 46 / 40 53 / 47 60 / 53 67 / 59
Potrebna količina uglja kg/h 4,07 5,20 6,35 7,48 8,63 9,76 10,9
Temperatura pri sagorevanju °C 250 - 320
Efikasnost % 75 - 80
Klasa kotla EN 303-5 NAJVIŠA KLASA
U pravu si moja greska, kotao je svakako 25 kw, a nema 5 nego 4 clanka, podrazumevao sam da si procitao prethodne postove u kojima su svi ucesnici u diskusiji detaljno opisali svoje stanje i sisteme, a pogotovo sniko i ja. Drago mi je da si pronasao problem i da je on tako banalan, i nadam se da ce cak i ove uludo procerdane reci i pretpostavke, nekome biti od koristi.
Sto se tice izolacije, svakako da je bitna i vise od toga. Primera radi u ovom trenutku kod mene je pec ugasena od podneva a temperatura u kuci je 24. Ali to ti je mac sa dve ostrice, da bi ti kotao radio u rezimu u kakvom treba da radi a to znaci iznad 65c a da pri tom ne umres od vrucine, treba ti akumulator toplote, tako da sve to povlaci jedno drugo i na kraju je isplativost tih sistema veoma upitna.
Ti imas okvirno oko 50 kw radijatora odnosno u proseku tvoji radijatori i izmenjivaci na temperaturi izmedju 50 i 60 c daju 150 w po rebru, a kotao ti je ako se ne varam 40 kw sto je realno uzmimo 35 Kw, to je sve ok na ovim spoljasnjim temperaturama, ali je pitanje kakav ce ti kotao biti kada se temperature spuste na -10 i kada mu povratna voda padne na ispod 45 c (kod nas se proracuni toplotnih gubitaka odnosno prenosa toplote kroz zidove racunaju za temperature od -15c).
Sto se tice Efikasnost % 75 - 80 Klasa kotla EN 303-5 NAJVIŠA KLASA, moj drug je na fici svojevremeno napisao ferari cirilicom, ali mu je retko ko poverovao. Skoro svima je valjda jasno da jetaj stepen iskoriscenja skoro pa nemoguc, ne sporim da pec u laboratorijskim uslovima ima veliko iskoriscenje ali 80 posto je mnogo.
EN 303-5 Da budenm iskren prvi put sam se sreo sa ovom normom u istom tom pamfleticu koji si i ti dobio uz kotao, iz koga se cak i ne vidi ljudski kako trebas cug da zatvoris i da podesis tercijarni vazduh. Verujem da bi da su napisali da je pec u klasi evro 5 i mi svi sada o tome polemisali.
Nije mi jasno zasto gurate tolike turbulatore kada je proizvodjac kome verujete u vezi EN normi predvideo 2 za vas kotao.
Nisam imao nameru da vas razocaram niti da popljujem vase novo mezimce, i ja ga imam vec neko vreme u kuci, samo sam sublimirao neka svoja iskustva uz blago preterivanje, ali u najboljoj nameri. Pretpostavljam da ste vi kao i mnogi drugi iz postova koji su pisani u prethodnoj godini, a koji su pratili realna desavanja na terenu,(sto se mene tice) pokupili niz korisnih informacija i da vam je to pomoglo u odabiru kotla. Mi koji smo to uradili ranije nismo imali tu privilegiju a opet smo nesebicno delili svoja kako dobra tako i losa iskustva. Nadam se da nikoga nisam svojim dobronamernim savetima odveo na stramputicu, zato sam se i ogradio kada sam napisao da nisam strucnjak za sisteme cg.
nikolajev imao sam megalov kotao od 40kw i on je crkao pa sam ga zamenio viadrusom od 32kw, ali kao sto sam napisao sada kada je ovakvo vreme mnogo mi je tih 60*C, ali videcu kada se temperatura bude spustila, mada pretpostavljam da ce mi i tada biti dovoljno tih 55*C jer sam prosle godine i sa megalovim kotlom na toliko drzao i bio je pakao u kuci. Posto ne mogu da postignem radnu temperaturu kotla sledeca investicija bi trebalo onda da mi bude akumulator toplote.
@njomi k i ja imam kotao sa 6 članaka. Ta letvica što ti je zaglavljena, slobodno je iščupaj iz komore i oslobodi turbulatore. Tu se nalaze dva turbulatora (jedan veći i jedan manji), a u stvari su dve pločice od vatrostalnog lima. Ta daščica je uglavljena da prilikom transporta turbulatori na šetaju i ne udaraju komoru. Kada skloniš daščicu obavezno oslobodi i izvadi oba turbulatora, da se ne bi zapekli. Jako je važno da mogu da se izvade, zbog čišćenja komore.
Hvala sinko, bas cu se danas malo pozabaviti time pa da vidimo hoce li bolje raditi mada sam ja sad zadovoljan. Ovo je informacija koliko trošim pa mi kazite sta mislite o tome, uvece oko 20-20:30 sipam dve kante jupola (merio sam oko 10kg kanta - suseni vreoci) i ujutru u 7 ima taman žara da dodam jos. Regulator je na 65c. Sad nisam strucnjak ali meni ovo deluje jako malo, jeste da su mi zidovi debeli pola metra (dupla cigla/st.vuna/cigla) al opet...
Ako moze neko ukratko samo, da ne bih babrao gore po postovima, da li uopste podesavate tercijarni dovod vazduha i po kom principu. Ja ga do sad nisam dirao, samo przanim tu pepeljaru.
Pozdrav
Evo nešto što sam napisao u postu #118. Mislim da će svima koristiti, ako su taj tekst preskočili.
Malo uputstvo za podešavanje i korišćenje kotla Viadrus U24 korisnika @sniko22
Nakon dve godine upoznavanja, korišćenja, savetovanja, eksperimentisanja, rešio sam u ovom postu da u najkraćem napišem sve ono što je neophodno da se zna pre kupovine, a šta je potom potrebno znati i uraditi onda kada kotao stigne kući, a što u uputstvu za upotrebu kotla Viadrus U24 nećete pronaći:
Osnovno kada se odlučujete za kupovinu kotla Viadrus U24 treba da znate da je kod njega primarno gorivo ugalj i to granulacija »orah«, a pomoćno gorivo može da bude drvo. Lično ne preporučujem ovaj kotao za one koji planiraju da se isključivo greju na drva.
1. Pre nego što kupite ovaj kotao, morate znati da li vaš dimnjak ispunjava uslove i da li ima potrebnu promaju. Moje lično iskustvo je bilo takvo da sam prvo kupio kotao, a dimnjak (koji je bio katastrofalan) sam jednostavno zanemario. Tu sezonu, sa takvim dimnjakom kotao je katastrofalno radio. Ako pravite nov dimnjak, moja preporuka je original Schiedel sa keramičkim cevima. Najmanja aktivna visina (od mesta gde ulazi dimnjača do gornje ivice dimnjaka) je 7 m, a fi 200 cm. Kod mene je aktivna visina 7,5 m i vuče kao lud. Znači ispod 7 m nemojte praviti. Svakako na vama je da sami odlučite, ali pošto vam ovde preporuku dajem iz ličnog iskustva, odmah da se zna da ako se sve ovo ispoštuje, sa kotlom ćete biti sigurno zadovoljni. Pa mogu da kažem i prezadovoljni.
2. Kada kotao stigne i krene montaža, odmah počinju pitanja oko ugradnje sistema zaštite koji se preporučuju za njega. Svi potrebni ventili se moraju kupovati i uz kotao ne dobijate ništa, čak ni regulator promaje. Može da se desi da vam negde prodavac izađe u susret i nagradi vas sa regulatorom, kao što se meni desilo, ali nemojte to očekivati. Ja sistem zaštite od pregrevanja kotla nisam radio, ali sam kupio pretvarač napona sa akumulatorom koji kod nestanka struje preuzima rad nad pumpom. Mislim da vam je ovaj sistem zaštite sasvim dovoljan, ali ne lezi vraže, uvek je na vama da sami odlučite da li ćete bezbednost da svedete na najveću moguću meru.
3. Ugradnja mesnog ventila je takođe vrlo poželjna za ovaj kotao i s njime ćete dobiti dodatnu regulaciju sa toplom vodom koja ne samo da štiti kotao od kondeza već i produžava periode loženje. Kod mene je ugrađen četvorokraki mesni ventil i moja preporuka ide njemu.
4. Kada je kotao montiran, sledeće pitanje koje vam se nameće jeste kako podesiti turbulatore u komori za dogorevanje. Moje iskustvo sa kotlom od 6 članaka je takvo da se oni nameste u sredinu komore za dogorevanje, da se omogući ravnomerni prolazak gasova i ispred i iza pločica-turbulatora. Prethodni post ima sliku i može se jasnije videti kako oni treba da stoje. Iz razgovora sa ljudima iz Portala sam dobio informaciju da kotlovi sa 4 i 5 članaka ovaj turbulator treba da prislone uz vrata komore, tako da gasovi idu skroz iza pločica. Probajte i tu varijantu, al ako ne pokaže dobre rezultate onda sigurno ovo što sam prethodno rekao će biti bolje.
5. Rozete (leptiri) i glavni dotok vazduha. Postoji jedna rozeta na vratima za loženje i rozeta od nazad u donjem levom uglu kotla. Rozeta od nazad se skroz zatvori, pogotovo kada ložite nisko kalorične ugljeve ili drvo. Kada se lože visoko kalorični ugljevi otvara se onoliko koliko je potrebno da rashladi komoru za dogorevanje, da ne bi došlo do pregrevanja. Praktično taj tercijalni dotok vazduha vam u komoru za dogorevanje ubacuje falš hladan vazduh i hladi je. Najveća iskorišćenost goriva koje sagoreva se postiže zatvaranjem te rozete sa zadnje strane. Čitao sam da na zapadu pored mrkih ugljeva može da se kupi i koks. Ne znam šta podrazumevaju sa „koks“ i kakav je to ugalj za domaćinstva, ali tada ta zadnja rozeta mora da bude otvorena. Koliko je više otvorite, više će i rashlađivati komoru. Za ugljeve koji se kupuju kod nas, tu treću rozetu (rozetu od nazad ili tercijalni dotok vazduha) treba da potpuno zatvorite. Malu pepeljaru gurnite dobro, skroz do kraja, da hladan vazduh ne ulazi ni sa te strane. U uputstvu koje dobijate piše da se rozeta od nazad otvori 0,5 cm i onda u toku sezone je otvarate-zatvarate i time regulišete ekonomičnost. Ali nemate detaljno objašnjenje kada i kako to raditi. Ja iz ličnog iskustva vam prenosim da ona za ugljeve koje kupujete kod nas mora biti zatvorena, pogotovo ako se loži drvo. Ako primetite da kotao ima velike nekontrolisane temperature, u tom slučaju otvarate treću rozetu i rashlađujete komoru za dogorevanje, a onda možete i malo dotoka hladnog vazduha da pustite i kada malo izvučete malu pepeljaru.
Sekundarni dotok vazduha ili rozetu na vratima za loženje ćete kod dimnjaka, koji je kao kod mene, morati skroz držati zatvorenu. Ako imate lošiji dimnjak onda je treba otvarati da gorivo kada je pri kraju može fino da izgori. Schiedel dimnjak aktivne visine 7,5 m, sa keramičkim izolovanim cevima po celoj visini (što je slučaj sa mojim novim dimnjakom), prečnika fi 200 cm, će kroz sekundarni dotok vazduha nekontrolisano uvlačiti vazduh i vatra će goreti mimo regulatora promaje. Dakle, ako primetite da vam temp. vode u kotlu nekontrolisano raste, prvo zatvoriti sekundarni dotok vazduha, a ako ni to ne pomaže onda pomalo otvarati tercijalni dotok, pa tek na kraju malu pepeljaru. Mislim da nećete imati potrebe za otvaranjem tercijalnog dotoka, a pogotovo male pepeljare jer kod nas nema tako kaloričnih ugljeva. A ako ipak nabasate na njih, ovo je uputstvo kako podešavati rozete.
7. Zaštita kod dotoka primarnog vazduha. Kod donjih vrata primarnog dotoka vazduha OBAVEZNO ugradnja zaštite kako ne bi došlo do zaglavljivanja goriva koje je propalo kroz rešetku. Na prethodnim postovima pronađite slike i videćete kako je to @nikolajev uradio, kako sam to ja, a postoji i još jedna slika sa poljskog ili češkog sajta. Naravno improvizacijama nikad kraja, ali vodite računa da kotao može da dobije potrebnu količinu primarnog vazduha. Bez šale, ova zaštita se mora uraditi i to vam govorim iz ličnog iskustva, tako da sa ovim ne bih preterivao kada bih rekao da je jedan od najbitnijih i najvažnijih bezbednosnih elemenata koje morate imati i samo napraviti. U prethodnim postovima je opisano šta se sve dešavalo i koje opasnosti su nastale kada te zaštite na glavnom dotoku vazduha nije bilo.
8. Čišćenje i održavanje. Prema sopstvenom iskustvu komoru za dogorevanje nemojte zapostavljati. Piše u uputstvu da se čisti jednom – dva puta u toku sezone. Moja preporuka je barem svake druge-treće nedelje. Nije to nikakav težak posao, a i sami ćete primetiti da je tako najbolje. Leptir koji se nalazi na dimnjači i kojim preusmeravate gasove sagorevanja mora dobro da naleže na žljeb. Ako ne dihtuje dobro deo gasova kratko prolazi do dimnjače i drastično gubite ekonomičnost. Najbolji pokazatelj da leptir ne dihtuje dobro jeste preterana zagrejanost zvona. To je deo sa zadnje strane gde se i nalazi taj leptir i dimnjača. Zvono je za kotao pričvrćen sa svega četiri šrafa i vrlo lako i jednostvano se skida. Tada imate potpuni pristup leptiru i laku dostupnost zadnjem delu komore za dogorevanje koju tada možete vrlo lepo i lako da očistite i sa zadnje strane. Kada kotao radi u fulu (završen proces potpale i kotao radi već nekoliko sati posle potpaljivanja) ruku stavite na zvono i ako ruku možete slobodno da držite, a da se ne opečete, leptir dobro radi. Ako je zvono toliko vrelo da ne možete da stavite ruku na njega, to je jasan signal da deo gasova prolazi pored leptira i ne ide u komoru za dogorevanje. Sledi obavezno skidanje zvona i čišćenje.
Eto, ja sam se potrudio da vam ovde istaknem sve što je najvažnije da znate, a što u uputsvtu za upotrebu ovog kotla nećete naći. Sve ostale detalje možete pogledati na prethodnim postovima. Kotao mora drži zadatu temperaturu najmanje 10 h, naravno ako ste ga dobro dimenzionirali spram vaše kvadrature i grejnih tela.
Ako imate potrebnu promaju dimnjaka, podesite turbulatore i rozete ovako kako sam objasnio, kotao Viadrus U24 mora da se pokaže u pravom svetlu. Ako ste ispoštovali sve osim dimnjaka, nemojte očekivati nikakve rezultate. Promaja je »broj 1« i zato sam je stavio na prvo mesto.
Hvala sniko22
sniko22 gde moze da se vidi tacan polozaj turbulatora za viadrus sa 5 clanka
Pronađi post #116 (to ti je negde na 4. strani)
tu imaš tri slike.
Imaš kako izgledaju turbulatori kod pećke sa 6 članaka i kako se postavljaju u komoru.
Sniko svaka časta na retrospektivi, kakva je situacija kod tebe, da li rabiš ugalj ili gas. Da li su ti dodatni turbulatori još uvek u kotlu i ako jesu kako su se pokazali.
Što se tiče mog komentara upućenog BOC u vezanog za akumulatore toplote, nije logično, što je on i veoma ironično zaključio, da se na sistem koji jedva nabija temperaturu, isti montiraju i to je apsolutn tačno. Međutim moja ideja je bila da ukoliko ne postoji neko jeftino rešenje koje ne bi podrazumevalo kupovinu kotla isl. da se eventualno ubaci akumulator sa automatikom koja bi peć držala zatvorenu dok ne nabije temperaturu na 80 na primer, a zatim lagano zagrevala delimično taj akumulator koji bi bio indirektna veza sa sistemom a delimično sistem . Nakon postizanja temperature u akumulatoru iz istog bi voda išla u sistem. Takođe ovo bi verovatno rešilo problem niskotemperaturne korozije i kondenzacije, naročito u prelaznim periodima koji su kod nas najduži.
Ovo su sve pretpostake, tako da molim učesnike da to imaju u vidu kako ne bi trpeli eventualne posledice zbog nestručnih saveta.
Lepo je to što su se temi priključili novi saborci ,ali bilo bi mnogo korisnije za sve sadašnje i buduće korisnike da malo detaljnije opišu način korišćenja, probleme sa kojima se susreću prilikom loženja, da li ima smole isl. Takodje je bitno i to koji se ogrevi koriste kako bi se kasnije na osnovu svih tih podataka mogla napraviti neka retrospektiva i sublimirati rezultati.
Imajte na umu da ovde niko ne koristi peć duže od dve tri sezone, a čini mi se da ni jedan od korisnika nije imao apsolutno idealne uslove u pogledu dimnjaka i pratećih sistema na početku korišćenja, tako da i mi koji smo kao iskusni korisnici svoje iskustvo baziramo na jednoj dve ili tri sezone korišćenja. Ovo govorim kako bih potkrepio svoju tvrdnju da je neophodno da svi daju svoj udeo u stvaranju realne slike korišćenja ove peći u rayličitim režimima, sa različitim ogrevima isl.
da da loži se ugalj, počela sezona 10. novembra!
Turbulatore sam sve povadio i ostavio samo ona dva koja su mi stigla sa kotlom. Držim ih u sredini i na sredini komore
Tamo u postu #116 sam slikao mesto po visini gde bi trebali da se nameste. A po dubini da idu u sredinu komore, znači da se ne gurnu skroz do kraja već da se omogući gasovima i plamenu da malo prolaze i odnazad. Nema potrebe gurati nove turbulatore. Ono što stigne sa kotlom je sasvim dovoljno, jedino po dubini namestiti kao što sam rekao, da gasovi prolaze i delom od nazad. Kod mene je kotao sa 6 članaka, pa ko ima taj kotao, onda neka prati fotografije u postu #116.
Baš sam tokom vikenda ponovo isprobavao njihovo postavljanje i podešavanje rozeta i sve se pokazalo kao što sam i napisao. Rozetu od nazad zatvoriti skroz, a gornju sa prednje strane otvoriti malo. Ako je dimnjak nov i odličan, onda i nju zatvoriti. Regulacija da ide isključivo preko regulatora i donje klapne.
Takođe se slažem sa tobom @nikolajev da se i ostali uključe u priču i pojasne šta se dešava sa kotlom, šta lože, kolika je potrošnja i dr., a ne samo da upadnu kad im zatreba neki savet
Ipak je ovo forum gde treba da razmenimo mišljenja i iskustva!
Hvala grejac, zabrinuo sam se na momenat. Pozdrav
Izmena jedna, mislim da sam naisao na jos jedan problem. Da li mi je majstor montirao regulator naopako? nema mi nikakve logike da radi ovako, logicno mi je da je ta igla koja drzi polugu sa donje strane. Znaci, da je zavrnuo jos jedan poukrug.